duminică, 27 ianuarie 2019

MINILECTURĂ cu GÂND DE SEARĂ - DARURILE FIRII INCONJURATOARE




DARURILE FIRII INCONJURATOARE
- Sfantul Tihon din Zadonsk

             Vezi ca pomul îsi daruieste roadele atât stapânului sau, care îl curata, taindu-i vlastarii, cât si strainilor; sau ca fântâna îi adapa nu doar pe cei care o îngrijesc, ci si pe cei ce-o pângaresc si scuipa în ea, iar soarele lumineaza atât pentru cei ce se minuneaza de el, cât si pentru cei care-l nesocotesc. Asa sunt si crestinii cei adevarati, care ca si „orice pom bun fac roade bune” (Matei 7, 17) sau „ca niste luminatori stralucesc în lume” (Filipeni 2, 15), facându-le bine tuturor, celor buni si celor rai, prietenilor si vrajmasilor lor, urmând întru toate pilda Cerescului lor Tata, Care „face sa rasara soarele Sau peste cei rai si peste cei buni” (Matei 5, 45). Aceasta te învata, crestine, sa urmezi si tu adevaratilor crestini si dimpreuna cu ei sa te asemeni Parintelui Ceresc, si nu fiilor veacului acestuia, care nu iubesc pe nimeni decât pe ei însisi si pentru sine.

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 98


SCANDURA
- Arhiepiscopul Iustinian Chira



            Nu stim ce înseamna în sine materia. Aparent asa, în forma pe care o vedem ai zice ca-i lemn, carton, dar nu în sine. În sine nu a ajuns sa cunoasca nici stiinta cea mai avansata ce e materia. Si asta e clar si trebuie retinut acest lucru: în sine noi nu stim ce înseamna materia. Noi vedem aparentele numai, modul de a fi, în exterior. În epoca nucleara stim precis ca aceasta masa care ni se pare compacta, este asa în realitate? Când ea e compusa din atomi, din protoni, din neutroni, din fotoni, acestea sunt elementele din care-i compusa materia. Este sau nu? Pai atunci? Noi vedem aici scândura aceasta. Stiinta a început sa cunoasca materia. La început numai de atomi se vorbea, în antichitate. Pe urma s-a constatat ca nici atomul nu-i atom. S-a constatat ca în fiecare exista protoni si neutroni.

Arhiepiscopul Iustinian Chira, Convorbiri in amurg, Ed. Dacia, Cluj-Napoca, 2006, p. 159


CARTEA URIASA A NATURII
- Cuviosul Bonifatie de la Teofanie

                Natura vazuta este o carte uriasa, în care sunt scrise cu litere mari si zugravite în culori vii adevarurile elementare de care avem neaparata nevoie ca sa ne îndreptam pe calea mântuirii, toti pot si trebuie sa citeasca aceasta carte. Fenomenele binefacatoare ale naturii descopera si hranesc simtamântul dragostei si recunostintei fata de Domnul; fenomenele înfricosatoare insufla simtamântul fricii si evlaviei fata de El; fenomenele line – simtamântul umilintei si dispozitia rugatoare a duhului; fenomenele înalte si uimitoare nasc în noi simtirea neputintei noastre omenesti, iar dupa aceea stârnesc simtamântul smereniei, pricinuiesc credinta si nadejdea vie în Facatorul universului.

Cuviosul Bonifatie de la Teofania, Bucuria de a fi ortodox, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 126



RADACINILE SMERENIEI
- Cuviosul Bonifatie de la Teofania


            Fiind întrebat de ce arborele îsi înfige radacinile în pamânt cu atât mai adânc cu cât este mai înalt, Cuviosul Bonifatie a raspuns: „Înaltându-se, se smereste si smerindu-se, se înalta. Asa trebuie sa faci si tu, frate în Hristos! Daca însusirile tale intelectuale sau morale, de la fire sau de la har, din afara sau dinauntru, te înalta, cu atât mai mult smereste-te întotdeauna si peste tot. Fara radacinile adânci ale smereniei nu vei fi niciodata ferit de cadere”.

Cuviosul Bonifatie de la Teofania, Bucuria de a fi ortodox, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 140.


Z I U A
- Sfantul Ioan din Kronstadt

           Ziua este simbolul caracterului trecator al vietii noastre pamântesti: mai întâi dimineata, apoi vine ziua, în sfârsit, seara, si atunci când cade noaptea, ziua toata s-a scurs. Astfel se scurge viata, mai întâi copilaria, ca prima dimineata, apoi adolescenta si maturitatea ca plinul zilei si ceasul amiezii; în sfârsit, batrânetea, ca seara cazând, daca ne-o da Dumnezeu; dupa care, inevitabil, vine moartea.

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea intru Hristos, traducere de diac. Dumitru Dura, Ed. Oastea Domnului, Sibiu, 1995, p. 114


BINECUVÂNTAREA MESEI

 Un Imparat a vazut ca supusii sai mancau fara binecuvantare, fiecare se pune la masa si manca cum nimerea. Intr-o zi Imparatul, a spus unui slujitor sa vina sa fure de pe masa lor, cand vor fi toti la masa, fara sa scoata o vorba. Intra acesta cand era petrecerea in toi si fura de pe masa Imparatului si fuge. Cei de la masa s-au revoltat si i-au atras atentia Imparatului, dar Imparatul a spus ca nu a vazut nimic.

Peste un timp, vine si fura iar. Boierii au reactionat si i-au spus Imparatului:

– Cum te faci ca nu vezi ca a furat, pentru ca din fata ta a furat!

– Si cu ce v-a deranjat?

– Pai cum Imparate, nu-i frumos sa ai o asemenea atitudine fata de Imparatul tau.

Sa furi de pe masa lui.

– Bine spus! Dar ia sa va intreb eu.. Voi care mancati si uitati sa ii multumiti lui Dumnezeu, nu sunteti oare niste talhari care furati de pe masa Lui?

Uitand ca El este cel ce creste si hraneste lumea?

Si s-au rusinat boierii la vorbele acestea si au plecat capetele!

Cel care face rugaciune este cel care sta cu Imparatul la masa!

Iar cel care mananca fara rugaciune, este hotul care fura de la masa Imparatului!

Acestea sa le aveti in minte, pentru ca daca avem trezvia rugaciunii, avem simturile toate taiate imprejur, ureche la lucrul bun, ochii la lucru bun, limba la lucru bun…

Si saraca limba.. cat strica acesta, trebuie sa aveti mare grija cu ea! Credeti ca Ion Creanga cand a scris povestea Soacra cu Trei Nurori, si cand nurorile i-au spart limba, a scris-o la intamplare? Nu! A vrut sa arate cat de mult rau poate face femeia cicalitoare si certareata. Aici trebuie sa fim atenti. Pentru ca limba ne vatama sufletul. Sa invatam s-o stapanim, sa nu-i dam frau.

„Pune Doamne, strajă gurii mele şi uşă de îngrădire, împrejurul buzelor mele.”(Psalmistul David)



GELU STANCIULESCU

Sursa Pr. ALEXANDRU STANCIULESCU BARDA











Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu