HOTARUL VESNICIEI
- Arhimandritul Sofronie Saharov -
Fiecare dintre noi va fi adus cândva la
hotarul dintre timp si vesnicie. Ajungând la acest hotar spiritual, va trebui
sa ne hotarâm viitorul în lumea ce se afla înaintea noastra si sa ne hotarâm
daca suntem sau nu împreuna cu Hristos, întru asemanarea Lui, sau sa ne
departam de El. Odata facuta pentru vecie, alegerea – de a ne identifica cu
Hristos sau de a Îl refuza – prin vointa noastra libera, timpul nu va mai
functiona pentru noi.
Arhimandritul Sofronie Saharov,
Rugaciunea, experienta Vietii Vesnice, traducere de diac. Ioan I. Ica jr., Ed.
Deisis, Sibiu, 2007, p. 126
SOMNUL
- Sfantul Tihon din Zadonsk -
Vezi un om
care doarme. Aceasta întâmplare îti înfatiseaza doua chipuri:
1)
Asemanarea mortii. Cel adâncit în somn este ca si mort: nu vede, nu aude, nu
vorbeste si nu face nimic, doar ca viata lui se arata prin suflare. De fiece
data când adormim ne facem deopotriva cu cel raposat.
2) În omul
care doarme vezi chipul vietii ce va sa vie. Caci precum acesta scapa de toate
treburile, ostenelile si grijile sale si uita atunci de nevoi, de nenorociri,
de suferinte si boli, nemaisimtind nimic de pe urma lor, ca si cum nu le-ar mai
avea, asemenea si cel care s-a învrednicit a primi viata vesnica, se izbaveste
de toate ostenelile, nevoile, nenorocirile si suferintele. Iata de ce viata cea
fara de sfârsit este numita odihna în Sfânta Scriptura (Evrei 4, 1 si altele),
iar în Apocalipsa ni se spune: „Fericiti sunt mortii care de acum înainte mor
întru Domnul! Da, graieste Duhul, odihneasca-se de ostenelile lor, caci faptele
lor îi însotesc” (Apocalipsa 14, 13). Întâmplarea aceasta te învata:
A) De fiece
data când adormi, sa-ti amintesti de moarte, care este asemenea somnului, si
prin credinta sa-ti înalti mintea la viata vesnica, acea tihna dulce si fara de
sfârsit în care se odihnesc alesii Domnului, si cu credinta sa strigi catre
Hristos ca si tâlharul: „Pomeneste-ma, Doamne, când vei veni întru Împaratia
Ta” (Luca 23, 42).
B) Trezindu-te
din somn, sa-I multumesti lui Dumnezeu.
C) Sa te
ostenesti în veacul de acum, nevoindu-te întru credinta, ca dupa moarte sa te
primeasca odihna.
Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu
in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia,
Bucuresti, 2011, p. 122
NU TE ÎNCREDE ÎN FERICIRE
- Sf. Nicolae Velimirovici -
Când ai
bogăţie, cugetă cum să rabzi cu vrednicie sărăcia. Când eşti fericit, cugetă
cum să rabzi cu vrednicie nefericirea. Când te laudă oamenii, cugetă cum să
rabzi cu vrednicie defăimările lor. Şi, toată viaţa ta, cugetă cum să mori cu
vrednicie.
AURUL TIMPULUI
Cuviosul Bonifatie de la Teofania
Cine pierde
aur sau argint poate sa dobândeasca altul în locul lui, dar cine pierde vremea
în desertaciunea vietii sale nu o s-o mai gaseasca. În ceasul mortii, unul ca
acesta se va tângui mult, fiindca partea lui este împreuna cu demonii.
Cuviosul Bonifatie de la Teofania,
Bucuria de a fi ortodox, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia,
Bucuresti, 2011, p. 127.
TANDREȚEA BĂRBATULUI
Arhim. Efrem de a Vatoped
Dacă femeia
nu simte tandreţea soţului, golul din inima ei nu va fi umplut nici de
dragostea părinţilor, nici a propriilor copii. Atât de mare e taina căsătoriei,
încât golul creat în inima femeii de lipsa afectivităţii soţului nu poate fi
umplut nici măcar de dragostea propriilor copii!
Așadar, cea mai mare responsabilitate pentru
orice rău care intervine în căsătorie o au bărbaţii, deoarece nu îşi manifestă
dragostea faţă de soţiile lor. Iubesc femeile, dar, din nefericire, nu pe ale
lor. Aceasta este rădăcina răutăţii. Atunci apar gelozia şi bănuiala.
(Extras din cartea „Mărturie athonită
în România” de Arhimandritul Efrem, Egumenul Mănăstirii Vatoped, publicată de
Sfânta Mănăstire Vatoped în 2004
DEŞERTĂCIUNE
Sf. Nicolae Velimirovici
Precum cireşul nu aduce rod înainte
de a-şi scutura floarea, tot aşa nici omul nu poate aduce rod duhovnicesc până
când nu-şi scutură deşertăciunea trupească şi împodobirea din afară.
TINERII SI MUZICA
CLASICA
Mitropolitul Ilarion Alfeiev
Sunt pe
deplin constient de numarul neînsemnat de tineri care asculta muzica clasica,
în vreme ce aproape toti asculta muzica la moda. Consider ca aceasta este o
adevarata tragedie.
Mitropolitul Ilarion Alfeiev, Cantul
inimii – puterea cuvantului si a muzicii (MIA), traducere de Laura Marcean
& Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2012, p. 33
MIREASMA TRANDAFIRULUI
Sfantul Teofan Zavoratul
Mirositi un trandafir ori o
alta floare si va bucurati de mirosul placut, iar când simtiti un miros urât va
îndepartati si va acoperiti nasul. Talmaciti astfel: fiecare suflet emana
propriul sau miros: sufletul bun, un miros bun; cel rau, un miros rau.
Apostolul spune: „Suntem… buna mireasma a lui Hristos” (2 Corinteni 2, 15).
Îngerii din Cer si Sfintii, iar adeseori si dreptii de pe pamânt simt acest
miros si se bucura daca el este bun, dar se întristeaza daca este rau.
Sfantul Teofan Zavoratul, Ce este
viata duhovniceasca si cum sa te apropii de ea?, traducere de Elena Dulgheru,
Ed. Anastasia, Bucuresti, 1997, p. 206.
PAVAZA CALATORIEI
Sfantul Tihon din Zadonsk
Când te gasesti într-o tara straina
sau într-o calatorie, te feresti de orice nenorocire care s-ar putea abate
asupra ta din pricina raufacatorilor. Aceasta întâmplare ne duce la gândul ca
si noi, cei care mergem pe cararile lumii, trebuie sa ne pazim întocmai, sau
poate si mai mult, de uneltirile diavolesti care, asemenea unor tâlhari,
navalesc asupra celor încarcati cu marfuri duhovnicesti, îi împresoara si îi
despoaie. Spre o astfel de luare-aminte ne îndeamna Petru, Sfântul Apostol al
lui Hristos: „Fiti treji, privegheati. Potrivnicul vostru, diavolul, umbla
racnind ca un leu, cautând pe cine sa înghita; stati-i împotriva, tari în
credinta.” (1 Petru 5, 8-9).
Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu
in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia,
Bucuresti, 2011, p. 70
T R U P U L
Arhiepiscopul Iustinian Chira
Trupul
nostru este cu samânta pacatelor în el, cu viermii, adica cu placerile, cu
pacatele noastre cele întunecate. Si atunci când noi murim ce apare în trupul
omului? Viermii! Trupul nostru devine hrana viermilor, apoi dispar si acestia
iar trupul devine pamânt curat. Trecând prin moarte, trupul s-a purificat, s-a
usurat de pacat si a devenit pamânt curat, frumos mirositor.
Arhiepiscopul Iustinian Chira,
Cuvintele Parintelui - un ghid al frumusetii launtrice, Ed. Mega, Cluj-Napoca,
2009, p. 132
T I T I R E Z U L
Sfantul Vasile cel Mare
„Sa rasara
pamântul” (Facerea 1, 11) – aceasta mica porunca s-a prefacut îndata într-o
puternica lege a naturii si într-o ratiune maiastra. Porunca aceasta a savârsit
miile si miile de însusiri ale plantelor si ale arborilor mai iute decât un
gând de-al nostru. Pamântul are în el si acum aceasta porunca si-l sileste, în
fiecare anotimp al anului, sa dea la iveala puterea pe care o are pentru
rasarirea plantelor, semintelor si arborilor. Dupa cum titirezul, dupa ce a fost
fixat în vârf se învârteste în continuare de la cea dintâi porunca, se continua
în tot timpul care urmeaza pâna ce se va ajunge la sfârsitul obstesc al
universului.
Spre acest
sfârsit sa ne grabim si noi toti, plini de rod si fapte bune, ca, fiind saditi
în casa Domnului, sa înflorim în curtile Dumnezeului nostru, în Hristos Iisus
Domnul nostru, Caruia fie slava si puterea în vecii vecilor. Amin.
Sfantul Vasile cel Mare, Omilii la
Hexaemeron, traducere de Pr. Dumitru Fecioru, Ed. IBMBOR, Bucuresti, 1986, p.
130
Sfântul Ioan Iacob Hozevitul
DIN IERIHON CĂTRE SION
Sărace om din vremea nouă,
„Din veacul cel cu înnoiri”
În ce galop alergi pe urma
Unei deşarte năluciri.
(Himera vieţii se arată
Ca o nălucă, ca un vis,
Frumoasă şi strălucitoare,
Ca un odor de paradis).
O fericire pământească
Voind a-şi făuri mereu,
Te-ai aruncat (în goana vieţii),
Departe de la Dumnezeu.
Ai născocit atâtea lucruri
Şi ai atâtea înlesniri,
De crezi că vei ajunge
„Culmea desăvârşitei fericiri!”
Dar, iată, – tocmai – dimpotrivă –
Pe cât mai mult o urmăreşti
Ea tot mai mult se depărtează
Şi tu mai neferice eşti.
Păşeşti peste adâncul mării
Şi prin „văzduh te porţi zburând”
Iar marginile depărtării
Le-apropii astăzi „la un gând”.
Ai terminat cu mesteşuguri
„Isprăvile” de pe pământ
Şi vrei să mergi „în altă lume”
Să pui acum „aşezământ”.
În goana ta fulgerătoare
Spre „ostrovul cel fericit”
Ai trupul hămesit de-a pururi
Şi sufletul nemulţumit.
Prin cele ce-a rodit ştiinţa,
Nesocotindu-l pe Hristos,
Cu patru mii de ani în urmă
Pe oameni iarăşi i-a întors.
Din nou suntem la „Turnul Babel”
Căci iarăşi ne-am amestecat
Şi iarăşi nu ne înţelegem,
În drumul care-am apucat.
Acum făptura cea aleasă,
Ca fiara este la nărav.
Căci, niciodată până astăzi
Nu s-a distrus aşa grozav!
Priveşte, omenire, roada
Pe care ţi-ai agonisit
Să vezi la ce măsură – oare –
De fericire ai sporit!
Priveşte câte cimitire,
În scurtă vreme le-ai umplut
Şi câte milioane, astăzi,
Cămin şi ţară şi-au pierdut.
Vezi nesfârşitele şireaguri
De invalizi şi de sărmani,
De cei săcătuiţi în lagăr
De văduve şi de orfani.
Priveşte valul cel de lacrimi,
Că astăzi a sporit mai mult
Auzi cârtire de noroade,
Ce gemete şi ce tumult!
Şi spune-mi unde-i fericirea,
Pe care o vânezi mereu,
La ce-ai ajuns fără credinţă
În pronia lui Dumnezeu!
Ai cercetat adâncul firii
Şi sufletul ţi l-ai uitat,
Ai scos din „unde” pe lumină
Iar duhul ţi-i întunecat.
Sălbăticia din natură,
În multe părţi ai îmblânzit
Iar patimile cele rele
Mai tare le-ai sălbăticit.
Tu faci oraşe plutitoare,
Împărţind al mării val,
Şi fortăreţe zburătoare
Cu aripile de metal!
În schimb, noianul cel de taină
Al sferelor duhovniceşti
Nestrăbătut mereu rămâne
– Spre culmile cele cereşti.
La strălucirea orbitoare
A născocirilor lumeşti,
Domneşte întuneric beznă,
În sufletele omeneşti!
Maşinăriile lucrează şi scriu
Cu fumul în văzduh
Mizeria nesuferită
A unei vieţi „fără de duh”.
Pufnind, motoarele oftează
Cu lucrătorul cel sărman
Cu mîini şi faţă obosită,
Murdare veşnic de catran.
Nădăjduiai că chimiceşte
Prin felurite socoteli
Vei întocmi o fericire
Cu alt sistem de rânduieli.
Dar naţiunile mai tare,
Prin „născocire” se distrug,
Iar tu le pregăteşti la modă –
Prea mizerabilul coşciug.
Prin egoismul animalic,
Voind progresul să-l zideşti,
Cu lacrimi – iată – şi cu chinuri
Pe biata lume o hrăneşti.
Acuma însetezi de pace
Şi văd că te sileşti mereu
Să făureşti prin „conferenţe”
O „pace fără Dumnezeu”.
Dar pacea este de la Domnul,
„Al păcii El este izvor”,
De nu vei alerga la Dânsul,
Alergi zadarnic – fără spor.
Împacă-te întâi cu Domnul,
Croindu-ţi viaţă „după duh”,
De nu vei împlini acestea
Împrăştii munca în văzduh.
Câştigă-ţi dragostea curată,
Străină de făţărnicii,
De nu vei dobândi aceasta,
Nimic nu faci cu bogăţii.
Iubeşte viaţa cumpătată
Şi lasă portul dezmăţat,
Iar dacă nu pricepi aceasta,
Degeaba te-ai civilizat.
Întoarce-ţi iar privirea minţii
Spre veacurile din trecut
Cu duhul rodnic al credinţei
Şi vei afla tot ce-ai pierdut.
Precum nu poţi să prinzi cu mâna
Din apă luna nicidecum,
Aşa nici pe „himera” vieţii
Din calea veacului de-acum.
Civilizaţia modernă
Un „duh strein” ţi-a făurit
Şi de lumina mântuirii
Cu dezgustare te-ai ferit!
Precum aleargă sateliţii
În jurul globului mereu
Aşa după „himere” astăzi,
Alergi uitând de Dumnezeu!
Alergi, cu mii de meşteşuguri,
Cu o viteză de nespus,
Dar, goana este spre pierzare
Căci nu-i pe „calea lui Iisus”!
CERUL SI PAMANTUL
Sfantul Tihon din Zadonsk
Privesti
cerul care-i atât de minunat, înalt si întins, împodobit cu felurite stele;
soarele si luna, care stralucesc, luminând întreaga lume; norii care, trecând
prin vazduh dintr-o parte în alta si asemanându-se cu niste burdufuri, izvorasc
ploaie si ne adapa grânele. Simturile si mintea îti înfatiseaza pamântul cu tot
ce-l umple: cu pomi si ierburi, cu dobitoace si fiare, cu mari, lacuri, râuri,
izvoare si cu celelalte podoabe ale sale. De la cele vazute înalta-te cu mintea
la cele nevazute, de la contemplarea lumii – la Ziditorul ei. Sa-ti fie aceasta
împrejurare un prilej pentru a te minuna: 1) de maretia Dumnezeului nostru,
Care pe toate acestea din nimic le-a izvodit cu un singur cuvânt (Facerea 1);
2) de întelepciunea Aceluia, Care atât de întelept le-a facut pe toate; 3) de
bunatatea Lui, Care pe toate acestea pentru noi le-a zidit. Cel ce va cugeta
astfel si prin zidire va cunoaste puterea, întelepciunea si bunatatea
Ziditorului va fi rapit cu duhul si întru bucurie va cânta dimpreuna cu
Psalmistul: „Cât s-au marit lucrurile Tale, Doamne! Toate întru întelepciune
le-ai facut” (Psalmul 103, 24).
Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu
in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia,
Bucuresti, 2011, p. 60
LIVADA IN VREME DE
IARNA
Sfantul Ignatie Briancianinov
În anul 1829
îmi petreceam iarna într-o asezare pustniceasca. Pâna în ziua de azi, în acea
livada sta însingurata o chilie de lemn, în care am vietuit dimpreuna cu
tovarasul meu. Când vremea era potolita, în zile senine si însorite, ieseam în
prag, ma asezam pe un scaunel si priveam livada cea mare. Golatatea ei era
acoperita de mahrama zapezii. De jur împrejur, totul era tacere – domnea un fel
de pace moarta si plina de maretie. Aceasta priveliste începu sa-mi placa:
privirile îngândurate mi se îndreptau fara sa vreau înspre livada, se atinteau
spre ea, ca si cum ar fi urmarit sa desluseasca o taina.
Astfel
stateam într-o zi si priveam cu luare-aminte livada. Când, deodata, a cazut
valul de pe ochii sufletului meu: înaintea lor s-a deschis cartea naturii.
Scrierea aceasta, data spre citire celui dintâi-zidit Adam, este acea carte ce
cuprinde întru sine cuvântul Duhului si e asemenea Dumnezeiestii Scripturi.
Oare ce întelepciune mi s-a aratat în acea livada? O pilda a învierii mortilor
– învatatura puternica, care prin însasi înfatisarea lucrarilor sale e aidoma
învierii. Daca nu am fi fost obisnuiti sa vedem învierea naturii în vremea
primaverii, aceasta ni s-ar parea de-a dreptul minunata si cu totul de
necrezut. Noi nu ne mai minunam de ea din pricina obisnuintei; desi privim
minunea, deja este ca si cum nu am mai vedea-o!
Ma uit la
ramurile dezgolite ale pomilor si acestea îmi vorbesc staruitor prin tainica
lor glasuire: „Noi vom învia, ne vom acoperi cu frunze, vom revarsa buna
mireasma, ne vom împodobi cu flori si roduri: cum dar nu vor învia oasele cele
uscate ale oamenilor, la vremea primaverii lor?”
Ele vor
învia, se vor îmbraca în trup în chip înnoit, vor pasi într-o noua viata si într-o
lume noua. Precum pomii care n-au tinut piept vitregiei gerului si,
pierzându-si vlaga vietii, vor fi spintecati la venirea primaverii si se vor
scoate din gradina pentru a fi arsi în foc, la fel si cei pacatosi, care si-au
pierdut Viata – pe Dumnezeu –, vor fi adunati în ziua cea de pe urma a veacului
acestuia, întru începatura zilei vesnice care va sa vie, si aruncati vor fi în
focul care nu se va mai stinge.
Daca ne-ar
fi cu putinta a gasi un om care sa nu fi cunoscut nicicând preschimbarile
savârsite de însiruirea anotimpurilor si l-am aduce pe acest calator într-o
livada – care în vremea iernii zace cu maretie în somnul sau de moarte – spre
a-i arata pomii dezgoliti si spre a-i marturisi despre acea splendoare în care
se vor învesmânta ei primavara, atunci, drept raspuns, el ne-ar privi si doar
ar zâmbi – si asta deoarece cuvintele noastre i s-ar parea a fi o nascocire de
neînfaptuit! Asemenea si învierea mortilor pare a fi de necrezut pentru
gânditorii care pribegesc prin bezna întelepciunii pamântesti, necunoscând ei
ca Dumnezeu este Atotputernic si întelepciunea Sa cea mult felurita poate fi
contemplata, însa ramâne de nepatruns pentru priceperea [mintea] fapturilor
Sale. La Domnul toate sunt cu putinta: pentru El minuni nu exista.
Neputincioasa este cugetarea omeneasca: tot ceea ce nu suntem obisnuiti a
vedea, socotim a fi ca o lucrare de neînfaptuit, o minune de necrezut. Facerile
Domnului, spre care necontenit privim deja cu nepasare, sunt lucrari uimitoare,
minuni marete, de neasemanat.
Astfel, în
fiece an, înaintea ochilor întregii omeniri, natura repeta istorisirea
învataturii despre învierea celor morti, înfatisând-o într-o lucrare tainica si
preschimbatoare!
Sfantul Ignatie Briancianinov,
Cunoasterea lui Dumnezeu prin mijlocirea firii vazute, traducere de Olga
Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 13-15
RUGACIUNEA LUI IISUS
Compozitorul Arvo Part
Rugaciunea
lui Iisus are zeci, sute, mii, milioane de versiuni. Câti oameni pe lume,
atâtea rugaciuni si suspinuri. Uite asa… e ca îmbratisarea. Cauti aici si acolo
si peste tot ca sa simti perceptibilul. Îl vrei viu si proaspat. Asemenea sunt
si relatiile cu un cuvânt. Îl privesti din toate unghiurile. Dar nu-l poti
apuca. Nu-l poti cuprinde niciodata.
Compozitorul Arvo Part, Cantul inimii
– puterea cuvantului si a muzicii (AP), traducere de Laura Marcean & Olga
Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2012, p. 77
PRIVIREA OMULUI
Sfantul Vasile cel Mare
Animalele
cele de pe pamânt privesc spre pamânt; dar omul, sadul cel ceresc, se
deosebeste de animale atât prin forma alcatuirii lui trupesti, cât si prin
vrednicia sufletului sau. Cum este forma animalelor cu patru picioare? Capul le
este plecat spre pamânt, privesc spre pântece si urmaresc sa-i faca pântecelui
cu orice chip placere. Capul tau, însa, este ridicat spre cer; ochii tai
privesc cele de sus. Ca daca vreodata te faci de râs prin patimile trupului,
slujind trupului si celor de sub pântece, te-ai alaturat dobitoacelor celor
fara de minte si te-ai asemuit lor (Psalm 48, 12). Alta grija îti este cu cuviinta
tie! Sa cauti cele de Sus, unde este Hristos! (Coloseni 3, 1) Sa-ti fie mintea
mai presus de cele pamântesti! Sa-ti rânduiesti viata dupa forma pe care ti-a
dat-o Dumnezeu! În Ceruri sa-ti fie vietuirea! (Filipeni 3, 20) Patria ta cea
adevarata este Ierusalimul cel de Sus (Evrei 12, 22). Cetatenii si compatriotii
tai sunt cei întâi-nascuti înscrisi în Ceruri (Evrei 12, 23).
Sfantul Vasile cel Mare, Omilii la
Hexaemeron, traducere de Pr. Dumitru Fecioru, Ed. IBMBOR, Bucuresti, 1986, p.
172
STARUINTA CALATORULUI
Sfantul Tihon din Zadonsk
Vezi ca
aceia care râvnesc sa ajunga într-un oras sau într-un alt loc oarecare nu stau,
ci merg cu staruinta pe acel drum care îi duce într-acolo. Asemenea si cei ce
se silesc a ajunge în cetatea cereasca, Ierusalimul cel de Sus, nu zabovesc, ci
savârsesc calea ce-i poarta spre acel oras, adica merg pe cararile evlaviei,
unde le este Calauzitor Hristos, pe Care robii Lui cei credinciosi Îl urmeaza
cu dragoste si credinta. Oare de ce tu, pacatosule neîndreptat, de vreme ce
vrei sa te mântuiesti si sa ajungi în Patria cereasca, stai neclintit si nu
mergi dupa El? Ori, mai rau decât atât, odata ce te-ai abatut din calea
cucerniciei si ai apucat drumul celor necredinciosi, îl tii pe-acesta, care te
duce în iadul vesnicei pierzari? Te-ntrebi care-o fi oare calea cucerniciei si
cea a necredintei? Domnul nostru ti le arata î n Evanghelia Sa si-ti porunceste
sa te departezi de cea din urma si sa o urmezi pe cea dintâi. „Intrati prin
poarta cea strâmta; ca larga este poarta si lata este calea care duce la pieire
si multi sunt cei care intra prin ea; si strâmta este poarta si îngusta este
calea care duce la viata si putini sunt cei care o afla” (Matei 7, 13-14).
Cararea cea strâmta este calea smereniei, a ascultarii, a blândetii si a
lepadarii de sine, adica a tagaduirii propriei tale vointe. Iar drumul cel larg
este calea mândriei, a neascultarii, a nerabdarii si a iubirii de sine. Aceasta
te duce spre iad, pe când cea dintâi – spre Cer. Alege tu pe ce cale vrei sa
mergi: fie pe cea îngusta si scunda [smerita] – spre Cer, fie pe cea larga si
înalta – spre iad. Iar o a treia cale nu aflam în Sfânta Scriptura, caci pentru
veacul ce va sa vina, spre care ne îndreptam cu totii, vedem ca ne deschide
Dumnezeu doar doua locuri de salasluire: viata vesnica ce se va gasi în Ceruri
si chinul nesfârsit care va fi în iad.
Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu
in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia,
Bucuresti, 2011, p. 125
NADEJDEA INVIERII
Fericitul Trifon Turkestanov
Cât de minunat Te arati în praznuirea de
biruinta a primaverii, când toata faptura iarasi învie si în mii de chipuri îsi
îndreapta spre Tine a sa strigare de bucurie: Tu esti de viata izvorâtor, Tu
esti al mortii biruitor. Sub acoperamântul tesut din a lunii lumina si din
cântarea privighetorii, cu vesminte de nunta albe ca neaua, stau împodobite
vaile si codrii. Întreaga lume Îti este mireasa. Ea îsi asteapta Vesnicul Mire.
Daca Tu iarba câmpului asa ai binevoit a o învesmânta, cum dar pe noi ne vei
preschimba în veacul Învierii ce va sa vina, cum ni se vor umple trupurile de
lumina si sufletele noastre de stralucire!
Slava Tie,
Celui Ce dintr-a pamântului întunecime ai izvodit bogata felurime de mireasma,
gust si culoare;
Slava Tie
pentru bunavointa si mângâierea ce-o regasim întru toata firea.
Slava Tie
pentru ca ne-ai împrejmuit cu miile de zidiri ale mâinilor Tale;
Slava Tie
pentru adâncimea cugetului Tau pecetluit în toata faptura.
Slava Tie,
caci fiind cuprins de cucernicie, sarut urmele talpilor Tale celor nezarite;
Slava Tie,
Celui Ce ne-ai aprins înainte lumina stralucitoare a vietii celei vesnice.
Slava Tie
pentru nadejdea frumusetii celei nepieritoare si desavârsite;
Slava Tie,
Dumnezeule, întru vecie!
Fericitul Trifon Turkestanov,
Cunoasterea lui Dumnezeu prin mijlocirea firii vazute, traducere de Olga
Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, cap. Acatist de Multumire „Slava lui
Dumnezeu pentru toate”, p. 126
NOBLETEA UMANA
Sfantul Nectarie al Eghinei
Vedem cum elefantul se arata supus si
ascultator de bunavoie, încât poate fi alungat, ca un câine, de un copil, si
cum cu trompa îl urca pe spinarea sa pe cel ce-l mâna, cum leii, asemenea unor
mielusei, îsi pierd ferocitatea si ling mâinile stapânilor lor. Carei alte
fapturi i s-au supus ei vreodata? Care vietate a recunoscut pe o alta ca stapân
si superior al ei? Nici una, niciodata. Prin urmare, superioritatea omului este
cauza docilitatii si supunerii fiarelor salbatice si a animalelor în genere,
iar perfectiunea sa îi confera statutul de stapânitor si îl arata pe om drept
Rege si Împarat al întregii creatii. Vârsta maturitatii reprezinta caracterul
desavârsit al omului, care-l aseaza deasupra întregii realitati materiale si
face din el o fiinta sublima.
Sfantul Nectarie al Eghinei, Un
portret al omului, traducere de protopresbiter dr. Gabriel Mandrila, Ed. Sophia
/ Metafraze, Bucuresti, 2015, p. 21
COLINDELE
Arhiepiscopul Iustinian Chira
Colindele noastre nu fac parte din
cântarile cultului, dar sunt sfinte ca si cântarile slujbelor bisericesti. Ele
nu fac parte din cântarile lumesti, dar nu sunt straine de bucuriile pe care
crestinul le gusta în doina, în cântecul de leagan, în cântecul pe care îl
cânta românul când se afla departe si i se face dor de tara lui, de satul lui,
de familia lui. Colindele noastre sunt cântece de leagan, prin care fiecare
crestin si român, de la copilul cel nevinovat pâna la batrânul încarcat de ani,
le cânta marelui nostru Stapân si Împarat…
Arhiepiscopul Iustinian Chira,
Cuvintele Parintelui - un ghid al frumusetii launtrice, Ed. Mega, Cluj-Napoca,
2009, p. 19-20
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu