“Căutând după
mere. Un dialog amical” de Ben Todică
şi Pavel Rătundeanu-Ferghete
Căutând
după fericire
CĂUTÂND DUPĂ MERE, subintitulată
“Un dialog amical”, cartea lui Ben Todică şi Pavel Rătundeanu-Ferghete este
invitaţia la întoarcerea la izvoarele Facerii, la armonizarea cu scânteia Bing
bang-ului, cu ceea ce poate fi mai exponenţial şi mai înălţător din ceea ce
este, materie sau spirit. O dorinţă, o vrere, un proiect magistral al celor doi
în faţa unei realităţi inexorabile, însă: mintea noastră nu poate cuprinde
decât la nivelul a ceea ce vedem, auzim, pipăim, gustăm, dar şi ceea ce iubim,
gândim, scriem, pictăm, cântăm... Trupul nostru este trecător, slab, incapabil
să facă faţă unui efort atât de îndelungat, solicitant de energie vitală...
Poate revelaţia să ne mai rezerve ceva, dar câţi dintre noi sunt sortiţi unei
astfel de experienţe? Şi-apoi, câţi dintre cei care au/primesc astfel de haruri
sunt... crezuţi, urmaţi, de noi, ceilalţi, iar adevărurile şi mesajele
exprimate de ei, sunt puse în practică, adoptate ca modus vivendi îndeobşte...?
Mărul este “planta
pierdută”, înţelegem analogic din spusele lui Ben Todică, în carte, mărul căpătând,
astfel, conotaţia fructului ce caută să re-înlocuiască “plantele răufăcătoare”,
ce au dus şi duc la degringolada omului contemporan - orgoliul, desfrâul,
avariţia sau, mai simplu, cum o generalizează acelaşi autor, materialismul.
Ori, Pavel Rătundeanu-Ferghete, argumentează la un moment dat Ben Todică, este
acel ferment care, prin viaţa sa simplă, în mijlocul unei naturii mai departe
de pervertirea civilizaţiei urbane, el locuind undeva, într-un sat din Ardeal,
el şi-a păstrat acel arhaism funciar, îşi reclamă identitatea din rădăcini
ancestrale, vorbeşte şi gândeşte în termeni atât de neobişnuiţi limbajelor actuale,
academic sau jurnalistic, diurn sau ştiinţific etc. încât nu poţi nici să-l
respingi, nici să-l adopţi imediat, pentru oricare dintre variante având nevoie
de timp de acomodare, să zicem, de obişnuire cu stilul acesta
multi-arborescent, domol, dar nicidecum slab, tumultuos, alteori, dar deloc
dărâmător. Este un stil nici moralist, nici doct, nu este nici laic, nici
religios, are accente de slavă atât a “lumii reale”, contingente, dar se simte
în el şi atingerea metafizicului tandru şi neexpus cu ostentaţie sau cu dorinţa
de a fi remarcat. Pavel Rătundeanu-Ferghete iubeşte nu pentru a fi iubit, el
iubeşte pentru a se apropia şi mai mult de Iubire, iar cu cât se apropie de ea,
cu atât îi este teamă că ea fuge de el. Ardeleanul nostru intră în ceea ce putem
numi sindromul orizontului, acea linie din depărtare, ca un miraj, ca o
dulce chemare, căreia vrei să-i atingi
lumina, să-i împlineşti chemarea, dar cu cât te apropii de el, cu atât el se
mută pe culmea dealului următor, ori pe creasta muntelui, ori pe valurile din
depărtare, ori pe linia fierbinte a dunelor din aproapele-departele ce se
prefigurează în faţă...
Ben Todică a simţit nu doar
nevoia lui Pavel Rătundeanu-Ferghete de a se confesa spre a se elibera de sindromul acesta,
sindrom benefic, dacă ni se permite oximoronul, anume acela al unei iubiri de
aproapele său, contemporan sau ascendent, bogat sau sărac, umil sau infatuat,
şi-l aţâţă spre dialog, îl provoacă spre direcţiile unde se simte bine
confratele de dialog, dar mai ales îl stârneşte să vorbească despre el şi lumea
lui arhaică, conservată în faţa asaltului contemporan pervertitor. Şi-l mai
solicită spre satifacţia acestuia, să vorbească despre genialitate şi spirit,
despre românism şi fundamente identitare ale spaţiului strămoşesc ardelenesc şi
românesc. Iar Pavel Rătundeanu-Ferghete o face fără infatuare şi fără
premeditarea intelectualului căzut rob metaforelor sforăitoare, de salon
literar, de cenaclu săptămânal aspirând la glorii literare instantanee. Şi, cu
toate acestea, vorbele lui, ale acestui Pavel, al cărui nume poate deveni
substantiv comun desemnând sinceritatea creatorului arhaic şi necesitatea
racordării fiecăruia dintre noi la izvoarele naturii ca izbucuri ale
naturaleţii neprefăcute, nealchimizate, chimizate sau adititivate, regeneratoare,
totodată, la rândul ei, acest Pavel, spuneam, vorbeşte despre Eminescu, despre
Creangă, despre alţi mari gânditori şi creatori de operă cu certă tentă de
nemurire, în termeni de sfinţi, de fondatori/creatori de limbă, sens şi matrice
românească, în primul rând, şi universală, acolo unde este cazul. La fel, el
vorbeşte despre satul românesc, despre acea lume pierdută, parţial, dar care ar
mai putea fi salvată. Cum? Se pare că soluţiile ne cam lipsesc, dar dialogul
Ben-Pavel ne poate inspira, însă ne paşte, oarecum, utopia. Satul românesc
contemporan reclădit, reinventat, repus în rosturile sale pare deja o cetate-stat
platoniciană, „Ideal pierdut în
noaptea unei lumi ce nu mai este,/ Lume ce gândea în basme şi vorbea în
poezii”, ca să ilustrăm cu primele două versuri din “Venere şi madonă”, poem
eminescian. “Şi eu sunt Pavel!”, am putea striga, totuşi, calchiind un slogan
ce făcea trimitere la solidaritate în faţa terorii ca practică a societăţii
contemporane devenită opresivă şi violentă, îndepărtată cu sau fără voie de la
standardele acelei naturi umane iniţiale, acum pierdute, din păcate... Strigăm
pentru că ideea lui Pavel este ademenitoare, chiar dacă posibilă doar într-o
dimensiune supra-omenească, după datele cu care putem lucra, azi, şi fizic şi
mental...
Nu este, însă, dialogul dintre cei doi protagonişti,
dialogul unei nostalgii iremediabile, de esenţă romantică, după un spaţiu-timp
pierdut, nici cel a unei plângeri pe “ruinurile” nici ale acelei, nici ale vreunei
alte Târgovişte, ca în cazul lui Vasile Cârlova, nici ale lui Grigore
Alexandrescu, în “Adio. La Târgovişte”, şi nici inspirată după “O noapte pe
ruinele Târgoviştei” de Ion Heliade Rădulescu, este cartea unei retrospective
asupra unei societăţi şi a evoluţiei/involuţiei acesteia, paralel cu
evoluţia/involuţia fiecăruia dintre partenerii de dialog; cartea se constituie,
persuasiv şi energic, într-o încercare de diagnoză a societăţii româneşti
contemporane prin prisma şi a unei paralele cu direcţiile trasate în cultura
noastră de mari spirite tutelare, laice, artistice, ştiinţifice ori religioase.
Protagoniştii dialogului îşi asumă rolul de analişti şi, deopotrivă, vizionari, dar nu
caută să impună rezultatele la care ajung ci doar să le împărtăşească, fie
bilateral, ei între ei, la început, fie, prin publicarea lor, apoi, supunându-le
judecăţii noastre, ale cititorilor. Cu siguranţă, însă, efectul lecturii este
unul de retrezire, de invitare la o autoanaliză personală şi de raportare a ei
la evidenţele realităţii contemporane. Este un refresh pe care, dacă ne inspirăm din sinceritatea ce transcede din
textul cărţii, avem datoria să ni-l însuşim şi să-i urmăm direcţia
regeneratoare spirituală.
“Tu ai priceput natura şi
trăirea în ea ca şi conştiinţă, la fel ca şi Eminescu. Natura e un organism
viu. Decizia civilizaţiei de azi de a considera natura din jur ca moartă, le-a
permis să o exploateze la maximum, fără a-i recunoaşte destinul ca parte din
noi. Eşti însurat cu natura, cu pământul şi animalele. Trăieşti alături de ele.
Le simţi. Le înţelegi”, îi spune Ben lui Pavel, la un moment dat, cu admiraţie,
dar şi cu o undă de nostalgie, poate de invidie confrăţească, de înţeles,
altfel, în această relaţie iţită din nevoia unei comunicări internaute, cei doi
neîntâlnindu-se practic, faţă în faţă
deloc, pe parcusrul elaborării acestei cărţi. Cartea este un dialog sui
generis, o formă modernă (sic!) de scriere a unei opere în coautorat. De
altfel, acest gen de dialog, care se adaugă celor clasice, de la grecii antici
la interviu şi focus grup, de la dialogul faţă în faţă la cel radiofonic sau
cel televizat, apoi de la conversaţia simplă la marea conversaţie, aceea
între mari autori, mari cărţi ori mari idei. Ben şi Pavel adaptează câte ceva
din toate astea, pe cale internaută, scurtând distanţa geografică prin
computere şi gadget-uri, şi pe cea de compatibilitate ideatică prin sinceritate
şi argumentaţie baleind suav între arhaic şi academic, între admiraţie şi
principialitate. Rezultatul este o carte
densă, ca o miere polifloră, aşa cum sunt şi merele pădureţe, până la urmă, ale
căror forme, gust, arome sunt diferite foarte mult de cele ale brand-urilor de
mall şi super-market, ca să nu mai vorbim de răspândirea lor pe piaţă, ele
fiind rare, ici, colo, pe la margine ori în desimea pădurii, şi contrazicând total
regulile economiei de piaţă oferindu-se... gratis, pe ramurile merilor pădureţi
nefiind niciun preţ atârnat, niciun discount afişat ori vreun slogan publicitar
ademenitor. Cartea lui Ben şi Pavel este un fruct dulce-amar, greu inscriptibil
unui gen literar – este, oricum, unul aflat la început de drum în scriitura
contemporană – dar care se poate degusta pe îndelete cu răbdare şi deschidere.
Avem în el şi ştiinţă, şi religie, şi sat şi oraş, şi poezie şi descrieri, şi
mărire şi decădere, şi înger şi demon, şi flori şi mărăcini, un amalgam
nepremeditat, dar reieşit din adaosurile fiecăruia cu o fineţe de ceasornicar
elveţian sau de scrib de la curtea faraonului... Este, desigur, urmare firească
a două spirite nu neaparat gemene, ba chiar contradictorii ca formaţie
intelectuală şi profesională, dar care s-au omogenizat spre găsirea albiei
comune a unui dialog-fluviu, modest supraintitulat de autori “un dialog amical”.
Gândind, însă, la alte asemenea dialoguri “amicale”, cum fost-au cele dintre
Eminescu şi Creangă, în “bojdeuca din Ţicău”, ori între Slavici şi Caragiale,
la “Capşa”, în Bucureşti, între Mircea Eliade şi Ioan Petru Culianu, ca să dăm
doar aceste sumare trei exemple, înţelegem “amiciţia” dincolo de vreun sens
superfluu, peiorativ, de şuetă la o bere şi-un mic. Este, aşadar, conversaţia
profundă, mascată de o conjunctură cotidiană, o dedublare a omului responsabil
în faţa partenerului de dialog spre o supunere reciprocă vizavi de exerciţiul
strălucitor al minţii şi al sufletului, un fel de mărturie contra mărturie,
împreună partenerii de dialog depunând dublă-mărturie despre ce este mai bun şi
mai frumos în Om, iar asta, spre desăvârşirea unei căi de acces la dimensiunea,
calitatea umană următoare.
Acest fel de a scrie,
ajutat de tehnologia I.T, o corespondenţă instantanee, se extrage - o, tempora!
- din corespondenţa epistolară cu vechi state în cultura universală, în care
intermediarul între protagonişti era plicul şi foaia de hărtie scrisă de mână, cu
tocul şi peniţa, călimara şi sigiliul, apoi poştalionul, diligenţa, poştaşul,
după care arhivarea şi publicarea fie de către autori fie de către moştenitorii coirespondenţei ori de
către vreun cercetător, editor interesat etc. Anul trceut, la Editura Singur
s-a publicat sub semnătura lui Ştefan-Doru Dăncuş şi Dorinei Şişu un volum
asemănător, o corespondenţă între cei doi, intitulat “Jurnalul pacientului
englez & confidenta irlandeză”. Este cartea unui dialog privind desprinderea
de spaţiul natal, înstrăinarea, cum i se
mai spune, amândoi autorii fiind personajele unor exiluri autoimpuse,
Ştefan-Doru Dăncuş, în Anglia, iar Dorina Şişu, cu ceva mai mult timp înaintea
primului, în Irlanda. Rezultatul, o carte ce se citeşte cu mare interes, viaţa
văzută ca străini într-o lume nouă, “străină” lor, şi cu care încearcă să
empatizeze. Desigur, motivaţia dialogului acesta diferă de cea a lui Ben şi
Pavel, dar “reţeta” scrierii amândurora este asemănătoare. Iar exemplele, desigur,
se mai pot da. Genul, aşadar, proliferează, literatura îmbogăţindu-se la
subgenul epistolar cu astfel de produse incitante, abordând viaţa şi sensul
umanului prin mijloace de expresie novative, de bun augur, cel puţin în cele
două cazuri aici amintite de noi.
Fericirea după care umblă,
aparent hai-hui, Pavel Rătundeanu-Ferghete, secondat de Ben Todică, ca un ressoineur,
un alter-ego al acestuia, stârnindu-l şi îmboldindu-l cu idei desprinse din
ideile lui, ori cu altele, ale altor gânditori, ori ale sale, presărate la
momentul cel mai potrivit spre a deschide punţi spre o altă zonă a dialogului,
Ben Todică alimentează cu ştiinţă şi iubire nevoia lui Pavel
Rătundeanu-Ferghete de a-şi afla fericirea pe care, tot timpul, are senzaţia
că o tot scapă din mână şi din suflet... De fapt, amândoi, îşi găsesc fericirea
dialogând, spunându-şi gândurile, sentimentele, percepţiile, ideile şi...
nefericirile. Iar alături de ei, şi noi, dând pagină după pagină acest tom
suculent ca o cale spre fericirea care, nu-i aşa, înseamnă exact acest
mod de a o căuta!
Ca
spirite ce înţeleg “cercul strâmt” în care “viaţa se petrece”, cei doi autori
converg spre un rezultat pe care Ben Todică îl punctează devastator de simplu ca
ecuaţie a existenţei, sub care şi cartea, şi dialogul lor se înscriu: “Pentru
noi, ca scriitori, ca iubitori ai slovei şi versului e mai uşor să înţelegem că
lumea în care trăim, e o lume de natură sintactică. Că tot universul nostru e
format din cuvinte (protoni, neuroni, stele, flori, fete, iubire, fericire,
lumină, întuneric etc.) şi cu toate cuvintele, noi construim fraze ca să-l
înţelegem, să dăm sens vieţii, dar în acelaşi timp, prin ideile noastre să
invadăm spaţiul, natura, fără a-i cere consimţământul, deci, fără nicio consideraţie.
Noi suntem cu uşurinţă posedaţi de plăceri, iubim şi urâm cu intensitate,
suntem în aceeaşi măsură romantici şi violenţi, şi atunci, te întrebi: Oare de
ce? Ce ne lipseşte? Ce căutăm?”
Nu-i
relativismul acesta (şi) sursa acelui benefic “sindrom al orizontului”, de care
vorbeam ceva mai înainte?
Dan
ŞALAPA
Comentarii:
1.Foarte buna recenzie, felicitari pentru modul cum v-ati facut intelesi - tu, frate Benule, si autorul pe care il pretuiesti (stii tu sigur de ce).
1.Foarte buna recenzie, felicitari pentru modul cum v-ati facut intelesi - tu, frate Benule, si autorul pe care il pretuiesti (stii tu sigur de ce).
2.Mie mi-a picat acest ROMAN intr-un moment nepotrivit, ca un
mar peste un rucsac ticsit - poate va veni o vreme in care sa-l pot citi. Este
dens, foarte dens. Prima privire asupra textului mi-a lasat impresia ca autorul
inoata in propriul subconstient-inconstient fara sa evite zonele „mâloase”, ba
chiar trecand pe acolo cu satisfactia autopedepsirii. E o punga grea, ticsita
cu dulciuri si, dupa ce iei doua-trei caramele, mori de atat dulceata si nu mai
ai chef sa continui. Tu ai vazut in acest om un talent, un izvor si i-ai dat un
fagas pe care sa curga...
3. Multumesc pentru generoarele cuvinte! BT
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu