Uniunea Europeană: federalizare ori
fragmentare?
Uniunea
Europeana e la ananghie. Plina de mandrie, ingimfare si aroganta la adresa
cetatenilor de rind, continentul nostru nu o duce bine. Istoria, insa, merge
inainte – cu sau fara el. Cum scriem deseori, Uniunea Europeana nu va dainui
vesnic, iar romanii trebuie sa tina in minte, din nou si din nou, ca soarta lor
depinde de Dumnezeu si valorile crestine. Doar Dumnezeu ne poate pazi de ceea
ce e pe drum. Si ce e pe drum, nimeni nu stie. Cert e, ca inca din iunie anul
trecut cind Marea Britanie a votat sa parasesaca Uniunea Europeana, acest vas
care, zic britanicii, se scufunda, e nelinistita. E prinsa ca intr-o stransoare
intre o America pragmatica determinata sa-si avanseze propriile interese si o
Rusie cu apetit pentru expansiune teritoriala si dezmembrarea Uniunii Europene
si a Aliantei Nord Atlantice. Alegerea lui Trump ca Presedinte al Americii, cit
si politicile lui deja aplicate in primele saptamini de cind a devenit
Presedinte, adauga la nelinistea Uniunii Europene. La asta se mai adauga
posibilitatea reala ca in anul acesta ori in anul viitor Franta ori Olanda, ori
amindoua, sa se retraga din Uniunea Europeana. Iar dupa ele, alte tari. Liderii
unionali par inspaimintati, chiar daca Donald Tusk si Angela Merkel insista ca
nu trebuie sa ne ingrijoram de loc. Asta e slujba lor – sa ne spuna ca totul e
bine, chiar daca nu e asa, si ca trebuie sa mergem inainte si sa nu fim
nelininstiti.
Tusk si Merkel
Dar nici
Tusk ori Merkel, nici cetatenii de rind ai Europei nu sunt linistiti. Un sondaj
de opinie facut public de EurActiv pe 6 februarie confirma nelinistea si
alarmarea profunda a europenilor. [Rezultatele sondajului le aflati aici.]
80% dintre
francezi prefera un lider care, asemenea lui Trump, e gata sa impuna schimbari
radicale in politica economica si structurile politice ale Uniunii Europene.
Criza de confidenta a europenilor in liderii lor a ajuns si ea la nivele fara
precedent.
In Italia,
73% din respondenti opineaza ca Italia e in declin, 69% in Spania, 67% in
Franta, etc.
Majoritatea
francezilor (61%) cred ca nivelul lor de viata e inferior nivelului de viata al
parintilor lor, la fel ca 60% in Italia, 56% in Spania, etc.
89% dintre
spanioli nu au confidenta in guvernul lor, 80% in Italia, 77% in Franta, etc.
Ingrijorator,
un procent ridicat de cetateni prefera un lider autoritar („strong leader”),
72% in Spania, 70% in Franta, 67% in Italia, etc.
Parca
spaniolilor le e dor de Franco, francezilor de De Gaulle si italienilor de
Mussolini. Dupa cum ne-am putea astepta, cei mai putin ingrijorati dintre
europeni sunt germanii, care inca cred ca o duc bine si ca nivelul lor de viata
nu e amenintat. Si asta nu e de mirare, avind in vedere ca Germania a stiut
totdeauna cum sa negocieze dintr-o pozitie de putere si sa joace jocurile
europene in asa fel ca totdeauna sa dea mai putin decit primeste.
Tusk e si el
alarmat. Pe 31 ianuarie a transmis o nota „colegilor” lui („Dear colleagues”)
inainte de sumitul liderilor Uniunii Europene tinut in Malta pe 3 februarie.
Nota nu e adresata noua, cetatenilor de rind ai Uniunii Europene. Mai potrivit
ar fi fost sa ni se adreseze noua ca „dragi cetateni ai Uniunii Europene”
(„Dear citizens of the European Union”) Dar faptul ca nu a facut-o denota
distantarea lui si a celor din jurul lui fata de noi, cetatenii de rind ai Uniunii.
[Nota o aflati aici.]
Tusk vede
trei amenintari pentru Uniunea Europeana: (1) China, Rusia, Orientul Mijlociu,
islamul radical si „declaratiile ingrijoratoare” ale Casei Albe; (2)
sentimentele nationaliste si xenofobe din interiorul Uniunii Europene; si (3)
starea de suflet a „elitei” (ati citit bine – „elita” nu cetateni) pro-europene
(„The third threat is the state of mind of the pro-European elites”). Pe cei
din urma, Tusk ii critica pentru pesimismul lor, pentru ca increderea lor in
integrarea politica europeana e in declin, pentru ca se lasa intimidati de
„argumentele populiste”, si pentru ca pun la indoiala valorile fundamentale ale
democratiei liberale.
Ce propune
Tusk? Intensificarea procesului si ritmului de integrare a Uniunii Europene. („We
must therefore take assertive and spectacular steps that would change the
collective emotions and revive the aspiration to raise European integration to
the next level”.)
Domul Tusk
si „elita” pro-europeana probabil nu isi dau seama ca aceasta declaratie
ingrijoreaza pe unii si-i ofenseaza pe altii. Ne ingrijoreaza pe noi si pe
milioane de alti cetateni ai Uniunii Europene. Pe noi cei care nu avem voce
nici control aspra evenimentelor care ne influenteaza viata. Pe noi, cei care
am avea ceva de spus dar pe care nu ne intreaba nimeni daca vrem „mai multa
(ori mai putina) Europa”, cit si ce fel de Europa. Pe noi, cei dispretuiti de
„elita” pro-europeana in care Tusk isi pune nadejdea.
Curtea Constitutionala a Romaniei
Discutam si
un exemplu concret – timiditatea de care a dat dovada Curtea Constitutionala a
Romaniei cind, in noiembrie, in loc de a decide, ca institutie nationala a
carei autoritate provine din suveranitatea noastra nationala, recunoasterea ori
nerecunoasterea in Romania a casatoriilor homosexuale incheiate in strainanate,
a transferat aceasta autoritate Curtii Europene de Justitie. Va reamintim ca in
Romania, Codul Civil, adoptat in Parlament cu peste doua treimi din voturi, nu
permite recunoasterea in Romania a casatoriilor homosexuale. Natiunea romana
s-a pronuntat ferm, clar si concis asupra subiectului in 2009.
Dupa sapte
(7) ani, Curtea Constitutionala aroga Curtii Europene de Justitie autoritatea
de a declara constitutionalitatea ori neconstitutionalitatea acestui paragraf
din Codul Civil al Romaniei. In opinia cetatenilor de rind, asta e strigator la
cer si inacceptabil. Intelegem rationamentul Curtii, dar exemplul acesta
trebuie sa fie un semnal de alarma pentru toti romanii: devenim din ce in ce
mai putin stapini la noi in casa. Casa Europeana, condusa de „elita
pro-europeana” pe care se sprijina Tusk, devine tot mai autoritara si stapina
la noi in casa, cu sau fara acordul nostru. Aceleasi simtaminte le impartasesc
majoritatea catetenilor din tarile mai mici ale Europei si cele care au intrat
in Uniunea Europeana dupa prabusirea comunismului, inclusiv Romania. Jocurile
europene mereu si mereu i-au avantajat pe cei din Occident nu pe cei din Est.
Cei din Occident au stabilit regulile jocului, iar cei din Est le-au acceptat,
volens nolens, iar daca au comentat, au fost, si inca sunt, ostracizati.
Panta federalizarii
Dupa votul
britanic de secesiune din Uniunea Europeana am depistat doua documente
intocmite de doua comitete unionale diferite dar care insista asupra aceluiasi
obiectiv – rezolvarea problemelor cu care se confrunta Uniunea Europeana pe
moment atirna de federalizarea cit mai rapida a Europei, adica transformarea ei
dintr-o uniune intr-o federatie.
Primul
document, lung de 14 pagini, are o data de 5 iulie 2016 si a fost intocmit de
Comitetul Afacerilor Constitutionale din Parlamentul European (Committee on
Constitutional Affairs). El cere
rescrierea
Tratului de la Lisabona, care e in fapt Constitutia Uniunii Europene;
stabilirea
de „instrumente si capacitati” europene moderne care sa inlocuiasca
„interguvernamentalismul”;
transformarea
Comisiei Europene intr-un executiv cu autoritatea de a initia legislatii care
sa fie aprobate de Parlamentul European si Consiliul European prin majoritate
simpla de vot;
transformarea
Curtii Europene de Justitie intr-un tribunal care sa revizuiasca legislatiile
initiate de Comisia Europeana;
integrarea
cit mai stransa a tarilor membre si prevenirea dezintegrarii europene;
crearea unui
tip nou de state cu statut de „asociati” ai Uniunii Europene, in loc de
„membri”, pentru tari ca Marea Britanie ori Norvegia;
o politica
externa comuna a Uniunii Europene („a common foreign and security policy”);
transformarea
Vice-Presedintelui Comisiei Europene in functia noua de Ministru de Externe al
Uniunii Europene;
modificarea
alegerilor europarlamentare prin lansarea de alegeri unionale – adica la nivel
de uniune nu nationale- privind aspectele unionale, si alegeri nationale ori
locale privind aspectele nationale;
redistribuirea
locurilor in Parlamentul European;
transformarea
Consiliului European intr-un Consiliu al Statelor Membre (Council of States);
transformarea
Consiliului Statelor Membre in a doua camera legislativa a Parlamentului
European;
constrangerea
parlamentelor nationale de a adopta la nivel intern legislatiile adoptate de
Consiliul Statelor Membre; si
abolirea
votului unamim ori adoptarea directivelor prin consens si inlocuirea lui cu
validarea lor prin 80% din numarul Statelor Membre.
Curios,
documentul sugereaza posibilitatea ca statele dizidente, adica cele care
voteaza impotriva, sa fie excluse din Uniunea Europeana ori sa fie reduse in
rang de la statutul de „membru” la cel de stat „asociat”.
Ati ametit
citind paragraful precedent? Mesajul lui, chiar daca subtil transmis, e clar:
elita europeana doreste o integrare europeana si mai profunda si rapida, cu sau
fara acordul nostru, adica al cetatenilor, iar statele care sunt impotriva ar
putea fi excluse din Clubul european ori Casa europeana.
Din asta
Romania nu are nimic de castigat. O politica externa comuna unionala nu e in
avantajul Romaniei. Tancurile Rusiei sunt la 100 de kilometri de Romania si la
mii de kilometri de Amsterdam. E indoielnic ca in caz de agresivitate ruseasca
impotriva Romaniei Europa va face ceva. Pentru ca, si pina cind, tancurile
rusesti ajung in Amsterdam, distanta e lunga, si pentru a ajunge acolo, vor
trebui sa treaca prin Romania si Europa Centrala. Iar lasitatea si lipsa de
determinare de care Uniunea Europeana a dat dovada in confruntarea agresiunii
Rusiei, terorismului islamist si migratiei musulmane constituie garantii pentru
Romania ca va fi lasata singura in cazul unor ostilitati din partea inamicilor
ei. Mentalitatea curenta a Occidentului nu e de loc diferita de cea metaforic
pronuntata de Cancelarul Bismark al Germaniei in Secolul XIX privind tarile din
Balcani, atunci sub autoritatea Imperiului Otoman: „The Balkans are not worth
the bones of a Pomeranian soldier”. („Balcanii nu merita oasele vreunui soldat
german”.)
Guvernarea globala
Dupa
alegerea lui Trump la Casa Alba, Comitetul Dezvoltarii din Parlamentul European
a publicat, pe 11 noimebrie, un raport cu retete aditionale pentru
federalizarea Europei. In plus, propune ca Uniunea Europeana sa promoveze
guvernarea globala („global governance”) (a „strong commitment to and promotion
of rules-based globalgovernance…” ) Nu necesita multe explicatii pentru a
intelege acest concept ori tendinta despre care am scris si cu alte ocazii – ne
confruntam cu o politica agresiva a elitei europene si mondiale pentru
construirea si adoptarea la nivel mondial a unui sistem de guvernare globala,
numit, in documentele UE, „guvernare globala” („global governance”). O astfel de
guvernare e nedemocrata, autoritara si fara sens.
Fragmentare?
Anul 2017 si
anul viitor vor fi ani care, din perspectiva istoriei mereu in flux, trebuie
urmariti cu atentie. Uniunea Europeana e prinsa ca intr-o menghina, dar si
simultan atrasa, de doi poli opusi, unul in Est (Rusia) si unul in Vest
(America). Britanicii au decis sa graviteze in directia opusa Europei, spre
America, iar Rusia lui Putin devine tot mai atractiva pentru segmente ale
populatiei din Europa de Est si Centrala care vad in el calitati de lider pe
care nu le vad in liderii unionali. Atacurile teroriste din Europa, migratia
musulmana si criza economica sunt aspecte cauzate, zic unii, de insasi Uniunea
Europeana, care s-a dovedit a fi incapabila de a preveni aceste probleme ori de
a le rezolva. De ce, se intreaba tot mai multi europenei, sa facem parte din
acest vas care se scufunda si cu care ne scufundam si noi?
Intr-un
sens, e bine ca Uniunea Europeana se confrunta cu problemele pe care le
cunoastem cu totii. Ea sta la o rascruce istorica de drumuri. Europa va trebui
sa invete sa-si rezolve propriile probleme fara ca sa se bizuiasca pe altii ori
sa-i blameze pe altii pentru esecurile ei. Luna viitoare se vor sarbatori 60 de
ani de la semnarea Tratatului de la Roma. Dupa 60 de ani, Europa e mai
pesimista, mai nesigura de ea insasi, mai in pericol decit a fost atunci.
Liderii europeni trebuie sa invete pragmatismul, cum sa previna si sa rezolve
probleme. Dar mai ales, sa pretuiasca oamenii de rind. Pina in 1979 cind a fost
lansat Parlamentul European, Uniunea Europeana suferea de un deficit
democratic. Din nefericite, Parlamentul European nu a eradicat deficitul si el
s-a adincit.
Alienarea
populatiei de rind de elita europeana, pusa in functii de cei alesi de noi,
este o problema majora. Ea se intensifica. Uniunea Europeana a marginalizat
oamenii de rind, le-a dictat cum sa gandeasca si i-a constrans sa asculte in
loc ca Uniunea Europeana sa asculte de ei. Uniunea Europeana a cautat sa ne
asigure painea pe masa, ceea ce e un obiectiv nobil. Dar a neglijat sa
inteleaga ca omul nu traieste numai cu paine si ca are si suflet. Ca sufletul
trebuie si el hranit. Sufletul european poate fi hranit numai cu autenticele
valori europene – adica cele crestine, nu seculare. Uniunea Europeana nu a inteles
lucrul acesta si nici nu vrea sa-l inteleaga. Uniunea Europeana ne-a sufocat,
iar cind ne-am opus, ne-a marginalizat.
Ramine deci
de vazut daca in urmatorii ani Europa va invata din esecurile trecute si isi va
indrepta purtarea. Federalizarea Europei va fi un dezastru, ne va suprima
suveranitatea nationala, valoric vorbind ne va ucide sufletele, ne va submina
suveranitatea si ne va transforma in vasali inca si mai obedienti ai
Bruxelului.
Sursa: Prof.
Valentina Lupu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu