Țăranii români făceau comerț cu oi prin tuneluri de mare adâncime ce legau țara noastră de Turcia
pe sub Marea Neagră
ÎN ROMÂNIA EXISTĂ APROXIMATIV 500 DE
KILOMETRI DE CONSTRUCŢII SUBTERANE ISTORICE, REALIZATE DIN TIMPURI STRĂVECHI
PÂNĂ IN ZILELE NOASTRE.
Aceasta este
concluzia la care au ajuns Ionuţ Vlad Musceleanu şi gen. dr. Emil Străinu, după
o amplă documentare, în volumul "Secretele României subterane" (foto),
o lucrare singulară, care abordează un domeniu despre care se vorbeşte foarte
puţin: tunelurile secrete din ţara noastră.
Ca termen de
comparaţie, putem spune că numărul de kilometri de autostradă din ţara noastră,
mult mai uşor de construit, se ridică la 590 de kilometri. Libertatea vă
prezintă cele mai interesante tuneluri din lucrarea mai sus-menţionată, la care
adaugă, pe scurt, Bucureştiul - din date ob=C5inute prin propriile
investigaţii.
TUNELUL ROMAN DINTRE ROMÂNIA ŞI
UNGARIA
Între
localităţile Cenad, judeţul Timiş, şi Szeged, Ungaria, este menţionat, într-o lucrare
din 1935, un tunel roman lung de 35 de kilometri.
CATACOMBELE LUI IANCU DE HUNEDOARA DE
LA ŞIRIA
În timpul luptelor cu turcii, în jurul anului
1444, Iancu de Hunedoara, voievodul Transilvaniei şi regent al Ungariei, a săpat,
în scopuri militare, două tuneluri. Acestea legau cetatea Şiria din judeţul
Arad, fostă davă dacică transformată apoi în cetate medievală, cu Timişoara, pe
o distanţă de 58 de kilometri, şi cu Aradul, pe o lungime de 28 de kilometri.
BUNCĂRELE DIN TIMIŞ ALE LUI STALIN
Începând cu
1952, la ordinul lui Stalin, România a construit 30 de kilometri de buncăre în
jurul localităţilor Voiteg şi Jebel, judeţul Timiş, lângă graniţa cu
Iugoslavia. În acea vreme, Stalin considera că Iugoslavia lui Tito era duşmanul
de moarte al comunismului şi, desigur, al lui personal.
TUNELUL
Este vorba
despre cetatea cnezilor Cândeşti, din satul Râu de Mori, judeţul Hunedoara,
care l-a inspirat pe Jules Vernes în romanul "Castelul din Carpaţi".
Este legat de satul Brazi printr-un tunel lung de 5 kilometri, care apare şi în
carte.
TUNELURILE CRAIOVEI
Zona
Craiovei e foarte bogată în vestigii ale unor căi subterane, demonstrate
arheologic sau doar înregistrate de memoria comunităţilor locale. Cetatea
dacică Pelendava, de lângă Craiova , avea un tunel care ieşea la malul drept al
Jiului, lung de 2 kilometri. De asemenea, în satul Lemnea de Sus există o gură
de tunel care lega localitatea de centrul Craiovei pe un traseu lung de 13
kilometri. Sub municipiul Craiova există o reţea de tuneluri, descoperită în
1974, care leagă fostele case boiereşti.
CATACOMBELE LUI PINTEA VITEAZUL
Se spune că
haiducul Pintea Viteazul (1670-1703) avea obiceiul de a intra în pământ când
era urmărit de poteră. Se pare că el scăpa de urmăritori pentru că avea
cunoştinţă despre un tunel secret, lung de 15 km, care lega Cetatea Ardud, din
judeţul Satu Mare, de localitatea Acâş.
HUNEDOARA MEDIEVALĂ E PLINĂ DE
CATACOMBE
Castelul
Bathory de la Ilia, judeţul Hunedoara, ridicat în 1582, era legat printr-o reţea
de tuneluri lungă de 70 de kilometri de Cetatea Corvineştilor, Cetatea Devei,
comuna Zam şi comuna Săcămaş.
SUBTERANELE CETĂŢII TÂRGOVIŞTEI
Fosta cetate
de scaun a Ţării Româneşti ascunde două tuneluri principale. Primul, lung de 6
kilometri, realizat, se pare, de Vlad Ţepeş (1431-1476), leagă Turnul Chindiei
de Mănăstirea Dealu.
Celălalt,
lung de 30 de kilometri, leagă casa postelnicului Constantin Cantacuzino din Târgovişte,
judeţul Dâmboviţa, de fostul palat al aceluiaşi postelnic, ridicat între 1635
şi 1640 în Filipeştii de Târg, judeţul Prahova.
DE LA SUCIDAVA
Lângă fosta
cetate dacică a Sucidavei, de lângă oraşul Corabia, judeţul Olt, se află un
tunel care coboară 18 metri sub nivelul solului, până la un ochi de apă numit
de localnici Izvorul Iubirii. Înainte de căsătorie, femeile din zonă se
duc şi beau din această apă rece şi
limpede, pentru a avea o căsnicie fericită.
ŞI FRIGIDERELE MEDIEVALE
"Turnul
slăninilor" este un turn-clopotniţă al bisericii din satul Dumitra,
judeţul Bistriţa Năsăud, care era legat, în trecut, printr-un tunel subteran de
3,5 km, de o cetate a domnitorului moldovean Petru Rareş (1487-1546). Turnul şi
tunelul funcţionau ca un frigider medieval, în care localnicii îşi depozitau
hrana.
TUNELUL DACIC DE LA STÂNCEŞTI
Este cea mai
veche cale subterană din România şi a fost descoperită întâmplător în zona
celor două cetăţi dacice (secolul VI î.H.) de la Stânceşti, judeţul Botoşani.
Încă nu i se
cunoaşte lungimea, dar traiectoria tunelului dacic duce către comuna Mihai
Eminescu, aflată la aproximativ 5 kilometri depărtare. Tot în judeţul Botoşani
există o hrubă lungă de 10 kilometri, numită şi "Şanţul lui Ştefan cel
mare", care leagă cetatea domnească din Cotnari, a lui Ştefan (1433-1504),
de localitatea Hârlău. Acest tunel a fost construit pentru una din iubitele
domni torului moldovean.
CEAUŞESCU, OBSEDAT DE HRUBELE DE LA
PANCIU
În timpul
celui de-al Doilea Război Mondial, trupele germane au dislocat în spatele
frontului, la Panciu, o companie de arheologie care a cercetat hrubele cu
vinuri. Nu se ştie ce au descoperit, dar în 1987, Ceauşescu a însărcinat armata
să cerceteze amănunţit hrubele de vin din Panciu. Scopul era determinarea
originii şi întinderii, inclusiv cartarea acestora. Se considera că galeriile, de
o vechime foarte mare, se întind pe o lungime de zeci, poate chiar 100 de
kilometri şi că aici se află o reţea de comunicare secretă, cu valoare
strategică şi de cult, având o ieşire dincolo de munţi, în Transilvania. Există
indicii că în aceste caverne ale actualei podgorii Panciu s-ar afla vechi
temple ale dacilor, iar apariţia unor mănăstiri în aceste hrube, cum e Schitul
Brazi, nu e deloc întâmplătoare.
TUNELUL-FANTOMĂ DE LA SINAIA
În 1914,
România pornea proiectul ambiţios de a realiza un tunel lung de 6 kilometri care
să străbată muntele, pentru a lega Târgovişte de Sinaia printr- o linie de cale
ferată.
Excavaţiile
au început simultan dinspre Moroieni şi Sinaia. Proiectul a fost abandonat în
timpul Primului Război Mondial şi redeschis în 1938. În 1941, lucrările au fost
preluate de trupele germane ale lui Hitler. După retragerea nemţilor, galeriile
au fost abandonate, deşi tunelul era aproape finalizat. După instaurarea comunismului,
tunelul a fost blocat prin betonare, nu se ştie nici până astăzi de ce.
ZECI DE KILOMETRI DE CATACOMBE SUB
BUCUREŞTI
Libertatea a
publicat deja câteva articole despre tunelurile secrete din Bucureşti. Reamintim
că aceste căi subterane au fost construite începând cu perioada medievală şi au
culminat cu tunelurile secrete ale lui Ceauşescu, care leagă Casa Poporului de
Universitate şi merg mai departe, printr-o "casetă" specială, realizată deasupra traseului metroului, până
în zona
Primăverii.
În total, este vorba despre 20 de kilometri de culoare subterane, prin care se
poate circula cu maşina.
COMPLEXUL RUPESTRU AL HAIDUCILOR DE
LA ADAMCLISI
Este vorba
despre complexul rupestru de la Dumbrăveni, în sudul judeţului Constanţa, legat
de localitatea Adamclisi printr-un tunel lung de 19 kilometri. Aici ar fi
ascuns haiducii comori în timpurile stăpânirii turceşti.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu