Discursul lui Ioan Aurel Pop despre
Eminescu cenzurat de Liiceanu pentru Boia. Istoria, Adevărul și Miturile vs
Dosarele CNSAS, Minciuna și Securitatea
Liiceanu cenzurează ca-n comunism pentru Boia
„Tocmai fiindcă nu m-am născut ieri, accentul pe care așa-zisa
dezvăluire a revistei 22 îl
pune pe Ioan Aurel Pop,
noul președinte al Academiei Române, mă face să cred că suntem martorii unei
tentative de discreditare a acestuia. În realitate, doar un naiv n-ar remarca
faptul că momentul
apariției acestui articol a fost corelat, inevitabil, cu alegerea lui Pop la
conducerea Academiei” a declarat Micaela
Ghițescu, fostă deținută politic, traducătoare și, din 2003, redactor-șef
al publicației „Memoria – revista gândirii
arestate”. În plus, aceasta a mai dezvăluit pentru PSnews că,
în urmă cu doi ani, cunoscuta publicație a întâmpinat un act de cenzură.
Distinsa doamnă octogenară a fost telefonată de ”o persoană foarte importantă
și foarte cunoscută în întreaga țară, o persoană cu puternice conexiuni
politice”, care i-a solicitat cu vehemență și în mod repetat să scoată din
revista care urma să fie trimisă la tipar a doua zi un pasaj critic referitor
la Lucian Boia dintr-un articol al istoricului Ioan Aurel Pop în apărarea lui
Eminescu. Consulând textul publicat în 2016 cu cel original al profesorului
Ioan Aurel Pop am descoperit că pasajul vizat se referea la editura Humanitas, de unde deducem că cel
care a silit-o pe Micaela Ghițescu să cenzureze „Memoria” a fost chiar Gabriel
Liiceanu. Iată cum, în plină
democrație, „Memoria”
a devenit chiar o „revistă a gândirii arestate”. „M-am tot întrebat cum de a aflat personajul cu pricina – care,
repet, este foarte important și foarte cunoscut în România – de faptul că
revista Memoria urma să publice a doua zi acel articol? Din
acel moment – având în vedere calibrul personajului care mi-a telefonat –,
mi-am dat seama că Ioan Aurel Pop a stârnit nemulțumiri în niște medii care nu
vor pregeta să-i facă probleme și pe viitor. Iată că nu m-am înșelat deloc”, a
declarat Micaela Ghițescu.
Ținta, însă, nu s-a lăsat ciuruită. După ce a câștigat funcția de președinte al Academiei Române, Ioan-Aurel Pop a explicat calm că nu a colaborat niciodată cu Securitatea și, mai mult, că în perioada comunistă nu a fost plecat nici măcar o singură dată în Occident. Aceasta spre deosebire de rivalul său, Lucian Boia, acoperitul SIE(după cum rezultă din alba-neagra cu documente secrete ajunse acum la CNSAS) și navetist cu acte în regulă (i.e. de la Securitate) în spațiul dușmanilor comunismului cu mult înainte de căderea lui. Timp de aproape două decenii. Ziaristi Online vă prezintă azi – integral – discursul lui Ioan Aurel Pop despre Eminescu cenzurat de Liiceanu pentru Boia:
Ținta, însă, nu s-a lăsat ciuruită. După ce a câștigat funcția de președinte al Academiei Române, Ioan-Aurel Pop a explicat calm că nu a colaborat niciodată cu Securitatea și, mai mult, că în perioada comunistă nu a fost plecat nici măcar o singură dată în Occident. Aceasta spre deosebire de rivalul său, Lucian Boia, acoperitul SIE(după cum rezultă din alba-neagra cu documente secrete ajunse acum la CNSAS) și navetist cu acte în regulă (i.e. de la Securitate) în spațiul dușmanilor comunismului cu mult înainte de căderea lui. Timp de aproape două decenii. Ziaristi Online vă prezintă azi – integral – discursul lui Ioan Aurel Pop despre Eminescu cenzurat de Liiceanu pentru Boia:
Eminescu şi Transilvania
(sau Elogiul culturii naţionale
româneşti)
Acad. Ioan-Aurel Pop
Lui Mihai Eminescu i-au adus laude toţi românii care l-au citit,
de la cei mai mari cărturari până la oamenii de rând, fascinaţi de versul şi de
verbul său. Nu pot pomeni aici toate monografiile şi ediţiile Eminescu şi nici
elogiile închinate din secolul al XIX-lea încoace marelui poet. Trebuie doar să
amintesc că, începând cu anul 1932, George Călinescu i-a tot prezentat viaţa,
pentru generaţii de români, cu măsura omului echilibrat şi a specialistului
desăvârşit, plasându-l pe Mihai Eminescu sub semnul eternităţii. Concluzia
exegetului era tulburătoare: „Astfel se stinse în al optulea
lustru de viaţă cel mai mare poet pe care l-a ivit şi-l va ivi vreodată, poate,
pământul românesc. Ape vor seca în albie, şi peste locul îngropării sale va
răsări pădure sau cetate, şi câte o stea va veşteji pe cer în depărtări, până
când acest pământ să-şi strângă toate sevele şi să le ridice în ţeava subţire a
altui crin de tăria parfumurilor sale”[1].
De aceea, ni s-a părut tuturor drept cel mai firesc lucru ca Ziua Culturii
Naţionale, pentru toţi românii, să fie ziua naşterii lui Mihai Eminescu.
În deceniile din urmă, totuşi, şi statura de scriitor naţional a
lui Eminescu a fost pusă în chip drastic în discuţie, cu accente de condamnare
care păreau fără drept de apel. O singură justificare poate să explice asemenea
reacţie, anume cultura oficială de tipul corului cu o singură voce din anii
„Cântării României”, când şi cele mai înalte idealuri româneşti intraseră în
ridicol şi deriziune. În acest context ideologic – cum se ştie – nici Eminescu
nu putea fi decât „luceafăr”, „geniu”, „poet nepereche”, „patriot” etc., fapt
care a condus, prin repetare abuzivă, la tocirea respectivilor termeni şi,
pentru cei mai mulţi, la golirea lor de sens. Justificarea este însă numai
parţială, fiindcă ea nu explică de ce, în peisajul cultural românesc
post-decembrist, multe judecăţi de valoare despre Eminescu au căzut în extrema
condamnării, denigrării şi calomnierii, când, de fapt, nu era nevoie decât de
revenirea la calea de mijloc, realistă. În acest cadru eterogen, abordarea
echilibrată a creaţiei scriitorului a rămas mult timp o rara avis. Abia ultimii ani par să mai fi
potolit din patimile exhibate de unii „critici” imberbi atunci când venea vorba
de Eminescu. Meritul unei asemenea atitudini naturale îl are, în cea mai mare
parte – spre cinstea ei – Academia Română, prin Secţia sa fondatoare de
filologie şi literatură română.
Un exemplu de denigrare „erudită şi matură”, ex cathedra(expresia nu este metaforică, fiindcă autorul denigrării era pe
atunci titular la prima universitate a ţării, din capitală), a lui Eminescu a
venit în 1997, printr-o lucrare-eseu, apărută apoi în mai multe ediţii, în
tiraje „de masă”, la Editura „Humanitas”[2]. Cu toate precauţiile
luate de autor, Eminescu este portretizat, în chip necruţător, în paginile
cărţii drept „mit”, cu următoarele conotaţii: „autohtonist şi xenofob” (p. 11),
„naţionalist” (p. 60), „gazetar şi profet naţionalist” (p. 91),
„antioccidental”, prolog, prin „Doină”, al unor „invocaţii naţionale
legionare”, plasat, într-o succesiune nefastă, alături de Zalmoxis, Ştefan cel
Mare, Horea şi Căpitan (p. 320)[3]etc. Toate aceste lucruri –
expuse într-o manieră alertă şi într-un stil atractiv, convingător – pot părea
şi par multora reale, aievea, mai ales că între cititori puţini sunt
cunoscători profunzi ei operei eminesciene şi, mai puţini încă, sunt la curent
cu evoluţia detaliată a istoriei moderne şi contemporane, în lume şi la noi.
Mesajul lucrării menţionate[4] (şi
al altora, care exprimă opinii aproape identice) păcătuieşte, în cazul lui
Eminescu, din cel puţin două motive: 1) face din Eminescu un om dedublat, cu o
faţă de mare poet şi cu o alta – total diferită – de gazetar xenofob şi
naţionalist; cu alte cuvinte, unul este Eminescu-poetul şi cu totul altul
Eminescu-ideologul; 2) judecă ideile literare, dar mai ales politice ale lui
Eminescu prin prisma unor idealuri declarate cumva universale şi atemporale,
dar care au, toate, caracter istoric şi au apărut recent; altfel spus, Eminescu
este „rău” fiindcă nu a anticipat „Declaraţia universală a drepturilor omului”,
nici drepturile minorităţilor definite de Comisia Europeană şi nici nu a
protestat când numele său a fost alăturat de legionari numelui Căpitanului! În
treacăt fie spus, plasaţi în acea situaţie nefericită, nu s-au putut revolta
nici Ştefan cel Mare şi nici Horea, adică alţi „naţionalişti”! Suprema acuză
adusă poetului se leagă cumva de poezia „Doină”, considerată un fel de esenţă
în versuri a xenofobiei eminesciene: „Cine-a îndrăgit străinii/ Mânca-i-ar
inima cânii” (p. 231)[5]. Aici se procedează prin izolare, individualizare
şi scoatere din context, încât cititorii înţeleg că „geniul naţional al
românilor” este un mărunt autohtonist, un naţionalist şi un xenofob, în
contrast cu spiritele luminate ale timpului său. Autorul omite să spună că toţi
marii creatori romantici şi post-romantici ai secolului al XIX-lea – mai ales
cei afirmaţi în rândul popoarelor central şi sud-est europene – exprimau
aceleaşi idei cu Eminescu despre străinii „cotropitori”, în spiritul
aspiraţiilor de libertate naţională şi de formare a statelor naţionale. Cele
mai progresiste figuri ale secolului lui Eminescu erau luptătorii pentru
propăşirea idealurilor naţionale, îndreptate împotriva ocupanţilor, împotriva
„naţiunilor imperiale”, educate ca să stăpânească. Glorificarea trecutului nu
este „păcatul” lui Eminescu, ci al tuturor creatorilor romantici, de oriunde,
iar ura (exprimată poetic ori gazetăreşte) faţă de străinii asupritori (sau
consideraţi ca atare, în bloc) este un atribut general al elitelor popoarelor
supuse. A-l acuza pe Eminescu de xenofobie în acord cu idealurile democratice
de azi şi cu legislaţia în vigoare este ca şi cum l-am respinge pe Aristotel
pentru că i-a definit pe sclavi drept „unelte vorbitoare”. De altminteri,
asemenea tentaţii sunt curente. Să ne amintim că şi Bălcescu i-a reproşat lui
Mihai Viteazul faptul că nu i-a eliberat pe ţărani, ca şi cum lumea de final al
Evului Mediu s-ar fi putut ghida după principiile democrat-liberale ale
secolului al XIX-lea. Dar nici Bălcescu nu scapă de pana vajnicului critic,
fiind acuzat nu numai de naţionalism incurabil, dar şi pentru vina de a fi
permis să i se pună de către comunişti chipul pe bancnota de o sută de lei. Ca
urmare, şi el apare drept un fel de criptocomunist. În acelaşi fel, după
judecăţile din cartea menţionată, Eminescu – preluat şi de legionari după
aproape o jumătate de secol de la moartea sa – ar fi fost un gardist avant la lettre!
A fi „naţionalist” în epoca lui Eminescu însemna a-ţi iubi în chip
neţărmurit ţara şi poporul şi a lupta pentru libertatea naţională. Acesta
era unul dintre cele mai înalte idealuri morale posibile, exprimate numai de
spiritele cele mai alese. Termenul, ca toate ismele, a dobândit conotaţii peiorative (cu sensul de exagerare a unui
sentiment, a unei atitudini etc.) mult după moartea lui Eminescu, în secolul al
XX-lea. Toţi marii contemporani ai lui Eminescu, din România şi din ţările
vecine, au construit ţările lor, naţiunile lor moderne, s-au mândrit cu aceasta
şi s-au declarat „naţionalişti”. A fi „naţionalist” atunci însemna a lupta
contra puterilor multinaţionale înglobante, care îngrădeau folosirea limbii
proprii, a religiilor şi confesiunilor specifice, a tradiţiilor popoarelor mai
mici, oprimând sute de milioane de oameni. Prin prisma unor anumite curente
contemporane, această atitudine poate părea demnă de condamnat, dar abordarea
aceasta este complet falsă şi arată lipsa unei gândiri istorice.
Acuza de naţionalism adusă
lui Eminescu este însă – inclusiv din perspectiva contemporană – foarte gravă.
Ea vizează şi atitudinea poetului faţă de Transilvania. Să ne amintim că în
anul 1850, când se năştea micul Eminovici la Ipoteşti, ţara noastră exista
numai în sufletele unor vizionari, era o ţară de ţări supuse puterilor vecine.
Oltenia şi Muntenia formau ceea ce străinii numeau Valahia, iar românii Ţara
Românească, „provincie privilegiată”, situată în orbita Imperiului Otoman;
Dobrogea era, de mai bine de patru secole, efectiv sub ocupaţie turcească;
regiunea dintre Carpaţi şi Prut forma ciuntitul principat al Moldovei,
dependent, aidoma Valahiei, de Imperiul Otoman; Ţara de Sus – numită ulterior
Bucovina – cu vechile capitale ale Moldovei şi cu gropniţele domneşti (inclusiv
cu mormântul lui Ştefan cel Mare) se găsea, de la 1775, sub austrieci; Moldova
de răsărit (dintre Prut şi Nistru) era frântă de ruşi la 1812; Transilvania,
Banatul, Crişana, Maramureşul se aflau sub Habsburgi de la 1688 şi sub stăpâni
străini de vreo şapte-opt secole. Orice intelectual român responsabil de atunci
nu putea să fie decât revoltat de această situaţie şi dornic de unificare
politică a naţiunii, adică „naţionalist”.
Pe când „băietul” care
„cutreiera păduri” şi „se culca ades lângă izvor” avea vreo nouă ani, Muntenia,
Oltenia şi mica Moldovă (fără Basarabia şi Bucovina, dar cu cele trei judeţe
din sud, reprimite la 1856) se uneau sub Alexandru Ioan Cuza, formând Principatele
Unite, chemate oficial, la scurtă vreme, România. Când pleca silit principele
Alexandru Cuza şi venea incognito principele Carol I de Hohenzollern,
adolescentul precoce Mihai îi cerea „frumoasei Bucovine să se îmbrace în
doliu”, fiindcă „se stinse un luceafăr”. Aşa găsise cu cale elevul de la
Cernăuţi să-l cheme pe dascălul său ardelean, Aron Pumnul, care studiase în
limbă străină la Cluj, în aceeaşi înaltă şcoală crăiască în care învăţase alt
„naţionalist” înverşunat, anume Avram Iancu. Apoi, crescând într-o lună cât
alţii într-un an, Eminescu a scris despre „Dragoş Vodă cel Bătrân”, despre
„românii pierduţi pe Criş şi pe Mureş”, despre „Mureşan” care „scutura lanţul”,
despre „Târnava prinsă în galbine maluri”, l-a văzut aievea pe Horea „stând
călare pe-un munte falnic”, strajă pământului şi poporului „de la Nistru pân-la
Tisa”… În tot acest timp, a văzut mai adânc decât alţii devenirea ţării, adică
independenţa de la 1877 şi nedreptatea marilor puteri faţă de sacrificiile
românilor, pierderea Bugeacului şi obţinerea Dobrogei (în 1878, când vecinii
generoşi „ne-au luat ceea ce era al nostru şi ne-au dat ceea nu era al lor”),
proclamarea ţării drept regat, cu prestigiul crescut în Europa (1881) şi apoi,
la scurtă vreme, nu a mai văzut nimic din nimicnicia lumii acesteia, hotărând
să ne vegheze din ceruri, ca „un tânăr voievod” rătăcitor prin stele.
Nu se cuvine să vă spun
Domniilor Voastre, sub aceste „falnice bolţi” încărcate de înţelepciune, cum a
cunoscut Eminescu ţara toată, pe care o avea întipărită în suflet, în ciuda
vieţii sale scurte de numai 33 de ani deplin lucizi. Nu pot şi nu se cade să
insist asupra acelor familii Eminovici (Iminovici) de pe lângă Blaj şi Făgăraş,
nici să spun despre Iosif Vulcan şi a lui „Familie” orădeană ori despre emoţia
poetului când a văzut cu propriii ochi Mica Romă, salutată din inimă… Îmi
închipui numai cât se va fi iluminat, în cea dintâi călătorie sau în cealaltă,
cu trupa de teatru a lui Mihail Pascaly, sub turnul Bisericii Sfântul Nicolae
din Şcheii Braşovului, la sfat cu voievozii ctitori, apoi la Alba Iulia, la
adunarea „Asociaţiunii”, apoi în satul Bucerdea, pe Târnave, de unde pornise în
lume familia Maiorescu, ori la Târgu Mureş sau la Sibiu, ajutat de Nicolae
Densuşianu să ajungă la Răşinari, la popa Bratu, bunicul dinspre mamă al lui
Octavian Goga… Îl văd aievea, mustrat părinteşte de Slavici la Viena, sfătuit
de George Bariţiu, stimulat de Vulcan, ajutat de unii, neînţeles de alţii.
Poezia de dragoste de cea mai adâncă vibraţie i-a fost inspirată apoi de un alt
spirit transilvan (năsăudean) – Veronica Micle, dătătoare de har pentru „Eminul
ei iubit”.
Eminescu, purtând în suflet ţara întreagă, „de la Nistru pân-la
Tisa”, nu avea cum să ocolească, în viaţa reală şi în cea recreată prin opera
sa, Transilvania. A văzut în Transilvania originea statelor româneşti, prin
voievozii descălecători, originea şcolilor în limba română, prin dascălii
„descălecaţi” la Bucureşti şi Iaşi, dinspre Sibiu, Braşov, Blaj ori Cluj, a
admirat în Transilvania leagănul erudiţiei, acribiei şi dăscăliei, dar, mai
presus de toate, icoana românismului păstrat nealterat, cu rădăcinile lui
daco-romane, cu obsesia latinităţii, cultivate de Şcoala Ardeleană şi de
epigonii ei. Eminescu a fost emoţionat sincer în Transilvania, de oameni, de port,
de maniere, de nevoia deşteptării acestei părţi a naţiunii, ţinute încă în
ignoranţă şi supunere. A făcut chiar proiectul unui ciclu de conferinţe
populare, destinate maramureşenilor şi menite să cuprindă următoarele teme: 1.
Geniul naţional; 2. În favoarea teatrului; 3. Studii asupra pronunţiei; 4.
Patria română; 5. Poezia populară[6].
La serbările Putnei, Eminescu a strâns simbolic ţara la un loc, sub oblăduirea
spiritului ştefanian, iar în organizarea evenimentului s-a sprijinit în chip
serios pe transilvăneni şi bucovineni. Prima poezie i s-a publicat în
Transilvania (Crişana), iar prima răsplată literară pecuniară tot de acolo i-a
venit. Iată ce-i scria poetul, la un moment dat, lui Mecena al său (Iosif
Vulcan): „Mult stimate domnule şi amice, Mulţumesc pentru onorariul trimis –
cel dintâi pentru lucrări literare pe care l-am primit vodată-n viaţă. În
România domneşte demagogia, şi în politică şi în literatură; precum omul onest
rămâne aici necunoscut în viaţa publică, astfel talentul adevărat e înecat de
buruiana rea a mediocrităţilor, a acelei şcoale care crede a putea înlocui
talentul prin impertinenţă şi prin admiraţie reciprocă. Iartă-mi, stimate
amice, acest ton polemic, dar te asigur că a fost pentru mine o rară
mângâiere de-a mă vedea remunerat dintr-un colţ atât de depărtat al României,
din Oradea-Mare – când în ţara mea proprie nu voi ajunge
nicicând să însemnez ceva, excepţie făcând de cercul restrâns al câtorva amici.
Şi-apoi să nu fiu pesimist?”[7]
Şi totuşi, cu toată mizeria materială şi morală, cu toate
nopţile de înecat amarul la „Bolta Rece” sau aiurea, cu toată disperarea şi
boala, Eminescu nu s-a supărat niciodată pe România, nici pe ţările care
formau ţara cea mare şi nici pe poporul român şi nici măcar pe neamurile
străine. Despre România, atunci când era mai obidit, mai revoltat şi
mai flămând, Eminescu a scris cele mai frumoase versuri. S-a supărat, fireşte,
pe conducătorii răi, de toate etniile, pe prostie şi răutate, pe mediocritate
şi rapacitate. Insinuarea de xenofobie este, cel mai adesea, gratuită, câtă
vreme Eminescu îi veştejeşte pe aceia care stăpâneau şi asupreau poporul său,
mai ales poporul de jos. Natural, are unele tonuri prea aspre, confundă partea
cu întregul sau pe inamicii reali cu cei imaginari, proferează critici
nedrepte, mai ales atunci când, în mintea lui, realitatea interfera cu
ficţiunea. Putem constata chiar – printr-o formă de gândire anistorică – faptul
că Mihai Eminescu, judecat după normele noastre actuale, a exprimat idei
xenofobe şi antisemite. Dar, după nici un secol de unitate politică naţională,
suntem oare noi vrednici să-l judecăm pe Eminescu? Oare nu s-ar cuveni să-l
lăsăm pe el să ne judece? Sau ne temem să nu coboare asupra bicisniciei noastre
fulgerul judecăţii Poetului? Eminescu a fost geniu, nu sfânt, cu generoase
ieşiri, cu egoisme copilăreşti, cu logice planuri de propăşire a patriei şi a
universului şi cu lamentabile neputinţe omeneşti.
Dar calitatea de arhitect (în sens
spiritual) al României moderne nu i-o poate lua nimeni lui Eminescu.
Mort trupeşte în 1889, poetul nu a apucat să vadă Războiul cel Mare de
Întregire a Neamului, nici Mărăşeştii, nici adunările de la Chişinău, Cernăuţi
şi Alba Iulia, nici dreptatea istorică pe care, în fine, ne-au făcut-o cei mari
la Paris, în 1919-1920, recunoscând deciziile democratice ale românilor. Când a
trăit Eminescu, România de pe harta politică europeană avea maxim 137 000 de km
pătraţi, iar la 1918-1920 Regatul României era de circa 300 000 de km pătraţi,
exact „de la Nistru pân-la Tisa”, cum prevestise marele vizionar. Cu alte
cuvinte, Eminescu nu apucase să vadă pe hartă nici măcar jumătate din România
reală şi nici nu a avut stringentă nevoie! Când a fost la Cernăuţi, la Blaj şi
la Sibiu ori în atâtea alte părţi, a pipăit ţara aievea şi s-a convins că ceea
ce avea în suflet corespundea cu geografia şi cu etnografia. Când a scris „Dulce
Românie, asta ţi-o doresc!”, s-a gândit cu siguranţă la România rotundă,
descrisă în „Doină”, aşa cum, în pomenita scrisoare către binefăcătorul său,
plasează fără ezitare „Oradea Mare” într-un „colţ îndepărtat al României”.
Pentru poet – prin urmare – România exista demult, ca şi pentru Kogălniceanu
odinioară (la 1843) sau ca şi pentru Nichita Stănescu (cu mult după, prin anii
şaptezeci ai secolului trecut), ca şi pentru atâtea generaţii de români: patria
română era peste tot unde se vorbea româneşte; patria era chiar limba română!
Nicolae Iorga, în spirit eminescian, a scris cele mai frumoase
cuvinte în proză despre România şi ţările ei de demult: „În timpurile cele vechi, românii nu făceau nicio deosebire în
ceea ce priveşte ţinuturile pe care le locuiau; pentru dânşii, tot pământul
locuit de români se chema Ţara Românească. Ţara Românească erau şi Muntenia, şi
Moldova, şi Ardealul, şi toate părţile care se întindeau până la Tisa chiar,
toate locurile unde se găseau români. N-aveau câte un nume deosebit pentru
deosebitele ţinuturi pe care le locuiau şi toate se pierdeau pentru dânşii în
acest cuvânt mare, covârşitor şi foarte frumos, de Ţară Românească”.
Şi adaugă, lămuritor: „Ţara Românească a avut odinioară un sens pe care foarte
mulţi l-au uitat şi unii nu l-au înţeles niciodată; ea însemna tot pământul
locuit etnograficeşte de români”[8]. Numai
ignoranţii sau/şi răuvoitorii se pot mira de aceste afirmaţii. La fel scrisese
pe la 1700 Dimitrie Cantemir, când vorbea despre „toată Ţara Românească, care
apoi s-au împărţit în Moldova, Muntenească şi Ardealul” sau, cu câteva decenii
mai înainte, Miron Costin, convins că „numele [nostru] cel drept din
moşi-strămoşi este român,
cum îşi cheamă şi acum locuitorii din ţările ungureşti, şi muntenii ţara lor şi
cum scriu şi răspund cu graiul: Ţara
Rumânească”. Dar – ceea ce nu spun detractorii – la fel scriseseră şi
gândiseră şi Dante, Shakespeare, Cervantes, Goethe, Puşkin sau Petöfi, ca şi
Gibbon, Mommsen sau Michelet despre ţările şi popoarele (naţiunile) lor. Nici
ei nu mai sunt citiţi integral azi în culturile lor şi în cultura universală,
dar cât de mediatizate sunt în continuare mesajele lor! Şi cât de nesemnificativi
şi de mărunţi sunt aceia care-i hulesc! Marile spirite universale – chiar dacă
exprimă idei generale – nu pot reflecta decât epocile şi ţările lor. Toţi marii
scriitori ai lumii sunt mai întâi scriitori naţionali, fiindcă – chiar şi
atunci când nu recunosc asta – exprimă chintesenţa popoarelor lor, specificul
local, cel mai adesea specificul naţional.
Cum să fi fost Eminescu
„universalist”, „internaţionalist” şi „cosmopolit” când ţara aceasta, de-a
lungul vieţii lui pământeşti, nu a existat în realitatea ei recunoscută decât
în sufletele şi în minţile românilor? Cum să fi predicat Eminescu unirea cu
alte neamuri, când nu era făcută şi acceptată încă unirea neamului său? Cum să
ne permitem că condamnăm o linie firească de gândire care, din Evul Mediu până la
Ureche şi Costin şi de la Dimitrie Cantemir şi Şcoala Ardeleană la Eminescu,
Iorga, Constantin Giurescu, Ioan Lupaş sau Gheorghe Brătianu, a condus treptat,
în chip firesc, la crearea prin cultură a adăpostului politic necesar acestui
popor, adăpost numit România. În acest edificiu – văzut de Eminescu aievea şi
glorificat prin creaţia sa – Transilvania era coloană vertebrală, axă de
susţinere şi rezervor etnic românesc.
Academia Română are menirea – prin testamentul lăsat de atâţia
înaintaşi şi, în primul rând de Eminescu – să vegheze la conservarea,
dezvoltarea şi perpetuarea acestei realităţi şi să nu permită punerea sub
semnul întrebării a legatului unităţii naţionale, prin voci izolate, care vor
să impresioneze ori să strângă capital politic şi pecuniar. De
aceea, se cuvine ca insinuările evocate şi altele (care susţin că Eminescu este
perimat şi bun de pus în debaraua istoriei ori că limba română nu mai poate să
servească pentru comunicare, ci doar pentru înjurături etc.) să fie auzite
(trăim, slavă Domnului, într-o ţară care respectă libertatea de opinie!), dar
nu şi ascultate. Să nu ne lăsăm amăgiţi de visele autonomiste, care amintesc
triste experienţe de discriminare medievală! Poporul acesta, deplin format prin
secolele IX-X după Hristos, atunci când apar primele ştiri scrise despre blaci, vlahi, valahi, volohi etc.,
a trăit circa un mileniu (şi mai trăieşte încă, în parte) despărţit şi umilit,
obligat să se plece sub sabie şi să se ticăloşească, a cunoscut peste patru
decenii de dictatură comunistă şi alte multe rele. Generaţii de înaintaşi
vrednici s-au chinuit, s-au luptat şi, mulţi, au murit că să făurească România,
s-o apere, s-o primenească şi s-o preamărească. România – visată şi cântată de
Eminescu în versuri – există, sub aspectul dreptului internaţional şi cu multe
avataruri, de circa un secol sau un secol şi jumătate. N-a fost aceasta o vreme
edenică, dar a fost una de afirmare a naţiunii, în vreme ce alte „ţări şi
neamuri” – cum spune cântecul – „au pierit”. Ca şi Eminescu – simbolul naţional
– România nu a fost şi nu este perfectă, dar există. Putem să fim dezamăgiţi de
multe realităţi, tărie, energie, personalitate, onoare şi demnitate.
Eminescu nu a fost şi nu este infailibil şi poate fi, natural, criticat. Dar
dacă Eminescu a greşit în chestiunea naţională, atunci toate spiritele noaste
tutelare au greşit, ceea ce este absurd, revoltător şi ruşinos. Mai ales când o
spun unii dintre noi, românii! Blamându-i pentru sentimentul lor naţional pe
Eminescu şi Bălcescu, pe Kogălniceanu şi Alecsandri, pe Bariţiu şi Bărnuţiu, pe
Iorga şi Brătianu – chiar dacă ne vindem uşor panseurile publicate în tiraje
generoase şi câştigăm uşor banul – ne dăm singuri, până la urmă, certificate de
paupertate intelectuală. Chiar şi străinii lucizi şi oneşti, pe aceia dintre
noi care facem asta, ne dispreţuiesc în adâncul lor, ne desconsideră, ne
blamează.
Nu trăim într-o societate ideală şi nici măcar dreaptă şi
cuminte. Suntem tentaţi mereu să criticăm şi să ne supărăm, pe bună dreptate.
Dar când ne supărăm tare pe unele şi pe altele, pe unii şi pe alţii, este bine
să avem în faţă lecţia pesimistului Eminescu şi să rezistăm. O mie de ani de
dezbinare şi despărţire ne-au condus pe noi, românii, la un secol de unitate
naţională! Cum să punem semnul egalităţii – la scara timpului pământesc – între
o mie de ani de singurătate şi o sută de ani de unitate? Deocamdată trebuie să
fie clar pentru multe generaţii viitoare că „unirea face puterea” –
cum spusese alt moldovean, dar, mai mult decât atât, unirea sub semnul culturii naţionale şi al lui Eminescu ne dă
raţiunea de a fi ca popor pe această lume.
Eminescu nu are nevoie de laude sau de elogii. În această
magnifică aulă doi confraţi transilvani au făcut „elogiul satului românesc” şi
au adus „laudă ţăranului român”, spre cinstea lor şi a instituţiei noastre.
Eminescu este, în sine, elogiul şi lauda poporului român!
[3] Trimiterile
se fac la ediția a doua a menționatului eseu, apărută în anul 2000.
[4] Vezi
critica acestei cărți la Ioan-Aurel Pop, Istoria, adevărul și
miturile (note de lectură) – PDF -, București,
2002.
[5] Paradoxal,
după deceniile de interdicție de sub dictatura comunistă, respectiva poezie
ajunge din nou pusă la index, de astă dată în plină epocă a democrației.
[8] Nicolae
Iorga, Români și Slavi. Români și
Unguri, București, 1922, p. 9. Vezi și I.-A. Pop, Istoria și semnificația numelor de român/valah și România/Valahia,
discurs de recepție la Academia Română, rostit la 29 mai 2013, cu răspunsul
acad. Dan Berindei, București, 2013, passim.
____________________
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu