TeFeLiștii
l-ar fi făcut praf și pulbere pe Marin Preda
Ion
Cristoiu
17/09/2022
Căutînd ce-am scris despre capitolul
Stalin din ediția necenzurată a Delirului, dau peste eseul Delirul vremurilor,
întocmit pentru a justifica la mult timp după scandalul din 1991 decizia mea de
a opera în ediția imediat postdecembristă modificări pe care le-am văzut ca
dorite de autor dacă ar fi trăit vremurile libertății de expresie. La un moment
dat, parcurgînd textul, nimeresc peste aceste considerații despre privirea
moromețiană, nota care dă unicitate creației lui Marin Preda:
„Întreaga operă a scriitorului ne
dezvăluie un spirit lucid, neîndurător cu patetismele ieftine, în direcţia
realismului inaugurat în literatura noastră de Caragiale, şi marcat, la un
anume moment, de Nae Ionescu. Un realism nemilos care refuză lirismul
confecţionat, judecăţile luate de-a gata, pornirile lăcrimoase. Temeiul
oricărei gîndiri îl dă realitatea. Iată faptele! repetă de zeci, de sute de
ori, în articolele sale, fascinantul director al «Cuvîntului». Pe acest bun
simţ metafizic se întemeiază întreaga gîndire a lui Marin Preda. El dă
unicitate privirii naratorului. O privire care se regăseşte plenar în
surprinderea Mişcării legionare. E lesne de ghicit în paginile consacrate
Mişcării o ironie subtilă, o uimire moromeţiană în faţa patetismelor şi
abstracţiunilor legionare, care nu e altceva decît mirarea lucidităţii în faţa
oricărui fanatism. S-au scris numeroase pagini împotriva absolutismului
extremist de dreapta sau de stînga. Toate însă marcate de o încrîncenare egală
cu cea a obiectului atacat. Uimirea moromeţiană e mult mai primejdioasă pentru
fanatismul de dreapta sau de stînga decît toate încruntările împotriva
acestuia. Sesizate în ridicolul lor întemeietor, sentimentalismele ieftine ale
extremei drepte, mult asemănătoare cu cele ale revoluţiei comuniste, îşi pierd
definitiv puterea.”
Da, privirea moromețiană, alături de
îngîndurarea de tip cartezian, în contrast cu veselia moldo-valahă, constituie
unicitatea operei lui Marin Preda în literatura română.
Prilej de a mă întreba din nou, a nu știu
cîta oară:
Ce ar fi scris Marin Preda în
postdecembrism despre comedia vorbelor și faptelor politice?
Marele scriitor a fost manipulat de
Gruparea Manolescu în bătălia cu Gruparea Eugen Barbu.
După decembrie 1989 confruntarea dintre
cele două grupări, poreclite de noi la Suplimentul literar artistic al Scînteii
tineretului, Albii și Roșii, după scenariul Războiului civil din Rusia, s-a
reprodus în confruntarea literară și publicistică dintre CDR și FSN și, mai
nou, dintre TeFeLiștii și Restul lumii. Ar fi fost Marin Preda azi un ironist
subtil, moromețian, al manifestărilor patetice ale TeFeLișitilor, incluzînd în
ele și scrierile anticomuniștilor de serviciu?
Greu de răspuns.
Pe de o parte, privirea moromețiană l-ar
fi îndemnat să ironizeze și patetismele Dreptei în Războiul cu Stînga
iliescistă.
Pe de alta, scriitorul ar fi fost capturat
de presa de Dreapta, mai ales prin publicarea la Humanitas.
Avea șansa să fie independent?
Nu cred.
Lecția marelui scriitor Petru Dumitriu
spune totul.
În 1996 Petru Dumitriu vine în țară.
Plecase în 1960. Peste hotare nu-i mersese bine. La Paris, Monica Lovinescu, o
TeFeListă avant la lettre, obsedată de controlul asupra intelectualității din
exil, îl convinge pe Mircea Eliade să-i blocheze marelui scriitor publicarea la
Gallimard a romanului Întîlnire la Judecata de Apoi. Grupul condus de Monica
Lovinescu și-a justificat hăituirea lui Petru Dumitriu prin faptul că
scriitorul ar fi colaborat cu regimul comunist. Era un argument subțire.
Bărbatul Monicăi Lovinescu – Virgil Ierunca – fusese după 23 august 1944 un
harnic colaborator al comuniștilor. E drept, plecase apoi în exil, dar gestul
izvora din nemulțumirea că nu fusese răsplătit îndeajuns, comuniștii procedînd
la fel cu toți așa zișii tovarăși de drum. În realitate, simpatiile și antipatiile
Monicăi Lovinescu nu depindeau nici de valoarea operei, nici de poziția
politică. Depindeau masiv, în măsura în care postul de la Europa liberă îi
permitea libertatea de a spune orice (ca, de exemplu, să facă nuanțe în
denunțarea comunismului), de recunoașterea ei drept Lider al intelectualilor
din exil și nu numai.
Petru Dumitriu vine în România ca invitat
al lui Ion Iliescu. Gestul președintelui de atunci nu ține de convingerile
politice sau literare, ci de influența lui Eugen Mihăiescu asupra lui. Marele
grafician, venit și el din exil, unde se afirmase ca un autentic anticomunist,
intervine pe lîngă Ion Iliescu, în calitate de consilier al acestuia, pentru
a-l invita pe Petru Dumitriu în țară.
Eram în 1996. România trăia isteria
campaniilor electorale:
Pentru locale, pentru parlamentare, pentru
prezidențiale.
O isterie amplificată și de miza acestor
alegeri.
De șase ani la putere se afla Ion Iliescu.
Opoziția eșuase în 1992 să-l schimbe cu
Emil Constantinescu. Acum părea că Schimbarea va avea loc. În acest context
Petru Dumitriu face greșeala de a se implica în campania electorală de partea
FSN. Îl sprijină pe Ilie Năstase din partea FSN împotriva lui Victor Ciorbea,
din partea CDR.
Se afișează cu Ion Iliescu.
Gesturile erau ale omului.
Ele n-aveau legătură cu opera literară.
Ori Petru Dumitriu era , este și va fi,
cel mai mare scriitor român din toate timpurile.
Reușise să unească într-o sinteză unică pe
Liviu Rebreanu cu Camil Petrescu.
Sosirea în țară a acestui monstru sacru ar
fi trebuit să se constituie într-un eveniment literar. Scena literară era însă
sub stăpînirea lui Nicolae Manolescu, un fel de Titu Maiorescu de Drumul
Taberei. Gruparea Albilor de pe vremuri se reconstituise acum sub forma unei
Grupări TeFeListe. Căzuseră victime intrigilor ei Augustin Buzura și Eugen
Simion, foști membri ai Grupării Albilor, dar care cochetau cu Ion Iliescu.
Indiferent de poziția sa politică Petru Dumitriu ar fi trebuit primit cu
smerenie. Nu s-a întîmplat asta. A funcționat nu numai politizarea excesivă,
neobolșevică a vieții literare, dar și spaima că ierarhia de valori impusă de
Gruparea Albilor ar fi fost clătinată, prin așezarea lui Petru Dumitriu pe primul
loc.
După alegeri Petru Dumitriu a plecat din
țară.
A murit în 2002 în singurătate în exil
perpetuu.
Soarta lui Petru Dumitriu ar fi fost
împărtășită de Marin Preda dacă acesta ar fi trăit și ar fi cutezat să scrie ca
publicist independent.
TeFeLiștii l-ar fi făcu praf și pulbere.
Slavă Domnului pentru posteritatea operei
sale c-a murit înainte de 1989.
https://www.cristoiublog.ro/tefelistii-l-ar-fi-facut-praf-si-pulbere-pe-marin-preda/
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu