Educația
și cultura generală
Acad.
Ioan-Aurel Pop, Preşedintele Academiei Române
25
Septembrie 2022
Toate societățile civilizate, în ultimele
două secole mai ales și, în unele cazuri, de la Renaștere încoace, s-au
îngrijit atent de educația membrilor lor. Educația este un set de teorii și de
practici prin care se transmite experiența de viață a generațiilor adulte și
cultura către generațiile de copii și tineri, încât aceștia să fie pregătiți
pentru integrarea lor în comunitate.
Prin urmare, educația nu se confundă cu
școala (cu învățământul), deși aceasta (acesta) este o parte fundamentală a
educației. Dincolo de definiții, este clar că educația umanizează ființa umană
încă de la naștere, adică îl face pe copil să ajungă om și să poată trăi între
oameni.
Poate că omul, dacă ar fi o ființă
izolată, dacă ar trăi singur, atunci educația ar putea să fie facultativă sau
superficială ori să lipsească de tot. Dar omul este o ființă socială și, deci,
trăiește numai în comunitate și, câteodată, chiar în comuniune cu alți oameni,
fapt pentru care educația este indispensabilă.
Lăsăm deoparte aici rolul familiei în
educația copiilor, fiindcă tema merită o atenție specială și ne referim, de
astă dată, doar la educația prin școală.
Nu degeaba, în fața marasmului educației
contemporane, circulă pe mijloacele de difuzare în masă următorul text:
„Distrugerea oricărei națiuni nu necesită bombe atomice sau rachete balistice
intercontinentale. Trebuie doar scăderea calității învățământului și
permisiunea fraudei la examenele studenților. Pacienții mor în mâinile unor
asemenea medici. Clădirile se prăbușesc, fiind construite de asemenea ingineri.
Banii se pierd în mâinile unor asemenea economiști. Dreptatea se evaporă în
mâinile unor asemenea judecători. Falimentul învățământului este falimentul
națiunii” (Motto pe frontispiciul Universității Stellenbosch, Africa de Sud).
Textul acesta ar trebui să figureze peste
tot, la universitățile din toată lumea și chiar în școlile primare și
secundare. Ideea că o națiune sau o comunitate nu se distruge astăzi prin arme
sofisticate, ci prin falimentul învățământului, sună ca o lege, ca o teoremă
din matematică.
Noi românii, am început mai târziu cu
organizarea învățământului de stat, dar nu se poate spune că nu am început
bine. În 1864, eram între primele țări din lume care declaraseră învățământul
primar de patru clase obligatoriu și gratuit. Secolul al XX-lea, până la
reforma promovată de regimul comunist în 1948, a adus și o serie de notabile
performanțe, mai ales prin aportul specialiștilor români care, după studii
strălucite în Occident, reveneau aproape toți acasă, să-și întoarcă datoria
față de poporul care i-a produs.
Regimul comunist a pervertit grav
lucrurile și a schimbat calea tradițională a școlii noastre, dar nu în așa
măsură încât să dispară performanța și reperele morale general valabile.
Momentul 1989 a fost unul de cumpănă, pentru că ne-a dat libertatea să schimbăm
totul în bine, dar ne-a oferit și
posibilitatea de a greși copios. Îmbătați
de libertate, am folosit mai ales a doua cale.
De vreo trei decenii, se tot vorbește
despre reforma educației din România, de la cele mai înalte instanțe până la
scara de bloc. În contextul noilor proiecte de lege ale educației, discuțiile
au devenit și mai aprinse. Se fac programe, strategii, propuneri, planuri de
scurtă sau de lungă durată - validate sau nu - dar se emit și păreri, argumentate
ori neargumentate, ale părinților, elevilor, sindicatelor, gospodinelor etc.
Cele mai simple măsuri de după 1989 s-au
referit la reducerea numărului de ore pe zi și pe săptămână, la desființarea
multor discipline sociale și umaniste sau a multor conținuturi din acest
domeniu, la înlocuirea unui tip de propagandă cu altul, la diminuarea volumului
de cunoștințe predate, la coborârea ștachetei în general, în cazul tuturor
materiilor.
Noua lozincă a fost: „Nu memorare
mecanică, ci know how!”. Trendul acesta a fost însoțit treptat de digitalizarea
tot mai accentuată a vieții cotidiene, fapt care a generat convingerea multora
că elevii nu trebuie să mai acumuleze cunoștințe aproape deloc, din moment ce
acestea sunt stocate foarte bine de memoria artificială. Cunoștințele teoretice
urmau să fie înlocuite cu deprinderi practice legate de adaptarea la viața de
fiecare zi.
Despre cultura generală necesară formării
elevilor nu se mai vorbește aproape deloc sau se vorbește în necunoștință de
cauză. În unele cazuri, se încearcă schimbarea înțelesului noțiunii de cultură
generală, în sensul eliminării sau diminuării drastice din cadrul acesteia a
componentelor istorice, filologice, geografice, etnografice, mitologice,
clasiciste etc.
Tendința este motivată tot mai des de
schimbările trepidante și radicale din societate, de nevoia pregătirii pentru
viitor, nu pentru trecut, de adaptarea la realități, de nevoia de reziliență,
de posibilitatea reprofilării rapide etc. Toate aceste motivații, chiar dacă ar
fi viabile, nu indică de la sine și căile cele mai potrivite pentru ieșirea din
impas.
De exemplu, pregătirea pentru viitor poate
să însemne, pentru unii, renunțarea la tot ceea ce este în relație cu trecutul.
Or, în relație cu trecutul sunt – după unele opinii – toate vechile discipline
școlare „vechi”, de la matematică, fizică, biologie, chimie până la geografie
și istorie. Ele se predau în școlile europene, sub acest nume, cam de la
Renaștere încoace și ar fi timpul - cred anumiți ideologi - ca ele să fie eliminate
și nu primenite.
Alții, mai „generoși”, vor reducerea
drastică a orelor, chiar a celor de științe fundamentale. Am auzit de câteva
ori chiar păreri radicale de genul: teoremele la matematică sunt complet
inutile; legea lui Arhimede nu mai merită atenție; tabelul periodic al
elementelor chimice este depășit; de capitolul optică (din fizică) nu mai are
nevoie decât specialistul de nișă etc. Ce să mai vorbim despre morfologie,
fonetică, legendele Olimpului, structura unei simfonii sau raportul dintre
spațiul cosmic și cel teluric la Eminescu?
Se aud iarăși voci care cer ca istoria și
geografia să nu mai fie predate la anumite nivele de studiu, să nu mai fie
materii de sine stătătoare, să li se reducă sau chiar suprime timpul acordat.
Unii spun că nu ar mai fi nevoie de asemenea cunoștințe „demodate” și „facile”.
Anumiți diriguitori, mai „subtili”, se
milostivesc cu câte o oră de istorie și geografie, pe ici pe colo, integrate și
integrale, fără dimensiuni temporale și spațiale, adică fără conținut specific.
Alte „istorii”, peste tot în lume, sunt ale unui popor, ale unei țări, ale unui
continent, ale unei minorități etc., dar a noastră, a românilor, la noi acasă,
nu este nicăieri. Se vede că propunătorii acestor proiecte sunt foarte acriți
de lumea aceasta dispusă pe spații și timpuri, sunt sătui de piramidele
Egiptului, de Roma eternă, de revoluțiile care au schimbat Terra, de
Michelangelo, de Domul din Köln, dar și mai saturați de Cozia și Voroneț, de
Bălcescu și Avram Iancu, de biserica din Densuș sau de Tomisul lui Ovidiu. Unele
din aceste propuneri sunt rețete sigure de îndobitocire, de cufundare în
ignoranță, sunt îndemnuri la necunoaștere, la comoditate și la letargie.
Ce vini vor fi având asemenea forme de
cunoaștere consacrate, precum istoria, vechi de când lumea? Ce tulburare
trebuie să fi produs ele în mințile unora, încât aceștia să-și închipuie că vor
revoluționa astfel școala românească? Sau, poate, unii au ajuns să creadă că
învățământul merge rău din pricina prea multor cunoștințe despre spațiu și timp
pe care le primesc, în sistemul nostru de educație șchiop, copiii și
adolescenții? Nu voi putea să înțeleg niciodată cum și de ce, în numele
principiilor democrației, se încearcă măsuri referitoare la școala românească
bazate nu pe necesitățile sale reale, verificate de specialiști, de oamenii
domeniului, de protagoniști, ci pe opinii exprimate la o cafea, pe părerile
unor decidenți care n-au mai fost într-o școală și într-o clasă de când erau
mici, pe pretențiile unor părinți care-și văd propriii copii geniali sau chiar
pe ideile de simplificare a instruirii susținute de unii elevi.
Cum pot să știe elevii dacă postulatul lui
Euclid, legea gravitației universale, scrierea corectă sau stilul gotic le vor
fi utile ori inutile în viață?
Dacă nu vom face în chip serios disciplinele
școlare consacrate și verificate de secole, dacă nu vom ști limba și literatura
română, limbi și literaturi străine, matematică, fizică, istorie, geografie
etc. sau dacă le vom face pe toate la nivelul minimei rezistențe, nu vom putea
să devenim experți în nutriție sănătoasă, mediu nepoluat, igienă, sexologie,
fiscalitate, drepturile omului, democrație, studii interculturale, gândire
critică etc. Ceea ce nu înțeleg mulți dintre chivernisitorii școlii este un
lucru foarte simplu: istoria înseamnă cultură generală și orientare în viața
contemporană, nu date și fapte de prisos despre o lume care nu mai este.
Iar geografia înseamnă orientare
elementară în spațiu și nu denumiri care trebuie memorate. Dacă prin educație
în general se transmite elevilor experiența de viață a omenirii pe domenii,
istoria concentrează această experiență sub forma unei materii. Azi, copiii și
tinerii au marea șansă de a călători, de a vedea lumea, de a se bucura de
marile creații ale omenirii din toate timpurile și din toate spațiile, din
preistorie până în era zborurilor cosmice și din Laponia până în Patagonia.
Dacă nu mai învățăm istorie și geografie,
dacă disprețuim aceste forme de adaptare la viață, dacă ne temem de
conținuturile lor, vom ajunge să mergem în America Latină și să credem că
oamenii de acolo vorbesc limba latină, să vedem obeliscurile egiptene de la
Paris și să credem că acolo a fost Egiptul antic, să intrăm în British Museum
și să credem că unele obiecte de acolo au fost aduse de extratereștrii. Poate că
vom ști să ne spălăm mereu pe mâini, să mâncăm numai produse ecologice, să nu
poluăm natura, să deschidem o afacere, să accesăm site-urile cu cele mai
spectaculoase jocuri sau filme cu ființe fantastice etc., dar vom ajunge
categoric infirmi din punct de vedere intelectual.
Cultura generală pentru elevei rămâne la
ordinea zilei. Această cultură generală se modifică și ea periodic, în funcție
de schimbările din societate. Cultura generală din secolul al XXI-lea nu mai
înseamnă trivium și quadrivium, ca în Evul Mediu, nu mai înseamnă greacă și
latină intensiv, nu înseamnă numai literatură, nici numai muzică sau arte
frumoase, dar nici numai deprinderi digitale, bancare, antreprenoriale sau
ecologice. Elevii nu se pot specializa începând cu vârsta de zece ani. În
primii opt ani de școală și chiar în cei patru ani de liceu, cultura generală
trebuie să rămână baza.
Iluzia specializării cuiva pe la vârsta de
14-15 ani este primejdioasă și păguboasă, mai ales în condițiile complicării
vieții, a înmulțirii provocărilor dinspre toate direcțiile, a nevoii de
adaptabilitate, de schimbare a profesiei, pe fondul prelungirii vieții active
și al creșterii speranței de viață. Firește, mai toate cunoștințele omenirii
sunt stocate în baze de date tot mai bogate și mai sofisticate, dar ele rămân
literă moartă în absența judecății minții omenești. Deciziile le iau,
deocamdată, oamenii, iar dacă oamenii au mințile goale, degeaba sunt pline
memoriile calculatoarelor.
Prin această tabula rasa, se prefigurează
un mare pericol, acela al somnului rațiunii. Vor gândi alții pentru noi, iar
noi vom executa cuminți ordinele lor. „Un popor fără cultură este un popor ușor
de manipulat”, constata Immanuel Kant, cu mai bine de două secole în urmă. De
atunci se întrevedeau gravele consecințe ale ignoranței, generatoare de prostie
și de prostire. Cultura generală prezentă numai în memoria calculatorului este
utilă doar pe jumătate, fiindcă poate să rămână, pentru cei mai mulți, străină,
opacă, neinteligibilă.
Ca să accesăm datele digitale avem nevoie
de o pregătire a minții noastre, de o anumită sensibilitate pentru cunoaștere,
de pasiunea cercetării. Acestea toate nu vin printr-un dat imuabil al sorții,
ci prin eforturi grele, prin învățătură asiduă, prin strădanii ale memoriei,
fără de care inteligența moare. Se poate ca peste mii de ani – dacă planeta
numită Pământ va mai exista – structura biologică și intelectuală a oamenilor
să se schimbe radical și să nu mai fie nevoie de școală, așa cum o înțelegem
noi astăzi.
Până atunci, însă, nu putem arunca peste
bordul „corabiei” noastre o experiență de viață verificată de milenii și foarte
folositoare, adoptând în loc iluzii.
Pentru performanță, școala românească are
nevoie de stabilitate, de liniște, de autonomie. Mai întâi, toți liderii
politici ar trebui să aibă ca îndatorire principală asigurarea obligativității
învățământului pentru toți copiii și adolescenții, așa cum este prevăzut în
lege. Mai ales primarii de sate nu ar trebui să tolereze analfabetismul real,
generat de nefrecventarea școlii și de abandonul școlar.
Tolerarea aceasta - petrecută mai peste
tot, sub ochii noștri - ar trebui să fie pedepsită, conform legii. În al doilea
rând, clasa politică ar trebui să asigure școlii cel puțin bugetul prevăzut
prin lege și să creeze condițiile necesare creșterii valorii sociale a meseriei
de dascăl. Țările în care învățământul merge bine au nu numai dascăli bine
plătiți, ci și respectați. Iar respectul vine după dovedirea competenței, care,
însă, nu se poate naște din nimic.
Este vorba despre un angrenaj în care
factorii interferă, se completează și se generează unul pe altul. Cu elevi care
merg la școală și cu profesori competenți și dăruiți, analfabetismul real
devine imposibil, iar cel funcțional este diminuat la nivele minime. Abia după
asigurarea alfabetizării complete vine învățarea temeinică a tainelor
cunoașterii.
Elevii, în școală, trebuie să ajungă să
cunoască nivelul mediu inteligibil pentru ei, în funcție de vârstă, la care a
ajuns o disciplină. Abia în facultate, mai ales la masterat și doctorat,
studentul învață cum să ducă mai departe, prin cercetare, cunoașterea dintr-un
domeniu. Evident, nu toți ajung și nici nu trebuie să ajungă la acest stadiu
înalt. Unii, încă din adolescență, învață „arte și meserii” - cum se spunea
odată, frumos – și ajung să producă bunuri materiale palpabile (obiecte,
hrană), servicii etc.
Dar, toți, indiferent de stadiul la care
ajung, au nevoie de cultură generală, azi mai mult ca oricând. Toți, indiferent
că sunt producători de pâine, vânzători, barmani, operatori de calculatoare,
medici sau savanți atomiști, trebuie să știe cine a fost Pitagora, ce este un
scripete, ce spune legea atracției universale, de ce Biserica Neagră este o
construcție medievală gotică, cum sună un sonet și o simfonie, de ce
substantivele se declină și verbele se conjugă etc.
Or, toate acestea se dobândesc prin școală
normală, în care se face matematică, fizică, bilogie, chimie, istorie,
geografie, muzică etc. Dacă școala aceasta (nu neapărat foarte performantă)
este măcar normală, firească, atunci protecția naturii și a mediului locuit,
nutriția sănătoasă, începerea unei afaceri, abilitățile digitale, spiritul
critic, igiena și sexul, buna cuviință și toate celelalte vin aproape de al
sine, ca părți (capitole, conținuturi) ale educației existente și nu ca
discipline speciale.
Pentru aceasta, sigur, școala nu poate să
rămână anchilozată în scheme vechi, ci are datoria să se primenească mereu, în
cadrul structurilor existente verificate. Blocarea școlii în vechiul proiect ca
și experimentarea permanentă - adică extremele - omoară învățământul, îl
periferizează, îi anulează setea de performanță. Așa cum este firesc să lăsăm
sănătatea pe seama medicilor și a personalului specializat, tot așa, școala
trebuie chivernisită, în esență, de dascăli, cu concursul, firește, al întregii
societăți (de la părinți până la ONG-urile de specialitate). Prea mulți
protagoniști strică întregul edificiu și creează marasm și incertitudine.
Nu se poate imagina o societate viabilă a
viitorului - nici națională și nici globală - fără educație serioasă și
sănătoasă, în centrul căreia să stea cultura generală. Sănătatea educației
depinde de noi toți, dar este asigurată concret de aceia care iau deciziile și
care trebuie să fie culți, educați, performanți. Calitatea înaltă a conducătorilor
ar predispune la creșterea calității dascălilor, iar din dascăli buni vor ieși
absolvenți buni[1].
-------------------------------------------------------------------
[1] Surtsa -
https://evz.ro/educatia-si-cultura-generala-editorial-eveniment-de-ioan-aurel-pop-presedintele-academiei-romane.html
- 17 septembrie 2022.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu