DAN LUCINESCU
GHEORGHE
CONSTANTIN NISTOROIU
„Suferinţa
este o chemare la jertfă, o
ascultare, un dar, o cale de
catharsis,
de purificare şi de iluminare.”
(Aspazia Oţel Petrescu)
Dumitru Dan Lucinescu s-a născut în Botoşani la 21 Mai 1927, în
familia Alexandrinei Lucinescu - Stăcescu şi a magistratului-avocat Teodor
Lucinescu. A urmat Colegiul Naţional Militar „Nicolae Filipescu” şi „Ştefan
cel Mare” din Cernăuţi. A absolvit cu brio
câteva şcoli de aviaţie la Sân Petru Braşov, obţinând brevetele A, B, C. A
demisionat din Şcoala Militară de Ofiţeri de Aviaţie şi a urmat Facultatea de
Matematică şi Fizică-Chimie în cadrul Universităţii Iaşi. Când era în anul trei
a fost arestat în data de 24 Aprilie 1948. Judecat de Tribunalul Militar Iaşi a
primit sentinţele: - 15 ani muncă silnică pentru crimă contra ordinii sociale; - 10 ani muncă silnică pentru delict de uneltire; - 8 ani muncă
silnică pentru instigare contra ordinii
sociale; - 5 ani muncă silnică pentru colportare
de materiale scrise interzise. A executat o perioadă de detenţie de 15 ani
în penitenciarele Târgu Neamţ, Iaşi, Suceava, Jilava, Piteşti, Gherla, Aiud. În
timpul detenţiei sale întrega familie a fost prigonită şi persecutată. În
penitenciarul Suceava l-a avut coleg de celulă pe părintele Iustin Pârvu, iar la
Piteşti a trecut prin Iadul reeducării, fiind torturat 6 luni de zile aproape
continuu, între Decembrie 1950 – Mai 1951. Tatăl său a avut domiciliu
obligatoriu la Roman şi decăzut din autoritatea profesională de magistrat la
cea de muncitor, iar mama condamnată politic. Ambii au decedat. O soră-studentă
la Arhitectură în anul V, condamnată politic 3 ani şi decedată. Altă soră-studentă
la medicină, înfiată de o mătuşă, abandonează facultatea, supravieţuind ca
asistent medical. După ce a fost eliberat Dan Lucinescu s-a angajat în 1963, ca
sudor pe Şantierul Energo-Montaj Bucureşti, lucrând în paralel şi ca
operator-tehnician ultrasunete la Trustul Energomontaj.
Activitate ştiinţifică:
- a elaborat volumul
ştiinţific „Tehnologii ultrasonice,
magnetografice şi de analiză spectrală”, Ed. IDT-1968;
- a fost transferat în
Academia Română, devenind cercetător la Centrul de Mecanica Solidelor al
Academiei Române în 1969;
- a absolvit în 1975,
Facultatea de Mecanică-Bucureşti cu media 10, apoi cursurile de Pedagogie şi
cursul post-universitar de Energie Nucleară;
- a devenit lector pentru
cursurile post-universitare la Politehnică şi pe platforma Măgurele;
- autor al patru invenţii brevetate
în ţară şi străinătate, una fiind vândută în 1968, RFG-ului de statul român. Cea mai importantă invenţie a fost
focalizarea fascicolului de ultrasunete, care a permis apariţia aparaturii şi
tehnicilor medicale bazate pe ultrasunete (determinarea sexului fătului, chirurgia bazată pe ultrasunete etc.);
- a elaborat tehnologiile de
control nedistructiv (NDT) şi indicatorii de calitate a imaginii (ICI);
- a condus direcţia
Laboratorului 13 INMT şi pe cel al Laboratorului NDT Energomontaj;
- a
publicat peste 300 de lucrări tehnice;
- a elaborat tehnologiile NDT
pentru grupul nr. 1 de la Centrala nucleară de la Cernavodă;
- din anul 1990 a desfăşurat
o intensă activitate de scriitor în domeniul istoric, filosofic, teologic,
autobiografic;
- în anul 1992 conducea
Serviciul de Investiţii Nucleare, an în care s-a pensionat şi s-a stabilit în
Suedia;
- din anul 1992, a devenit
membru al Societăţii Naţionale Suedeze de NDT;
- membru al Uniunii
Scriitorilor din Suedia;
- membru al Uniunii
Scriitorilor din România;
- în anul 2009 a fondat
împreună cu arhimadritul Iustin Pârvu Fundaţia creştină Arsenie Boca.
Obiectivele Fundaţiei:
-
promovarea valorilor româneşti şi a
spiritualităţii creştine;
-
cunoaşterea şi promovarea elitelor naţionale
şi a cultului eroilor;
-
promovarea valorilor intelectuale şi artistice
ale tinerilor supradotaţi;
-
dezvoltarea sistemului de învăţământ
creştin-ortodox;
-
contribuţia efectivă la formarea civică,
culturală şi spirituală a noilor generaţii;
-
desfăşurarea de activităţi bioetice privind
conştientizarea opiniei publice despre efectele distructive ale deprinderilor
negative (alcolismul,
fumatul, drogurile, prostituţia, violenţa, pedofilia, traficul de persoane
etc.) şi a utilizării greşite a
tehnologiilor (avortul, clonarea umană, eutanasia etc.)
Programele Fundaţiei:
1.
Promovarea valorilor naţionale şi ale eroilor
neamului. 2. O Românie binecuvântată sau redescoperirea binecuvântărilor
lui Dumnezeu date acestui neam. 3. Tineretul
şi educaţia lui creştină.
Activitate literară:
Ciclul VITRALII
Lupta, Ed. Fides Iaşi-1997; Jertfa,
Ed. Fides Iaşi-1997; Spre Război 1939-1941,
Ed. Fides Iaşi-1998; Voievodul (închinat
lui Mihai Viteazul), Ed. Fides Iaşi-1998; Efemeritate
şi Divin, Ed. Siaj-2007; Destine, Ed.
Siaj-2008; Părintele Arsenie Boca un
sfânt al zilelor noastre, Ed. Siaj-2009; Aspiraţii, Ed. Siaj-2009; Ştefan
cel Mare şi Sfânt, Ed. Siaj-2009; Întoarcerea
din Neguri 1963-1987, Ed. Siaj-2011; Sfârşit
întunecat de Ev – Căderea Imperiului Bizantin, Ed. Siaj-2012; Sfârşit de lumi; Spania; Din Scandinavia la
Pontul Euxin; Ancorare în absolut; Omul-Creaţie Divină; Depăşirea Condiţiei
Umane.
Filme documentare editate de Fundaţia
creştină Arsenie Boca
1. „Cultul Maicii Domnului”, Ciclul: repere
spirituale româneşti, DVD, 2 părţi, 2009. 2.
„Lupta şi Jertfa lui Dan Lucinescu, Ciclul: repere spirituale româneşti,
DVD, 40 min., 2009. 3. „La aniversară” –
Portret Părintele Iustin Pârvu, Ciclul: repere spirituale româneşti, DVD,
30 min., 2010. 4. „Demascarea”,
Ciclul: Eroii, 70 min., 5. „Eroism şi
jertfă pe frontul de est”, Ciclul: Eroii, 53 min., 6. O întâlnire binecuvântată cu Părintele Arsenie Boca, Ciclul: repere
spirituale româneşti, 62 minute.
Câteva reflecţii din scrierile sale:
Părintele
Arsenie Boca un sfânt al zilelor noastre – este o lucrare în care se prezintă viaţa unui monah
creştin ortodox de excepţie, de o dimensiune spirituală copleşitoare, inedită,
deosebit de firească în sensul menirii Omului creştin care poartă lumina
chipului lui Hristos, dar plenar miraculoasă prin desfăşurarea ei în plin
sistem concentraţionar comunist, peste care Ieromonahul crează cea mai înaltă
şcoală de renaştere, de reînnoire a sufletului creştin în frumoasa şi
fascinanta Ţară a Făgăraşului. Autorul are prinosul bucuriei de a-l fi cunoscut
pe părintele stareţ al ilustrei ctitorii a lui Constantin Brâncoveanu, distrusă
de habsburgi şi refăcută, prăbuşită şi restaurată, pe când el era student,
optimist, înflăcărat, încrezător în generaţia sa, plin de speraţă pentru Neamul
său care nădăjduia spre înaltele sale misiuni. De cealaltă parte, părintele
Arhimandrit Arsenie Boca ridicase Flamura misiunii şi mărturisirii noastre
ortodoxe în plină ocupaţie bolşevică, în plină ofensivă sovietică de
distrugere, de anihilare a oricăror forţe naţionaliste iubitoare de Dumnezeu şi
de Neam. Autorul şi personajul său au
stat faţă în faţă la o Agapă de Înviere a Domnului, unde marele monah întrevede
calvarul tânărului student, al generaţiei sale, al fiilor Patriei dragi, chiar
şi prigoana abătută asupra sa, dându-i binecuvântarea pentru a urca
înspăimântătoarele suferinţe ale Golgotei Româneşti. „Ultima masă pascală din tinereţea mea am sărbătorit-o cu părintele
Arsenie, în a doua zi a Învierii Domnului, la casa de pe mica insulă, formată
de braţele apei Sâmbăta... Părintele Arsenie ştia cu harul său, că această masă
era, într-un fel, o masă de despărţire, anticipând, cu harul său, nelimitatele
suferinţe ce mă aşteptau în curând.” (Dan Lucinescu, Părintele Arsenie Boca un
sfânt al zilelor noastre, Ed. Siaj-2009, p. 37)
Înzestrat
cu o tărie de caracter și cu educație dintre cele mai alese, Dan Dumitru
Lucinescu a crescut din plămada trecutulului de luptă al Neamului, luptând la rândul
său cu zel, cu credință, cu îndârjire, cu nădejde în Rezistența Anticomunistă,
înflăcărat de Aura Voievozilor Eroi legendari, precum Burebista, Decebal, Gelu,
Menumorut, Mircea cel Bătrân, Radu cel Mare, Alexandru cel Bun, Vlad Țepeș,
Ștefan cel Mare, Mihai Viteazul, Petru Rareș, Ioan Vodă Viteyul, Matei Basarab,
Vasile Lupu, Constantin Brâncoveanu, Tudor Vladimirescu ș.a.
Cartea VOIEVODUL este închinată Întregitorului regatului
DACIA, MIHAI VITEAZUL, care dincolo de
înfăţişarea sa înaltă, frumoasă, autoritară, artistocrată, charismatică,
dincolo de capacitatea lui de mare strateg, dincolo de diplomaţia deosebit de
rafinată, dicolo de viziunea lui profetică de unificator, Voievodul Valah întruchipa
o profundă credinţă ortodoxă care s-a reflectat în trăirea sa şi îndeosebi
asupra numeroaselor ctitorii voievodale. A reparat şi înzestrat biserica
domnească din Curtea de Argeş, susţinând şi supraveghind deopotrivă refacerea
bisericii domneşti din Târgovişte. A renovat şi înzestrat Biserica Sf.
Dimitrie-Izvorâtorul de mir din Craiova, apoi a înzestrat cu vii şi sate
mînăstirile Coşuna, azi Bucovăţ şi Strehaia prin hrisovul din 20 Februarie
1594. A ctitorit biserica cu hramul Sf. Ierarh Nicolae şi mânăstirea Mihai Vodă
din Bucureşti, căreia i-a întocmit un hrisov domnesc de donaţie cuprinzând 40
de sate, „din care 13 fuseseră cumpărate
de voievod contra sumei de 472.000 aspri,
la care se adaugă şi un sat donat de Doamna Stanca.” (Dan Lucinescu, Voievodul, Ed. Fides Iaşi-1998, p. 100)
Înainte de a deveni Domn,
tânărul negustor Mihai ajunsese prin propria sa iscusinţă în înaltele
dregătorii, ca cea de Ban de Strehaia şi de Craiova ajungând unul dintre marii
boieri ai ţării, stăpânind pământuri, sate şi multe podgorii dintre cele mai
alese culturi de viță de vie. „Căsătorindu-se
cu jupâniţa Stanca primeşte ca zestre alte multe pământuri. Ajunge astfel
proprietarul a aproximativ 60 000 ha.”
(Petru Demetru Popescu, Basarabii, Ed.
Albatros, Bucureşti 1989, p. 185)
În vremea domniei sale au avut
loc două sinoade ecumenice desfăşurate în Ţările Române. Primul a avut loc la
Iaşi probabil în 1595, sub înrâurirea lui Nichifor Dascălul, patriarhul
ecumenic, la care Domnul muntean i-a delegat pe cei doi ierarhi ai săi,
Partenie de Râmnic şi Luca de Buzău. Tema sinodului a fost menţinerea rutenilor
veniţi din Polonia în religia lor ortodoxă. Celălalt Sinod ecumenic a avut loc
la Timişoara în 13 Aprilie 1596. Mihai Vitezul a trimis aceeaşi chiriarhi la
sinod. Tema Soborului a fost noi norme de reglementare a vieţii monahale,
impunând în egală măsură restricţii şi drepturi suplimentare, precum: „protejarea călugărilor împotriva abuzurilor
unor boieri, care pretindeau bunuri şi cadouri din venitul mînăstirilor” şi
interzicerea oricăror acţiuni „punitive
laice împotriva mînăstirilor şi călugărilor, asupra cărora puteau decide numai
episcopii.” (Dan Lucinescu, op. cit., p. 101)
În plan militar Domnul muntean
s-a dovedit a fi unul dintre cei mai mari strategi ai timpului său, calitate
care i-a adus laude şi din partea duşmanilor, având o mare însemnătate pentru
ştiinţa militară, îndeosebi prin vestita bătălie de la Călugăreni. Nicolae Bălcescu a rămas entuziasmat de faima celebrei
bătălii şi a gloriosului Domn în faţa căruia s-ar fi posternat demn chiar
ilustrul Napoleon Bonaparte, care s-a folosit în bătăliile sale de strategia
marelui înaintaş Valah. „În sfârşit,
soarele veni să lumineze această mare zi de miercuri 13/ 23 august, menită a fi briliantul cel mai strălucitor al cununei
gloriei române.” (Nicolae Bălcescu, Românii
supt Mihai-Voievod Vitezul, Editura pentru Literatură, Bucureşti 1967,
p.91)
Scriitorul Ioan Sîrbu, tot din
admiraţie pentru Domnul valah şi pentru renumita localitate Călugăreni ne pune
în faţă o evocare minunată prezentând însemnătatea strategică a locului ales,
întruchipând osmoză dintre viteazul Voievod şi natura locului parcă predestinat
lui pentru a-l face nemuritor. „Ni se
deschide inima cînd auzim numele de Călugăreni
şi închipuirea ni se aprinde. E cel mai desfătat loc pe pămîntul istoric al
ţărilor noastre româneşti. Pădurea lui de stejari, oaste ce nu se calcă în
bătaie, dealurile lui lătăreţe, întinse, ziduri peste care glonţul de tun nu ajunge,
nămolosul Neajlov, apă ce nu îngăduie vaduri oriunde, şi un viteaz ce ştiu să le asculte chemarea de
prieteni, cu oastea-i de oameni ca stejarul, toţi şi toate ce pomenire mîndră
lăsară din vremea de altădată.” (Ioan Sîrbu, Istoria lui Mihai Vodă Viteazul, domnul Ţării Româneşti, Ed. Facla-1976,
p.164)
Voievodul valah considera
Voievodatul său ortodox ca pe Fiul moştenitor al Bisericii străbune-Marea Familie
tradiţională, având menirea divină de a se sprijini reciproc atât pentru
slujirea lui Dumnezeu cât şi a Neamului. O Biserică mare protejează un
Voievodat puternic, iar un Voievodat mare îşi înnoieşte o Biserică înălţătoare,
care la rândul ei îl înfloreşte prin cultura sa şi întăreşte prin unitatea de
credinţă strămoşească împotriva vrăjmaşilor din afară.
Mihai Viteazul şi-a reluat
seria ctitoriilor, ridicând la Slatina mănăstirea Clocociov, sprijinind mănăstire
Snagov, renovând biserica Sfântul Gheorghe din Scheii Braşovului, refăcând şi
ajutând prin danii biserica din Remeţi, apoi marea catedrală din Alba Iulia.
S-a îngrijit şi a sprijinit lucrările de restaurare ale bisericii catolice din
Tîrgovişte. Au urmat o biserică la Ocna
Sibiului, alta în Someş la Lăsărdea şi una în partea de sud a Cetăţii Făgăraş,
continuînd cu acelaş zel şi grijă domnească la repararea mănăstirilor Golgota,
Cosana şi Bistriţa.
Construirea sau refacerea
lăcaşurilor de cult s-a făcut în paralel cu opera de construcţie a ţării de
fiecare dată după răgazul dintre luptele dese purtate cu turcii.
Voievodul Valah Mihai
Viteazul, considerat prin meritele sale excepţionale MIHAI BRAVU, adică cel mai
mare şi cel mai viteaz Domn-Rege pe care l-a avut Dacia de la Decebal încoace, „restaurator al Dachiei”, înzestrat cu „virtuţiile cele mai alese”, a fost „învins”, culmea ironiei de două dintre marile sale virtuţi
supreme pe care le poate avea numai un mare aristocrat şi anume: nobleţea
cavalerismului său prin excelenţă transmisă prin filiaţia legendară a
Cavalerului trac şi boieria credinţei sale ortodoxe prin iubirea de vrăjmaşi,
care între timp amândouă i-au devenit fatale.
Ctitoria sa cea mai
grandioasă, UNIREA CELOR TREI ŢĂRI SURORI
într-un regat DACIA MARE şi JERTFA sa curată, martirică l-au aşezat de
atunci în rândul Cetei Sfinţilor lui Dumnezeu. Mai puţin în Calendarul
Bisericii Ortodoxe Române.
Fascinat de fenomenul religios
străbun pe care-l purta în suflet ca pe odorul cel mai de preț, testamentar al
vieții, al personalității, al motivației, al responsabilității sale Dan Dumitru
Lucinescu ne aduce o lămurire esențială privind abordarea istoriei naționale,
sinonimă unei teologii istorice, printr-o metodă de complementaritate care
permite o deschidere de excepție, mult mai profundă, mult mai elevată. El nu se
oprește doar la o evaluare de seamă a personajelor istorice, ci le implică
deopotrivă în natura semnificațiilor, ce se răsfrâng peste eternitate.
Ştefan cel Mare şi Sfânt
Domnul Moldovei Ştefan cel
Mare şi Sfânt s-a aşezat şi el în Aura eternităţii celor mai mari Voievozi pe
care i-a avut neamul nostru milenar, prin tot ce a năzuit, a înfăptuit, a împlinit,
a ctitorit şi a biruit prin faima sa legendară. Dacă, Mihai Viteazul a stat sub
Flamura şi Ocrotirea Sfântului Arhanghel Mihail – Voievodul Oştirilor cereşti,
Ştefan cel Mare a avut pavăza Sfântului Mare Mucenic Gheorghe – Biruitorul.
Dacă pe Vlahul oltean-muntean l-au animat curajul, intuiţia, tactica,
spontaneitatea, imprevizibilul, mercenarii, chezăşia Buzeştilor, riscul,
vitejia, pe moldavul Domn, discipol al înţeleptului Daniil Sihastru l-au făcut
cuceritor credinţa, chibzuinţa, cumpătarea, dreptatea, strategia, tactica,
răzeşia, fidelitatea moldovenilor, iscusinţa sa de înflăcărat viteaz şi
neîntrecut domn temerar.
Domnul Moldovei celei Mari a
fost înzestrat pe lângă chipul său luminos, plin de graţie augustă cu braţe vânjoase
ca un falnic Stejar secular şi cu o înţelepcine rară. Ştefan cel Mare a avut
cele mai multe Cetăţi-garnizoane şi cele mai multe Curţi Domneşti dintre Domnii
istoriei naţionale, poate chiar universale, la: Suceava, Hârlău, Iaşi, Baia,
Bacău, mînăstirea Putna, astfel că el putea fi peste tot. „Printre tacticile de mare valoare folosite de Ştefan Vodă fu şi cea a
construirii locuinţelor sale peste tot în ţară, având multiple garnizoane şi
curţi domneşti, astfel că nici un duşman al Moldovei nu putea spune unde se
află voievodul, realizând că acesta putea fi oriunde.” (Dan Lucinescu, Ştefan cel Mare şi Sfânt, Ed. Siaj-2009,
p. 235)
În cele ce urmează ne vom
ocupa de Curtea domnească de la Mănăstirea Putna, Cetate voievodală a
doua ca preferinţă a marelui ziditor şi totodată ctitoria lui de suflet a
biruitorului Ştefan, zidită între anii 1466-1469 şi înzestrată cu ziduri de
cetate în anul 1481, înnoibilându-le astfel cu celebrul turn, numit „Turnul Tezaurului”, lăsându-l bucurie
posterităţii prin pisania sa: „Io, Ştefan
Voievod, fiul lui Bogdan Voievod, a zidit şi a făcut turnul acesta şi zidul din
jurul mănăstiri, 1 mai 1481.”
Poziţia geografică a
Mănăstirii Putna o favoriza strategic şi o înnobila prin frumuseţea ei de basm,
ceea ce l-a determinat pe Ştefan cel Mare să-i acorde un statut privilegiat,
astfel că însăşi Suceava şi Cernăuţiul îi aduceau osanale.
Ctitorul i-a mai oferit în
dar marele clopot Blagoviştenie/ Buga de 318 kg şi epitaful Icoanei aşezării
Domnului Iisus Hristos în mormânt, devenit vestitul briliant al Putnei şi al
întregii Ortodoxii. Egumenul mănăstirii devenea arhipăstorul întregii zone din
anul 1490, închinându-i-se 16 biserici, precum şi autoritate de consistoriu.
Printre satele-danii închinate Mănăstirii-Cetate se numărau şi Botoşani,
Climăuţi şi Frătăuţi, la care a adăugat 18 munţi, mănăstirea Horodnic cu două
sate, prisaca Comarna cu două sate, interzicând prin „uric” accesul judecătorilor şi al globnicilor (cei cu impozitele).
În plan extern Domnul Moldovei
îi cerea Poloniei să-i restitue Pocuţia,
care fusese pusă gaj pentru împrumutul de 4000 de galbeni aur împrumutaţi de
regele polon Vladislav II Iagello de la Voievodul moldav Petru Muşat în anul
1388. Dacă la termenul prevăzut Polonia nu restituia împrumutul, Pocuţia
revenea atunci de drept Moldovei. Pocuţia era o provincie de circa 8000 de kmp,
întinsă spre sud de la Codrul de fagi ai Haliciului, fostul ducat al Lituaniei,
alipit Poloniei, până la Nistru şi spre nord până la platoul munţilor. Polonia
nu a restituit datoria, astfel că la un secol de la împrumut, respectiv 15
Martie 1490, Ştefan cel Mare, a ocupat fără rezistenţă, Colomeea, Haliciul şi
întreaga Pocuţie. Şi-a instalat apoi un ierarh din Moldova, la
Haliciu-important centru monahal ortodox care avea închinate o serie de mănăstiri
moldave, între care şi celebra Horaiţa, aflată doar la câţiva kilometri sud de
Cetatea Neamţ, a cărei pisanie îi aşează existenţa încă din veacul al IX-lea,
dependentă de episcopia de Haliciu, ulterior mitropolie. Mănăstirea Horaiţa
înrudită prin daniile Voievodului Ştefan cel Mare cu mănăstirea Zografu din
Muntele Athos, constituie o grăitoare mărturisire a continuităţii
spiritualităţii şi răspândirii culturii valahe din zona respectivă înspre
Haliciu, Lituania, Polonia, Grecia, Athos etc.
Toate Cetăţile-garnizoane şi
toate Curţile sale domneşti au fost înzestrate şi înfrumuseţate cu cele mai
măreţe şi înălţătoare lăcaşuri de cult. Între aceşti Luceferi eclesiali,
Soarele rămânând fascinanta mănăstire Putna. „În anul 1493 mănăstirea Putna îşi afirmă valoarea de puternic centru
cultural şi de înaltă spiritualitate creştină, nelipsind realizările
ştiinţifice deosebite, datorită uneia dintre multiplele personalităţi existente
în acea vreme acolo, monahul Paladie,
care calculă „Pascalia”, respectiv
datele când cad sfintele sărbători ale Paştelui pe o perioadă de 84 de ani. La timp scurt, tot la Putna,
reuşi egumenul Silvan calculul
pascaliei până în anul 1940, respectiv pentru un număr de 420 ani. În aceeaşi perioadă, tot la Putna, ieromonahul Gherasie scrise un liturghier păstrat
astăzi la biblioteca Academiei, filiala Cluj.” (Dan Lucinescu, Ştefan cel Mare şi Sfânt, op. cit., p.
234-236)
Aşadar, unde era inventatorul
papa Grigore al XIII-lea (1572-1585), când a introdus după numele şi ştiinţa sa în anul 1582, calendarul gregorian, când monahii moldavi ortodocşi Paladie şi Silvan de la
Mănăstirea Putna realizau ştiinţific
cu un secol înaintea lui în acord cu Vremea stabilită definitiv de Mântuitorul
Hristos, Calendarul ortodox pascal?!
Dan Dumitru Lucinescu a
asimilat cunoștiințe enciclopedice nu sub heraldica unei vane erudiții, ci
pentru atingerea unei plenitudini a cunoașterii în Duhul Ortodoxiei, ce se
răsfrânge peste timp ca o comuniune spirituală întrupată Pantheonului nostru strămoșesc
și milenar.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu