Cum a fost asasinat Eminescu
Prezenta
ziaristului si omului politic Mihai Eminescu în climatul socio-politic al
anilor 1880 incomoda teribil cercurile politice românesti supuse masoneriei si
evreilor. Eliminarea lui Eminescu era iminentã.
Ne aflãm în
apropierea semnãrii unor tratate politice mult negociate de statul român, care
pur si simplu nu mai avea loc pentru un Mihai Eminescu. Distrugerea sa nu se
putea înfãptui însã printr-un procedeu rapid si direct. Fabricarea nebuniei
sale reprezenta singura optiune întrucât se putea invoca ori de câte ori ar fi
venit vorba de scrierile marelui ziarist. Eminescu era nebun asa cã nimic din
ceea ce a scris nu trebuie luat în considerare.
Procesul de
asasinare fizicã si moralã a lui Mihai Eminescu explodeazã în ziua de 28 iunie
1883. Ziarul Românul care se afla în polemicã cu Eminescu scrie pe 1 iulie:
“Aflãm cu sincerã pãrere de rãu cã d. Mihai Eminescu, redactor la ziarul
Timpul, tânãr plin de talent si înzestrat cu un deosebit geniu poetic, a cãzut
greu bolnav. Sperãm cã boala sa nu va fi de cât trecãtoare si cã în curând vom
putea anunta deplina sa însãnãtosire”.
Acesta era
semnalul scoaterii din viata publicã a marelui ziarist. Timpul vine cu o
declaratie abia pe 2 iulie 1883 în care spunea: “Cu începere de astãzi, 1
iulie, directiunea politicã si redactia ziarului “Timpul” este încredintatã
d-lui Mihail Paleologu”. Opinia publicã întelege astfel cã Eminescu este scos
din presa româneascã. Nicãieri nimeni nu dãdea însã nici un motiv, nici o
explicatie asupra îmbolnãvirii sale subite. Timpul revine cu un comunicat a
doua zi pe 3 iulie: “Unul dintre colaboratorii acestei foi, d. Mihai Eminescu,
a încetat de a mai lua parte în redactie, atins fiind în mod subit de o gravã
boalã. Ne place însã a spera cã lipsa dintre noi a acestui stimat confrate nu
va fi de cât de scurtã duratã si cã ne va fi datã fericirea de a anunta
revenirea sa sãnãtos la functiunile de pânã acum”. Trebuie sã observãm faptul
cã în textul ambelor comunicate Eminescu este numit poet, chiar dacã este
evident faptul cã functia pe care o îndeplinea în cadrul Timpului era cea de
ziarist.
Ziua
decisivã este, dupã cum am spus deja, 28 iunie 1883, când se petrec o sumã de
lucruri bizare, atent mestesugite pentru a fabrica nebunia eminescianã. Sotia
lui Slavici, doamna Szoke, trimite lui Maiorescu un bilet cu urmãtoarea
rugãminte: “Domnul Eminescu a înnebunit. Vã rog faceti ceva sã mã scap de el,
cã e foarte rãu”. Maiorescu gãseste în acest bilet pretextul perfect pentru a
pune planul în aplicare.
Pe de altã
parte însã se stie cã Eminescu era în aceea zi la baia Mitrasewschi, lângã
strada Stirbei Vodã, nu departe de sediul Societãtii Carpatii, societate
interzisã de oficialitãti în aceeasi zi. Eminescu fusese dus acolo de cãtre
Grigore Ventura pentru a-l discredita, ceea ce îi si reuseste. Eminescu îsi
iese din minti, Ventura îl pãrãseste.
Anuntã apoi imediat politia cã trebuie sã
ridice un nebun de la baia Mitrasewschi.
Anuntã în acelasi timp pe Secãseanu si
Ocãseanu, prietenii lui Eminescu, care sosesc imediat la locul respectiv,
ajutându-l pe Eminescu sã îsi revinã în fire. Ventura era redactorul ziarului
L’Independence roumaine, ziar al cãrui director Emille Galli, fusese expulzat
din România în aceeasi zi fatidicã de 28 iunie. Galli nu este singurul expulzat
în acea zi, aceeasi soartã a avut-o si ziaristul Zamfir C. Arbore, prietenul
poetului si cu sigurantã multi altii.
Toate aceste
evenimente s-au petrecut pe fondul semnãrii iminente de cãtre România a
tratatului cu Tripla Aliantã (Germania, Austro-Ungaria, Italia), negociat mai
bine de doi ani si jumãtate de cãtre Junimisti, condusi de Carp, tratat
sustinut în totalitate de Titu Maiorescu.
Sãrbãtorile
nationaliste de la Iasi, de la începutul lui iunie 1883, când s-a dezvelit
statuia lui Stefan cel Mare si când Eminescu, perfect sãnãtos, a citit la
Junimea poemul sãu, Doina au iritat puterile centrale. Alãturi de Eminescu s-a
aflat si Petre Grãdisteanu, care a avut un discurs la fel de înflãcãrat.
Von Bismarck
este gata sã declare rãzboi României, dacã nu se fac urgent retractãri si nu se
dau asigurãri ferme cã se va intra imediat în sfera de influentã a Germaniei si
Austro-Ungariei. Se cere ferm desfiintarea Societãtii Carpatii, un adevãrat
partid secret de rezervã, cu zeci de mii de membri, care milita pe fatã si în
ascuns pentru ruperea Ardealului de Imperiul Austro-Ungar si alipirea lui la
Tarã. Rolul central în acestã Societate îl avea Eminescu.
Iatã cã
România se supune exigentelor strãine, interzice Societatea Carpatii, eliminã
din scenã pe multi simpatizanti francofoni, Petre Grãdisteanu împreunã cu D.A.
Sturdza pleacã la Viena sã îi cearã personal scuze împãratului pentru discursul
de la Iasi. Toate astea se întâmplau pe 28 iunie 1883, ziua cãderii lui
Eminescu.
Nimeni nu
lãmureste însã opinia publicã asupra bolii lui Eminescu, despre care se afirmã
numai cã este o boalã gravã. În luna iulie, Titu Maiorescu initiazã o listã de
subscriptie pentru a strânge banii necesari internãrii lui Eminescu la Viena,
listã pe care o publicã în facsimil.
În numãrul
din luna august al revistei Literatorul, Alexandru Macedonski publicã o
epigramã prin care va arunca în aer linistea asternutã asupra bolii lui
Eminescu. Textul epigramei este urmãtorul:
Un X…
pretins poet – acum
S-a dus pe
cel mai jalnic drum…
L-as plânge
dacã-n balamuc
Destinul sãu
n-ar fi mai bun
Cãci pânã
ieri a fost nãuc
Si azi nu e
decât nebun.
Este
momentul mult asteptat de Ventura care încercase încã din 28 iunie sã convingã
publicul asupra nebuniei eminesciene, atunci însã cei doi prieteni sositi în
grabã la baia Mitrasewschi reusiserã sã-l salveze pe Eminescu. Ventura nu voia
sã fie el cel care declara deschis nebunia lui Eminescu întrucât fusese deja
implicat în evenimentul mai sus mentionat. Asadar epigrama a fost pretextul
perfect, imediat dupã aparitia ei Ventura îl atacã grav pe Macedonski.
“Nu este
nici o îndoialã, prin aceastã epigramã este vizat nefericitul nostru coleg si
prieten, Eminescu”. Iatã cã Ventura cel care anuntase politia de existenta
nebunului, se retrage acum în ipostaza prietenului indignat arãtând spre Macedonscki:
“Iatã cine îl face nebun pe bietul Eminescu”.
Macedonski
la rândul sãu încearcã sã se apere spunând cã este o epigramã veche care a fost
publicatã fãrã stirea sa, epigramã care în plus nici nu îl vizeazã pe Eminescu.
Existã o logica în argumentatia lui, dacã cercetãm putin mentalitatea epocii,
mai ales dupã presã vom vedea cã înnebuneau foarte multi oameni prin anii ‘80
ai secolului trecut, multi se sinucideau.
Au urmat,
manifestatii publice cu torte si gemuri sparte la casa lui Macedonski. Bastonat
de prin cafenele pe biata lui spinare, oprobiul public a atras multã lume în
aceste evenimente, a fost un spectacol bucurestean pe cinste. Ventura si
Macedonski intrã într-o polemicã puternicã, însã rãul era deja fãcut, Eminescu
era în ochii tuturor un nebun tolerat de societate.
În codul de
moravuri publice si politice ale epocii, “boala gravã” a nebuniei îl îndepãrta
definitiv de la viata publicã pe cel atins de ea. Declararea nebuniei cuiva
însemna, implicit, si destituirea lui din functie. Iatã, asadar, ce realizeazã
Grigore Ventura: dislocarea unui mare ziarist, a unui adversar de temut, din
sistemul unui ziar de opozitie.
Polemica se
stinge, iar la 1 septembrie presa începe sã discute deschis problema nebuniei
lui Eminescu. Telegraful este primul care anuntã cã “Mai multi prieteni din
capitalã, amici ai nefericitului Eminescu, s-au decis a contribui lunar pentru
întretinerea amicului lor în casa de sãnãtate. D.T. Maiorescu are partea cea
mai mare în aceastã frumoasã si nobilã actiune.”
Maiorescu
reuseste sã dea lovitura de gratie lui Eminescu la sfârsitul anului 1883, când
publicã un volum de 64 de poezii eminesciene, între care Mai am un singur dor,
Se bate miezul noptii etc. Abilitatea sa a fost extremã, aceste poezii erau
menite sã distrugã imaginea unui Eminescu nationalist, adversar de temut al
liberalilor, teroretician al problemelor societãtii românesti.
Astfel,
Maiorescu reuseste sã scindeze opera eminescianã, limitând-o la poezie. Din
acel moment si pânã în zilele noastre Eminescu este cunoscut de toatã lumea
drept “marele poet”, “poetul national al României”, stergându-se aproape
complet opera sa ziaristico-politicã, operã cu mult mai valoroasã si mai bogatã
decât opera sa poeticã.
Una din
primele persoane care a sesizat lovitura de maestru a lui Maiorescu a fost
Ibrãileanu, care scria: “Putea, oare, teoreticianul devenit faimos, al
pãturilor superpuse, apostolul nationalismului, dusmanul marelui partid
liberal, tribunul zilnic al durerilor grave ale rasei, sã publice: “Mi te dã cu
totul mie”, “Nu zi ba de te-o cuprinde” (…) Or, chiar si acestea, nepotrivite
pentru un luptãtor politic, cum era el atunci: “Mai am un singur dor/ În
linistea serii/ Sã mã lãsati sã mor…”. Or, ideea de sinucidere din “Se bate
miezul noptii” (…) Nu cumva acum, la maturitate, si când avea un stagiu de om
public, ca teoretician al unei grave ideologii sociale si nationale – nu cumva
credea cã nu i-ar fi sezut frumos sã publice si elegii amoroase ori invitatii la
dragoste si alte poezii “usoare” – si unele traduse?”
Volumul de
poezii are un succes teribil, multe versuri devin suport pentru romante
ieftine, cântate în cafenele si saloane, pierzându-si profunzimea.
Eminescu
este internat într-o serie de sanatorii din tarã si strãinãtate, însã starea
sãnãtãtii sale era foarte bunã, dupã cum mãrturiseste Ioan Slavici: “Repausul
medicamentos sustinut cu îndârjire de Mihail Eminescu pe timpul fugii din
Bucuresti la Viena si apoi la Florenta l-a adus în tarã sãnãtos”.
Eminescu
însusi, viu si dornic sã reintre în presã, îsi va asculta “prohodul” în aceastã
parantezã a anilor interzisi, 1884-1888. Câteodatã se va revolta, va sparge
vitrinele librãriilor, îsi va lua volumul de poezii din raft si-l va arunca în
noroi, cãlcându-si-l în picioare: atunci fortele de ordine vor interveni prompt
si-l vor duce pe “insurgent” la politie.
Asa s-a
întâmplat la 8 noiembrie 1886, de ziua Sfintilor Arhangheli Mihail si Gavriil,
la lasi: poetul a fost “împachetat” pe loc si dus, ca alienat psihic, la
stabilimentul rudimentar de la Mânãstirea Neamt. Pe lângã aruncarea în noroi a
propriului volum de versuri, de ziua onomasticii sale, i s-a mai adus acuzatia
cã “se lua de femei pe strãzile Iasilor”, le “apuca de turnura rochiilor”, le
atingea în mers etc.
Ajuns la
Neamt, Eminescu îsi gãseste linistea. Continuã sã scrie în ciuda tuturor.
Acolo, la
Mânãstirea Neamt, poetul va definitiva, zic editorii, poezia De ce nu-mi vii?,
pe care o va trimite spre publicare lui Iacob Negruzzi, la Convorbiri literare,
cu acest biletel: “Îti trimit deodatã cu aceasta mai multe versuri cãrora, de
ti se par acceptabile, le vei face loc în “Convorbiri”. Îndealtminterelea, mã
aflu bine si sãnãtos în mijlocul acestor munti si-ti doresc asemenea”.
Eminescu era
perfect sãnãtos în perioada în care a locuit la Mânãstirea Neamt, 1886-1887.
Gala Galaction vorbeste despre un Eminescu întreg la minte în momentele
respective, mãrturie stau si actele de bucãtãrie ale stabilimentului, întocmite
de mâna poetului.
Intors în
casa Henriettei de la Botosani în 1887, Eminescu este supus unui consult
medical din care reiese cã era sãnãtos psihic: “În urma unei subscrieri,
initiatã de elevii scoalei artelor frumoase din Botosani, s-au strâns 400 lei.
De mare ajutor au fost acesti bani, cãci au permis sã i se aplice un tratament
special multumitã cãruia starea sãnãtãtii poetului s-a îmbunãtãtit în modul cel
mai vãdit, cãci astãzi Eminescu este tot atât de senin cum a fost înainte de
boala cea grea de acum patru ani în urmã. În 13 Iulie Eminescu, însotit de sora
sa si de dl. Grigore Focsa, doctoral de aice, a sosit în orasul nostru cu
trenul de la ora 1 p.m. A doua zi la ora 11 a.m. a avut loc, în casa dlui. St.
Emilian un consult, la care au luat parte dnii. medici: Dr. Filipescu, medic primar
al orasului Iasi, Col. Dr. Otremba, medic sef al Corpului IV armatã, Dr.
Rigler, Dr. C.
Bottez si Dr. Negel, profesori la Facultatea de Medicinã. Desi
mai multi din acesti d-ni. medici aveau sã plece din Iasi încã în 13 Iulie,
totusi si-au amânat plecarea pentru a-l putea asista pe poetul nostru. În urma
unei cercetãri minutioase la care l-au supus pe Eminescu, medicii au ajuns la
concluzia cã sãnãtatea lui nu e deloc alteratã si cã trebuie a-l supune unui
tratament radical numai în ce priveste boala lui cea neglijatã, care se
manifestase la picioare”.
Eminescu era
deci sãnãtos psihic si perfect capabil de a crea.
În 1888,
Veronica Micle reuseste sã îl scoatã pe Eminescu din casa surorii sale si îl va
duce de mânã pe poet la Bucuresti, unde el îsi va regãsi pana de ziarist.
Urmeazã o colaborare anonimã la câteva ziare si reviste, iar apoi, la 13
ianuarie 1889, ultimul text ziaristic al lui M. Eminescu: o polemicã ce va
zgudui guvernul fãcându-l, pentru o clipã, pe Gunã Vernescu sã demisioneze
rupând o coalitie destul de fragilã de altfel a conservatorilor (care luaserã,
în fine, puterea) cu liberalii. Repede se aflã, însã, cã autorul articolului în
chestiune este “bietul Eminescu” – si repede acesta este cãutat, gãsit,
internat la sanatoriul doctorului Sutu, în martie 1889.
La 13
aprilie 1889, procurorul Mavros cere primului presedinte al Tribunalului Ilfov
constituirea unei cure pacientului Mihai Eminescu, aflat în casa de sãnãtate a
doctorului Sutu din strada Plantelor.
Se
constituie un consiliu compus din T. Maiorescu, Dem Laurian, St. Mihãilescu,
I.L. Caragiale, I.Gr. Valentineanu si Mihail Brãneanu, care, convocati conform
articolului 440 din Procedura Civilã (jurnalul 2783/89), depun la sectia a doua
a tribunalului un proces verbal în care sunt de pãrere cã “Boala fiind în
recidivã, reclamã interdictia pacientului si rânduirea unui tutor care sã poatã
primi de la stat pensia lui viagerã si sã poatã îngriji de întretinerea
interzisului”. Procesul verbal al consiliului este scris în întregime si depus
de Titu Maiorescu, care era si avocat. Dupã semnarea actului acestuia (12 iunie
1889) si depunerea raportului medico-legal, iscãlit de doctorii Sutu si
Petrescu. Urmeazã celebrul interogatoriu pentru evaluarea stãrii psihice a
pacientului.
Iatã
interogatoriul lui Eminescu, în ospiciul din strada Plantelor, la 12 iunie
1889, cu trei zile înainte de moarte:
- Cum te
cheamã?
- Sunt Matei
Basarab, am fost rãnit la cap de cãtre Petre Poenaru, milionar, pe care regele
l-a pus sã mã împuste cu pusca umplutã cu pietre de diamant cât oul de mare.
- Pentru ce?
- Pentru cã
eu fiind mostenitorul lui Matei Basarab, regele se temea ca eu sã nu-i iau
mostenirea.
- Ce-ai de
gând sã faci când te vei face bine?
- Am sã fac
botanicã, zoologie, mineralogie, gramaticã chinezeascã, evreiascã, italieneascã
si sanscritã. Stiu 64 de limbi.
- Cine e
Poenaru care te-a lovit?
- Un om
bogat care are 48 de mosii, 48 de râuri, 48 de garduri, 48 de case, 48 de sate
si care are 48 de milioane.
Trebuie sã
subliniem faptul cã acest interogatoriu este construit în întregime pe modelul
masonic al cifrelor. Are un anumit numãr de cuvinte si litere, corespunzând
cifrelor masonice 48 si 64. Rãspunsul poetului a ridicat nenumãrate semne de
întrebare.
Eminescu nu era, cu sigurantã, mason. Existã ipoteza conform cãreia
Eminescu ar fi rãspuns prin codul acesta masonic. Aceastã ipotezã nu poate sta
însã în picioare pentru simplul fapt cã întregul interogatoriu se înscrie în
criptologia masonicã si nu doar rãspunsurile poetului. Este un interogatoriu
fabricat în totalitate. Cu toate astea, rãspunsurile (în cazul în care chiar
apartin poetului) pot contine un sâmbure de adevãr.
Matei Basarab a fost
întotdeauna domnitorul favorit al lui Eminescu, domnitor cu care se identifica.
Se presupune cã respectivul Poenaru chiar l-a lovit pe Eminescu cu o piatrã în
cap, eveniment ce este plasat în curtea sanatoriului.
Petre
Poenaru este un personaj real, era tenor, din familia mare a actorilor, asadar
lume frecventatã de Eminescu. Nu era un strãin, un oarecare, ci îl cunostea pe
poet. Nu se explicã însã prezenta acestuia la sanatoriu. Cât despre pusca
umplutã cu “pietre de diamant”, aminteste de o baladã popularã: “A plecat la
vânãtoare/ Sã vâneze cãprioare/ Cãprioare n-a vânat/ Si el singur s-a împuscat/
Cu un pistol de diamant/ Cu gloante de briliant”. Iatã-l pe Eminescu pus în
postura vânãtorului care se vâneazã singur, care cade în propria-i cursã.
Teorie aberantã care nu poate sta în picioare. Eminescu nu putea calcula aceste
rãspunsuri dupã canoanele masonice, pur si simplu pentru cã nu putea anticipa
întrebãrile. Si dacã am accepta ipotetic cã Eminescu a fãcut respectivele
calcule si a rãspuns în functie de fiecare întrebare, aceasta ar demonstra un
singur lucru: deplinãtatea facultãtilor mintale ale poetului.
În conditii
normale, în care incidentul cu Poenaru ar fi real, parchetul ar fi trebuit
sesizat din oficiu si ar fi trebuit interogat si autorul prezumtiv al crimei,
numitul Petre Poenaru. Nu existã un asemenea interogatoriu.
Trei zile
mai târziu, Eminescu moare subit. Doctorul Vines, care a fost de fatã în acel
moment, avea sã povesteascã în 1926 exact cum s-au petrecut lucrurile:
“Eminescu se aseazã pe pat si peste câteva minute cade într’o sincopã si moare
imediat”. Varianta oficialã asupra mortii lui Eminescu este însã dementa
paraliticã.
Înainte de a
analiza putin moartea lui Eminescu, sã luãm în discutie perioada 1884-1889,
perioadã numitã “de mare întunecime”, a creatiei eminesciene. Mãrturiile din
epocã atestã însã contrariul.
Cei care
l-au vizitat pe Eminescu la Botosani vorbesc de o puzderie de hârtii scrise de
cãtre poet, unele luate de A.C. Cuza si descifrate, altele luate de rudele
poetului. Chiar în strada Plantelor, în mai-iunie 1889, vizitatorii lui
Eminescu bolnav, vorbesc de maldãre de hârtii scrise de cãtre el, aruncate la
cos ori mãturate de femeia de serviciu. Argumentul “creativitãtii” cade
dintr-un condei în fata abundentei de mãrturii documentare si, cu el,
diagnosticul medical. Într-adevãr, un “paralitic general”, un “abulic în
ultimul grad”, acesta este un pacient care nu mai creezã, nu mai fac diferenta
între viatã si vis etc.
Alexandru
Vlahutã, vizitându-l în spital, îl gãseste comunicabil, pregãtit sã scrie
poezii.
Ilarie
Chendi, care a stat în gazdã pe strada Stirbei Vodã, nr.72, pe lângã Cismigiu,
la aceeasi adresã pe care o avusese si Eminescu în anii ‘80 ai secolului XIX,
va povesti cum bãtrânele gazde, niste nemti, încep a-si aduce aminte: “Si mi-au
spus, între altele, cã dupã moartea lui Eminescu, care a avut loc în 1889, au
venit la dânsii doi domni care erau prietenii lui Eminescu si, împachetând
toatã sãrãcia rãmasã în urma lui, au umplut douã cufere cu cãrti si cu
manuscrise si au plecat”.
“Legendele”
eminesciene vorbesc, însã, pânã astãzi de “caiete” cu poezii ale poetului,
pierdute, furate, ascunse în aceastã perioadã. Biografii sãi trec sub tãcere
pânã si faptul cã în buzunarul de la haina în care si-a dat duhul, în 15 iunie
1889, se aflau scrise de mâna lui poeziile Viata si Stelele în cer.
Prima crizã
a lui Eminescu, din 1883-1884, când a fost internat la Dr. Sutu, apoi la Ober
Doebing, lângã Viena, cât si recidiva din 1886-1887, când a fost internat la
Mânãstirea Neamtului, institutul pentru alienati, corespund unei psihoze
maniaco-depresive, în amândouã cazurile a pãrãsit spitalul aproape complet
restabilit, cu facultãtile intelectuale normale.
În 1887
medicii din Iasi, Dr. Iuliano Bogdan (semnat doctor de Paris), Hynek, dar mai
ales doctorul Francisc Iszac au pus diagnosticul unei alienatii mintale
provocatã de gome sifilitice pe creier si la picioare, începând un intempestiv
tratament antisfilitic, cum se fãcea pe atunci, cu frictiuni de mercur, în doze
enorme cu efecte, de altfel, nule în sifilisul nervos (oare de ce nu stia acest
lucru doctorul Izsac?), dar cu urmãri catastrofale toxice.
Încã din
Renastere se stia, însã cum povesteste Benvenutto Cellini cã si-a tratat cu
fumigatii de mercur boala galicã, dar cã efectul privea doar stadiul primar sau
secundar, mai putin pe cel tertiar si deloc sifilisul localizat cerebral.
Supradozajul
medicamentos a jucat un rol nefast în evolutia bolii poetului. De altfel,
interesarea sistemului nervos central în intoxicatia cronicã cu mercur explicã
modificãrile de comportament, depresiune mentalã, insomnie si câteodatã
halucinatii, care dupã cum stim au dominat tabloul simptomatic dupã 1887.
Cum reiese
din notele doctorului Vines, starea lui Eminescu s-a agravat în clinicã, astfel
cã i-a apãrut o stare delirantã cu dureri în tot corpul, tremurãturi,
încetinirea reflexelor pupilare (la internare, normale), tulburãri grave
sfincteriene, abolirea reflexelor osteo-tendinoase (la internare exagerate)
toate simptome explicate dupã noi prin injectiile de mercur ce le primeste în
clinicã, fãrã rezultat asupra bolii psihice, dar cu grave efecte secundare.
Dupã cum se
stie, lui Eminescu i s-a fãcut autopsia în ziua de 16 Iunie 1889, existând un
raport depus la Academie. Acesta este nesemnat.
Autopsia
evidentiazã “o degenerescentã grasã a peretilor cordului, deveniti fragili si
galbeni, si prezenta unor plãci întinse si proeminente atât la baza valvulelor
aortice, cât si pe fata interioarã a aortei anterioare. În fine, din partea
hepatului si a rinichilor s-a observat asemenea o degenerescentã
granulo-grasoasã considerabilã”. Dacã modificãrile la nivelul aortei apartin
unei ateromatoze incipiente, deloc neobisnuite, rinichii albi cât si
modificãrile ficatului sunt caracteristice pentru o gravã intoxicatie
mercurialã.
Creierul lui
Eminescu este uitat pe fereastrã, în soare si, dupã câteva zile de nefixare,
este trimis lui Gh. Marinescu, pentru a fi examinat. Subliniem faptul cã, în
1889, Marinescu avea 26 de ani, fiind începãtor, asistentul lui Babes. Dacã
prof. Babes nu a primit creierul, pot fi avute în vedere douã posibilitãti: ori
cazul prezenta interes numai pentru curiozitatea tânãrului asistent, ori – si
aceasta este ipoteza spre care închinãm – pe undeva, anumiti oameni, sã nu spun
o “întreagã protipendadã”, se temeau de diagnosticul severului prof. Victor
Babes.
Gheorghe
Marinescu declara despre creierul poetului, multi ani mai târziu: “Creierul mi
s-a adus dela Institutul Sutu într-o stare de descompunere care nu permitea un
studiu fin al structurii circumvolutiunilor. Putrefactia era datoratã faptului
cãldurii celei mari, probabil cã s’a scos prea târziu dupã moarte… Creierul era
în adevãr voluminos, circumvolutiunile bogate si bine dezvoltate si prezenta ca
leziuni macroscopice o meningitã localizatã la lobulii anteriori… Din
nenorocire creierul, fiind, cum am spus, descompus, nu am fãcut studiul
istologic, ceea ce e o mare lacunã… Sãrmanul Eminescu! Nu a avut parte nici de
acest studiu anatomic, care, fie zis în treacãt, nu stiu dacã s-a fãcut în bune
conditiuni altor literati distinsi cari, ca si dânsul, au murit de paralizie
generalã”.
Eminescu nu
a murit însã de paralizie generalã, Gheorghe Marinescu se înselase. Punând cap
la cap toate dovezile strânse ani de zile, Ovidiu Vuia scrie: “Concluziile
mele, ca medic neuropsihiatru, cercetãtor stiintific, autor a peste 100 de
lucrãri din domeniul patologiei creierului, sunt cât se poate de clare.
Eminescu nu a suferit de lues si nu a avut o dementã paraliticã.
În ceea ce
priveste alcoolismul, acesta nici nu intrã în discutie. Presupusul sifilis al
lui Eminescu este scos din mâneca imposturii si botezat ad-hoc congenital”.
Concluzii:
Asadar,
Eminescu a fost scos din viata publicã si declarat nebun pentru cã atitudinea
lui pentru unirea tãrii-mamã cu Ardealul nu era bine vãzutã de conducerea de
atunci a României, de junimistii P.P. Carp si Titu Maiorescu, care încercau din
rãsputeri încheierea unei aliante militare cu Germania si Austro-Ungaria.
De remarcat
în acest sens este o scrisoare a lui P.P. Carp cãtre Titu Maiorescu în care îi
atrage atentia: „Si mai potoliti-l pe Eminescu”. Iar Maiorescu l-a „potolit”,
fabricându-i nebunia si scãpând astfel de o voce „periculoasã”, care îl
contrazicea tot mai des.
Evident cã la baza asasinãrii lui Eminescu a stat
Francmasoneria si evreimea care se simteau în pericol tot mai mare ca urmare a
atacurilor lui Eminescu si a deconspirãrii de cãtre o voce credibilã si
îndrãgitã a actiunilor lor antinationale si anticrestine.
Astfel,
Eminescu a fost scos din viata publicã între 1883 si 1889, anul asasinãrii
sale, fiind declarat nebun si, ca urmare, incapabil de a mai crea ceva. Ori,
mãrturiile din acea perioadã ne aratã un Eminescu în plinã creatie, lucru care
nu ar fi fost posibil dacã era nebun, cãci un nebun e rupt de contactul cu
realitatea si nu mai simte nevoia de creatie.
Asadar, creatia artisticã din
acea perioadã, însotitã de numeroasele dovezi (ale medicilor si prietenilor)
ale sãnatãtii sale mentale ne aratã faptul cã Eminescu a fost asasinat
printr-un proces lent de otrãvire.
Asasinarea
lui Eminescu a continuat si continuã si în prezent prin trecerea sub tãcere a
activitãtii sale de jurnalism politic, a atitudinilor sale nationaliste si
antiiudeo-masonice. Continuã prin prezentarea sa în scoli în mod voit deformat,
în ipostazã numai de poet genial, sãrac si fustangiu. Continuã si prin
eliminarea din opera sa poeticã a acelor poezii cu caracter profund national,
cum ar fi versiunea adevãratã a poeziei Doina. Continuã prin atacurile tot mai
dese si abia disimulate ale asa-zisei elite culturale române. Continuã prin
atacurile tot mai nerusinate ale comunitãtii evreiesti din tarã si din afara
granitelor.
Dar, cel mai
mult continuã prin lipsa noastrã de cinstire a marelui român Mihai Eminescu,
prin lipsa de informare asupra operei, a luptei si a dorintelor sale pentru
neamul românesc.
text alcãtuit de:
Cezarina Bãrzoi si Ionut Bãias (“Permanente” Nr.1-2 2005)
Bibliografie
Vuia Ovidiu, Cauzele mortii lui Mihai Eminescu, Ziarul
Libertatea, New York, mai 1987,
www.miscarea.com, Din presa legionarã, Libertatea.
Eminescu si “farmazonii”, “Francmasoneria”,
www.dezvaluiri.as.ro.
Georgescu Nicolae, A doua viatã a lui Mihai Eminescu,
www.dezvaluiri.as.ro.
Paraschivas Emanoil, Geneza Luceafãrului, www.miscarea.com/
paraschivas.htm.
« Memorandum adresat autoritatilor de la Bucuresti de
reprezentantii romanilor din judetele Covasna, Harghita si Mures
28 iunie 1883- Eminescu la Capşa Adevărata cauză a
înlăturării lui Eminescu din viaţa publică »
Sursa: Prof. Valentina Lupu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu