APARATI
COPILUL NENASCUT!
August
18, 2022
Copilul nenascut are dreptul la viata!
Trebuie sa i-l acordam. Discutiile globale care au loc curent privind avortul
necesita extinderea subiectului si in Romania. Oferim astazi traducerea romana
a unui material exemplar publicat de intelectuali crestini privind subiectul.
Traducerea a fost facuta de Parintele Emil Ember (AFR Baia Mare). Ii multumim!
Aparati
copilul nenascut!
Dupa abrogarea dreptului la avort,
activistii, jurnalistii de opinie si chiar autori celebri au tipat ca teocratia
ia avint. Ei sustin ca militantii pro-viata se opun avortului doar din motive
religioase si ca abrogarea avortului ca drept ar instaura astfel religia.
Protestatarii marsaluiesc in fata caselor judecatorilor de la Curtea Suprema.
Diverse voci spun ca rasturnarea avortului va duce la interzicerea casatoriilor
interrasiale si a contraceptiei. Joe Biden a declarat chiar ca ar putea duce la
segregarea elevilor care se identifica LGBT in scoli.
Toate acestea sunt o prostie. Activistii
pro-avort avort vor sa vorbeasca despre aceste probleme pentru ca stiu ca
pozitia lor cu privire la avort nu poate fi aparata. Asta deoarece cauza
pro-viata este construita pe realitati naturale si morale: fapte stiintifice
despre cand incepe o noua viata umana si filozofia solida despre demnitatea si
valoarea profunda a fiecarui membru al familiei umane.
Multe traditii religioase marturisesc
aceste adevaruri. Si daca secularistii nu pot accepta aceste realitati, cu atat
mai rau pentru secularism. Daca legile care interzic omuciderea fetala sunt instituite
de religie, nici mai mult si nici mai putin decat legile care interzic
omuciderea adultilor. Legile care protejeaza oamenii de violenta avortului sunt
impuse de moralitate nici mai mult si nici mai putin decat legile care
protejeaza oamenii de alte forme de atac violent.
Orice s-ar intampla, un lucru este cert:
vocile pro-avort vor continua sa sustina ca opozitia fata de avort se bazeaza
doar pe credinte religioase.
Teama
de teocratie
Drept urmare, sustinatorii pro-viata vor
trebui sa prezinte dovezi si argumente in fata concetatenilor si sa-i convinga
sa aleaga politicieni care vor adopta legi corecte. Nevoia de a apara
demnitatea vietii nenascute va deveni mai urgenta. Trebuie sa aratam ca atit
biologia moderna a dezvoltarii intra-uterine, cat si tehnologia medicala atesta
realitatea incontestabila ca copilul nenascut ingrijit in pantece este o fiinta
umana si ca moralitatea sanatoasa ajunge la concluzia ca toate fiintele umane
merita drepturi depline si protectia legii.
Intr-un sens, critica secularista
progresiva a argumentelor pro-viata este adevarata: la cel mai profund nivel,
dreptul la viata se bazeaza pe realitatea ca suntem facuti dupa chipul si
asemanarea lui Dumnezeu, chemati sa petrecem toata vesnicia cu El. Desigur,
unii resping acest adevar si incearca sa identifice altceva despre fiintele
umane – sau cel putin despre acele fiinte umane despre care ei cred ca merita
respect. Acest lucru ii califica drept subiecti ai dreptatii si purtatori de
drepturi care ar trebui protejate de lege.
Raspunsul nostru este simplu: chiar daca
este vorba despre fiinta umana adulta care merita cu adevarat protectia legii,
asta se aplica si fiintei umane nenascute. Pentru ca nascuti sau nenascuti,
impartasim aceeasi natura umana si ca atare nu orice caracteristica variabila
si contingenta este cea care este valoroasa. Cu alte cuvinte, toate fiintele
umane sunt create egale si inzestrate de Creatorul lor cu dreptul inalienabil
la viata. Legile pro-viata, asadar, nu sunt nici mai mult si nici mai putin religioase
decat Declaratia de Independenta. Nu trebuie sa fii credincios, religios,
pentru a ajunge la aceeasi concluzie.
Indiferent de stadiul de dezvoltare al
copilului nenascut, indiferent daca are patru saptamani sau treizeci si trei de
saptamani, avortul ucide o persoana. Avortul pune capat unei vieti – o viata
umana, viata unei fiinte umane distincte si unice. Stiinta nu ar putea fi mai
clara, nici fotografiile cu ultrasunete partajate atunci cand cuplurile anunta
cu bucurie ca un nou copil este pe drum.
O lege care ii obliga pe evrei sa mearga
la liturghie sau pe protestanti sa manance cosher ar insemna impunerea religiei
altora. Legile pro-viata nu fac asa ceva. Punctul de vedere pro-viata se
bazeaza pe faptul biologic incontestabil ca o fiinta umana exista inca de la
conceptie. Embrionul si fatul uman, nu mai putin decat sugarul sau adolescentul
uman, este un membru viu al speciei Homo sapiens, o fiinta umana. „Embrion”,
„fat”, „sugar”, „copil”, „adolescent” si „adult” nu sunt nume pentru diferite tipuri
de fiinte, ele sunt nume pentru una si aceeasi fiinta in diferite stadii ale
dezvoltarii ei naturale. Adultul care esti "tu" este acelasi
"tu" care, intr-un stadiu anterior al dezvoltarii tale, ai fost tu
adolescent, tu bebelus, tu fat, tu embrion.
Viata
este un dat stiintific
Asta nu este o credinta religioasa, ci un
fapt stiintific. Legile pro-viata sunt construite pe acea realitate biologica
si pe o judecata morala cu privire la valoarea egala intrinseca a vietii umane,
indiferent de dimensiune, stadiu de dezvoltare sau abilitati cognitive.
Judecatorul Alito concluzioneaza ca o lege
pro-viata „trebuie sustinuta daca exista o baza rationala pe care legiuitorul
ar fi putut crede ca ar servi intereselor legitime ale statului. Aceste
interese legitime includ respectul si conservarea vietii pre-natale in toate
etapele de dezvoltare.” Declaratia lui Alito reflecta adevarul ca opiniile
pro-viata se bazeaza pe afirmatii morale cu privire la respectarea vietii
nenascute.
Afirmatiile morale sunt fie bune, fie
rele, adevarate sau false, in ceea ce priveste demnitatea persoanei umane. Nu
exista nicio alta alternativa. A fi pro-viata inseamna a cere ca legea sa
protejeze pe cel nenascut. A extinde protectia juridica a persoanelor in
conformitate cu alte criterii, cum ar fi constiinta de sine sau capacitatea
imediat exercitata de a rationa, inseamna a plasa demnitatea umana intr-un
spectru, un spectru arbitrar. Cei care neaga umanitatea fiintelor umane nenascute si, astfel,
protectia legii, sunt cei care se bazeaza pe o ideologie de nesustinut care
vede unele fiinte umane ca non-persoane.
Oamenii sunt liberi sa faca sex sau nu,
dar indivizii nu ar trebui sa fie liberi sa ucida copiii pe care ii concep, in
orice stadiu. Dreptul copilului la viata implica datoria adultilor de a avea
grija si, astfel, limiteaza libertatile noastre. Drept urmare, nu poate exista
un drept real la avort. Mai degraba, exista dreptul fiecarui copil de a nu fi
obiectul unei alegeri al carei scop specific este sa-si puna capat vietii.
Avortul nu este niciodata un bun moral, asa ca nu poate fi niciodata un
adevarat drept constitutional.
Militantii pro-viata nu ar trebui sa fie
intimidati de retorica supraincalzita care sustine incalcari ale asa-numitului
„zid de separare” dintre biserica si stat. Ei ar trebui sa continue sa faca
ceea ce au facut timp de 49 de ani, dand marturie cu indrazneala si compasiune
despre adevarul despre demnitatea egala a fiecarui membru al familiei umane.
Autorii:
Ryan T. Anderson este presedintele
Centrului de Etica si Politici Publice si co-autor al viitoarei carti Tearing
Us Apart: How Abortion Harms Everything and Solves Nothing.
Andrew T. Walker este membru al Centrului
de Etica si Politici Publice si profesor asociat de Etica Crestina la Southern
Baptist Theological Seminary.
ARTICOLUL
16 DIN DECLARATIA UNIVERSALA A DREPTURILOR OMULUI
Articolul 16 din Declaratia Universala a
Drepturilor Omului afirma: "Cu incepere de la implinirea virstei legale,
barbatul si femeia, fara nici o restrictie in ce priveste rasa, nationalitatea
sau religia, au dreptul de a se casatori si de a intemeia o familie. ...
Familia constituie elementul natural si fundamental al societatii si are
dreptul la ocrotire din partea societatii si a statului". Familia romana
isi cere drepturile. Aceste drepturi le pledam, le-am pledat din 2006 incoace,
si vom continua sa le pledam. Sunt cele mai pretioase dintre drepturi dar si
cele mai abuzate azi. Pretuiti-le!
ALIANTA FAMILIILOR DIN ROMANIA
Str. Zmeica nr. 12, sector 4, Bucuresti
Tel. 0741.103.025 Fax 0318.153.082
www.alianta-familiilor.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu