luni, 25 februarie 2019

MINILECTURĂ cu GÂND DE SEARĂ - FIINȚE DĂRUITE DE DUMNEZEU + AI NOȘTRI TINERI….!!




DUHOVNIC ȘI DUHOVNICIE
- Pr. Sofian Boghiu -



”- Unii intelectuali sunt foarte pretentiosi atunci cand isi cauta un duhovnic…

 – Sunt si oameni pretentiosi. Pe duhovnic il intrebi sau ii spui problema ta si el iti raspunde deplin sau cat poate sa raspunda si te multumeste. A doua oara iarasi il intrebi alte probleme care apar prin mintea ta. Sau ii marturisesti greselile tale. El se poate ruga pentru tine, te poate ajuta in felul acesta. Daca este un intelectual pretentios care cauta un duhovnic deosebit, mai greu o sa-l gaseasca; fiindca el vrea sa vorbeasca cu un preot care sa fie filosof ca si el. Asteapta raspuns pe limba lui si atunci se poate sa intalneasca un duhovnic care nu-i intelege intrebarile lui, vorbele lui, dar stie foarte multa viata duhovniceasca de care are nevoie filosoful sau intelectualul. Ei nu se pot intelege pentru ca acesta din urma e prea pretentios si, adeseori, imbatat de mandrie datorita stiintei lui. Un asemenea om pretentios e greu sa gaseasca un duhovnic „duhovnicesc”. Si ramane sa caute toata viata si in multe cazuri nici nu-l gaseste pana la urma. Ramane cu filosofia lui si cu jumatate de masura duhovniceasca.”




SFAT ȘI SFĂTUITOR
- Sf. Isaac Sirul -



      ”Sa nu cauti sa primesti sfat de la cineva care nu se afla in vietuirea ta, chiar daca ar fi foarte intelept. Incredinteaza mai degraba gandul tau unui om neinvatat, dar care a facut cercarea lucrurilor, decat unui filozof invatat, care vorbeste din citiri, fara cercarea lucruri­lor. Dar ce este cercarea (experienta)? Cercarea sta nu in a primi cineva privirea unor lucruri, fara sa fi luat cunostinta lor in sine insusi, ci in a simti in chip limpede prin cercare folosul si paguba lor, pentru fap­tul ca a petrecut in ele timp indelungat. De multe ori un lucru pare pagubitor, dar inlauntrul lui are o lu­crare plina de folos. In acelasi fel socoteste si despre lucrul dimpotriva. Adica, de multe ori un lucru pare sa fie de folos, dar inauntru e plin de vatamare. De aceea, multi dintre oameni afla paguba in lucrurile ce par sa aduca un cistig. Dar nici de la acestia nu primim mar­turia adevarata a cunostintei. Foloseste-te deci de sfatuitorul acela care stie sa probeze cu rabdare lucru­rile care cer o dreapta socoteala(un discernamant). De aceea nu oricine e vrednic de crezamant cand da un sfat, ci numai acela care mai intai si-a chivernisit bine liber­tatea lui si nu se teme de invinovatiri si de clevetiri.”

Sfantul Isaac Sirul, ”Cuvinte despre sfintele nevointe”




AI NOȘTRI TINERI….!!
- Pr. Sofian Boghiu -



             ”Om din marea societate este si monahul venit în mica societate a unei manastiri. „Dotat” cu aceleasi defecte sufletesti, el si le cultiva în obstea în care intra. Ca si în domeniul militar, o adunatura din toata lumea. Bun a fost afara, bun este si înauntru, dupa cum glasuieste un proverb chinezesc: „Omul bun în zile rele e tot bun ca-n zile bune”.

             Primesti un tânar cu Facultatea de Teologie sau alta facultate absolvita, te impresioneaza la prima vedere cu greutatea studiilor si cu putina evlavie si hotarâre de a-si închina viata în manastire. Dupa o verificare de un an, doi sau mai mult, îl recomanzi pentru îmbracare sau rasoforie. Mergi mai departe – o tundere în monahism, o diaconie sau preotie. În postura aceasta se uita pe sine, devine mare sfatuitor, îndrumator, doritor de locuri sfinte – Ierusalim, Sfântul Munte, daca se poate – de o bursa în strainatate.

           Ajuns acolo, învata engleza, germana, franceza si o scolastica protestanta. Începe sa lepede rasa, dulama, ramâne în „durligile goale”, în cravata, elegant, cu cursurile în geanta pe strazile Romei sau ale altei metropole europene. Sosit în tara, se vrea autor de carti, publicist, plasat unde ar fi un post de viitor. Masina la scara, salariu doldora, un sobor select, o predica frumoasa, o masa sofisticata – „pace tuturor”! Prostimea asculta, fiecare se întoarce acasa la mizeria cunoscuta, într-o familie schilodita si nimeni nu-l mai cerceteaza în lipsurile lui.. si, asa cum spune zicala româneasca: „Toate-s bune si frumoase, de la care ne tragem foloase”. Si cine este el de fapt, de unde a odraslit? Nu-i decât fiultaranului nostru, smerit, credincios, rabdator, ascultator pâna la moarte si moartea pe altarul luptelor de la Podul Înalt, Razboieni, Marasesti, Oituz, Odessa, Harkov, Crimeea, Pitesti, Gherla, Aiud, pâna în zilele noastre. Taranul acesta lupta si trebuie acum sa lupte cu cei ce vor sa ne fure si sufletele…




SARBATOAREA AMURGULUI
- Arhiepiscopul Iustinian Chira



           Amurgul este ca o sarbatoare permanenta. Atunci barbatul îsi termina munca lui, indiferent în ce domeniu lucreaza si, obosit, se întoarce catre camin. Trebuie sa se întâlneasca cu sotia, ca de o zi întreaga n-a vazut-o, dar o zi întreaga s-a gândit la sotia lui. Acum se grabeste sa-si întâlneasca copiii, sa se bucure de ei; acum se întâlneste omul cu familia. Acum vine acasa, la caminul lui, sa se bucure de linistea înserarilor, de linistea amurgului. Este acelasi lucru, ne-a ramas aceasta ca o reminiscenta a întâlnirii lui Dumnezeu cu Adam. Adica bucuria pe care o simtea Adam – gânditi-va ce bucurie simtea Adam când venea si se întâlnea cu Tatal sau, cu Dumnezeu. Va rog, imaginati-va, faceti putin uz de imaginatie si de gândire, întâlnirile acestea ale lui Dumnezeu cu omul. Cât de fericit a fost omul ca venea sa se întâlneasca cu Cel ce l-a creat! Dar cât de fericit era Dumnezeu ca se întâlnea cu omul! Se întâlnea fericire cu fericire si bucurie cu bucurie, se întâlnea omul cu Creatorul si Creatorul cu omul. E extraordinar de miraculos! Si de atunci a ramas acest Dar.

Arhiepiscopul Iustinian Chira, Convorbiri in amurg, Ed. Dacia, Cluj-Napoca, 2006, p. 25


R E P E R U L
- Compozitorul Arvo Part



          Putem sa ne înselam, dar – e foarte important – trebuie sa ne orientam drept. Pentru aceasta avem nevoie ca reper de punctul cel mai îndepartat; astfel, drumul nostru va fi drept. În schimb, daca tintim un punct foarte apropiat, cea mai mica greseala ne va târî, în plan cosmic, la mii de kilometri de telul nostru. Nu e vina lui Dumnezeu daca noi facem greseli, ci consecinta libertatii noastre.

Compozitorul Arvo Part, Cantul inimii – puterea cuvantului si a muzicii (AP), traducere de Laura Marcean & Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2012, p. 63

  

RUGACIUNEA SILITA
- Sfantul Ioan din Kronstadt



            Rugaciunea silita naste fatarnicie, îl face pe om incapabil de orice reflectie, apatic fata de toate, chiar si fata de îndeplinirea obligatiilor sale. Aceasta ar trebui sa-i faca pe toti cei ce se roaga asa sa-si îndrepte modul de a se ruga. Trebuie sa ne rugam cu drag, cu vigoare, din inima. Nu din cauza supararilor si necazurilor si nici din obligatie, „caci Dumnezeu iubeste pe cel care da cu voie buna” (2 Corinteni 9, 7).

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 52-53


FIINȚE DĂRUITE DE DUMNEZEU



           Sfinţii Părinţi spun că trebuie să căutăm ca fiecare lucrare, gând şi muncă a noastră, totul să izvorască din inimă, căci cu inima simţim, iar nu cu mintea. Cu mintea cugetăm, iar când totul izvorăşte din inimă atunci ajungem la concentrarea tuturor puterilor minţii în inimă. Când ne rugăm facem aceasta din inimă, căci Domnul este Domnul inimii. El este centru vieţii fiecărei fiinţe vii. El este sprijinitorul vieţii şi nu trebuie să-L căutăm alt undeva. El se află aici şi aşteaptă să-L primim, şi să credem în El. Noi avem puţină credinţă şi încredere în Domnul. Când vom avea atâta încredere în El cât avem în prietenii noştri, când îi rugăm să facă ceva pentru noi, când vom avea atâta încredere, nici noi şi nici ţara noastră nu va mai suferi atâta. Haosul gândurilor din noi şi din ţara noastră vine din gândurile noastre. Noi suntem cei care pricinuim lipsa de armonie a gândurilor, iar dacă politicienii noştri ar fi toţi într-un cuget nu am mai fi în starea aceasta. Suntem conştienţi că în noi se află o energie şi o viaţă dumnezeiască. Fiecare persoană ca energie dumnezeiască, când se uneşte cu celelalte creează o putere uriaşă, iar duşmanul fuge de aceasta, căci în ea sălăşluieşte armonia, iar în el dezbinarea. Dacă politicienii noştri ar fi uniţi noi nu am mai avea duşmani, atunci nu ar mai fi de folos duşmanului nici armele, nici oastea, nimic. Noi suntem ființe dăruite de Dumnezeu, dar nu știm să trăim cum se cuvine și facem iad și în noi, și în jurul nostru. Vlădica Nicolae istorisea cum un preot cerea mereu să fie mutat într-alt loc. Vlădica a răspuns astfel cererii sale: “Părinte, cu dragă inimă te-aş schimba unde doreşti, dacă nu te-ai strămuta tu singur acolo,” şi a adăugat: “Nici măcar diavolul nu poate face atât rău omului cât îşi face el singur.” Dumnezeu ne-a dăruit totul, de noi depinde să fim buni. Dacă purtăm grija însuşirilor rele ale anumitor oameni care ne vorbesc, nu putem avea pace şi pocăinţă. De ce Domnul porunceşte să-i iubim pe vrăjmaşii noştri? O face nu pentru ei, ci pentru noi. Atâta vreme cât ţinem în noi gândul la vătămarea pe care ne-au pricinuit-o vrăjmaşii, prietenii, rudele, apropiaţii noştri, nu avem pace şi linişte, trăim într-o stare de iad. Trebuie să ne slobozim de acest rău, să-l izgonim ca şi cum n-ar fi nimic, să iertăm totul. Tocmai de aceea, părinţii trebuie să îndure multe în viaţă şi în familie cu copiii.

Starețul Tadei de la Mănăstirea Vitovnița, Cum îți sunt gândurile așa îți este și viața, Editura Predania, București, p. 60-61


S A L A S U L
- Sfantul Ioan din Kronstadt



             Omul îsi face rost de o casa si traieste în ea; animalul, de un culcus sau de o vizuina si se adaposteste acolo; pasarea de un cuib, în care scoate pui si îi creste; albina de un stup cu faguri, unde traieste si face miere; paianjenul îsi tese pânza, traieste în ea si tot cu ea îsi obtine hrana. Creatorul sa nu-Si faca si El o casa, nezidita de mâna – Trupul Sau –, asa cum si-a mai facut una în pântecele Nascatoarei de Dumnezeu si cum îsi face si acum temple ale Trupului Sau prin datatoarele-de-viata Taine?

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 180-181



Sursa: Pr. ALEXANDRU STANCIULESCU BARDA







Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu