Cezarina Adamescu: VÂSLIND PE
ÎNĂLŢIMILE CELESTE
Vasilica Grigoraş, O
corabie la timp potrivit,
Editura PIM, Iaşi, 2018
Un titlu
foarte sugestiv pentru situaţiile neprevăzute ale vieţii. Cine nu a avut nevoie
de corabia salvatoare măcar într-un moment cheie al vieţii? O corabie în care
să intre toată suflarea gândurilor şi sentimentelor noastre. Fie şi corabia
morgană care se zăreşte în depărtare, dar ai nădejde că o să vină să te ducă la
mal. Şi aici, recurgem la poezia lui Marin Sorescu, în care Dumnezeu îl
întreabă pe om, ce-ar lua cu el dacă s-ar pune problema să facă naveta între
pământ şi cer, pentru a ţine nişte cursuri, fiindu-i permise doar trei lucruri.
În faţa acestor dileme, omul se gândeşte adeseori, la lucruri materiale. Şi
care ar fi lucrurile esenţiale pe care le-am lua cu noi pe corabia salvatoare?
Să medităm. Sunt multe lucruri deşarte pe care le râvnim şi altele, preţioase,
de care ne lipsim, din proprie iniţiativă. Şi acestea sunt, de fapt, cele
trebuincioase.
Iată,
Vasilica Grigoraş ar lua cu sine cuvintele, pe care le consideră primordiale.
Într-o permanentă căutare de sine, autoarea are drept bagaj sentimental, o
sarică plină ochi de metafore, de imagini superbe, înveşmântate în straie de
sărbătoare, pentru a le înfăţişa ochilor noştri, avizi de frumos. Pentru
autoare, Poezia este corabia care o va duce la ţărmul dorit, în arhipelagul
visării. Cu o condiţie: să ştie să o conducă. Să fie ea însăşi vântul care
împinge pânzele în direcţia dorită. Poezia îi ţine loc de aer, de hrană şi
sete, dar este şi Crezul creştin pe care-l mărturiseşte cu destulă smerenie. Un
crez devenit artistic de care poeta nu se dezice în nici o împrejurare.
Din punct de
vedere motivaţional, Vasilica Grigoraş îşi mărturiseşte alegerea fundamentală.
O sumă de motive demonstrează fără drept de apel că Poezia este pentru ea
totul: leac împotriva trecerii timpului, a singurătăţii, a plictiselii, a
tuturor tulburărilor emoţionale. Scrisul înseamnă pentru ea libertate de
spirit, zbor spre înălţimi, liniştea clipei, şi acordurile acelei încântătoare
Ode a Bucuriei de a trăi. Conştientă că scrisul se naşte ”dintr-un nou răsărit
/ al credinţei în El / şi în mine” (De ce scriu?)
Autoarea
încheagă mici scenarii în care Poezia coboară în locul deja pregătit, după o
lungă aşteptare, ca pentru a primi oaspeţii: ”încă nepregătit să intru / sub
giulgiul nopţii / îmbrăţişez aripa / crepusculului de seară / care mă inundă
tainic / îmbrăcându-mi chipul / din ce în ce mai plin / de ceaţa dezlănţuită /
în urma zborului / anilor fugari // la masa negocierii / vin în întâmpinarea /
nevoii acute de înţelepciune / unde nimic nu se schimbă / şi totuşi nimic nu e la
fel / cu pumnii plini de mătănii / şi rugăciunile / stropi de lumină // mă
lepăd de învelişul / înţelesului de-altădată / punându-mi nădejdea / în cele ce
vor veni / dând glas înfiorării / verdelui molatic al tufarilor / cu scântei de
licurici / şi veselie de prunci” (Nevoia de înţelepciune).
Din
sanctuarele poeziei – se aude freamătul vântului – ecou al tăcerii pline de
magice clipe, de pe tărâmul mult visatelor utopii.
Dar nu numai
prin ţinuturile mirifice ne poartă poeta, ci, cu o privire atentă, ne aduce în
realitate, acolo unde, cu toţii vedem, auzim şi simţim geamătul pământului,
stors de speranţe: ”Dar vocea disperată a Românului / strigă din baierele
inimii / că trăim într-o nebuloasă / la o deconcertantă răspântie, / în care
ne-am pierdut obârşia, rostul şi sensul. / Nu ne mai regăsim / nici ca oameni
şi nici ca naţie / cu adânci rădăcini în istoria milenară”
(Văduvi de
ţară). Cu profundă luciditate, autoarea evocă momentele dramatice ale poporului
şi motivele care au condus la asemenea stări dezastruoase:”Nu putem mânca
liniştiţi / din pâinea pământului! / Nu putem tămădui tristeţea arborilor
decapitaţi / ale căror memorii e vuiet continuu. / Nu putem săruta mâna străină
/ şi îmbrăţişa la infinit cozile de topor, / ci nădăjduim că mâine cu toţii vom
vindeca / dragostea ciumată de-atâta răutate” (Văduvi de ţară). Însă poeta, ca
un vizionar adevărat, priveşte spre viitorul promiţător: ”Mâine ne vom întoarce
buzunarele de la piept / şi vom răsturna amărăciunea şi mizeria, / mâine vom
seca apa râului dintre fraţi, / martor la suferinţele şi clătinările noastre, /
mâine ne vom atinge cu mâini tremurânde / de emoţia regăsirii, miracol divin. /
Mâine ne vom privi ochi în ochi / şi vom simţi mâna Maicii Domnului /
sădindu-ne pe vecie floarea-soarelui / în grădina inimilor”.
Există şi
soluţii pentru a ajunge la acel ”mâine” al mântuirii neamului nostru:”Pentru a
fi un mâine, / astăzi, acum, să-ntindem năframa dorinţei / brodată cu gând bun,
cuvânt curat / şi faptă vânjoasă / curcubeu peste hotarele de-altădată / ce
despart pământul trup din trupul nostru / înghiţit de haine voinţe străine / şi
să desferecăm porţile potecilor / de reîntoarcere a fiilor rătăcitori”. Pentru
aceasta, nu e nevoie decât:”Să ne unim întru credinţă / şi să aprindem
luceafărul / nemuririi ţării şi neamului! / Să săpăm urii mormânt / în cetatea
îmbrăţişărilor / iar crâmpeiele din vatra dulce a ţării / şi odoarele sfinte
ale norodului / să-şi schimbe sălaşul din postura de adoptaţi / în aceea de fii
legitimi ai unei noi ere. / Să dăm glas buciumului strămoşesc / să se-audă aici
şi în toată lumea / strigătul nostru mai viguros ca niciodată, / vestind
venirea apelor îngenuncheate la matcă. / Izvorul dragostei şi-al frăţiei / să
curgă limpede şi lin peste existenţa noastră / prea mult înlăcrimată. / Să ne
bucurăm de fructul / reîntregirii patriei şi poporului, / scump trofeu al
jertfei şi umilinţei / şi să bată la unison clopotele inimilor / spre slavă şi
mulţumire lui Dumnezeu” (Văduvi de ţară).
Aceasta este
o poezie emblematică, ea demonstrează, încă o dată, rolul poetului ca tribun al
cetăţii.
Pe de altă
parte, autoarea transpune liric, mici tablouri picturale, zugrăvind pasteluri
idilice încântătoare :”Soarele scăpătat / alunecă dincolo de coama dealului. /
Luna îşi face mândră apariţia / şi scaldă cu / razele-i delicate / chipurile
celor / care-o privesc cu admiraţie. / Întregul cer / spuzit cu stele /
îmbujorându-se juvenil / străluceşte limpede / şi încetişor albastrul /
cuprinde înălţimile” (Tablou estival). Contemplând priveliştea, sufletul se
transfigurează, în timp ce tabloul se însufleţeşte, creând o stare de linişte
şi binecuvântare, născătoare de pronii poetice, care te face martor la tainele
Universului : ”tablou estival însufleţit / din care înfiorată / discret mă
retrag / pentru o clipă poetică / cu heruvimi şi serafimi / în care mi-aştern /
gândurile curcubeu, / apariţie instantanee / de cuvinte topite-n văzduh / şi
preschimbate în trăiri divine” (Tablou estival).
În altă
poezie, în mijlocul unei privelişti blânde, luminoase, cu soare mângâietor şi
raze îmbrăţişătoare, în sufletul poetei se aprinde flacăra unui poem. Şi
atunci, prin jocul iscusit al închipuirii, poeta se crede Pasărea Phoenix: ”În
viscolul de foc / al luminii albastre / mă văd pasărea Phoenix / şi încep să
sporovăiesc / cu ramurile copacilor / ce se mlădie uşor / în ritmul trilurilor,
/ cu mireasma florilor / pitită ştrengăreşte / până şi-n ultimile / cotloane
ale verii / împodobită / în culorile fluturilor / care-mi ating / creştetul
inimii / răscolindu-mi / întreaga fiinţă” (Nu există timp). Toate aceste
imagini îi creează certitudinea veşniciei, a atingerii infinitului.
În poezia
Vasilicăi Grigoraş există ca elemente de construcţie poetică: aripi, pulberi de
spumă, lacrimi pierdute, multă lumină, liniştea, bucuria, visul adevărat,
plânsul schimbat în bucurie, duioşia nădejdii, sufletul de pluş, zâmbete după
lacrimi, ”stampe vechi / cu aura câmpului”, o sfântă icoană, tainice trăiri,
”joc năvalnic / numit viaţă”, un luminiş, fărâme de lumină, bucurie de a
exista. Cu acestea şi încă altele, autoarea clădeşte edificiul trainic care
să-i fie adăpost pentru rugă.
Epitetizare
şi metaforizare, comparaţii, din belşug, dau versurilor o aură de strălucire
calmă. Transfigurarea artistică presupune uitarea de sine, autoarea devine o
nouă persoană, simţurile se acutizează, trăirile se adâncesc: ”cu gesturi
necontrolate / îmi ridic privirea glacială / pentru a mă căuta // după multe
aşteptări / m-am regăsit dar cu certitudine / sunt altcineva // în casa inimii
/ înceţoşată / de bruma amintirilor / ultimul ceasornic / bate ora / pentru un
nou parcurs // de pe chipul / zilelor şi nopţilor / dispar smerite /
lamentările înrădăcinate / de prea multă vreme / povăţuite / de fâlfâitul
gingaş / al îngerului nopţii / purtătorul voinţei / de a face unele retuşuri /
în felul meu de a fi // pe aripi de fluturi albaştri / gustând din / dulcele
polen al verii / învăţ din nou / alfabetul iubirii / şi proiectez pilonii /
unei împliniri adevărate / prin voia Domnului” (Îngerul nopţii). De multe ori,
şi acesta poate fi specificul poeziei Vasilicăi Grigoraş, epitetele se
înlănţuie, formând o coroană care înnobilează versul. Din una în cealaltă, ele
sunt o inflorescenţă parfumată care se cere admirată şi preţuită în aceeaşi
măsură. Ex.”Să îmbrăcăm / pala de foc a iubirii / în frânturi de răsfăţ / clipe
de-ncântare / la ivirea primilor muguri / în braţele fragede / ale inimii / pe
platoul zorilor / sub mlădierea / vibrantului senin / al cerului care se
topeşte / printre pleoape suave / în surâsul ochilor / atingându-ne discret /
cu mişcări lente / ca într-un vals de Brahms” (Vino, iubite!)
De altfel,
poeta preferă exprimarea simplă, uşor accesibilă, păstrată în retorte de aur în
laboratorul său de creaţie care este plin de lumina iubirii de frumos şi de oameni:
”stăm furişaţi / în laboratorul îndestulat / al sfintei simplităţi/ certă
dorinţă / proaspăt răsărită / şi ne-mbăiem în chip minunat / în şuvoiul verde /
al sevei binecuvântate / din lumea vie // în cuvânt luminat / ochii ni se
întâlnesc / într-o înţelegere subtilă / a ceea ce urmează / întru însorirea
sufletului” (Laboratorul dragostei).
Întreg
Universul ia parte la sentimentele celor doi: luna devine portocalie doar
pentru ei, ziua înmiresmată de primăvară debordează de entuziasm şi mai cu
seamă, cine iubeşte descoperă ”amprenta lui Dumnezeu”(Laboratorul dragostei).
În această situaţie, îndrăgostiţii pot desluşi ”murmurul viitorului / sub al
cărui cer inexorabil / timpul se opreşte în loc / şi printr-o fisură
misterioasă / se furişează strop cu strop / o dragoste sublimă” (Laboratorul
dragostei).
O declaraţie
de credinţă, de dragoste şi de smerenie faţă de Dumnezeu se află în poezia:
”Întâia-mi dragoste”: ”Semănător de pace / îţi reverşi bunătatea / în colţul
inimii însetate / de numele Tău cel sfânt. // Izvor nesecat / lin curgător / de
lumină lăuntrică / pe cărarea şerpuită / cale sublimă / de atins / până nu este
/ prea târziu / spre depărtarea / nesfârşită / neîndoielnică / de necuprins /
de neatins / de neînţeles / spre înaltul cerului / până-n creştetul sfinţeniei.
// Feştilă aprinsă / din curat fir de borangic / îmi oblojeşti rănile /
suişului anevoios / pe scara iertării / dăruindu-mi / bucuria pruncilor / şi
înţelepciunea bătrânilor / în sensul cel mai adânc / negrăită îndurare / semn
al iubirii. // Întâia-mi dragoste / eşti Tu, Doamne! / Te rog, pune pecetea Ta
/ pe inima mea / şi cu voia Ta, / mântuieşte-mă!” De altfel, credinţa e
considerată de poetă, ca o corabie care îi oferă a doua şansă la viaţă: ”la
urma urmei / îmi sugerează cu clemenţă / o viaţă cusută / de o a doua şansă /
în corabia credinţei”(A doua şansă).
Sintagme
comune: o strună de vioară, o lacrimă de compasiune, un soare auriu, aroma
petalelor, primăvara iubirii, pe aripi de cuvânt, nisipul clepsidrei, calea
speranţei, petale de soare, oglinda adevărului, ungherele inimii, pe aripi de
vis, aleea visului împlinit, lumină binefăcătoare, şuvoi de lacrimi pe obraz, o
eternitate a clipei, ş.a.
Poeta a
adunat în desaga anilor, o sumă de ”întrebări / rafale de vânt venite tăvălug /
din văzduhul fiinţei / fire încâlcite de roata morii / prin albia râului
vieţii”(Sub semnul întrebării). Şi în acest caz, ”fără efuziuni zgomotoase /
printr-o banală sugestie / transmitere telepatică / coabitez cu eternul timp al
întrebărilor / şi mă minunez o clipă / de simplitatea răspunsurilor” (Sub
semnul întrebării).
Unele
versuri au caracter aforistic, poeta aplicând la propria viaţă, experienţe
trăite:”zadarnic aş năzui să trăiesc / în temple şi palate / când totu-i un
castel de nisip” (Zădărnicie şi miracol). Şi: ”am înţeles treptat / că
zădărnicia-i întuneric / ce bântuie doar acolo / unde noi nu vrem, nu ştim, nu
putem / să aprindem lumina / înlăuntrul nostru / bucurându-ne / de un adevărat
miracol” (Zădărnicie şi miracol).
O
edificatoare rugăciune, foarte frumoasă, se numeşte”Grăunte de praf”: ”noapte
adâncă de toamnă / câmpul şi sufletul goale / doar luna plină / sunt un grăunte
de praf / pasăre-n palma colinelor / în sinceră rugă // Doamne, / mi-e foame/
Te rog, hrăneşte-mă! / mi-e sete, / Te rog, adapă-mă! / mi-e frig, / Te rog,
acoperă-mă! / mi-e frică, / Te rog, apără-mă! / mă doare, / Te rog,
lecuieşte-mă! / mi-e dor de Tine, / Te rog, / iubeşte-mă, Doamne! // (…..) //
chiar dacă eu, nevrednica, / n-am făcut pentru Tine / nimic din toate acestea”.
Un veritabil
autoportret se regăseşte în poezia: ”Pictând cu alb pe alb”:”scufundată /
într-un vis aievea / mă las purtată / de-o mică furtună // patinez pe apele
împietrite / ale unui îngheţ timpuriu / pozez unui portretist / meticulos / dar
cu capul în nori / apoi înaintez uşor / şi păşesc prin albul aşezat / din care
zvâcneşte / cuvântul fierbinte / de fraze născător // apăs clapele / pianului
interior / chipul mi se-nseninează / prind vigoare / deschid / jurnalul inimii
/ pictez cu alb pe alb / şi mă regăsesc / în floarea de ierbar / dialogând cu /
propriul orologiu // mă-mbrac uşor / cu vechile petale / mă scăld în mireasma /
adâncului trăirilor / mă îmbăt / cu varietatea culorilor / şi mă simt /
binecuvântată / de îmbrăţişarea / curcubeului / din anii de-altădată”.
În afara
rugăciunii şi a cererii de iertare, dialogul cu Dumnezeu se concretizează şi
într-o serie de întrebări, pe care autoarea i le adresează, cu dorinţa expresă
de a primi un răspuns, un semn. E o poezie în care, prin aceste interogaţii,
poeta recunoaşte că noi, oamenii, prin natura noastră, greşim înaintea lui
Dumnezeu:”De ce, Doamne, cât trăim / stăpâni ne dorim / peste toţi să fim / şi
să-i umilim? // De ce, oare, Doamne, / nu putem să ne oprim / atunci când
greşim? / Mereu ne certăm / fără să iertăm / din suflet curat / şi adevărat. //
De ce, Doamne, nu putem / să ne controlăm / şi perseverăm / în ură şi mânie /
lene şi mândrie? / În loc să iubim / noi ne irosim, / talant cheltuim / în
drăcesc mod / că e mai comod. // Până când, Doamne / nu vom pricepe / cu noi ce
se petrece, / şi că viaţa ne e dată / o singură dată, / să fim fericiţi / cu
toţii uniţi, / să ne mângâiem, / răni să vindecăm? // Dă-ne, Doamne suflet / în
al nostru umblet / pentru a ne reculege / şi-n taină a alege / să ne sprijinim
/ pe-adevăr divin / ca singură scară / spre înălţare, / spre-albă curăţire /
pentru mântuire. // Fără Tine-n noi / în veci vom fi goi, / dar ne vom ruga, /
fie, Doamne, voia Ta”(De ce?)
Cuvinte mai
puţin cunoscute: zaimful, iridescente, înzilită, trezvia, meteahnă, zulufat,
păiang, jurubiţe, ş.a.
Nu o dată,
autoarea foloseşte o sintagmă inedită, bazată pe oximoron: ”vocea tăcerii /
glas divin” – care nici nu mai trebuie explicată, fiindcă e definiţia perfectă
a tăcerii.
Atentă la
ceea ce se întâmplă cu sine şi cu cei din jur, poeta continuă să lucreze, să
îmbunătăţească ceea ce e de îmbunătăţit. Şi dacă, la început, îşi vede umbra
alunecând timidă pe lângă zid, continuând căutarea: ”pestriţă la suflet / stau
lângă zidul mănăstirii / ne-ndrăznind să intru // firavă ca o lumânare / ce se
topeşte / în vâlvătaia focului / îmi ridic privirea din pământ / şi scormonesc
orizontul / până la izvor” (Brâu de mătase). Şi de unde, descoperea: ”doar
zădărnicie / în jur / şi în mine”, ajunsă într-un sens giratoriu, vede că: ”se
deschide-o nouă cale / şi-n ploaia de noiembrie / las apa şuvoi / să şlefuiască
/ piatra din mine”. Transformarea e salutară şi: ”fără să mă grăbesc / mă
încing / cu un brâu de mătase / şi simt / cum se înfiripă în mine / un germene
de nădejde // deschid uşa altarului meu / fac primul pas cu dreptul / mă
dezbrac / de omul vechi / şi văd din nou răsăritul” (Brâu de mătase).
Natura
visătoare a poetei îşi spune cuvântul, mai ales în poezia: ”Eroina unui basm”,
titlu care spune totul:”din când în când / rămân cu mine însămi / pe veranda
visului // mă imaginez / eroina unui basm / întind mâna spre Crai Nou / şi
împreună / urcăm în Carul Mare / ne plimbăm cu artă / prin ploaia fecundă / şi
prudentă / îmbrăcând / fiorul parcursului pur // răsfoiesc / pagini din cartea
vieţii / consemnări confidenţiale / despre armonii trecătoare / şi vuiete dense
/ nădejdi împlinite / şi dulci amăgiri / raţiuni cuminţi / ori judecăţi neroade
/ iubiri nevinovate / şi pasiuni pline / de argumente goale // cu peniţa
subţire / scriu dieta sufletului / oglinda adevărului / o stare ciudată / cald
culcuş / scrânciobul visării / pace senină / în toamna adâncă”.
În dulcele
stil baladesc se desfăşoară poezia ”O clipă-i viaţa”, cu inserţii filozofico-aforistice.
Şi tot de
dragul eufoniei, autoarea a scris poezia, al cărui cuvânt de ordine, repetitiv,
este dorul. Nici de aici nu lipsesc asonanţele, specifice genului popular: ”dor
de dor / şi dor de zbor /
dor de
umblet / şi de zâmbet / de lumină / şi grădină / dor de cânt / şi de cuvânt /
dor de stih / dor de văzduh / de-nceput / şi de sărut / dor de tine / dor de
mine / dor de noi / amândoi // dragostile dor / de dor / însă / nu mor”(Stropi
de dor).
În sintonie
cu aserţiunea dostoievskiană ”Frumuseţea va salva lumea”, poeta Vasilica
Grigoraş consideră că doar gândul bun, manifestările pozitive, virtuţile
creştine: Credinţa, Speranţa, Iubirea, dar şi virtutea răbdării, a carităţii,
pot salva lumea şi, ca atare, ea caută să le practice în chip natural, ca modus
vivendi: ”În licărul candelei / cu răbdarea / anilor fugari, / cu vorbe dulci /
abia şoptite / şi mângâieri line / de vioară, / treptat / acolo unde era /
zgomot, întuneric, / sufocare / se simţea / diluarea gândurilor reci / în care
noaptea nu-i adâncă, / nici ziua doar lumină, / iar soneria interioară / anunţă
murmurul senin / al înfloririi cireşilor / ridicând astfel cortina / spre
adevăratul / izvor al iubirii”(Doar licărul candelei).
Sintagme
remarcabile: orizont de curcubeu, pe tivul anotimpului, în capela unei noi
zile, înflăcărate umbre, ”pe trupul diafan / al iernii grizonate”.
Poeta e
conştientă că: ”a venit timpul / să mă iau în serios / să-L respect şi să-L
iubesc / pe Dumnezeul din mine” (Paradoxuri).
Nu lipsesc
însă, poeziile cu dedicaţie, aşa cum sunt: pentru poeta şi jurnalista Valentina
Teclici (Noua Zeelandă), poetei Ana Urma din Vaslui, cineastului, scriitorului
şi jurnalistului Ben Todică (Australia), în semn de preţuire şi prietenie.
Acestea au o valoare sentimentală.
Şoapte,
visări, murmure de uimire, sclipiri, parfumul salcâmilor, ”timp de muguri,
boboci, corole”; ”moleşeala dulce a dragostei”, ”doriri / de iubiri năvalnice”,
completează tabloul romantic al unei poete sensibile, al cărei chip se reflectă
în oglinda sinelui, aşa cum este, de fapt, aureolată de neliniştea speranţei şi
de nurii dragostei. Dar şi: promisiuni deşarte, clipe şubrede, banalităţi
subtile. Toate acestea, printre ”dorinţe uitate / în cufărul ros de carii / din
podul inimii” (Suflet pelerin).
Personificarea
este un procedeu stilistic frecvent, astfel lucrurile şi fenomenele capătă
însuşiri antropomorfice :”zâmbetul imperceptibil / al pădurilor şi câmpiilor;
”luna are obrajii albi şi scofâlciţi”,”sunetele naturii / hoinăreau aievea /
printre viguroase ramuri / îmbrăcate de sărbătoare”,”nepăsarea de nepătruns, /
blândă şi vibrantă / a florilor, copacilor, / râurilor, stâncilor, / cântecului
păsărilor”;”ecoul paşilor timpului.
Prin ceea ce
scrie, autoarea transmite bunăstarea sufletească şi speranţa care împrăştie întunericul,
redând încrederea în viaţă, ceea ce nu e deloc puţin, dimpotrivă. Poezia ei
este total pozitivă şi stenică, în acord cu sufletul însetat de Lumină :”Spre
revărsatul zorilor / bine ancorată în fiinţa mea / fac loc poeziei / în stare
latentă / care-mi dezvăluie că / forţa şi armonia vieţii / stau doar în /
înţelegerea misterioasă / a iubirii” (Înţelegere misterioasă).
Din orice
situaţie s-ar afla, printre suspine şi rugi, poeta se înalţă biruitoare, pe
deplin stăpână peste cuvântul care îi este supus necondiţionat, într-o profundă
simbioză:”Stăpânită de lacrimi, / îşi pipăie blând / cicatricile nevindecate, /
printre suspine / pune surdina / gândurilor / şi descoperă farul înalt / din
sinele său / din care ţâşneşte / şi se revarsă lumina” (Agonie de noiembrie).
Prin poezie,
autoarea ”descoperea fără tăgadă / înţelesul candid / al bucuriei lăuntrice”
(Verdele pierdut în contemplare).
Prin
cuvintele sale, poeta a ajuns la acea esenţă a trăirii creştine pe care fiecare
om ar trebui să o cunoască: ”Ce voieşti să spun / ca să mai adun / sfinte
învăţăminte / şi să iau aminte / că fără iubire / nu e mântuire, / fără de
tăcere / nu e înviere?” (Cum voieşti).
Limbajul
rugăciunii, adresarea reverenţioasă către Dumnezeu, în cuvinte simple, vădesc o
totală supunere faţă de voinţa Lui, versurile încheindu-se cu formula
jaculatorie: ”Facă-se Voia Ta!”. E cea mai bună mărturisire de credinţă a unui
suflet curat, înclinat spre Bine şi Adevăr.
CEZARINA
ADAMESCU
9 Gerar 2019
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu