Continui să nădăjduiesc
Monahul Moise
Aghioritul
Mai mult să
vorbim despre Hristos și mai puțin despre antihrist, spunea Starețul Paisie
Aghioritul. Nu poate oricine să tâlcuiască ușor Apocalipsa, de vreme ce n-au
făcut aceasta nici marii Părinți ai Bisericii. Nu vom stabili noi când va veni
sfârșitul lumii. Să nu înfricoșăm lumea, fixând date despre sfârșitul lumii și
începutul războaielor. De zeci de ani tot vorbesc despre războaie care însă nu
au avut loc. Unii chiar se mâhnesc că nu s-au petrecut.
Starea
economiei grecești este manipulată. A premers și există o criză duhovnicească
manifestată prin tăgăduirea rânduielilor și tradițiilor sfinte. Și, odată cu
aceasta, se dezvoltă o eshatologie amenințătoare, o antihristologie înfricoșătoare
și o intensă demonologie. Este nevoie de multă luare-aminte și mult
discernământ. Nici să ne încurajăm pe noi înșine, să fluierăm cu indiferență și
să considerăm că toate sunt excelente și nu există nici o primejdie, nici
iarăși să cădem în deprimare și descurajare.
Un creștin
serios nu se poate să nu fie optimist și să nu nădăjduiască. Să ne încredem mai
mult în Domnul. Viața liturgică să devină mai conștientă. Viața rugăciunii mai
fierbinte. Vegherea mai mare. Să ne unim mai mult cu Dumnezeu și nu atât cu
oamenii. Pocăința sinceră poate aduce zile mai bune. Greșelile se pot îndrepta,
dacă vom vrea cu adevărat. Încrederea în Dumnezeu, credința nezdruncinată în
spusa, „dă-ne-o nouă astăzi”, hristificarea omului, îl vor face statornic,
netulburat, pașnic, senin, neînfricat și plin de nădejde.
Cunoscuții
necunoscuți ai puterilor luminate, mai degrabă întunecate, ne-au făcut
închinători ai super-consumismului, adoratori ai eudemonismului, slujitori ai
individualismului, liberi lipsiți de libertate, captivi ai drepturilor
pătimașe. Din persoane am devenit indivizi, din nume numere, o adunătură care
nu poate avea păreri diferite. Împotrivirea și rezistența nu se poate face cu
fanatici, isterici, maniaci, cu acuze și suspiciuni, ci cu cunoaștere
argumentată, înfruntare cumpătată și mai ales cu ascultare de Biserică. Nimeni
nu este mai presus de Biserică. Vom face ascultare de Biserică. Nu putem face
ascultare selectivă de Biserică. Nu putem înceta să nădăjduim, căci deznădejdea
este adusă și mișcată de demoni.
Criza ne
aduce aminte de cugetarea ascetică curată a Bisericii, binecuvântata cumpătare,
respingerea prisosului, a îndestulării, a lăcomiei și avariției. Mărirea
hambarelor pentru bogăția de mâine, gâfâirea pentru o continuă mărire a
veniturilor, stresul tot mai intens pentru câștiguri mari, programare
agonizantă de planuri pentru achiziții viitoare… Modestia, înfrânarea,
mulțumirea cu puțin au fost uitate și toți se străduiesc pentru ceva mai bun și
mai mult. Există profesioniști, negustorii nădejdilor, ghicitori, vrăjitori,
medium, improvizații, viitorologi care exploatează durerea unora sau setea
altora pentru câștiguri abundente și rapide.
Credinciosul
însă are întotdeauna un singur drum pe care merge. Este puțin suitor, îngust și
supărător, dar este luminat și la sfârșitul lui așteaptă Cineva cu cununi. Cel
care călătorește pe el este întotdeauna purtător de nădejde.
Nimeni nu
spune că lucrurile nu sunt dificile. Însă nici o problemă nu se rezolvă prin
fatalism, prin cârtire și flecăreală, plin aceleași și aceleași nemulțumiri. Să
ne nevoim puțin mai mult, să ne rugăm mai mult lui Dumnezeu. Să-I cerem să ne
dea răbdare, stăruință și nădejde, ca să înfruntăm această încercare cât se
poate fără durere. El cunoaște greutatea crucii pe care o putem ridica.
Cunoaște bine că nu putem ridica marea piatră de pe mormântul Său. După
Răstignire este întotdeauna Înviere.
Apostazia,
lipsa evlaviei, incertitudinea, nesiguranța, nedreptatea, tulburarea și
răvășirea vremurilor să ne facă să ne întoarcem la rădăcinile noastre.
Războaiele, catastrofele, răutățile și lipsurile să ne facă creștini mai
autentici, mai responsabili, mai înțelepți și mai smeriți. Se poate ca moartea
noastră să vină mai repede decât antihristul. De aceea mai mult să vorbim
despre Hristos și mai puțin despre antihrist, spunea Starețul Paisie
Aghioritul. Nu poate oricine să tâlcuiască ușor Apocalipsa, de vreme ce n-au
făcut aceasta nici marii Părinți ai Bisericii. Nu vom stabili noi când va veni
sfârșitul lumii. Să nu înfricoșăm lumea fixând date despre sfârșitul lumii și
începutul războaielor. De zeci de ani tot vorbesc despre războaie care însă nu
au avut loc. Unii chiar se mâhnesc că nu s-au petrecut.
Să ne
îngrijim să nu pierdem cardul de intrare în Împărăția Cerurilor. Mai ales să nu
ne pierdem niciodată nădejdea. Deznădejdea înseamnă biruința răului împotriva
noastră, este o înrâurire demonică. Numai înlăuntrul Bisericii lui Hristos
putem avea adevărată mângâiere și nădejde puternică. Smerenia mea continuă să nădăjduiască la
schimbare și înviere, la pocăință și mântuire.
Despre viața după moarte
Mitropolitul Hierotheos
Vlachos
Sfântul
Nicodim Aghioritul scrie: “rai este un cuvânt persan și are înțelesul de
grădină în care sunt sădiți feluriți pomi…”. Așadar raiul, viața veșnică și
Împărăția lui Dumnezeu sunt unul și același lucru. Termenul de iad (Kolasij)
deriva din verbul kolazo, care are doua sensuri: primul este “a curăți copacul
de crengile uscate”, iar al doilea sens este cel de “a pedepsi”. În Sfânta
Scriptură se folosește cu precădere al doilea sens, dar nu cu implicația că
Dumnezeu îl pedepsește pe om, ci în sensul că omul se pedepsește pe sine, prin
a nu accepta darul dumnezeiesc.
Învățătura
comuna a Sfinților Părinți este că raiul și iadul nu există decât din punctul
de vedere al oamenilor, nu și al lui Dumnezeu. Este adevărat că raiul și iadul
există ca două feluri de viață distincte, dar nu Dumnezeu le-a creat. În
tradiția patristică este evident faptul că nu exista doua locuri diferite, ci Dumnezeu
Însuși este raiul pentru sfinți și tot El este iadul pentru păcătoși.
Vom începe
cu Sf. Isaac Sirul, care ne arata ce este raiul și ce este iadul. Vorbind
despre rai, sfântul afirma că acesta reprezintă iubirea lui Dumnezeu. Dar
referindu-se la iad, el spune aproape același lucru, că și iadul este pedeapsa
iubirii. El scrie: “Iar eu spun că cei pedepsiți în gheenă, sunt biciuiți cu
biciul dragostei – și ce poate fi mai amar și mai cumplit decât pedeapsa
dragostei?”. Așadar, iadul reprezintă chinul iubirii lui Dumnezeu. Așa cum
arata Sf. Isaac, durerea pricinuită în suflet de păcătuirea împotriva iubirii
lui Dumnezeu “este mai aprigă decât orice osândă”. Ne simțim nevrednici și ne
osândim singuri atunci când nu vrem să recunoaștem iubirea cuiva și ne ridicăm
împotriva ei. Ne simțim cumplit atunci când suntem iubiți și nu răspundem cu
iubire. Dacă facem o paralelă cu iubirea lui Dumnezeu pentru oameni, putem
înțelege chinul iadului. În legătură cu aceasta, Sf. Isaac mai spune ca ar fi o
greșeală ca oamenii să creadă “că păcătoșii din focul gheenei sunt lipsiți de
iubirea lui Dumnezeu”.
Așadar El
își va trimite harul dumnezeiesc asupra tuturor, dar oamenii vor primi fiecare
după puterea lor. Iubirea lui Dumnezeu se va revărsa asupra tuturor, dar va
avea urmări felurite, pedepsindu-i pe cei păcătoși și fericindu-i pe cei
vrednici.
Așadar
iubirea și slava dumnezeiască sunt aceleași pentru toți, dar fiecare le va
primi diferit. In ce va consta însă aceasta diferență? Dumnezeu i-a zis lui
Moise: “Pe cel ce va fi miluit îl voi milui, și cine va fi vrednic de îndurare
de acela Mă voi îndura” (Ieșirea 33, 19). Sf. Apostol Pavel, citând acest pasaj
din Vechiul Testament, arată: “Deci dar, Dumnezeu pe cine voiește îl miluiește,
iar pe cine voiește îl împietrește” (Rom. 9,18). Aceste pasaje trebuie
interpretate din punct de vedere ortodox. Cum se poate ca Dumnezeu sa se îndure
de unii oameni și sa-i împietrească pe alții? Este Dumnezeu părtinitor?
Potrivit interpretării pe care o da Fericitul Teofilact al Bulgariei, aceasta
nu tine de Dumnezeu, ci de firea omeneasca. Sf. Teofilact spune: “Așa cum
soarele înmoaie ceara lumânării, dar întărește lutul, nu la întâmplare, nu de
la sine, ci din pricina deosebirii între materia cerii și cea a lutului, tot
așa se spune că Dumnezeu a împietrit inima lui Faraon”. Așadar, slava
dumnezeiasca, adică iubirea Lui, se va revarsa asupra tuturor, dar va lucra
după treapta duhovniceasca a fiecăruia.
Sf. Grigorie
îi sfătuiește pe cei cărora se adresează să se pătrundă de învățăturile
Bisericii cu privire la învierea trupurilor, la judecată și la răsplătirea
drepților. Aceste lucruri ar trebui privite prin prisma faptului că viața ce va
să fie va fi “lumina celor ce și-au curățit cugetul” – firește, “după măsura
curățirii fiecăruia” – și vor ajunge în Împărăția Cerurilor, în vreme ce viața
ce va veni va fi “întuneric pentru cei a căror parte stăpânitoare a sufletului
este oarba”, întuneric ce reprezintă în realitate îndepărtarea de Dumnezeu,
după “măsura slăbirii din această viața a vederii duhovnicești”.
Putem
analiza aceasta diferența și din punct de vedere al realității palpabile.
Același soare “aduce lumina vederii sănătoase, dar o întunecă pe cea bolnavă”.
Nu soarele poarta vina, ci ochii. Exact același lucru se va întâmplă la a Doua
Venire a lui Hristos. Unul este Hristos, “dar este pus spre cădere și ridicare:
cădere pentru cei necredincioși, și ridicare pentru cei credincioși”.
Așadar,
potrivit Sf. Grigorie Teologul, Dumnezeu Însuși este și raiul și iadul
oamenilor, de vreme ce fiecare trăiește slava lui Dumnezeu potrivit sufletului
său. De aceea, în unul din textele sale doxologice, Sf. Grigorie exclama: “O,
Treime, Căreia m-am învrednicit a-I fi și închinător, și mai vârtos
propovăduitor ne fățarnic! O, Treime pe Care toți o vor cunoaște cândva – unii
întru luminare, alții întru pedeapsa!”. Dumnezeu Însuși este și luminare și iad
pentru oameni. Cuvintele sfântului sunt limpezi și revelatoare.
Voi folosi
doar doua exemple pentru a arăta că ceea ce am spus este o concepție larg
răspândită printre slujitorii Bisericii.
Unul dintre
exemple este cel al Împărtășaniei cu Trupul si Sângele lui Hristos. Sfânta
Împărtășanie lucrează în funcție de starea duhovniceasca a omului. Daca nu este
curat, aceasta îl arde, iar daca se lupta să fie curățit sau daca este
îndumnezeit, atunci aceasta îl luminează. Ceea ce se întâmplă acum în cadrul
Sfintei Împărtășanii, se va întâmpla și în timpul celei de a Doua Veniri a lui
Hristos. Pentru cei care s-au curățit ori s-au pocăit, Dumnezeu va fi rai, și
va fi iad pentru cei care nu s-au curățit.
Celălalt
exemplu este luat din Vechiul Testament și reprezintă expresia învățăturii
Bisericii.
Privind
iconografia celei de a Doua Veniri a lui Hristos așa cum este ilustrată în
nartexul mânăstirilor, se observa ca lumina care îi înconjoară pe sfinți vine
direct de la tronul lui Dumnezeu, și tot de la tronul Sau curge un parau de
foc, arzând-i pe toți păcătoșii nepocăiți. Atât focul, cat și lumina, izvorăsc
din același loc – și acest lucru ilustrează foarte bine învățăturile părinților
Bisericii despre puterea luminătoare și arzătoare a slavei dumnezeiești.
Aceasta este strâns legata de condiția duhovniceasca a omului.
a) Raiul și
iadul reprezintă energia slavei necreate a lui Dumnezeu, așa cum o trăiesc
oamenii, și prin urmare sunt necreate. Așadar raiul și iadul există, dar nu sub
forma amenințării și a osândei, ci sub forma bolii și a vindecării. Drepții și
păcătoșii Îl vor vedea pe Dumnezeu într-o alta viața, dar în vreme ce drepții
se vor bucura de participarea și trăirea întru Dumnezeu, păcătoșii nu vor avea
acest privilegiu.
b) Deoarece
oamenii trăiesc diferit slava dumnezeiască potrivit stării lor duhovnicești,
curățirea este trebuincioasă încă din timpul acestei vieți. Sfântul Grigorie
Palama subliniază: “Așadar, omul trebuie mai întâi să se curățească pe sine, și
apoi să primească mântuirea”.
c) Iadul nu
reprezintă absența lui Dumnezeu, așa cum se spune de obicei, ci este prezența
și perceperea lui Dumnezeu ca foc. Și desigur, așa cum am mai spus într-un alt
capitol, putem să trăim deja raiul și iadul. Ba mai mult, aș spune că modul în
care vom trăi cea de-a Doua Venire a lui Hristos depinde de felul în care îl
percepem pe Dumnezeu acum, în această viață.
Ilie
Prezbiterul spune că raiul, ca stare de spirit lipsită de emoții și dureri
pământești, este ascuns în noi și este “un chip a locului unde drepții vor
sălășlui”. Potrivit Sfântului Grigorie Sinaitul, focul și întunericul, viermii
și tartarul, adică iadul, se caracterizează prin “obșteasca patimă a dulceții
și neștiința întunericului și plăcerea moliciunii din toți si tremurul și
miasma cea împuțită a păcatului”. Așadar, patima dulceții, întunericul și
moliciunea, tremurul și miasma împuțită a păcatului sunt primele experiențe ale
iadului, și ele sunt resimțite chiar și acum. Toate aceste lucruri sunt deja
“prezente și reprezintă primele semne ale chinurilor iadului”.
În altă
parte a acestui capitol am văzut mai amănunțit faptul că sufletele oamenilor,
după ce părăsesc trupul, fie sunt primite de îngeri și merg în sânul lui
Avraam, fie sunt primite de demoni și merg în iad.
Oricum, nici
cei drepți și nici cei păcătoși nu dobândesc în chip desăvârșit raiul sau
iadul, ci doar pregusta din bucuria celor drepți și, respectiv, chinurile celor
păcătoși. Sf. Marcu Eugenicul spune că fericirea și bucuria sfinților, fie că o
numim vederea lui Dumnezeu, părtășia sau comuniunea cu Dumnezeu sau Împărăția
lui Dumnezeu, chiar daca este trăită în momentul despărțirii trupului de
suflet, “e ne deplină fără de reîntregirea nădăjduită”. E ne deplină fiindcă
sufletele așteaptă să se întregească cu trupurile lor la a Doua Venire a lui
Hristos, așa încât să poată fi slăvite împreună.
După ce
părăsește trupul, sufletul așteaptă venirea lui Hristos si judecata viitoare,
atunci când va avea loc învierea trupurilor, însă trăiește încă de pe acum
starea care i se cuvine potrivit faptelor lui, aflându-se în locuri aparte,
care trebuie înțelese ca feluri aparte de viață. Sf. Marcu Eugenicul spune că
cei drepți și cei păcătoși “se afla în locuri potrivite lor”. Cei drepți duc o
viața libera și fără griji în rai, împreună cu îngerii și cu Dumnezeu, în raiul
din care a căzut Adam, în vreme ce păcătoșii sunt în iad și trăiesc în chin și
în durere nemângâiată, ca osândiții care așteaptă hotărârea judecătorului. Nici
drepții, nici păcătoșii nu dobândesc în întregime Împărăția lui Dumnezeu sau
iadul. Astfel, observam că există o deosebire între rai și Împărăția lui Dumnezeu,
și între iad și gheena veșnică. Cei drepți intră în rai după ce mor, și
așteaptă intrarea în Împărăția lui Dumnezeu, după învierea trupurilor lor. Iar
cei păcătoși intră în iad după moarte, și vor intra în gheena veșnică după
învierea trupurilor lor și Judecata de Apoi.
Așa cum am
mai spus, după despărțirea de trup, sufletele păcătoșilor care nu se pocăiesc
pentru faptele lor se afla în iad, care este deosebit de gheena veșnică. Iadul
reprezintă pregătirea pentru chinurile veșnice. L-am putea numi anticamera unde
sufletele rămân ca niște osândiți care așteaptă judecata. Sf. Grigorie de Nyssa
ne spune că nu trebuie să ne gândim că iadul este un loc anume, ci o stare a
sufletului, nevăzută și netrupească. Când vorbim despre iad nu ne referim la
nimic altceva decât la “strămutarea sufletului în nevăzut”. Sf. Nichita
Stithatul folosește cuvântul iad cu acest înțeles – de loc obscur și întunecos
– pentru a caracteriza o închisoare și o temnița. Dacă sufletul nu a fost
vindecat pe când era încă unit cu trupul, după despărțirea de acesta el suferă
și este chinuit de patimi, nu simte alinare și mângâiere, nu se împărtășește de
Lumina și Dumnezeire, iar aceasta reprezintă o experiență neagră, chinuitoare,
un chin. Aceasta se numește iad.
Prin
contrast, după ce părăsesc aceasta viața, cei drepți trăiesc în rai în sânul
lui Avraam. Cu alte cuvinte, ei participă întru luminare și dumnezeire. Sf.
Nichita Stithatul spune că sufletele sfinților, care sunt curate și bine
înmiresmate, cu dumnezeiasca asemănare și plini de slava lui Dumnezeu și de
lumina cea mai curată, atunci când ies din trup strălucesc ca soarele de
faptele lor bune, de înțelepciune și curăție. Aceste suflete sunt purtate “de
către îngeri prietenoși către lumina cea dintâi”. Prima Lumină e Dumnezeul Treimic,
Dumnezeirea Persoanelor Sfintei Treimi, lumini de rangul al doilea sunt îngerii
și cei drepți ce se împărtășesc de Prima Lumina.
Sursa: Pr. Alexandru
Stanciulescu Barda
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu