DIASPORA YR
George Anca –
Consilierul lui Napoleon – Moș Nelutzu G – Anușa Sorescu – Adrian Scriminț –
Octavian Soviany – Adrian Munteanu – Magdalina Dorina Suciu – Ioan Emil Hapca –
Toma George Maiorescu – Lora Levițchi – Laurențiu Dologa
GEORGE ANCA
Diaspora YR
*
Eu te duc la balamucul de căţei,
Rex. Aşa e şi pe la noi. Introducere în teoria argumentării. Câtă secătuire
întru nimic – măcar şi posibilul creat, niet, jur-împrejur înţelepţi per se.
Nicio discuţie umană, ceva. Cartea, pe ucise. Raj Kapur a murit la 64 de ani,
Morarji Desai are 100 şi urcă încă până la 5 fără lift. La Ploieşti, ar prinde
vreun rol mai de doamne-ajută. Noaptea e altă zi. Să mă apuc a infinita oară de
vers. Ne vânasem reciproc pe viaţă. Vor să te depoziteze, nici să nu te mai
gândeşti la vers. Prin vers te înţelegeai însuţi decapitat. Niente.
Ştie Orăştie. Am mers cu coana Gabi
drum lung spre casă, povestind bătrâni, când luminoşi, când egoişti, de li se
spânzură copii - pornisem de la curiozitatea pe care ţi-o trezeşte o represiune
prelungită asupra ta, cum vinovăţia este o etichetă sau o relaţie. Plata chiar
nu mai pare depresată – o fi luat fata bani pe film, că a făcut cumpărături,
şi-a luat o punguţă albastră nepaleză (în amintirea celei de la Sergiu Al
George). Cuplul de la Curtea de conturi. Roşia Montana fără de Ravana.
Pierderea capului, cuvânt cu cuvânt.
Cicero înlocuit de Micescu, pe
chestie de partid. Limba moldovenească, clasu a patrulea, Chişinău, 1940. Ca
bază pentru alcătuirea manualului de faţă s'au luat manualele stabile - ucrainean de Ceavdarov şi rus de Afanasiev
şi Şapoşnicov, din care am tradus unele reguli şi material practic. Ruşii ar fi
finanţat şi Pugwash-ul, mai apoi UNESCO. Te uitai ce e cu Suedia, păi ne uitam
şi unul la celălalt. Cine are grijă să moară poeţii la 50 ani? De ce plângi,
azalee? Constantin Oprişan şi dublonul Fane Vlădoianu, voce turmuitoare,
durîndurătoare, cerfolositoare. Poezie-supravieţuire.
Am citit ceea ce nu se poate citi.
Mai presus de totalitarieni. Brânci de autoscrutare. Mă caută bătrânii. Marii
poeţi ai puşcăriilor şi anonimii. Antologia voastră e o nedeie. Dacă o scoţi,
cine mai face plăcinta? Str. Plantelor 7-9. Să vedem sărbătorirea lui Eliade la
Chişinău, că pe fostul primar Costin, soţul directoarei, îl îngropă azi la
cimitirul armean. Motanul se preface că doarme, eu că scriu. Fata-mi adusese pe
fundul paharului un rest de vinars. Tot o să-nflorească zarzării acu-acu. Plata
a văzut vacile domnului.
Medicamentele cerute de nea Ion
Gospodaru i-a spus farmacista că sunt de cancer. Care şi Cristina e plină de
noduli. Suntem oglinda morţii împrejmuitoare. Bine de fie-mea că joacă în filme
(Plata ar muri dacă ar vedea-o în scene de sâmbătă noaptea, pe canal B). M-aş
retrage din zgomotele păcii. Se cade în mine depopulate de strigoi. Cum a
devenit atât de banal să fii în viaţă sau să mori? De ce, dispreţuiţi din toate
părţile, Pirgule, ne-am contaminat numai de acel dispreţ? Singură batjocora
purtată patrie. Dar dacă niciodată omenirea însăşi n-a fost mai brează, cum ar
putea fi amputaţiile ei mai viteze?
Făcătorul de bine a dispărut odată
cu binele. Se dă bineţe tot mai rar. Nu pe viu – la radio, cine ştie-n ce
amintire de spital. Buni sunt şobolanii. Ei nu fac ciumă, o cară. Volbura
pustiirii pustiurilor. Lansarea de legionari, posibil motiv al asmuţirii Curţii
de conturi. Departe India, departe şi Chişinăul. Impuls managerial. Curvele-şi
oferă gelozia. Glob terestru achiziţionat cândva la Bruxelles. Tatăl
spânzuraţilor (carnet nr. 666) împlineşte o vârstă managerială, 83. Mâna goală
taie-mi-o. Pe dumneaei o taie pe dedesubt şi nici nu are bani de înmormântare.
Beyondness language. Nu avem
filosofie. Nu-l băga în seamă, Moş Nechifor. Drepţi în faţa dreptului. Ascult
lucruri urâte. Puţină lume se miră de tortură. Psihaion impersonal. Ontonoos.
M-ai trimis la vaci, le înotam udul. Amestec de confesie şi tras pe dreapta.
Iar tu, supărându-te, şomezi, te autodeteşti, iar te vei duce în Basarabia.
Aici putem spune adio nici la jumătatea paginii. Nu te sufăr, strigase ruina pe
Lipscani. E lux la Chişinău floarea, fereşte asasinarea.
Dialectul dialecticii. Picurul
primăverii, sinceritatea vagabonzilor, când nu ai cuvânt. Nu timp. Mai bine
ne-am lua la bătaie. Minus cincizeci şi unu de grade. Jucându-ne capul în
cunoştinţă de ghilotină. Trecerea treie. Oaste hostis. Poetica locuibilă.
Pornografii în limbi străine. Vomită ce mănâncă. Mai ales de blesteme să se
ferească omul în viaţă, şi ale neamului, şi ale meseriei. O luăm din loc
oriîncotro, cred că iau caietul, cine să mi-l fure, îl duc cu mine, şi n-am
nici valuri nici valori în el.
*
Joi Chişinău, azi născut M. Eliade,
i-om merge la Bust, de pe la 5, vreo două ore, gânduri cu el, în Moldova, nu
s-ar fi aşteptat, cine ştie – plus înnodarea cu emfaza eminescianistă
cronicizată, de nu cumva rusificată. Jean s-a trezit ca pe la Suceava, mai aici
şi mai colea, până-n Basarabia. Garoafa albă de la Jean, pe maldărul de buchete
în ţiplă, înbrăcăminte soclului bustului ochelarist. Vecinul Blaga a fost
furat, iar bronzul Eliade e şi mai la drum, l-arunci din praştie peste gard
spre Codru.
Generaţii gata de jertfire, noi vom
duce neamu-n nemurire. Avem curaj în aceste timpuri grele să sfidăm
întunericul, la lumina unui astru. Aura profetică a lui Mircea Eliade. În umbra
pletoasă a independenţei. Şi tu, eul meu, eşti laşitate. Dă-ne, Doamne, un cuget
de-a iubi pe duşmanul nostru. Domnul zidea a treia făptură. Ne-ar trebui nişte
ceceni. Atâtea suflete adunate de Mircea Eliade. Păcat că nu se află aici d-l
Clinton să vadă cât de mult vrem să ne unim cu România. Care drept se lezează,
spuneţi-le ruşilor. Tosca introdusă ruseşte. Ziua naţională a înverzirii
plaiului.
Marko, venind la războiul cu Mircea,
s-a închinat şi-a zis: să câştige creştinătatea, chiar dacă voi pieri eu. Bine,
mă, ai lăsat impresie proastă, ai făcut pasiune pentru o ploieşteancă. La
Salsa. Ninge cu moldoveni în Siberia. Cu, sau fără Ilie Ilaşcu? Kurukshetra e
inima noastră. Urmila a comparat lupta-ntre clanurile oiereşti mioritice cu
aceea dintre Kurus şi Pandavas. Marşul tinerilor în Basarabia şi al moţilor la
Blaj. În ce cumplită linişte, cam cât nu mi-aş fi închipuit.
Catherine Fouquet n-a practicat de
un an bhart natyam. Trebuie ciment, nu parchet. Ambasada Moldovei, pe Câmpina,
lângă Puşi. Tripathi, încruntat, singurătatea. Dio esiste ed e unico. Dylan
Thomas căzut în locul lui May Jo. Cultul morţilor pe bâjbâite. Nici
upanişada nu-l lasă pe dumnezeu
înţelegerii umane. Frază logogogică, eunuci de meserie, Abelard, paie fumate în
puşcărie, eclesiologie. Ţăranul apofatic, ţărâna catafatică. Întunericul
dumnezeiesc al luminii apropiate.
Îi comparam pe Krailevici cu Arjuna,
amândoi a muri întru credinţă. Necunoscute numele zugravilor de icoane
făcătoare de minuni. Simbolurile sunt cele mai mari realităţi. Blană de skirka.
The commodification of violence. Mii de săraci în fiecare sărac, generaţii.
Trezit pe sub pojghiţele de frig mitologic al echinocţiului. Basilica, loc de
adunare a militarilor, primii noştri creştini. Catarama celtă. Incendii de
români scrişi sânge. Du-ne pe deal sub semilună. Căderea părului în aură
citostatică. Prieteni sfinţiţi de moartea nedreaptă. Printre operaţii, nu se
roagă nici la Dumnezeu, nici la tumoare.
Ieri frezie, azi Kent, pe nenimic
înnebunitără. A aprins ţigara, m-am revoltat, a trântit uşa, a dat tare
comuniştii. Ajunsesem la New York, aveam apartament, umblam şi prin altele,
fumam Kent. Din dor. Poet pakistanez. Nu ne-au întrebat dacă vrem cinci stele.
Plecam. Tot felul de locuinţe. Nu-i prindeam la telefon, i-oi fi deranjat.
Nu-mi vor avea nici vocea. Se imprima de ziua lui. Voiam fraza cu viteazul
Balcanilor. Nu pot nici s-o ascult cum a ieşit, dacă nu s-a tăiat-tomi.
Nu e tăiat de niciun tine. Aşa de
rău îmi pare, puteam să termin. Te-nchini. Ia o valoare mare din aşi. Ai
cuvântul meu de onoare că te pocnesc. Născuse două gemene, să se arunce pe
geamul spitalului, lasă, mă, că iau eu una, şi una soru-mea, dacă erau doi
băieţi. Vor creşte ele, ne vor şi vizita. N-am imprimat fraza Marko-Arjuna, să
fiu sănătos, era o dictare publică, pe inspiraţii mai descifrabile. Pare mai
vitează. Am plecat să mă împlimb. Pot lăsa scris. Ziceam că scriu pentru
Consiliul Europei.
M-am inhibat dimineaţa asta. Fata
văzuse răzătoare de barbă de 20.000, deci tot se interesa de ceva. Nici pe ea
nu se imprimase când, timidă, repeta întrebările de la redacţie. O fi vreo
morbiditate să-ţi conservi vocea de tinereţe. Lumea decade, cum şi-ar mai
aminti fără ranchiună, ar contextualiza, te-ar dezgusta pe tine de tine, chiar
mort, prin ai tăi, s-ar jena, aruncă vorbele ca un apucat, o fi moştenit
nebunia, şi-a mai şi cultivat-o, taică-meu are voce mai frumoasă ca a mea. Abia
pot pica în vâna vreunei angoase.
Atunci nu vă mai fac nici eu
curriculum vitae, pe uituceala voastră. Tema greşelii o debitezi mata, curăţând
morcov pentru papagal. Vedem noi peste o mie de ani cefeide.
*
La capătul metroului 54, Queens, pe
pod, urci scările, jazzul te salută de jos. Ne-am scrie până la ocean, el peste
şapte kilometri, cu bicicleta, eu din partea cealaltă, o Europă, tot o apă,
uscate reproşuri, trezite borşuri. N-am mai încercat nimic parcă înainte, la
noroc şi boală, la moarte de mamă. Te-a adus subconştientul şi ai adormit şi
tu. Ce mizerie, zici, te petreceam pe ţoale, ai şi plecat lăsându-mă în ce
văzusei. Ce-or mai fi făcând toate fiinţele pe care în viaţă le-am atins şi
lucrurile şi închipuirile, măcar suprapuneam un personaj-două, o dramoletă.
Ţie-ţi începe filmul, ţi-ai drogul,
în bucătărie nu e voie că face papagalul gălăgie şi se supără fata, d-aia vreau
să-mi găsesc undeva. Ţi-am pus cafea pe masă, auzişi, auzii, păi răspunde când
vorbeşte omul cu tine. D-aia nu mai scriu, de ce aud, iar când să aştern ceva,
a ziar-radio-metrou-suntem-patru-fraţi-înger-îngeraşul-meu. Mama nu are ce ne
da. A mea a murit pe vremea asta, când se şi născuse, tipic. Tu tuşeşti de
Kent, de TBC, de primăvară. Se înserează, ducă-se reauzirea telefoanelor, auto,
ne-om mai afilia, armata n-are decât s-o ia şi pe aliniament dreapta, ies eu
din asta, intru-n alta.
Barbulea, Diaconu, fata Emiliei cu
băiatul, afară, caricaturistul – expoziţie – Gorj. Pouchy. La două case, focul.
Adurerii luase medaliile vineri că nu se pupau cu caricaturile, bun, vitrine
goale. Chirie, un ban, noutăţile, repede harta, s-o afişez, fără Transilvania
în ea, pe-afară, fără morsă, Thiers, preşedinte al franţei, medalie către jeunesse
român(ă), cu F mare, mai sus, Şerban Milcoveanu că pm Rene Viviani. Ce-a zis,
tabes dorsal pentru toată şcoala de cavalerie de la Târgovişte, tratament la
Saidac, eu voi învinge boala prin voinţă, dă-i cu şancru, cu sifilisul terţiar,
feriţi-vă de omul ăsta, e prea ambiţios ca să fie folositor, legionarii
singurii exceptaţi la Nuerenberg la intervenţia lui Stalin prin Rudenko, cum ar
fi văzut 14 000 + 5 000 soldaţi între mitralierele din spate şi cele ruseşti,
căpitanul şi programul, te omoară şi-ţi ia programul, ceea ce s-a întâmplat,
dacă pe cadavre de vaci s-au pus halate şi s-au prezentat ca evrei.
Câini dresaţi să ucidă oameni,
echinocţialităţi parasudice, jupoane nucleide în mahalaua gubernială, în timp
şi la moment, peste tot, peste polcovnici o mai rea ca Pena învârtitoare de
buric şi de delir. Caută-ţi Pretoria, nu dă bine linia, şeful s-o pună la loc,
u. della rivelazione. Să nu mai suni la d-na Ileana, mâine te sună Lavinia.
Primul cimitir particular din ţară,
la Cluj. Boala frigului cu spaime vălurite de palele îngheţului, mai şi citeam
proză, scuţ mâinile pe geantă, lasă, nicio discriminare, nici a dârdâielilor,
pranayam cu aer prea rece, bruscheţi respiratorii, degerături, nicio oprire la
Romană, hai la Colţea, fără să fi urcat nimeni, 20 dinainte se spălaseră, am
ajuns în faţă şi am pornit-o, bălăbănindu-mă, spre dreapta, la drum lung, din
lung în mai lung, invazia de la prânz cu bârfă canibalică, ucigaş salivantă, că
soţul concurenţei întru imbecilitate are varice în stomac, aşteptau vibraţiile
moartea, să se uşureze de-o ură spre alta.
Sprayuri paralizante, sprepa, la
menopauză criminaloidă, aşa mai şantajasei cu fostul electromin, coleg pe
mă-ta, ce coţăiai alama, c-acu nu suporţi pe nea, că i-a zis moluscă,
domnişoară, nu sunt domnişoară, lucrez din 1972 aici, aţi încurcat ce-aţi
putut, lăsasem să se audă c-aş reabilita-o, că şi ai pe cine, în criză, de-ar
sălta şi spitalul, nulitate locvace, a murit Grig, să scrie despre el,
nenorocire, invers aproape că nu mergea, bătrâni de-ai mei profanaţi de-o
apucată a frustărilor, un rădulescist, de-aia ninge.
Mâine-ţi citesc reportajul de la
Chişinău. Vii tu şi cu vodcă. N-am telefonul Mariei Bieşu. Să-ţi aduc şi
notiţele mele, poate nu-ţi dau vreun interviu, poemul englez, îl traducem pe loc.
Coborâsem cu tine, te purtasem în pridvorul bisericii Sfântul Gheorghe, statuia
lui Brâncoveanu, strofa din Rugăciunea unui Dac, precreştină, încrustată pe zid
creştin, ne în lege turcească, se ruga lui Zalmoxis, vecinicul repaos e nirvana
necreştină. Nu mă mai pupa, că suntem bătrâni. Ne sculăm, se cântă imnul
Indiei, Punjab, Gujarat, Sindhi.
N-auziţi cine latră, dear Front Line
Defender of Humanity, eu eram pentru fie-ta cu ăi doi ghitarişti să cânte
new-age prin ganguri. Era mai cald în puşcărie. Se resiberianizează ţara,
Beria-Siberia-Iliescu. Tot ce mişcă, în cătare. Iazigii, roţi quadrigii. Cum se
poate una ca asta; Sirius? Organele să-şi facă datoria. Îmi zicea naţie
spurcată, aşa eşti, te bătea, nu, a plâns când am venit cu notă mică la caligrafie,
şi i-a spus lui unchiu' Marin să mă înveţe, avea o joardă, cum greşeam, mă
pocnea peste degete.
*
Ionuţ, tot mort, de-l prinsese pe
Ilaşcu închis, se va mai fi răvăşit întru Father, ce Diesel, ce Sterling, ce
Baloteşti, schimbarea de tot, pe nemaivedere, ca şi cum nici nu existasem.
De-aia-i bun visul, când nu e rău, vrei s-o vezi pe mama, ţi se face prietenul
din partea ei, cum i-aş întâlni-o eu pe-a lui vie, m-am şi gândit, de două ori
văduvă, toţi ceilalţi copii îi trăiesc. Treaba ta ficatul şi prietenii morţi,
mamele invizibile.
Mergeam pe deal cu cine dacă nu mai
este nu da nume că se substituie adversa. Ca ieri dimineaţă nevăzând-o în veac
pe mama ei înfulecătoarea tot eternă făcusei întrebarea ce-o fi cu soacrele
astea nu toate nu chiar Noana dar şi apostolul le pusese de-al doilea. Blazate
azalee am mai vorbit rară sănătate mentală turnătorie mortuară haotic.
Mai bine forme răsărinde placaje din
sculpturi prin ghips spre porţelan fosfatic. De petrecusem axul şi la mese ai
văzut negru copiii împinşi de mame pe mese ca la cumetrie neînvăţaţi zis-ai
tăierea tablourilor ce-or fi înţeles femeile că le-ai pedepsit în case cu
picturi dacă or fi rămas vreodată închise-n muzeu peste prag sculpturi de
virgină directorul oltean cu maşină şi costum nu se temea de moarte şi-ar fi
dorit-o o dorea pe sculptoriţă domnule ar fi zis Ionuţ tocmai visat cu o fată
de studiu de-i arăta el calea.
Acum n-o să se mai vadă romanul în
schiţă, oraşe cu filme decupate din diaspora. Filtreze astăzi luxul avariţiile
aducătoare de infarct actorilor cu impudenţa de a-ţi juca pe scenă şi la morgă.
Batjocura de toate nimic din ritualul vieţii morţii ce ruşinate vremuri de a nu
se nărui de voie. S-au încârdăşit să mă certe printre cuvinte mai mult tăcute
furie apoi pace da' ranchiuna se pecinginează diaritm cutremur japonez.
Fereşte-te de cine te ia la
restaurant prin sărăcia noastră. Ce zisei-ziseşi, ce luai din cap, l-a bătut că
n-a răspuns, schimb, mai şi luaşi din cap, să văz că ai, păi eu contra
chiaburi, regi, venetici, ce ziseşi, mai zi ce ziseşi, nu mai zic, schimb,
trăsuri, avioane, mai bine săracii de noi, neduşii, pe nesalutate, slănine
nespălate, tragi o ciorbă, că d-aia are ăla varice pe stomac, n-a mâncat ciorbe
în Germania, iar noi venirăm vii cu ardeiu-n maţe din India.
mai greu ca ieri pe jos clarificarea
printre neplăcuţi la vedere spune vizitei de mâine până la 39 mort pe front ce frate ce
Ierusalim
Agonia şi moartea, în 12 aprilie
1961 (făceam 17 ani) a lui George Manu. Nu mai văzusem aula magna plină, nici
la conferinţa scriitorilor, săptămânile trecute, nici la Piaget, nici la Roman
Jakobson, poate când se declanşase în 1964 similiemanciparea de ruşi, tot sub
bagheta rusofililor, altfel, ca decomunizarea prin comunişti azi, putea să-ţi
fie frică – aula auzind multe. Voi vă jucaţi a plânge, cu supărare pe viii
contra morţii şi ai noştri şi ai lor, cum dintre morţi unii ar fi omorât pe
alţii.
femeile şi armata mai depresive
banda lui Mircea Nebunul secţia 9 vremea dezvelirii de durere ne dezlipim
de retină şi podium soarba zvântându-se pe boturile porcilor aveţi un schelet deja 6000 la Valea Neagră în
apa lor minerală s-au găsit resturi umane înfăşuraţi în muson ca mumiile oralitate necăpăcită de puşcărie chiot
mantric ne resimbolizăm dintr-o rutină
în alta tantra programează vocile pneumelor nimic mai ucis decât legiunea cine deturnează vieţile voi de colo ţintă
ravanică parcă ne-am pregăti de puşcăria din Sevilla
Consilierul lui Napoleon
Napoleon
Bonaparte a avut şi el consilierul său de taină.Cunoscut sub numele de
"L'homme Rouge des Tuileries"
a fost transformat de istoricii
serioşi într-o fantomă sau un geniu al
palatului Tuileries.
El a existat
pur şi simplu, se numea Jean Crezot şi era nepotul unui măcelar, proprietarul
de drept al terenului pe care Caterina de Medici construise palatul Tuileries.
Jean se
adăpostea într-o aripă neterminată a palatului, considerând că este
proprietatea lui, bunicul lui nu primise plata pentru teren, studia magia şi
astrologia şi trăia din puţinul care îl aducea ghicitul prin taverne.
Era foarte
mic de statură, se îmbrăca întotdeauna în roşu şi era dinamic ca argintul
viu. Revoluţia franceză i-a adus mulţi
bani. Jean ghicea prin cârciumi cine dintre puternicii vremii urma să fie
ghilotinat - şi avea întotdeauna dreptate!
Într-o zi
întâlneşte un corsican mândru, locotenent de artilerie. Jean îi dă un plic
roşu. Corsicanul deschide plicul şi scoate o hârtie roşie pe care scria:
"Vei fi Împărat !".
Toată lumea
face haz, dar artileristul se uită la omul îmbrăcat în roşu, care era chiar mai
mic de statură decât el însuşi, scoate una dintre cele patru monezi de aur pe
care le avea şi îi spune lui Jean:
"De
fiecare dată când vei avea ceva să-mi spui, sau voi trimite după tine, să vii
imediat şi o să fii răsplătit...
împărăteşte !"
Zis şi
făcut: micul şi ciudatul personaj năvălea aproape lunar, dând ordonanţa şi mai
târziu gărzile peste cap:
"Căpitane, pericol! Generale, e de rău! Consule, e lată rău!
Prim-consule,
ăia îţi vor capul! Împărate, te atacă!
Sire, te vor mânca de viu!"
Culmea era
că avea aproape întotdeauna dreptate! Înaintea bătăliei de la Ulm îi spune lui
Napoleon că un om cu părul roşu va înclina soarta bătăliei. Ceea ce s-a şi
întâmplat, Schulmeister, spionul împăratului, cel care a vândut generalui
austriac Mack nişte planuri false ale dispozitivului armatei franceze, era
roşcat.
În ajunul
bătăliei de la Austerlitz "omul roşu"
năvăleşte în cortul lui Napoleon, foarte agitat:
"Sire
v-am spus săptămâna trecută că înălţimile
vă sunt ostile - de ce aţi ocupat vârful
dealurilor?!"
Neapoleon îl
calmează pe nărăvaşul astrolog, îi dă o
pungă cu douăzeci de napoleoni şi îl
conduce spre ieşire. Gânditor,se
întoarce la hărţile sale. Dar dacă... În
mintea împăratului se conturează o idee
originală,…dealurile?! Cum să folosească
într-adevăr eficient tunurile sale. Şi
Napoleon câştigă cea mai fantastică
bătălie, retrăgându-se de pe înălţimi, contrar strategiei militare a
vremii.
Înaintea
campaniei din Rusia, Jean îi spune împăratului:
"Sire,
focul şi apa vă vor opri! Nu vă duceţi în
Rusia".
La întoarcerea din catastrofala campanie
rusească Împăratul îl cheamă la el pe Jean:
"Prietene
nu mai vreau să te aud prevestind
lucruri rele.Te fac un om bogat. Iată aici 5.000 de monede din aur, de napoleoni şi titlul pentru o proprietate de
60 de hectare şi o casă înstărită. Dar
înainte sa pleci şi să ne spunem adio,
spune-mi prietene, cum o să mor?"
Jean
răspunde :
"Sire,
o să vă otrăvească cu arsenic un englez
care călătoreşte pe o corabie fără
pânze".
Napoleon izbucneşte în râs şi spune:
"Pentru
gluma asta îţi mai dau o mie de
napoleoni".
MOȘ NELUTZU G
Păreri şi păreri
În revista
România literară nr. 20 din 10 mai 2019, „Cronicarul” (de dorit şi corect ar fi
ca autorul însemnărilor de pe ultima pagină a revistei să semneze cu numele
său) îl combate, cu duritate şi cu oarecare notă de superioritate, pe Marius
Chivu, care era valabil când publica la România literară şi nu mai este, acum
când scrie la Dilema Veche.
Ne-am oprit
asupra notei din pricina titlului: „ce înseamnă să fii canonic”. Nu că o
revistă literară ignoră „canonul” de a folosi majuscula cuvenită, ci pentru că
ne interesa să aflăm de ce un cineva – nu se ştie cine şi cu ce competenţă – a
propus înlocuirea denumirii de „autor clasic” cu cea de „autor canonic”, iar
media, competenţii în domeniu au prelua-o papagaliceşte şi, mai rău, îi obligă
şi pe elevi să o folosească.
Nici
pomeneală să se explice „ce înseamnă să fii canonic”, ci se înfierează, pe
undeva pe bună dreptate, opinia lui Marius Chivu despre „lista canonică”.
În treacăt
fie spus, Marius Chivu, şi alţii ca dumnealui, propun o altă listă. Ce este rău
în asta? Rău şi fără vreun folos este că lista este într-un fel „băgată pe gât”
violent, fără argumente, proprii unei polemici civilizate, ciobăneşte, perorând
ode modernismului, mizerabilismului. Şi această atitudine ar putea fi
„înghiţită”, cu noduri. Însă, mai rău este că, nici Cronicarul şi nici
polemistul Marius Chivu, nu suflă o vorbă despre cauza îndepărtării cititorilor
de poezie. Nu această poezie fără poezie?
Să credem de
aici că s-ar manifesta în literatură o grupare protocronistă şi alta occidentală,
europeană? Nici pomeneală. Atunci? Aproape simplu. Autorul/autorii care sunt
agreaţi de revista România literară şi celelalte reviste ale uniunii
scriitorilor sunt cei valizi, îndreptăţiţi să fie „canonizaţi”, ceilalţi, nu.
Şi viceversa. Evident, aici este ceva putred.
Dar cum
rămâne cu „ce înseamnă să fii canonic”?! De ce canonic şi nu clasic? Pentru că
vrea un cineva?! Dacă ne ducem la înţelesul lui „canon”, se potriveşte ca
nuca-n perete.
Dacă am fi
concilianţi, ne-am putea gândi la canonizare. Atunci de ce nu „autori
canonizaţi”, dacă se consideră că atributul „clasic” este compromis de odiosul
comunism, ci „autori canonici”, prin care s-ar înţelege că autorii ar fi preoţi
anglicani sau catolici, care celebrează slujbe canonice?
În cele din
urmă, credem, că ar trebui să înţelegem că este vorba de „dorinţa de
schimbare”cu orice preţ. Poate că „în lumea civilizată” se foloseşte termenul
de „autor canonic”. Dacă da, cu siguranţă acest un cineva de acolo l-a luat.
Ioan
Groşescu
ANUȘA SORESCU
D E S T I N
Tot ce vreau
este sã mã pierd în pãienjenişul anilor şi sã renasc odatã cu fiecare razã de
soare rãstignitã sub ochii plini de lacrimi de neuitare. Sã mã cobor pe o aripã
de înger, pe o petalã de viaţã însângeratã de cuvinte odioase, rostite de
oameni sfinţi şi profeţi.
Miroase a
sfinţenie, a adevãruri ascunse în dunele ce cresc şi descresc dintr-o clepsidrã
a durerii.
Durerea este
în noi, nu în firele de nisip sau cuvintele mari, lumina întunericului nerãpus
o adãposteşte. E rece, deşarte speranţe mã stãpânesc! Perlele colorate se
rãspândesc pe nisipul moale şi arzãtor. Valuri crâncene le furã nisipul şi le
duc departe; fiecare perlã e un destin.
Lumina mã
inundã cu tristeţea ei moleşitoare, ca un copil mã aflu în faţa unui vis pe
care nu-l pot rãzbate. Mã cheamã ploaia, mã cheamã cântecul surd al uitãrii,
marea învolburatã a şoaptelor, un orgoliu trist vesteşte somnul cuiva. Mã las
cuprinsã de euforie, de ticãitul plãcut al nopţii, de şoapte ce se aud
singuratice şi se mistuie-n vãzduh. O scoicã mi-a dãruit o perlã adoratã, un
paradis de culori; marea mi-a furat-o şi a zvârlit-o în pivniţa tãcerii. Era
destinul meu...
Am rugat
codrii şi pãmântul sã-mi redea perla, sã pot ţine în mânã un destin, o poartã
pe care mi-o doresc, de care am nevoie.
În schimb am
primit aceastã viaţã de care m-aş lipsi bucuroasã înainte ca vulturii sã guste
şi ultima picãturã dulce a acestui gheţar.
Am gustat şi
eu din flori cu spini şi m-au durut amintirile şi recunoştinţa. Dar pentru ce,
pentru ce? Cui ar trebui sã-i dãruiesc amintiri ce pot fi unice în acest
univers difuz?
Izvorãsc din
centrul Pãmântului, dintre flori de foc şi muzica îngerilor mã conduce în
iluzii ispãşitoare. Aştept sã-mi vinã rândul la viaţã sã mã nasc din nou, sã
alerg prin câmpii însorite de priviri oarbe. Şi m-am nãscut şi n-am primit
nimic din aceste lucruri.
Destinul meu
fusese dat altcuiva. Acum eram un nimeni, o idee, un rãspuns negativ dat
vieţii. M-am nãscut şi am început sã mor odatã cu amintirea...
ADRIAN SCRIMINȚ
O poveste adevărată
Mi-am
început cariera în 1992 la Teatrul Muzical din Brașov. Mi-am părăsit facultatea
de jurnalistică în 1995 pentru a onora un contract cu cel mai modern teatru al
fostei Yugoslavii: Teatrul Național Sârb din Novi Sad. În 1998 am reprezentat
acest teatru la concursul internațional de balet Oleg Danovsky. Am luat
mențiune (locul 4) și am fost înaintat în funcție.
În 1999 au
început bombardamentele NATO asupra Yugoslaviei. Am rămas singurul străin pe
teritoriile lor. Am fost acuzat de poliția militară sârbească de fapte care nu
trebuiesc spuse: după un control mi-au găsit mai multe dicționare în diverse
limbi străine, o agendă cu foarte multe companii din străinătate, cu o
săptămână înainte de război fusesem la o audiție în Germania și cerusem o
adeverință că fusesem acolo, mi-au mai găsit o hartă făcută de mână cu
localitățile sârbești care le erau bombardate, căci nu le știam geografia și mi
le însemnam singur, ca să am ce povesti acasă, războiul fiindu-mi aventura
vieții.
Mi s-a
confiscat pașaportul, cei de la tribunal m-au sfătuit să nu apelez la
traducător, căci le știam bine limba, trebuia să primesc 15 zile închisoare.
Cei de la ambasadă mi-au zis: „Îți recomandăm un avocat foarte bun din Belgrad,
cam scumpuț, dar foarte bun - în contextul în care pentru Teatrul Național Sârb
din Novi Sad făceam voluntariat pe atunci (îmi era mai frică de România decât
de bombardamentele lor). M-am salvat cu ajutorul mass mediei – Radio Europa
Liberă și Vocea Americii în limba sârbă- care i-au forțat cu sesizări. La
ultima întrevedere cu conducerea teatrului directorul însoțit de doi avocați ai
instituției mi-au spus: ce v-a trebuit vouă NATO?! Nu am fi putut rămâne
prieteni, noi sârbii și cu voi românii? Mă dusesem să le cer datoriile pe un an
de zile. Din cauza inflației banii întârziați mai valorau câteva tricouri. „Nu
mai merită să te reîntorci la ei nici măcar ca să îi înjuri”! mă sfătuia tatăl
meu, după deportare. Mi-am lăsat însă cu ei ușile prieteniei deschise...
În 1999-2000
am lucrat pentru Teatrul Național Pecs Ungaria. În 2000-2002 în Teatrul
Național Split. Mi-am adus soția în Teatrul Național Rijeka (pe atunci iubită)
la 400 kilometri depărtare. În 2002 Iunie am plecat să lucrez în Nordharzer
Stadtebung Theather din Halberstadt Germania. Am rezistat doar patru luni. Am
fost lucrătorul care și-a dat cel mai rapid demisia din acel teatru. M-am
întors în Croația, în Rijeka, și am cerut-o pe Alexandra de logodnică. În acel
teatru, cu ocazia unui spectacol de Crăciun, președintele Croației, Stepan
Mesici, a avut o dorință, să facă pentru prima dată o fotografie cu o balerină.
Aceea a fost soția mea.
Din Rijeka
ni s-a propus să merg ca director al baletului la Teatrul Național Osijek, tot
din Croația, Alexandra tot acolo, ca pedagog de balet. Nu au avut fonduri, așa
că am fugit din Rijeka prin intermediul unei demisii memoriu și am ajuns în
Bosnia, în teatrul Național Sarajevo, unde am lucrat timp de patru ani, pentru
un salariu mult mai bun.
Din
2003-2007 am lucrat într-un teatru plin de istorie, Teatrul Național Sarajevo.
Am făcut și programe artistice pentru taberele de menținere a păcii de la
Butmir Sarajevo SFOR, și am avut ample relații cordiale cu delegația Ambasadei
României din Sarajevo. În TN Sarajevo am avut cele mai frumoase și mai reușite
roluri.
Întoarcerea
în România a fost dezastroasă. Nu doresc încă să desecretizez cauzele
revenirii. În orice caz, datorită statutului înalt pe care mi l-am realizat
într-un timp relativ scurt în Sarajevo, acest lucru nu a mai convenit unei
anumite părți a administrației teatrului de acolo, o parte mai minusculă, ce-i
drept, dar mai puternică. Am fost rugat să întocmesc demisia în acordul ambelor
părți, ca să las loc de bună ziua, fără să fac memorii la ambasade. Patru ani
mi-au trebuit să îmi revin.
În România,
în Brașov, am înflorit pe partea culturală mondenă, extrateatrală, prin
intermediul câtorva mii de spectacole și evenimente. Am fost recompensat cu
două premii pe cultură însemnate, una din partea Uniunii Naționale a
Patronatului Român, la gala respectivă călcând pe aceeași scenă cu Marian
Râlea, Tudorel Stoica, Raed Arafat; și un altul din partea ascociației
culturale Art Respect, alături de toată spuma cultural mondenă, afaceristică,
jurnalistică, sportivă a orașului Brașov. În 2016 am fost catalogat pe locul 41
într-un top 50 al personalităților brașovene, un sondaj întocmit de Agenția
Metropolitană Brașov (Primăria Brașov) și revista FVDBV; peste mine fiind Jan
Paler, lista culminând cu Ion Țiriac, Horia Brenciu, Dumitru Prunariu...
Invitat să candidez ca și consilier local și ulterior pentru camera deputaților
de către anumite formațiuni politice. Am acceptat provocările. Sunt membru, or
membru onorific a mai multor asociații care funcționează pe bază de
voluntariat: Uniunea Națională a Patronatului Român de la Brașov, Clubul Rotary
Kronstadt, Asociația Noul Spital de la Brașov- președinte Dumitru Prunariu,
director executiv al asociației culturale Vibe Music Production, și alte
organizații...
Referitor la
Radio pro Diaspora, emisiunea mea se numește Pro Contra, și expune un
paralelism între lucrurile frumoase, sublime, și cele grele. Mi-aș dori să se
concretizeze sub forma unui Talk-Show. Am ales să emit pentru acest post de
radio pentru că nu refuz provocările, întotdeauna descoperi și te alegi cu ceva
din ele.
Radio
ProDiaspora reprezintă, poate, una dintre oportunitățile cu care pot să
jonglez, punându-mi-o în propriul avantaj. Încă nu pot constata dacă viața mi
se schimbă sau nu de când emit. Sunt totuși în faza incipientă și am foarte
multe alte îndeletniciri. Mi se pare totuși flatant că oamenii îți dau
importanță și pe această latură. Totuși de când emit - am peste 10 emisiuni -
mi s-au concretizat noi perspective, noi posibilități de înfiripări ale unor
noi proiecte, persoane pozitive cu care am venit în contact, și multe alte
premize desemnate unor schimbări în sereotipicul demers al propriei vieți
cotidiene...
OCTAVIAN SOVIANY
cântec despre oastea lui igor
Igor e
votca sinucigaşilor.
O înghiţi
ca pe-un pui
viu de arici
pe care ţi-l aduce un
chelner slinos
pe o farfurioară de
plastic.
Igor
e cea mai ieftină votcă.
Beau şi eu igor.
Şi îi văd pe toţi ceilalţi
clienţi ai
localului
cum îşi ţin ficaţii în palme
ca pe nişte bucăţele de carne
stricată
cu care ar încerca să ademenească
o pisică jigărită şi galbenă
Hei, unde-s zombi nebunul
care ieşea la cerşit
şi sorin inginerul şi alec dascălul
de
matematici
şi nea bobo şi scaramouche şi oarţă
lăutarul
şi oacă şi leu şi trombonică ţiganul
care ne cânta la trompetă zaraza?
Ăştia bărbaţi!
Îşi purtau
moartea în
buzunar
ca pe-un pachet ieftin de mărăşeşti
şi nici unul din ei
nu mai face
umbră pământului,
nu mai face de mult
umbră pământului.
Le-au ros şobolanii
degetele de la
mâini şi
picioare, iar viermii
le mai caută şi acum
printre dinţi
resturi de
mâncare şi băutură.
Uneori ne dăm mâna.
Încercăm să vorbim.
Urinăm în tufișuri.
Facem ușoare
încercări de socializare.
ADRIAN MUNTEANU
Vaierul înserării
Chiar de-ai călca în taină pe
covoare,
Când doar tăcerea îţi va ţine trena,
Tot şi-ar struni un greiere antena
Să urce-n cer o singură culoare.
Cu vâsla orei ce-a izbit carena
Fac, temător, într-un sfârşit,
prinsoare
Că urma clipei când păşeşti nu moare
Nici când târziu se va goli arena.
Voi presăra cenuşa-n spuma mării
Ce s-a topit sub îndelung frământ.
De ai închide porţile visării
Cu care-am pus de-o vreme legământ,
Tot te-aş simţi în vaieru-nserării,
Chiar de-ar răzbi un fulger prin
cuvânt.
MAGDALENA DORINA SUCIU
Mă strigă iarba
Mă strigă iarba, din nou, pe nume,
sub lama coasei, totă-i spume...
Clopotul de cer e răsturnat în maci:
de ce nu te mai aud, de ce îmi taci?
Îmi pun margele lumina împrejur
și vreau ca vieţii o clipă să-i mai
fur,
să-mi fac din ea o rochie de mireasă,
câmpul de lavandă fie-mi pururi casă,
iar luna, cu ochiul ei deschis,
să-mi deseneze-n inimă harta acelui
vis,
unde îngerii se dau în leagăne de
curcubeie,
ţinând în mâini pâinea, cu miezul de
scânteie...
Sunt mătăniile poemului ce va urma,
iar tu, zâmbetul zăpezii, prelins pe
geana mea.
Ah, ce cântec sublim îmi bate-n
timpane:
mai dă-mi apă, din palma ta, Doamne!
IOAN EMIL HAPCA
mi-am fācut ospiciu
dintr-un poem
e bine
ninge cu cireșe
viața e mai ieftinā ca moartea
lumea e spālatā zilnic cu ariel
iar fericirea e o pâine caldā
fac cu mâna celor ce știu sā mā uite
eu mā caut de-o viațā
TOMA GEORGE MAIORESCU
Ploi în Manhattan
Dacă suflând
în trâmbițele lor de
argint
1.
în baldachine de purpură
se-amăgesc acrobații iluziilor
ei caută în vis noi idei mesianice
noi corelații între planetele
complementare
o nouă geometrie a salturilor mortale
2.
echilibriștii pe sârmă
ai scurtăturilor în linie dreaptă
își fac veacul în lanțurile bărcilor
zburătoare
jur împrejur
(ca o compensare a răului de abis
sau a spaimei de mișcare)
iar jongleurii rotațiilor de farfurii
și destine
dormitează pe cumpăna fântânilor
secate
3.
nimeni nu se întreabă ce e dincolo
nimeni nu știe
ce e miraj și ce nu e amăgire de sine
ce e bulboană și ce lumină
4.
rulmenții de nichel ai ușilor
culisante
păzite de câini savanți
(sfidând erorile posibile
ale sistemului electronic de senzori)
stau înțepeniți în golul de aer
5.
lumea n-a încremenit
în vârful unui ac
6.
ca un șarpe mușcându-și coada
se-nvârte caruselul sub arborii
fosforescenți ai lunii
ca o croazieră din port în port
pe drumul ecuatorului
7.
amante romantice rup sigiliul magic
al danelor de acostare
porți de aur glisând pe sfere mobile
se deschid
și urând în șoapte magnetice
bun venit
conduc oaspeții sub arcuri de triumf
din flori carnivore
spre alcovuri
cu baldachine de purpură și ciucuri
de mătase
8.
numai trompetiștii aliniați de paradă
de-a lungul covorului vegetal
așternut multicolor pe
cheiuri albastre
poartă călușuri în gură
căci nimeni nu știe
dacă suflând în trâmbițele lor de
argint
ei vor vesti doar căderea zidurilor
Ierihonului
sau însuși Apocalipsul
1983
LORA LEVIȚCHI
Jazz de New York
Jazz, peste New York, orasul feriilor
de lumini si reclame,
Al artei epicentru mondial, te imbie
la o plimbare, in doi,
Canta pentru toti saxofonul unei
statui din Central Park,
Avand doar cativa trecatori si
bancile goale ca spectatori;
Miezul noptii pierdut in reflexiile
raului Hudson,
Emite vibratii in ecouri cu fluturi
ce zboara prin inimi hai-hui,
Se strang povesti a milioane de
oameni,
Intr-un ceaslov imens, cioplit in
piatra cubica,
A strazilor cu acoperisuri de
cladiri, in forme de tzugui,
Are a sale file gotice frumos
insirate, pe caldaramurile Manhatanului,
In ritm cadentat de mers de picioare
suple ori mai dolofane,
Devenim parte dintr-o pictura urbana
volatila,
Clocotinda in pofte de viata, vie,
frematanda,
Ce combina structuri masive, de dinainte
de razboi,
Impletind elemente din cele
moderniste,
Halucinat de inteligente, in
robotizarea lor.
Umbresc semetia cladirilor istorice,
Unele emanand energia memorilor pline
de bucurie,
Altele, drame asa de adanci, de te
infiori,
Sunt constructii greoaie de caramida,
Dar si semeti mateloti de metal,
granit si sticla,
Flancate de apa, pe o insula
inconjurata,
De imensitatea naturii statului New
York,
Radiind a fantasme cu ingeri ce si~au
pus aripile in cui pentru o clipa,
Fiind dispusi a spune in tihna,
povestea New York-ului orisicui,
Ei veseli au inceput, sa joace dartz,
pe banca, sub clar de luna.
Jazz, intr~o lume grabita sa
traiasca, nebuna,
Ce~alearga mai mult, dupa ce~i
efemer,
Vanatorii de suflete, promit ai
tineretii si bogatiei, vesnic elixir,
Si-ti vand iluzii prin turnuri de
sticla ametitor de inalte,
Ori te invaluie in multimi de oameni
cu masti, prin catacombe de metrouri,
Tanjesc dupa un suflet nou, in ritmul
cantecelor ce le-auzim,
In rasete zgomotoase, de gentlemeni
si dame
si clinchet de pahare pline ochi cu
vin,
Ei fac ca dragostea a se prelinge din
acest pamantesc cu slabiciuni, potir,
In siroaie de lacrimi cu ritmuri de
blues, cand sufletul de prea mult e plin,
Noaptea la New York, e ca ziua
imbracata in lumini si safire,
Nici nu mai stiu...in paradis ..ori
iad... eu am ajuns?!
Jazz, e trecut de miezul noptii,
orasul de ingeri si draci nu doarme niciodata,
Pasagere fuioare de vise strabat a
lor minti sa il supuna,
Dar orasul luminilor vibreaza a viata
adolescentina,
neobosit, cu atata efervescenta si
candoare,
Tesand ziua si noaptea, romane de
oameni ca mine si ca tine,
Poti fi chiar rege si regina de vrei
in asta noapte,
Destinul parca pe degete ai sansa a-l
juca,
Iar el parca incepe a ne canta la
toti, in struna!
Jazz, in ropot de aplauze de la
teatrul de pe Brodway,
Actorii au mai marcat si-n asta seara
un spectacol grandios,
Publicul extaziat si-nauntru si pe
afara, pare delectat,
De asa performanta ce promoveaza
arta, intr-un mediu diletant,
Nivelul maiestrilor profesionisti de
peste tot din lume,
ce a atins faimosul, frumos.
Jazz de New York, Casa Operei
Metropolitane-i luminata solemn,
Cu un glitz auster si prestanta de
mausoleu ce nu se teme de efemer,
Incorporand simfonii complicate pe
frecvente de patru anotimpuri, a lui Vivaldi,
Vara aduc innamoratii de farmecul
dansurilor balerinilor ce iscusiti isi traiesc viata pe poante,
Avem sansa in a ne mangaia simturile,
cu creatiile celor mai buni virtuosi din lume,
Sclipiri de geniu se preling pe
ferestrele imense ovale,
Ce-s ochiuri limpezi spre visare de
intrare in lumi renascentiste,
Muzici celeste, ce-i fac pe Mozzart,
Bach, si Beethoven, contemporani cu moderni compozitori,
Concertele de inalta clasa, ingeri
luminosi in suflet,
in batai de aripi generoase, ofera
intregii lumi,
Pe uverturi se aduc la viata destine
uitate,
spectaculoase simfonii, ce pentru
totdeauna in memorie iti vor ramane vii.
Jazz, de la inaltimea podului
Brooklin,
Ce-a asistat la atatea drame si
epopei,
Cufundat in intunecime cu a lui
picioare metalice impunatoare,
Vegheaza orasul si marea cea de
oameni ce se cred mici Dumnezei,
Sfidandu-si temerile si vanand faima
din cele patru zari,
De intimideaza cu agresivitatea lor
in competitii,
Chiar si pe cei mai vajnici
credinciosi cu scarba de atei.
Au inflorit orhideele multicolore in
Gradina Botanica din Bronx,
Aduse din locuri exotice ce ne
vorbesc de dinastii,
De pe frumoase continente unde
oamenii,
Desi ei nu traiesc in lux si
opulenta, inca mai stiu a rade,si-a zambi.
Noapte, pe strazi cu lumina ca ziua,
Ma plimb fluierand cu mainile in
buzunare,
Calaresc Manhattanul in tromba
taxiurilor, galbene ca gutuia, la culoare,
Iar oamenii ce intra la lucru, in
turele de noapte,
Isi iau grabiti cafeaua la pachet,
si-apoi dispar in turnurile de inaltimi ametitoare.
Jazz, se aude in New York, chiar si
cand ploua,
Te bucuri cand vezi o palma de pamant
artistic improvizata,
Flori fortat crescute, se revarsa in
vaze impunatoare,
din cimenturi securizate in metale,
Indulcesc opulenta sintetica a
caramizilor,
A cimentului si-a sticlei, pana la
cer, a zgariilor nori.
Intr-un intens furnicar, cu-aspect
dezordonat, de Babilon,
Se desfasoara in fata ochilor cascati
mari, in uimire,
I-un univers a prea multului omenesc
technologizat,
Jazul paseste solemn si in catedrale,
moschei ori sinagogi,
Picturi din Bizant, autentice, ne
afunda-n vremuri de regi,
New York-ul in magia de-o noapte iti
poate oferi tot ce-ai visat,
Trecutul pictat pe fresce, te-nvata
din plin de viata efemera sa te bucuri,
Miscandu-se nestingerit si dezinvolt,
intre pamant, apa si soare.
Se apropie de ziua, in cantec de
claxoane de masini,
Ce invadeaza a orasului intortocheate
stradute facute de demult,
Nimeni nu da semne de oboseala, ori
de la nedormire,
Am fost fascinati de tot ce am trait
si intalnit,
Satisfacuti ca am putut, a rezona, cu
atatea lucruri minunate,
Ne indreptam cu gandul la a noastre
case, si luam o barca mare,
Strabatem raul Hudson, impodobit de
sarbatoare, catre New York-ul cel de Vest.
Noi pulsul orasului am capturat
intr-o sticla de sampanie golita,
In cinstea ca am vazut orasul ce nu doarme
niciodata,
Luminile, el si le schimba in fiecare
noapte, in reflexii de apa multicolore,
Spre a turistilor si localnicilor
entuziastica desfatare.
LAURENȚIU DOLOGA
Bucurestiul lui Preziosi: Istoria
capitalei in picturi
Foto: Amadeo Preziosi
Chiar
inainte de a deveni cunoscut drept Micul Paris, Bucurestiul colbait al
secolului al XIX-lea avea totusi un farmec al lui, surprins cu desavarsire de
unul dintre cei mai ilustri pictori ai Orientului, contele Amadeo Preziosi.
Invitat in
1866 de Carol I in principate, contele ofera prin lucrarile sale din 1868 si
1869 unele dintre cele mai remarcabile reprezentari ale capitalei de acum doua
secole.
Cum vorba
lunga este saracia omului, sa nu pierdem timpul si sa redescoperim un Bucuresti
demult uitat.
Incepem cu
un lacas de cult care s-a aflat la raspantia dintre Calea Victoriei si
Bulevardul Elisabeta. Ne referim desigur la Biserica Sarindar. Construita la
inceputul secolului al XVII-lea, biserica este puternic avariata de cutremurul
din 1802 si este reparata patru ani mai tarziu. Doar ca un nou cutremur in 1838
ii provoaca iarasi stricaciuni.
In cele din
urma este demolata la 1893, pe locul ei stand o vreme fantana Sarindar, ca apoi
sa faca loc Cercului Militar National.
Continuam cu
inca un lacas de cult, Manastirea Radu Voda, surprinsa de contele Preziosi de
pe malul Dambovitei, alături de Bisericuţa lui Bucur Ciiobanul. Pe timpul lui
Mihai Viteazul este incendiata de otomani. Abia dupa doua decenii, in 1614, se
incep lucrarile de reconstructie, sub domnitorul Radu Mihnea, de unde si numele
manastirii.
O pictura
facuta in 1868 unei piete din care se observa usor agitatia capitalei. Taranul
care mana calul grabit, femeia care-si umpluse cosul, ofiterii calare si doamne
aflate la promenada, sunt cu totii surprinsi de pensula contelui Preziosi.
Din aceasta
cauza si picturile lui Preziosi sunt de o deosebita importanta pentru noi,
deoarece prin ele intrezarim viata cotidiana a bucurestenilor, portul lor,
chiar si ce puneau pe masa. In imagine o piata cu peste la 1869.
Printre
panzele lui se afla si una cu pravalia unui macelar, comerciantii de carne
castigand destul de bine in acele vremuri, mai ales pentru ca, dupa cum scrie
Dimitrie Papazoglu: "romanii mai mult mancau si beau si petreceau, decat
se imbracau".
Biserica
Batistei infatisata mai jos este construita cu banii unui astfel de macelar, un
vataf de breasla pe numele lui Manciu, la 1764.
De pe dealul
Filaretului, in 1868, Preziosi face o panorama a Bucurestiului. La acea data,
lucrarile deja incepusera la prima linie de cale ferata din Romania, intre
Bucuresti si Giurgiu. In 1869, s-a inaugurat si gara Filaret, a carei cladire
inca supravietuieste pe dealul cu acelasi nume.
O vedere tot
de pe dealul Filaretului, dar facuta mai tarziu, in 1869. Doi ani mai tarziu,
pe 31 octombrie 1871 este pusa in functiune Uzina de Gaz Filaret, care a
asigurat iluminarea publica in oras prin felinarele cu gaz aerian.
Tot aici s-a
construit si Fabrica de Chibrituri, Fabrica de Timbre, Monetaria Nationala sau
Uzinele Hesper, mosteniri de seama pentru patrimoniul industrial al Capitalei.
Contele
maltez s-a incumetat sa faca o panorama a orasului si din darapanatul turn al
Coltei.
Numit dupa
vornicul Coltea Doicescu, turnul construit intre 1709 si 1714 a fost mai bine
de un secol cel mai inalt edificiu al capitalei. El este puternic avariat in
1802 in urma unui cutremur care-i darama partea superioara. Inca un cutremur in
1838 il slabeste si mai mult, iar
primarul Pache Protopopescu, in 1888, hotaraste in cele din urma sa-l darame.
Bucurestiul
lui Preziosi: Istoria capitalei in picturi (II)
Continuam cu
aceasta acuarela a lui Preziosi, in care vedem cateva femei ce se imbaiau in
Dambovita.
In aceasta
imagine Preziosi surprinde un moment asemanator, dar pe raul Colentina.
Desi apa era
mizera, se folosea totusi pentru baut. Sacagii, pe care ii vedem in fundalul
primei imagini, isi umpleau cu apa
sacaua- un
butoi asezat pe un cadru cu doua sau patru roti, iar ei cutreierau apoi orasul
in lung si-n lat si o vindeau.
Pentru a o
face buna de baut, gospodinele puneau in apa niste piatra acra si o vanturau cu
telul, inainte sa o lase in beci sa se limpezeasca.
Dambovita
vazuta de Preziosi, dinspre podul care lega vechea Primarie din Piata Mare de
Calea Serban Voda.
In Piata
Mare, peste doar cativa ani se va construi Hala Unirii. Va ramane in picioare
pana in 1986, cand lasa loc parcului Unirii.
Tot atunci se va pierde si spitalul Brancovenesc.
In fundal se
poate vedea turnul Bisericii Baratia, cea mai veche biserica romano-catolica a
capitalei.
Dupa ce
vechiul lacas este mistuit de Marele Incendiu din 1847 este reconstruita in
urmatorul an,
cu un ajutor
financiar substantial din partea curtii imperiale de la Viena.
Biserica
Stavropoleos, asa cum arata ea la 1868. Fusese construita la 1724 de
arhimandritul Ioanichie Stratonikeas
care dupa ce
a fost ales mitropolit al Stavropolei si exarh al Cariei devine cunoscuta ca
Stavropoleos.
Mai este de
remarcat ca biserica si-a creat o biblioteca ce in prezent are mai mult de
10.000 de volume de felurite scrieri patristice, biblice sau liturgice, dar si
istorice.
Temeliile de
la Schitu Magureanu sunt puse la mijlocul secolului al XVIII-lea de logofatul
Constantin Vacarescu, numai ca biserica este terminata de marele ban Mihai
Cantacuzino Magureanu.
Sufera mult
in urma cutremurelor din 1802 si 1828, doar ca lucrarile de refacere incep abia
in 1881.
Ele dureaza
trei ani si atunci isi capata infatisarea pe care o are pana astazi.
Preziosi
surprinde si ipostaze ale Targului Mosilor, ce era tinut cu o saptamana inainte
de Rusalii.
Pentru ca
erau pomeniti mortii, negustorii puneau inspre vanzare nu doar maruntisurile
lor obisnuite, dar si cele necesare pomenilor. Printre ele se numarau cruci de
piatra sau de lemn, ulcele, bote, lumanari si grau pentru coliva. Targul
Mosilor isi pierde cu timpul aceasta semnificatie funesta devenind mai degraba
un balci, in timpul caruia oamenii petreceau si se veseleau. Targul continuat sa se tina pana in primele
decade ale secolului al XX-lea.
In aceasta
ultima acuarela a lui Preziosi putem vedea postalionul domnesc trecand prin
Cotroceni,
ridicand in
urma sa numai praf, in timp ce oamenii desculti se adunau sa-l salute pe Carol
I.
Observam cum
pictorul maltez nu s-a dat in laturi, zugravind Bucurestiul si in nuantele mai
putin placute ale lui.
Intr-adevar,
nu de putine ori capitala a fost asemuita unui sat mai mare. Casele erau in
mare parte din lemn.
Nu existau
drumuri in adevaratul sens al cuvantului si nici macar strazi pavate. Cel mult
ulite.
Nu mai
vorbim de traiul rau al oamenilor din orasul considerat cel mai de vaza al
tarii. Ne putem doar inchipui cum aratau celelalte....
Totusi,
poate ca prin aceste marturii putem intelege mult mai bine efortul depus
incepand cu a doua jumatate a secolului al XIX-lea pentru a moderniza
societatea romaneasca, dar mai ales curajul celui care a ales sa carmuiasca
aceasta tara pe drumul lung care i se infatisa.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu