Ciudanovita 1963-1964
Filmul meu ca martor al realității
(sau Filmul meu Nebuna
lui Coșbuc)
Abundența
tehnologică ne îndreaptă spre o redefinire a realității. Suntem obligați azi să
explicăm realitatea în diferite feluri. Dacă în anii ’60 Jean Rouch a inventat
cineveriteul, pentru ilustrarea adevărului, azi lucrurile se schimbă, avem un
alt fel de adevăr, un adevăr care nu mai
depinde de bani ca să-l cauți, ca să-l explici, un adevăr dictat de finanțatori
și contabili e un adevăr natural. De acum încolo adevărul se desprinde de
aceste forțe și intră în nișa sa pură, liber și independent de forțele dinafară.
Faptele nu mai crează adevărul, ele crează norme, nu clarifică adevărul. Așadar
trebuie găsite alte căi prin care să aflăm adevărul. Adevărul nu poate fi arătat
cu sume mari de bani (cu cât ai mai mulți bani cu atât adevărul e mai adevărat).
Sumele mari rezolvă aparent problema, însă crează doar iluzia de adevăr. Muntele
poate fi adus la Mahomed în curte cu banii lui însă acesta nu e adevăratul
munte ci doar o iluzie, o imitație. America (oricât ați încerca) nu poate fi
adusă în Europa, ea poate fi imitată doar. Dacă vrei adevărata experiență americană
trebuie să trăiești în ea. Dacă vreți adevărul despre țara mea și locurile trăirilor
mele îl puteți avea doar trăind în ea sau vizionând filmele artiștilor locali.
Adevărul din ele nu va putea fi niciodată reprodus de cineastul din afară. Arta
reprezentării adevărului din filmul meu nu poate fi egalată de Hollywood.
Hollywoodul nu este izvorul artei cinematografice. El poate ajuta artiștii să
se exprime, însă, în genere el a fost creat și finanțat ca mașină
propagandistică de manipulare a maselor, o mașină de creat iluzii și senzații.
Este un fel de “organizație de partid” care protejează capitalismul. Artiștii
au răzbit singuri și când nu au mai putut, au fost acaparați de sistem.
Hollywoodul poate produce adevărate piese de artă, însă azi nu e interesat în
adevăr ci doar în manipularea și senzaționalizarea lui. Este ca un centru
fotografic care folosește tot felul de mecanisme și tehnici pentru a scoate
imagini care să imite aproape perfect realitatea și să creeze adevăruri
credibile, însă asta nu e artă, ci înseamnă perfecționarea tehnologiei
reproducerii adevărului. Nu-i poți perfecționa pe Van Gogh, Picasso, Salvador
Dali, Rubens, Van Eyck, Rodin, Monet,
Donatello, Turner, Da Vinci, Rembrandt, Michelangelo, Grigorescu etc. i-am
enumarat ca să vă arat că ei sunt mulți și ei sunt unici. Arta produce
“originali”! Viața pe care o trăim azi e complet fabricată. E improvizată la
maximum. Exagerată! Umflată! Abuzată! (Buze îngrășate, țâțe de plastic, mașini
cocoșate, case strâmbe, oameni stau unii lângă alții și comunică prin telefon
mobil etc.) Nu intenționez să jignesc pe nimeni, doar încerc să explic o rupere
de natural și realitate și îndreptarea spre caricatură a omului. Incapacitatea
de a mai identifica adevărul.
Filmul Drumul nostru e un monument pe care îl
dedic tuturor celor care au lucrat, trăit și sacrificat în minele de uraniu ale
Exploatarii Miniere din Banat, Oravița. Filmările au început în 1974, s-au încheiat
în anul 2000 și prezentat în premieră în 2006 la Melbourne CH31 TV și apoi
recunoscut de lumea academică americană în New York și Los Angeles, iar în România
de elita intelectualității in Vaslui. După
30 de ani, începând montajul filmului am avut impresia că trec prin holocaustul
celui de-al doilea război mondial. Că eu începusem filmările având ca temă sărbătoarea
a 25 de ani de minerit în zona Banatului și priveam îndurerat la bucuria pe
care o aveam atunci de a sărbători aceste locuri și condiții. Sigur că pentru
noi era raiul pe pământ. Nu cunoșteam un altul. Priveam adevărul.
După revoluția din ’89
am crezut că lucrurile se vor limpezi, iar cei din holocaust vor fi recompensați,
însă după nu lung timp am realizat că vinovații au fost înlocuiți și am pierdut
totul, am înțeles că acest film trebuie să confrunte minciuna și pe vânzători,
am înțeles că trădători sunt aceiași oameni dinainte, doar că și-au schimbat
hainele, am înțeles că dacă sunt aceiași oameni la conducere nici societatea nu
se va schimba și atunci oamenii vor suferi mai greu sau chiar mai rău. Am început
să mă întreb ce naiba îi face pe acești răufăcători să triumfe în crimă, să-și
batjocorească frații, acești oameni și aceste locuri. De ce atâta egoism și vânzare
de neam? Și am concluzionat că ei sunt ca niște animale egoiste, sunt ca struțul:
își bagă capul în pământ și trăiesc cu impresia că nu-i vede nimeni. Își fură căciula
singuri. Se mint pe ei înșiși. Adică suntem conduși de mincinoși. Numai unul
care minte de mic poate la maturitate să doarmă liniștit. O comunitate mințită
încontinuu de conducătorii ei se molipsește după un anumit timp și se complace,
devenind complice. Când comunitatea acceptă minciuna ca normă, totul e pierdut
și atunci te gândești că numai un Gheorghe Doja îi mai poate salva, să le scoată
minciuna din AND. În Holocaustul de atunci era mai multă fericire și speranță
decât există azi în zonă. Și nu numai în zona Banatulul dar în toată Europa
lucrurile sunt atât de tensionate încât îmi aduce aminte de timpurile Germaniei
în care Hitler a venit la putere. Îmi vine să cred (și sper să nu greșesc) că singura
salvare a Europei sunt țările foste comuniste, care au încă oameni treji,
intelectualitate capabilă de manevre umane, raționale care încă nu au fost spălate
de tot la creier de propaganda corporatistă care a înlocuit foarte profesional
dictatura comunistă. Intenționat am lăsat filmul fără povestitor ca să las imaginile
să dea voce glasului dumeavoastră, să dea voce vieții trăite de spectator în
acele timpuri. Locurile din film sunt foarte bogate în memorie, în istorie. Am
lăsat camera, montajul, dialogurile și muzica și, în mod special tăcerea să
dialogheze cu trecutul din noi, să ne facă să vedem că e vorba de viața noastră.
Că atât părinții cât si copiii sunt viața noastră și nu-i putem trăda, nu avem
voie să ne mințim. Mișcările mele de cameră cu direcții clare sau ezitări, cu
ieșiri din claritate sau transfocări sunt parte din dialogul meu cu istoria și
cu dumneavoastră, cu trăirile dumneavoastră. Suntem o “horă”! Noi, ca națiune
suntem un tot și contribuim la sănătatea și trăinicia ei. La dăinuire! Filmul
lasă loc (să intre în el) să se împletească cu povestea fiecăruia dintre noi.
Ne dă și spațiu să medităm între momente ca indivizi și exprimă în același timp
visul nostru colectiv.
Drumul nostru e o piesă
istorică. Multe din lucruri, locuri și oameni nu mai există însă cei care mai
sunt, vor lăcrima că au trecut printr-o mare aventură (ca să nu-i zic
experiment) și au supraviețuit.
Acum lucrez la un film
a cărei acțiune se petrece în orașele Timișoara și Arad. ”Tot pe drum, pe drum,
pe drum și acasă nici de cum”, sunt versurile unui cântec popular. Îl însoțesc pe
tata într-o călătorie pe jos, prin gări și peste poduri, pe străzi largi,
minunate, pe căi ferate cu trenul și tranvaiul. Pornim de lângă catedrală, în
anul 2000 pe jos, pe străduțe înguste și potecuțe înghețe pe malul canalului
Bega, până la gară, de unde luăm trenul de Arad. Sunt tot felul de peripeții și
trăiri în timpul călătoriei, cu oameni care își manifestă nemulțumirile față de
noul nivel de trai. Un film realist care nu urmărește nici o agendă politică,
sunt momente, scenarii și priveliști care nu mai există astăzi dar care vor
trezi amintire în sufletele celor ce le-au trăit și iubit. Amândouă orașele
sunt superbe, la fel și oamenii glumeți și zgribuliți de frig, însă plini de încredere
și speranță. Am iubit și iubesc foarte mult aceste două orașe!
Aradul mi-a dat primul
meu aparat de filmat, Meopta, iar Timișoara primul meu premiu substanțial:
Medalia de bronz, premiul 3 pentru filmul Visul.
Ciudanovița, Bocșa,
Oravița, Timișoara, Arad sunt orașe care vor muri cu mine, au fost rampa mea de
lansare cinematografică.
Pentru mine România nu
sunt granițele, o demarcare sau un teren, pentru mine România este EA, MAMA și
mă doare atunci când este hulită și batjocorită. Am ajuns să o tratăm ca pe nebuna
din Nebuna lui Coșbuc. Saraca mamă! Voi străinilor, voi tineri naivi, voi
conți, voi domni nebuni, voi știți povestea ei? Politicenii de azi ne interzic
s-o mai iubim și-i dureros! Râd toți de noi!!
Am filmat toată viața
locurile pe care le-am iubit și respectat. Am filmat viața și sufletele de lângă
mine. Nu am făcut filme de comandă, comanda pentru orice profesionist e o
corvoadă. El trebuie să raționalizeze idei și cost și atunci filmul se adresează
unui anumit grup de spectatori, ori eu dansez emoțional cu locurile și istoria
lor. Eu iubesc acest dans, mă sint ca la o reuniune școlară în care doamna
dirigintă elegant îmbrăcată, cu eșarfă la gât și plăcut parfumată mă invită la
dans, mă invită să gust din acest nobil frumos, de aceea când îl împlinesc
devine artă. Frumusețea adevărată trebuie scoasă și împărtașită. Dacă și alții
iubesc alături de mine, atunci e confirmare, binecuvântare. Acesta e artistul și
toți avem potențialul de a fi.
Artistul nu e un
martor mort, un cui în perete, ci este un arheolog sincer și pasionat care cu
grijă descoperă comoara. E ca un șarpe încolăcit în așteptare. Toate înghețările
mele de cadru sunt arestări ale adevărului. Adevărul e ca mercurul, alunecă cu
ușurință din fața ochilor. Adevărul e căprioara speriată din cartea cu povești.
Nu-i știm povestea, însă avem datoria s-o aflăm.
Pentru mine, filmul
(monumentul) e povestea nebunei, e Nebuna lui Coșbuc în care poetul ne aduce
aminte să n-o judecăm pe mama.
Judecând-o pe ea, ne
judecăm pe noi. Ne judecăm viața. Altcum am trăit degeaba.
Ben Todică, Melbourne/Australia 2015
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu