Dupa 30 de ani
Un elev se
întâlnește, după mulți ani, cu profesorul lui. Profesorul este salutat de
fostul elev, apoi profesorul chiar îl recunoaste. Fostul elev îi reamintește că
i-a fost profesor în clasa a treia. Continuând conversația profesorul îl
întreabă ce a făcut în viață și cu ce se ocupă.
- Sunt profesor, sunt în sistemul
educațional răspunde fostul elev.
- Ce te-a determinat să devii profesor,
întreabă profesorul.
- Dumneavoastră a răspuns el. “Când am
văzut ce impact ați avut asupra mea și când am înțeles ce impact pot avea
asupra elevilor, am spus: asta vreau eu să devin.”
- De ce am avut eu acest impact?
- Nu vă aduceți aminte domnule profesor?”
“În clasa a treia un coleg a venit cu un
ceas, pe care îl primise cadou de la tatăl, sau de la mama sa. Îmi trebuia și
mie un ceas, și mi-a plăcut ceasul ăla, așa că... l-am furat. El v-a spus
dumneavoastră și dumneavoastră ați făcut un anunț că cine a furat ceasul să-l
dea înapoi. Aș fi vrut să fac asta, dar nu am avut curajul, îmi era rușine să
vadă clasa ce am făcut.
Văzând că nimeni nu spune nimic,
dumneavoastră ați încuiat ușa, ne-ați aliniat și ne-ați anunțat că ne veți
căuta în buzunare și în felul acesta se va găsi ceasul, care va fi înapoiat
proprietarului de drept.
M-am gândit ce urmează: ce rușine și ce
imagine să vadă toți că am furat ceasul.
Dar d-umneavoastră ați completat:
- Aș
vrea ca toți să închideți ochii, când voi căuta în buzunare.
- Și așa ați și făcut. Ați ajuns la mine,
ați luat ceasul, ați continuat să căutați în buzunare până la capătul liniei de
elevi, apoi la sfârșit ați înapoiat ceasul fără să pomeniți nimic, nici atunci
și nici vreodată după aceea.
Dumneavoastră mi-ați salvat demnitatea, nu
ați făcut din mine un caz, nu m-ați făcut hoț, furăcios, nu ați pomenit nimic.
Am înțeles atunci valoarea demnității, a cinstei și mi-am zis, profesor, astfel
de profesor vreau să devin și eu.”
- Nu vă mai amintiți domnule profesor,
spuse fostul elev?
- Nu
- Dar cum de nu vă amintiți, că este totuși
ceva ce rămâne imprimat în memorie, un furt, o situație de genul acesta și, de
asemenea, cel ce a făcut asta.
- Nu îmi amintesc, spuse profesorul, pentru
că știu că și eu am închis ochii când am căutat în buzunare.
Doamnele închisorilor comuniste –
modele de viaţă care lipsesc din
manualele şcolare
Szilvia Trez
11.03.2018
Arlette Coposu
(Memorial Sighet)
„Aş vrea
să-mi cresc fetiţa într-un alt spirit decât cel al Elsei din „Frozen”, sau a
tot felul de prinţese care au nu ştiu ce maşini... Aş vrea altfel de modele
pentru copiii noştri. Aş vrea ca ei să trăiască în confruntarea cu o altă
imagine a femeii”,spunea, pe 8 martie, Radu Preda, preşedintele Institutului
pentru Investigarea Crimelor Comu-nismului şi Memoria Exilului Românesc
(IICCMER), la o dezbatere despre femeile din comunism.Evenimentul s-a bucurat
de prezenţa a trei invitate deosebite - Nina Moică (fostă deţinută politic), cu
a sa evocare a unor momente din viaţa de coşmar a temniţei comuniste, arestată
pe când era o liceană de 15 ani; scriitoarea Ioana Pârvulescu cu o proză scurtă
pe motivul „ultimului tren” al plecării spre Franţa a Monicăi Lovinescu şi
Clara Mareş (istoric IICCMER) cu o remarcabilă rememorare a Elizabetei Sârbu,
sprijinul şi alinarea scriitorului I.D. Sârbu, încarcerat şi apoi hărţuit mereu
de securitate. Pe lângă portretele principale au mai fost amintite şi alte
figuri ale gulagului românesc feminin, strălucitoare prin nobleţea caracterului
lor, în contrast cu vremurile cel mai puţin nobile - anii întunecaţi ai
comunismului.Cine sunt aceste femei care au suportat ani întregi, nu doar
torturile şi chinurile instrumentate de diabolicele minţi ale experimentului
comunist, ci şi povara gândului la suferinţele celor pe care i-au lăsat fie
acasă, fie în alte închisori - copii, soţi, părinţi, de lângă care au fost smulse
în toiul nopţii?Cine erau doamnele închisorilor de care se temea regimul?„Când
am fost adusă de la Târgu Mureş la Jilava, când am intrat în celulă cu
celelalte femei, am avut cel mai mare şoc: am văzut nişte figuri vineţii,
slabe, îmbrăcate cu fel şi fel de cârpe, toate înfricoşate”, îşi aminteşte Nina
Moică, care fusese condamnată la 20 de ani de temniţă, după ce fusese arestată
în 1959, odată cu mai mulţi elevi, „la grămadă, pe motiv că am pus bazele unei
„organizaţii subversive”, pe care o intitulaserăm "Uniunea Tineretului
Liber din România" ”.„Cine erau „duşmancele poporului” de care se temea
sistemul?”, se întreba tânăra deţinută. „Femei chinuite, fiecare cu drama, cu
tragedia ei, soţii de miniştri, femei simple care n-au acceptat să intre în
colectiv, studente condamnate, soţii ale celor care luptaseră în munţi”,
amintea doamna Moică, enumerând chiar nume de femei din lotul Arnăuţoiu, femei
arestate din anii '50, cu 10, 14 ani de închisoare, mame care şi-au lăsat copii
mici acasă.
Moica Niculina (Memoria
Rezistentei)
Fiind o
copilă de nici 16 ani, Nina Moică spune că, practic, a crescut acolo, în
închisoare. Deşi traumatizată de cei 5 ani de puşcărie grea pe care i-a
executat, a avut privilegiul să întâlnească o „pleiadă de femei deosebite, de
mare caracter” de la care a avut ce învăţa.
Cel mai bine
şi-o aminteşte pe Aspazia Oţel Petrescu, cea care a preferat să stea legată în
cătuşe, incapabilă să se apere de şobolani, decât să toarne la securitate: „era
încă tânără, înaltă şi căruntă. Celelalte fete o iubeau mult. Deşi toate
făcuseră deja câte 14 ani de închisoare, se ajutau între ele cu devotament şi
se comportau de o manieră deosebită; erau foarte unite şi nu lăsau loc să fie
jignite”. Aspazia Oţel Petrescu a plecat dintre noi la 95 de ani, pe 23 ianuarie,
anul acesta. A fost o adevărată Sfântă a închisorilor comuniste, cum, de
altfel, o recunoaşte chiar Biserica.„Am cunoscut-o pe Iuliana Preduţ, din lotul
Arnăuţoiu, pe care noi o alintam "Lilica". Ea a născut în
penitenciar- era în luna a şaptea când au arestat-o - iar bestiile de
torţionari i-au luat copilul şi i l-au aruncat într-un cămin uitat de lume,
fără ştirea tatălui...”. Mai târziu, tatăl a găsit fetiţa, care a fost crescută
câţiva ani de o mătuşă, până când Lilica a ieşit din închisoare. Povestea
emoţionantă este evocată şi de una dintre surorile Coposu, povestită lor chiar
de soţia Seniorului, Arlette, care a îndurat şi ea, 14 ani de temniţă grea,
doar pentru că era soţia lui Corneliu Coposu.În afară de Arlette Coposu, (care
a mai trăit doar 2 ani după cei 14 ani de închisoare, în timp ce distinsul său
soţ se afla încă întemniţat) Nina Moică le-a mai întâlnit pe Simina
Caracaş-Mezincescu, Laura Săulescu, Nuţi Macarie, Valerica Moldovan, Adelina
Busuiocescu-Călin, Mariana Mureşan, Maia Georgescu, Elizabeta Teleki (fiica
contelui Teleki), Tita Costiniu, Lia Lazăr, şi multe altele. Erau şi câteva
deţinute din lotul părintelui Todea, din a cărui parohie a făcut parte şi Nina
Moică.Acolo, în temniţa cea mai cumplită, printre şobolani, livide de foame şi
de frig, dar demne, cu credinţa intactă, au rezistat. Şi unele dintre aceste
femei extraordinare aveau să trăiască încă mulţi ani după ieşirea din
închisoare pentru a aduce mărturie despre oroarea comunistă care n-a reuşit să
le anihileze idealurile şi frumuseţea sufletească.
O felie de
pâine şi supă de intestine. Frigul şi foamea erau modul de viaţă.Arpacaşul, un
fel de fasole mică şi neagră, cartofi deshidrataţi şi o amărâtă de varză acră
au fost cele 4 feluri de mâncare pe care tânăra deţinută le-a cunoscut în cei 5
ani de închisoare. Supa era, de fapt, un polonic de zeamă chioară, care,
împreună cu „feliuţa străvezie de 100-120 de grame de pâine, nu-ţi putea potoli
crampele din stomac”. Uneori le aduceau supă din resturi care se aruncau de la
abator, de exemplu, intestine de vită, „care miroseau îngrozitor pentru că le
puneau aşa, fără să le spele”. Foamea era continuă, povesteşte doamna Moică, au
fost 5 ani de foame cumplită, zi de zi. Şi de frig.Torturile fizice, carcera,
erau tratamente obişnuite, mai ales la Miercurea-Ciuc.„Deşi pe mine nu m-au
lovit, numeroase femei au fost bătute fără milă în timpul detenţiei. Erau puse
în cătuşe, bruscate, lovite şi băgate la izolator - o cameră strâmtă şi
întunecată care era o închisoare în închisoare. Gardienii îţi luau patul şi
salteaua, iar deţinuta trebuia să stea în picioare întrega zi, până la ora
stingerii. Deşi era un frig îngrozitor, îţi era interzis să dormi cu mâinile
sub pătură. Dacă intrai în regim de izolare, primeai o dată la trei zile o gamelă
cu mâncare şi, în rest, doar o cană cu apă. Puteai sta acolo şi câte şase-şapte
zile; au fost nenumărate cazuri. Nu le păsa că mori cu zile...”.Dar cel mai
mult o chinuia gândul arestării tatălui ei (la eliberare aflase că mama făcuse
şi ea închisoare), lucru pentru care încă se învinovăţeşte. N-au avut capete de
acuzare pentru tatăl ei, decât că „asculta Vocea Americii”. L-au trimis la
Gherla, la Văcăreşti, unde a fost bolnav, şi în lagărul de muncă de la Dunăre,
unde deţinuţii munceau din greu la tăiat stuf, iar de foame mâncau şerpi,
frunze şi rădăcini de plante.O bună parte a frontului anti-comunist a fost dus
de femei. Este vorba de peste 4000, precizează Radu Preda, aşa cum va rezulta
dintr-un Dicţionar de nume al femeilor din detenţia comunistă, la care lucrează
acum cercetătorii IICCMER.Cele mai multe sunt ţărănci care s-au opus
colectivizării, căci ele „nu puteau să-şi imagineze cum pământurile pe care le
aveau de la părinţii lor, să le fie luate”. De asemenea, sunt şi femeile care
asigurau alimentarea cu arme şi provizii a celor din munţi, a mai spus Preda,
menţionând longevitatea rezistenţei armate anti-comuniste în România, pe care
nu o cunoaştem în toate articulaţiile ei şi care atinge vârsta record de 2
decenii.Şeful IICCMER a arătat şi o hartă a gulagului Românesc. O hartă a celor
mai importante centre de detenţie, nu a tuturor, pentru că, dacă ar fi puse
toate pe hartă, n-ar mai încăpea denumirile acestora. Securitatea, a precizat
Preda, avea un număr impresionant de centre de detenţie, pe lângă miliţiile
orăşeneşti, aveau case conspirative în care se exercitau torturi şi asupra
cărora n-am reuşit nici până acum să obţinem de la SRI o listă exactă a
acestora, măcar a celor abandonate.Mislea, Miercurea-Ciuc, secţia de femei de
la Jilava sunt doar câteva locuri înspăimântătoare care dau o oarecare măsură a
ceea ce înseamnă comunismul pentru miile de femei ţărănci sau soţiile, mamele
ori fiicele demnitarilor ofiţerilor, intelectualilor prigoniţi de regim.Toate
aceste doamne impun o altă faţetă a feminităţii. Oricum, feminitatea este tot
mai ocultată în epoca post-adevărului. Modelul „femeii puternice” nu e
întruchipat de însuşirile nobile şi caracterul ales, pe care îl găseam la
neînfricatele noastre predecesoare anti-comuniste ci, mai degrabă de luptă „de
clasă” cu bărbatul, pentru poziţii de aşa-zisă egalitate în sfera publică.
Din păcate
pentru toată lumea - femei, bărbaţi, copii - conceptul de „femeie puternică” a
zilelor noastre, s-a născut tot în laboratoarele ideologiei marxist-leniniste,
odată cu originile deja banalizatul feminism.În timp ce Alexandra Kollontai,
Clara Zetkin şi Rosa Luxemburg propagau idei despre promiscuitate de masă şi
egalitatea femeii, cu rolul clar de a lovi în însuşi nucleul societăţii
(familia), celebra imagine cu femeia „we can do it!”, în cămaşă roşie, cu
mâneca suflecată, arătându-şi muşchii, răsturna deja ordinea firească a
lumii.Pe solul pregătit de metoda „divide et impera”, răspândind „lupte de
clasă” peste tot, comunismul (secondat fie de feminism, fie de alte doctrine
neo-marxiste) şi-a însuşit trei sferturi din oamenii planetei, distrugând
metodic omul tradiţional, în cei 100 de ani de când a apărut.Radu Preda avea
dreptate dorindu-şi alte modele pentru fetiţa sa decât modernistele prinţese
cinematografice, fără identitate şi substanţă. Într-o lume în care toate
feministele posibile sacrifică feminitatea însăşi, iar corectitudinea politică
impietează însăşi ideea de corectitudine, re-întoarcerea la valorile sacre ale
umanităţii trebuie să fie un imperativ al educaţiei.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu