Avem deosebita plăcere de a vă invita la lansarea volumului ”Războiul Monumentelor : soarta monumentelor din Basarabia, Bucovina de Nord, Transnistria din perioada 1918-1944”, autor Iulian Rusanovschi, eveniment care va avea loc, joi, 21 februarie 2019, ora 12:00 la Biblioteca Judeţeană „N. M. Spătarul” Vaslui.
L-AM RUGAT PE DUMNEZEU...
L-am rugat pe Dumnezeu să ia mândria de la mine și Dumnezeu mi-a răspuns:
Nu. Mândria nu se ia. De ea trebuie să te lepezi.
L-am rugat pe Dumnezeu să-mi dea răbdare și El mi-a răspuns:
Nu. Răbdarea este cununa încercărilor. Ea nu se dă, ea se dobândește.
L-am rugat pe Dumnezeu să-mi dăruiască fericirea și Dumnezeu mi-a răspuns:
Nu. Eu îți dau binecuvântarea, dar depinde de tine să fii fericit.
L-am rugat pe Dumnezeu să mă ferească de durere și Dumnezeu mi-a raspuns:
Nu. Suferințele îl îndepartează pe om de grijile lumești și îl apropie de Mine.
I-am cerut lui Dumnezeu creștere duhovnicească și Dumnezeu mi-a răspuns:
Nu. Duhul trebuie să crească singur. Eu doar îl altoiesc, ca să aducă roade.
L-am rugat pe Dumnezeu să mă ajute să-mi iubesc aproapele, așa cum mă iubește El și Dumnezeu mi-a spus: În sfirsit, ai înțeles ce trebuie să ceri.
I-am cerut lui Dumnezeu putere și El mi-a dat încercări ca să devin puternic.
Sfantul Cuvios Irodion - Sfanta Manastire Lainici
Iahtul Regal
Iahtul „Nahlin” (fost „Libertatea”, fost „Luceafărul”) este un iaht de lux care a aparținut casei regale române.
Povestea iahtului regal „Luceafărul”, botezat de
comunişti „Libertatea” şi transformat acum în „Nahlin”
Construit în
anul 1930, pentru cea mai bogată femeie din Marea Britanie la acea dată, Annie
Henriette Joule, „Nahlin” a primit un nume de origine amerindiană, însemnând
„navă-amiral”.
Iahtul
"Nahlin", a fost proiectat de compania G.L. Watson & Co din Glasgow
și construit de șantierul naval John Brown & Co. Ltd
din Clydebank,
Scoția.
In anul
1934, iahtul Nahlin era considerat unul dintre cele mai mari nave
de agrement particulare construite în Anglia.Bompresul iahtului este ornamentat cu o figură ce reprezintă un indian cu coif cu pene şi pictat pentru luptă. Bordurile navei sunt proiectate în continuarea acestei figuri.
Pe puntea superioară şi pe puntea principală se afla castelul navei; cabine aşezate în şir şi o punte de promenadă. Aproape de puntea din pupă se aflau alte cabine. Înfaţişarea de yaht era, de asemenea, sugerată, de marele coş de fum de forma eliptică.
Nava avea urmatoarele dotări pentru pasageri: două apartamente ale proprietarului situate la puntea prova. Amenajarea interioară a apartamentului din tribord era în stilul târziu al perioadei William şi Mary. Apartamentul corespondent din babord era decorat în stilul Ludovic al XVI-lea, dar mai auster. În apropierea apartamentelor proprietarului se afla o sală de gimnastică, foarte bine echipata. Şase camere pentru oaspeţi, decorate în stil Ludovic al XVI-lea, se aflau la pupa navei. Alaturi erau patru băi ai căror pereţi erau îmbrăcaţi în gresie. Accesul dinspre camerele oaspeţilor spre holul de intrare de pe puntea principală se facea printr-o scara în spirală cu o balustrada de bronz. În spatele holului de intrare, la babord, se afla toaleta doamnelor, iar la tribord, o antecameră care ducea la garderobă, decorată în stil Ludovic al XVI-lea. În spatele garderobei se afla o punte de promenadă, largă.
Sufrageria ocupa partea din faţă a castelului şi era decorată în stilul perioadei William şi Mary.
La prova se găseau camerele pentru doamne, decorate în stil "Adam" şi apartamentele căpitanului. În aceeaşi parte a navei se găseau biblioteca şi fumoarul lambrisate cu nuc franţuzesc.
Pe puntea de navigaţie era o camera de observaţie, pentru oaspeţi, cu geamuri mari, glisante de jur împrejur pentru a nu împiedica vederea.
Şi dotările pentru echipaj asigurau un înalt standard de confort. Pe lânga apartamentele căpitanului, şeful electrician şi şeful mecanic aveau camerele lor, în spatele punţii principale. Ceilalţi ofiţeri şi echipajul erau cazaţi la pupa şi în castelul central.
În primii patru ani de exploatare, iahtul Nahlin navigase pe o distanță de peste 200.000 Mm în jurul insulelor britanice, Marea Baltică, insulele grecești, Oceanul Atlantic, Insulele Canare, Indiile de Vest, pe coasta americană și Golful Mexic.
În Oceanul Pacific au fost vizitate Insulele Galapagos, apoi de la Honolulu pâna în insulele Hawaii, spre nordul insulei Tahiti și Arhipelagul Societății, în Noua Zeelandă și Australia.
În anul 1934, după ce vizitase o bună parte a lumii, iahtul Nahlin este oferit spre închiriere sau vânzare de către proprietar.
A fost cumpărat de la regele Edward al VIII-lea al Marii Britanii, care și-a consumat pe el idila cu Wallis Simpson, care a provocat o criză dinastică ce s-a terminat cu abdicarea regelui Edward al VIII-lea. Acest iaht a fost "picătura care a umplut paharul" în timpul crizei dinastice cauzate de aventura regelui Edward al VIII-lea cu americanca Wallis Simpson, care era căsătorită. Cei doi au făcut pe acest iaht o croazieră în Europa de Est, în vara anului 1936, spre oroarea guvernului britanic. În timpul călătoriei, ei au petrecut cu liderii mai multor ţări care sprijineau la vremea aceea nazismul şi, în general, s-au dat în spectacol.
Drept urmare, iahtul a fost scos din nou la vânzare şi cumpărat de
guvernul României, pentru regele Carol al II-lea, fiind rebotezat „Luceafărul”.Guvernul
Romaniei condus de Gheorghe Tătărăscu
a cumparat iahtul cu suma de 120.000 de lire sterline și a fost daruit
MS Carol al II-lea.
Yahtul regal „Luceafarul” a fost locul unei
importante intalniri. La 18 octombrie 1938, iahtul Luceafarul, găzduiește la Galați o
întâlnire între regele Carol al II-lea al României, ministrul de externe al
Poloniei colonelul Beck și ministrul de externe român Nicolae Petrescu-Comnen, discuțiile
încadrându-se în criza politică postmüncheneză.
După venirea la putere a comuniştilor, au urmat două noi
schimbări de nume, vasul fiind botezat iniţial „Răsăritul”, iar apoi
„Libertatea„.
Treptat, după anii ’50, nava nu a mai fost întreţinută şi a rămas la
stadiul de restaurant la malul gălăţean al Dunării, până în 1998, când a fost
vândută şi mutată la Constanţa, iar apoi scoasă din ţară, pe 25 septembrie
1999.
În isteria
naţională derulată, în anii de după Revoluţie, sub deviza „Nu ne vindem ţara”,
nava a fost vândută în 1999 unui armator englez, la preţ de fier
vechi, 265.000 de dolari, în ciuda faptului că, prin ordinul Ministrului
Culturii nr.3041/14 iulie 1998 fusese clasat în categoria "Tezaur".
Înstrăinarea
s-a făcut în urma unei decizii dubioase luate in 1999, de autorităţile române,
prin firma (de stat) Regal SA, societate care folosea nava, aflată în
patrimoniul cultural naţional, ca restaurant plutitor în portul Galaţi.
Explicaţia
Elenei Trandafir, directorul Regal SA: „Eu nu am exportat nava. Vasul a fost
vândut ca activ, în conformitate cu legislaţia. În regulamentul 1284/1996 al
Ministerului Culturii este menţionată obligaţia persoanelor fizice care vând
ori organizează licitaţii cu bunuri culturale din categoria tezaur sau fond
să-i informeze pe cumpărători că bunurile respective nu pot face obiectul
exportului definitiv: Ori noi am făcut această informare chiar prin termenii
contractuali"
Deși firma
britanică s-a angajat că va restaura nava și că va efectua
un export temporar, iahtul nu s-a mai intors în țară.
Mai mult, primul semn că nava fusese subevaluată la
vânzare: la câteva zile după tranzacţie, firma cumpărătoare - Edminston
(Anglia) - a asigurat-o la prestigioasa companie Lloyds contra a un milion de
dolari.
Firma britanică a primit un aviz, de la Comisia Naţională a Muzeelor şi Colecţiilor din cadrul Ministerului Culturii, pentru exportul temporar al iahtului, necesar restaurării, la şantierul naval Even Port Royal din Marea Britanie, unde a fost construit acesta şi unde se aflau planurile originale
După
cumpărare, numele a fost schimbat din nou în Nahlin (de fapt a revenit
la numele cu care a fost lansat la apă în urmă cu aproape un secol).Firma britanică a primit un aviz, de la Comisia Naţională a Muzeelor şi Colecţiilor din cadrul Ministerului Culturii, pentru exportul temporar al iahtului, necesar restaurării, la şantierul naval Even Port Royal din Marea Britanie, unde a fost construit acesta şi unde se aflau planurile originale
Iahtul a fost apoi vandut britanicului William Collier, care a supus-o unei restaurări temeinice.
În prima etapă, (1999-2005) nava a fost pusă în doc uscat, inspectată amănunțit, evaluată tehnic și curățată, ocazie cu care au fost îndepărtate peste 450 t de deșeuri și materiale contaminate.
În etapa a doua (2005-2010), a avut loc restaurarea propriu-zisă, cu participarea multor firme de prestigiu.
În vara anului 2010, iahtul Nahlin a fost reînmatriculat sub pavilion britanic, cu port de ataș Glasgow.
În mai 2010, Nahlin era evaluat la un preț de 200 de ori mai mare.
Din 2010 „Nahlin” a revenit pe mările lumii.
Lucrările de renovare, desfăşurate în Anglia, Scoţia şi Germania, au costat în total circa 35 de milioane de euro.
Concluzie
In fapte, se poate spune ca yahtul regal a fost furat
din România şi a ajuns unul din iahturile de lux ale lumii
Cum a fost posibil ca un bun din categoria „Tezaur” să fie scos din
România a rămas încă un mister, chiar dacă dosarul a ajuns înmai multe rânduri
pe masa procurorilor.
Revenind la momentul pierderii navei, trebuie spus că
proprietarul actual, firma Edminston, a primit, în 1998, din
partea ministrului Culturii de la acea dată, Ion Caramitru, un aviz de
a scoate vasul din ţară, în vederea renovării, valabil până pe 25 august 2000,
dată când iahtul trebuia să revină în România. Ceea ce, evident, nu s-a mai
întâmplat…
În schimb, în 2002, în total anonimat, vasul a fost declasat din categoria
„Tezaur” în cea de „bunuri comune”. Astfel, o simplă hârtie semnată prin
birourile unui minister a făcut posibilă legalizarea pierderii unui simbol.
Organizatorii licitaţiei de vânzare a iahtului „Libertatea”, ca fier
vechi, au fost scoşi de sub urmărire penală de fiecare dată, astfel că
paradoxul continuă şi astăzi: un bun de tezaur a fost vândut şi scos din ţară
ca fier vechi, deşi nu era posibil legal, iar vinovaţi nu există!
La ora actuală, după o renovare profesionistă, iahtul, rebotezat „Nahlin„,
este considerat unul dintre cele mai frumoase din lume, iar cota sa de piaţă
este estimată la 45 de milioane de euro.
Sursa: Prof. Valentina Lupu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu