Stareța Macrina Vassopoulos
Vârsta tinereți
Maria,
departe de cele înveselitoare ale lumii și statornică în hotărârea sfântă de a
deveni monahie, continua cu acrivie călătoria ei duhovnicească. De aceea Domnul
Cel preabun și bogat împărțitor de daruri a rânduit ca încă din tinerețe să
trăiască anumite fapte minunate, pentru dobândirea de folos duhovnicesc și
sprijin în nevoința ei duhovnicească. Într-o dimineață, în timp ce mergea la
lucrul ei, i-a apărut înainte diavolul și i-a spus:
– Ah, ce
ți-aș fi făcut, dacă nu țineai ceea ce ai în mână!
De atunci
rostea și mai mult Rugăciunea lui Iisus și ținea în mână metanierul. Iar dacă
nu avea metanierul cu ea, apuca haina cu degetele ei și o freca, ca și cum ar
apuca boabele metanierului, astfel încât partea aceea a hăinuței s-a stricat.
Odată cu
trecerea timpului, situația grea pricinuită de sărăcie se înrăutățea continuu.
Maria se rușina să ceară ajutor pentru a face față obligațiilor și astfel, ca
să nu sufere cel puțin fratele ei de foame, în jurul anului 1935 a hotărât ca
să-l trimită pe Gheorghie la un unchi al lor din Langada, lângă Tesalonic. Ea
nu a mers ca să nu-l îngreuieze. A rămas singură, numai cu ocrotirea și
nădejdea în Hristos și Maica Domnului. Fratele ei a plecat curând de la unchiul
său și a locuit la nașul său din Tesalonic vreo cinci-șase ani, unde a făcut și
Școala primară. În această perioadă Maria nu avea nici o știre despre el și
neliniștea ei pentru viața lui era atât de mare, încât se gândea să ceară să se
facă parastas pentru el, crezând că fratele ei nu mai trăiește. Mai înainte de
aceasta a cerut să se săvârșească o Dumnezeiască Liturghie întru pomenirea
Sfântului Mina, după care, în mai puțin de o săptămână, a primit o scrisoare de
la el. Gheorghie i-a scris că o mână nevăzută, pe neașteptate, l-a îndemnat
să-i scrie o scrisoare și că în curând se va întoarce lângă ea. După ce s-a
întors din Tesalonic, fratele ei a rămas pentru puțină vreme în Volos, apoi a
coborât în Atena pentru a căuta de lucru. Maria l-a sprijinit financiar și
moral pe Gheorghie, mergând și ea din
când în când în Atena ca să-l ajute.
În
feluritele greutăți care se iveau, Maria cea evlavioasă se ruga să nu-i
părăsească mila lui Dumnezeu și să se găsească un om care să-i ajute. Iar
Dumnezeu, Purtătorul de grijă al tuturor, a trimis un om bogat și evlavios, de
origine greacă din Egipt, urmaș al familiei Ambet[1], care i-a ajutat foarte
mult pe grecii din Egipt și care a contribuit foarte mult la construirea
Spitalului „Sotiria” din Atena, pentru tratarea oamenilor care sufereau de
tuberculoză. Așadar acest om „trimis din Cer”, așa cum l-a numit cu
recunoștință Stareța, i-a sprijinit mult. L-a ajutat pe Gheorghie să studieze
contabilitatea și limbi străine, iar apoi să găsească de lucru la palatul
regal.
Maria păstra
vii în memoria sa ultimele cuvinte ale tatălui ei că „se va găsi o mână tare
care să-i ocrotească pe copii” și întotdeauna avea încredere în Purtarea de
grijă a lui Dumnezeu în toate greutățile vieții ei. Așa cum a spus mai târziu,
ea și fratele ei au cunoscut, cu Harul lui Dumnezeu, numai oameni buni, care
i-au ocrotit, i-au sfătuit și le-au arătat multă dragoste, ca și cum ar fi fost
părinții lor.
O persoană
duhovnicească foarte importantă, care i-a ocrotit ca o mamă și a avut un loc
deosebit în viața ei, în anii nevoinței ei în lume, dar și după ce a devenit
monahie, a fost Victoria Moraitu (1887-1984). Este vorba despre cuvioasa mamă a
Starețului nostru, Părintele Efrem, cu care Maria avea același duhovnic.
Victoria trăia profund duhovnicește, iar mai târziu a devenit și ea monahie,
primind numele de Teofana. Duhovnicul lor le spunea adeseori: „Pe toate la un
loc să vă pun, nu faceți cât Victoria”. Fiindcă Maria era orfană, Victoria o
sfătuia și se interesa și de nevoile ei materiale. Când Maria se întorcea de la
lucru și o vizita pe mama Starețului nostru, aceea de multe ori îi dădea de
mâncare, iar dacă nu trecea pe la casa lor, i-o trimitea prin Starețul nostru,
fiul ei, pe atunci mirean cu numele Ioan. Despre legătura Stareței cu mama sa,
Starețul nostru ne spunea: „În perioada când Stareța lucra la fabrica lui
Matsangos, în fiecare zi trecea prin fața casei noastre atunci când mergea la
lucru. Avea o legătură atât de strânsă cu mama mea, încât nu se poate descrie
în cuvinte. Aceste două femei aveau multă dragoste între ele…”. Maria mergea
adeseori la casa Victoriei, citeau și făceau regulat rugăciuni de toată noaptea
cu multe lacrimi și metanii. Avea mult respect și evlavie față de persoana ei
și o socotea pe Victoria drept mama și stareța ei.
În aceeași
perioadă, cu puțin înainte de cel de-al Doilea Război Mondial, duhovnicul
Mariei, printre fiii săi duhovnicești din Volos, avea și câteva copile
virtuoase, care trăiau ca monahii în lume. La fel și Maria, deși trăia și lucra
în lume, iubea asceza și se dăruia cu acrivie nevoințelor și îndatoririlor
petrecerii monahale, pe care din copilărie o dorea. Participarea nelipsită și
în umilința inimii la Dumnezeieștile Slujbe, privegherea făcută acasă,
metaniile, Rugăciunea minții, studierea textelor hagiografice și patristice și
cinstirea Sfinților, toate acestea constituiau bucuria sufletului ei tineresc.
Aceeași lucrare după Dumnezeu aveau și celelalte surori duhovnicești ale ei. Se
îndeletniceau zi și noapte cu Rugăciunea minții, cu contemplarea Raiului și cu
pomenirea morții. După Dumnezeiasca Liturghie luau anaforă și plecau fără să
vorbească deloc între ele, ca să nu piardă rugăciunea și Harul lui Dumnezeu.
În fiecare
an Maria împreună cu surorile ei duhovnicești mergea în satul Sfântul Lavrentie
– Piliu, la prăznuirea Sfântului Apostol cel Nou. La Biserica Sfântului stăteau
trei sau mai multe zile, rugându-se și priveghind. Acolo venea mulțime de
pelerini din diferite părți ale Greciei, mulți dintre ei fiind bolnavi și
cerând tămăduire. La unul din pelerinajele la Sfântul Apostol, Maria a văzut în
curte, lângă biserică, un bătrân cuvios zăcând pe lespedea de piatră și care
părea a fi un pustnic. Avea înfățișarea unui om istovit și era foarte bolnav.
Se pare că avea darul înainte-vederii, căci, ridicându-și ochii, din toată
ceata de tinere care stăteau lângă el, s-a uitat numai la Maria și i-a spus:
– Tu, vino-ncoace! Du-te și cere de la cineva
vreun covoraș vechi! Caută și vreo piatră, și adu-mi-le aici!
Maria a
plecat îndată cu bucurie și, aflându-le, le-a adus bătrânului, care mulțumit
i-a spus:
– Fiica mea, îți dau trei sfaturi, pe care să
le pui în faptă. Să te rogi neîncetat cu Rugăciunea: „Doamne Iisuse Hristoase,
miluiește-mă!”. Când ieși din casă și mergi pe drum să nu privești nici în
dreapta, nici în stânga, nici în sus, ci numai în pământ. Deși ești săracă,
fiica mea, totuși cu puținii banii ce-i vei avea, după ce-i vei face mărunțiș,
să dai milostenie când vei întâlni vreun sărac sau cerșetor, încât cu bănuțul
tău și cu milostenia celorlalți creștini, să-și ia și el puțină pâine.
Maria i-a
mulțumit și, după ce s-a sfârșit pelerinajul, s-a întors la casa sa, păstrând
în inima ei folosul din sfaturile acelui sfânt pustnic necunoscut. În ciuda
sărăciei ei, întotdeauna dădea milostenie, virtute pe care o primise ca
testament de la tatăl ei. Mai ales după binecuvântata întâlnire pe care a
avut-o cu acel pustnic sfânt, a cultivat-o cât a putut de mult în toată viața
ei, atât în lume, cât și în mănăstire.
[1] Este
vorba de Nicolae Ambet, un bogat negustor egiptean, care, în 1911, pe
cheltuiala sa a construit „Ambetion”, podoaba arhitectonică a complexului
sanatorial nou întemeiat, primul sanatoriu laic pentru tuberculoși din Grecia.
Sanatoriul acesta, până la suspendarea funcționării lui din Iunie 1969, a
ajutat pe foarte mulți oameni bolnavi și îndurerați, printre care și mulți
refugiați din Asia Mică.
Despre Dumnezeiasca Liturghie
Despre Dumnezeiasca Liturghie
Mitropolitul Ieremia al Gortinei
Cel mai bun și cel mai sfânt lucru
care se săvârșește pe pământ, frații mei creștini, este DUMNEZEIASCA LITURGHIE.
Fiul lui Dumnezeu S-a întrupat în pântecele Preasfintei Fecioare și S-a făcut
om, ca să ne dăruiască Dumnezeiasca Liturghie.
Într-o noapte – ah, Dumnezeul meu,
ce noapte binecuvântată a fost aceea – în noaptea Joii celei Mari, când Hristos
mânca la Cina cea de Taină împreună cu Ucenicii Săi, atunci ne-a predat
Dumnezeiasca Liturghie.
Dumnezeiasca Liturghie este Taina
Bisericii. În această Taină se cuprinde toată măreția credinței noastre. Ce
înseamnă Biserica, frații mei, trăim și simțim în Dumnezeiasca Liturghie. Aici,
în Dumnezeiasca Liturghie, Îl aflăm și-L gustăm pe Dumnezeul nostru. Dacă
cineva vă va întreba ce ați văzut și ce ați primit la Dumnezeiasca Liturghie,
să-i spuneți acel frumos tropar pa care-l cântă psaltul, ca ultima pecetluire a
Dumnezeieștii Liturghii: „Am văzut lumina cea adevărată, am primit duhul cel
ceresc, am aflat credința cea adevărată, nedespărțitei Sfintei Treimi
închinându-ne”. Și într-adevăr, dumnezeiescul Har, de care avem atât de mare
nevoie pentru a putea merge înainte și a spori duhovnicește, îl primim la
Dumnezeiasca Liturghie. Acesta este „lumina cea adevărată” și „duhul cel
ceresc”, de care se spune în acel tropar. Este Harul Sfântului Duh.
De asemenea în Dumnezeiasca
Liturghie aflăm și trăim credința sfântă a Părinților noștri. Pentru aceasta
spune troparul: „Am aflat credința cea adevărată”. Care credință? Credința în
Dumnezeul nostru, în Sfânta Treime, în Tatăl, în Fiul și în Sfântul Duh. Trei
Persoane, un Dumnezeu. De aceea și spune troparul: „Nedespărțitei Treimi
închinându-ne”. Vedeți? Dumnezeiasca Liturghie începe cu Sfânta Treime, cu:
„Binecuvântată este Împărăția a Tatălui și a Fiului și a Sfântului Duh”, cuvinte
pe care le rostește preotul, și se sfârșește iarăși cu Sfânta Treime, cu
troparul pe care-l rostește psaltul: „…nedespărțitei Treimi închinându-ne”.
În
Dumnezeiasca Liturghie se săvârșește o mare minune, frați creștini. Astăzi
oamenii cer minuni ca să creadă, dar uită că cea mai mare minune este
Dumnezeiasca Liturghie. Ascultați! Ca să se poată săvârși Dumnezeiasca
Liturghie trebuie să avem pâine dospită, pe care o numim prescură și puțin vin
liturgic. Voi le aduceți pe amândouă acestea. Venind vorba despre prescuri,
voi, femeilor evlavioase, luați aminte ca făina pe care o folosiți ca să
frământați aluatul pentru prescuri să fie astfel, încât prescura să fie
strânsă, iar nu să se mărunțească în firimituri. Pentru că, dacă se
fărămițează, după aceea, când preotul pune părticica Sfântului Trup în Sfântul
Potir, se amestecă atât de mult cu Sfântul Sânge, încât nu se mai disting.
Așadar, căutați să procurați făină bună pentru a face prescurile.
Dar să venim
la subiectul nostru. Pentru Dumnezeiasca Liturghie, așadar, sunt necesare
prescurile și vinul liturgic. Apoi într-o clipă, în clipa cea sfântă, când
preotul spune: „Ale Tale dintru ale Tale, Ție Îți aducem de toate și pentru
toate”, atunci, la o rugăciune pe care o rostește, se săvârșește marea minune:
Pâinea se face Trupul lui Hristos și pâinea, care este în Sfântul Potir, se
face Sângele lui Hristos. Se văd tot pâine și vin, însă în realitate sunt
Trupul și Sângele lui Hristos. Sfântul Duh, Care vine cu rugăciunea preotului
la cele două elemente, El Însuși face marea minune: preface pâinea și vinul în
Trupul și Sângele lui Hristos. Dar ascultați și altceva, iubiți creștini:
Rugăciunea preotului Îl roagă pe Dumnezeu să trimită mai întâi Duhul Sfânt
tuturor credincioșilor, care sunt prezenți la Dumnezeiasca Liturghie, și apoi
să vină la Cinstitele Daruri, la pâine și vin, ca să le prefacă în Trupul și
Sângele lui Hristos. Pentru că preotul se roagă lui Dumnezeu: „Trimite Duhul
Tău cel Sfânt peste noi și peste aceste Daruri ce sunt puse înainte”, Luați
aminte la „peste noi”! La noi. Și precum este adevărat – și este adevărat – că
Sfântul Duh vine peste pâine și vin și le preface în Trupul și Sângele lui
Hristos, la fel de adevărat este că Sfântul Duh vine la toată sinaxa
credincioșilor creștini și-i umple de Har. Desigur aceasta se face potrivit cu
deschiderea fiecărui suflet. Așa cum, ca să vă spun o pildă, lumina soarelui și
aerul intră în cameră în funcție de cât de mult deschidem ferestrele ei.
Dar cel mai
important la Dumnezeiasca Liturghie, frații mei creștini, este faptul că
participăm la Masa lui Dumnezeu și ne împărtășim cu Sfântul Trup și Cinstitul
Sânge ale lui Iisus Hristos. Întreaga Dumnezeiască Liturghie se face pentru ca
la sfârșit preotul să spună: „Cu frica lui Dumnezeu, cu credință și cu dragoste
să vă apropiați”. Și credincioșii vin și se împărtășesc, dar așa cum a spus
preotul: cu frica lui Dumnezeu, cu credința că ceea cu care se împărtășesc este
cu adevărat Trupul și Sângele lui Hristos – iar nu pâine și vinișor, cum spun
unii necatehizați – și se împărtășesc cu dragoste față de toți, iar nu cu
vrăjmășie.
De vreme ce
atât de mare, sfântă și dumnezeiască este Liturghia, nu se cuvine să lipsiți de
la ea. Poate vor zice unii că în satul sau parohia lor lipsește preotul și nu
se săvârșește Dumnezeiasca Liturghie. Da, acesta este un adevăr dureros, căci
multe sate sunt fără preot. Rugați-vă Maicii Domnului ca să trimită preoți în
satele voastre, să sune clopotele și să se sfințească creștinii noștri. Dar cu
toate că în satul vostru nu este preot, nu stați acasă, ci mergeți în satul
vecin sau la cea mai apropiată mănăstire la Dumnezeiasca Liturghie.
Nu rămâneți
acasă fără Liturghie, vă rog! Este atât de importantă Dumnezeiasca Liturghie și
atât de mare lipsă și rău pricinuiește neparticiparea la ea, încât dacă s-ar
săvârși la Patra (la o distanță de mai bine de 200 km) o Dumnezeiască
Liturghie, merită să mergem și pe jos ca să participăm la ea și să primim Harul
lui Dumnezeu. Dacă ni s-ar spune că în Veria (la 770 km) se va arăta Maica
Domnului, am merge chiar și pe jos până acolo să ne închinăm Maicii Domnului și
să primim binecuvântarea ei. Dar acest lucru se săvârșește la fiecare
Dumnezeiască Liturghie. În ea se arată Maica Domnului, pentru că Dumnezeiasca
Liturghie se oferă pentru toți, dar „mai ales pentru Preasfânta, Curata,
preabinecuvântata, slăvita Stăpâna noastră de Dumnezeu Născătoarea și pururea
Fecioara Maria”, precum auziți atunci când liturghisește preotul.
Așadar,
iubiții mei creștini, atunci când sună clopotul în satul vostru pentru Dumnezeiasca
Liturghie, să simțiți ca și cum v-ar chema Maica Domnului și așteaptă să vă
vadă pe voi pe toți, copiii ei, adunați în Biserică. Și fie ca nimeni să nu
lipsească!
Cu multe
binecuvântări,
† Ieremia, Mitropolitul Gortinei și
Megalopole
Stareți contemporani
Stareți contemporani
Monahul Moise Aghioritul
Mă consider în mod deosebit fericit că
am cunoscut câțiva Stareți care au adormit de numai câțiva ani. Este vorba
despre Părinții: Epifanie Theodoropulos, Paisie Aghioritul, Porfirie Capsocalivitul,
Efrem Katunakiotul, Nicolae Bekatoros și Emilian Simonopetritul, care mi-a și
dat Marea Schimă a monahilor. M-au ajutat mult în viață, mai ales ultimul.
M-au învățat să cunosc pentru ce
trăiesc, frumusețea lui Dumnezeu, taina libertății omului și respectul pentru
fiecare persoană; să nu-mi spun minciuni mie însumi, să apăr adevărul cu
dragoste. M-au îndepărtat cuviincios și cu discernământ de un mod de viață fără
noimă profundă și scop sfințit. De un mod de viață pe care îl trăiesc mulți, ca
niște hipnotizați, înaintea televizorului sau de unul în ce fel văd și trăiesc
viața, propria lor viață. Și-au închis ochii sufletului lor pentru a nu vedea
și a se bucura de adevărata lumină.
Uneori se creează de către unii un
mit și o exagerare referitoare la unii Stareți. Aceasta este o greșeală gravă
împotriva acestor persoane cinstite. Unii ca aceștia considerând că mărindu-i
pe Stareții lor, își măresc și procentajul acțiunilor lor duhovnicești.
Firește, nu este îngăduit nici stareților să fie atrași vreodată în relații
strânse cu unele persoane, în legături și situații sentimentale și
bolnăvicioase. Stareții trebuie să-i lege pe oameni întotdeauna de Hristos, iar
nu de persoana lor. În viața duhovnicească este nevoie de transcendență,
bărbăție și jertfelnicie.
Un stareț
și, prin extensie, un părinte duhovnicesc nu va trebui să încătușeze sufocant
persoanele, ci să le insufle, prin pilda trăirii lui, prin dojana sa plină de
discernământ, prin modestia și rugăciunea sa, precum cei mai sus-amintiți. Sunt
recunoscuți prin discernământul lor, prin viața lor plină de Har, prin
rugăciunea și dragostea lor. Îl iubeau mult pe Hristos și pe semenul care
suferea. Nu toți Stareții sunt și Sfinți. Nu este corect ca, insistent și în
grabă, să vrem să le punem aureola sfințeniei, pentru ca și noi să fim slăviți.
Părintele
Epifanie Theodoropuklos din Messinia a studiat teologia, fiind un student
excelent. A fost un ales părinte duhovnicesc al multor credincioși, care l-au
cinstit în mod deosebit. Cuvântul său avea acrivie, credibilitate,
argumentație, seriozitate, responsabilitate, curăție și fidelitate.
Mult-cunoscutul
Stareț Paisie Aghioritul s-a născut în Farsala din Asia Mică, a crescut în
Konița din Epir și a trăit mulți ani în Sfântul Munte. Îndelungata sa asceză
i-au pricinuit experiență și multe harisme, prin care îi ajuta mult pe mulți.
La fel și
fericitul Stareț Porfirie, care de mic a plecat din Evia și a venit în Schitul
Capsocalivia, de unde a primit și supranumele, dar care, din pricina serioasei
zdruncinări a sănătății sale, a mers în Atena, unde vreme de patruzeci de ani a
trăit ca ascet, împărțind dumnezeiești daruri multor întristați și îndurerați.
Starețul
Efrem s-a nevoit zeci de ani în nemângâiata Katunakia, făcând ascultare și
îngrijindu-i pe stareții săi, lucrând din greu și rugându-se neîncetat.
Cuvântul său era izvorât din trăire, din inimă, convingător și trezvitor.
Părintele
Nicolae Bekatoros s-a născut în Rusia din părinți greci și a suferit multe ca
preot tânăr de la conducătorii atei și de la organele lor. A mers în Atena și
apoi în America, unde a devenit un renumit părinte duhovnicesc al grecilor,
rușilor, americanilor și al altora, pe care i-a încântat cu sinceritatea,
blândețea și smerenia sa.
Starețul
Emilian Simonopetritul, care trăiește grav bolnav la Mănăstirea Ormilia, pe
care el a întemeiat-o și care are astăzi 120 de monahii, s-a distins prin
înțelepciunea, experiența, cunoașterea sfințitelor rânduieli, prin adâncirea în
cele nepătrunse ale sufletului omenesc, prin analiza înaltelor și importantelor
subiecte. Este vorba despre un chip rar și ales de adevărat om al lui Dumnezeu.
Stareții
demitizați, neîmpodobiți și autentici au un cuvânt greu de spus în marile
greutăți ale vremurilor și ale oamenilor.
Sursa: Alexandru
Stanciulescu Barda
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu