Invatamant - 2018
”La aproape
treizeci de ani de reformă continuă, elevul român e un golan care-şi jigneşte
profesorii şi care, dacă e luat mai tare, vine cu tata sau mama şi ameninţă
profesorul cu procese interminabile.”
Sistemul de
învăţământ comunist avea un ciclu primar, unul gimnazial, două trepte, a căror
picare echivala cu o reorientare a celor slabi către şcoli profesionale, un BAC
(ceva mai puţin important în logica acelor vremuri) şi o admitere deosebit de
dură la facultate. Existau ceva studii postuniversitare, dar erau puţine şi, în
general, fără mare importanţă
Doctoratul
era aproape un vis. Trebuia să-ţi aloci cel puţin 6-8 ani şi să treci prin
furcile caudine ale coordonatorului şi ale diverselor comisii. Uneori se
ajungea la argumente penibile de genul „unde-ai mai auzit dumneata să se
termine un doctorat mai devreme de cinci ani?”.
Acuzele care
s-au adus sistemului comunist de învăţământ au fost, de cele mai multe ori,
penibile. În afara problemei concentrării excesive a elevilor pe materiile de
la examenele de treaptă sau admitere (probabil singura problemă serioasă a
acelui sistem), argumentele de genul „elevi stresaţi”, „materie prea
concentrată” sau „manual lipsite de creativitate” s-au dovedit a fi simple
imbecilităţi.
Elevul
pregătit după programa comunistă ieşea din şcoală cu o bună cunoaştere a
istoriei, cu o cunoaştere rezonabilă a literaturii naţionale, cu noţiuni solide
de geografie şi reuşea să se descurce într-o limbă de circulaţie
internaţională. Vorbesc despre elevul mediu, care reuşea să finalizeze un
liceu.
Elevul
comunist de top avea performanţe excepţionale la olimpiadele naţionale şi
internaţionale, iar ca student reuşea să absoarbă cunoştinţe extrem de vaste în
perioada facultăţii. Singurul lucru care-i lipsea şcolii româneşti era
deschiderea şi, în ultima perioadă, actualizarea programei.
Însă ceea ce
frapa la elevul român al acelor vremuri era diferenţa netă dintre el şi elevii
din spaţiul occidental. În timp ce un elev occidental rar ştia care-s vecinii
ţării sale, un absolvent român de şcoală generală îi putea da inclusiv
referinţe istorice despre cum au evoluat graniţele ţării sale de-a lungul
timpului. Lucruri despre care occidentalul rar avea habar.
După
Revoluţie, şcoala românească a fost târâtă în tăvălugul reformei.
Fiecare
Ministru al Învăţământului a venit cu propria sa reformă, propria sa viziune de
optimizare a şcolii, toţi având în cap celebrul „model nordic”. Aşa cum nea
Nelu ne vorbea despre modelul politic suedez (lesne de înţeles deoarece era cel
mai comunist model capitalist), corifeii învăţământului ne arătau cu degetul
acelaşi model. Iată-ne la aproape treizeci de ani de reformă continuă. Care-s
rezultatele?
Elevul român
e un golan care-şi jigneşte profesorii şi care, dacă e luat mai tare, vine cu
tata sau mama şi ameninţă profesorul cu procese interminabile.
Elevul român
iese din şcoală analfabet, din liceu la fel, iar facultatea a ajuns aproape un
drept. Studiile postuniversitare (aşa-zisul master) sunt în realitate nişte glume.
Însă, ca o
îngemănare a picajului absolut, doctoratul se ia precum o diplomă de studiu.
Urmezi un program de studiu şi te faci doctor!
Elevul român
bun, teoretic, poate ajunge la 28 de ani profesor universitar cu conducere de
doctorat. Orice om cu picioarele pe pământ, se gândeşte că un conducător de
doctorat de numai 28 de ani e cel puţin geniu. Nicidecum, conducătorul nostru
de doctorat, de cele mai multe ori e un neghiob, care n-are habar de mai nimic.
Citindu-i teza de doctorat, dacă nu te prăpădeşti de râs, ajungi să apreciezi
că există uneori chiar şi o pagină fără greşeli gramaticale.
Singurul
domeniu în care excelează şcoala autohtonă este cel al asimilării limbii
engleze. Însă aceasta nu se datorează şcolii ci unei tendinţe de americanizare
a societăţii, care vine la pachet cu o asimilare din ce în ce mai facilă a
limbii Imperiului.
Privind spre
Suedia, patria care ne-a inspirat pe noi la începutul demersului revoluţionar
din învăţământ, constatăm acelaşi dezastru. Învăţământul suedez e într-un picaj
accentuat, prezis prin anii 80 de cei care încă mai erau profesori adevăraţi.
Ce e
sistemul suedez de învăţământ?
O maşină de
spălat creiere, care optimizează rezultatele la testele internaţionale de
evaluare a învăţământului (gen PISA). Atât! În rest, elevii ies prost
pregătiţi, dar perfect spălaţi pe creier întru înrobirea lor în perfecta lume a
coprporaţiilor neocomuniste.
Aud
vorbindu-se de creşterea salariilor în învăţământ, de strategii naţionale de
educaţie s.a.m.d. N-aud însă nicăieri de evaluări ale profesorilor, de
scoaterea din sistem a elementelor nepregătite.
Dacă intri
într-o cancelarie de şcoală ţi se face frică. Atâta incultură şi îngustime e
rar de imaginat undeva. Acelaşi lucru îl constaţi şi la licee, iar prin
facultăţi, corpul profesoral tânăr e de-a dreptul înfiorător.
Părerea mea
e că învăţământul autohton a fost iremediabil distrus. A-l reconstrui e extrem
de greu.
Odată ce
cancerul prostiei a atins corpul profesoral, standardele se prăbuşesc.
Indiferent ce copii ai introdus în ciclul primar, la ieşire nu trebuie să te
aştepţi decât la vaci şi boi. Atât!
Un singur
lucru e neschimbat în învăţământ: ministerul. Acea institiuţie stalinistă
continuă să funcţioneze la fel ca-n anii 50, fără să fie perturbată de nicio
schimbare politică. Şi, dac-ar fi să acuz pe cineva pentru actualul dezastru
din învăţământ, acela ar fi Ministerul Învăţământului în integralitatea sa.
Probabil motivul pentru care mamuţii stalinişti de prin minister au pus osul la
reformele continue de după Revoluţie ţine de ataşamentul de idei: stalinismul
funcţionarilor din minister a rimat de minune cu comunismul sistemului suedez
de învăţământ. De aceea, o instituţie care, pe vremuri, echivala cu frâna, s-a
dovedit a fi campioana tranziţiei către dezastru.
Dac-ar fi să
se facă o nouă reformă a învăţământului aş propune să se înceapă cu ministerul,
mai precis cu dărâmarea sa şi cu alungarea tuturor şobolanilor care se ascund
în complicatele sale intestine.Apoi, obligatoriu, cu cadrele didactice. Ar
trebui organizate concursuri periodice al căror scop exclusiv ar trebui să fie
eliminarea proştilor din sistem. Ştiu, ar zbura peste 80% dintre angajaţii
actuali, dar ar fi benefic deoarece doar aşa ne-am putea aştepta ca, după două
decenii, din şcoala românească să iasă iar indivizi decenţi. Dar oare are
cineva stomac pentru o asemenea reformă?
Autor: Dan
Diaconu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu