„Mere pădureţe. Dialog
între Pavel Rătundeanu-Ferghete şi Ben Todică” de Pavel Rătundeanu-Ferghete şi
Ben Todică
Despre
viaţă, moarte, ţară şi credinţă
–
acum, pentru totdeauna
Decodarea metaforei din
titlul acestei cărţi neobişnuite prin textul şi stilul eclectic propus, „Mere
pădureţe. Dialog între Pavel Rătundeanu-Ferghete şi Ben Todică” semnat în
coautorat de Pavel Rătundeanu-Ferghete şi Ben Todică, ar fi rezonabilă dacă i-am
căuta sursa în simbolistica mărului. Ori, mărul, mai întăi şi-ntâi, trimite
spre ispita edenică, la “mărul primordial”. Dar “mărul pădureţ”, oare, este
analog acestuia? Mărul pădureţ este, după ştiinţa noastră, mărul netratat
chimic, crescut după legile naturii neaoşe, având gustul pământului şi al
elementelor sale, în combinaţia aceea secretă, care dă fructul. Mărul arhaic,
aş zice pastişând vorbe ale lui Ben Todică din cealaltă carte a lor, CĂUTÂND
DUPĂ MERE, scrisă, la fel, împreună sub forma dialogului, el, mărul arhaic este
măsura adevăratei relaţii om-Natură, om-Dumnezeu, dar în afara ispitei unei cunoaşteri
premeditate, ci a unei legături fireşti, rezultat al „funcţionării” naturii
înseşi.
Eva este ispita, este
nevoia lui Adam de a nu fi singur în de-a latul şi de-a lungul Creaţiei divine,
nevoie translată în păcat, “păcatul cunoaşterii”, dar care denaturare s-a
accentuat rapid, ego-ul izbucnind din omul adamic - scuzaţi pleonasmul, dar
este comis şi asumat doar spre accentuarea personajului - pe parcursul
construirii civilizaţiei justificată prin descoperiri şi invenţii, prin inovaţie şi imaginaţie. Creaţie versus Creativitate,
iată motorul saltului civilizator, dar şi, simultan, frâna în faţa înţelegerii
esenţei divine a Omului ca şi parte integrantă a Naturii, a lui Dumnezeu,
practic. Teoretic, practic, fizic, metafizic etc.
Conform lui Ben Todică şi Pavel
Rătundeanu-Ferghete, avem o nouă teorie, pe care o putem desprinde dintr-o altă
carte a lor, “Căutând după mere. Un dialog amical”, şi pe care o putem numi Teoria
Ben-Pavel. Aceasta am zice postulează faptul că Eva nu mai poate interfera
între Dumnezeu şi Omul contemporan spre a-l ispiti pe acesta din urmă cu mere
pădureţe, pentru că “mărul pădureţ” este un fruct anti-Eva, este antidotul la
ispită, tentaţie, cunoaştere inutilă, egoism, trufie, aroganţă, mândrie şi autosuficienţă...
Mărul şi Pădurea, Omul şi
Natura, iată cele patru coordonate pe care dialogul Ben Todică - Pavel
Rătundeanu-Ferghete se desfăşoară. Prin urmare, “mărul primordial” se
diferenţiază de “mărul pădureţ” exact prin faptul că primul are în el ispita,
atracţia spre viitorul “păcat”, pe când cel... “pădureţ” al lui Pavel
Rătundeanu-Ferghete şi Ben Todică este descărcat de această capcană, el este
curat, neîntinat, el se oferă generos oricui, fără vreo selecţie a
beneficiarului, ca să spunem aşa, înspre un scop final ocult.
Legendele
lumii abundă de simboluri pornind de la măr în afara celui despre care mai
amintirăm, cel cu Adam şi Eva cea ispititoare. Astfel, avem mărul furat din “grădina
de la căpătul lumii”, de Eris, zeiţa discordiei, apoi, merele de aur din
grădina Împăratului, păzite de Prâslea cel voinic, ar mai fi mărul lui Newton,
care ne-a dat legea gravitaţiei, iar de curând, ne-a intrat în mental mărul “muşcat”,
simbol al unei marii companii de I.T, nemaivorbind că azi, mărul este declarat “rege
al fructelor”, şi este intens recomandat de nutriţionişti. Acestora şi câte
altele ce mai sunt de-a lungul şi de-a latul legendelor şi poveştilor lumii de
ieri şi de azi, li se adaugă “mărul pădureţ”, un concept lansat de Pavel
Rătundeanu-Ferghete şi Ben Todică. Mărul
pădureţ, exponent al cunoaşterii reciproce, prin sondare în străfunduri de
sine, fără a premedita un subiect anume şi nici a te feri de vreunul adus în
discuţie. O discuţie, un dialog, o conversaţie ce are tumult şi moderaţie sub
semnul şi încărcătura ideatică regenerată de cei doi scriitori, a acestui fruct
dezavuat, uitat, marginalizat, are,
alteori, curgeri sinuoase, lente, maiestuoase ori, în alte pagini, valuri
curajoase, izbind malurile devenite parcă prea strâmte, spre o eliberare a
tensiunii acumulate.
Dar, atenţie, sintagma nu
este la singular ci la plural, mere pădureţe, ceea ce aduce în discuţie
multitudinea, multiplul, vorba metafizicienilor. În titlul cărţii celor doi,
trebuie să vedem dualitatea, nevoia de dialog interuman, fiecare dintre
protagonişti fiind un măr pădureţ, adică un fruct ce singur s-a copt pe
ram, o persoană devenită prin sine însuşi, alcătuindu-se după propria voinţă,
valorificând liberul arbitru plenar. Şi încă un amănunt deloc nsemnificativ în
economia cărţii: cei doi autori, s-au alcătuit independent unul de altul,
fiecare în “pădurea” lui, grădina cunoaşterii personale ori aflată prin preajmă
şi considerată folositoare şi îndestulătoare, dar, iată, cum, necum, s-au găsit
ca având aceeaşi alcătuire, cel puţin parţială şoi şi-au reunit devenirile în
acesată carte ca-ntr-o deltă providenţială. Şi-au identificat idei comune,
subiecte de discuţie comune, şi-au inspirat unul altuia gânduri şi trăiri,
ajungând şi la puncte comune, şi la controverse, rezolvabile, însă, tot pe
calea argumentaţiei elegante şi suficiente. Merele pădureţe numite Ben
Todică şi Pavel Rătundeanu-Ferghete s-au re-creat unul pe celălalt între paginile
acestei cărţi suculente, plină de metaforă şi de credinţă, de trăire simplă şi
de experienţe cu parfum de legendă, abundând de generozitate spirituală şi
ridicând bariere în calea imposturii şi auto-suficienţei.
Avem în mărul pădureţ
al lui Todică-Rătundeanu, efect al Teoriei Ben-Pavel, antivirusul la
prăbuşirea omului sub tăvălugul civilizaţiei tehnologice, avem scutul în faţa
asaltului lui ultra homo faber asupra lui homo ludens,
aşadar a imaginaţiei şi creativităţii umane duse la extrem, la distrugere prin
construcţie neorganizată, excesivă, asupra omului care caută soluţiile simple,
adaptate naturii sale şi Naturii-mamă, din care face parte. Mărul pădureţ
devine şi antidotul excesului, un fel de medie aristotelică între ultra-civilizaţia
demolatoare şi Natura civilizatoare.
Dialogul
Todică-Rătundeanu-Ferghete este amplu şi presărat cu atât de multe subiecte
încât este greu să te opreşti, exemplificator, asupra unuia: cartea trebuie
citită pe îndelete, după care, poţi să-şi aminteşti, în contexte apropiate
celor citite, de ceea ce îţi trebuie, dacă ceva îţi trebuie, să identifici
soluţia. Se poate întâmpla să nu ştii de
unde ştii, iar soluţia să se releveze instantaneu. Acesta este efectul cel mai
bun, de multe ori, ceea ce putem numi şi efectul de cultură generală,
inspirat de învăţătura socratică, anume când ştii că ştii, dar nu mai ştii de
unde ştii, important este că ştii, iar “ştiinţa” respectivă ţi-a fost de folos.
Aşa şi mărul pădureţ benpavelian, el poate furniza inspiraţie şi
orientare, poate fi un fel de panaceu universal, întregul eşafodaj al cărţii rezemându-se şi putând să
se revendice dintr-un mix de cultură generală, una, cea a lui Pavel, apropiată
spaţiului natal rural, mioritic, cum ar spune Blaga, cealaltă, urbană, rafinată
şi decantată prin medii sociale diferite, de la cel românesc, natal, la cel tocmai
de pe la antipozi, dintr-o Australie de sfârşit de secol XX, un spaţiu de
cultură şi civilizaţie ce l-a adoptat pe Ben, şi căruia el i s-a adaptat. Şi,
totuşi, cei doi, prin structura lor în care elementul neoaş românesc iese
puternic la suprafaţa dialogului, dându-i conotaţie de universalitate în foarte
mare parte, reuşesc un discurs intelectual stabil, atractiv, fără scremete
intelectualiste, nici atacuri nici gratuite, nici justificate, la o adică, o
carte a unui echilibru spiritual de mari maeştri ai dialogului între limite
inexistente, doar presupuse, dar, culmea, niciodată... depăşite!
Mărul pădureţ devine, însă, şi simbolul
singurătăţii intelectualului, al unei marginalizări sociale nemeritate. Pavel
Rătundeanu-Ferghete se risipeşte pe sine către alţii, dar constată, de multe
ori, că nu primeşte la fel, de cele mai multe ori receptând la schimb, refuzuri
ori contre de-a dreptul. El nu se plânge de atare situaţie, o constată şi trage
semnal de alarmă mărturisind că însigurarea cu anasâna este costisitoare nu
doar pentru cel expus astfel ci şi pentru ceilalţi, care se alienează prin
retragerile în propriile cochilii, în case şi apartamente, în opere scrise,
nepublicate, dar auto-declarate valoroase, alteori risipind invidia, ura, duşmănia,
crima intelectuală...
Ben Todică, celălalt măr
pădureţ al cărţii vine pe un fel de contrasens, dar numai în scop de
echilibrare a traseului, şi se expune ca fiinţă împăciuitoare, calmând
zbuciumul confratelui de dialog, măcinat şi de pierderea soţiei, de a cărei
memorie se îngrijeşte cu evlavie şi nestrămuată pioşenie. De altfel, chipul şi
spiritul acesteia, Vica, pre numele de alint, Ludovica, după actul de naştere,
revine mereu ca un arhetip al atitudinii lui Pavel Rătundeanu-Ferghete; ei îi
închină amintirile cele mai dragi, versuri şi rugăciuni, la ea raportează fapte
şi gânduri, cum că dacă i-ar fi plac sau ar deranja-o; este o atenţie care-l
menţine într-o stare de veghe fecundă, îi dă apă la moara existenţei şi la cea
a scriiturii, la care Ben Todică îi îndeamnă folosindu-se şi de formulări
precum aceasta, într-un context în care vorbeau despre învăţătură şi ştimularea
ei mai... neortodoxă, în spaţiul românesc: “Sunt de acord cu tine că sunt român şi de acolo vin şi eu. Scrie că
scrii foarte exotic, sexi şi dulce ca din pământ Dumnezeiesc.”
Oamenii aceştia doi ştiu să
converseze, ştiu să se provoace reciproc şi ştiu - mare artă - să se şi
asculte, rând pe rând, arta dialogului, sau arta conversaţiei, de care
se bucură cei doi, mai întâi, apoi ceilalţi, care îi ascultă conversând este la
mare preţ exersată şi modelată.
Dialogul se converteşte
de multe ori într-un elogiu nedisimulat adus ţăranului român, elogiu
întemeinicit şi cu vorba neaoşă şi cu fapta atât de proprie şi nedesminţită a
acestuia: “Stroşeli, stroşeală-l apucă
stroşeala şi porcii în care Iisus o băgat dracii din oameni şi o sărit în mare,
o avut stroşeală, aşa-i când te stroşeşte şi chiar şi ţăranul în vorbirea lui e
pudic, vezi grozavele frânturi de limbă, că ţăranul şi neşcolat, neinstruit,
nu-i vulgar, nu-i nepopular, nu-i buruienos, zdrenţos la gură nici când îi mai
scapă şi lui câte o vorbă ruşinoasă, că-i mai scapă câte o vorbă bolovănoasă,
cum zice Zaharia Stancu şi totuşi iubirea aiasta rămâne un dulce, un frumos, că
vorba dulce mult aduce, că nu-i un nespălat, un par lung şi minte proastă şi
nu-i înalt şi rar, îi un drăguţ omul din popor”, spune Pavel cel Ţăran despre
neamul său din care se trage, şi de care-i tare mândru.
Instinctul său nativ, de om al ţărânei, nu se dezminte
nici într-un fel nici la o evaluare a democraţiei, el rămâne la fel de proaspăt
şi de adevărat în contextul atât de agitat al actualităţii: “Tehnocraţii în
lăcomia şi lipsa de educaţie a lor generală, creştină ne-au băgat în rahat şi
acum nu ştiu cum să mai salveze balanţa lumii. Democraţia nu a fost niciodată
adevărată, nici măcar în Grecia antică, la grecii care au inventat-o. Au
introdus-o cu forţa ca să fure în linişte şi legal tehnocraţii de atunci ca şi
cei de azi. Eu am menţionat aceste lucruri în modul meu naiv, instinctual, încă,
din primele şase luni trăite în occident...; acum înţeleg mai bine că toţi ştiu
asta, însă se fac că nu văd şi prefacerea aceasta de prostituaţi cu toţii,
politicienii din ultima generaţie ne vor duce la o explozie de nemulţumire a
întregului occident.”
Această neteamă a lui Pavel Rătundeanu-Ferghete nu
vine din vreo bravadă de operetă, ori dintr-o temeritate susceptibilă de
inconştienţă extremă, ea vine din simplitatea omului care s-a convins că viaţa
este singulară, că este superbă, şi că ea este un dar divin, iar legătura cu Dumnezeu o face inexpugnabilă.
Pavel Rătundeanu-Ferghete trăieşte ca un
martir în propria sa viaţă, nu-i este
teamă să se sacrifice sufleteşte pentru semenii săi, sare repede în ajutorul
celorlalţi, se mânie şi-i gata de ripostă, blândă ripostă, verbală,
atitudinală, cu deosebire la violentarea limbii române, a neamului din care se
trage ori a marilor sale spirite, poeţi, muzicieni, preoţi etc. Credinţa
ortodoxă, Iisus şi Dumnezeu, icoana bizantină sunt nu doar sacrosancte pentru
acest fiu de ţărani ardeleni ci sunt şi carne, şi sânge şi gând existenţial,
ele alcătuiesc o matrice a verticalităţii sale, sunt un fel de coloană a infinitului
personală, care-l leagă atât de pământul natal cât şi de cerul de deasupra
satului în care trăieşte: <<Mulţi sunt scriitorii români, deci nu sunt
puţini scriitorii care cum laude să nu fi lăudat satul românesc, aici şi
orăşeanul dezinteresat găsind ospitalitatea, omenia omenescă, acel: -"Bine
ai venit!" Această urare o văd şi la intrarea-n arie, în
Sâmpetru-Almaşului, o văd la locul numit Râtul lui Călcâi, un şes de care
dădeai după ce venind de la Hida-Almaşului, după ce treceai de Podu Hopoii, nu
departe de Valea Almaşului, în susu văii Sâmpetrului, înaintând prin
depresiunea cu numele văii, a Sâmpetrului, spre sat. Mai nou, primăriile pun
astfel de urare de cum dădeai din toate direcţiile în hotarul fiecărui sat,
fiind invitaţie turistică, inima deschisă, omenoasă a celor ce trăiesc în
părţile noastre omeneşti-româneşti şi nu era ceva formal, ci de anume o
realitate dintotdeauna: "Bine aţi venit!” Ca atare ceea ce suntem noi
înşine e iubire, drept la înviere>>
Spaţii largi din carte
sunt reflecţia amintirii soţiei sale Vica, spuneam, de curând plecată la cele
veşnice. Amintirea răscolitoare nu este prilej ieftin de jelanie - la care,
Pavel Rătundeanu- Ferghete are tot dreptul, în definitiv - nu, el sublimează
de-a lungul paginilor cărţii pierderea soţiei într-un filtru de decantare al
emoţiilor care ne face şi pe noi, cititorii, părtaşi şi la durerea sa, dar şi
la raportarea fiecăruia dintre noi la puterea dragostei, la perspectiva
mântuirii prin credinţă, şi, de aici, la perspectiva unui transcendental ce
devine familiar, prietenos: “A murit Vica, trebuie să admitem, că-i o
normalitate, venim pe lume, ca să murim. Nu ne naştem deodată şi nu deodată
murim, încearcă şi medicul neurolog Rusu Vasile-Marius să mă lămurească de
firescul lucrurilor. Medicul, prieten de peste 32 ani, mă vede deprimat,
într-un fel extenuat, decepţionat şi pe nicăieri şi căuta, ca pe un pacient să
mă consoleze readucându-mă pe linia de plutire în Arca Salvatorului
insuflându-mi curaj, optimism şi poftă de viaţă, cum tu o făceai de la bun început,
Ben, ţie spunându-ţi tot cu încredere şi sinceritate, confesându-mă, ca unui
preot. Trebuie să înveţi cum să performezi, învăţând psihic cum să colorezi
viaţa cu performanţă, deşi nimic nu-i mură-n gură, că timpul mai permite să
studiezi pentru a fi cu exigenţă şi excelenţă pe coordonatele unei Românii
profunde şi mari. Pentru viaţă, noi românii ne pregătim ca la carte.”
Cartea - de fapt, un dialog Ben Todică, aflat în
Australia, şi Pavel Rătundeanu-Ferghete, aflat în Ciubăncuţa sălăjană, satul său de
reşedinţă, în România - este o manieră pe care cei doi protagonişti au mai
folosit-o ca modalitate de exprimare publică a gândurilor şi frământărilor, ea având
astfel impregnată o puternică dublă personalitate, este un melanj fremătător-fierbinte,
care mobilizează intelectual, dar şi emoţional. Ea abundă de situaţii,
mărturisiri şi interpretări ale unor experienţe personale sau ale altora, este
plină de portrete de de prieteni, de cunoscuţi, de personalităţi culturale,
politice, religioase, totul într-o viteză acaparatoare, care crează un vertij
cuceritor prin limbajul plin de cuvinte insolite, rare în vocabularul nostru
uzual, de o sintaxă inedită, ca aici, de exemplu: <<Nimic nu-i lipsit de
sens în Arca vieţii. Şi e demn de reţinut: "un lucru început, trebuie şi
sfârşit, ca să aibă sens şi permanentă primenire a apei care trece pestre trei
pietre la Piatra pe piatră, pescarul, având firu-ntins, Victor Ţăruş”, după cum
zice pictorul Marin Gruia, fratele criticului şi scriitorului Lucian Gruia. Până
atunci să nu scriu, chiar dacă o fac într-o turnură facilă? Nefăcând-o nu cumva
îmi pierd din experienţă şi aşa puerilă, copilăroasă, în arta scrisului,
ne-acceptată de maistru Alex. Ştefănescu, deşi m-a întovărăşit în viaţă o
viaţă, tot fiind cu gura pe mine prin Flacăra, Zig-zag, în Supliment
literar-artistic, Scânteia Tineretului publicându-mi culegeri din folclorul
nostru inegalabil şi inedit, oraţie de nuntă, îmi publica fiind cu iz spiritual
popular, din folclorul adunat din zona dealurilor Clujului şi Dejului, ca
cetăţean al satului românesc, că eram doar tehnician veterinar o ştia deja, că
i-am spus-o, ca să ştie cu cine, cu ce pramatie, cu ce ciuf-ciocloflender are
de lucru, deşi eram un om imposibil să devină scriitor, chiar dacă domnia sa
zicea contrarul, viceversa şi incredibil, dar adevărat, nu-l făceam de ruşine
pe acest mare dascăl, colos al scrisului, profesor de marcă al meu, nu-l făceam
de râs şi turcă măcar, batăr, în clipa de faţă, că: "nu-i aşa, că şi caii
se puşcă" cu dulcele glonţ al Patriei Limba Română?>>
De
asemenea, avem în “Mere pădureţe” şi multe versuri, sau ceva ce poate fi
asimilat poeziei, texte pline de candoare, cu multe figuri de stil, cu metafore
cu iz arhaic, unele îmbinând filosofia cu prozaica actualitate, altele religia
cu profanul, uneori, sacrul cu cotidianul. Rezultatul este un text greu
încadrabil unui gen anumit, dar nu asta-i, credem, important, ci faptul că
oricare dintre ele completează atmosfera insolită a cărţii, deloc plictisitoare
din momentul în care ai intrat pe firul ei intim, poeme în proză, dacă vreţi, le
putem numi, ori cânturi de dor şi îndurare, în altă înţelegere, oricum, multe
dintre ele o au pe soţia Vica, plecată întru Domnul, ca personaj ce revine
aproape programatic, dar depăşit ca moment pur dureros - vrem să spunem, urcat
într-o altă dimensiune de trăire emoţională, mai aproape, probabil, de îngeri: “
Mie mi-o murit ce mi-o fost mai iubit,/ soţia, de soare răsărit de România,/ după
ce-am stat cinci luni la căpătâiul ei,/ stând ciucit, murculit,/ uneori
repezit, Sucă-om sucit,/ că om leneş, nu mi s-a pus pesmeţii la muiat/ pentru a
nu fi de hazard spânzurat/ cu ciucurii brâului de toarta inelului/ de aur băgat
din râtul porcului/ de la uşa ruşinii parlamentului,/ că eu stam amărât, om
necăjit la căpătâiul ei/ visând, Eminescu, plin de amor şi scântei/ şi
dragoste, cutezător, la curţi de dragoste şi dor/ stam s-o mângâi în suferinţa
ei pe sub teii înfloriţi pe alei/ pentru rod de porumbei/ stam nevisând o clipă
moartea ei, c-are să moară,/ luând-o Dumnezeu sub scut/ şi pe scut sub dulcea
minune a luminii de lumi de început,/ sub dulcea lui aripă urmând să treacă prin vămi de culmi,/ din viaţa mea de
stea, iubire la înălţimi/ şi profunzimi de ţara mea, în ţara mea,/ ca mândră a
mea
fără de ea, simţind la inimioară:/ o grea povară.” (O grea povară)
“Mere pădureţe” este şi
un excelent glosar de trăiri patriotice, un index al sentimentelor păstrate cu
sfinţenie şi exprimate ritualic, cu evlavie, ca-ntr-o procesiune mănăstirească.
Cuvintele “ţară”, „popor”, „România”, „tricolor” sunt rostite - rostirea
răzbate, parcă din pagini, ca dintr-un clopot îngropat în inimă - incantatoric,
şi orice referinţă la vorba românească, la spaţiul carpatin, ardelenesc ori din
altă oricare parte de Ţară românească este aurită de respect şi plecăciune. Nu
este aici, în astfel de atitudini niciun fel de făţărnicie, de demogogie ori
slugărnicie, nu, acesta este un mod de viaţă autentic rural, care îşi
recunoaşte obârşiile şi nu şi le reneagă, o dată, pentru că nu are de ce, iar
doi, pentru că dacă, totuşi, ar fi vreun motiv de renegare, el va fi musai
îndepărtat, ca un corp străin, pentru că niciun român, ne învaţă Pavel
Rătundeanu-Ferghete, nu-şi huleşte neamul şi ţara, sub nicio justificare: <<(...)
deşi dialogul e la distanţă: România-Australia se întrepătrunde, în iubire şi
marea speranţă de bine, că unde iubire e, Dumnezeu e; iubire de Dumnezeu şi
iubire de aproape întru drept de salvare, de pace, drept de iubire, iubire şi
iar iubire, drept la înviere pentru oricare dintre candidaţii la fericire, că
nimeni n-are ce se îndoi de calea duh de adevăr către duh de viaţă, cu talanţii
înmulţiţi cu har întru soare răsare de centenar România profundă şi mare
gătită, ca de nuntă; mândru naţional şi de sărbătoare raportat la universal, ca
românul aparte fiecare întru scop tabu şi, ca atare, dar cu darul lui Dumnezeu
pentru a face pe întreg mapamondul Rai. Fiecare stupar îşi linge degetele, dar
tu arătându-ţi iubirea şi preţuirea pentru-n mare preot de ţară, prieten
nepreţuit şi mie, cum zice chiar domnia sa: "prieten de o viaţă", om
de suflet şi fără a înşira alte epitete şi superlative>>
Într-o lume care începe
să se clatine tot mai vârtos din temeliile Facerii Dintâi, Omul Pavel
Rătundeanu-Ferghete se simte strivit, abandonat, înstrăinat. Preocupările
scriitoriceşti îl mai salvează pe cât se mai poate, dialogul cu confratele Ben
Todică îi umplu un timp existenţial care, altfel, s-ar prăbuşi în neantul
alienării şi mai atroce. Astfel, corespondenţa adunată între paginile
acestor... “mere pădureţe” se constituie într-o mare şi necesară - atât pentru Pavel Rătundeanu-Ferghete, în
principal, dar şi pentru Ben Todică, acaparat de impetuozitatea confesiunilor
celuilalt - mărturisire de viaţă, dublată de o mântuire prin împărăşirea către
cititor a toate câte le vor fi venind în raza gândului de-a lungul dialogului:
<< Uneori, nici eu nu sunt mulţumit de mine, de natura mea, de faptul, că
scriu căutând să mă descopăr în duh de viaţă şi în duh verde ca de măr, duh de
crud de iarbă, duh de acasă, duh dumnezăiesc de adevăr, că fără iubire, ce-am
fi, Ben? Unde ne-ar fi tihna, liniştea, nebunia de a fi originali, exclusiv
prin formula de a fi aparte, în speranţa, că ziua bună se cunoaşte dimineaţa,
prin plăcere fiind naţionali deosebiţi cu dreptul de înviere şi de a avea o
viaţă mai bună, deşi nu se poate fără a trăi, cum zic alţii: "în minciuni
adevărate", deşi suntem excepţionali, piedici "stânci de
poticnire" pentru ceilalţi. Ne întrecem permanent cu noi înşine, ca nişte
plouaţi, în momente senine, momente şi cu soare, dar rezultatul nu-i cel
aşteptat, că omul poate fi ca apa peste cotele de inundare, perpetum mobile
făcând harcea-parcea lucrurile rezonabile, bune, ca o vreme schimbătoare şi cu
o ploaie sporadică, răzleaţă, uneori şi plăcut, şi aşa cum îl vezi şi cum arată
şi lucrurile, în nişte calcule cu o logică filozofică şi matematică, mai
împedicându-te şi în birocratismul cu limite care te limitează, obtuzitatea
dându-te cu capul de toţi păreţii obscurităţii de care te baţi, riscându-ţi starea
de sănătate, că pur şi simplu fiindu-ne cum vădit e cu-n drept de susţinere, că
omul e cum e o dihanie ciudată, un aparte, într-un efort concertat de contraste
vizate, de un drept de a fi, că e un mecanism, un mijloc prin care ne promovăm
ca naţiune şi Patrie Limba Română cu locuri frumoase: castele, biserici şi
munţi cu aur, cu brazi şi alte facilităţi pitoreşti, o realitate cu notorietate
turistică, că, Doamne Dumnezeule, avem unitate şi specific naţional, cu bogat
folclor şi diverse tradiţii, cum rar mai au alte popoare, au superior, major,
nepăstrându-şi-le în patrimoniul lor, cum au făcut-o românii noştri
neruşinându-se de această "laudă" de zestre spirituală a neamului
nostru, mioriticul, Dumnezeul nostru.>>, spune Pavel Rătundeanu-Ferghete
într-un fragment cu fraze lungi ca ale unui Gabriel Garcia Marquez de prin
părţile Ardealului.
Patriarh al vieţii tradiţionale, păstrător al
valorilor mai vechii civilizaţii româneşti, de esenţă traco-dacică, plină de parfumul
unui arhaism cu accente moderne moderate, Pavel Rătundeanu-Ferghete umple
carafa literaturii contemporane, alături de confratele său, scriitorul şi
jurnalistul Ben Todică, cu o licoare aromată, puternică, rară, şi din care cu
cât sorbi, ea pare că se înmulţeşte! Este un “miracol” cultural de care puţine
scrieri se bucură în istoria literelor româneşti de mai alt veac şi mai de-acu’!
Altfel, cartea aceasta, subintitulată “dialog”, este
un mesaj ferm şi apăsat despre viaţă şi despre moarte, despre credinţă, ţară şi
neam, despre iubire şi destin, şi despre multe altele, toate contopite într-un mesaj
lansat acum, la început de Mileniu II, dar cu răzbatere spre un totdeauna,
negreşit!
Dan ŞALAPA
A mai aparut
in:
http://reteaualiterara.ning.com/profiles/blogs/despre-via-moarte-ar-i-credin-acum-pentru-totdeauna
http://www.marianagurza.ro/blog/2019/02/21/dan-salapa-%e2%80%9emere-padurete-dialog-intre-pavel-ratundeanu-ferghete-si-ben-todica%e2%80%9d-de-pavel-ratundeanu-ferghete-si-ben-todica/
http://www.logossiagape.ro/2019/02/21/dan-salapa-mere-padurete-dialog-intre-pavel-ratundeanu-ferghete-si-ben-todica-de-pavel-ratundeanu-ferghete-si-ben-todica/
https://www.facebook.com/LOGOSsiAGAPE/
Comentarii:
Mult Onorate
Personalități,
Citind această cronică literară am trecut
prin nenumărate sentimente și lămuriri ,, la foc mare” fiind acum mult mai
receptivă, dar și mai resemnată. Totul
este de a te converti la o anumită filozofie.
Cu multe mulțumiri și deosebită stimă,
Melania Rusu Caragioiu
Frate Benule
Este un
brliant sufletesc ceea ce spune dl.Dan Șalapa
despre cartea voastră, Mere pădurețe. Am citit prezentarea, convins că
este cea mai pertinentă posibilă scriere, citită de mine în lumea artelor
literare.
Și încă o să apară oameni cu simțuri și
neânteresați care să pună această carte la locul pe care îl merită! SUNT MÂNDRU
DE VOI BEN-PAVEL PRECUM ȘI DE PRIETENIA VOASTRĂ! Cu drag și frăție
Ioan Miclău-Gepianu
CU DREPTUL
DE A FI ÎNVIERE
Dragă
româncă eşti cineva din mulțiea de români pe Arcă,
chiar şi de
pretutindeni,
dintr-o
elită, echilibrată: renumită prin/de artă,
care ne
apreciază munca cu adevărat muncă
şi cum să-ți
spun ce ne scrii ne încântă,
bucură şi
emoționează, însuşi Vica din ceruri te gratulează, te a apreciază repectos,
ca să nu mai
zic, Ben, care responsabil nu face gargară cu pioneză,
ca o iubire
cu foc aprins cu-n intens şi sens al vieții,
e cu
sufletul la maxim mobilizat generos, relaxat,
în
mioriticul nostru de verde surprinzător de albastru,
de floare
maiastră albastră,
cu puterea
jocului cu imunitate şi reguli adhoc
şi spontan,
că domnia sa
emoțional, nu trăieşte neartistic național, în van,
fiind un
român năzdrăvan fiind şuhan fară egal, pentru şuhan
plin de
bunătățuri mioritice,
liturghie de
pace, în spice,
ca un cer
molcom, senin, modest
şi onest, artist,
optimist şi altruist: "minte şi suflet",
ca acel George
Coşbuc poet
cu atmosferă
de veşnică primăvară,
în povoară
de roadă, spirituală de şcoală,
de pe
orizontală iubire pe verticală,
că e
bucuros, ca Făt-Frumos,
Harap-Alb
dalb, de român nabab, care-şi loveşte, în culori de nelinişte şi de dragoste de
poveste pornit cu zestre genetică de la Ipoteşti
scriind
istorie de ispravă
într-a
Domnului Savaot electizantă slavă,
în cântec
unealta lovind-o de os,
că tu, pacă
ne-ai dat şansa, prioritatea şi locul potrivit, sfnțit,
ni l-ai dat
ca cel mai iubit:
detaşat, desinteresat,
ca măiastra
care trăieşte-n zbor din plin emoțional,
național, matur
ntural, poposirea la izvor,
monumental
raportându-ne genial la universal,
în templu
eliberării având tupeu de Mesia iubirii, în nepăsarea mării
şi de
Dumnezeu-culori-curcubeu,
Mesie a
iubirii luminoase, serioase mereu şi mereu,
să ne lumine
ninsoare ce ne ninge cu lumina pentru lumină,
care vine de
la munte: pâine fierbinte
cu oițe albe
cu stea-n frunte
(de: ne dai
cu generozitate impresiile tale artistice, gândite), ne dai locul pregătit
cristic şi istoric, de-a dreapta Tatălui,
în inima ta,
în sufletul tău, ne dai inteligent,
tu însuți
fiind zâna cea bună cu bagheta magică
a bunelor
intenții şi a bunelor maniere,
cu drept de
a fi cu înviere,
în iubire,
ca un Mesie,
Moise al nostrucare a despărțit apele de uscat, întunericul de noapte, că te
lupți cu dragoste şi dor cu fapte
sărbătorind
medaliile de aur bând"şampania sufletului bun-cuvântul,
ca spiritul,
duh în lampa lui Aladin cu1001 de poveşti, legende de basm-Petru ispirescu, de
poveşti,
că tu vii ca
un Drogobete de Drogobete,
vii cu
sinceritate, cu propria-ți realitate uluitoare, vii întru răsărit de soare
bucurându-te cu adevăra de reuşită, de reuşita noastră, laudă de zestre, de
zare abastră.
Doriri de
bine ! Sincere mulțumiri.
Mă bucur, c-am
reuşit să vă facem să îmbrăcați: ia românească, tadiționala cămeşă, cămaşa
mulțumitului cu distinctul de pe altarul soarelui-imensă tablă de şah-grădină a
Maicii Precestă-cumințenie şi binecuvântare a omenescului cu duh de adevăr şi
duh de viață, simetrie, în ecuație teoretic, cu pragmaticul amplificat
de aurul
cenuşiu strecurat,
cu adecvată,
omenească soluție,
cu tot ce
meriți eficient pentru inteligent
cu bune şi
foarte bune cu ce-ați făcut: lucru bine făcut,
că-n acest
piesaj,
eşti
temerar, cu curaj.
Cu bine
pentru nota bene !
M-ai luat cu
surprinderere întru răsărit de soare,
m-ai luat
prin surprindere:
cu
explicațiile şi justificările tale,
către
Hristos adevăr, viață, cale.
Doamne ajută
!
Pavel Rătundeanu-Ferghete
Comentariu publicat de Alexandru
Boris Cosciug ieri
pe: http://reteaualiterara.ning.com/profiles/blogs/despre-via-moarte-ar-i-credin-acum-pentru-totdeauna
Motto:
“Mărul pădureţ este, după ştiinţa noastră, mărul netratat chimic, crescut după
legile naturii neaoşe, având gustul pământului şi al elementelor sale, în
combinaţia aceea secretă, care dă fructul… Creaţie versus Creativitate, iată
motorul saltului civilizator, dar şi, simultan, frâna în faţa înţelegerii
esenţei divine a Omului ca şi parte integrantă a Naturii, a lui Dumnezeu,
practic. Teoretic, practic, fizic, metafizic etc. “(din articol)
În opinia
mea, mărul pădureţ este “făcut nu născut” (am inversat Crezul) prin
Creativitatea Creaţiei în timpul Evoluţiei pe baza copierii incomplete a
informaţiei genetice a mărului primordial în încercarea omului (performanţa
Creatorului) de “a cunoaşte înţelepciunea lui Dumnezeu prin înţelepciune”
(Pavel 1 Corintieni 1.20-21).
Vorbind de
mărul muşcat, eu am să fac aici o comparaţie cu Nounăscutul lui Bancuşi şi cu
Dracul perfect (omul făcut în vitro, fără Adam mtDNA şi cu CIP în creier –
Biocomunicaţii extrasenzoriale – pg. 99-108 – anexată articolelor mele şi
recomandate de mine la adresele de mai jos)
Vorbind de
“controverse, rezolvabile, însă, tot pe calea argumentaţiei elegante şi
suficiente” (din articol) despre Creaţie şi Evoluţie, eu, ca emitent în 2008 al
Teoriei Creaţiei Evolutive (pg. 265-282 din cartea Geneza şi Genetica, pe care
o puteţi descărca gratuit la adresele de mai jos), sunt acum aproape de punctul
culminant al demonstrării genetice a … GENEZEI.
“Antivirusul
la prăbuşirea omului sub tăvălugul civilizaţiei tehnologice” (din articol) este
“cunoaşterea înţelepciunii lui Dumnezeu prin înţelepciune” (Pavel 1 Corintieni
1.20-21) adică o negociere a Marilor Religii cu Ştiinţa (Apocalipsa cap.1-4),
ultima candela divină, duhul adevărului care ne va duce la tot adevărul, de la
cunoaşterea binelui perfect, omul născut nu făcut, la cunoaşterea răului
perfect, omul făcut de om şi cu CIP în cap.
Acestea sunt
rezultatele trudei mele prin care am “învăţat cum să performezi, învăţând
psihic cum să colorezi viaţa cu performanţă” (din articol) combinând ştiinţa,
cu credinţa şi cu arta.
Pe cei care
se îndoiesc de acest adevăr, evoluţie permisă, încurajată şi asistată de
Creatorul Proiectant, Manager Asistent şi Făcător al părţii bărbăteşti
(mitocondriile paternale Adam mtDNA – cu care Dumnezeu comunică prin duhul
dătător de viaţă – crucificat în Fiul Omului) şi al părţii femeieşti , pe care
omul nu trebuie să le despartă (Matei 19.4-6), mitocondriile paternale Adam
mtDNA prin care Dumnezeu comunică cu omul şi mitocondriile maternale Eve mtDNA
cu care Creaţia comunică prin sufletul viu (Pavel, Evrei 4.12), crucificat în
Creaţie (un fel de Ana zidită în Mănăstirea lui Manole pentru a nu se dărâma),
îi invit la “o discuţie, un dialog, o conversaţie” cu argumente ştiinţifice,
“elegante şi suficiente”, fie la acest articol, fie la articolele mele:
http://reteaualiterara.ning.com/profiles/blogs/scrisul-in-stiinta-i...
http://negrupealb.ning.com/forum/topics/scrisul-in-stiinta-in-arta-...
https://cititordeproza.wordpress.com/2010/05/16/teoria-creatiei-evo...
“Aşa şi
mărul pădureţ benpavelian, el poate furniza inspiraţie şi orientare, poate fi
un fel de panaceu universal… prin arta dialogului, sau arta conversaţiei”… (din
articol)
Epilog: Anul
acesta se împlinesc pentru mine 44 de ani de la terminarea facultăţii, cu 10 la
sută mai mult decât plimbatul evreilor prin deşert, şi pentru că "un lucru
început, trebuie şi sfârşit, ca să aibă sens şi permanentă primenire a apei
care trece pestre trei pietre la Piatra pe piatră, pescarul, având firu-ntins”
(din articol) şi eu am încă firul întins până la sfârşitul acestui an
universitar, când conducătoarea de doctorat, fosta mea colegă de facultate
prof. dr. ing. Monica Borda, se va pensiona…
Pănă atunci mă rog Lui: “Doamne să se deschidă
ochii noştri (Matei 20.33), însă nu precum voiesc eu ci precum Tu voieşti
(Matei 26.39).” (am combinat 2 citate biblice)
Anexez aici
şi o sculptură (autor necunoscut) ce o puteţi vedea pe malul bulgăresc al Mării
Negre, la Balcic, aproape de Castelul reginei Maria (un fel de “Sărutul” lui
Brancuşi).
Excelente
recenzii (si cea despre marul primordial, al pactului, si cea despre merele
padurete, ale inocentei)!
Bravo dlui
Profesor Salapa!
Felicitari
tandemului Fer-Ben!
NM.
Dragă Ben,
Repet, dar
merită: tare frumos a mai scris Dan Șalap. Mă bucur pentru voi.
Să înteleg
faptul că a apărut Mere pădutrețe? VG
Nu a aparut
inca cartea. Se lupta si el cu banii ca noi toti ce-i ce iubim tara.
Totul e ca-n
cântecul de lebădă. Am senzația de relism, ideal, cu emoția mare, ca şi cum aş
fi îmbrcat, foarte importat de ştiut şi tremurând subțire, având sub cămăşuța
de pânză lungă până la gleznă, pilea contractată, pielea de găină şi eu
dârdâiam pe dâmbul de lângă casa lui Dumitru, Păr
Roşcat-de-a"Găzdacului", unde o tulisem pe furiş cu sănița pe
derdeluşul ce ținea cât ulița unchiului Iacob până-n vale la Sârbu, unde se
înecase Gusti lui "Forța, Şerban, acuma mă uitam pierdut, curios,ațâțător,
la ceilați prunci a satului, care se dădeau îmbrăcați bine, ca nişte bătrâni cu
uioş şi ciorici şi geniali având în piciare opincuțe făcute naşpa de Ionu
Țanghi şi de Ionu Petri... pe cap având îndesate căciuli din piele de mei albi,
negri, brumării, eu că este sau nu posibil fugisem în capul gol, în cămăşuță,
desculț, ca desculții sau Desculț a lui "Darie"-Zaharia Stancu, un
scriitor cu-n normal a vieții de scriitor şi fost țăran pe la Omida cu rădăcini
şi buruieni de ştede, urzici şi lobode, verdețuri, cu amărăciuni sau aromate,
dar vital pentru a trăiul sărăcii de la Flămânzi, din plinul de pe la1907, când
fantastic, învățătorul Petru Ferghete a lui Ion Rătundeanu era bătut de notar
şi jandarmul cu pană, că încălcase legea ungurească Apony, el, predând cu aplomb
omenesc de voință, în sat românesc, în limba maternă, în limba română, dar
colac peste pupăză, deşi nu o făcea din mândrie, fanatism, ci previzibil din
patriotism,din dragoste pentru național dovedindu-şi notorietatea super tare de
intelectual calificat la Cluj, dar în lumea rea, pe şanț la habă, bârfind, că
ştiți cum e gura satului primitiv, istoric, în compromis sau în legea
pământului a obştii, că ştiau oamenii fără şcoală, fără ştiința de carte, c-ar
fi fost bătut învățătorul pruncilor lor din cauza sucilor lui muieră-sa
Leontină, o femeie frumoasă şi pur şi simplă excelentă, cu surprize mari, că
ăştea doi: notarul şi jandarul de ungur puseră ochii pe femeia, pe muierea,
nevasta, învățătorului, o foarte bogată în farmece ş-i fermecă cu farmecele ei,
o mândrețe cu tandrețe de curcan înfoiat şi penaj colorat de Păun şi cu:
-"Şic,
şic, că n-ai mărgele roşii: bune sau rele, c-ale mele, predictibile pentru
fraieri !"Şi o fi avut mama mătuşei Elvira, modul ei de a se comporta şi
distra în Sâmpetru-Almasului, Sfânt Petru cu Răchiți al acelor vremuri cu magie
şi freamăt de codru "cu ce te legini codrule, fără ploaie fără vânt, cu
crengile până la Pământ..., că ziua scade, noaptea creşte"..., deşi nu era
o femeie rea de muscă, femeia, Lentina, nu era femeie "uşoară", de
rachetă, paraşută, au! Nu era în viteza a patra, deşi avea putere şi la
cotitură, având hormoni aprinşi la maxim, hormoni la care nu le-a expirat
timpul, durata şi fermitatea şmecheră, că ea în eleganța ei de duduie era
sprintenă, căprioară ițită şi cu umblet saltat: umbla țanțoş ca o balarină în
piruete moderne, bio, pe ulița principală a satului vizitându-şi bărbățelul şi
pe la şcoală şi cei doi o descoperiseră şi le curgea ochii de vultur-uli în
goană după pradă-prospătură, că ochii le fugeau tot, după ea, o potrivită
pentru ei amândoi, care buieci nu-şi încăpeau în piele de chiar în plină zi
scoaseră pistoale unul către altul trăgând,duielându-se prosteşte,sătenii
astfel intrând la bănuieli...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu