Izvorul nesecat al minunilor Maicii
Domnului
de la Horăicioara
Minunea
se petrecea în timpul stăreţiei arhimandritului Ermoghen Buhuș (1837-1877). Tradiția spune că toți
călugării s-au zăvorât în bordeie și s-au hotărât ca 40 de zile să nu mănânce
și să nu guste apă, rugându-se neîncetat. Dumnezeu le-a ajutat, iar la 40 de
zile primul monah care a ieșit din bordei ar fi văzut-o pe Maica Domnului
lovind cu toiagul chiar în locul unde este astăzi izvorul.
Acest izvor,
singura sursă de apă din împrejurimi, a fost binecuvântat cu darul tămăduirii
bolilor sufleteşti şi trupeşti ale celor care veneau cu credinţă la Maica
Domnului de la Horăicioara. Renumele său a impus alegerea celui de-al doilea
hram al mănăstirii: „Izvorul Tămăduirii”, pe lângă cel dintru început, „Buna Vestire”.
Femeia care și-a recăpătat vederea
Părintele
Spiridon de la Mănăstirea Horaița își amintește că în ’95, pe când era egumen
la Horăicioara Părintele Naum, Dumnezeu să-l odihească, a venit la mănăstire o
bătrânică care își pierduse vederea. Familia a adus-o și femeia s-a închinat la
icoana Maicii Domnului făcătoare de minuni, aflată în pridvorul bisericii. Cu
multă dragoste, părintele a îndemnat-o să meargă la izvor, să ia apă și să-și
spele ochii, iar mai apoi să bea și într-adevăr femeia și-a recăpătat vederea.
La
Mănăstirea Horaiţa se organizează în fiecare an, de sărbătoarea Izvorului
Tămăduirii, procesiunea cu icoana făcătoare de minuni a Maicii Domnului, un
lung și smerit alai de la Horaiţa la Horăicioara. Sute de credincioși, veniți
din toate părțile, o slăvesc pe Maica Domnului, cea care nu și-a depărtat mila
Sa de la noi.
De atunci și
până astăzi, izvorul minunilor Maicii Domnului de la Horăicioara nu a secat,
mângâind dureri de nevindecat, alinând suferințe adânci și biruind moartea cea
sufletească.
„Râuri
de tămăduiri izvorăști, Fecioară, celor ce cu credință aleargă neîncetat la
izvorul tău, Dumnezeiască Mireasă!
Minunea înmulțirii hranei
binecuvântate de Cuviosul David Bătrânul
În august
1963, au venit la mănăstire 75 de livanaţi (săteni din Livanates). Au lucrat de
bunăvoie pentru bazinul de apă al mănăstirii. Mulţi creştini din Livanates,
patria Cuviosului David, făgăduiseră să ofere ceva
mănăstirii, în bani sau muncă. Aşa au ajuns atunci aceşti 75 de bărbaţi să
lucreze la bazin. În mănăstire se mai aflau încă 15 bărbaţi care voiau să
ajute. Părintele lacov coordona lucrările, dar era şi singurul care trebuia să
se îngrijească de mâncarea şi găzduirea acestor oameni buni.
A folosit
tot ce exista în magazie. Dar, într-o bună zi, s-au terminat alimentele. Bani
nu avea. A căutat pe toate rafturile, prin toate colţurile şi a reuşit să afle
numai două ocale şi jumătate de paste făinoase, iar ca pâine numai o jumătate
de prescură. I-a dat şi bătrânul Eftimie o jumătate de pâine neagră. Dar
acestea erau nişte cantităţi neînsemnate pentru cei aproape o sută de oameni
care lucrau toată ziua.
Se mâhnea şi
nu ştia ce să facă. Îl cuprinsese deznădejdea şi aproape că plângea când se
gândea că trebuie să lase lumea flămândă. Deodată i-a venit o idee: a adus
cratiţa cea mare, a aruncat în ea pastele făinoase şi pâinea şi luând-o în
mâini s-a dus cu ea în biserică. S-a oprit înaintea icoanei Cuviosului
David şi i-a spus:
‒ Sfinte
al meu, aceşti oameni lucrează pentru mănăstirea ta. Se întorc
obosiţi şi flămânzi. Nu am altceva să le dau ca să mănânce, fără numai două
ocale şi jumătate de paste făinoase cu puţin untdelemn, o jumătate de prescură
şi o jumătate de pâine (şi le arăta Sfântului). Te rog să le
binecuvintezi, să mănânce şi să se sature.
După ce a
făcut mâncarea în acea cratiţă, a început să o împartă la muncitori, dar ea nu
se termina. S-au săturat cu toţii şi a mai prisosit o jumătate de cratiţă.
Aceasta au văzut-o mulţi, între care şi egumenul de acum, părintele Chiril. Mulţi
ani după aceea, povestind minunile Cuviosului David, Părintele Iacov spunea:
‒ Fratele
meu, atunci s-a repetat minunea cu cele cinci pâini.
(Stelian Papadopulos, Fericitul stareţ Iacov
Ţalikis, stareţul Mănăstirii Cuviosului David, traducere de
ieromonah Ştefan Nuțescu, Editura Evanghelismos, Bucureşti, 2004, pp. 125-126)
Sursa: Pr Alexandru
Stanciulescu Barda
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu