Ion Lazu. Despre ce vorbim?
Foarte
interesant și binevenit textul d-nei Magda Ursache comentând un pamflet din
1934 al lui Mircea Eliade. (Dl Dan Culcer îl inserează pe-al d-sale blog,
tradus în franceză de Alain Poncet). Citisem textul la vremea când a fost
retipărit în România, l-am recitit acum, cu viu interes. Se adeverește că
ideile importante își păstrează pe deplin valabilitatea în timp.
Eliade se
adresa ”tinerilor intelectuali și scriitori” care la începutul anilor treizeci
cârteau împotriva poporului român, găsindu-i la rigoare toate defectele din
lume - nu insist - și dorindu-și să devină orice altceva, numai nu români,
conaționali pe care îi copleșeau, mefienți, cu puzderie de reproșuri. Ca
surtucar zelos și ca (întârziat) admirator al lui Eliade, cunosc în ansamblu
situația din cultura noastră în anii 30 - nu mai spun, căci se știe, de ce am
ajuns atât de anevoie la cunoașterea acelor realități... - era vorba de tineri care, într-o țară
întregită istoric și în plin avânt economic, practic racordată la exigențele
istorice, trecând prin școli și deschizându-se ei înșiși către cultură, animați
de aspirații dar și minați de orgolii personale, au perceput cu neplăcere
decalajul destul de accentuat între starea de lucruri din cultura Europei de vest
și cea de la noi, cultură cu greu/ca să nu zic: eroic edificată, în doar
100-150 de ani, dar aflată deja pe propriile picioare. Însă, de la dorința de a
se racorda cu grăbire la marele flux occidental (fără să se fi pătruns
îndeajuns de meritele înaintașilor direcți, și până la ”exagerațiuni” cu
privire la concetățenii lor (ca să-l cităm pe marele junimist Titu Maiorescu,
ctitor de cultură în specific național), nu e decât un pas, cel al
imprudenței/nerăbdării juvenile, ca să nu spun direct: al superficialității;
căci, la drept vorbind, nu e cine știe ce ispravă să găsești deficiențe
națiunii din care te-ai ridicat, oricât ar fi ele de vădite și de numeroase,
însă nu e mare lucru nici să observi că aceleași hibe sunt proprii și
vecinilor, în forme uneori chiar mai grave/acute. E de-ajuns să cercetezi cu
atenție și fără duhul părtinirii ce se întâmplă în ograda vecinului. Orbiți de
luminile Parisului, acei juni grabnici în estimări n-au mai luat seama la
faptul că mulți actanți de frunte din Orașul Lumină nu erau defel francezi (cu
care francezii să se mândrească pe drept), ci tot alogeni, dragă Doamne - și că
asta se tot întâmplă în lumea culturală, nu numai la noi, unde
înaintemergătorii (observație corectă!) erau ori greci, ori aromâni, nemți,
armeni ori de alte proveniențe; dar atunci ce hram purtau Apollinaire la Paris,
Kafka la Praga, Pușkin la Moscova etc., dar și alți corifei de la Roma, Madrid,
Londra... Dar până la urmă și Tristan Tzara la Geneva și la Paris. Dar și
Ilarie Voronca, Benjamin Fondane… – aspecte pe care intelectualii dunăreni n-ar
fi trebuit să le ignore, din proximitate. Să nu fi aflat ei o iotă despre mari
români care au excelat dincolo de fruntarii?
Să ne gândim doar la Dimitrie Cantemir, la Spătarul Milescu, la Antioh
Cantemir, întemeietorul poeziei culte din Rusia… Deci avea dreptate Eliade să
arunce batista pe țambalul unor tineri cărora tot ce era românesc le stârnea
crampe stomacale/mintale, dacă nu și creative.
Adăugând un
semn de întrebare la titlul din 1934 al lui Eliade: A nu mai fi român (?),
doamna Magda Ursache repune în discuție problema de principiu, cu precizări
salutare privind personalități românești
ale vremii, precum Pârvan, Blaga, Nae Ionescu, Crainic, Iorga, care au edificat
o cultură națională, fie că se trăgeau nemijlocit din străbuni geto-daci, ori
antecesorii lor veniți care și de unde se integraseră, făcând corp comun cu
sufletul românesc; M.U. pune accente dezaprobatoare pentru moda actuală de la
noi, inițiată și susținută de ceva vreme de noii/vechii deja ”intelectuali
tineri” (nu le mai spun și scriitori) gen Patapievici, Pleșu, Liiceanu,
Tismăneanu (să nu-l uit, pentru această ocazie, pe cel mai de pomină dintre ei:
Lucian Boia, căruia tot ce e românesc îi... pute, aducându-l la exasperare.). Da, din păcate, absolut tot ce e românesc și
pro-național îi nemulțumește profund pe acești internaționaliști-proletari de
modă nouă – internaționaliști pentru că nicio rădăcină sufletească nu-i
nutrește din fondul genetic al românilor și proletari pentru că nu au nimic de
pierdut, ci totul de câștigat, cum stipulează versul Internaționalei comuniste;
deveniți notorii anume prin prestațiile lor așa-zicând pro-europene,
globalizante, multiculturale sau cum se vor mai fi numind, iar în fapt, din
demersul lor ”constructiv” nu sunt de
reținut decât atacurile denigratoare la blazonul românității.
Bine le-o
zice Magda Ursache acestor ”gazetari nervoși care au ce au cu identitatea”, dar
și mai bine face autoarea reamintindu-le de holocaustul comunist, de deținuții
politici, de Canal, de Sighet, de atâtea orori cominterniste, toate sub
malefica pornire de a șterge de pe fața pământului amintirea și strădaniile
elitelor românești din Interbelic, de a trage cu buretele peste istoria unei
etnii ce s-a dezvoltat cu demnitate și cu încredere conținută în geniul ei
istoric, deși răzlețită de arealul latinității, în mijlocul atâtor adversități
din partea vecinilor abia coborâți din șa, apoi din partea imperiilor milenare,
și în urmă din partea ideologiilor ce le-au luat locul, mai nocive decât tot ce
perfectase înneguratul Ev Mediu...
Mă întreb și
azi: ar trebui să ne rușinăm ca români pentru faptul că la noi, în spațiul
carpato-dunărean, imediat după încheierea Primului Război Mondial nu s-a
dezvoltat o mișcare comunistă de masă, precum în țări din vecinătate: Ungaria
(vezi Republica Sovietică Ungară, din 1919, a lui Bela Kun), vezi ascensiunea
fără egal a comuniștilor din Grecia, gata-gata să acceadă la putere, dar și a
celor din Italia, din Germania, din Franța și Spania (războiul civil de câțiva
ani dintre comuniști și regaliști) - să vin cu precizări? Sau dimpotrivă, față
cu această realitate care ne singularizează în context, ar fi cazul să mă
mândresc cu flerul guvernanților români, care au respins de plano ideologia
comunismului primitiv-asiatic din Rusia, simțind că dinspre acea parte ne
pândește: cotropirea, ștergerea identității naționale, neantul istoric
(asuprire/mutilare de care apoi n-am mai scăpat preț de 4 decenii; iar
consecințele nu s-au stins nici până astăzi...)
Deci, în
Interbelic, ”a nu mai fi român” părea (și în bună măsură chiar era) pentru
intelectualii de modă nouă(inclusiv avangarda autohtonă – să-i fi zis mai
degrabă alogenă?) doar un subiect de
cafenea, mai nesărat, ce-i drept: în loc să se întrebe ce pot da mai bun
națiunii lor, ca juni plini de disponibilități și de generozitate, ei se
văietau că nu au de la cine să ceară cât mai mult, pe nemuncite; ei se pretau
la mofturi salonarde de tipul: românii nu au metafizică, ei nu găsesc o
rezolvare în suicid etc., - ceea ce până la un punct e chiar adevărat pentru
români, statistic vorbind, în vreme ce, lucru știut, vecinii din Câmpia
Panonică dețin primul loc în domeniu.
Se
lăbărțează în media noastră destule personalități în ebuliție, pe care hotarele
țării ”nu puteau să-i mai încapă”. Au ales, cu neagră inspirație (ca să nu zic:
pe recompense mănoase), meseria de ciocli ai națiunii – și o țin tot așa,
încântați/amăgiți de cozile unor snobi la lansări pe la Romexpo. Despre
sentimentul înălțător al iubirii de țară și neam să nu le vorbești; ei strâmbă
din nas la atari idei vetuste, cică, ignorând faptul simplu că neapartenența de
neam este în sine o nefericire fără leac, fără leac…
Apelul academicienilor este ridiculizat de
aceștia, cu exprimări grosiere; se fac afirmații veninoase precum că moldoveni,
munteni, ardeleni nu sunt decât formal împreună - ignorându-se lucrul cel mai
important din istoria noastră, anume faptul că am fost de 2 milenii o singură
etnie, iar despărțirea ne-a fost impusă dinafară, deci a rămas formală și fără
consecințe asupra sufletului național; între moldoveni și munteni nu era decât
firicelul de apă al Milcovului, lesne de
”secat dintr-o sorbire” -, ceea ce s-a și întâmplat la 1869, când destule alte
națiuni europene nu cunoscuseră încă unirea...(Ce era Germania până la Bismark?
Dar Italia până la Victor Emanuel?)
Acum, un
fapt colateral, cum ar putea să pară: Marii scriitori români din exil au
continuat să scrie în limba română, inclusiv Mircea Eliade, care numai
lucrările științifice și le redacta în franceză/engleză, ca să poată apărea în
revistele de profil, pe când scrierile literare erau mereu în românește. (Să mai notez că după Decembrie s-au întors
la vatră scriitori importanți care aleseseră exilul: Breban, Nedelcovici,
Astaloș, Vișniec, atâția alții). M-a impresionat ardoarea cu care Eliade se
interesa de soarta textelor sale în țară, chiar pe vremea comunismului: scria
pentru cititorii români și în modul cel mai firesc își dorea ca mesajul lui
artistic să ajungă la sufletul lor. Este o bucurie de care cei mai sus vizați
nu vor avea parte în veci de veci. (Ocupați până peste cap cu cârtelile…)
Iar până la
urmă, o întrebare de bun simț: Există printre noi vreun om cu scaun la cap și
cu un minim bun-simț care, iubindu-și țara și neamul, străduindu-se să-și aducă
aportul la propășirea lor, să dorească izolarea ermetică a României -, ca
insulă de neatins între țările europene, eventual separată de acestea prin
garduri de sârmă inexpugnabile, de nu chiar cu ziduri ciclopice trumpiene? Există
măcar un singur precedent întru această erezie? Și atunci, despre ce vorbim?
Mulțumiri
dlui Dan Culcer pentru această postare. Felicitări entuziaste Magdei Ursache
pentru puterea spirituală întru afirmarea și apărarea identității naționale, ce
se degajă din eseul D-sale.
Devotat, Ion
Lazu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu