AIUD-TEMNIŢA-IAD
şi RAIUL DEŢINUŢILOR CREŞTINI
GHEORGHE
CONSTANTIN NISTOROIU
“Am rămas drept faţă de neamul meu, de
Biserica mea, de idealul acesta al
slujirii”.
(Vasile Turtureanu-23 de ani de temniţă)
Dacă, vreodată curiozitatea te îndeamnă să pleci din Cluj-Napoca spre
Alba Iulia, capitala Marii Uniri, drumul tău trece prin Aiud care, are o
amprentă istorică, bogată. Pe vremea dacilor nemuritori, Aiud se numea Brucla, târg de viticultori înstăriţi,
cu oameni harnici şi meşteşugari pricepuţi. Martor al acelor vremuri imemoriale
este Mureşul. Undele sale uneori
line, alteori zgomotoase povestesc şi duc istoria mai departe, din tată în fiu
şi nepot, din ţară prin Tisa şi prin Dunăre în alte ţări.
Mureşul Voievodal îţi aminteşte de
Întregitorul Daciei Mihai Viteazul care, a trecut cu vitejii lui pe acolo în
drumul spre cetatea Bălgrad. Tot el, fratele Oltului viteaz şopteşte despre
lăicerii dârjilor, neînfricaţilor şi nemuritorilor moţi: Horia, Cloşca şi
Crişan, făcând şi o reverenţă Tribunului Avram Iancu, cu preotesele-amazoane şi
cu dacii lui drepţi ca bradul. Lui Axente Sever, unul dintre fruntaşii de seamă
ai Revoluţiei de la 1848, îi poartă o pioasă şi caldă amintire.
Mureşul a fost şi rămâne camaradul de
nădejde şi de încercare al bravilor noştri ostaşi, eroi şi martiri în cursul
istoriei şi în mod expres în timpul războaielor purtate pentru Întregirea
Neamului nostru dacoromân.
Deşi ştie atâtea şi atâtea despre uriaşa mogâldeaţă habsburgică,
cocoţată pe trei etaje, cu trenă lungă şi gri, tace, suspină, lăcrimează şi cu
capul plecat oftează...
Doar marele geniu al Psalmilor de Suferinţă, Radu Demetrescu Gyr,
martor, erou, mărturisitor, martir s-a încumetat să strige din adâncul
sufletului său plin de lumină:
„Ardealul de azi nu-şi mai cântă senin/
Rapsodia unui eroic destin/ Ci numai un cântec se-aude zălud/ Aici e Aiudul!
Aici e Aiud!// Codrul la dârze răscoale părtaş/ De-l întrebi despre Horia,
eroul trufaş/ Răspunde ecoul cuminte şi nud/ Aici e Aiudul! Aici e Aiud!// În
van întreba-vei izvor cu izvor/ Străbuna poveste cu vaşnic ctitor/ În susul
primi-vei răspunsul lui ud:/ Aici e Aiudul! Aici e Aiud!// Aici e Aiudul! Aici
e Aiud!/ Străbate prin inimi refrenul durut/ Aici unde viaţa îţi cântă un imn
sfânt/ Un neam se-nconvoaie cu fruntea-n pământ.// Satan de-ar scoate ca
vechiul lui vad/ Ar fi să se cheme altfel decât iad/ Ar spune-o desigur cu
zâmbetul crud/ Aici e Aiudul! Aici e Aiud!” ( apud., Gheorghe Laghiu, Aiud-am fost martor. Eksperimental
Forlag Aarhus Cluj-Napoca, 1999, p. 15-16)
În
veacul al XVII-lea, sub habsburgi Aiudul devenea Comitat şi
închisoare-tribunal.
Cei
mai demni români, oaspeţi ai temniţei
au fost fruntaşii răscoalelor ţărăneşti izbucnite între 1839-1847, între care
s-a remarcat marea eroină Ecaterina
Varga, spranumită „Doamna moţilor”. (Gheorghe Laghiu, Aiud..., p. 22)
În
acea vreme sinistra închisoare a înclinat înspre opţiunea de a fi gazda deţinutelor femei, după care ia o
scurtă pauză de 7 ani, 1873-1880, când devine închisoare-tribunal. Între
1881-1882 temniţa s-a înnoit cu renumitul şi ultratemutul Pavilion cu 64 de celule, „Zarca”, însemnând cuşcă
în limba vecinilor maghiari.
În
1889-1892 s-a înălţat în forma literei „T”,
Pavilionul cu 3 nivele, cu plase de sârmă care încorpora 312 celule normale, plus 8 celule
fără lumină, „la neagra”, destinate doar românilor creştini ortodocşi de „24
carate”. La rândul său Celularul „T” era împărţit în două subcelulare,
prevăzute cu balustrade ce te conduceau spre uşile grele din lemn masiv, care
reprezentau emblema celulelor. (Gheorghe Laghiu, Aiud..., p. 22)
Temniţa-ctitorie a împărătesei Maria Tereza,
cu aspect de cavou habsburgic i-a primit pe deţinuţii politici, în speţă pe
religioşii naţionalişti, duşmani ai regimului ateo-comunist, cu geamurile
camuflate, cu obloane groase şi grele, cu gratii în doliu roase de vremuri, cu
uşi ferecate în lacăte surde, cu vizetă sfredelitoare care cenzura orice
tremur, murmur, undă de lumina, şoaptă, adevăr, aer, inspiraţie şi respiraţie.
O
dată ce treceai de poarta închisorii, Calea vieţii urca înspre drumul
Calvarului.
Grigore Caraza, martor, victimă, supravieţuitor, mărturisitor dă altă
configuraţie Academiei Ortodoxe Aiud. Celularul mare cu amprenta literei „T”, avea 4 nivele, cu 78 de celule pe fiecare, la care se adăugau alte două mari saloane. În braţele
închisorii stătea puiul ei-Zarca-„o clădire cu parter şi etaj, totalizând 70 de celule-ridicată din ordinul împărătesei Maria Tereza, pentru
osânda bieţilor români ardeleni.
De
acest lucru s-a ocupat Samuel Brukenthal,
guvernatorul Ardealului şi, totodată unul dintre amanţii săi, aceeaşi persoană
care a înfiinţat muzeul din Sibiu şi care îi poartă numele.”( Grigore Caraza, Aiud
Însângerat, Ed. Vremea XXI-2004, p. 54)
La
subsolul Celularului mare, aşteptau îngrozite două camere de tortură, prevăzute
cu câte un butuc unde era instalat cel izolat cu cătuşe la mâini şi lanţuri la
picioare, obligat să-i dea ocol 17 ore din zi; sau cu verigi de fier fixate în
beton între care victima era aşezată pe spate, fixată cu lanţuri de mâini şi de
picioare, iar peste betonul rece, iarna se mai arunca frecvent găleţi cu apă
pentru deliciul gardienilor.
Izolarea des atribuită, des aplicată făcea parte din programul programat
de distrugere a oricărei rezistenţe fizice, psihice, morale, spirituale,
religioase, culminând deseori cu omorârea sărmanei victime nevinovate sau
paralizarea ei pe veci.
„Am coborât din celular cu <<haina în cap>>, am
străbătut o curte pietruită, cam 50 de paşi, am coborât trepte de piatră, cu
zeghea peste cămaşe, cu un prosop şi o batistă, am pătruns în gheţăria
izolării. Uşa grea de metal s-a trântit cu zgomot. Am fost introdus într-o
încăpere lungă de 8 metri, lată de doi şi înaltă de peste 4 metri. Fereastra
mică de sus nu avea geam. Curentul tăia ca briciul. În fiecare dimineaţă se
arunca pe jos o găleată de apă (pentru curăţenie?), care îngheţa imediat. Mâncare? Odată la trei zile raţia de celulă,
adică 100 de grame de pâine, şi gamela de fiertură rece, în cele două zile, e
drept, ne dădea o gamelă cu apă caldă.” (Ilie
Tudor, De sub Tăvălug,
Constanţa-2010, p. 59)
Oraşul Aiud încorporat judeţului Alba, o vreme fiind capitală de judeţ,
poartă în amintirile sale şi numele contelui Bela Bethlen. Anagrama numelui
Bela este Abel, de la Abel cel ucis de fratele său Cain. Bethlen vine de la
arhicunoscutul Bethleem.
L-am pomenit pe acest grof, asupritor de ţărani, defăimător de români,
fiindcă o rămurică amară din el, tot Bela Bethlen a fost colegul de celulă
între aprilie-mai 1951, al celulei 253, cu nemţeanul Grigore Caraza, despre
care îşi amintea cu amărăciune că „era un
tip înfiorător şi mare duşman al românilor.” (Grigore Caraza,op.cit., p. 134)
Penitenciarul Aiud devine în veacul al XX-lea, 1905-1937, închisoare de
bărbaţi, primindu-i cordial, atât pe
delicvenţi cât şi pe politici. În anul 1928, Codul Penal îşi desfăşura privarea
de libertate astfel:
„Aiud: corecţie-recluzie-muncă silnică;/ Braşov: recluzie;/ Bucoavăţ:
recluzie;/ Caransebeş: corecţie;/ Craiova: corecţie;/ Constanţa: corecţie;/
Cernăuţi: arest-carceră-carceră grea;/ Chişinău: corecţie;/ Cluj: toate
categoriile de pedepse;/ Doftana: recidivişti, pedepse disciplinare;/ Focşani:
corecţie;/ Galaţi: corecţie;/ Gherla: institut corecţional; Iaşi: corecţie;/
Mărgineni: recluzie;/ Mislea: femei, toate categoriile de pedepse;/ Ocnele
Mari: muncă silnică;/ Oradea: corecţie;/ Satu Mare: corecţie;/ Suceava: arest,
carceră, carceră grea;/ Văcăreşti: corecţie.” (Gheorghe Laghiu, Aiud..., p. 28-32)
Amprenta habsburgică alterna cu zidurile grele, ursuze, posace pe care
tremurau şirurile de sârmă ghimpată, cu zvâcnirile reflectoarelor, cu soldaţii ghemuiţi
la pândă.
Podelele prinse în stigmatul ţintuit de grofii maghiari, scrijelite de
timp, roase de secole, injectate de suferinţă îşi aşteptau flămânde victimele
curate spre devorare.
„Afurisitul
şi draconicul ctitor al acestui adevărat Turn al Londrei, plantat şi
transplantat în cetatea Carpaţilor, este o urâciune, un cimitir viu, care
respiră prin gratiile dese, ruginite, sinistră rămăşiţă a Habsburgilor de la
sfârşitul secolului al XVIII-lea. Bastilie românească, ea n-a fost niciodată
răgaz de gândire, nici spionului prins cu acte la sân, la frontieră, nici, mai
ales, dizidentului politic care-şi aştepta călăul în zori de zi, după tipic, ca
pe o izbăvire.” (Vasile Scutăreanu, Prin
gulagul valah Ed. Majadahonda, Bucureşti-1995, p. 42-43)
Temniţa împărătesei habsburgice, izolată perfect, cu orice aerisire
astupată, a forţat timpul să-i adauge arhitectural celulelor fioroase,
rozătoare de sănătate şi sugrumătoare de vieţi, câteva crăpături, prin care să
îndrăznească un licăr ţâşnit din albastrul minunatei fărâme de cer.
„Timp de peste 200 de ani, bieţii români au
umplut aceste celule de aspră pedeapsă. Acolo au făcut osândă cei mai mari
oameni ai neamului românesc, profesori universitari, savanţi, foşti miniştri,
oameni de cultură, politicieni şi tot acolo au murit 34 de generali vestiţi, eroi din ultimul război mondial. Nici nu
bănuiam atunci că în Aiud voi executa 18
ani de temniţă grea, din care 8 ani
numai în această Zarcă.” (Grigore
Caraza, Aiud Însângerat..., p. 54)
Închisoarea era prevăzută însă şi cu Ateliere de lucru în care se
executau mobilă, confecţii din metal, de către deţinuţi în două schimburi.
Munca era extenuată, fiindcă norma era peste putinţa de a se realiza, nici în
condiţii perfect normale, dar mai ales în condiţiile inumane în care se zbăteau
acele umbre de oameni, de creştini de elită.
Şi
cum toate aceste condiţii vitrege, draconice, dramatice nu erau de ajuns, la
ieşirea din fiecare tură, deţinuţii aveau parte de o adevărată furtună de
lovituri aplicate de gardienii înşiraţi în cordon de o parte şi de alta cu
uneltele de lovire, ce cădeau năprasnic ca o avalanşe asupra bieţilor
suferinzi.
„Din câte ştiu, temniţa avea 275 de
gardieni, dar în acel cordon cred că erau cel puţin 220-230. Îmbrăcaţi în
albastru, fiecare având în mână bâte, răngi, bucăţi de metal, picioare de pat
sau tulpini de arbuşti, formau un culoar sinistru, numai al morţii.”
(Grigore Caraza, Aiud Însângerat...,
p. 168)
Contrastul închisorii Aiud în vremea regimului comunist, privind temnicerii
de pe partea terorii şi oamenii culţi de pe baricada deţinuţilor
politici-religioşi era atât de evident, încât măsura lor părea ca de la pământ
la cer.
Vocabularul gardienilor din clasa delicvenţilor, cu sau fără nici o
clasă, cuprindea doar câteva cuvinte-expresii proletare: alinierea, banditule, „afară bandiţilor”, „crucea mătii”, deşteptarea,
drepţi, executarea, „faţa la perete”, „grijania mamii voastre”, „hristoşii
mătii”, „iadul vă mănâncă”, „ia-l pe cinci şi ţine aproape..., încolonarea,
„legea sunt eu”, „morţi veţi ieşi de aici”...
„Îţi poţi închipui cam ce dialog puteau
purta aceşti gardieni cu o cultură monosilabică, cu oameni ca: Petre Ţuţea, Radu Mironovici, Dumitru
Stăniloae, Ioan Victor Vojen, prinţul Ghica, Calciu Dumitreasa, Dumitru Groza,
Luca Dumitrescu, Ilie Niculescu, Nelu Rusu, Mircea Nicolau, Aurel Călin sau
mai tineri ca Liviu Brânzaş, Florian Dumitrescu, Virgil Ioanid, Mircea
Dumitrescu şi alte nume celebre. Pot să-ţi spun doar că Stere Mihalexe îi ştia
pe Lucian Blaga, Dostoievschi, Thomas Mann şi pe alţii din scoarţă în
scoarţă.” (Gheorghe Laghiu, Aiud..., p. 42)
Temnița Aiud-ului are crestată istoria calvarului
titanilor demnităţii şi culturii noastre creştin-ortodoxe: prinţul Alexandru Ghica, savantul aristocrat George
Manu (mort la Aiud), filosoful,
fost ministru Mircea Vulcănescu (mort
la Aiud), teologul, pr. prof. dr. Dumitru Stăniloae membru al Academiei
Române, eminentul filosof Petre Ţuţea,
genialul poet Radu Gyr, teologul,
poetul Nichifor Crainic-membru al
Academiei Române, filosoful Ioan
Petrovici, membru al Academiei Române, preot militar, istoric fost
prizonier la ruşi Dimitrie Bejan,
ilustrul general Gabriel Negrei,
prof. univ. dr. Istrate Micescu (mort
la Aiud), inginerul-poet Dumitru Oniga din
Stupca lui Ciprian Porumbescu, inginerul Dumitru
Cristea, inginerul Manciu-fost
director al Uzinelor Reşiţa (mort la Aiud),
Mircea Cancicov-ministru de finanţe (mort la Aiud), Alexandru Georgescu,
inginer (mort la Aiud), directorul cotidianului „Porunca vremii” Ilie Rădulescu, prefectul judeţului Neamţ Darie Teodorescu (mort la Aiud),
comandantul Batalionului 13 Vânători de Munte-Târgu Neamţ, Florin Isar, colonelul Eminescu,
fiul lui Matei Eminescu, mezinul frate al lui Mihail Eminescu, căsătorit cu
Porfira Sadoveanu, Vasile Turtureanu din
Suceava, tot cu 23 de ani executaţi în temniţă, părintele Constantin Stoicescu, Victor Biriş și mulți, mulți alții...
Majoritatea dintre ei ar fi putut pleca din țară înainte de a fi întemnițați
dar au preferat să nu o facă. De ce oare ?!
Conștiința că lupta cu vrăjmașul se dă
pieptiș, curajul de a înfrunta soarta lor ce se regăsea în soarta țării atât de
greu încercată, dar mai ales educația creștin-naționalistă, care nu admitea
compromisul cu idealurile adânc înrădăcinate în întreaga lor ființă i-a
determinat să rămână și să-și asume jertfa propriilor vieți.
Uniți în suferință, deținuții politici de la Aiud au atins culmile
trăirii în comuniune cu suferințele tuturor celorlalți camarazi de calvar care
își ridicau ruga curată către Bunul Dumnezeu.
Așa
au reușit să se susțină reciproc și să aducă Raiul adevăratei IUBIRI față de aproapele său în locul ce se dorea mormântul
creștinismului ortodox românesc.
Pentru că Raiul fiecăruia dintre noi, dacă vrem să ne dovedim
creștini, nu este bunăstarea proprie ci
bucuria de a aduce celui de lângă tine un strop măcar de mai bine...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu