AIUD-TEMNIŢA-IAD
şi RAIUL DEŢINUŢILOR CREŞTINI
(partea a II-a)
GHEORGHE
CONSTANTIN NISTOROIU
„FIŢI OAMENI DE ONOARE şi MAI PRESUS de PARTIDE
SLUJIŢI: PATRIA, PATRIA, PATRIA!
(Petru Gheorgheoni)
„Faptul
că lucram împreună cu aceşti oameni remarcabili îl consideram un
privilegiu sau, mai degrabă, un dar providenţial. Nichifor Crainic şi Radu Gyr
îmi spuneau că sunt volumele lor de poezii şi că, fiind mai tânăr, trebuie să
le scot în afara închisorii, lucru ce mi-l sugera deseori şi filosoful
Petrovici.
De la Crainic şi Radu Gyr, am învăţat sute
de poezii, aşa încât, în ianuarie 1957, când m-am eliberat din Aiud, aveam în memorie peste 10.000 de versuri.”
(Grigore Caraza, Aiud Însângerat...,
p. 67,70, 87, 94, 120,135, 168)
De
fapt este impropriu spus ca expresie: x, y, z, mort la Aiud, mort la Aiud...
Corect ar însemna: x, y, z, condamnaţi la moarte de regimul comunist şi
ajutaţi de
administraţia închisorii: omorât la Aiud, omorât la Aiud...
Râpa Robilor-marea groapă comună a Aiudului era mereu flămândă de
schelete.
Eroii-Martiri erau aruncaţi goi în groapă, uneori ciopârţiţi, fără
cruce, fără preot, fără
slujbă, acoperiţi cu pământ, cu crezul şi iubirea lor faţă de Patrie şi
Dumnezeu.
Prea multă jertfă curată, angelică, sfântă a primit această Râpă veşnic
nesătulă:
„Alături de temniţă, pe-o rână, pe-o
coastă,/ Cimitirul nostru tace, adastă;/ Aşteaptă
sicrie sărace,/ Cu număr de smoală scris pe
capace...”
(Radu Gyr, apud, Grigore
Caraza, Aiud Însângerat..., p. 93)
Deţinuţii politici, naţionalişti religioşi
sfidau însă prin mistica trăirii lor groaznicele grozăvii oferite cu
generozitate de regimul ateo-comunist, impunându-şi regula vieţii în sistemul
concentraţionar al suferinţei: rugăciune, răbdare, credinţă, curaj, meditaţie,
acceptare, nădejde, chiar iertare pentru călăi, după teologie, urmează alte
preocupări de spirit elevat: „Într-un
colţ, câţiva se perfecţionează în limba franceză, declinând şi conjugând.
Dincolo, se face filosofie. Câţiva,
pe lângă Gabriel Bălănescu, vorbesc despre poezie, literatură şi ziar... Eu
stau lungit pe podele cu faţa-n sus şi cu mâinile puse cruce pe piept,
gândindu-mă la viaţa veşnică... Staţionarea noastră pe podele durează luni la
rând, vânătăile de pe şolduri se adâncesc şi reumatismele cresc.”
(Pr. Dimitrie Bejan, Viforniţa cea Mare, vol. 3, Ed. „Credinţa
strămoşească”, p.95)
Aula încremenirii din forumul morţii de la temniţa Aiudului se numea
Zarcă şi era cea mai fioroasă şi cea mai demonică încăpere care l-ar fi
cutremurat şi pe necuratul.
„Aici, la Zarca, au fost ucişi, în ger, în
goliciune, în foame şi bătăi cei din grupul lui Agapi, în urma unei rebeliuni
din interior (îmi scapă anul)...Sancţiunea a
fost izolarea, goi goluţi, în plin ger, de -30 grade, cu geamurile de la camera
de tortură de la Zarca sparte, drept pat betonul de pe jos, tavanul velinţă.
Mai întâi le-au căzut degerate urechile, apoi vârfurile nasurilor albite de ger
şi sprâncenele, genele, şi au sucombat pe rând, strânşi ciorchine unul în
altul. Aşa i-au dus, sunând ca toaca, în car, la groapa comună, aşa a intrat în
legendă grupul Agapi. Ei erau oameni de la dreapta eşicherului politic,
hotărâţi a desfiinţa mitul comunist al anihilării adversarului... Foame,
teroare, frig, era exact lecţia ce ni se aplica la Zarca Aiudului ardelean.
Această Zarcă, mormânt al miilor de oameni nevinovaţi, în decursul a două
secole de persecuţii fără egal, de la teroarea absolutistă monarhică la
teroarea bolşevică, stârnea groaza în cei urmăriţi de regim numai când i se
pronunţa numele diabolic. Era un fel de ecou, de groapă comună, contur de
gamelă sură în zeamă neagră” (Vasile Scutăreanu, op. cit., p. 43-44)
AIUD, care-şi propaga ecoul anagramă: IADU! IADU! IADU! IADU! IADU! IADU!
La
Aiud se continua bătaia pe aceeaşi partitură ca şi la celelalte penitenciare
celebre, sinistre: „... Intrau în celulă,
te puneau pe masa aceea, şi-ţi dădeau cât credeau ei de cuvinţă. Aveau nişte
bâte ca nişte melesteie lungi, de cauciuc băţos.”
(Pr. D. Bejan, Bucuriile
Suferinţei-Viaţa unui Preot Martir, Hârlău-Iaşi,
2002,p. 95)
Toţi delicvenţii gardieni, dintre care unii cu tâlhării destul de grele
şi crime la activ arătau ca nişte fiare sălbatice, ca nişte hiene ce-şi priveau
hulpave prăzile, jinduind în fiecare clipă, în fiecare moment să-şi încolţească
şi să-şi strivească victima.
Într-una din seri, victimă a fost părintele
Constantin Stoicescu... Într-un târziu, a fost adus de gardian şi împins în
încăpere, unde a căzut moale pe duşumea. Mi-am dat seama că fusese bătut crunt,
tot corpul era o vânătaie peste care năclăia sângele.”
(Grigore Caraza, Aiud Însângerat..., p. 130)
Regimul totalitar comunist care s-a aşternut şi a ocupat samavolnic,
sfâşiind şi ciopârţind Regatul Român Creştin condus de un rege nevolnic,
neputincios, neprietenos neamului creştin, prietenos însă ocupantului străin
ateu, ne-a lăsat moştenire aproape seculară un popor disperat, sfărâmat,
prăbuşit, paralizat, năucit.
„Un POPOR năucit şi disperat priveşte
neputincios cum se prăvăleşte în neant societatea şi economia în care trăieşte,
atâta cât a mai rămas după al doilea război mondial şi ce a mai putut încropi
în cei peste patruzeci de ani de comunism.
Este poporul român, care din 1940 încoace nu
a mai zâmbit şi numai Dumnezeu ştie ce păcate plăteşte, că este supus unui
calvar atât de prelungit şi dureros, astfel:
-În 1940 au fost rupte din trupul ţării
provincii întregi cu milioane de fraţi români;
-Oştirea română a fost târâtă într-un război
nimicitor de la Nistru până la Stalingrad şi de la Stalingrad la Praga, de
către cei mai odioşi tirani ai tuturor timpurilor, A. Hitler şi I.V.Stalin.
Sute de mii de ostaşi nu s-au mai întors acasă;
-Rănile lăsate de război şi armistiţiu
înrobitor impus de Stalin, s-au oblojit cu multă migală, multă trudă şi multe
abţineri, dar nu s-au vindecat niciodată:
-Triştii ani de comunism ar putea fi
descrişi lapidar în câteva cuvinte sugestive; KGB, consilieri sovietici,
sovromuri, dosare de cadre, securitatea, cenzura, ascultarea convorbirilor
telefonice, cultul personalităţii, două ore de televizor, ziare standard, viza
de ieşire din ţară, munca forţată, dărâmarea bisericilor, cartele, etatizarea
conştiinţei, etc., etc.” (Hristea Ieronim, Tot Adevărul, Samizdat, p. 3-4)
Ştiindu-se de condiţiile umane de la Sanatoriul T.B.C. al
penitenciarului Târgu-Ocna, administraţia de la Aiud, unde predomina teroarea,
tortura, tratamentul diabolic prescris bolnavilor, a înfiinţat o secţie de
T.B.C., pentru a-i readuce pe cei bolnavi de la Târgu-Ocna, nu pentru a li se
ameliora suferinţa, ba din contră, pentru a le agrava şi mai mult puţinele zile
care le-au mai rămas în calendarul vieţii.
Între 1955-iulie 1957, secţia TBC avea în primire următorii suferinzi:
dr. Ionel Zeană, ing. Gheorghe Jijie şi Ştefan Sabo din Bucureşti; Vasile
Marcel Popa, student, Nicolai Popa, Bordei Zamfir şi Grigore Caraza din Neamţ;
Atanasie Berzescu-teolog din Lugoj; Vasile Alupei-elev din Zemeş-Bacău; D.
Mitoiu-preot din Băceşti-Vaslui; Aurel Vişovan-student din Sighet; I.
Mocanu-profesor, Teleorman ş.a.
Cu
toată bunăvoinţa autorităţilor
penitenciarului de a înlesni soarta
arestaţilor cu Secţia TBC, starea deţinuţilor naţionalişti creştini ortodocşi
din Aiud arăta tot la fel:
„Rupţi şi slabi şi ciuruiţi de ploaie,/
Vineţi în amurgul citadin,/ Zornăind sub bura de venin,/ Poticniţi în lanţuri
şi noroaie,/ Strâmbi de lanţ, de burniţă, de foame,/ Ducem boarfa noastră-ntr-o
boccea/ În oraşu-n care nu ne vrea,/ Beat de aburi calzi şi de reclame.” (Radu Demetrescu
Gyr, apud, Grigore Caraza, Aiud
Însângerat, Ed. Vremea XXI-2004, p. 53)
Unul dintre protagoniştii închisorii Aiud a fost nemţeanul Grigore
Caraza care, beneficiind de 3 procese
a executat 23 de ani fără compromis, dar cu demnitate.
În
ziua de 31 August 1949, s-a coborât Apocalipsa stalinistă şi peste Poiana
Teiului. Tânărul Grigore Caraza iniţiatorul grupării anticomuniste „Frăţia
de Arme”, a fost arestat la 3 zile după ce fostul său colaborator al
rezistenţei Pamfil Sălăgeanu fusese arestat şi-l dăduse în primire. Toată Valea
Bistriţei a căzut în ghiarele sfâşietoare, pătate de sânge curat, ale Securităţii:
Borca, Buhalniţa, Crucea, Farcaşa.
Între cei arestaţi se aflau şi monahii: Varahil Moraru, Ioasaf Marcoci,
Chesarie Ursu de la Mănăstirea Durău, Filaret Gămălău, stareţul Mănăstirii
Rarău, preotul Vasile Gheorghiasa, părintele Mihai Mitocaru din Roman cu cei
doi copii, primari, învăţători.
În
18 Februarie 1950, Caraza a primit în baza Dosarului nr. 45/ 1950, prin
Sentinţa nr. 166/ 1950, 8 ani de
închisoare corecţionară.
Eliberat în 1957, rearestat în 1958, anchetat 9 luni, a primit în baza
dosarului nr. 336/ 1959, prin Sentinţa nr. 349 din 16.06.1959, 23 de ani muncă silnică şi 7 ani degradare
civică. În temniţa din Constanţa a stat înmpreună cu camarazii Lotului
Răchitoasa, 11, în lanţuri 106 zile, apoi după un popas de o lună
la Jilava, au ajuns a doua oară la fioroasa temniţă Aiud.
Pe
când târa lanţurile grele, sub suferinţa apăsătoare, sufletul creştinului
Grigore se elibera cugetând mottoul lui Victor Hugo: „Omul e făcut nu ca să târască după el lanţuri, ci să-şi deschidă
aripile.”
Batjocura delicvenţilor gardieni, părea mai usturătoare ca supliciile
lanţurilor grele.
„-Doamne, mă gândeam, Tu ai suportat bătăi,
ţi-a fost coasta împunsă, ai avut coroană de spini pe cap, ţi-au fost bătute
piroane în mâinile şi picioarele Tale, dar, totuşi, lanţuri nu ai purtat!” (Grigore
Caraza, Aiud Însângerat..., p. 132)
Ilie Tudor-tatăl marelui rapsod al tezaurului nostru folcloric, Tudor
Gheorghe, arestat în decembrie 1958, a avut şi el parte, cântăreţ bisericesc
fiind, de partitura lanţurilor grele în concertul prea prelungitei Simfonii a
Suferinţei creştin-ortodoxe.
„Au venit 5 fierari cu nicovale mici şi
lanţuri, ni le-au fixat la glezne cu brăţări de fier, fixate cu nituri pe
nicovale. Doi cu o chingă. Piciorul meu drept de stângul vecinului. lanţul avea
circa 60 de cm. Am fost prins de părintele Sârbu.” (Ilie Tudor, De sub
Tăvălug, Ediţia a III-a, Constanţa-2010, p. 21)
Nu
numai administraţia comunistă avea slăbiciunea de a pune deţinuţii
politici-religioşi în lanţuri grele, ci şi monarhia germană a dinastiei
Hohenzollern, străină de neam, de credinţă, de tradiţie, nestrăină însă de
împilare, de uciderea lui Mihail Eminescu, de uciderea miilor de ţărani
răsculaţi, de aţâţarea politicienilor corupţi între ei pentru a fi uşor de manevrat,
de afacerile veroase dinastice, de genocidul de stat comis de Carol al II-lea,
de rapturile şi dictatele somate de vrăjmaşii seculari, uşor acceptate.
S-a
întâmplat în 9 Decembrie 1942, când un grup de naţionalişti români, creştin
ortodocşi au plecat din Gara Capitalei peste mantia albă a Carpaţilor şi a
Podişului Transilvaniei cu lanţuri la picioare, legaţi doi câte doi în cadenţă
cu loviri şi injurii.
Ajunşi la destinaţie li s-au tăiat lanţurile şi au fost repertizaţi la
parter în celule. Pe peretele parapet două icoane împărăteşti i-au îmbrăţişat:
Icoana Mântuitorului-Pantocreator şi cea a Maicii Sale cu Pruncul, ambele
realizate de Costin Petrescu.
Sub
lumina proniatoare ţâşnită din aurele dumnezeeşti, Virgil Maxim a izbucnit:
„-Fraţilor, nu suntem singuri în această
suferinţă. Mântuitorul e cu noi. A venit aici înaintea noastră. Să ne
întâmpine, să ne primească, să ne mângâie, să nu disperăm. El ne aştepta aici
şi noi nu ştiam. El nu este pe Cruce! Ci pe Scaunul de Slavă, Biruitor. Noi
suntem acum pe Cruce. Ca să ne ispăşim păcatele şi să ducem, prin El, neamul
acesta la biruinţa împotriva celui rău, ca să ne învrednicim de aceeaşi slavă!
Maica Sa a venit la căpătâiele noastre, să
ne vegheze suferinţele şi durerile sufleteşti, rugându-se pentru noi Fiului
său.” ( Virgil Maxim, Imn pentru crucea
purtată. Ed. Antim, Bucureşti-2002, p. 73)
Icoana Mântuitorului de la Aiud Îl reprezenta aşadar pe scaunul de
slavă. Pe Cruce erau doar tinerii deţinuţi politici-religioşi. Lângă ei au
ajuns şi elevii din Frăţiile de Cruce (F.d.C). Au stat un an, apoi trei ani la
mina din Baia Sprie şi din nou la Aiud. Şeful F.d.C. Virgil Totoescu care a
pătimit 14 ani în închisori, a stat „6
luni de zile în lanţuri la Aiud, în Zarcă.” (interviu realizat de Dragoş şi
Ioana Ursu, la 11 Noiembrie-2009, 14 şi 21 August 2010 cu fostul
deţinut-religios Virgil Totoescu; Dragoş Ursu/ Ioana Ursu, Aiudule, Aiudule...Ed. Renaşterea, Cluj-Napoca, 2011, p. 50)
Închisoarea împrumuta caracterul administratorului-director, iar acela
la rândul lui cimenta în pereţii, în zidurile ei cernite de vieţile curmate
prea devreme, prea nevinovate, faima lui funestă de fost individ şters, poate
chiar nul într-o societate, care a parvenit rapid alăturându-se partidului-proletar
sau ţâşnind în rândurile Securităţii diabolice, împrumuta nu chipul fiindcă el,
ei, directorii-temniceri, nu mai aveau de mult chip divin sau uman, ci o
înfăţişare schimonosită, vulgară, plină de ură, de venin, de violenţă, de
bestie, de brută, de bădăran.
Pe
lângă toate acestea temniţa Aiudului purta încă efigia unei împărătese
diabolice care avea pe conştiinţa ei murdară, criminală mii de vieţi ale
ţăranilor valahi cărora Dumnezeu le dăduse Moşia şi Libertatea nemuririi
dacice, dar pe care invadatoarea habsburgică îi făcuse sclavi, şerbi pe fosta
lor moşie smulsă de grofii ticăloşi.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu