Din "Scripcar" nu il scotea pe
George Enescu. Nu era de nasul ei.
El s-a indragostit iremediabil de ea la
Sinaia unde era mereu chemat de Carmen Sylva.
Ea era prietena cu Regina Maria.
Iosif Sava nu o suporta. La o emisiune a
spus ca l-a parasit pe Enescu la Paris cu 6 luni inainte de moartea lui. De el
au avut grija altii.
El a salvat-o dupa ce ea a vrut sa se
omoare din dragoste pentru Nae Ionescu. Ea peste 50 de ani si Nae cu 10 ani mai
mic.
In strainatate a trait si din castigurile
obtinute din vanzarea manuscriselor si partiturilor lui George Enescu.
Era foarte dura.
Tata a cunoscut-o.
Ea traia la Tescani.
Inainte de a pleca definitiv George Enescu
a oferit un mini concert locuitorilor
satului Tescani.
El
Nu ea.
Dovada ca istoria isi aminteste de ea doar
datorita genialitatii si OMului George Enescu
"STIATI CĂ?
Maruca Cantacuzino a fost marea iubire a
lui George Enescu. S-a căsătorit la doar 18 ani, cu prinţul Mihai Cantacuzino,
cu 12 ani mai în vârstă decât ea. În timpul căsniciei, l-a cunoscut pe George
Enescu, iar muzicianul s-a îndrăgostit iremediabil de ea, însă Maruca l-a iubit
până la nebunie pe filosoful Nae Ionescu. Marea iubire a lui George Enescu este
femeia care, după moartea lui Mihai Cantacuzino, ţine morţiş ca titlul de
prinţesă şi numele fostului soţ să apară şi după căsătoria cu George Enescu.
Mircea Eliade o descria ca pe o persoană vanitoasă.
„Ce melancolie infinită stârnesc drumurile
româneşti noaptea! Drumurile pustii şi desfundate, catifelate de praful gros
din care emană, în timpul căldurilor de cuptor ale verilor noastre fierbinţi, o
nedefinită şi tulburătoare aromă de valeriană şi vanilie amestecată cu aburul
fin al vaporilor vegetali: pământ românesc încins de soare“, scria Maruca
Cantacuzino în “Umbre şi lumini. Amintirile unei prinţese Moldave”. Pe un
asemenea drum s-a curmat destinul primului ei soţ, consemnat în ziarele vremii.
„Azi, miercuri, ora 4 d.s., Mihai
Cantacuzino a plecat cu automobilul însoţit de doamna Columbeanu şi domnişoara
Goja. La volan se afla doamna Columbeanu. La cotitură, între Cornet şi Robeşti,
doamna Columbeanu a executat greşit virajul şi maşina s-a prăbuşit într-o râpă,
la o adâncime de 30 de metri. În cădere, Mihai Cantacuzino a suferit fractura
bazei craniului şi a murit pe loc. Cele două doamne au scăpat printr-o
adevărată minune, cu uşoare leziuni. Doamna Cantacuzino, care se afla la
Sinaia, înştiinţată noaptea târziu de moartea groaznică a lui Mihai
Cantacuzino, a plecat la Călimăneşti.” (Curentul, Universul şi Cuvântul, final
de august 1928)
Cine era doamna Cantacuzino? Maruca
Rosetti Tescani s-a născut la 18 iulie 1878, părinţii ei fiind descendenţi ai
boierimii moldovene din secolul al XIX-lea: Dimitrie Rosetti Tescani şi Alice,
născuta Jora. “Ca fetiţă, eram atrasă ca de un magnet irezistibil în mica mea
bibliotecă în care se izola tatăl meu, unde mi se părea că aud, în preajma
profundei sale meditaţii, nu ştiu ce unde stelare, strania muzică a sferelor.
Meditaţia, muzica făcuse să încolţească în mine, de la patru, cinci ani,
nostalgia imponderabilului… Eram singurul dintre cei trei copii care îndrăznea
să se apropie de el în biblioteca mare sau pe terasă…”
Tatăl ei s-a sinucis în 1896, ia fiica lui
îi moștenește firea. Amintirea dureroasă naşte de-a lungul timpului destule
tentative de sinucidere. Prin căsătoria cu Mihai (Mişu) Cantacuzino (ministru
de justiţie în 1910, în guvernele lui Petre Carp, Titu Maiorescu, Ionel I.C.
Brătianu, membru al Partidului Conservator condus de Take Ionescu) a primit
titlul de prinţesă. După moartea soţului ei nu şi-a făcut griji pentru Baz şi
Alice. Pe Mişu îl prinsese în pat cu sora ei. “Frica de a mă pierde, care a
fost un chin pentru Mihai toată viaţa, se află la baza indulgenţei mele în ceea
ce-l priveşte, şi a tandreţei pe care o am pentru el. Tandreţe neschimbată în
ciuda greşelilor lui conjugale, explicabile, justificabile prin diferenţa
dintre firile noastre.”
În salonul prinţesei, pe care l-a deschis
în palatul Cantacuzino din Bucureşti, se întâlnea toată protipendada
bucureşteană din perioada interbelică. Pe lângă Martha Bibescu şi Regina Maria,
în frumuseţe şi notorietate, Maruca o avea rivală pe micuţa şi frumoasa Elena
Şuţu, care era mândră de profilul ei grec şi puritatea rasei şi se lăuda în
prezenţa doamnelor ale căror chipuri trădau căsătorii dubioase. Erau prietene
de ochii lumii, se suportau, dar nu se iubeau.
Ilie Kogălniceanu îşi aminteşte: „Nineta
Duca, mama mea, îmi spunea despre Maruca Cantacuzino: «Nu era frumoasă, era belle».
Elegantă şi distinsă. Avea un fel maiestuos de a-şi ţine capul, un gât lung, cu
umerii uşor căzuţi – semn al aristocraţiei. Purta tocuri înalte şi rochii
lungi. Pentru că avea tendinţa de a călca cu talpa întoarsă spre interior, îşi
corectase mersul, făcând exerciţii în faţa oglinzii, încă din adolescenţă.”
“Maruca Cantacuzino avea locul de frunte
în grupul prietenelor mele“, scria Regina Maria în “Povestea vieţii mele”,
înaltă, frumoasă, cu ochi negri, mândră la chip, era ciudată. Era întotdeauna o
excelentă companie, prea originală, ca să poţi suporta să te vezi cu ea
regulat. Trăia doar pentru sine. Zadarnic ai fi încercat să te opui ideilor
ei.Căsătorită cu Mişu Cantacuzino, fiul cel mare al lui Gheorghe Cantacuzino,
poreclit ”Nababul”, era bogată şi trăia după placul ei, fără să-i pese de
critici. Îi plăcea să ne adunăm la ea acasă, ne făcea să ne supunem zâmbitoarei
ei tiranii. Petrecurăm astfel, nenumărate seri plăcute în obscuritatea
salonului ei. Maruca avea manii, şi una dintre ele, era gustul de a sta aproape
în întuneric. Aprindea în vatră focul şi nu permitea altă lumină. Acest obicei
dădu naştere unor întâmplări hazlii. Musafirii neobişnuiţi cu odăile pe
jumătate întunecoase se împiedicau de scaune în drumul spre locul unde erau
plasaţi. De obicei, ne întâlneam, ca să-l ascultăm pe George Enescu, mare
prieten al casei. Cânta şi se făcea o tăcere desăvârşită. Trebuie să
mărturisesc că prietena mea avea o dragoste ciudată pentru absurd în toate
formele sale. Se apuca de năzdrăvănii şi toată lumea era nevoită să ia parte la
râsetele ei, chiar şi diplomaţii serioşi.”
Din eşecul căsătoriei Marucăi cu Mişu
Cantacuzino au rezultat doi copii, titlu nobiliar şi destulă avere. Nefericita
prinţesă a trecut cu vederea peste escapadele amoroase ale soţului, şi peste
faptul că a înşălat-o cu sora ei. Căsătorită fiind, îl invita să cânte, în
salon, pe George Enescu. Îl ştia de la Sinaia, dar apropierea lor intimă a avut
loc după mulţi ani. Când a ajuns în palatul şi salonul prinţesei, George Enescu
era violonist de prima mână, pianist impresionant, un mare compozitor (compunea
de la cinci ani). Avea în înfăţişare un aer ca sufletul operelor sale. Era o
figură mai puţin distinsă decât impunătoare, cu ochi strălucitori şi fruntea
largă, păr bogat şi lăsat în voie, cu entuziasm în glasul vibrant şi gesturi
dulci care aveau ceva muzical.
„Enescu venea de la Paris în august să
petreacă zilele de vară în ţară. Şederea de la Sinaia era întreruptă o lună,
dedicată părinţilor, în Moldova sa dragă, în casa de la Cracalia. Iar noi am
avut acest noroc să trăim în preajma lui, să creştem, să ne dezvoltăm, adăpate
la acest izvor de fumuseţe, să cunoaştem muzica prin Enescu. Invitaţii se
înşirau pe scaunele roşii, italieneşti, care erau aşezate împrejurul său. Enescu la vioară. Enescu la
pian. «Copilul sufletului meu» îl alinta Regina, ascultându-l întinsă pe
«chaise longue» lucrând neobosită la dantelă. Bach, Haendel, Vivaldi, Corelli,
Haydn, Mozart, Beethoven, Schubert, Schumann, Brahms, Mendelssohn, Grieg,
Dvorak, tot ce exista ca muzică de cameră. Din muzica franceză: Franck, Fauré,
Saint-Saëns erau admişi, iar Debussy cu multă greutate. Compozitorul
perseverent dorea să o determine pe regina muziceană să aprecieze şi şcoala la
care el se formase. Pentru amândoi, Bach era cea mai înaltă culme a muzicii.
” scrie Zoe Cămărăşescu în “Amintiri”
George Enescu i-a dat lecţii la pian
Ninetei Duca. Au corespondat mulţi ani şi i s-a confesat. Prin mama sa, Ilie
Kogălniceanu, care mai trăieşte încă la Paris, l-a cunoscut pe autorul lui
“Oedip”. Apoi a scris o carte cu amintiri, care a cuprins şi referiri la
mariajul cu prinţesa nevrotică Maruca. După moartea lui Mişu Cantacuzino,
Maruca s-a îndrăgostit de Nae Ionescu, profesor de filosofie la Universitatea
din Bucureşti.
Nimeni nu poate contesta personalitatea
deosebită a acestui distins intelectual, ziarist apreciat, profesorul marilor
români: Mircea Eliade, Emil Cioran, Constantin Noica, Mircea Vulcănescu. Cu o:
“inteligenţă de Daimon, în sensul grecesc al cuvântului, prin anvergura şi
puterea de pătrundere de-a dreptul demoniace”,- aşa-l descria Maruca, în ale
sale memorii – fusese invitat în Palatul din Calea Victoriei, (azi Muzeul
“George Enescu”) la concertele lui Enescu. Filosoful intra în contact cu o
societate din care nu făcea parte. Separat de soţie, de care n-a divorţat
niciodată, acesta îşi trăia într-o tihnă sublimă iubirile ilicite. Pe unele
femei care i-au traversat inima şi marcat sufletul le-a impus în cercul de
cunoscuţi şi prieteni.
Văduva Maruca s-a îndrăgostit nebuneşte de
el, chiar dacă era mai mare cu 12 ani decât el. Imaginaţia ei înflăcărată visa
un mariaj minunat. Fidel şi răbdător, George Enescu aştepta să-i treacă Marucăi
“puseul” îndrăgostirii. După 7 ani, Nae Ionescu a părăsit-o brusc, fără
explicaţii, pentru o duduie mult mai tânără decât ea. Maruca îşi dă foc, aruncă
vitriol pe faţă. Pe cheltuiala lui, George Enescu o internează într-un
sanatoriu de boli psihice, de pe lângă Viena.
„Pentru mine, a iubi este grav şi, mai
ales, este definitiv” spunea Enescu în timp ce dădea concerte şi spera la
reînsănătoşirea prinţesei lui dragi. Revenindu-şi, după atâta grijă şi
cheltuieli excesive, ea acceptă gândul mariajului încolţit de mult în mintea
compozitorului. O slujbă religoasă sfinţi căsătoria lor, în prezenţa Cellei
Delavrancea, ca martoră, în noua locuinţă din Bucureşti, apartamentul cu vedere
spre Cişmigiu. „În acest prim timp al legăturii noastre – se confesa în jurnal
– existau doar bucuriile grave, sacre prin amploarea şi intensitatea lor. Asta
este fericirea?… Nu, este răul sacru care se numeşte dragoste!”
„Eu, când iubesc ceva, se gravează aici… Vreau
să spun pentru toată viaţa, aici… În inimă”, spunea George Enescu. După
căsătorie, viaţa Marucăi se confundă cu cea a marelui compozitor, până la
moartea acestuia, în 1955. Prinţesa Cantacuzino- Enescu, aşa se prezenta, era o
femeie cheltuitoare, avea darul să mobileze casa după gust, toane şi lux.
Menajul era des tulburat de certuri numeroase. Dormeau în camere separate.
Enescu se trezea dimineaţa devreme. Zilnic, câteva ore, repeta. “Toată viaţa
m-au condus aceleaşi instincte. N-am linişte interioară până nu mă achit faţă
de mine.”
Prin muzică, Enescu vorbea magnific. Cei
care l-au ascultat pe mag puteau să suporte senini pacostea pâinii cu
gărgăriţe, tancurile, războaiele; sufletele lor puteau suporta toate
încercările. Timpul trece, sănătatea lui se înrăutăţeşte. Claudia Rogalski era
doamna recomandată de către Nineta Duca, pentru masaj şi îngrijiri medicale ale
picioarelor pline de varice ale violonistului. Ca recompensă, îi oferă bani şi
o lojă la Ateneu. Maruca crede că este înşălată, îl umileşte public, după
concert, apoi îi pune în vedere că nu va mai ocupa loja ei cât timp doamna
Rogalski va fi în sală. Econom până la avariţie, talentatul soţ strânge bani şi
construieşte Vila Luminiş din Sinaia pe care i-o dăruieşte. Împăcarea e
costisitoare!
“Odihneşte-te de muncă şi prin muncă” îşi
spunea, în timp ce dădea concerte, recitaluri, audiţii. Artistul câştigă bani,
are succes. Cu o zvâcnire de condei pe hârtie, cu o pagină scrisă pe vapor şi
cu alta în tren, mai năştea câte o partitură, printre concerte… . Aşa au trecut
16 ani. Mânat de instinct, ros de umilinţele unei căsnicii funebre, cu o
nevastă ciudată și nebună, zămisleşte “Oedip” – opera vieţii lui.
George Enescu a fost un ales, unul dintre
marii aleşi, chemaţi să fie în acelaşi timp compozitor şi executor. Săgeţile
dureroase ale iubirii se sublimau în fericirea pe care i-o producea muzica
izvorâtă din piuiturile dureroase ale viorii sau din chemările tânguitoare ce
răspundeau pianului. S-a desprins de omenesc şi
s-a ridicat la înălţimea geniului în muzică. A ştiut cum să facă să
vibreze sufletele francezilor, ca aceştia să-l recunoască şi să-i preaslăvească
talentul. Avea 50 de ani când a avut loc premiera “Oedipe”, cu succes
răsunător, la Paris.
Anii trec, vine al Doilea Război Mondial,
dispare o lume ce-i face loc alteia: comuniştii preiau puterea. “Marele George
Enescu este din ce în ce mai neclintit în poziţiile sale apolitice. Ajunge
chiar să-mi interzică să solicit o întrevedere cu Stalin, cu toate că ardeam de
dorinţa de a-l cunoaşte pe actualul Ţar al tuturor ruşilor,” scrie prinţesa, în
jurnal.
În 1946, soţii Enescu pleacă în Statele
Unite şi trăiesc din concerte. Apoi, se stabilesc în Franţa. “Parisul e mediul
artistic necesar mie, fără de care nu pot trăi. E centrul artei care-mi
satisface cu prisosinţă cererile mele artistice”, declară Enescu, înt-un
interviu publicat în “Doljul”, în februarie 1912.
În 1947, Mircea Eliade soseşte la Paris.
În jurnalul său, discipolul lui Nae Ionescu evoca momentele trăite în casa din
Bellevue. Prin ruda ei, Andrei Costin, Maruca îl invită pe Eliade acasă la ea.
Vrea să-l cunoască. Nerăbdătoare, îi reaminteşte cât l-a iubit pe Nae Ionescu,
iar în conversaţia lor apar cuvinte de genul: Ideal, Spirit, Viaţă, Absolut.
Eliade o ascultă, o descrie ca pe o femeie
vanitoasă, ce se crede superioară. O închipuia ca pe o femeie numind miniştri,
schimbând guverne. La plecare, Eliade dă cu ochii de Enescu, gârbovit. Cobora
de la etajul întâi, unde se izolase. Andrei Costin îl conduce la gară şi-i
oferă bani. Fiind conştient că sunt banii lui Enescu munciţi din greu, Mircea
Eliade refuză ajutorul.
În noaptea de 4 spre 5 mai 1955, în
apartamentul 40 de la etajul IV al Hotelului “Atala” din Paris, inima lui
George Enescu încetează să bată. Nu era îngropat, când Maruca a chemat notarul.
Dorea ca lumea să ştie că este unicul moştenitor al averii.
Aflată la Paris, după mulţi ani, Martha
Bibescu îi face o vizită neconsolatei văduve, în amintirea acelui spectacol
strălucitor de odinioară. Descoperă un spectacol îngrozitor. O bătrânică
neputincioasă plânge şi repetă ca pentru ea:”tu eşti singură”. Înfirmiera
întervine: „toată lumea e singură în întregul Univers”. Cu o privire tulbure,
cu bărbie dublă şi mâini grele, repeta des cu o voce copilărească: “Baz vine
deseori aici, ca şi Alice”… Toate acestea arătau ca „trecerea în revistă a
amintirilor făcute de o fantomă…” nota Martha Bibescu în al ei „Jurnal” .
În Cimitirul Père Lachaise, de la Paris,
pe piatra unui mormânt scrie: “George Enescu şi Maria Enescu, născută Rosetti
Tescani”. Doar atât!
Text scris de Monica Andrei"
Sursa: RADU GABRIELA
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu