APRECIERI DEDICATE CELOR
DOUĂ POEZII
ALE Dlui. ADRIAN BOTEZ:
ONIRISM ȘI
PROFETISM + CUM APARE POEZIA
Fără a recurge la probabilități sau alte
criterii de a evalua valoarea operei scriitorului și
poetului Adrian Botez, cred că important ar fi să știm a pătrunde înspre
înțelegerea scrierilor sale. Pentru asta e nevoie de un oarecare nivel propriu de
pregătire în cultură, istorie, religie, filosofie, hermeneutică, s.a.m.d. În
vers cu atât mai mult, nu odată mi s-a întâmplat să trebuiască să repet a citi și a desface din
metaforă frumusețea unei idei luate din realitate și redate
spre învățătură. În această scriere a
mea, să-i zicem o simplă recenzie la
versurile de sub titlu Onirism și
profetism + Cum apare poezia
este o dovada la cele scrise mai sus. Cunoscând atât etimologia cât și semantica vocabulelor onirism și profetism, la prima privire esti tentat să
crezi căci sub acest titlu au să se
alunge niste halucinații alcoolice, iederile unui profetism deșucheat ce înfășoară arbuștii unei jungle sau prăpăstii. Nici
vorba de așa ceva. Altele, mult luminoase
înspre adevăr și viață sunt procedeele
de stil, sculptarea în gând a
unui vers, întregul arsenal al harului divin cu care opereaza în strălucita sa imaginație poetul Adrian Botez. Am avut nevoie
de timp până a ințelege totuși, din
labirintul imaginației bucovineanului născut la Gura Humorului al Bucovinei. Fiind profesor de Limba Română,
domnul Adrian Botez nu se dezminte,
cunoaște limba românească, dar și regionalismele
limbii noastre, încât oricând ai impresia a fi un ardelean, sau oltean!
Revenind la tema recenziei mele, mai
vreau să recunosc si aceea că autorul poemelor dă versurilor sale structura
unui ”maraton de idei”, după care să te tot ții! Iar când autorul găsește
potrivit a îngemăna versurilor poemei în discuție cu noile versuri de sub
titlul Cum apare poezia, s-a
realizat exact ceea ce-și dorea, adică o sinteză a tot ceea ce se cheamă educație,
creație, responsabilitate, in final talent hăruit pentru luminarea căilor unei vieți omenești
prin bună simțire și creștere, iubire de
Dumnezeu și aproapele cu care conviețuiești! Dar de
fapt, dl. Adrian Botez și-a statuat cu
mult timp înainte poziția sa de om al culturii și educației sănătoase, prin
ființarea revistei Contraatac, prin care
și-a propus ca obiectiv, tocmai a fi ”o revistă
de educație, cultură, literatură și
atitudine, pentru elevi și profesori – îndreptată împotriva prostului-gust,
imposturii și agresiunii imoral-antiartistice”. Din acest moment suntem pe
calea cea bună de a înțelege în mare măsură valoarea operei dlui. Adrian Botez.
Nimic nu lasă autorul fără control și
acoperire întru adevăr, cu siguranță că și aceasta face parte din profesiunea
sa didactică, profesor la catedra de Limba Română al Colegiului Tehnic
”Gheorghe Balș” –Adjud. Dar nici pe sine însuși nu se cruță atunci când
situațiile o cer. Puțini, probabil, sunt cei care pătrund lirismul scrierilor
sale, fiindcă se poate observa, de fapt ceva specific oamenilor de geniu, a lua
asupra lor greșelile și nimicniciile pe care niciodată nu le-a comis, dar le
evidențiază tocmai spre a le stârpi din viața publică fără a crea neplăceri, nu
în ultimul rând, a se feri de invidii și celelalte răutăți specifice și
inerente nouă oamenilor! Astfel de cele mai multe ori tocmai aceste genii rare
dar binefăcătoare ajung, acelorași
motive, martirizați, crucificați, alungați, precum Hristosul și Aminul nostru
Eminescu, așa cum îi place dlui Botez al numi pe marele său bucovinean!
Mărginându-mă
la acele versuri de sub titlurile, Onirism
și profetism + Cum apare poezia, vom observa robustețea gândirii poetului,
apoi asezarea acesteea in haina lingvistică a verbului, bineînțeles în stilul
propriu poetului:
”Prefer
să mor cu
ai
mei-în același părintesc
mormânt-decât
să mă
salvez
într-un rece
abrupt-vitreg
necunoscut”.
***
”Dincolo
de cenuși-dincolo de orice
infern-dincolo
de
orice
răsărit de lume-voi afla-din
nou-visul
cel mai
frumos,
mărul stufos înflorit al unei iubiri
iubire
a
mea
pentru
cineva
din vis-iubire a cuiva pentru
mine
cel revenit în
paradis.
***
(Din
poema ”Onirism ș1 Profetism”)
Avem in aceste versuri o lirică atât de
profund simțitoare, atât de incărcată în spirit patriotic și ancorare în Neam
și Familie, încât citindu-le, le
simți asemenea unei intrebări de
constiință proprie, ”oare nu sunt și eu la fel?”
Experiența de-o viață, vasta cultură
acumulată, îi dă autorului puterea de pătrundere în esențialele probleme ale
vieții, istoriei prezente și antice, religiei dacice-ortodoxe, neobosit cercetator și hermeneut. Am putea spune fără a gresși, un om de
știință, un deschizător de drum unui nou curent în cultura româneasaca, în care
bunul simț și morala creștină desăvârșită să domine școala și educația tinerelor generații!
Creind o parabolă dinspre titlul poemei
înspre versurile redate mai jos, vom observa că acestea devin mai puțin lirice
și mai autentic critice! Bisturiul
doctorului, doare dar face bine!
”La
acest timp – cerul,
vomită
lumină – peste
cadavrul
împuțit al
lumii
se
aude-scorojită- doar
vocea
profetului mincinos: toți o să
murim
– toți o să murim- toti
o să
murim...”
***
Dar nimic nu este anarhic, ba chiar am putea
aminti aci despre ”efectul fluture”, care mai greu poate fi înțeles de mulți,
deoarece într-un haos care cuprinde lumea si a tot cuprins-o istoricește, există
o perfectiune dumnezeească care zidește după legitățile divine, nu după profeți
mincinoși! Dl. Adrian Botez știe a da versului său încărcătura stiinței,
ironizând veșnicele ”sfârșituri de lume” de care se tot sperie umanitatea! Iată ce ne spun următoarele versuri ale
autorului:
”Într-o
peșteră – dincolo de
autostradă
– se naște
proaspătă
– 0
Stea”
***
Cred că se află in aceste câteva versuri
ce-a mai exemplară metaforă prin care putem înțelege ”autostrada” acea cale largă a deșertăciunilor și rătăcirilor
oamenilor, pe când ”dincolo de autostradă,
într-o peșteră , se naște proaspătă o stea”, deci reînvierea noastră prin Hristos
– Steaua lumii! Deci nicidecum moartea
lumii!
Autorul trebuie înțeles a fi un om de știință,
de cultură, un cercetator hermeneut în ale istoriei în adâncime. El nu face
profeții, ci documentat și pe bază de documente reușește să surprindă cele mai
dificile adevaruri, și, înspre care nu au mulți gânditori ai zilei chemările neostoite spre a le pătrunde! In această
ipostază, dl. Adrian, Botez, capătă în modul cel mai meritoriu, loc de frunte
în cultura și literatura românească!
Bineînțeles, autorul nu se dezminte nici
în alte direcții, cum ar fi bunăoară critica societății românești actuale, pe
care o dorește din tot sufletul său, a fi îndreptată pe calea unei desăvârșite
morale. Dascăl și poet, iată o sintagmă ce-l caracterizează și care în personalitatea domniei sale se
împletesc intr-o continuă muncă de educație, într-o efervescentă creație
literară! Se revoltă deseori împotriva imposturii și a miciunii care bântuie
lumea , nu se mulțumește sau mai bine zis, nu se împacă nici cu servilismul
unora care se zice că au îngenuncheat la statuia zeitei Poeziei, dar, talentul
lor se scurge dinspre zona intereselor, și, mai puțin dinspre acele idealuri
sfinte ale artelor și muzei iubirii frumosului din/pentru viață!
Demnă de exemplificare devine poezia ”Cum apare poezia”, din care putem
înțelege că aceasta nu se face oricum; cum se zice popular, adunând snopuri și
căpițe de ierburi uscate! Autorul se dovedește un critic colțuros dar nu lipsit
de un oarecare humor, bineințeles în stilul
propriu al domniei sale! Redăm mai jos mai multe versuri din poezia
amintită :
”Nu
dai drumul la robinetul cu
poezie-
când vrei tu: întâi
se
strâng acolo în cer
sfinții
– și fac o
ședință
sau o consfătuire
ceva
– în urma căreia se
hotărăște
dacă – ținând seama că
păcătosul
cutare nu mai poate dormi nici cu
îngeri
nici fără îngeri – nici cu
vreun
codru – nici fără codru
aproape
– și în
general
– s-a urât cu lumea de jos – care
lume
s-a smochinit ”di tăt” – oare n-ar fi cu
cale(”ba
da, Preasfinte!”)- pentru a-l mai ține
ocupat
încă oleacă jos(așa vorbesc sfinții în rai – ei
înde
ei – cu ”di tăt”-cu ”oleacă” și cu ”și vrei măi”)- și ca să nu
țâșnească
el păcătosul – deodată în
sus-
Doamne ferește!- ca un meteor stricat la
minte
și montat pe invers – și având în
vedere
că în rai e acum
înghesuială
mare și se fac
de
zor și întruna( de când se știe el
raiul
rai!)- lucrări de restaurare – deci
păcătosul
ăla ar trebui s-aștepte cam mult și
degeaba
la poarta raiului – așa-așa-
așa
– care va să zică- să se întredeschidă
oleacă
poarta raiului – de către portarul de
serviciu(”unde
ești sfinte
Petre?-ai
auzit ce-am spus?”- ”da-da-da- am
auzit-
colega sfânt-am...da”) revin: să se
întredeschidă
poarta – ca
păcătosul
ăla neurastenizat să
caște
gura cât o șură – o
clipită
numai - la ce-i pe aici
frumos(
adică – vreau să spun- numai pe unde
nu
se mută mobila cerească în
colțul
opus) – iar noi...”tranc!” apoi – poarta i-o-nchidem în
nas
– iar el – păcătosul făra prea mulți
creieri în
devlă
– cu ochii
sticlind
ca la lup – s-o ia la sănătoasa îndărăt – către
pământ
– și să scrie
acolo
jos – cea furat el chipurile cu ochiul aici
sus
– pe când dormea
jos
– buștean – așa-așa-
așa
– (”e bine măi? – da-da-da – cum de
nu –
Preasfinția Ta!”) drept care s-a
încheiat
prezentul proces
mut(semnați
măi cu raza asta de la
mine
– hai toți odată”) – și
gata!
...și
Poezie s-a făcut!
***
Îmi însușesc propria-mi critică pentru
gestul de a-mi lua curajul a prezenta întreaga poemă a dlui A.B. , dar o găsesc
atât de legată ca prezentare încât orice trunchiere ar duce la o oarecare pierdere
de unitate a temei, fapt care ar fi și mai supărător pentru mine!
Dacă unora li se pare greoaie poezia autorului,
cu prea multe paranteze, cu trimiteri in vremi antice,
sau zone celeste, întărindu-și astfel explicația unui adevăr, în realitate
domnia sa nu face altceva decât să-și etaleze, așa cum am mai spus, erudiția sa de om cult, studiat, drept pâna
la sacrificiu in credința și conștiința sa!
Acesta este omul și scriitorul despre a cărui gândire și imaginație creatoare vorbim, și se
va vorbi întotdeauna!
Revenind la lucrarea sa, găsim ceva atât
de folcloristic încât graiul și umorul popular vin împreună spre a mări înțelegera ideii, dar nu
se pierde, ci dimpotrivă, apare la suprafață cu tenacitate acel sarcasm, uneori dureros, prin care onirismul
și profetismul își înfig viciile nesănătoase, si vorba
autorului: ”poezie s-a facut”, chit că nu mișcă vreo ureche sau ochiul vre-unui
critic care operează de fapt doar cu autentice valori literare!
Fin observator și pătrunzător analist al
creațiilor literare în general, dl Adrian Botez se dovedește a fi unul dintre
acei critici ai artei si literaturii românești și universale, care la modul cel
mai categoric operează în direcția
restabilirii ordinei și rolului fundamental al educației și culturii spre
folosul generațiilor de tineri, de profesori si studenți, ce au să poarte în
timp și spațiu, sfânt stindardul Neamului și a Istoriei noastre milenare și primare! Dorim Profesorului și Poetului ADRIAN BOTEZ multă sănătate și putere de
muncă în continuarea minunatei sale activități!
IOAN MICLĂU GEPIANU
2019
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu