ADEVĂRUL DESPRE PRIMATUL
APOSTOLIC ȘI STATUL PAPAL
( prima parte)
GHEORGHE CONSTANTIN NISTOROIU
„Primatul
ar fi fost moştenit succesiv din primatul apostolic-Petru,
ai cărui urmaşi sînt episcopii Romei care-şi
au succesiunea de la
papa Clement al Romei, ca urmaş direct al
Apostolului Petru.”
(SFÎNTUL NECTARIE de EGHINA)
O scurtă retrospectivă
a Bisericii Romei.
Punându-l pe
Apostolul Petru din ceata cerească a
Apostolilor, nelegitim pe Scaunul de
Episcop al Romei, i s-a uzurpat conferirea apostolică dată de IISUS.
Acelaşi lucru
s-a întâmplat şi în Biserica Ierusalimului care i-a încredinţat Apostolului Iacob, ruda Domnului, dar nelegitim Ierarhia Bisericii Cetăţii
Sfinte.
Urmaşii
Apostolului Iacob s-au numit
episcopi, apoi patriarhi, dar niciodată vicari ai Domnului Hristos.
Dacă l-au
numit pe Apostolul Petru, nu simbolic ci direct Ierarhul Episcopiei primare a
Romei, latinii nu mai aveau dreptul să-l înlocuiască niciodată cu alt nume,
chiar dacă sugestiv succesorii lui se intitulau urmaşul lui Petru...
Calitatea
inoculată Ierarhilor Episcopiei Romei de episcopus civitatis aeterne, s-a
impus prin confirmarea Sfântului Apostol Petru ca Prim Episcop al Romei, deşi Apostolatul a fost instituit direct de Mântuitorul Iisus Hristos, nominal,
fără transmitere ereditară, iar Instituţia Eclesială a fost instituită de Apostoli
prin Pogorârea Duhului Sfânt. Ierarhii au fost confirmaţi de către Apostolii
care au răspândit creştinismul în întreaga lume, fie dintre Ucenicii
Apostolilor, fie dintre fii aleşi ai locului Cetăţii respective.
Punându-l
forţat pe Apostolul Petru pe scaunul Romei, Biserica latină şi-a revendicat şi
s-a declarat cu de la sine putere-PRIMATUL PAPAL UNIVERSAL fundamentat pe:
a) Instituirea
primatului apostolic în persoana fericitului Petru (de apostolici primatus
in beato Petro institutione);
b) Continuitatea
primatului la Pontificii romani (de perpetuitate primatus Petri Romani
Pontificis);
c) Natura şi
esenţa primatului Pontificului roman (de vi et ratione primatus Romani
Pontificis);
d) Principiul
infailibilităţii Pontificului roman (de Romani Pontificis infailibili
magisterio). (Sf. Nectarie de Eghina, De
ce papa şi supuşii lui s-au despărţit de Biserica lui Hristos? Istoria
Schismei (I), trad. din lb. greacă de Caliopie Papacioc, Ed. Evanghelismos,
Bucureşti-2011, p. 17)
Alegerea
Apostolului Petru pe scaunul episcopal al Romei n-a fost întâmplătoare.
Raţionamentul a fost acesta: Petru ca Apostol era considerat de latini Vicarul
lui Hristos, fiindcă, zică-se tot de către romani, Iisus i-ar fi încredinţat
Cheile Raiului. Devenind primul Episcop al Romei, urmaşii săi papii nu deveneau
vicarii lui Petru, ci Vicarii lui Hristos, care în mod implicit îşi exercitau
puterea precum Hristos Arhiereul absolut atât peste Cer, cât şi peste pământ.
Ierarhii
celorlalte Biserici Apostolice, a Ierusalimului,
Antiohiei, Alexandriei şi Constantinopolului
s-au numit pur şi simplu Episcopi, iar ulterior Patriarhi.
Biserica
Apostolică Universală Luptătoare a Mântuitorului pe pământ era Mâna Sa dreaptă care binecuvânta lumea creştină, slujind şi slăvind Capul ei-Iisus Hristos. Cele 5 Degete
de la Mână erau cele 5 Biserici Apostolice, dar cu următoare
distincţie: Biserica Romei care reclama direct Ocrotirea expresă a Apostolului
Petru, iar celelate Biserici Surori se considerau Fiicele lui Hristos şi ale Maicii
Sale, dar şi privilegiatele tuturor celor 13
Apostoli, inclusiv a lui Petru.
Cât timp
Biserica Romei a rămas în sânul dreptei credinţe-Ortodoxia, dar substituindu-l
pe Hristos-Capul ei cu Petru, a
rămas numai sub energiile necreate ale Duhului Sfânt, fiindcă s-a alăturat
consensului Sinodal al Bisericii Apostolice, alături de celelalte 4 Biserici
Surori, altfel ar fi pierdut şi această brumă de har.
Niciodată cele 4 Biserici Apostolice
Surori: Ierusalimul, Antiohia, Alexandria şi Constantinopolul
n-au renunţat la Capul ei IISUS
HRISTOS!
Niciodată cele 4 Biserici Apostolice
Surori n-au renunţat la credinţa-Ortodoxă!
Niciodată nu s-au considerat una superioară alteia canonic sau
dogmatic!
Niciodată nu au râvnit
hegemonia universală, ci s-au considerat un singur TRUP având Cap doar pe Fiul lui Dumnezeu-Mântuitorul Bisericii Sale cereşti şi pământeşti!
Regele
francilor Pepin cel Scurt (741-756), cu binecuvântarea şi invitaţia papei
Ştefan II (752-757), a trecut în fruntea armatei în Italia distrugând regatul
longobarzilor între anii 754-756, iar teritoriul cucerit a fost dăruit papei
Ştefan II pe care papa inspirat l-a botezat:
<<Patrimonium Sancti Petri>>, punându-se astfel bazele STATULUI PAPAL UNIVERSAL- RESPUBLICA ROMANORUM
între anii 754-755 și care a durat neîntrerupt până la 20 Septembrie 1870, când
a fost desfiinţat de “Marele Inspector
General”, grad 33 Giuseppe Garibaldi (1807-1882), conform instrucţiunilor
primite de la Direcţia supremă a francmasoneriei* şi reînfiinţat la 11 Februarie 1929, dar nu
în limitele vechilor hotare.
* (Paul
Rosen, L’Ennemie Sociale, Histoire documentee des faites et gestes de
la Franc-Masonerie, Paris-1890)
Biserica
Romei nu s-a zidit nici pe Jertfa Hristică, nici pe sacrificiul Apostolic, ci
pur şi simplu pe sacrilegiul orgoliului,
mândriei, hegemoniei
Fazele preliminare Schizmei
celei Mari:
-
împărţirea
Imperiului roman de către augustul Diocleţian (284-305), în anul 286 în
Imperiul roman de Răsărit cu capitala la Nicomidia şi Imperiul roman de Apus cu
capitale la Roma;
-
mutarea
capitalei Imperiului universal Bizantin la Constantinopol, la 11 Mai 330 de
către Împăratul Constantin cel Mare (306-337);
-
împărţirea
Imperiului Bizantin de către Teodosie cel Mare (379-395), în 395 între fii săi,
Arcadiu (395-408) care a primit Orientul şi Honoriu (395-423), căruia i-a
revenit Occidentul;
-
introducerea
ereziei adaosului <<Filioque>>
în Simbolul de Credinţă Niceo-Constantinopolitan, adică purcederea Duhului
Sfânt: <<de la Tatăl şi de la Fiul>>
de către latini, parţial în anul 447 la Soborul I de la Toledo, apoi în cel
de-al III-lea, Toledo-589 şi Aachen 809, apoi definitiv în 14 Februarie 1014;
-
încorporarea
provinciilor Iliricului oriental, Italia de Sud-Calabria, Sicilia şi Creta sub
jurisdicţia patriarhului de Constantinopol de către împăratul Leon III Isaurul
(717-740), şi confiscarea veniturilor Romei din acele provincii;
-
încoronarea
regelui franc Carol cel Mare (768-814), ca împărat roman al Apusului în Noaptea
de Crăciun a anului 800, de către papa Leon al III-lea;
-
respingerea
pretenţiilor papei Nicolae I (858-867) de a impune primatul papal apusean şi
asupra Bisericii Răsăritului, de către patriarhul ecumenic Fotie (858-867;
877-886), care l-a excomunicat pe papă în anul 867;
-
cardinalul Humbert fără împuternicirea
superiorului său papa Leon al IX-lea care decedase la 19 Aprilie 1054, a emis
un act de excomunicare prin care îi anatematiza pe patriarhul Mihail Cerularie
(1043-1058), clericii şi credincioşii Bisericii sale Ortodoxe, pe care l-a
aruncat pe masa Sfântului Altar a Catedralei Sfânta Sofia la începutul Sfintei
Liturghii în Sâmbăta din 16 Iulie 1054
şi a fugit;
-
motivul
principal al mârşavului act, al nelegitimei anateme a fost acelaşi:
pretenţia universală a papilor asupra
întregii Biserici din Apus şi Răsărit;
-
patriarhul
Mihail Cerularie a convocat Sinodul de la 24
Iulie 1054, care a hotărât în unanimitate: anatema asupra papei Leon IX, a
cardinalului Humbert, a delegaţilor papali şi a Bisericii romane.
Cauzele fundamentale
privitoare la schismă, revendicate de Biserica Răsăriteană:
„pretenţiile
arogante şi anticanonice privitoare la primatul Papilor Romei care contravin
duhului Bisericii celei Una, Sfinte, Soborniceşti şi Apostoleşti, aşa cum este
el formulat în Sfânta Scriptură, apărat şi păstrat de cele şapte Sfinte Sinoade
Ecumenice; inovaţiile introduse, prin
care Biserica romană s-a îndepărtat atât de mult de Biserica Ortodoxă
Sobornicească şi Apostolească şi încălcarea autorităţii Sfintelor Sinoade,
singurele care pot deţine adevărul în Biserică.” (Sfîntul Nectarie, op.
cit., p. 18)
Prin Schisma
cea Mare de la 1054, când s-a rupt voit şi definitiv de trupul Bisericii
Apostolice Universale, intitulându-se Biserica Romano-catolică, ea pierde definitiv
harul Duhului Sfânt, nemaiavând calitatea de Instituţie divino-umană, ci doar
de: Asociaţie, Federaţie, Confederaţie, Confrerie, Congregaţie papisto-umană.
Patriarhul
ecumenic Atenagora I (1949-1972), şi papa Paul al VI (1963-1978), printr-o <<Declaraţie comună>>
rostită concomitent la Constantinopol şi Roma în 7 Decembrie 1965, au ridicat reciproc anatemele din 16 şi 24 Iulie 1054.
CRUCIADELE APUSENE CATOLICE
Cruciadele catolice au avut un scop religios: eliberarea Locurilor Sfinte de sub stăpânirea arabilor, la care
s-au alăturat şi cauze politico-economice disimulate.
Unii dintre cavaleri au căutat mântuirea, alţi spiritul de aventură,
alţii bogăţia.
CRUCIADA I-a (1096-1099), a avut drept
corifei pe împăratul Alexios I Comnen (1081-1118) şi papa Urban al II-lea
(1088-1099). Primul a pus aurul, celălat armata de cavaleri: flamanzi, germani,
franci, bretoni, englezi, provensali.
Grosul Cruciadei
l-au format baronii şi nobii răsfiraţi pe patru grupe de cruciaţi:
Grupa I-a sub conducerea ducelui Godefroy de
Bouillon al Lotharingiei (Belgia), a contelui Robert de Flandra, fiul lui
Wilhelm Cuceritorul (1066-1087) al Angliei şi fraţii Eustache şi Balduin de
Boulogne cu cavaleri lotaringieni, flamanzi, germani.
Grupa a II-a sub conducerea ducelui Normandiei,
Robert de Courtheuse (1087-1105), fiul cel mare al lui Wilhelm Cuceritorul, i-a
înrolat pe ambiţioşii cavalerii francezi, bretoni şi englezi.
Grupa a III-a a contelui de Toulouse, Raymond
al IV-lea (1088-1105), cu Adhemar du Puy, legatul papei a aliniat cavalerii
provensali.
Grupa a IV-a animată de ducele Boemond de
Tarent (+1111), Robert Guiscard de Sicilia (1015-1083), fiul ducelui
normanzilor şi Trancred (+1112), nepotul de soră al lui Boemond. Toate cele 4
grupe au adunat peste 200.000 de cruciaţi.
Bătălia
pentru Antiohia a durat 7 luni de zile şi a costat 160.000 de vieţi.
Cruciaţii au înfiinţat primele
state latine în Orient, Edesa (1098-1144),
Antiohia (1098-1268) şi Ierusalimul (1099-1187), după „un masacru fără precedent în istorie,
ucigând pe iudei şi musulmani, fapt care a compromis ideea de cruciadă.” (Pr.
prof. dr. Ioan Rămureanu, Istoria
Bisericii Universale. Manual pentru Seminariile teologice, Ed. I.B.M. al
B.O.R. Bucureşti-1992, p. 246)
CRUCIADA a II-a (1147-1149)
Primul Principat latin a căzut definitiv în 1146, în mâinile emirilor
arabi, fapt ce l-a determinat pe ducele Raymond de Edesa să-i ceară papei
Eugeniu al III-a (1145-1153), o nouă cruciadă, ce s-a promulgat prin bula din 1
Decembrie 1145.
Cruciada a
II-a organizată de abatele Bernard de Clairvaux, i-a avut conducători regali pe împăratul german Conrad al III-lea
(1138-1152), şi regele franc Ludovic al VII-lea (1137-1180). Ambele armate şi
capii lor şi-au dat întâlnire la Constantinopol cu scopul de a cuceri capitala
imperiului bizantin şi numai diplomaţia abilului împărat Manuil I Comnen
(1143-1180) a salvat imperiul creştin de Răsărit.
Cruciaţii apuseni
au ridicat la Ierusalim două biserici: Golgota
şi Sfântul Mormînt între
1140-1149, pentru a-şi rezerva dreptul de monopol asupra Cetăţii sfinte.
În 1148, cele
două Case imperiale s-au unit: Bertha de Sultzbach, cumnata lui Conrad al
III-lea, a devenit împărăteasa Irina (+1152), soţia lui Manuil I Comnen.
Ludovic al
VII-lea s-a aliat cu Roger II al Siciliei, dar intenţia lor a rămas pe loc.
CRUCIADA a III-a (1189-1192)
Cruciada a III-a a debutat din start cu înfrângere peste înfângere.
Biruitorul a fost Saladin, sultanul Egiptului (1171-1193), care după atacul din
4 Iulie 1187, asupra Transiordaniei, Palestinei şi Siriei, au pierit 14 000 de
cavaleri latini. A urmat Ierusalimul care l-a primit biruitor pe Saladin în 2
Octombrie 1187, pe care sultanii Egiptului l-au stăpânit până în 17 Februarie
1229, când peste aşteptări sultanul Malik al Kamil (1218-1238) l-a retrocedat
creştinilor cruciaţi pentru 10 ani.
În fruntea
Cruciadei a III-a au stat 3 bărbaţi puternici: Friederich I Barbarossa
(1152-1190), împărat german, Richard Inimă de Leu (1189-1199), monarhul englez
şi Filip al II-lea August (1180-1223) regele francez. Constantinopolul a fost
la un pas să fie atacat de augustul Barbarosa. După o primă victorie a Cetăţii
Iconium-capitala turcilor selgiucizi, probabil sub aburii biruinţei, împăratul
german s-a înecat în râul Selef-Cilicia la 10 Iunie 1190. Armata imperială a
fost condusă de fiul lui Friederich I Barbarosa, Friederich de Şvabia doar până
la Acra, fiincă moare şi el în luna Ianuarie 1191.
Cei doi
monarhi rămaşi în viaţă şi în Cruciadă şi-au jucat fiecare cartea sa: regele
englez a cucerit de la bizantini la 6 Mai 1191, insula Cipru, iar împreună cu
omologul său francez au cucerit pe 12 Iulie 1191, Acra. S-au certat pentru
locul I, şi regele Franţei a părăsit cruciada întorcându-se acasă. Viteazul
Inimă de Leu-Richard n-a reuşit decât un armistiţiu cu Saladin al Egiptului
care a oferit cruciaţilor o fâşie din litoralul Mediteranei între Jafa (Joppe)
şi Acra, mărită după cucerirea Beirutului. Leul s-a întors în Anglia, după ce
i-a dăruit insula Cipru regelui Ierusalimului Guy de Lusignan, stăpânită trei
secole prin descendenţii săi (1192-1489), când au cucerit-o veneţienii
(1489-1571), apoi de turcii sultanului Selim al II-lea (1566-1574)
CRUCIADA a IV-a (1202-1204)
Iniţiatorul ei a fost papa Inocenţiu al III-lea, beneficiarul:
Republica Veneţia angajată contra cost cu transportul cruciaţilor. Alt
interesat a fost Alexios IV, fiul lui Isac II Anghelos (1185-1195) împăratul
bizantin, înlăturat de pe tron şi orbit de Alexios III-Anghelos fratele.
Alexios IV, în 1201, a ajuns să ceară ajutorul cruciaţilor pentru înscăunarea
tatălui său, în schimbul supunerii Scaunului papal a Bisericii ortodoxe
greceşti. Veneţia a pus umărul şi cruciada a IV-a sub dogele Enrico Dandolo a
ajuns în Iunie 1203 la Constantinopol. După 10 zile de asediu, uzurpatorul de
frate este alungat şi aşezat orbul Isac II Anghelos, care neputând plăti suma
cerută de cruciaţi, a fost răsturnat în 25 Ianuarie 1204, aşezându-l pe Alexios
V Dukkas Murtzuflos, dar nici acesta n-a putut plăti.
Cruciaţii ca
să nu piardă au asediat Cetatea bizantină Sfântă în Vinerea Patimilor -13
Aprilie 1204, trecând-o timp de 3 zile până la Înviere prin moartea pe Cruce,
iar pe temelia de sânge curat au zidit Imperiul latin de Constantinopol
(1204-1261), sub aura sângeroasă a lui Balduin de Flandra (1204-1205). Din
imperiul cucerit samavolnic, 3/ 8 din teritoriu a revenit veneţienilor,
Catedrala Sf. Sofia şi numirea unui patriarh veneţian în persoana lui Toma
Morosini. Regatul Tesalonic, Macedonia şi Tesalia au fost oferite lui Bonifaciu
de Montferrat, iar alţi cruciaţi şi-au fondat despotate şi ducate: Geoffroy de
Villehardouin (+1278) a primit Despotatele de Ahaia şi Moreea (vechiul
Peloponez), iar alţii Ducatele Atenei şi
Tebei.
Aristocraţia
bizantină şi clerul ortodox s-au refugiat în Asia Mică punând bazele Imperiului
grec de Niceea (1204-1261), unde s-a întronizat şi Patriarhia ecumenică în anul
1308, Imperiul grec de Trebizonda (1204-1461), tot în Asia Mică şi Despotatul
de Epir în Europa.
Cucerirea
Imperiului Bizantin la 29 Mai 1453, de către sultanul Mahomed al II-lea
(1451-1481), s-a datorat prăpastiei adânci săpate între latini şi bizantini,
prin ocuparea samavolnică de către fraţii
cruciaţi a Imperilui de Răsărit între 1204-1261.
CRUCIADA COPIILOR (1212)
Un închipuit
şi nătâng cioban francez Ştefan Etienne, izbit de o nălucire fantomică
considerată chemare a adunat o cruciadă de copii francezi pentru Palestina.
Regele Filip al II-lea i-a interzis plecarea copiilor, dar doi negustori atei,
anticreştini i-au îmbarcat pe corăbii în portul Marsilia spre Orient. Două
dintre corăbii au naufragiat, iar cei care au ajuns la Alexandria în Egipt şi
în alte ţări arabe au fost vânduţi ca sclavi. Nicolae un copil german de nici
10 ani, a condus o legiune cu mii de copii din Colonia (Koln), trecând Alpii
spre porturile italiene înspre Palestina. Cea mai mare parte a copiilor n-a
supravieţuit.
CRUCIADA a V-a (1228-1230)
În cruciada a
V-a s-au angajat Andrei al II-lea (1205-1235), regele maghiar, Leopold al
VII-lea duce de Austria, nobili din Bavaria şi Austria, mărşăluind spre
Palestina între 1218-1219. „După toată
probabilitatea, între ostaşii lui Andrei al II-lea se aflau şi români din
Transilvania.” (Pr. prof. dr. Ioan Rămureanu, Istoria Bisericii Universale, op. cit., p.251). Aventura
maghiarului a rămas doar aventură.
Cu siguranţă
că maghiarul monarh a avut tot interesul să sacrifice câţi mai mulţi dintre
tineretul dârz şi luptător valah.
A urmat a
doua expediţie de germani, westfali şi olandezi plecaţi din Bremen sub
conducerea conţilor George de Wied şi Wilhelm de Olanda, cărora li s-a alăturat
şi fostul rege al Ierusalimului-Jean de Brienne, ce va ajunge şi împărat latin
de Constantinopol (1229-1237). Au reuşit doar ocuparea portului Damietta,
iluzie care a durat un an şi o lună, recucerit apoi de Malik al Kamil, sultanul
Egiptului, pe care călugărul Francisc de Assisi (+1226) a încercat să-l
convertească în 1219.
A doua fază a
expediţiei a pornit fără binecuvântarea papei, pe cont propriu a lui Friederich
al II-lea (1215-1250), împăratul german, care deşi excomunicat şi înfierat de
pontif ca „păgân şi musulman”,
monarhul apusean la convins pe cel mai înţelept sultan al Egiptului, Malik al Kamil să încheie la 11 Februarie 1229,
tratatul de la Jaffa prin care a obţinut pentru 10 ani custodia „Ierusalimului (fără moscheea lui Omar),
Betleemul, Nazaretul, ducatul Toron din
Galileea de nord şi teritoriul Sidonului din Fenicia, pentru ca luptele dintre
musulmani şi creştini să înceteze”
(ibid., p.
251)
Împăratul
Friederich al II-lea a intrat la 17 Martie 1229, triumfal în Ierusalim,
punându-şi singur coroana pe cap, apoi în Mai acelaşi an a cedat-o cavalerilor
cruciaţi care au păstrat-o până la 23 August 1244, când au fost înfrânţi de
turci.
CRUCIADA a VI-a (1248-1254)
În 1245 la
Conciliul din Lyon, papa Inocenţiu al IV-lea (1243-1253), a emis bula pentru o
nouă cruciadă, în fruntea căreia s-a oferit în 1248, Ludovic al IX-lea
(1226-1279), regele Franţei. A iernat în Cipru, iar primăvara s-a îndreptat
spre Egipt. A cucerit portul Damietta, însă în drum spre Cairo a fost făcut
prizonier cu întreaga sa armată la Mansura în 1250, iar flota de pe Nil
distrusă. S-a răscumpărat cu greu, pierzând însă şi portul. Timp de 4 ani a
peregrinat cerşind după ajutoare.
CRUCIADA a VII-a (1270)
Mentorul
ultimei cruciade a fost tot regele Ludovic al IX-lea, care s-a deplasat la
Tunis sperând să-l convertească pe emir şi împreună să cucerească Egiptul.
Ciuma a lăsat cruciada fără cap şi fără mulţi cruciaţi. Urmaşul şi fiul său
Filip al III-lea (1270-1285), a reuşit un armistiţiu cu saracinii,
întorcându-se în ţara sa.
Uzurparea
conferirii apostolice dată de Iisus ucenicului său Petru și alegerea forţată,
nelegitimă, dar intenţionată a Ap. Petru pe scaunul Romei,a constituit temeiul legitim în susţinerea Primatului Papal Universal, iar Capul ei episcopul să fie
numit, Vicarul lui Hristos.
Cauzele Schismei Mari-1054
au fost politice şi religioase privind instituirea primatului apostolic-Petru
şi Statul papal.
Primele trei Cruciade,pornite din iniţiativa bazileilor bizantini s-au
întrecut în excese barbare, jafuri păgâne şi crime inumane împotriva evreilor,
arabilor, creştinilor ortodocşi
considerați schismatici.
Cruciada a IV-a a prefăcut Ortodoxia Învierii
Domnului în Răstignirea pe Cruce a Imperiului Bizantin.
Cruciada
copiilor francezi a fost un sacrilegiu soldat cu genocidul infantil şi vânzarea
celor rămaşi în viaţă ca sclavi.
Setea
de glorie, de mândrie, de jaf, de bogăţie, de putere, de autoritate, au călcat în picioare scopul pentru care fuseseră
iniţiate cruciadele, pierzând cu totul caracterul creştin pe care şi l-au
asumat.Cruciaţii germani, francezi, normanzi, englezi, veneţieni, maghiari nu
aveau nimic comun cu demnitatea de cavaler şi nici cu onoarea de creştin.
*** partea I-a
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu