AUGUSTIN DIN HIPPONA
George Anca – Dylan Thomas – Flori
Bălănescu – Corina Dașoveanu – Ecaterina Petrescu Botoncea – Vișan Dragoș –
Isabela Nicoară – Doina Bonescu – Mihaela Aionescu – Marcel Vișa – Scotnosis
Luminița – Cristian Tour
George Anca
CLASICI DIN PARTEA LOCULUI
Bucuresti,1 februarie 1998
Poezie regional-ontologica. Este un proiect post-didactic
dedicat valorilor interioare spatial-temporal. Ar fi absurda
rezistenta profesorilor la studierea -un
fel de autostudiu - a creatiilor celor mai apropiate,intime putem spune.
Clasici din partea locului
Eminescu:Ipotesti-Botosani-Moldova
(IBM) -Romania-America-Crimeea (RAC)
Caragiale:
Haimanale-Prahova-Muntenia-Romania.
Blaga:Lancram-Alba-Transilvania-Romania-Ungaria
(LATRU).
D I S C U T I E
In ultima saptamana din
februarie,provocat de ”presedinte”,da,am ingaimat,am numit,zilele trecute o
anume posibilitae “clasici din partea
locului”.Eminescu e din partea Botosanilor dar nu numai,nici cei mai vestiti eminescologi
si,evident,nici denigratorii lor dilematici.Sa zicem,Emil Dorian,colegi de-ai
săi, au dreptul poetului ,de a-si face un nume pe cont propriu in cercul
apropiat,mai intai inchis,apoi cu deschideri conditionate de destinul
individual,de cerc,de sfere,in lume.
Sunase careva din Piatra Neamt.”Ati
auzit de Aurel Dumitrascu (voiam sa verific daca eu auzisem si-n Bucuresti,cand
acesta parca se lansase,si la Piatra cand,mort de tanar,se “clasicizase”)?Nu,a
fost raspunsul.Tocmai citisem,pentru prima oara,poeme postume ale poetului Emil
Vrabiescu din Targoviste,mort la 48 de ani,fara a fi publicat o carte,dar,dupa
virtuti expresive,eligibil pentru a fi adaugat,ca din partea locului in
programa pentru elevii ce-au succedat alor sai.Oricum,poetii locului bantuie
scolile,o sa ni se raspunda,mai ales impostorii,in consiliu chiar nu vazusem
atat de penala nici flora editoriala judeteana,inspectoriala adesea,dar si cu
sanse de ramanere..
Tocmai se arata o antologie a
poetilor damboviteni.Dreptul la aceasta localizare acordat numai clasicilor,de
la Vacaresti la Caragiale (altfel ubicuu si-n zilele noastre),Vrabiescu se
plasa in utopia dintre clasici.
Azi,Andrei Nestorescu ma intreaba
daca am publicat tetralogia de romane,ca altfel o scoate de la
bibliografie,apoi 1848,dupa 150 de ani,Grigore Alexandrescu,spun “localist”,dar
in acel an si-a publicat Andrei Muresan si-a publicat Icoana cresterii rele,ori
,in absolut,Testamentul Iancului.L-a amuzat cel mai grupat atac
anti-Eminescu,dintotdeauna,la 666 zile inainte de 2000 in
“Dilema”.Prin comparatie cu presa
saptamnii trecute,pe acelasi semnaturi,atunci lista,singurul clasic pe aici ar
mai fi Cornea.
Dylan Thomas
BALADA NA(IA)DEI CU PICIOARE LUNGI
Prorele-n jos, al coastei castru
Negru de pasari mai privea cum
Pleca – par smuls, ochi albalenastru;
Orasul tocit din pavele-i ura drum
bun,
Adio-atunci filopescarei
Corabii – ancora iute la larg –
Pasare-n carlig de mare,
Nalta-smalta-n varf de catarg,
Dragastosul nisip murmura
Si pe orbitul chei – bastionade.
De dragu-mi du-te, nu privi-n urma,
Zise tarmu-n ocheade.
Panze baura vantul, el alb lapte
Goni in bezna betiva;
Vest soarele naufragiu-n perla
Si luna inot peste ogiva.
Cosuri, catarte se-nvartejira.
Adio celui de pe puntocean
Gutei de aur cantandu-i pe mosor
Na(ia)dei din sacul de golan,
Ca-l vazuram zvarlind dulcii unde
O fata vie cu spangi prin buze;
Toti pestii erau raze de sange,
Zisera nave n-auze.
Adio, cosuri si cornuri,
Matroane-n fum torcande,
Orb fu la ochi de lumanari
Din geamuri de pe unde,
Dar isi auzi nada trezindu-se,
Cum in nor de dorinte geme,
Acum varga zvarliti ca marea-i
Numai coline-balene.
Dor e ea printre ingeri si cai,
De pestele curcubeu bucurata,
El pluta catedrala din plai
Clopote balizele de piatra.
Unde ancora tanga albatros
Mile lunatica barca
Pasari tipand pogorau jos,
Un nor de ploaie din gat varsa
leoarca;
Vazu furtuna mortii tos
Cu arc de fum berbec de gheata,
Foc steaua, vatrai al lui Crist os;
Si nimic pe-a apei fata
Doar mir si fir de luna
Picand si-ntepand pe cale
Momitul peste-n spuma
Ales c-o sarutare.
Balene-n trezire scalp Alp
Cutremurara rau hau acerb,
Busira nada stuf cu buze ploi in palp
Zburara solzii tonilor cu gheb
Si-amoru-n adanc le tesu.
Oh, Ierihonul in plamani le cazu!
Ea ciupi, se-adanci-n al iubirii caer
Toarsa m(en)inge cu picioare lungi de
aer
Pan’ orice fiara salt urla
Pan’ ce testoasa carapacea-si farama
Pan’ orice os in mormant se ridica
Cucuriga si se indara’!
Noroc la mana de pe cange,
Tunete sub mari degete
Guta de aur fir de fulger
Mosoru-i canta ragete,
Vartejul barcii-n sangele-i ars
Din plasa in plasea guita
Oh barcataiat metatars
Oh buhaii Biscayei si-a lor vita
Fac din neveste sub verde val pus
Frumoasa nada cu lungi picioare
Sparg negre vesti picteaza pe-o vela
sus
Uriase nunti din mare
Deasupra veghei a tasni
Deasupra gradinilor de-a largul
Se zvarli-n sus a delfinului zi
Clopot turla mi-e catargul
Neted lin pe punte doba
Canta apa spusa prova
Caracatita calca amoeba
Vulturul polar cu pas de neoma’.
Din cioc sarat in pupa joasa
Canta de foca pupandu-si mortul!
Lung plumb mireasa clipe pasa
Din vechi in patu-i ortul.
Pe cimitir din mare
Nunti galerii lahare
Hiena-privighetoare
Saltand la moartea miscatoare
Canturla-n nisip anemone
Vale-sahara-n ghioc
Oh vruta carne, demone,
O aruncasi marii cu fata boboc
In vechi ca apa, ses c-al tiparului;
Mereu adio paine-picioare-lungi
Franta-n carari de deal ale lui
Cum pasari sarate fal-gal in pungi
Si samburi nalti li se-nspumara-n
ciocuri;
Mereu adio de pe fata focuri,
De-a racul mort pe fundul marii
ridicat
Pe ochii ei a sabordat,
Privire oarba-n clesti tine
Vicleanul sub geana
Vadind adormitelor sine
Catalt-bluna-nudana
Calcand pe doruri cu drag doar jena
Amuti-n flama-i de mirese.
Suzana se-neca-n barbhiena
Si nimeni pe Sheba n-o culese
Ci flamanzi regii mareelor;
Pacatu-n chip de femeie
Doarme pan’ linistea sparge nor
Si apele salta meree.
Lucifer pasare picand
Din parti septentrionale
Topindu-se in gand
In bolta respiratiei sale
Stea Venus zace la ea-n rana,
Anotimpuri ruinele senze
Peste lumea lichida ecrana,
Primaveri albe in bezne.
Mereu adio-n ghioc striga corul,
Adio mereu, carnea-i sloi
Si pescaru-si desira mosorul
Cu tot atat dor cat un strigoi.
Noroc mereu se ruga solzul in penet
Pasare dup-amurg, peste rada-rada,
Velele baura grindina din tunet,
Fulger coada-lunga-aprinde prada.
Corabia in clima ani sase,
Vantu-si ingheata rafala fasta.
Vezi guta d-aur ce trase
De sub munti si galerii la creasta!
Vezi ce-atarna-n par si scalp
La treacatul betei veliere!
Statuile ploii stau Alp,
Coline-s fulgii-n cadere.
Canta si bat, hold-aduni
Plecand barca-n nea de para!
Puntile lui numai minuni.
Oh, minuni pesti! De mult muscara!
Din urna masura de om
Din camera greaua-i sila
Din casa cu oras sodom
In continentul fosila
Unul si unu-n praf de prapur,
Ecouri seci, fete-carabusi
Penele-i mana fetei invapur
Si mana moarta duce la cei dusi,
Duce precum prunci si climate
Pe varfuri rotite in ceti;
Veacurile-si dau parul pe spate
Si mosii canta cu buze de noi feti:
Timpul naste alt fecior.
Ucide timp! Ea-i iarasi dor!
In ghinda gorun taie,
In ou omoara soimul gaie.
Cel ce marele foc porni
Si muri in suier de flame
Ori pe glie-n amurg pasi
Numarand gliei calame
O prinde de par si-o intinde;
Cine cant le invatara buzele
Plange ca rasarit soarele
Din trib de coruri lichide.
Se-ndoaie varga, dand de tarana,
Tarand prin ape despartite
Gradina la ea in mana
Cu pamant si vite
Cu barbati, femei, cascade,
Pomi umbrosi in al navei aval
Nauc si lin pe verdele val cade
Nisip cu eres virginal
Si profeti dune atata;
Vai si insecte ii strang pulpele
Timp, loc ii insfaca os sub tata
Anotimpuri si nori s-o spulbere;
Bratara-i mana izvororb
Cu pesti iuti si pietre-amurge
Sus si jos mai mare sorb
Alt rau respira si curge;
Bate si canta holda-i pe camp,
Talaz de orz si secara,
Cirezile pasc al spumei damb,
Colinele unde zvantara,
Cu iepe marine si ude capestre
Cu manji sarati si brize-n limburi
Toti caii prin prazi maiestre
Galopeaza-n arc pe verzi campuri,
Trap si galop sub pescarusi
In coame traznete.
Roma, Sodoma, Londra-acusi,
Cetati mareei-s petice
Si turle-ntepand nor pe umarul ei
Si pieptanate de pescari fagase
Cand carnea picioarelor lui era vant
pe scantei
Si salele flame haitase
‘Ncolacira parul ei din rascruci
Si grozav acas’ viu il duci
Risipa casei ei in spaima lui,
Aprig abator amorului.
Jos, jos, jos, dedesubt
Sub pluta satelor
Se-nvarte-n lant de luna, de-apa supt
Metropolisul pestilor,
Nimic ramas, ba-al marii son,
Vocala mare sub pamant,
Pe pat de-ograzi corabion,
Na(ia)dei intru clai mormant,
Glii, glii, glii, nimic indure-se
Din pas marin doar predica
Si-n sapte morminte gurese
Jos ancora printr-o biserica.
Adio, noroc, zic ancore si luna
Pescarului singur pe lunci
Sta-n pragul casei tinand in mana
Inima lui cu picioare lungi.
In romaneste de George Anca
(Nota traducatorului. Versiunea
aceasta urmeaza alteia, din sanscrita, dupa Sundarya Lahari de Shankaracharya.
Adjectivul ‘lahare’, utilizat la un moment dat vine de acolo, ca ‘unduitore’. O
unitate de alegere poate fi intarita de preferinta traducatorului pentru poetul
celt suprarealist chiar in legatura cu
vizite recente si intalniri in atmosfera, toate revenite in atmosfera
sanscrita).
Flori Bălănescu
cel mai blând paznic
într-o zi a plecat Ileana (Samoilă)
născătoarea Ilenuței pe gerul din
1954
(72 de ore de travaliu printre
sloiuri
în Văcărești)
apoi a fost Aurora (Dumitrescu)
(superba Lola care l-a înfruntat pe
Vișinescu)
„draga mea, cred c-ar trebui totuși
să ne vedem căci uite
ce feste ne joacă viața și într-o zi
ne va fi dor
și ne va durea sufletul ca acum”
la unul din capete aștepta de ceva
timp Emil (Căpraru)
dar eu nu-l lăsam îi lungeam șederea
și ochii lui
fără vedere luminau hăuri de
întrebări
(într-o zi de ianuarie bunul pediatru
nu a mai răspuns)
a mai fost inginerul Constantin
(Ciuceanu)
cel care le-a dat slujbe
pușcăriașilor
liberați din teroare în moarte civică
se închinase la Domnul și Aspazia
(Oțel Petrescu)
(Pazi, mărturisitoarea neînduplecată
în fața caraliilor)
de curând le-a apucat urma Nicolae
(Bordașiu)
(preotul martor și mărturisitor)
și câți și mai câte toți îl hrăniseră
pe Iisus
(paznicul blând al zăbrelelor)
cu lumina abia pâlpâind din ochii lor
să se strecoare-n recile chilii
să le încălzească întunericul umed de
la Neagra
Marcel (Petrișor) tânărul care s-a
uitat fără teamă
în ochii adânci ai morții în hrubele
din casimcă în timp
ce-l scotea din celulă cu Calciu
(Dumitreasa) și cu
Iosif (V. Iosif) pe mortul frumos
Costache (Oprișan)
îmi spune vrute și nevrute de
adolescent etern cum
îl alintă Neculai (Popa) băiatul care
a vrut să salveze țara
de comuniști (seara trecută a luat și
el urma celor plecați)
îl ascult pe Marcel cu inima strânsă
până la următorul gong
până ce nu voi mai putea hrăni
ascultarea
între timp la federația lor se strigă
iar catalogul
Corina Dașoveanu
am 11 minute
de scris,
de pus picioarele poemului
pe pereții mei.
scriu cu ardei iute,
îmi arde limba,
în gust se răsucește
incendiat,
semnul.
au fost ape înainte pe cuvinte.
pe cine iubeam?
ce spuneam mâinilor lui
când frământa amurgul în pântecul
meu?
am 7 minute să scriu
despre arborele care creștea din
podea
spre îmbrățișare
în nopțile sângelui.
inimile mele aveau mâini
și mâinile mele aveau ramuri
în toate falangele.
mai sunt 4 minute
până la oglindă,
cum să înduioșez cerșetoarea
care privește prin mine?
de ce mă lovește umbra?
ființa e însăși ființă,
nu mai e timp,
câte bolți cerești mă acoperă?
Ecaterina Petrescu Botoncea
Căruntă
Te privesc lăcrimat, superbă natură,
și mă contopesc cu nesaț în ființă ta
pură,
respir cu tot trupul ale tale esențe,
chiar de ești toamnă
și-ai rămas doar în zdrențe,
te pătrund cu ploaia
ce-n brazda ta cade
și-ți colind frământarea
odată cu vântul
ce-n frunzișul galben bine îți șade,
înserarea ta înroșită de sânge
îmi inundă retina
și-n ochiul meu plânge,
iar când auriul tău strălucește în
soare,
în fiece gâză și-n mine e sărbătoare,
te cutremuri, adesea, de frig și
pustietate,
și-ți petreci bătrânețea în
singurătate,
aș vrea să te-acoper cu desișul meu,
să-ți sărut întristarea și sufletul
greu,
iar de ești căruntă, te rog, nu fii
tristă,
eu știu, sub degetele tale subțiri,
de pianistă,
purtate prin scorburi de brad,
stă universuri de vise, spitit adânc,
ce ne va îmbraca, ușor, în
translucidul smarald...
Vişan Dragoş
Dacă te plictisești Demetro...
.
Dacă te plictisești în Munții Olimp
în măreața Tessalie pe dealuri cu
pomi și podgorii
mai vino Demetro la noi peste Vlahii
Mari
și Vlahiile mici din prezent
cu care am umplut Europa de Vest
Canada Australia până și Extremul
Orient
încinge sufletele de păstori pescari
și plugari
suntem aceeași cojani plecați către
râuri și fluvii
suntem sălbaticii tăi închinători
ți-aducem cununi
de grâne salată și muguri de bambus
pretutindeni pe Glob
te iubim nemuritoare Mare Zeiță tracă
și greacă
deși vedem cât suntem
risipiți... trecători
Isabela Nicoara
De ce vorbești singură
mă iscodește el
Singură prin casa ta din hârtie
M-a intrebat odată un singuratic
Iarba nu uită niciodată de rouă
Vezi ce straniu își schimbă anotimpul
culoarea
Și moartea ne umbrește pe toți
Niciodată furnica nu uită de povară
De ce te zbați singură
Ca un iepure beat prin lanul cel
vechi de secară
Și nu auzi de bătăile inimii tale
secerătoarea de foc
De ce mă iscodește cel simgur
Și se lasă cuprins de somn adânc
Ca unele viețuitoare când le atinge
frigul
Doina Bonescu
ÎNTOARCEREA
S-a intunecat afară, pică ploaia in
cotlon
Şura şade intr-o rână si toate-s la
unison
Drâmba e pe raftul vechi, baniţa
curge niţel
Inşirând pe o cărare bob de grâu in
firicel.
Stă hambarul gol-goluţ cocoţat pe doi
butuci
De sub el un şoricel fuge iute spre
uluci.
Un topor e ruginit, ferestrăul dinţi
nu are
Locul lor e luat de drujbă pusă si ea
la păstrare
Roaba este demontată, roata doarme pe
lemnar
Numai apa din fântână toarce fus in
calendar.
Lângă seceră in cui văd potcoave de
la cai
Si in tindă toamna-nşiră frunzele in
evantai.
Lampa-i stinsă ,deocheată, de-o
vecină ce-a murit
Cucuvelele pe hornuri ţipă ceasul de
sfâtşit
Pâlcuri vii de lilieci stau lipiţi pe
ziduri ude
Tâlvul plânge pe butoi dar bunicul nu
aude
O icoană si-un ştergar mă privesc,
zâmbesc timid
Si mă-ntreabă cum mă cheamă si de
unde am am venit.
Mihaela Aionesei
Tac morile. Mă macină între
ele pietrele. Când pe furiș îți scriu
se destramă în zbor
un plâns de rândunele.
Tac ciutele-n gând. Și eu mă mint.
Mă avânt încă un rând
pe o coajă de pin să mai zăbovesc
într-un trup de fecioară străin
ce încă nu vrea să plece
de tine iubire să se dezlege.
Și tac furtunos ca un râu
într-o albie. Și tac până la os
trecută prin sabie.
Și-n acest necuprins barbar
și duios. Ca o gutuie ard
cu bun miros.
*Și ard furtunos ca o gutuie cu bun
miros
Marcel Vişa
Conexiuni
S-au lichefiat orele pierdute cu
ochii în tavan,
se preling încontinuu ca o mâzgă.
Oglinzile, crăpate pe alocuri,
reflectă prezența unor chipuri
necunoscute.
Stabilesc, în pripă, conexiuni
stabile
cu umbrele care se lungesc pe sub
paturi,
ricoșează din pereți și îmi asediază
trupul obosit,
mă învie pe altă frecvență.
Stabilesc trainice legături cu lumile
de ceară,
aprind fitilul monoton al groazei,
aștept bubuitul ultimei clipe,
al doilea big bang esențial.
Sunt copilul acoperit la naștere
cu solzi de praf și fum.
Aidoma fluturelui de noapte venit de
departe să moară lipit de lampa electrică,
m-am atins în mod deliberat de trupul
acesta,
ca să TRĂIESC.
Am aripile pudrate cu sarcasmul
nelipsit
celui care cade a mia oară din cerul
A în cerul B, districte diferite în care prizonierii cerșesc libertatea de a
simți
durerea.
Răscolesc aerul unei planete sufocant
de încete
În preajmă se iscă turbioane de
întuneric
(Dețin timpul necesar și dorința de a
mă salva?)
Din sicriele capitonate cu ierburi
amare se prelinge o mâzgă ce îmi încetinește deplasarea între districte.
La fiecare pas pierd un trup,
le las în urmă cu părerea de rău a
șarpelui care năpârlește.
Tresar în somn, iar umbrele se retrag
din mine
ca ochii unui melc atins de lungul
deget al curiozității.
Simt din nou
atunci când toți se refugiază în
virtual ca într-o ultimă redută
Protejați de intruziunea semenilor
anemici în sentimente,
preferă să stea ore în șir privind
monitorul televizorul sau nefăcând nimic,
iar nimicul li se strecoară sub
haine, în carne, în suflet.
Îi vezi rareori pe străzile iluminate
obscur,
poartă haine roase la mâneci și un
aer indiferent ca accesoriu.
Jaful sufletelor începe în virtual
(am spus-o mereu)
mega după mega, zi după zi
cineva te downloadează din realitate,
te share-uiește pe rețele în care nu
valorezi nimic (Dumnezeu pierde dreptul de autor asupra ta, primești serial
number 666),
radiația sângelui slăbește treptat,
prin vene îți curge Styx-ul 2.0
Programat să nu vezi, să nu știi, să
nu simți, te minți că e bine, cufundat în fotoliu lași timpul să treacă pe
lângă
Zi și noapte, noapte și zi ferestrele
astupate cu perdele groase de fum te fură luminii
Level 1, level 2, level 3 -cădere
completă în beznă
Jocul se termină când nu mai ai nimic
de spus
Protejați de intruziunea semenilor
pășim în anotimpul oamenilor fără
oameni.
*
Cât ne-am îndepărtat unul de altul!
Tu plecată în nord, la vânătoare de
reni,
eu mai la sud de ultima ceartă
Am încropit din scoarță de fag
o streașină pentru gândurile negre
Acum pragul casei e ferit de
putreziciune,
iar gâzele, șerpii, șobolanii se
șterg pe picioare înainte să-mi dea buzna în suflet, rod frânghiile care ne
(mai) țineau legați,
rod peticele de carne putrezită,
iar rana se vindecă.
E toamnă, vietățile se zbat să-mi fie
aproape
Încă e cald în mine, mai pâlpâie o
lumină, flacără se agață orbește de feștila unsă cu 'sEu
Am rămas cu gândurile mele
purtate în coarne de reni
fantomatici,
fugăriți de băștinași lihniți de
foame
Ocupat cu vânătoarea de năluci,
am uitat unde mi-am pus caietele de
poeme,
le caut de ceva timp prin sertare
prăfuite
Mi-a amintit de ele poeta ce
desenează ochi deschiși atunci când nu mai știe cine e,
iar ochii aceia clipesc la mine în
palmă
Când ei plâng, feștila se unge
zdravăn, flacăra crește, lumina umple fiecare cotlon
Ard palmele mele ca atunci când mi-ai
ghicit (în ele) prima moarte.
Scotnotis Luminița
ruptura bocetului tău
negură-n zidul umbrelor arse de soare
s-aude pustiu început
în catacombe de lut reinventat şi
nevăzut
rostul memoriei
închisoare pentru îngeri buni şi răi
scapă-mă stea polară
de miresmele dulci ale ulcioarelor
sparte
luminează-mi şederea
în largul albastrului cer
inundă-mă infinit
cu puterea slovelor ce-nving
depărtarea
că-mi tremură cerneala risipirii în
vine
şi nu-nţeleg
de ce mai tălmăceşti izgonirea-mi din
labirintul iubirii
n-am încălcat legea judecăţii mele
ca să-mi striveşti ecoul
sub pleoapele-ţi grele de ploi reci
cum de m-ai dat pădure virgină
în lama toporului
ca să ard întreaga-mi pieire
ca un iad ce îmbrăţişează paşii
păcatului prin lume
intrându-ţi în algoritm
eu te-am scris
literă cu literă
iar fantezia-mi căpătând viaţă
a început să-şi caute bolnavele
rădăcini
pe cărări de ceaţă
cu sufletul mort de cuminte
pildele dreptăţii îşi caută ţinta
există un glas specific ţie
prin care-şi pot elibera timpul
am luptat
să fiu
cum e de trebuinţă
chiar şi un fir de iarbă
acum absolutul tace satisfăcut
revendicându-şi comportamentul
faţă de sine
n-am să te părăsesc doar cu un simplu
nu
cum nu m-a părăsit
puterea de-a fi singură
sunt teribil de ignorată
incandescentă aş spune
şi ilegal de totală
ca strălucirea oaselor tale albe
Cristian Tour
Sfântul Augustin – Viaţa şi opera
Augustin (de Hippona), Sfântul născut
Aurelius Augustinus (13.11.354, Tagasta, Numidia, azi Souk Ahras, Algeria –
28.08.430, Hippo Regius, azi Annaba, Algeria;sărbătorit pe 28 august de
Biserica Romano-Catolică şi pe 15 iunie de Biserica Ortodoxă). Episcop al
Hipponei, unul dintre cei patru Părinţi ai Bisericii Apusene (alături de Sf.
Ambrozie, Sf. Ieronim şi Sf. Grigorie cel Mare), doctor al Bisericii şi
probabil cel mai important gânditor creştin după Sf. Pavel, Sf. Augustin a
adaptat filozofia Antichităţii la învăţătura creştină, creând un sistem
filozofic foarte important şi extrem de puternic. Numeroasele sale lucrări
scrise, dintre care cele mai importante sunt Confesiuni(Confessiones, 397
d.Hr.) şi Despre Cetatea lui Dumnezeu(De civitate Dei), au iniţiat metoda
exegezei biblice şi au contribuit la fundamentarea gândirii creştine medievale
şi moderne. Augustin este considerat remarcabil prin faptele sale şi uimitor
prin ceea ce a scris.
Din fericire, o bună parte dintre
scrierile lui (peste cinci milioane de cuvinte) au supravieţuit timpului, toate
făcând dovada puterii şi a ascuţimii minţii sale (dar şi a unor limite legate
de disciplinele şi de nivelul de cunoaştere), iar unele având rara calitate de
a fi atras şi reţinut atenţia cititorilor, atât în vremea sa, cât şi astăzi.
Stilul lui teologic a modelat creştinismul apusean într-o manieră excedată doar
de Biblia însăşi. Lucrările sale continuă să fie relevante şi astăzi, parţial
datorită apartenenţei sale la o confesiune predominantă în Apus atât în timpul
său, cât şi azi.
Din punct de vedere intelectual,
Augustin reprezintă cea mai semnificativă adaptare a tradiţiei platonice antice
la ideile creştine realizată vreodată în creştinismul catolic. Augustin a luat
contact cu trecutul platonic într-o manieră mult mai limitată şi mai diluată
decât au făcut-o mulţi contemporani ai săi care erau vorbitori de greacă.
Scrierile sale au fost însă atât de citite şi de imitate în creştinismul
apusean, încât sinteza oferită de el privind tradiţiile creştine, romane şi
platonice a definit termenii unor tradiţii şi dezbateri ulterioare. Atât
romano-catolicii, cât şi protestanţii moderni îi datorează mult lui Augustin,
deşi, confruntate cu unele elemente ireconciliabile din gândirea acestuia, nici
uneia dintre cele două comunităţi nu i-a fost întotdeauna uşor să recunoască
deschis această moştenire. De exemplu, Augustin este recunoscut atât drept un
luptător pentru libertatea omului, cât şi ca un apărător elocvent al ideii de
predestinare divină, iar ideile sale despre sexualitate sunt umane, în
intenţie, dar au fost adesea resimţite ca având efecte opresive.
Viaţa
Augustin s-a născut la Tagasta, un
modest orăşel roman dintr-o vale aflată la 64 km de coasta Africii, la doar
câţiva kilometri de locul unde ultimele semne de civilizaţie romană dispăreau,
înghiţite de dealurile Numidiei. Părinţii lui Augustin erau membri ai clasei
respectabile a societăţii romane, permiţându-şi să trăiască din munca altora,
dar erau adesea strâmtoraţi financiar. Ei au reuşit, uneori luând bani cu
împrumut, să-i dea fiului lor o educaţie foarte elevată şi, deşi mai avea cel
puţin un frate şi o soră, se pare că a fost singurul copil dat la învăţătură.
A studiat mai întâi în Tagasta, apoi
la şcolile înalte din oraşul învecinat, Madauros, şi la Cartagina, marele oraş
african. După o scurtă perioadă de profesorat la Tagasta s-a întors îa
Cartagina, unde a predat retorica, cea mai importantă disciplină de studiu
pentru un nobil roman, la care, desigur, era foarte priceput. Aflat încă la
Cartagina, a scris o scurtă lucrare filozofică, din păcate pierdută astăzi, ai
cărei scop era să-i pună în evidenţă meritele şi să-l propulseze în carieră.
Neliniştit şi ambiţios, în 383 d.Hr.,
la 28 de ani, Augustin a plecat din Africa, vrând să-şi facă o carieră la Roma.
Acolo a fost scurt timp profesor, înainte de a fi numit în importanta poziţie
de profesor imperial de retorică la Milano. Oraşul, pe atunci reşedinţa
obişnuită a împăratului, era capitala de facto a Imperiului Roman de Apus şi
locul unde se puteau realiza carierele cele mai strălucite. Augustin povesteşte
că el, dar şi numeroşii membri ai familiei, se aşteptau să primească cel puţin
funcţia de guvernator provincial, drept posibilă – şi profitabilă – recompensă
pentru meritele sale. Însă cariera lui Augustin a cunoscut un eşec la Milano.
După doar doi ani, a renunţat la postul de profesor şi, după o perioadă de
relativă inactivitate şi de căutare de sine, s-a întors la Tagasta. Acolo şi-a
petrecut vremea ca un mic boier local cultivat, ocupându-se de proprietăţile
familiei, crescându-şi fiul, Adeodatus, pe care i-l născuse o femeie din
clasele de jos care îi era de mult timp iubită (numele i-a rămas necunoscut) şi
continuându-şi preocupările literare. Moartea fiului adolescent l-a scăpat pe
Augustin de grija pentru transmiterea în bună stare a moştenirii familiei, aşa
că a lichidat proprietăţile şi, la 36 de ani, s-a trezit literalmente obligat,
împotriva voinţei sale, să intre în rândul clerului din oraşul de coastă
Hippona, la nord de Tagasta.
Transformarea nu era cu totul
surprinzătoare. Augustin fusese, într-un fel sau altul, preocupat de religia
creştină, iar prăbuşirea carierei sale de la Milano fusese pusă în legătură cu
intensificarea sentimentelor sale religioase. Toate lucrările sale, începând de
atunci încolo, erau motivate de loialitatea sa faţă de o formă specială de
creştinism, în acelaşi timp convenţională, dar şi intelectuală. Coreligionarii
săi din Africa de Nord au acceptat cu destulă greutate punctele sale de vedere
şi stilul distinct, iar Augustin a ales să rămână de partea ramurii „oficiale”
a creştinismului, aprobată de împăraţi, dar detestată de cele mai entuziaste şi
mai numeroase facţiuni ale Bisericii din Africa.
Competenţele literare şi intelectuale
ale lui Augustin i-au dat însă puterea de a-şi exprima ideile despre creştinism
într-un mod care l-a diferenţiat de contemporanii săi africani. Avea darul unic
de a scrie la un nivel teoretic foarte elevat, pentru cititorii cei mai
competenţi, dar, în acelaşi timp, putea ţine predici înflăcărate şi impetuoase,
într-un stil pe care îl putea admira şi o audienţă mai puţin cultivată. În 391
d.Hr., la Hippona, Augustin a fost făcut prezbiter (preot cu autoritate mai
mică decât aceea a un cleric modern cu acelaşi titlu), iar în 395 sau 396 d.Hr.
a devenit episcop, funcţie pe care a ocupat-o tot restul vieţii.
Hippona era un oraş comercial, lipsit
de bogăţia şi de cultura Cartaginei sau a Romei, iar acolo Augustin nu s-a
simţit niciodată întru totul acasă. Pentru a rezolva probleme ecleziastice, mergea
câteva luni pe an la Cartagina, într-un mediu mai binevoitor faţă de talentele
sale decât oraşul de adopţie. Educaţia pe care o primise şi mediul cultural îl
pregătiseră pentru arta retoricii:manifestarea forţei sinelui prin limbaj îl
diferenţia pe orator de tovarăşii săi şi convingea mulţimea să îi accepte
punctul de vedere. Faptul că educaţia lui Augustin era în acord cu talentul său
natural este cel mai bine observat într-un episod petrecut pe când avea puţin
peste 60 de ani. În timp ce vizita oraşul Cesareea Mauretanensis a reuşit, prin
forţa personalităţii şi a cuvintelor sale, să calmeze o revoltă incipientă.
Stilul retoric a reprezentat o
constantă pe parcursul funcţiunii sale ecleziastice, de-a lungul întregii
cariere. S-a aflat mereu în centrul unor polemici, purtate de obicei cu alte
persoane de aceeaşi religie. În anii în care trăise retras la ţară şi la
începutul perioadei petrecute la Hippona, a scris o serie de mai multe lucrări
în care ataca maniheismul, o sectă creştină din care făcuse însuşi parte în
adolescenţă şi pe care o părăsise după zece ani, când devenise imprudent să
rămână membru.
În următorii 20 de ani, din 390 d.Hr.
până în 410 d.Hr., s-a luptat cu perseverenţă pentru a face ca modelul de
creştinism creat de el să triumfe asupra celorlalte forme din Africa. Tradiţia
autohtonă a creştinismului african ajunsese în conflict cu împăraţii creştini
care îi urmaseră lui Constantin (d. 305-337 d.Hr.) şi era respinsă ca
schismatică;fusese numită donatism, de la Donatus, unul dintre primii săi
conducători. Augustin, împreună cu şeful şi colegul său din Biserica oficială,
episcopul Aurelius de Cartagina, au dus o luptă continuă şi necruţătoare
împotriva lor, prin intermediul cărţilor scrise de ei, al ajutorului primit din
partea capilor Bisericii şi al petiţiilor alerte către oficialităţile romane.
Împăratul care era pe tron în 411 d.Hr. a trimis un reprezentant oficial la
Cartagina, pentru a pune capăt disensiunilor. Între 1 şi 8 iunie a avut loc o
dezbatere publică, în trei sesiuni, la care au participat sute de episcopi din
fiecare tabără, şi care s-a încheiat cu o decizie în favoarea Bisericii
oficiale. Restricţiile ulterioare privitoare la donatism au făcut ca lupta să
se termine în favoarea partidei lui Augustin.
Chiar şi atunci, deşi se apropia de
60 de ani, Augustin şi-a găsit – sau şi-a fabricat – o ultimă mare provocare
pentru el însuşi. Indignat de implicaţiile învăţăturilor unui anume Pelagius,
predicator rătăcitor, Augustin s-a înflăcărat de o vervă polemică faţă de o
serie de idei, pe care Pelagius este posibil să le fi expus. Alţi reprezentanţi
ai Bisericii au fost descumpăniţi de atitudinea lui Augustin şi au reacţionat
cu prudenţă, însă el a perseverat, ajungând prin 400 d.Hr. să reia atacul
împotriva unor călugări austeri şi a unor episcopi respectaţi. La vremea când a
murit, punea la cale un amplu, dar neclar atac împotriva ultimului şi celui mai
civilizat dintre adversarii săi, episcopul italian Iulian din Eclanum.
În toţi aceşti ani, Augustin şi-a
construit o reputaţie de scriitor, nu doar în Africa, ci şi dincolo de
graniţele ei. Faptul că a cultivat cu grijă pe aceia aleşi pentru a purta
corespondenţă îi făcuse cunoscut numele în Gallia, Spania, Peninsula Italică şi
în Orientul Mijlociu, iar cărţile lui circulau prin toată lumea mediteraneeană.
În ultimii ani de viaţă a alcătuit un catalog al cărţilor scrise de el,
adnotându-le cu multă grijă, pentru a putea respinge orice acuzaţie de
inconstanţă. A avut adversari, dintre care mulţi au lansat atacuri înflăcărate
la adresa lui, deşi, în general, aceştia nu şi-au pierdut respectul faţă de el
datorită puterii şi eficienţei scrierilor sale. În ciuda celebrităţii, Augustin
a murit fără să se realizeze.
Pe vremea tinereţii sale, sfârşitul
epocii Pax Romana era de neconceput, însă în ultimul său an de viaţă, el şi
concetăţenii săi din Hippona au fost asediaţi de o armată de invadatori care
ajunseseră în Africa prin strâmtoarea Gibraltar. Contemporanii îi numeau
vandali, iar forţele lor de atac erau alcătuite dintr-un grup amestecat de
„barbari” şi aventurieri în căutarea unui loc unde să se stabilească. Hippona a
căzut la puţin timp după moartea lui Augustin, urmată foarte repede de
Cartagina. Vandalii, al căror crez creştin era mult mai particularist decât
oricare dintre cultele cu care se răfuise Augustin în Africa, au stăpânit N
Africii timp de un secol, până când armatele romane trimise din Constantinopol
au invadat iar regiunea şi le-au răsturnat sistemul. Însă moştenirea lăsată de
Augustin în ţinutul său natal nu a supravieţuit practic morţii sale.
Renaşterea creştinismului ortodox din
sec. VI d.Hr., sub protecţia Constantinopolului, s-a sfârşit în sec. VII d.Hr.,
odată cu invaziile islamice care au smuls permanent Africa de Nord din sfera de
influenţă a creştinismului, până la încercarea de recreştinare, timidă şi care
astăzi dispare cu rapiditate, făcută de colonialismul francez din sec. XIX.
Augustin a supravieţuit prin
scrierile sale. Obiceiul său de a le cataloga i-a ajutat mult pe colaboratorii
săi. Volumele esenţiale din opera literară a lui Augustin au supravieţuit şi au
ieşit intacte din Africa. Se spune că rămăşiţele sale pământeşti au fost duse
în Sardinia, apoi la Pavia (Italia), unde sunt păstrate într-un relicvariu şi
venerate. Indiferent care este adevărul, nu este imposibil ca o parte dintre
adepţii lui Augustin să se fi retras în Sardinia, luând cu ei trupul
episcopului şi cărţile sale. Aceasta rămâne cea mai bună presupunere.
Repovestirea vieţii
Povestea anilor de tinereţe este bine
cunoscută – cu mult mai bine decât a oricărui alt grec sau roman respectabil.
În Confesiunilesale, Augustin îşi povesteşte tinereţea foarte convingător şi
puţini biografi rezistă tentaţiei de a o scurta, ca să servească scopurilor
lor. Totuşi, este o povestire teologică din punct de vedere structural şi
relatată cu un scop complex, alegerea evenimentelor semnificative fiind făcută
cu mare atenţie. Augustin intenţiona, în esenţă, să se autojustifice şi
autocreeze. Deşi a avut un succes modest în timpul vieţii lui Augustin,
lucrarea a devenit apoi tot mai importantă, definindu-i viaţa aşa cum îşi
dorise el, în modalităţi evidente, dar şi subtile.
Pentru Augustin, momentul de cotitură
în viaţa sa a fost cel al convertirii la o formă puternică şi foarte
particulară de creştinism. El menţiona că a trăit experienţa respectivă la
Milano şi şi-a explicat întregul parcurs ulterior al vieţii punându-l în
relaţie cu ea. Însă contemporanilor li s-a părut ciudat că el a pus în evidenţă
tocmai acest moment – într-o perioadă când se afla, în mod foarte convenabil,
departe de Africa şi de privirile curioase care ar fi vrut să-i cunoască
motivaţiile şi acţiunile – ales dintr-o viaţă ce nu părea a fi fost întotdeauna
chiar aşa cum o povestise el. Nici unul dintre puţinii lui contemporani care au
citit Confesiunilenu pare convins de povestea felului în care distracţiile
tinereşti au lăsat loc maturităţii austere.
Augustin era mereu respectuos şi
reţinut. Nici el, nici biografii săi moderni nu au ajuns la esenţa
personalităţii sale. Iar mărturiile pe care le-a lăsat în Confesiunipentru cei
care se ocupă de psihobiografie nu au uşurat deloc munca cititorilor moderni
care vor să-l înţeleagă;în mod ciudat, citirea în registru freudian a lui
Augustin, din sec. XX, a pus accentul pe aceleaşi evenimente emoţionale pe care
le-a povestit şi el, o asemenea lectură devenind astfel prizoniera intenţiilor
de lectură ale lui Augustin.
Faptele concrete din povestea lui
religioasă sunt că era fiul Monicăi, botezată în creştinism, şi al lui
Patricius, care s-a botezat pe patul de moarte, când Augustin era adolescent.
Nici unul dintre cei doi nu era foarte evlavios, însă Monica a devenit mult mai
cucernică la văduvie, iar creştinii o venerează ca sfântă. Pe când era copil,
Augustin a intrat în Biserica creştină ca un catihet încă nebotezat, iar în
diferite momente ale vieţii s-a gândit să se boteze, însă a amânat momentul din
prudenţă. La educaţia lui clasică s-a adăugat şi o lectură curioasă, însă
superficială, a Scripturilor creştine;apoi a făcut o pasiune pentru maniheişti,
bucurându-se de tovărăşia şi de polemicile lor, la care a luat parte cu
înflăcărare, aproape zece ani. S-a asociat cu maniheiştii şi i-a folosit ca
instrument politic, chiar şi după ce a susţinut că s-a îndepărtat de credinţa
lor;ajuns la Milano, i-a abandonat. În acel oraş, unde Ambrozie devenea vestit
ca apărător al ortodoxiei, Augustin a descoperit ortodoxia – sau cel puţin a
considerat că aceasta este satisfăcătoare ca practică a unui om de bună
condiţie. Însă chiar şi când a acceptat să primească botezul de la Ambrozie, în
387 d.Hr., reunind astfel religia mamei sale şi practicile culturale ale
tatălui, a reuşit să-şi construiască un creştinism al său, propriu.
Influenţat într-o anumită măsură de
Ambrozie, şi-a transformat creştinismul într-un rival şi un înlocuitor al
austerităţii filozofilor antici. După ce a citit textele lui Platon şi a
înţeles corect o parte a doctrinei acestuia, Augustin a hotărât că, de fapt,
creştinismul era posibil doar dacă el reuşea să depăşească limitele ce i-ar fi
fost impuse de vreo faţă bisericească – aşa că a hotărât să rămână celibatar,
cu toate că era un laic şi nu i se cerea acest lucru. Viaţa lui lumească, în
care avusese o mulţime de iubite, a luat sfârşit, iar Augustin a acceptat
abstinenţa sexuală ca preţ al credinţei. După o iarnă lungă, petrecută retras
din calea ispitelor oraşului, s-a dus la Ambrozie pentru a fi botezat, iar apoi
a plecat pe neştiute din Milano şi în următorii patru ani a trăit în
singurătate. Nu prevăzuse că acest stil de viaţă avea să-l ducă la intrarea în
rândurile clerului creştin şi probabil ar trebui să-l credem când afirmă că
nici nu voise acest lucru.
Era deja episcop al Hipponei când a
început să-şi scrie povestea vieţii, ca o dramă a căderii şi măririi, a
păcatelor şi convertirii, a disperării şi a mântuirii. Şi-a scris povestea
într-o perioadă când nu era înconjurat de suspiciune – adversarii lui donatişti
considerau că era foarte ciudat, sau cel puţin foarte în interesul lui, că
atunci când plecase din Africa era un maniheist nebun, iar la întoarcere
susţinea cu sfiiciune că fusese botezat în Biserica oficială. Se pare că felul
în care şi-a povestit viaţa avea ca scop să-i întărească pe adepţii lui şi să-i
dezarmeze pe adversari. În cazul în care Confesiunilen-ar fi ajuns până la noi,
nu am fi bănuit ce poveste se află în spatele lor. Ar trebui să învăţăm să o
ascultăm fără să lăsăm ca naraţiunea egocentrică să ne orbească, pentru a putea
citi cu un ochi proaspăt viaţa lui Augustin.
Confesiunile(Confessiones, 397 d.Hr.)
Deşi povestirea autobiografică ocupă
o mare parte din cărţile a noua şi a treisprezecea aleConfesiunilor, ea este
exterioară scopului lucrării. Pentru Augustin, confesiunile sunt un termen
atotcuprinzător pentru discursurile religioase oficiale:rugăciunea către
Dumnezeu, învinuirea de sine, mărturisirea credinţei. Cartea este o meditaţie
bogată în semnificaţii a unui bărbat în floarea vârstei (abia împlinise 40 de
ani când a scris-o) care se gândeşte la cursul şi sensul vieţii sale. Opoziţia
dintre rătăcirile trecute şi noua sa poziţie oficială, ca episcop, este pusă în
evidenţă în multe feluri în cadrul cărţii, nu în ultimul rând prin faptul că un
text care începe ca o povestire despre copilărie se termină cu o analiză
extinsă şi foarte teologică a Genezei. Prin urmare, firul narativ merge de la
începuturile vieţii unui om la cele ale societăţii umane. Între aceste două
extreme, relatarea despre păcat şi mântuire reţine atenţia celor mai mulţi
cititori.
Cei care încearcă să descopere în ea
amintirile unui mare păcătos sunt, invariabil, dezamăgiţi, fiind adesea
zăpăciţi de amănuntele nesemnificative ale eşecului, care însă îl preocupă pe
autor. Relatarea mântuirii are o mai mare importanţă. Augustin este influenţat
mai ales de puternicele predici intelectuale ale afabilului episcop Ambrozie,
un diplomat înnăscut, care împacă, pentru el, atracţia exercitată de cultura
intelectuală şi socială a Antichităţii, de care Augustin era atras şi pe care o
cunoştea ca nimeni altul, cu învăţăturile spiritual-creştine. Legătura între
cele două este felul în care Ambrozie expune, iar Augustin receptează o parte
dintre doctrinele lui Platon, aşa cum fuseseră ele preluate în Antichitatea
târzie de şcoala neoplatonică. Augustin i-a dat ascultare lui Ambrozie şi a
citit, în traducere latină, câteva dintre operele extrem de dificile ale lui
Plotin şi Porfir;de la ei şi-a însuşit o viziune intelectuală a căderii şi
ridicării sufletului omului, o viziune pe care a găsit-o confirmată în lectura
Bibliei, aşa cum o propunea Ambrozie.
Totuşi, pentru Augustin, religia nu a
fost niciodată o problemă strict intelectuală. Cartea a şaptea din
Confesiunirelatează o convertire total satisfăcătoare din punct de vedere
intelectual, însă cartea a opta, absolut extraordinară, îl ajută să facă
necesarul pas înainte. Augustin n-ar fi putut să ajungă singur să-şi dorească
ritualul purificator al botezului, fără să se desprindă total de dorinţele
carnale. Pentru el, botezul presupunea renunţarea la sexualitate în toate
manifestările sale. Augustin relatează înConfesiunică a ajuns la voinţa de a
renunţa la sexualitate după ce a citit epistolele Sf. Pavel. Scena hotărâtoare
a avut loc într-o grădină din Milano, unde a avut impresia că aude o voce de copil
care-i spunea:„Ia şi citeşte”(în latină:Toile, legere), şi imediat după aceea
el a găsit în scrisorile Sf. Pavel inspiraţia pentru a adopta o viaţă de
castitate.
Restul Confesiunilorsunt în mod
esenţial o meditaţie despre faptul că, deşi studiază continuu scripturile şi
încearcă să înţeleagă înţelepciunea divină, tot nu reuşeşte să atingă
perfecţiunea şi despre felul în care, odată ajuns episcop, Augustin face pace
cu propriile defecte. Volumul, îmbibat de limbajul Bibliei, este o operă de o
mare forţă şi măiestrie artistică.
Cetatea lui Dumnezeu(De civitate Dei)
La 15 ani după scrierea
Confesiunilor, într-o vreme când Augustin aproape că pusese capăt
îndelungatelor sale conflicte cu donatiştii (ori ceruse sprijinul autorităţilor
pentru a face acest lucru), însă înainte de a începe să se ridice chiar el
împotriva pelagienilor, lumea romană a fost zguduită de vestea unui conflict
armat în Peninsula Italică. O armată de strânsură, avându-l în frunte pe
Alaric, un general de origine germanică şi căruia i se încredinţase conducerea
unei bande „barbare”, încerca de mult să smulgă imperiului anume privilegii,
atacând din timp în timp şi jefuind regiunile prospere ale acestuia. În 410
d.Hr., forţele lui Alaric au atacat şi cucerit chiar Roma, unde au rămas câteva
zile, înainte de a se îndrepta spre S Italiei. Semnificaţia militară a acestui
gest era de-a dreptul nulă – debandada guvernării romane devenise atât de mare,
încât era aproape la ordinea zilei ca bande înarmate să ţină prizoniere
provincii întregi, iar trupele de care vorbim aveau să mai hoinărească vreo
zece ani, înainte de a se stabili în Spania şi în S Franţei de azi.
Însă efectul simbolic pe care l-a
avut cucerirea Romei de către străini, fapt fără precedent de când galii
reuşiseră acest lucru în 390 î.Hr., a zguduit încrederea multor oameni,
preocupaţi de soarta lor, de-a lungul întregii lumi mediteraneene. Şi, cum
acest lucru se întâmpla la nici 20 de ani după edictul decisiv împotriva
„păgânismului”, dat de împăratul roman Teodosiu I în 391 d.Hr., au apărut de
îndată speculaţii potrivit cărora poate că Imperiul Roman greşise faţă de zei.
Poate că noul zeu creştin nu era atât de puternic pe cât păruse. Poate că
vechii zei îşi apăraseră mai bine supuşii.
E greu de spus cât de serioase ori de
puternice erau aceste argumente;în vremea aceea, păgânismul era în derivă, iar
creştinismul de neclintit de la cârma guvernării. Însă Augustin a văzut în
murmurele de îndoială o ocazie excelentă pentru polemică, pe care o căutase
îndelung, aşa că a sărit în apărarea căilor lui Dumnezeu. E destul de
improbabil că aceia care se îndoiau şi cititorii lui ar fi fost păgâni. În cel
mai rău caz, e clar că audienţa pe care o ţintea el era formată din mulţi
indivizi aflaţi într-o afiliere exterioară faţă de Biserica creştină. În
următorii 15 ani, edificând o argumentaţie laborioasă, el a schiţat un nou mod
de a înţelege societatea umană, plasând cetatea lui Dumnezeu deasupra şi
împotriva cetăţii omului. Roma a fost detronată – iar prădarea oraşului
considerată fără importanţă – în favoarea Ierusalimului ceresc, adevărata casă
şi origine a cetăţeniei pentru toţi creştinii. Cetatea omului era condamnată să
fie distrusă, iar cei înţelepţi trebuiau să-şi păstreze „actele” de locuitori
ai cetăţii de sus, care trăiesc în această lume ca pelerini ce tânjesc după
întoarcerea acasă.
Despre Cetatea lui Dumnezeuîmpotriva
păgânilor(De civitate Dei contra paganos, 413-426/427 d.Hr.) este împărţită în
22 de cărţi. Primele zece resping pretenţiile de putere divină ale diferitelor
comunităţi păgâne. Ultimele 12 reiau povestea biblică a omenirii, începând de
la Geneză până la Judecata de Apoi, oferind ceea ce Augustin consideră a fi
adevărata istorie a cetăţii lui Dumnezeu, iar istoria cetăţii omului, inclusiv
istoria Romei, poate fi înţeleasă cum trebuie numai dacă este plasată prin
confruntare cu cetatea lui Dumnezeu.
Lucrarea este prea lungă şi uneori,
mai ales în ultimele cărţi, prea discursivă ca să poată fi citită astăzi cu
uşurinţă în întregime, însă este impresionantă ca întreg şi fascinantă în
anumite părţi. Atacul usturător din primele cărţi la adresa păgânismului este
memorabil şi eficient, întâlnirea cu platonismul, în cărţile 8-10, are o mare
importanţă filozofică, iar ultimele cărţi (în special cartea a 19-a, în care
apare viziunea adevăratei păci) oferă o imagine a destinului uman care avea să
rămână convingătoare timp de cel puţin o mie de ani. Într-un fel, Cetatealui
Dumnezeueste (chiar în mod conştient) reluarea creştină a Republiciilui Platon
şi a imitaţiei platoniciene a lui Cicero, Republica.
Cetatea lui Dumnezeua fost citită în
numeroase moduri în decursul Evului Mediu, unele puncte fiind considerate în
mod virtual un document fondator al ordinii politice regale şi papale, pe care
Augustin cu greu şi-ar fi imaginat-o. Ea este o viziune extrem de
contradictorie a vieţii oamenilor, care acceptă dezastrul, moartea şi
dezamăgirea, păstrând speranţa într-o viaţă mai bună care urmează să vină, o
speranţă ce reuşeşte să uşureze şi să dea un sens vieţii în această lume.
Revizuiri(Retractationes, 426-427
d.Hr.)
O carte care, din multe puncte de
vedere, este la fel de neobişnuită ca şiConfesiunile, scrisă în ultimii ani ai
vieţii, oferă o lectură retrospectivă a carierei lui Augustin. Formal, volumul
este un catalog al scrierilor sale, cuprinzând comentarii referitoare la
împrejurările elaborării acestora şi retractări sau rectificări ulterioare.
(Unul dintre efectele cărţii a fost că le-a uşurat cititorilor medievali
găsirea şi identificarea operelor autentice ale lui Augustin;de aceea, ea este
un factor important în supravieţuirea atâtor opere ale sale.) Un alt efect al
cărţii
este că le inculcă şi mai mult
imaginea vieţii lui Augustin aşa cum a
conceput-o el. Foarte puţine lucruri din acest volum sunt false ori
neconcludente sau inexacte, însă forma şi prezentarea lor fac din carte una de
propagandă. Aşa cum se prezintă aici, Augustin a fost credincios, consecvent şi
neşovăielnic, în doctrină şi în viaţă. Mulţi dintre cei care l-au cunoscut ar
fi putut detecta la el fie progrese, fie tergiversări, în funcţie de punctul
lor de vedere.
Despre doctrina creştină(De doctrina
christiana, cărţile 1-3 396/397d.Hr., cartea a patra, 426 d.Hr.)
A fost începută în primii ani de
episcopat ai lui Augustin, dar terminată după treizeci de ani. În această imitaţie
a oratoriei lui Cicero, în scopuri creştine, el elaborează o teorie a
interpretării Scripturilor şi oferă un ghid practic pentru cei care vor să
devină predicatori. Cartea a exercitat o mare influenţă în Evul Mediu, ca
tratat de educaţie ce susţinea primatul învăţăturilor religioase bazate pe
Biblie. Accentul pe care-l punea pe interpretarea alegorică a Scripturilor,
făcută în nişte parametri foarte lacşi, era în mod special semnificativ, şi
rămâne de interes pentru filozofi datorită modului subtil şi plin de influenţă
în care Augustin discută teoria „semnelor”, precum şi pentru felul în care
limbajul reprezintă realitatea.
Despre Sfânta Treime(De Trinitate,
399/400-416/421 d.Hr.)
Cele mai răspândite şi îndelungate
controverse teologice din sec. IV d.Hr. au avut ca subiect doctrina creştină a
Trinităţii – reprezentată prin Tatăl, Fiul şi Sfântul Duh. Africa lui Augustin
a rămas în mare parte în afara acestor dispute, majoritatea lucrărilor fiind
scrise în greacă, limbă pe care teologul o cunoştea foarte puţin şi, de aceea,
nu avea acces la aceste scrieri. Însă el cunoştea foarte bine prestigiul şi
importanţa subiectului, de aceea şi-a expus propria părere despre el în cele 15
cărţi ale volumului. Augustin adoptă cu grijă o poziţie foarte în linia oficială,
potrivit spiritului timpului său şi al vremurilor ce i-au urmat, însă adaugă
propriile accente în felul în care prezintă asemănarea dintre Dumnezeu şi om:el
consideră că treimea lui Dumnezeu se reflectă într-o galaxie de trinităţi
asemănătoare în sufletul omului şi, de aceea, vede aici atât setea de
meditaţie, cât şi raţiunea profundă a optimismului referitor la condiţia umană.
Comentarii literale la Geneză(De
genesiad litteram, 401-414/415 d.Hr.)
Pentru Augustin, povestea creaţiei
din Cartea Facerii reprezintă scriptura prin excelenţă. El a scris cel puţin
cinci tratate extinse despre aceste capitole (dacă includem aici şi ultimele
trei cărţi din Confesiunişi cărţile 11-14 din Cetatea lui Dumnezeu). Tratatul
acesta este rezultatul multor ani de muncă, de la sfârşitul anilor 390 d.Hr.
până prin 410 d.Hr. Noţiunea de comentariu „literal” poate să surprindă pe
mulţi dintre contemporani, căci expunerea istorică a naraţiunii e scurtă şi se
referă mai degrabă la relaţiile implicite între Adam şi Eva şi omenirea căzută.
Este de menţionat că subtextul tuturor scrierilor lui Augustin despre Facere
era hotărârea sa de a valida bunătatea lui Dumnezeu şi a creaţiei sale
împotriva dualismului maniheist.
Predicile
Aproape o treime dintre lucrările
care au supravieţuit constau în predici, care cuprind peste un milion şi
jumătate de cuvinte, majoritatea notate de scribi în timp ce el vorbea spontan.
Predicile acoperă o paletă largă de subiecte. Multe sunt simple prezentări ale
scripturilor, citite cu voce tare în timpul slujbei, potrivit regulilor
bisericeşti, însă Augustin a urmărit şi anumite teme. Există predici pornind de
la cei 150 de Psalmi, adunate chiar de el într-o colecţie separată,
Ennarationes in Psalmos(Enaraţiuni pornind de la Psalmi, 392-418 d.Hr.). Sunt probabil
cele mai importante opere ale sale ca autor omiletic, căci în poezia spirituală
înălţătoare a evreilor el descoperă mesaje pe care le poate aplica în mod
consistent la viziunea sa austeră, plină de speranţă şi realistă despre
creştinism. La un nivel intelectual mai ridicat se află Tractalus in evangelium
Iohannis CXXTV(Tratat despre Evanghelia lui Ioan, 413-418 d.Hr.), care
alcătuieşte un comentariu total al celei mai filozofice dintre Evanghelii. Alte
predici sunt grupate mai ales în funcţie de scripturi, dar merită să notăm că
Augustin nu a vorbit prea mult despre profeţii veterotestamentari, iar
afirmaţiile despre Sf. Pavel sunt consemnate mai degrabă în lucrările scrise
decât în predicile publice.
Primele scrieri
Modernii care au făcut o pasiune pentru
naraţiunea din Confesiunisunt foarte interesaţi de lucrările lui de tinereţe,
scurte şi atrăgătoare, multe oglindind stilul şi maniera dialogurilor lui
Cicero, într-un conţinut nou, cel al creştinismului platonizant:Contra
academicos(împotriva academicienilor, 386 d.Hr.), De ordine(Despre ordine, 386
d.Hr.), De beata vita(Despre viaţa fericită, 386 d.Hr.) şi
Soliloquia(Solilocvii, 386/387 d.Hr.). Aceste opere se aseamănă şi nu prea cu
scrierile ulterioare, ecleziastice, semnificaţia lor istorică şi biografică
fiind dezbătută cu patimă, însă aceste dispute nu trebuie să ascundă faptul că
sunt piese încântătoare şi sclipind de inteligenţă. Şi, dacă numai ele ne-ar fi
rămas de la Augustin, el tot ar fi rămas un personaj foarte respectat, deşi
minor, al literaturii latine târzii.
Lucrările polemice
Au supravieţuit peste o sută de
titluri scrise de Augustin, cele mai multe dedicate discutării controverselor
care agitau spiritele ecleziastice în timpul anilor săi de episcopat. Probabil
că, dintre operele scrise împotriva maniheiştilor, Confesiunilerămâne cea mai
atractivă şi interesantă;secta respectivă este foarte puţin cunoscută azi, din
cauza respingerii amănunţite a doctrinelor sale gnostice, mai pline de
idiosincrazii, ca să aibă prea mare importanţă. Însă polemica dintre Augustin
şi donatişti a avut o rezonanţă modernă, datorită rolului jucat în crearea unei
relaţii între Biserică şi stat (în viziunea lui Augustin, statul şi Biserica
folosindu-se reciproc deliberat pentru a-şi atinge scopurile) şi deoarece a
susţinut cauza unei Biserici universale, împotriva particularităţilor locale.
Pentru teologie, în De baptismo contra Donatistas(Despre botez;401 d.Hr.),
Augustin îşi expune mai clar ideile antidonatiste, însă o altă lucrare, Gesta
Collationis Carthaginensis(Actele Conciliului de la Cartagina, 411 d.Hr.), dă,
mai stenografic, o idee mai clară despre politicile şi impresiile proaste ale
schismei.
Problemele puse de atacurile lui
Augustin la adresa pelagianismului au o istorie lungă în cadrul creştinismului,
ieşind în mod vizibil din nou la suprafaţă în dezbaterile din timpul Reformei
despre liberul arbitru şi predestinare. De spiritu et littera(Despre spirit şi
literă, 41 d.Hr.), scrisă pe la începutul controversei, este relativ irenică şi
îşi expune foarte frumos punctul de vedere. De gratia Christi et de peccato
originali(Despre graţia lui Hristos şi despre păcatul originar, 418 d.Hr.) este
o expunere mai metodică. Poziţiile cele mai puternice pe care, în ultimii ani
de viaţă, Augustin se plasează în favoarea predestinării sunt prezentate înDe
praedestinatione sanctorum(Despre predestinarea celor sfinţi, 429 d.Hr.) şi De
dono perseverantiae(Despre darul perseverenţei, 429 d.Hr.).
Spiritul şi realizările Sf. Augustin
Influenţa Sf. Augustin a fost imensă
în Evul Mediu. Au supravieţuit mii de manuscrise, iar multe biblioteci
medievale serioase – care nu aveau mai mult de câteva sute de cărţi – posedau
mai multe lucrări ale lui Augustin decât ale oricărui alt scriitor. Această
celebritate este paradoxală cu atât mai mult cu cât multe dintre ele au fost
recuperate după moartea sa, din locuri şi comunităţi aflate foarte departe de
el. Augustin era citit cu lăcomie într-o lume în care creştinismul devenise
atât de important într-un mod pe care el nici măcar nu-l visase, adică o lume
care nu semăna cu cea căreia i se adresau cărţile sale.
O parte din succesul lui se datorează
puterii de necontestat a scrisului său, o alta norocului pe care l-a avut de
a-şi menţine o reputaţie de om al doctrinei oficiale, nepătată nici de
dezbaterile referitoare la cele mai extremiste idei ale sale;dar, în primul
rând, Augustin şi-a găsit vocea în câteva teme pe care le-a expus elocvent de-a
lungul carierei sale. În tinereţe, când, în Solilocvii, se întreabă ce vrea să
cunoască, îşi răspunde:„Numai două lucruri:pe Dumnezeu şi sufletul”. Astfel, el
vorbeşte despre respectul pentru un Dumnezeu îndepărtat, distant şi misterios,
dar şi puternic şi prezent fără încetare în orice timp şi loc. Totus ubique(în
latină, Totul peste tot) este cuvântul-cheie, mereu repetat, al doctrinei lui
Augustin.
În acelaşi timp, Augustin surprinde
amărăciunea şi nesiguranţa condiţiei umane, centrată pe experienţa izolată şi
individuală a persoanei. Căci, din tot ce scrie despre comunitatea creştină,
creştinul lui stă singur în faţa lui Dumnezeu, captiv într-un trup şi suflet
unic, dureros de conştient de felul diferit în care se cunoaşte pe sine şi în
care poate cunoaşte alţi oameni – de la distanţă şi cu mare greutate.
Probabil că Augustin a fost un
prieten mult prea autoritar pentru cei care l-au cunoscut, o forţă vijelioasă,
de neînfrânt, dar nu observăm în preajma lui nici un prieten atât de apropiat
cum a fost Atticus pentru Cicero sau Lou Andreas-Salome pentru Rainer Maria
Rilke, ceilalţi doi solitari foarte elocvenţi. Însă Augustin are o mare
capacitate de observaţie. Sinelui său izolat în prezenţa lui Dumnezeu îi este
refuzată chiar şi satisfacţia solipsismului:sinele nu se poate cunoaşte până
când Dumnezeu nu se îndură să le reveleze fiinţelor umane identitatea lor, şi
nici măcar atunci nu este posibilă nici o încredere, nici o odihnă.
Despre Augustin şi ideile sale s-au
scris mii şi mii de pagini. Datorită importanţei sale, el este adesea adus în
discuţie pe marginea unor subiecte (de la imaculata concepţie până la etica
contracepţiei) pe care cu greu şi le-ar fi imaginat ori le-ar fi discutat. Însă
tema Dumnezeului imperial şi cea a sinelui condiţionat sunt foarte profunde şi
merg departe, explicând refuzul său de a accepta doctrinele maniheiste ale unui
diavol puternic, în război cu Dumnezeu, particularismul donatist, confruntat cu
religia universală, sau afirmaţiile pelagienilor despre autonomia şi încrederea
oamenilor. Ideile sale despre sexualitate şi locul femeilor în societate au
fost testate cu amănuntul şi găsite în ultimii ani, însă şi ele îşi au
rădăcinile în singurătatea unui om îngrozit de tatăl lui – ori de Dumnezeul
lui.
Omul Augustin şi experienţa lui, atât
de viu înfăţişată şi, în acelaşi timp, învăluită în Confesiunilesale, dispar
din faţa noastră, fiind înlocuite de învăţătorul senin pictat în arta medievală
şi renascentistă. Merită să amintim că Augustin şi-a sfârşit viaţa într-o
comunitate care tremura pentru bunăstarea materială şi că a ales să-şi trăiască
ultimele zile singur într-o chilie, punându-şi pe perete, într-un loc de unde
îi putea vedea, cei şapte Psalmi ai căinţei, pentru a se răfui o ultimă dată cu
păcatele sale, înainte de a se înfăţişa creatorului său.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu