Marele patriot Mihai Eminescu,
un martir ucis la comanda
francmasoneriei
Motto: „Treptat ies la
iveala legaturi pe care anevoie le-am fi descoperit din frânturile de
informatii oficiale, ori oficioase ale vremii.
Glasul sau,
unic în concertul politicianismului vremii, trebuia sa fie stins. Supara mult
adevarul sau, al cautatorului de Absolut! Caci pentru el, nu exista adevarul de
conjunctura al partidelor, ci doar adevarul natiei românesti pentru care a
trait si pentru care a fost sacrificat, cu tacuta complicitate a unor personaje
malefice.” i storia oficiala a vietii lui Mihai Eminescu a impus un sablon
convenabil. Conform acestuia, Eminescu ar fi fost o fiinta labila, neadaptata,
pierduta în lumea sa de poet si ar fi murit nebun, bolnav de sifilis si
alcoolic. Istoria sa reala este însa cu totul alta. Eminescu a fost de fapt un
om puternic, de o luciditate exceptionala, bine ancorat în realitatea sociala
si mai ales politica a vremurilor zbuciumate în care a trait, un militant activ
pentru drepturile românilor din Ardeal si pentru unitatea nationala, un ziarist
de exceptie, un vizionar, un reformator. Eminescu a fost declarat nebun si
internat la psihiatrie într-un moment în care guvernul României urmarea sa
încheie un pact umilitor cu Austro-Ungaria, prin care renunta la pretentiile
asupra Ardealului si se angaja sa îi anihileze pe toti cei catalogati drept
„nationalisti”. Multi au renuntat la valorile si principiile lor pentru a fi scosi
de pe lista proscrisilor. Eminescu nu a acceptat sa faca niciun fel de
compromisuri, si de aceea era cel mai periculos dintre ei. El deranja nu doar
prin ceea ce scria, ci mai ales prin faptul ca planuia sa puna bazele unei organizatii
independente, aflate înafara controlului francmasoneriei, de trezire si
promovare a spiritului românesc si de refacere a Daciei mari. „Mai potoliti-l
pe Eminescu!” „Mai potoliti-l pe Eminescu!”Acesta este mesajul pe care
francmasonul si junimistul P. P. Carp îl transmitea de la Viena mentorului
Junimii, francmasonul si parlamentarul Titu Maiorescu. Comanda va fi executata
întocmai de cei din tara pe 23 iunie 1883. Eminescu avea 33 de ani.
Carp se
afla la Viena pentru a stabili ultimele detalii ale unui acord secret cu Tripla
Alianta (Austro-Ungaria, Germania si Italia), care de altfel a si fost încheiat
pe 18 (30) octombrie 1883. Reputatul eminescolog, profesorul Nicolae Georgescu,
lamureste în ce context a avut loc internarea fortata a lui Eminescu. „Ce voia
acest tratat?”, scrie el „În primul rând, ca România sa se orienteze politic
spre Austro-Ungaria.. Cu alte cuvinte, România nu mai putea sa-si revendice
Ardealul. Acest tratat muta lupta ardelenilor în Ardeal. Bucurestiul era de
zece ani dominat cultural de ardeleni, care ridicau puternic vocea pentru
eliberarea Ardealului, pentru drepturile românilor care erau asupriti. Or,
tratatul le interzice brusc sa protesteze în Bucuresti pentru eliberarea
Ardealului. Ioan Slavici este nevoit sa fuga din Bucuresti în 1883. Întemeiaza
Tribuna în 1884.
În jurul ei se organizeaza primele
lupte pentru Ardeal.
Conditia semnarii tratatului era deci
amortirea vocii pentru Ardeal în Bucuresti. „Directiva de sus” s-a reverberat
în diferite moduri la nivel cultural. Declararea nebuniei lui Mihai Eminescu
este unul dintre ele.”
Într-adevar, 28 iunie 1883 este o zi în care
se petrec mai multe evenimente importante. Austro-Ungaria rupe relatiile
diplomatice cu România timp de 48 de ore.
Cancelarul Germaniei, Otto von Bismark, îi
trimite regelui Carol I o telegrama prin care ameninta România cu razboiul. La
Bucuresti au loc descinderi si perchezitii simultane la sediile mai multor
organizatii care luptau pentru Ardeal, printre care si Societatea Carpatii, în care
activa Eminescu.
Este închis ziarul L’Independance Roumaine si
directorul acestuia, Emil Galli, este expulzat din tara . La fel si Zamfir C.
Arbore.
Societatea Carpatii este pur si simplu
desfiintata, în urma unui raport al baronului von Mayr, agent al serviciilor
secrete austro-ungare. Intimidati de aceste masuri, o parte din militantii
pentru Ardeal se dezic de ideile lor si îsi tradeaza confratii, pentru a-si
salva propria piele. Printre ei se afla Simtion si Chibici, presedintii
Societatii Carpatii, Ocaseanu si Siderescu, membri în conducerea aceleasi
societati, Grigore Ventura, ziarist la L’Independance Roumaine, acelasi pe care
Caragiale îl ridiculizase în personajul Rica Venturiano. În semn de obedienta,
toti acestia se vor implica plini de zel în actiunea de internare fortata a lui
Eminescu.
De ce era atât de incomod Eminescu?
Privita în acest context, nebunia lui
Eminescu, ca si detaliile internarii sale, capata o noua dimensiune. Nu mai
poate fi vorba de un accident sau de o coincidenta, ci de executarea comenzii
trasate de la Viena :
„Mai potoliti-l pe Eminescu!”
În perioada care va urma se fac eforturi
importante pentru a convinge Tripla Alianta ca situatia din România este sub
control. Regina Elisabeta, Regele Carol I, primul-ministru Bratianu, P. P. Carp
si Titu Maiorescu merg în Germania pentru a calma spiritele. Ministrul de
externe, D. A.
Sturdza, ministrul C. Statescu si Petre
Gradisteanu merg la Viena, unde Gradisteanu îsi cere personal scuze pentru
organizarea sarbatorii de la Iasi, unde fusese dezvelita statuia lui Stefan cel
Mare si fusese citita poezia manifest a lui Eminescu, Doina.
Judecând dupa masurile luate împotriva lui,
Eminescu era cel mai incomod. Spre deosebire de ceilalti, el nu putea fi
convins cu niciun chip sa renunte la ideile si principiile sale. Eminescu era
membru activ în mai multe organizatii care luptau pentru drepturile românilor
din Ardeal: Românismul (care respingea chiar aducerea lui Carol I ca rege),
Orientul, România Juna, Societatea Carpatii, din care facea parte si Slavici.
Cu astfel de preocupari, nu este de mirare ca era constant urmarit atât de
politia si serviciile secrete românesti, cât si de cele austro-ungare. În
anturajul sau erau infiltrati mai multi informatori, printre care se numara si
Ocasanu de la Societatea Carpatii.
La 7 iunie 1882, baronul Von Mayr îi trimitea
contelui Kalnoky, ministrul Casei Imperiale austro-ungare, o nota informativa
în care arata: „Societatea Carpatii a tinut în 4 ale lunii în curs, o întrunire
publica cu un sens secret. Dintr-o sursa sigura, am fost informat despre aceasta
întrunire [n.n dupa toate probabilitatile sursa era chiar Titu Maiorescu]. S-a
stabilit ca lupta împotriva Austro-Ungariei sa fie continuata. Eminescu, redactor
principal la Timpul, a facut propunerea ca studentii transilvaneni de
nationalitate româna, care frecventeaza institutiile de învatamânt din România
pentru a se instrui, sa fie pusi sa actioneze în timpul vacantei în locurile
natale pentru a orienta opinia publica în directia unei Dacii Mari.” Aceasta nota a dus în final la desfiintarea
Societatii Carpati. Activitatea sa ca jurnalist îl facea cu atât mai periculos,
cu cât avea si pârghiile necesare pentru a actiona: ideile sale erau exprimate
în mod magistral într-un ziar, Timpul, pe care îl transformase în cotidian national. În aceasta publicatie demascase coruptia politicienilor
români si grasele comisioane pe care acestia le încasasera din concesionarea
cailor ferate. Scrisese despre conditionarile umilitoare impuse României de
puterile europene, în schimbul recunoasterii Independentei. În 1880 declansase
o incitanta campanie de presa privind „chestiunea dunareana”, problema
sensibila pentru marile puteri europene.
Participase
activ la Iasi la inaugurarea statuii lui Stefan cel Mare si citise acolo în
fata multumii poezia manifest Doina.Acest eveniment national deranjase foarte
mult puterile occidentale. În sfârsit, chiar în dimineata zile în care avea sa
fie dus cu forta la balamuc, aparuse în Timpul un alt articol. Intitulat
„Pentru libertatea presei si a jurnalistului”, acesta era un protest la adresa
încalcarii dreptului la libera exprimare si demasca masurile represive luate de
guvernul Bratianu împotriva jurnalistului Emil Galli Titu Maiorescu pregatise
internarea lui Eminescu înca de la primele ore ale diminetii Varianta cea mai des vehiculata despre cele
petrecute pe 28 iunie 1883 este urmatoarea: În dimineata acelei zile, Eminescu
s-ar fi trezit cu noaptea în cap si lovit de nebunie ar fi început sa se certe
cu sotia lui Slavici, la care locuia în gazda, Ecaterina Szöke Magyarosy.
Aceasta îi trimite la orele sase dimineata un bilet lui Maiorescu, cerându-i sa
o scape de Eminescu. Maiorescu ia o
masura de exceptie – în loc sa mearga direct la Slavici acasa, pentru a o salva
pe sotia acestuia de „nebun”, se duce împreuna cu Constantin Simtion,
presedintele Societatii Carpati, la spitalul doctorului Sutu si, pentru suma de
300 de lei, aranjeaza internarea imediata a lui Eminescu. A doua ciudatenie,
Maiorescu, bazându-se exclusiv pe spusele acestei femei, cere direct
internarea, si nu examinarea lui Eminescu de catre doctorul Sutu, asa cum ar fi
fost firesc.
Întors acasa, se pomeneste însa cu Eminescu,
care avea cu el un exemplar din ziarul Timpul, în care tocmai îi aparuse
articolul despre Emile Galli. Maiorescu nu-l întreaba nimic despre incidentul
de dimineata cu doamna Slavici (presupunând ca acesta ar fi avut într-adevar
loc). Îl trimite însa la sediul Societatii Carpati, unde Politia facea
perchezitie, pentru a se întâlni chipurile cu Simtion, complicele sau la
internare.
„Numai,
de s-ar face asta fara greutate” scrie Maiorescu în jurnalul sau în dimineata
zilei de 28 iunie 1883, dupa ce petrecuse o noapte de nesomn, sub apasarea a
ceea ce stia ca va face a doua zi. Nu se va face însa „fara greutate”, asa cum
îsi dorea Maiorescu, caci Eminescu îsi schimba traseul. Nu se duce la
Societatea Carpatii, unde totul s-ar fi facut fara martori, ci la Capsa. La
acea vreme Capsa nu era doar un local de lux, ci si sediul Ambasadei SUA si
resedinta mai multor ambasadori occidentali. Eminescu se duce la Capsa în
speranta de a semnala abuzurile guvernului acestor diplomati si în special
ambasadorului SUA, Eugene Schuyler, pe care îl cunostea personal si care era un
fervent aparator al drepturilor omului. Orchestratorii monstruosului complot
sunt nevoiti sa îsi schimbe planul.
Scena cu pistolul relatata de Grigore Ventura
– o noua înscenare La Capsa, Eminescu
este abordat de Grigore Ventura . Aici, conform declaratiilor lui Ventura,
Eminescu ar fi început sa tina un discurs „politico-socialo-national”
înfierbântat, ar fi scos un pistol, ar fi amenintat-o pe sotia patronului si ar
fi strigat „la toate aceste nu-i decât un leac. Sa îl împusc pe rege!”. Semne
clare de nebunie! Ventura , în loc sa îl calmeze, îi tine isonul si îi propune
sa mearga împreuna la palatul Cotroceni.. Ajunsi acolo afla ca Regele nu este
în Bucuresti.. Pe drumul de întoarcere, Ventura îl duce pe Eminescu la baile publice
Mitrasevski, îl lasa într-una din camere si apoi alerteaza Politia ca un nebun
s-a închis în baia publica. Îi cheama la fata locului pe alti doi membri ai
Societatii Carpati, Siderescu si Ocasanu.
Ca un facut, cei doi au cu ei o camasa de
forta.. Intra în baie, îl imobilizeaza pe Eminescu si spre orele 19 îl duc la
stabilimentul Sutu, unde avea deja rezervat un loc de cu noaptea în cap.
Scena cu pistolul de la Capsa si declaratia
lui Eminescu ca îl va omorî pe Rege sunt piesele de rezistenta ale tezei
nebuniei sale. Ele sunt relatate însa doar de o singura persoana, Grigore
Ventura, care va povesti acest episod în stânga si dreapta, dar va ezita sa
scrie totusi despre el, desi era ziarist. Scena va fi consemnata de-abia în
octombrie 1911 de Al. Ciurcu într-un articol aparut în Adevarul, „Eminescu, din
amintirile mele”.
Povestea lui Grigore
Ventura nu sta însa deloc în picioare din mai
multe motive. În primul rând, Ventura sustine ca a asistat la toate
evenimentele din acea zi. Fiind principalul martor, ar fi trebuit sa apara în
procesul verbal încheiat de Politie, ori numele sau nu apare deloc. Ventura
sustine ca el este cel care a alertat Politia, ori în procesul verbal este
consemnat ca politia a fost sesizata de domnii Ocaseanu si Siderescu. Acestia
dau însa detalii pe care nu aveau cum sa le cunoasca, întrucât nu fusesera
prezenti la fata locului. Ceea ce arata ca cineva îi informase. Acesta nu poate
fi decât Ventura, care a avut rolul de a-l intercepta pe Eminescu si a face în
asa fel încât acesta sa poata fi luat pe sus dintr-un loc izolat si dus la
psihiatrie, în conditiile în care primul plan imaginat de Maiorescu cazuse.
Ventura a imaginat apoi si a raspândit povestea cu pistolul pentru a crea impresia
ca Eminescu era nebun si a justifica astfel internarea.
Celalalt martor al acestei scene, doamna
Vautier, sotia patronului de la Capsa, despre care Ventura spune ca a fost
persoana amenintata cu pistolul de Eminescu, nu mentioneaza în memoriile sale
publicate la Paris în 1909, absolut nimic despre aceasta scena, care, daca ar
fi avut loc, ar fi trebuit sa o fi marcat profund. Eminescu declara ca vrea sa
îl împuste pe Rege, ori era putin probabil ca el, în calitate de ziarist sa nu
stie ca Regele era plecat de câteva zile la Sinaia. În procesul verbal întocmit
de Politie nu se aminteste nimic de vreo arma, ci doar ca „Eminescu a venit
singur la Baile Mitrasevschi, si fiind atins de alienatie mintala s-a încuiat
singur pe dinauntru si a refuzat sa deschida”. La locul faptei ajung, Simtion,
Siderescu si Ocaseanu de la Societatea Carpatii, care aveau înca de dimineata
misiune de la Maiorescu sa îl duca la casa de nebuni a doctorului Sutu. Acestia
intra în baia unde Eminescu se afla în apa, dezbracat. Eminescu le cere sa
iasa. Îl imobilizeaza si îi pun camasa de forta. Între timp Politia îi perchizitioneaza
locuinta, îi ridica bunurile, îi umbla prin hârtii si manuscrise, sperând sa
descopere ceva compromitator. Totul se petrece cu complicitatea sotiei lui Slavici.
Politia nu va deschide o ancheta, asa cum proceda de obicei si cerea legea.
Omiterea lui Ventura din procesul verbal al Politiei nu este întâmplatoare.
Varianta ca Eminescu a venit singur si s-a închis în baie era mai credibila
pentru teza nebuniei, decât cea în care era adus de Ventura si care ar fi putut
atrage suspiciuni.
Omorât lent
prin otravire cu mercur De la Baile
Mitrasevschi Eminescu este dus direct în stabilimentul doctorului Sutu, unde
tratamentul aplicat îl transforma într-o leguma. Niciun alt bolnav nu mai este
acceptat pentru internare în acea perioada, chipurile pentru a nu-i deranja
linistea lui Eminescu, Fiica lui Titu
Maiorescu, Livia, îi scrie lui I.. E. Toroutiu despre modul în care era tratat
Eminescu la Sutu în urmatorii termeni: „As vrea sa va spun ca toti domnii care
cerceteaza mintea lui Eminescu au un mare cusur: ils cherchent midi à 14
heures” (cauta miezul zilei la ora 14). În noiembrie 1883, la insistentele unor
prieteni, printre care Emilia Humpel, Eminescu este transferat într-un sanatoriu
din Viena. Titu Maiorescu, care stia cel mai bine ca Eminescu nu este nebun si
medicii din Viena îsi vor da usor seama de aceasta, se opune la început
vehement. În cele din urma cedeaza, gândindu-se ca este mult mai important sa
îl tina pe Eminescu departe de tara.
Eminescu stia foarte bine ce i se înscenase si odata reîntors în tara a
facut chiar eforturi pentru o campanie de presa în favoarea sa. Privit însa ca
un nebun, nimeni nu i-a acordat dreptul la replica. Într-o scrisoare adresata
în ianuarie 1887 lui Gheorghe Panu el scrie: „S-a raspândit prin ziare stirea
ca as fi grav bolnav. Toate aceste zvonuri, lipsite de orice fundament, sunt
raspândite poate cu rea credinta, încât si dl. C. Mille, într-unul din
articolele sale, a gasit motiv de-a vorbi de boala mea pretinsa. Te rog a spune
tuturor ca se afla în deplina eroare si ca afara de suferinta mea de picioare,
nu am absolut nimic . Un mic dementi (dezmintire) în organul (ziarul) dumitale
n-ar strica..” Timp de mai bine de o luna, medicii austrieci nu reusesc sa îsi
dea seama deloc de ce boala sufera Eminescu. În decembrie, îl declara sanatos
si recomanda externarea. Nimeni nu are însa interesul sa îl readuca în tara ,
cu atât mai putin Maiorescu. Medicul austriac, Obersteiner, îi cere în repetate
rânduri sa îl scoata pe Eminescu din spital, unde nu-si are locul printre
bolnavii psihic. Fisele de observatie medicala din timpul sederii în sanatoriul
austriac dispar într-un mod misterios, pentru a nu distruge mitul nebuniei lui
Eminescu. Tot Maiorescu aranjeaza ca Eminescu sa plece în Italia, sub atenta
supraveghere a unui om de încredere, chipurile „pentru a se reface”. La
întoarcerea din Italia, Eminescu vrea sa vina la Bucuresti, dar Maiorescu face
tot posibilul sa îl tina departe de capitala.. Toate munca sa, cartile, notele
de lectura, manuscrisele se afla la Bucuresti, la Maiorescu... Prin intermediul
diversilor prieteni, Eminescu îi cere în mod repetat acestuia sa îi înapoieze
„lada cu carti”, fara de care ar fi trebuit sa îsi reia toata munca de la zero.
Maiorescu este de neînduplecat. Cum nu se
cuminteste, este trimis tot cu forta la ospiciul de pe lânga Mânastirea Neamt. Eminescu,
pe deplin lucid, i se plânge lui Gheorghe Bojeicu de la Cernauti, ca a fost
„internat ca alienat, desi nu fusese”. Este sechestrat la Neamt din noiembrie
1886 pâna în aprilie 1887. Gardienii arunca pe el galeti de apa rece si îl bat
cu funia uda pentru a-l „calma”. Încearca sa fuga de mai multe ori si în cele
din urma reuseste sa obtina o mutare la Iasi , sub îngrijirea doctorului
Iszac. Acesta este cel care îi va pune
un diagnostic abracadabrant, preluat apoi de istorie: „sifilis congenital
matern cu paralizie generala progresiva”. Diagnosticul continea însa un mesaj
important: Eminescu trebuia sa fie paralizat, Eminescu trebuia sa fie anihilat,
trebuia oprit din a mai publica în ziarele vremii. Asasinarea civila a lui
Eminescu din 1883 va fi completata de experimentele doctorului Iszac, care visa
sa scrie o lucrare despre cazul Eminescu, cu care sa intre în analele
medicinii. Contrar tuturor preceptelor medicale ale vremii, care aratau ca
mercurul este toxic si total contraindicat în tratarea sifilisului, doctorul
Iszac îi va administra doze uriase de mercur, de 4 pâna la 7 grame.
Un alt psihiatru din Bucuresti, Panait Zosin,
care nu îl consultase vreodata pe Eminescu si cunostea cazul doar din corespondenta
cu sora lui, Harieta, preia diagnosticul lui Iszac si chiar îl completeaza cu
urmatoarele reflectii: „ca psihopat ereditar, el ar fi petrecut înca nopti
albe, ar fi facut orgii, ar fi mistuit narcotice si excitante (n.n. în
conditiile în care se stie ca Eminescu era un adversar declarat al
narcoticelor). Un psihopat alcoolic si sifilitic, el a ajuns sa aibe perioade
de furie, de inconstienta, de prozaica întunecare a activitatii psihice.. ”
De-abia în 1888, Veronica Micle reuseste sa
îl smulga din mâinile doctorului Iszac si sa îl aduca în sfârsit la Bucuresti.
Aici reîncepe sa publice, si în urma unui articol împotriva guvernului, aparut
în România libera, este internat cu forta tot la dr.. Sutu, unde va si muri. La
moartea sa, produsa din câte s-a spus, de o lovitura la cap cu o piatra,
celebrul doctor G. Marinescu nu realizeaza dupa autopsie, analiza microscopica
a creierului, care ar fi dovedit ca Eminescu nu suferea de sifilis. Dupa o
examinare superficiala, arunca pur si simplu la gunoi creierul lui Eminescu, pe
motiv ca intrase în putrefactie. Este totusi nevoit sa consemneze ca a fost
frapat de marimea acestui creier. Pe actul sau de deces, nu apare semnatura
niciunui prieten sau membru al familiei, ci doar amprentele digitale a doi
martori analfabeti din personalul spitalului.
Societatea
Matei Basarab, spiritul national si francmasoneria Eminescu a fost etichetat
drept nebun, sifilitic, alcoolic, pericol public, atentator la adresa regelui,
reactionar, paseist, antisemit, xenofob, nationalist sovin etc. De ce toate
aceste apelative? De ce publicistica lui a fost mereu trecuta sub tacere,
interzisa, cenzurata? De ce în memoria românilor Eminescu a fost impus doar ca
poet, în timp ce principala sa activitate a fost cea de ziarist? Din cele 16
volume ale Operei sale, editate sub îngrijirea lui Perpessicius dupa
manuscrisele originale, cinci contin poezii si altele cinci, articolele
publicate de el în perioada 1870-1883 si 1888-1889.. Desi majoritatea
articolelor au fost scrise înainte de asa-zisa declansare a nebuniei, multi
sustin si astazi ca ele nu merita sa fie citite, întrucât „sunt rodul unei
minti atacate de boala, în cautarea unei bucati de pâine”.
„Eminescu n-a ajuns sa marcheze politica
nationala, desi este întemeietorul doctrinei nationale moderne” scrie Theodor
Codreanu în „Dubla sacrificare a lui Eminescu”. „Dimpotriva, opera sa a fost cu
grija separata de structurile de profunzime ale politicii nationale, opera lui
publicistica fiind interzisa total, dupa al doilea razboi mondial. Efectele
sunt vizibile si astazi. Asa-zisul cult Eminescu este o dimensiune ad-hoc
confectionata, pentru a preveni si a face ineficient un veritabil cult
Eminescu.
Prin numita
diversiune se creeaza impresia (pe care cei naivi o iau ca atare) ca eminescianismul
este un element nefast, inamicul public numarul unul al democratiei si al
statului român. Neîntâmplator, Gh.. Grigurcu, unul din mercenarii curentului
antieminescian asimila cultul pentru poetul national cu acela al lui Ceausescu.
În realitate, statul român nu a atins niciodata exigentele lui Eminescu,
fiindca nici nu si-a propus aceasta vreodata, desi marii gânditori au pledat
statornic pentru asimilarea organica a eminescianismului ca temei al fiintei
noastre nationale. Au existat tentative ca Eminescu sa fie înrolat în
masonerie.
Fara succes.. Eminescu lucra însa la crearea
unei organizatii românesti si pro-românesti, numita Societatea Matei Basarab si
aflata în afara controlului si influentelor francmasoneriei, care masonerie se
afla si atunci în slujba unor interese supranationale. „O organizare între români”,
scria el. „Pretutindea oameni care sa tie registru de tot sufletul românesc.
Cel slab trebuie încurajat si laudat pentru ca sa devie bun. Sa se simta ca
Societatea Matei Basarab reprezinta o putere enorma. Tinta? Unirea tuturor
românilor, emanciparea economica si intelectuala a întregului popor
românesc.Înca din 1874, el îi scria lui Maiorescu ca „aprofundarea studiului filozofilor
germani m-a facut sa ma orientez catre elaborarea unei filosofii practice,
vizând scoaterea României din subistorie. Interesul practic pentru patria
noastra ar consta cred în înlaturarea oricarei îndreptatiri pentru importul
necritic de institutii straine.” Eminescu nu renuntase la acest plan nici în
ultimii sai ani. Alexandru Vlahuta povestea cum, vizitându-l la sanatoriul doctorului
Sutu, Eminescu i-a povestit „despre un plan al lui de reorganizare sociala, la
care se gândeste de mult, o lucrare colosala.”
Gheorghe Panu povesteste în „Amintiri de la
Junimea” de un sfat pe care Eminescu i l-a dat: „Panule, stii tu ca în lumea
asta nu este nimic mai interesant decât istoria poporului nostru, trecutul
lui.... Tot, tot este un sir neîntrerupt de martiri.” Eminescu a fost unul
dintre ei. „Or sa vie pe-a ta urma în convoiu de 'nmormântSplendid ca o ironie
cu priviri nepasatoare . . . Iar deasupra tuturora va vorbi vr-un mititel, Nu slavindu-te pe tine . .. . lustruindu-se
pe el Sub a numelui tau umbra. Iata tot ce
te asteapta. Ba sa vezi. . . posteritatea este înca si mai dreapta. Neputând sa te ajunga, crezi c-or vrea sa te
admire? Ei vor aplauda desigur biografia
subtire. Care s-o 'ncerca s-arate ca
n-ai fost vr-un lucru mare,
C-ai fost om cum sunt si dânsii. . . Magulit e
fiecare Ca n-ai fost mai mult ca dânsul. Si prostatecele nari Si le umfla orisicine în savante adunari Când de tine se vorbeste. S-a 'nteles de mai
nainte C-o ironica grimasa sa te laude
'n cuvinte. Astfel încaput pe mâna a
oricarui, te va drege, Rele-or zice ca
sunt toate câte nu vor întelege . . .
Dar afara de acestea, vor cata vietii tale Sa-i gaseasca pete multe, rautati si mici
scandale — Astea toate te apropie de
dânsii. . . Nu lumina Ce în lume-ai
revarsat-o, ci pacatele si vina,
Oboseala, slabiciunea, toate relele ce sunt Într-un mod fatal legate de o
mâna de pamânt; Toate micile mizerii
unui suflet chinuit Mult mai mult îi vor
atrage decât tot ce ai gândit.” (Mihai
Eminescu, Scrisoarea I, 1881)
Bibliografie:
1. Ovidiu
Vuia: Misterul mortii lui Eminescu, Ed. Paco, Bucuresti, 19962. Thedor
Codreanu: Dubl sacrificare a lui Eminescu, Serafimus Grup, 1999 3. Nicolae
Georgescu: "Boala si moartea lui Eminescu,Criterion, 2007"
***Morala: "ciocu' mic si joc de
glezna! VIVA Romania VirusG-free. www.ava
Sursa: Prof. VALENTINA LUPU
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu