PASTIȘĂ
ÎN GRUP
George Anca – Nicolae
Steinhardt – Alda Zaira – Friță Carp – Lia Stoenescu – Eli Soro – Vasile Deac
Bucovineanul – Liliana Nicoleta Dinu – Dimitrie Grama – Octavian Soviany – Lora
Levițchi – Sorin Gherguț – Alexia Ema Ema – Vișan Deagoș – Cornaciu Ion
-Scotnotis Luminița – Ofelia Prodan
George Anca
PASTIŞĂ ÎN GRUP
Grupul. Pastişe. Depastişare. Libertăţile
scriitorilor.
Semn şi sens. Poezie şi muzică. Existenţialism şi
structuralism.
Credinţă şi speranţă. Literatură şi lingvistică.
Context
universal românesc. Atic şi asiatic
Pasticcio, pastiche, pastişă.
Opera Parvati e o pastişă după Kumarasambhava de Kalidasa. Pastişă? se
interesează Olimpiu Nuşfelean. M-a prins, dar am mărturisit-o, şi n-o fi nici
aşa groasă, gen scena europeană ca pastişă a celei americane, „Contractul cu
România”, auzi, pastişă după programul republicanilor americani „Contract with
America”, nici The British Museum Is Falling Down (1965) de David Lodge – pastişă
a „lucrărilor/works” lui Joyce, Kafka şi Virginia Wolf -, sau măcar Televache Ma liberte de pisser pastiche
de Florent Pagny. (Bibliografie: pastişa Internet).
Iată pastişa gustului în materie de roman străin în secolul XX: „Ce
gustă scriitorii clujeni?” (Steaua,
6/2005, p.4-13). Potrivit răspunsurilor la „anchetă” a 44 de scriitori clujeni,
autorii cel mai des nominalizaţi au fost, în ordine: Thomas Mann, Gabriel
Garcia Marquez, Marcel Proust, Franz Kafka, William Faulkner. Cele mai „votate”
romane: Maestrul şi Margareta de
Mihail Bulgakov, Muntele vrăjit de
Thomas Mann, Ulise de James Joyce. Dilema Veche (nr.75/2005) inserează 29
(+ 1 în numărul următor, +...) de răspunsuri la „Chestionarul lui Proust”, iar
în nr. 77, „bursa cărţilor de vacanţă”, autori (DV/Târgul de carte) despre
cărţile lor: Centrifuga – T. O. Bobe,
Jules Verne – Paradoxurile unui mit – Lucian
Boia, Bătrâneţe şi moarte în mileniul
trei – Livius Ciocârlie, Al doilea
top – Alexandru Cistelecan, Lindenfeld
– Ioan T. Morar, Cerul din burtă – Ioana
Nicolae, Jean Cheller – Tudor
Octavian, Eul detestabil – Octavian
Paler, Paltonul de vară – Mircea
Horia Simionescu; Forin Iaru a citit Middlesex
de Jeffrey Eugenides, Silviu Lupescu recomandă Stalinism pentru eternitate de Vladimir Tismăneanu, Ordinea lui Alexandru Ecovoiu, Jocul de smarald de Ioan Petru Culianu,
Ioana Pârvulescu este bucuroasă, ca editor, pentru De ce iubim femeile, Bogdan Ghiu a tradus, după 30 de ani, A supraveghea şi a pedepsi de Michel
Foucault.
Am copiat (pastişat?), odată,
multe din însemnările copiştilor tipărite de Gabriel Strempel. Le reciteam în
ocazii felurite, după mănăstirile copierii, expresivităţile blestemului,
remanuscriptizate, dacă nu chiar după tentaţiile stilului domintant al
pastişei:
Eu, fiind om fără de sminteală,
Întinsei condeiul în cerneală
Şi mă apucai a scrie
Această Alexandrie...
( Gabriel Strempel, Copişti de
manuscrise româneşti până la 1800, vol I, Editura Academiei, 1959, p. XXIV)
Grupul: Teologie-Litere III (Claudia, Minodora, Sorina, Augustin şcl)
Pastişe (ex tempora): In days when I was
young and didn’t know the taste of sorrow; cum se poate spera să se retrăiască
marile experienţe creatoare ale culturilor mari şi mici prin lectură şi
meditaţie; noche oscura del alma etc.
Excerpte: ...iei era Pound şi-ţi afli tămăduirea...uiţi brusc de toate
legile imanente ale evoluţiei, de sisteme, structuri, intertextualitate,
principii – uiţi totul, mori şi-ţi sădeşti cadavrul pe un ţărm îndepărtat,
aşteptând să-ţi crească pe mormânt un eucalipt blond...
...puţini la număr mai citesc un Stendhal, Baudelaire, Tolstoi, Dostoievski,
Thomas Mann, Zola, Dickens... şi le place, chiar le place experienţa
personajelor...şi vorbim despre ei, poate le spunem şi altora, dar acei alţii
nu sunt interesaţi, vorbim în vag, suntem neînţeleşi, şi totuşi rămân pentru
noi, pentru că nu se ştie cum vreodată te apucă nebunia, dragă studentă, şi
vrei să scrii ceva şi ajungi să scrii în stilul vreunui autor, să vorbeşti ca
un personaj, să te comporţi ca altul, să-ţi doreşti viaţa Annei Karenina, să o
trăieşti, să vrei să fii Ispita lui Thomas Mann sau Logodnica lui Cehov... pe
fiecare dintre noi e scris un scris pe care de vrei să-l ştergi îţi trebuie
acel burete care înseamnă: moarte, nebunie, sinucidere, sau o carte...
...Suntem superficiali în trăiri, implicarea noastră sau a celor care
creează în real este numai una de suprafaţă, suntem prea grăbiţi în a spune, în
a zice sau a face, fără a mai face efortul de a medita sau măcar a gândi...
Probabil că lumea s-a obişnuit cu cenzura, cu ascunderea a ceea ce ne doare sau
nu ne convine...Pur şi simplu, suntem nişte fricoşi, nişte laşi care se ascund
în spatele paravanelor mediocre ale societăţii... Frica de Dumnezeu nu e frica
sclavului faţă de stăpân, ci frica faţă de tot ce-l ofensează pe Dumnezeu...
Prin cuvintele Papei, prin lungul drum al anilor, el a reuşit să ne ofere nouă,
românilor, şi mai ales tinerilor, un mod de cunoaştere a sinelui...
...Cum spune poetul în ultimul vers – ce frig, ce timp fain de toamnă -,
aşa şi omul...ce zi rece de toamnă...
...Cei care trăiesc cu adevărat în viaţa întunecată a sufletului, dar nu
ştiu, nu cred, nu vor să ştie, nu vor să creadă, privesc viaţa omului
credincios ca fiind noche oscura del alma...Prin cuvintele Papei, prin
lucrurile pe care le învăţ la acest curs şi la altele şi prin slujba mea şi
elevii mei, în fiecare zi şi noapte parcă mă schimb, sunt alta. Sunt oare mai
bună?
Atâta suferinţă
Nu credeam vreodată
A putea să gust.
Suntem prinşi de glasurile superbe ale recitatorilor.
Şi el spune, şi eu spun
Doar cuvinte în lăstun
... de ce mergi, tată, cu spatele-nainte...
iacă drumul mă duce-napoi, fiule,
vântul mă suflă-n tăcere
ca-ntr-o mare de cucută...
Depastişare
( din notiţele Claudiei)
Flaubert este un scriitor bun, dar nu atinge cerinţele clasei
muncitoare.
O zi din viaţa lui Heminguei: s-a sinucis.
Paul Goma s-a născut la 2 octombrie 1935, cel mai liber scriitor în
viaţă. Toţi cei care se arată mântuitorii societăţii în carte apar ca nişte
bestii, pentru autor, nimeni nu mai este curat. Eugen Ionescu a scris: Paul
Goma este un Soljeniţ român. Firea lui Goma devine un arbitru cu mari
crudităţi. Dă în libertinajul de tranziţie care spală creierii... Cum ne
povestea el în celulă Giois şi eu dormeam. Goma, în Jurnal, e un Savonarola. În
realitate, a fost cel mai represat în puşcării şi cel mai exilat la Paris. Pe
mormântul lui Eugen Ionescu scrie: Cine mă salvează? poate Iisus. La moartea
lui Mircea Eliade: Cărturarul lasă în urmă cărţile, a luat cu el limba română
vorbită; era starea de graţie a limbii române. Paul Goma vorbeşte despre cei
care nu mai vorbesc româneşte într-un pamflet...
Dintre toate temele realismului şi libertăţile
scriitorilor, una ar fi: cum se poate spera să se retrăiască marile
experienţe creatoare ale culturilor mari şi mici prin lectură şi meditaţie?
Opriţi ca vasul zugrăvit/Pe-o zugrăvită mare (Samuel Cambridge); Sufletul îi
este obosit de orice, numai de credinţa în Dumnezeu şi de iubirea arzătoare
pentru om nu este obosit (Thomas de Quincey); Hercule preschimbat în rândunică
(Paul Valery); În braţele zeilor am crescut (Johann Christian Friederich
Holderlin); Mi-e uneori ruşine ce slabi suntem în lume (Alfred de Vigny); Negru
soare – melancolia (Gerard de Nerval).
Lev Tolstoi a vrut să-şi dea pământul oamenilor. A fost în România.
Războiul şi pacea există între francezi şi ruşi, război condus de Napoleon. Ana
Karenina este simbolul feminităţii dincolo de libertate.
Când iei opiu, îţi lucesc obrajii. Baudelaire, Edgar Poe îl imită pe de
Quincey. Bogăţia unei naţiuni e dată de suma viciilor ei. Vicioşii sunt
concurenţi ai vindecătorilor. Cea mai tuberculoasă ţară era Anglia. Laudamum a
fertilizat literatura. Crima se consumă cel mai mult în filme, unde o crimă e
mai frumoasă decât alta. Nu Raskolnicov face crima, ci ortodoxia, ruşii,
Dostoievsky. Rhyme – Rima marinarului din vechime. Puşcăria literaturii, râsul
în puşcărie, perversiune. Păcatul în literatură se transformă în viciu, ne face
părtaşi la o anumită mântuire.
Literatura nu mai e a zilelor noastre, dar noi o aducem la zi.
Propagarea s-a realizat în Revista sec. XX. Statuia este un dans împietrit.
Socrate compară dansatoarea cu o flacără. Dansatoarea lui Hercule este o
rândunică.
Semn şi sens. Sartre: omul este altceva decât ceea ce-l face să fie ce este. Carol
cel Mare, părintele Europei, Republica Christiana. J.J. Rousseau 1761, Emanuel
Kant 1795: pacea eternă. Victor Hugo 1851: Statele Unite ale Europei. Ziarul
Ziua 7-8 martie, Guran: rădăcini ortodoxe pentru Europa. Baudelaire,
Corespondenţă, sonnet – Parfum, culoare, sunet se-ngână şi-şi răspund
(simbolismul). Amintire – tradusă de Lucian Blaga – Te ridici şi în faţă vezi
spaima / Amintirea unor ani ce au trecut. A doua elegie. Huntington (clasicism,
creştinism, separarea autorităţii temporale de autoritatea spirituală,
diversitatea lingvistică, statul de drept, individualismul). Duroselle (dreptul
roman, morala iudeo-creştină, arta clasică, umanismul şi individualismul
Renaşterii, romantismul, raţionalismul şi ştiinţa iluminismului). Braudel
(revolta prometeică, mitul eternei reîntoarceri, atracţia originalului, atracţia
faţă de ceea ce este interzis, necunoscut, îndepărtat, încrederea în raţiune,
spiritul critic şi autocritic). Wright (umanismul: omul=scop în sine, măsura
tuturor lucrurilor; liberalismul: încrederea în individ, dreptul fiecăruia de a
dezvolta propriul potenţial; pragmatismul: convingerea că nu există adevăruri
absolute; relativismul: circumscrierea oricărei experienţa într-un context
ştiinţific, social, cultural, care limitează capacitatea noastră de
generalizare). Morin (caracterul dialogic al identităţii europene rezultă
dintr-o serie de antagonisme interne: religie/raţiune, credinţă/îndoială,
Gândire mitică, gândire critică,empirismul/raţionalismul, existenţa/ideea,
particular/universal, problematizare/reîntemeiere, filosofie/ştiinţă, cultură
umanistă/cultură ştiinţifică, vchi/nou, tradiţie/evoluţie, reacţie/revoluţie,
individ/colectivitate, imanent/transcendent, hamletismul, prometeismul,
quicotismul/sancho-pansismul. Caracteristici: comunitatea destinului istoric,
comunitatea valorilor, comunitatea modului de viaţă, comunitatea socială şi
economică, comunitatea responsabilităţii).
Nimeni să nu ştie ce e în sufletul tău, nici măcar tu să nu ştii ce e în
sufletul tău (G.Anca)
Poezie şi muzică. Se profilează cultul Enescu prin Oedip.
George Enescu: Visez la o muzică asemănătoare muzicei din ţărmurile greceşti.
Modurile antice se regăsesc în folclorul românesc. Pământul grecesc este făcut
din aromâni.
Existenţialism şi
structuralism. Ferdinand de Saussure comparat cu Panini. Limba
este un sistem de semne care exprimă idei, este sistemul sistemelor. Semeion.
Michel Foucault: Generaţia lui Sartre este înlocuită de generaţia
structuralistă. Sistem: un ansamblu de idei care se schimbă; sistemul este
anonim, chiar dumnezeire. În lupta dintre sens şi semn, literatura scade,
devine nimic. Dualul, sensul şi semnul sunt aduse la nondual, advaita:
Dumnezeu/om, literatură revelată/literatură scrisă de mari scriitori.
Credinţă şi speranţă (Pistis şi Elpis). Lucrări prezentate de studenţi: Ideea vine vorbind –
Dragomir Gurău Claudia; Lemnul în stilul televiziunii naţionale – Milea
Minodora; Hemingueiy (în engleză) – Andronache Andreea (Margot îşi înşală soţul
pentru că era laş, ea este totuşi cea care îl ucide când acesta doreşte să
devină curajos). Propuneri ale domnului profesor pentru azi: antologie din
scrierile părinţilor latini; poezie religioasă italiană; istoria literaturii
creştine vechi greceşti şi latine; Nicolae Balotă – Calea, adevărul şi viaţa; antologie de poezie religioasă, editura
Coresi; poezii româneşti religioase: Rugăciune
(Petru Cercel), alţi autori: Varlaam, Dosoftei. Poezia religioasă este în
general modernă. Papa Ioan Paul II: Martirii care au fost în sec XX au lăsat
mesaje religioase care ne-au învăţat să trăim şi să murim. El Castillo interior
– Sf. Teresa din Avila. Noche oscura del alma – Sf. Ioan al Crucii. Itinerarium
mentis in Deum – Sf. Pavel. Decalog/Ioan Paul II: credinţa, biserica,
rugăciunea, iubirea, istoria, răul, munca, lumea, pacea, religiile. Poeme
dogmatice – Sf. Grigorie de Nazianz – Imn către Dumnezeu. Dumnezeu Fiul este de
o Fiinţă cu Tatăl Care L-a creat/.../Lumină cu neputinţă de privit, dar care
priveşte peste tot... Gândul către Dumnezeu – inspiraţie divin literară.
Sfinţenia şi perfecţiunea literară se întâlnesc la Grigorie de Nazianz, Ioan al
Crucii. Religiosul e dedus din literatură. Dante, un păcătos, a ajuns la
perfecţiune prin geniul literar. Dumnezeu este un subiect infinit. Omiliile
despre Fericire au o perfecţiune de poem. Există o neînţelegere între sfinţi şi
poeţi, dar marii poeţi sunt sfinţi. A face literatură în diavol nu înseamnă că
nu vrei să fii purificat, mântuit. Poezia şi sfinţenia vin de la Dumnezeu.
Poeţii blestemaţi fac imnuri satanice, dar sunt sfinţi. Mişcare christalină
(Christ-cristal) – Mor că nu mai mor odată (Ioan al Crucii). Tereza din Avila,
sfântă autodidactă – tot ce spune bun este de la Dumnezeu, tot ce este rău este
de la ea. Papa a validat calitatea apostolică a României, a dat ţării noastre
ceea ce Europa şi America ne refuză: identitatea. Eminescu afirmă că marii
sfinţi scriu imnuri, marii poeţi se exprimă în rugăciuni. Totus tuus.
Libertatea este un rod al păcatului, trebuie să învingi păcatul ca să ajungi la
libertate. Istoria, după Papă, este istoria mântuirii, Revelaţia învaţă că
Dumnezeu voieşte istoria umană. Capitolul „Tragediile istoriei” vorbeşte
despre: civilizaţia vieţii şi a morţii; munca îl ajută pe om să devină matur;
şomajul este un chin, coşmar, deziluzie; lumea e dornică de mai mult adevăr,
iubire, bucurie; omenirea a fost creată de Dumnezeu; Dumnezeu voieşte mântuirea
tuturor oamenilor; cei care nu cred, necredincioşii, sau cei care cred diferit
trebuie să încredinţeze mântuirea dreptăţii celui PreaÎnalt.
Literatură şi lingvistică. Psalmul 63 al lui David, 54, 104. „Linguşirea lor e dulce ca şi mierea
de albine / Însă de veninul urii le sunt inimile pline”. Psalmi (Vasile
Militaru). Era Pound. Jocuri (Hesse, Queneau). Christocentrism. Analiza este
mama tuturor literaturilor. „Sunt nebun că m-am dezbrăcat de nebunie” (Pound).
Nebunia e sfântă. „Nici nu-mi închipuiam că moartea poate doborâ atât de mulţi”
(T.S.Eliot). Sădirea cadavrului. Eugenio Montale, poeme scurte-poeme lungi,
distincţia e structuralismul, „carnea de soare devorată”. La aceste ţărmuri
erau dorinţele copilului, „ţâşnet de lăstuni, vagabonzi”, poem dumnezeiesc.
Montale nu are tristeţea lui Leopardi, este aproape de Dante. Hesse – Jocul mărgelelor de sticlă: regulile
acestui joc se învaţă în câţiva ani; limbajul semnelor şi gramatica jocului;
este un joc care sintetizează toate conţinuturile şi valorile noastre; cu orga
se pot prezenta în joc conţinuturile lumii; jocul sferelor romantice trece
peste diacronie şi simfonie. Literatura este joc. Se aplică metoda joc în joc.
Queneau: O sută de miliarde de poeme
– în 10 pagini a dat cartea cea mai lungă din lume, doar lumea e mai lungă
decât ea (Luca Piţu). De la teocentrism la antropocentrism, sec XXI –
christocentric. Creştinii pot fi socotiţi şi satanişti.
Context universal
românesc. Nefericirea e calea spre opera genială, viaţa
noastră e o karma, un sens divin sau unul demonic. Uitarea limbii în exil – Şi
uit câte puţin latina (Ovidiu). Temele în traducere se degradează. Tragedie
braziliană – Manuel Bandeira – traducere de Maria Carâp. Irepresibila dorinţă
de a împărtăşi lucruri dure. Ironia modernităţii: dominante mai mult decât
dominate. Altă poezie tradusă de d-na Carâp este „Jose”. Denis Buican, în
eternism – Biognoseologia. Sorin
Alexandrescu – personalităţi româneşti: Carol II, Antonescu, Codreanu,
Ceauşescu. Ivo Andrici – Podul de pe
Drina, biografia unei ţări ortodoxe înghiţite de Islam, comunişti; cartea
este tradusă de Gellu Naum. Literaturile apropiate nu ne sunt impuse, fac parte
din literatura noastră. Anii ’50 au fost criminali. Mahabharata – moartea Indiei; o ţară poate fi ucisă ucigându-i-se
capetele. Kazantzakis, prieten cu Panait Istrati, Odisea – 33 333 versuri, Zorba
Grecul se încheie cu o scrisoare, Ascetica nu s-a tradus la noi, biserica
nu acceptă ideea din Iisus rătignit a
doua oară. Noi nu vom pieri, dar ne vom pierde într-un fractal european.
Atic şi asiatic. Athicos-Asianos-Rodhium. „O, tu, cel făr’ de noroc,/ Deschideţi mintea
şi vorbeşte,/ Striveşte mărăcini sub talpă/ Şi pe drumul de sânge păşeşte
singur” (Rabindranath Tagore”. „Tragedia mi se pare asemenea unui om
îndrăgostit de propria lui înfrângere” (D. H. Lawrence). Trăsături:
circularitatea ideilor limită; diviziune între atic şi asiatic; culturile
arhetipic contrare/antinomiile culturilor arhetip; rodian; teoria nemonadică a
culturilor; mitul arheu; distincţia între filosof şi poet; cuvântul este totul,
nu ideea; frumuseţea poetică; germanitate, rafinament, supleţe; procesul
culturii e ciclic; cultura e un proces stilistic; spiritul timpului goethean/ i
se opune spiritul spaţiului; nimeni nu s-a luminat vreodată cu întunericul
odăii vecine (Vladimir Streinu); unitatea bulbului original;
atic=singur/înghiţit de asiatic/ stil dens şi viguros; asiaticul substituie/
stil umflat şi gol, fălos şi bombastic, lipsit de judecată; asiatic – formă a romantismului;
aticul – formă a clasicismului; aticul şi asiaticul devin dublete de concepte:
liniar/ pictural; planiform/ adânc; închis/ deschis; relativ/ absolut; cuvinte
noi / idei vechi; daoist/ confucianist. Toate formulele filosofiei timpului
sunt nişte forme spaţiale: corpul izolat; infinit tridimensional/ cultură
occidentală; peştera, drumul labirintic. Percepţia nelimitării:
limitat/nelimitat; atic/asiatic. Combinarea accentelor de valoare. Adulterarea
valorilor atice prin cele asiatice şi viceversa. Noi, românii, suntem atici,
sfere/lotuşi. Viaţa e sfântă. Asia creşte, Europa scade la ora actuală, cultura
feminină o înghite pe cea masculină. Tragedia – o armă mai puternică decât se
cuvine.
Cele trei stadii ale creaţiei: precreaţia, crearea, distrugerea lumii.
Deschiderea e vocalică, stingerea este consonantică (Amita Bhose despre
Eminescu). Alternanţa sugerează. Zeiţa cunoaşterii îi vorbeşte ginerelui (Şiva)
în limba cultă, iar miresei (Parvati) în limba populară (Kumarasambhava de Kalidasa).
Marino-Piţu-Kamban. „I had a little talent for happiness” (Beckett).
Literatura – un cerc care se repetă, o noţiune sinonimică prin excelenţă.
Stratul heteronomic al ideii de literatură/ domeniul valorilor concurente şi
exclusiviste exprimate în scris care pun în pericol specificul literaturii: a)
republica literelor – literatura universală şi naţională / b) literatura –
fenomen social, literatura de expresie/ fenomen economic/ fenomen ideologic.
Doctrină: gândirostivieţuirea. Kamban, împărat al poeţilor, trăieşte în
Dumnezeu.
Nicolae Steinhardt:
"Despre Răutatea Umană"
"Despre Răutatea Umană"
Când un om reușește să
facă ceva ce i-a solicitat mult efort, în el începe să lucreze trufia. Cel ce
slăbește, se uită cu dispreț la grași, iar cel ce s-a lăsat de fumat răsucește
nasul disprețuitor când altul se bălăcește, încă, în viciul său. Dacă unul își
reprimă cu sârg sexualitatea, se uită cu dispreț și cu trufie către păcătosul
care se căznește să scape de păcat, dar instinctul i-o ia înainte! Ceea ce
reușim, ne poate spurca mai ceva decât păcatul însuși. Ceea ce obținem poate să
ne dea peste cap reperele emoționale în așa manieră încât ne umple sufletul de
venin.
Banii care vin spre noi
ne pot face aroganți și zgârciți, cum succesul ne poate răsturna în abisul
înfricoșător al patimilor sufletești.
Drumul către iubire se
îngustează când ne uităm spre ceilalţi de la înălțimea vulturilor aflați în
zbor.
Blândețea inimii se usucă
pe vrejii de dispreț, de ură și de trufie, dacă sufletul nu este pregătit să
primească reușita sa cu modestia și grația unei flori. Tot ce reușim pentru noi
și ne aduce energie, este menit a se întoarce către aceia ce se zbat, încă, în
suferință și-n păcat.
Ochii noștri nu sunt
concepuți pentru dispreț, ci pentru a exprima cu ei chipul iubirii ce se
căznește să iasă din sufletele noastre.
Succesele nu ne sunt date
spre a ne înfoia în pene ca în mantiile statuilor, ci pentru a le transforma în
dragoste, în dezvoltare și în dăruire pentru cei din jur.
Dacă reprimi foamea în
timp ce postești, foamea se va face tot mai mare. Mintea ta o să viseze
mâncăruri gustoase și alese, mintea o să simtă mirosurile cele mai apetisante
chiar și în somn, pentru ca în ziua următoare, înnebunită de frustrare, să
compenseze lipsa ei printr-un dispreț sfidător față de cel ce nu postește.
Atunci postul devine prilej de trufie, de exprimare a orgoliului și a izbânzii
trufașe asupra poftelor. Dar, dincolo de orice, trufia rămâne trufie, iar
sentimentul frustrării o confirmă.
Dacă ai reușit în viață,
nu te agăța de nereușitele altuia, pentru a nu trezi în tine viermele cel aprig
al orgoliului și patima înfumurării. Reușita este energia iubirii și a
capacității tale de acceptare a vieții, dar ea nu rămâne nemișcată, nu este ca
un munte sau ca un ocean.
Îngâmfarea și trufia
reușitei te coboară, încetul cu încetul, de pe soclul tău, căci ele desenează
pe cerul vieții tale evenimente specifice lor.
Slăbește, bucură-te și
taci! Lasă-te de fumat, bucură-te și taci! Curăță ograda ta, bucură-te de
curățenie și lasă gunoiul vecinului acolo unde vecinul însuși l-a pus. Căci
între vecin și gunoiul din curte există o relație ascunsă, niște emoții pe care
nu le cunoști, sentimente pe care nu le vei bănui vreodată și cauze ce vor
rămâne, poate pentru totdeauna, ascunse minții și inimii tale.
Între omul gras și
grăsimea sa există o relație ascunsă. O înțelegere. Un secret. Un sentiment
neînțeles. O emoție neconsumată. O dragoste respinsă. Grăsimea este profesorul
grasului. Viciul este profesorul viciosului. Și în viața noastră nu există
profesori mai severi decât viciile și incapacitățile noastre.
Acum știu, știu că orice ură, orice aversiune, orice ținere de minte a
răului, orice lipsă de milă, orice lipsă de înțelegere, bunăvoință, simpatie,
orice purtare cu oamenii care nu sunt la nivelul grației și gingășiei unui
menuet de Mozart… este un păcat și o spurcăciune; nu numai omorul, rănirea,
lovirea, jefuirea, înjurătura, alungarea, dar orice vulgaritate,
desconsiderarea, orice căutătură rea, orice dispreț, orice rea dispoziție este
de la diavol și strică totul. Acum știu, am aflat și eu…
Alda Zaira
Cuvantul diaspora a ajuns un fel de injuratura.
Sa-ti fie rusine daca traiesti si muncesti in strainatate! Auzi! Bai frate,
patriotismul asta dus la fanatism este inteles complet aiurea. Toti care judeca
diaspora sunt mancati de propria neputinta si lipsa de initiativa. Nu esti un
erou daca ramai in tara de bastina si nu esti un tradator daca pleci in alta
parte. Migratia a avut loc din totdeauna, este un proces natural. Nu mai dati
vina pe altii si nu mai proiectati propria incompetenta pe altii. Din 90 e
fiecare liber sa traiasca unde vrea. Terra e mai mica decat credeti! Nu merge
rau Romaniei din cauza „plecatilor“ ci din cauza celor ramasi care nu sunt in
stare sa se organizeze si sa practice o politica rezonabila. N-ati urlat toti
in 89 ca „noi suntem Poporul“? Coruptia se petrece la orice nivel in Romania.
De dat din gura suntem cei mai tari dar sa nu mai iei spaga, sa nu angajezi pe
pile, sa fii respectuos si fata de alte pareri, sa nu promovezi parasute, sa-ti
ajuti vecinul cu fapte nu cu share si sa nu mai judeci prost ce e in afara
perceptiei tale nu apartine patrimoniului national roman! In loc sa va lingeti
ranile de eroi martiri parasiti de diaspora in propria tara, pune-ti mana si
spalati-va: intai pe ochi, in urechi, spalati casa, strada si...parlamentul. Si
lasa diaspora, cu tot dreptul ei de vot, ca nu in ea se sting sperantele
natiunii si nici societatea nu se usuca de dorul ei!
Friță Carp
Mergeam prin pădurea care
leagă două îndumnezeiri, satul Slănic-ARGEȘ de mănăstirea cu același nume,
treceam printr-o lume a arborilor care e tot un dat al Divinității, o
binefacere pentru trecătorul negrăbit, dornic și capabil să se bucure de ce îi
este dat. Copaci de tot felul sprijineau cerul cu semeția lor iar printre ei,
ca niște copii porniți înainte de vreme către maturitate, își alungeau
vârfurile să fie mângâiate de azur câteva tulpini ca niște liane. S-au lungit
după lumină, m-a lămurit însoțitorul, un prieten cunoscător al sufletului
pădurii.
Eram într-un crâng de oameni când l-am văzut prima dată. Părea un însigurat în mulțime, chiar lumina ochilor săi era altfel decât luminile din ochii celorlalți. Mi-a povestit apoi, într-o altă întâlnire, incredibila dramă, pierderea unicului fiu. De atunci l-am revăzut în mai multe rânduri și îl asemăn tot mai mult cu un arbore în căutarea luminii. O găsește adesea în cuvinte, scrisul său e o lumină care ne trage sufletele spre bolta neasemuită a bucuriei de a citi. O lumină este omul Tudor Amza, cel care a găsit în lumina creației puterea de a merge mai departe, o lumină este și metafora sa, întregitoare a sufletului său ales.
Merg îngândurat printr-un codru de gânduri. De peste tot, ca niște avalanșe, fulgi mari de întuneric îmi taie calea. Discuții înalte, cu argumente joase adesea, aproape în fierbere toate, discuții în care toți au dreptate și celălalt, numai celălalt e de vină, discuții cu verbe care atacă bunul simț, cu conjugări, aproape fără excepție, care sar la gâtul preopinentului. Alegerea președintelui este la ordinea zilei, dar mai bine zis la ordinea nopții, un întuneric greu curge de peste tot. Aș alege lumina, dar nu o văd nicăieri.
Undeva, în centrul capitalei, candidează cineva la funcția de președinte al Republicii scrisului. Acolo poate fi lumina. Ajung la timp. Votez Nicolae Grigore Mărășanu. Trilogia sa COMEDIA VALAHĂ e lumina acestei seri.
Eram într-un crâng de oameni când l-am văzut prima dată. Părea un însigurat în mulțime, chiar lumina ochilor săi era altfel decât luminile din ochii celorlalți. Mi-a povestit apoi, într-o altă întâlnire, incredibila dramă, pierderea unicului fiu. De atunci l-am revăzut în mai multe rânduri și îl asemăn tot mai mult cu un arbore în căutarea luminii. O găsește adesea în cuvinte, scrisul său e o lumină care ne trage sufletele spre bolta neasemuită a bucuriei de a citi. O lumină este omul Tudor Amza, cel care a găsit în lumina creației puterea de a merge mai departe, o lumină este și metafora sa, întregitoare a sufletului său ales.
Merg îngândurat printr-un codru de gânduri. De peste tot, ca niște avalanșe, fulgi mari de întuneric îmi taie calea. Discuții înalte, cu argumente joase adesea, aproape în fierbere toate, discuții în care toți au dreptate și celălalt, numai celălalt e de vină, discuții cu verbe care atacă bunul simț, cu conjugări, aproape fără excepție, care sar la gâtul preopinentului. Alegerea președintelui este la ordinea zilei, dar mai bine zis la ordinea nopții, un întuneric greu curge de peste tot. Aș alege lumina, dar nu o văd nicăieri.
Undeva, în centrul capitalei, candidează cineva la funcția de președinte al Republicii scrisului. Acolo poate fi lumina. Ajung la timp. Votez Nicolae Grigore Mărășanu. Trilogia sa COMEDIA VALAHĂ e lumina acestei seri.
La barza
chioara ii face Dumnezeu cuib" (1)
Pot intelege
ca multi s-au saturat sa tot auda/ citeasca potop de vorbe, mai mult sau mai
putin mestesugite, mai mult sau mai putin radicale, de o parte sau de alta a baricadei
care desparte romanii de romani, in propria lor tara.
Asa ca isi pun lehamitea-n bat si, daca mai pana de curand se faceau ca ploua, pe o vreme providential de frumoasa pentru noiembrie, de data aceasta s-ar putea chiar sa ploua.
Doar ca acasa, in Romania, sectiile de votare sunt la o azvarlitura de bat de casa.
Pe cand ASTIA din Diaspora au de parcurs, in majoritatea cazurilor, sute de kilometri, pana la cea mai apropiata sectie.
Pe care nu se dau in laturi sa ii faca, pe cheltuiala lor, pe timpul lor, chiar pe riscul lor, ca sa isi exercite un drept fundamental care, in tarile in care se afla acum, este tratat cu respect si seriozitate, si care acolo este considerat nu numai un drept, ci si o obligatie fundamentala.
Romanii dinafara tarii au capatat, in urma experientei occidentale, o alta perceptie a constiintei civice.
Care constiinta civica, pentru multi romani din tara si, mai ales - o spun cu amaraciune - pentru tineri, este sublima, dar lipseste cu desavarsire.
Daca, in urma cu multi ani, cei mai multi dintre noi, ramasii in tara, ii percepeam pe ASTIA plecati dincolo ca pe niste intrusi care vor cu tot dinadinsul sa vedem cu ochii lor, ca si cand ramasii la vatra am fi fost orbi, acum pot spune, cu toata responsabilitatea, ca DA, am fost orbi si inca au mai ramas orbi cata frunza si iarba.
Orbi si surzi la strigatele lor disperate DE DOR, DE NEPUTINTA, DE REVOLTA fata de pasivitatea cu care acceptam sa ni se puna belciuge in nas si sa ne invartim in nepermis prelungitul tragic dans al ursului cazut in sclavie unor specimene "cu fata umana".
Ne-am invartit, ani si ani, in acest dans pe care ni l-am asumat, mistic, ca pe un "dat de la Dumnezeu" caruia nu are sens sa i ne impotrivim.
Paguboasa senina filozofie mioritica!
Intre timp, am inceput sa simtim din ce in ce mai apasator de dureros pe pielea noastra intelepciunea populara care spune "cum ti-ai asternut, asa vei dormi".
Am inceput sa deschidem ochii si, la inceput, lumina soarelui ne-a buimacit. Nu al soarelui comunist, ci al soarelui daruit noua, oamenilor, ca sa ne bucure cu lumina si caldura sa si sa ne purifice.
Am inceput sa intrevedem, apoi chiar sa vedem, adevarul, cand ochii ni s-au deschis suficient cat sa putem panorama cu privirea si intelegerea mareata societate in care unii, cei multi, am dansat cu belciuge in nas, in timp ce putinii alesi ei intre ei, prin ignoranta noastra, ne-au acaparat totul: padurile stramosesti, izvoarele, animalele domestice, animalele salbatice, pasarile, pestii, aerul, apa... tot, tot...
...S-au trecut ani peste noi, ne-am trecut noi insine, unii dintre noi definitiv...
Imprejurul nostru romanesc incepe sa semene, din ce in ce mai mult, cu un camp din apropierea laboratorului atomic: PUSTIU.
Asa ca isi pun lehamitea-n bat si, daca mai pana de curand se faceau ca ploua, pe o vreme providential de frumoasa pentru noiembrie, de data aceasta s-ar putea chiar sa ploua.
Doar ca acasa, in Romania, sectiile de votare sunt la o azvarlitura de bat de casa.
Pe cand ASTIA din Diaspora au de parcurs, in majoritatea cazurilor, sute de kilometri, pana la cea mai apropiata sectie.
Pe care nu se dau in laturi sa ii faca, pe cheltuiala lor, pe timpul lor, chiar pe riscul lor, ca sa isi exercite un drept fundamental care, in tarile in care se afla acum, este tratat cu respect si seriozitate, si care acolo este considerat nu numai un drept, ci si o obligatie fundamentala.
Romanii dinafara tarii au capatat, in urma experientei occidentale, o alta perceptie a constiintei civice.
Care constiinta civica, pentru multi romani din tara si, mai ales - o spun cu amaraciune - pentru tineri, este sublima, dar lipseste cu desavarsire.
Daca, in urma cu multi ani, cei mai multi dintre noi, ramasii in tara, ii percepeam pe ASTIA plecati dincolo ca pe niste intrusi care vor cu tot dinadinsul sa vedem cu ochii lor, ca si cand ramasii la vatra am fi fost orbi, acum pot spune, cu toata responsabilitatea, ca DA, am fost orbi si inca au mai ramas orbi cata frunza si iarba.
Orbi si surzi la strigatele lor disperate DE DOR, DE NEPUTINTA, DE REVOLTA fata de pasivitatea cu care acceptam sa ni se puna belciuge in nas si sa ne invartim in nepermis prelungitul tragic dans al ursului cazut in sclavie unor specimene "cu fata umana".
Ne-am invartit, ani si ani, in acest dans pe care ni l-am asumat, mistic, ca pe un "dat de la Dumnezeu" caruia nu are sens sa i ne impotrivim.
Paguboasa senina filozofie mioritica!
Intre timp, am inceput sa simtim din ce in ce mai apasator de dureros pe pielea noastra intelepciunea populara care spune "cum ti-ai asternut, asa vei dormi".
Am inceput sa deschidem ochii si, la inceput, lumina soarelui ne-a buimacit. Nu al soarelui comunist, ci al soarelui daruit noua, oamenilor, ca sa ne bucure cu lumina si caldura sa si sa ne purifice.
Am inceput sa intrevedem, apoi chiar sa vedem, adevarul, cand ochii ni s-au deschis suficient cat sa putem panorama cu privirea si intelegerea mareata societate in care unii, cei multi, am dansat cu belciuge in nas, in timp ce putinii alesi ei intre ei, prin ignoranta noastra, ne-au acaparat totul: padurile stramosesti, izvoarele, animalele domestice, animalele salbatice, pasarile, pestii, aerul, apa... tot, tot...
...S-au trecut ani peste noi, ne-am trecut noi insine, unii dintre noi definitiv...
Imprejurul nostru romanesc incepe sa semene, din ce in ce mai mult, cu un camp din apropierea laboratorului atomic: PUSTIU.
*
ASTIA din Diaspora fac totul, chiar cu supramasura,
ca noi sa intelegem sa le prindem mainile cu care ne ofera ajutorul
preaplinului sufletelor lor romanesti si al dorului de ACASA.
INTELEGE-V-OM, OARE?
Nu avem decat sa ne dezbracam de lasitate, de indiferenta, de neimplicare.
Exista un inceput pentru un adevarat IMPREUNA!
Fie ploaie sau ninsoare, DUMINICA eu ma voi duce din nou SA VOTEZ!
Stiu bine ca nu voi fi singura care o face, doar ca, inceputurile nu se fac cu jumatati de masura si nici cu pasi impleticiti.
Pe cei ramasi acasa si pe ASTIA de dincolo ne uneste acelasi sange romanesc.
Si noi, cei de aici, suntem niste ASTIA!
Fie ca duminica, noi, #ASTIA de aici, aidoma cu #ASTIA din Diaspora, SA VOTAM cat nu pot "dumnealor - stim bine cine" sa cuprinda in cercul de o raza la patrat al catindatei de care si-au legat (mai cu catuse, mai fara, dar nu-i timpul pierdut...) nadejdea ca isi vor salva "onoarea nereperata".
Sa demonstram ca nu le suntem Miticii de care si-au ras in parvenitismul ingrosat ca o talpa tinand loc de obraz!
Gata cu "La barza chioara, ii face Dumnezeu cuib", suntem capabili sa ni-l facem noi insine, cu ochii larg deschisi!
|
Cert e că a plecat singur. Mic, călare pe un cal înalt. Aşa spun documentele. Februarie, 1886. A trecut prin zăpezi munţii Dornelor, apoi Ardealul şi Apusenii. Şi apoi toată Ungaria şi mai departe… Crăcănat în şa, iţarii strânşi pe picior abia-i ajungeau până-n scări. Îl vezi în poză: scundac, mustaţă vârtoasă, bundă de dihor, chimir lat. Ţăran analfabet, se semna cu degetul. Dar figura-i e dârză, decisă să treacă de orice obstacol. Trei zile jumătate a făcut până la Viena. Purta în desagă planurile unei localităţi pe care o visa să fie de talia marilor staţiuni balneare ale Franţei, Germaniei sau Italiei. Mici machete din lemn, cu fiecare clădire-castel în parte. Studii detaliate, realizate vreme de peste 5 ani, de un grup de austrieci, renumiţi în domeniul lor: balneologul Loegel, arhitectul Brang, inginerul Ziffer, chimistul Ludwig şi geologul Stür, directorul Institutului Imperial de Geologie, adus cu greu de la Viena, spre a cerceta apele vindecătoare ale Dornei. Savanţi iluştri, cărora ţăranul bucovinean le câştigase încrederea cu entuziasmul lui. Îi convinsese că odată ajuns în audienţă la Împărat, îl va face să accepte proiectul cel îndrăzneţ.
Până ca acest Vasile Deac să fie primar, Vatra Dornei era un biet sat uitat pe crestele unor munţi de la marginea împărăţiei. Prin el, a devenit un oraş-staţiune celebru în toată Europa. Acest om a fost singurul primar de sat (şi român pe deasupra) care a luat vreodată masa cu Împăratul Franz Joseph. La sfârşitul unei singure conversaţii, Deac l-a convins pe Împărat să investească în târgul lui bucovinean, în ciuda refuzurilor autorităţilor, speriate de anvergura proiectului. Toţi i-au fost împotrivă, dar el nu s-a lăsat. În epocă, s-a vorbit că a fost un miracol. Un om. Un singur om a făcut toate astea.Clădiri ca în Viena
Coborâm în „Gara Castel”,
Vatra Dornei-Băi, exact în centrul cunoscutei staţiuni montane. Mulţi copii,
vilegiaturişti, oameni veseli – amplu tablou în culori vii pe zăpezi. Deşi e
sfârşit de februarie, încă mai vezi schiori pe cele trei pârtii. Din gară, sunt
doar câţiva paşi până la marele Pod peste Dorna, de pe care se sinucideau
pariori faliţi la ruletă. Pe celălalt mal, chiar pe faleza înaltă, e ruina maiestuosului
Cazinou, celebru în tot Imperiul. La inaugurarea lui au venit chiar împăratul
Franz Joseph, împreună cu fiul său, arhiducele Franz Ferdinand.
Cazinoul e azi în paragină. Pardosit cândva cu marmură de Carrara, cu imensele lui policandre din cristal de Murano, coborând din tavane… Sală de teatru, bibliotecă imensă, spaţii de utilitate publică, cofetărie şi restaurant elegant… În Europa, prin dimensiunile şi fastul său, rivaliza doar cu celebrul cazinou german de la Baden-Baden.
Cazinoul e azi în paragină. Pardosit cândva cu marmură de Carrara, cu imensele lui policandre din cristal de Murano, coborând din tavane… Sală de teatru, bibliotecă imensă, spaţii de utilitate publică, cofetărie şi restaurant elegant… În Europa, prin dimensiunile şi fastul său, rivaliza doar cu celebrul cazinou german de la Baden-Baden.
Pe la sfârşitul
secolului, aici veneau cei mai înstăriţi nobili din Viena, Praga, Berlin, Lvov
sau Budapesta. Conţi, baroni, prinţi… baluri fastuoase ce ţineau până la
ziuă… În spate, se întinde Parcul imperial, cu marile izvoare minerale, ce încă
îşi păstrează frumuseţea. Şi veveriţele, domesticite parcă „genetic”, de sute
de ani, care coboară din copacii bătrâni şi îţi mănâncă din palmă. Adesea poţi
să le atingi, să le mângâi. Lângă Cazinou, Hotelul balnear Carol, cu cele
patru turnuri pe colţuri. Refăcut, de cinci stele. Pornind de-aici, de-o parte
şi de alta a râului, sunt plasate şi celelalte monumente austriece: Gara-Castel,
Palatul Comunal, Palatul Naţional Român, Biblioteca, Biserica Catolică,
Teatrul Evreiesc, Policlinica Balneară, Farmacia Franz Joseph, Izvorul Ioan,
Izvorul Sentinela… Nu e exagerare: sunt, într-adevăr, palate! Clădiri
somptuoase, cu alură imperială, cum vezi în mijlocul Vienei. Miracole în
România, pentru secolul XIX! Şi toate se aflau atunci în desaga acelui primar
legendar. Toate înălţate de un ţăran care, prin forţa personalităţii sale, a
reuşit să adune mai multe „fonduri europene” decât au făcut-o toţi primarii ce
i-au urmat. Detalii despre viaţa lui au fost descoperire abia acum câţiva ani,
în arhivele imperiale. Un destin incredibil.
„Apăi, Diac îi cel mai bun!”
„Apăi, Diac îi cel mai bun!”
Dornean, prin naştere,
fiu al ciobanului Pentelei Deac. Născut la 10 aprilie 1824. Copilăria şi-a
dus-o mai mult prin munţi, doinind din trişcă. De flăcăuan, îi plăcea să stea
printre bătrânii satului, să le asculte sfaturile. Revista „Deşteptarea” din
Cernăuţi îi consacră un amplu articol în anul 1894. Aflăm că, foarte tânăr
fiind, era luat de mai-marii aşezării la întâlnirile cu mandatarul şi deputaţii
austrieci, fiindcă „băiatul era curajos şi avea mintea înţeleaptă”. Fiindcă
avea dârzenia să iasă în faţă şi să ceară cu diplomaţie drepturile comunei. În
cele din urmă a fost angajat cu săptămâna, la mandatarul regiunii,
supraveghiindu-i acestuia toate rânduielile. „Nu s-a spurcat niciodată nici cu
rachiul, nici cu ţigara sau luleaua”, cele două mari rele care strică averea,
mintea şi sănătatea omului. Când au fost alegeri comunale, toţi dornenii l-au
vrut primar, dar el a zis nu. A convins populaţia să aleagă un om mai bătrân,
el rămânând doar sfetnic în comitetul sătesc. Asta, până în anul 1875. Înainte
de acele alegeri, comitetul nu găsise niciun om potrivit pentru o asemenea
funcţie. A fost trimis la Vatra Dornei, ca să rezolve problema, prefectul
provinciei Bucovina, care s-a întâlnit cu intelectualii ţinutului. Toţi i l-au
propus pe Deac.
Întrebându-l, prefectul,
pe cine socoteşte el că ar fi bun de primar, ţăranul a răspuns cu sinceritate:
„Dacă mă întrebaţi, eu socot că aş fi cel mai bun”. La auzul acestui răspuns,
toţi cărturarii au strigat: „Da, dacă Diac primeşte să fie primar, apoi el îi
cel mai bun!” Prefectul s-a înfuriat. Nu putea accepta ca în fruntea unei comune
bucovinene să fie un analfabet. N-a mai făcut alegeri în ziua aceea, ci le-a
amânat pentru două săptămâni. Dar şi atunci, tot Deac a fost propus şi ales cu
unanimitate. 27 de ani la rând, până ce s-a retras, dornenii l-au vrut în
fruntea lor doar pe el. Într-un sejur de-o lună la Dorna, în anul 1888, marele
A.D. Xenopol scria: „Acest primar nu ştie carte, însă prin inteligenţa lui şi
spiritul lui practic, bate pe mulţi ştiutori de carte. Toate socotelile
comunei le ştie pe de rost, umblă în toate părţile ca să vadă personal nevoile
aşezării, nu deschide punga comunei decât pentru trebuinţe stricte şi s-a
jurat să nu facă, cât va fi el primar, nicio datorie. (…) Acest om fără carte
preţuieşte învăţătura. La un ospăţ dat de dânsul pentru realegerea sa
ca primar, el a ţinut o cuvântare pe care ar putea-o invidia mulţi
oratori. El închină un pahar spre propăşirea învăţăturii, sfârşind cu următoarele
memorabile cuvinte: «În vremea mea, era veacul întunericului, acuma e cel
al luminii!»”.
Performanţele lui Vasile
Deac au uimit lumea. Încă din al doilea an de mandat, a introdus iluminatul
public. A făcut drumurile. Podul nou peste Dorna. În 1878, s-au deschis două
farmacii şi s-au început lucrările la Policlinică. În acelaşi an, Deac l-a
convins pe ministrul Agriculturii, contele Julius Falkenhein, asupra
necesităţii ridicării la Vatra Dornei a unui stabiliment balnear modern. Iar
în 1880, a înaintat Ministerului de Interne austriac lista cu semnăturile
populaţiei, prin care se solicita statutul de oraş.
O staţiune! Una de nivel internaţional! Ăsta a fost visul acestui ţăran analfabet, care şi-a luat de partea lui toţi savanţii epocii. Cercetători precum Brang, Loebel, Ziffer, Ludwig, Stür erau elita Austriei în domeniu. I-a ţinut la Dorna ani la rând, finanţându-i să studieze în amănunt apele minerale şi toate oportunităţile locului. Apoi să plece în vizite de documentare în Franţa, Germania şi Italia, spre a analiza cum sunt făcute alte staţiuni de prestigiu. Aceştia au realizat macheta întregului oraş. Primarul Deac a asigurat fondurile necesare pentru lucrările de investiţii, prin valorificarea materialului lemnos din pădurile comunale, plus dobânzile din sumele depuse în bănci. Cu toate astea, Ministerul de Interne s-a opus vehement. I-au pus piedici lui Vasile Deac. L-au refuzat şi amânat. Până la urmă, au aprobat doar construirea unei staţiuni balneare modeste, de nivel local (regional). Dar primarul, sprijinit de cercetările oamenilor de ştiinţă austrieci nu s-a mulţumit cu atât. Întrucât toate insistenţele şi încercările de negociere eşuaseră, nu mai era decât o singură soluţie: un drum la Împăratul.
O staţiune! Una de nivel internaţional! Ăsta a fost visul acestui ţăran analfabet, care şi-a luat de partea lui toţi savanţii epocii. Cercetători precum Brang, Loebel, Ziffer, Ludwig, Stür erau elita Austriei în domeniu. I-a ţinut la Dorna ani la rând, finanţându-i să studieze în amănunt apele minerale şi toate oportunităţile locului. Apoi să plece în vizite de documentare în Franţa, Germania şi Italia, spre a analiza cum sunt făcute alte staţiuni de prestigiu. Aceştia au realizat macheta întregului oraş. Primarul Deac a asigurat fondurile necesare pentru lucrările de investiţii, prin valorificarea materialului lemnos din pădurile comunale, plus dobânzile din sumele depuse în bănci. Cu toate astea, Ministerul de Interne s-a opus vehement. I-au pus piedici lui Vasile Deac. L-au refuzat şi amânat. Până la urmă, au aprobat doar construirea unei staţiuni balneare modeste, de nivel local (regional). Dar primarul, sprijinit de cercetările oamenilor de ştiinţă austrieci nu s-a mulţumit cu atât. Întrucât toate insistenţele şi încercările de negociere eşuaseră, nu mai era decât o singură soluţie: un drum la Împăratul.
Liliana Nicoleta Dinu
Stimate domnule profesor,
Ma numesc Liliana Nicoleta Dinu si
impreuna cu Ionut Daniel Barbu, dr. in teologie, ambii de la biserica
Dobroteasa din Bucuresti, incercam sa elaboram un material despre clericii si
profesorii de la Facultatea de Teologie care au activat si au trecut la Domnul
in capitala.
Pe lista noastra apare si
dl. prof. Mihai Radulescu (1936-2009), cel care a predat limbile franceza si
engleza studentilor de la Teologie.
Am reusit sa gasesc pe internet
numarul de telefon al dlui dr Dimitrie Grama (0046 76 423 05 67) cu care am
vorbit in aceasta seara, Domnia-sa mi-a spus ca mai tine legatura cu
domnia-voastra si m-a indemnat sa va contactez din partea sa, in speranta ca
l-ati cunoscut pe dl. prof. Radulescu si ca ati sti unde este inmormantat,
respectiv poate mai aveti si alte informatii despre acesta.
Noi am incercat sa identificam
locurile de veci ale catorva dintre profesorii de la Teologie si ne-am si
ingrijit de acelea care se aflau in paragina (de exemplu, al pr. prof. Dimitrie
Fecioru, unul dintre marii traducatori ai lucrarilor Sfintilor Parinti).
V-as ramane indatorata daca ati
avea cunostinta si mi-ati putea spune unde a fost inmormantat dl prof Mihai
Radulescu.
Dimitrie Grama
Tonya
...cine
oare a venit noaptea trecuta
pe cand
eu dormeam
si a
deschis larg portile tarcului
de fapt
trei grinzi orizontale
grele,
unsuroase cu resturi
de par
si balega pe ele...?
imi
intorc privirea de jur-imprejur
nu vad
pe nimeni
imi
strig pe nume vecinii
imi chem
in ajutor demonii
dar nu
am putere in glas
si
nimeni nu-mi raspunde...
acum
caii mei de lupta, centaurii
si
bivolii de ceara
s-or fi
pierdut in ceata
s-or fi
cerand afara
din
lumea mea de vise....
ovaz imi
pun in brate
si sare
si secara
si plec
sa-i caut pe lunca...
pe drum
de dimineata
aproape
goala si desculta
o
fata-mi iese-n cale
-sunt
Tonya imi spune-
alerg
prin lumi de paie
nu stiu
ce caut
hai
spune-mi tu, straine!-
nu stiu
ce cauti
nu-mi
pasa!
eu stiu
ce caut dar
parca
acuma simt
cautarea
mea desarta
fara de
rost, trecuta...
ce faci,
ma ti de mana?
dece imi
spui
ca-n
tine acuma se-ascund
si cai
si bivoli si demoni fiorosi?
dece ii
vad mai bine
prin
ochii tai albastri?
- nu
stiu-
imi spui
lipindu-te de mine.
asa ne
prinde seara
si
noaptea, dimineata
si doar
asa e bine!
lipica
Paradisul
ar putea semăna
foarte bine cu lipica
unde caii
sunt mai numeroşi decât oamenii.
Numai
umbrele habsburgilor îi mai
încalecă câteodată.
Mă uit la dânşii cum pasc
cu umilinţa şi pietatea
unor călugări
care-şi
citesc breviarele
şi nu m-aş mira
să-i văd într-o zi
că îngenunchează şi murmură,
îmtr-o limbă omenească aproape
un Pater Noster sau
un Ave Maria.
În muzeul trăsurilor e curent.
Femeia care vinde tichete
are un neg oribil
deasupra buzei de sus.
ar putea semăna
foarte bine cu lipica
unde caii
sunt mai numeroşi decât oamenii.
Numai
umbrele habsburgilor îi mai
încalecă câteodată.
Mă uit la dânşii cum pasc
cu umilinţa şi pietatea
unor călugări
care-şi
citesc breviarele
şi nu m-aş mira
să-i văd într-o zi
că îngenunchează şi murmură,
îmtr-o limbă omenească aproape
un Pater Noster sau
un Ave Maria.
În muzeul trăsurilor e curent.
Femeia care vinde tichete
are un neg oribil
deasupra buzei de sus.
LISTA LUI SCHINDLER
Dulce amară-i a instinctului sămânţă pentru
supravieţuire
Sădit-o-am în mai mulţi în îndârjirea mea de a lupta pentru dreptate,
Mă deplasez pe tâmplele cărunte ale timpului ce trece în neştire,
Ca şi un fulger răstignit pe cer, stârnesc prin nori, furtuni de sentimente despuiate,
Sfidat-am zâmbind pe drumul Golgotei hohotul ce m-a trimis la moarte,
Urc hotărât purtându-mi crucea de granit în spate,
Treaptă cu treaptă înaintez pe drumul către mântuire.
Sădit-o-am în mai mulţi în îndârjirea mea de a lupta pentru dreptate,
Mă deplasez pe tâmplele cărunte ale timpului ce trece în neştire,
Ca şi un fulger răstignit pe cer, stârnesc prin nori, furtuni de sentimente despuiate,
Sfidat-am zâmbind pe drumul Golgotei hohotul ce m-a trimis la moarte,
Urc hotărât purtându-mi crucea de granit în spate,
Treaptă cu treaptă înaintez pe drumul către mântuire.
Rebelii sunt manipulați să vadă numai griuri,
În alb şi negru lumea parcă-i demodată,
Cu o nesocotinţă totală, regulile lumii sunt date pe sub mână, pe cartele,
Vieţile oamenilor sunt târâte de gât, pe drum cu mărăcini şi pietre către moarte,
Înfing ca la năpârce, mâna în ceafă boroilor puterii,
Ce se ascund de teamă, după insignele conducătorilor de lumi,
Ce îşi acoperă picioare descărnate sub fustele pliate.
În alb şi negru lumea parcă-i demodată,
Cu o nesocotinţă totală, regulile lumii sunt date pe sub mână, pe cartele,
Vieţile oamenilor sunt târâte de gât, pe drum cu mărăcini şi pietre către moarte,
Înfing ca la năpârce, mâna în ceafă boroilor puterii,
Ce se ascund de teamă, după insignele conducătorilor de lumi,
Ce îşi acoperă picioare descărnate sub fustele pliate.
În căutarea veşniciei păcii, îmi continui sensul,
Aş vrea de aş putea să construiesc castele,
În care: ura, foamea, sărăcia, boala, chinul, suferinţa,
Cu destoinicie, pe veci să fie închise,
Cheia de la a lor poartă să o arunc definitiv în stele.
Aş vrea de aş putea să construiesc castele,
În care: ura, foamea, sărăcia, boala, chinul, suferinţa,
Cu destoinicie, pe veci să fie închise,
Cheia de la a lor poartă să o arunc definitiv în stele.
Simt pulsul pădurii inocente oxigenată după ploaie,
Un verde-nchis miroase reavăn a pământ,
Schimbarea lumii se face din buncăre fără vedere,
Iară copacii tineri şi falnici, tăiaţi la rând, cad seceraţi,
Vulturii care-au scăpat, privesc salvarea către pisc de munte,
Unde doar câţiva vor ajunge a poposi nesfărâmaţi;
Războinicii cu cioc de criţă, ajung doar papagali, de curve mângâiaţi,
Veninoase jocuri sunt făcute prin aruncarea zarurilor puterii,
Viitorii mucenici, la masa ovală, sunt făr de milă condamnaţi.
Un verde-nchis miroase reavăn a pământ,
Schimbarea lumii se face din buncăre fără vedere,
Iară copacii tineri şi falnici, tăiaţi la rând, cad seceraţi,
Vulturii care-au scăpat, privesc salvarea către pisc de munte,
Unde doar câţiva vor ajunge a poposi nesfărâmaţi;
Războinicii cu cioc de criţă, ajung doar papagali, de curve mângâiaţi,
Veninoase jocuri sunt făcute prin aruncarea zarurilor puterii,
Viitorii mucenici, la masa ovală, sunt făr de milă condamnaţi.
Nimic nu pare că ne apropie de adevăr,
Cu cât mai tare ne zbuciumăm să ne înălţăm,
Guri de canale ne trag la fund ca şi nisipuri mişcătoare,
De semnul fiarei tot mai mulţi ne lăsăm însemnaţi;
Doar ţipătul celor ce îngropaţi de vii au fost,
În temniţi comuniste ori de atei forţaţi ca să sfârşească spânzuraţi,
Spală din karma neamului îngenunchiat,
Unde măcelul ajuns-a să se-ntâmple până şi-ntre fraţi.
Cu cât mai tare ne zbuciumăm să ne înălţăm,
Guri de canale ne trag la fund ca şi nisipuri mişcătoare,
De semnul fiarei tot mai mulţi ne lăsăm însemnaţi;
Doar ţipătul celor ce îngropaţi de vii au fost,
În temniţi comuniste ori de atei forţaţi ca să sfârşească spânzuraţi,
Spală din karma neamului îngenunchiat,
Unde măcelul ajuns-a să se-ntâmple până şi-ntre fraţi.
Și aşa cin' le va spune copiilor c-odată,
Râurile obişnuiau a curge apa vie în pocale de cristal,
Umplut de răni şi cicatrici pământul geme, se zbate să reînvie,
Drumul doreşte a ne arăta prin ochii plânşi ai poporului mirean,
Ce-n alte vieţi avut-an el esenţă de stejar.
Râurile obişnuiau a curge apa vie în pocale de cristal,
Umplut de răni şi cicatrici pământul geme, se zbate să reînvie,
Drumul doreşte a ne arăta prin ochii plânşi ai poporului mirean,
Ce-n alte vieţi avut-an el esenţă de stejar.
Trăim în vremi lipsite de virtuţi, unde-i banal ce
e dumnezeiesc,
Păcate grele se ridică mai înalte ca munții dincolo de munți,
Și nu există nici un sfârșit mai la vedere ce nu-i grotesc,
Nevoia de întuneric vine dintr-o falsă pudicitate,
Munţii de rele se întâmplă sub acoperire,
Şi aşa se propaghează cu nesimţire tot ce-i mişelesc.
Păcate grele se ridică mai înalte ca munții dincolo de munți,
Și nu există nici un sfârșit mai la vedere ce nu-i grotesc,
Nevoia de întuneric vine dintr-o falsă pudicitate,
Munţii de rele se întâmplă sub acoperire,
Şi aşa se propaghează cu nesimţire tot ce-i mişelesc.
Şi cum se-ntâmpla ca lumea să meargă cu ochi-nchişi
spre hău,
Şi nu putem nicicum să ne îndepărtăm de rău
Zdrobitu-ne-am a noastre oase dar n-am uitat de Dumnezeu,
Semnăm cu vieţi de semeni drumul plin de hârtoape spre Golgota,
A lumii păcate se ridică mai înalte ca munții dincolo de munți,
Și nu există vreun sfârșit frumos ce-i la vedere,
Avem nevoie de lumină sufletelor ce-s pure,
Ca să putem pe cei misei să-i biruim salvaţi fiind de sfinţi.
Şi nu putem nicicum să ne îndepărtăm de rău
Zdrobitu-ne-am a noastre oase dar n-am uitat de Dumnezeu,
Semnăm cu vieţi de semeni drumul plin de hârtoape spre Golgota,
A lumii păcate se ridică mai înalte ca munții dincolo de munți,
Și nu există vreun sfârșit frumos ce-i la vedere,
Avem nevoie de lumină sufletelor ce-s pure,
Ca să putem pe cei misei să-i biruim salvaţi fiind de sfinţi.
Timpul în vieţi de oameni se lasă sculptat,
Trece prin ale noastre vene cu rost precis lăsat de Dumnezeu,
Puhoaie biblice stau gata ca să vină să spele tot ce-i rău,
Ţi-am strecurat printre răvaşe cheia ce duce către izbăvire,
Zâmbeşte-le frumos la cerberi când vei pleca din iad,
Eu îţi promit că totul va fi bine,
Copiii noştrii sunt filoane de dragoste şi de iubire,
Drumul Golgotei va fi umplut de copaci tineri de poveste,
Crescuţi din inocenta lor şi de-a lor râsete fost-au-nmiresmaţi.
Trece prin ale noastre vene cu rost precis lăsat de Dumnezeu,
Puhoaie biblice stau gata ca să vină să spele tot ce-i rău,
Ţi-am strecurat printre răvaşe cheia ce duce către izbăvire,
Zâmbeşte-le frumos la cerberi când vei pleca din iad,
Eu îţi promit că totul va fi bine,
Copiii noştrii sunt filoane de dragoste şi de iubire,
Drumul Golgotei va fi umplut de copaci tineri de poveste,
Crescuţi din inocenta lor şi de-a lor râsete fost-au-nmiresmaţi.
În nuanţe de roşu, galben și albastru, noaptea
vine, prin vise sihastre,
Sunt ușă către cer, ce am primit clarviziunea ca şi moştenire,
A noastre nume fost-au de îngeri, în lista lui Schindler înscrise,
Îţi mulţumesc că eşti un camarad de arme, alăturea de mine,
Un alt sens lucrurilor ce nu le ştii am să le dau de mâine,
Noaptea de-acum-nainte la tine va fi în nuanţe profunde de albastru,
Eu sunt oceanul ce-aduce apa cristalină în albia-ţi ce a secat.
Sunt ușă către cer, ce am primit clarviziunea ca şi moştenire,
A noastre nume fost-au de îngeri, în lista lui Schindler înscrise,
Îţi mulţumesc că eşti un camarad de arme, alăturea de mine,
Un alt sens lucrurilor ce nu le ştii am să le dau de mâine,
Noaptea de-acum-nainte la tine va fi în nuanţe profunde de albastru,
Eu sunt oceanul ce-aduce apa cristalină în albia-ţi ce a secat.
cub (rubik)
cub (rubik) c-o
față de platină
față de aur
față de argint
față de bronz
față de fier
față lipsă
față de platină
față de aur
față de argint
față de bronz
față de fier
față lipsă
take 2
cub (rubik) c-o
față de aur
față de argint
față de bronz
față de fier
față de tablă
față de aur
față de argint
față de bronz
față de fier
față de tablă
părul tău de fum acoperă orașul
ne facem prizonieratul ca dulceața în miere. nici
un om să vină
se ne elibereze, nici un om să guste, să turbeze. alături
într-un urlet s-au strîns
se ne elibereze, nici un om să guste, să turbeze. alături
într-un urlet s-au strîns
cîinele creierului meu
mușcînd pe al tău pînă nebunia rămîne
fără trup. zdrobitoare, chinuitoare, senzația de maximă excitație
a bărbatului cu penisul mîngîiat
de femeia întrupată din cel mai intim vis.
fără trup. zdrobitoare, chinuitoare, senzația de maximă excitație
a bărbatului cu penisul mîngîiat
de femeia întrupată din cel mai intim vis.
nu avem scăpare, închiși în spermatozoidul care va
repopula
omenirea. singuri, prin toți oamenii umblînd ca printr-o peșteră cu
milioane de tuneluri și fără nici o ieșire întocmai
ca timpul.
omenirea. singuri, prin toți oamenii umblînd ca printr-o peșteră cu
milioane de tuneluri și fără nici o ieșire întocmai
ca timpul.
părul tău de fum acoperă orașul și eu nu mai am
interior
sunt doar un punct pe care se sprijină spațiul o aluniță făcută cu
dermatograful pe partea dreaptă a pubisului, eu nu mai am nici un organ
intern, totul e în afara mea, interiorul meu ești tu.
sunt doar un punct pe care se sprijină spațiul o aluniță făcută cu
dermatograful pe partea dreaptă a pubisului, eu nu mai am nici un organ
intern, totul e în afara mea, interiorul meu ești tu.
ne facem prizonieratul în capsula cu otravă din
gulerul
unei cămăși nepurtate. nimeni să vină să turbeze, să ne urle trupurile
de aburi și frig peste pădurile bolnave de holeră
cu frunze de funingine.
unei cămăși nepurtate. nimeni să vină să turbeze, să ne urle trupurile
de aburi și frig peste pădurile bolnave de holeră
cu frunze de funingine.
părul tău de fum ninge peste întreg orașul iar eu
sunt mic și bi
dimensional ca o înțepătură de ac în pelicula fină și neclintită
a unei oglinzi umede.
dimensional ca o înțepătură de ac în pelicula fină și neclintită
a unei oglinzi umede.
și tu și eu îmbătrînim ca o lume în care viața se
transformă
în petrol. va veni o vreme în care primăverile vor fi o toamnă
în petrol. va veni o vreme în care primăverile vor fi o toamnă
în care frunzele nu vor îngălbeni și cireșii dau
rod încă o dată.
Nebun mai eram
.
Cinci sute de metri fără nicio oprire
de la lacul Ciuperca
mă duceau pașii pe șina ferată - mă lăsam
pe-un picior lăsăm pantalonii în vine
făceam pe cealaltă șină-ncinsă jetul
umbla tuc-tuc
la Tulcea trenul personal (azi orice Regio)
intră și așa acum în Dealul Taberii dinspre gară
colnicul vegheat sus de Combinatul Metalurgic
dar și de Liceul Naval din cartierul "Dallas"
.
Odată am văzut trei fete ce culegeau corcodușe
chiar dacă erau din partea locului
din "Dallasul" poluat colorat
se vede că alții cărăbăniseră fructele de pe deal
și ele veniseră lângă traverse
că erau destui pomi și jos
.
M-am pitit după tufe
și după o jumătate de oră
răbdarea de-a prinde libelule cu cozi roșii
și fluturi codița rândunicii ochi de păun de zi
cosași gușteri mi-a fost înzecit răsplătită
.
Am văzut cum a făcut una dintre ele
cea mai mare
pipi la cinci metri
deasupra mea
.
Avea o deltă sub fusta înflorată
și-un desiș
negru
monumental
de bogat
.
Altădată am luat-o ca-ntr-un vis
spre cealaltă extremitate a Tulcei
mă făcusem holtei
urcasem deznădăjduit
pe Colnicul Horei
.
Cine nu știe ce-i asta
nu trebuie să caute
îi spun imediat - este delușorul Monumentului
de la independență
Dorobanțu' cu acvila
o sculptură de bronz reconstruită după 1918
după ce pacea i-a gonit înapoi
de la noi pe bulgari
un obelisc uriaș ce veghează Gurile Dunării
sau stă de-un veac la Poarta de aur
a Orientului
.
Era să mă arunc
de pe stâncile înnegrite
amețisem
eram chiar un pic sedat
tata mă aștepta
pe scările-n zig-zag
să ne întoarcem în oraș
nu știu ce m-a ținut
să n-o termin cu viața
la douăzeci de ani
.
Cinci sute de metri fără nicio oprire
de la lacul Ciuperca
mă duceau pașii pe șina ferată - mă lăsam
pe-un picior lăsăm pantalonii în vine
făceam pe cealaltă șină-ncinsă jetul
umbla tuc-tuc
la Tulcea trenul personal (azi orice Regio)
intră și așa acum în Dealul Taberii dinspre gară
colnicul vegheat sus de Combinatul Metalurgic
dar și de Liceul Naval din cartierul "Dallas"
.
Odată am văzut trei fete ce culegeau corcodușe
chiar dacă erau din partea locului
din "Dallasul" poluat colorat
se vede că alții cărăbăniseră fructele de pe deal
și ele veniseră lângă traverse
că erau destui pomi și jos
.
M-am pitit după tufe
și după o jumătate de oră
răbdarea de-a prinde libelule cu cozi roșii
și fluturi codița rândunicii ochi de păun de zi
cosași gușteri mi-a fost înzecit răsplătită
.
Am văzut cum a făcut una dintre ele
cea mai mare
pipi la cinci metri
deasupra mea
.
Avea o deltă sub fusta înflorată
și-un desiș
negru
monumental
de bogat
.
Altădată am luat-o ca-ntr-un vis
spre cealaltă extremitate a Tulcei
mă făcusem holtei
urcasem deznădăjduit
pe Colnicul Horei
.
Cine nu știe ce-i asta
nu trebuie să caute
îi spun imediat - este delușorul Monumentului
de la independență
Dorobanțu' cu acvila
o sculptură de bronz reconstruită după 1918
după ce pacea i-a gonit înapoi
de la noi pe bulgari
un obelisc uriaș ce veghează Gurile Dunării
sau stă de-un veac la Poarta de aur
a Orientului
.
Era să mă arunc
de pe stâncile înnegrite
amețisem
eram chiar un pic sedat
tata mă aștepta
pe scările-n zig-zag
să ne întoarcem în oraș
nu știu ce m-a ținut
să n-o termin cu viața
la douăzeci de ani
Cornaciu Ion
to
|
to
|
|
CAND PLANGE-O MAMA...
Când plânge-o mamã, se-ntristeazã Sfântul,
Şi Universu-ntreg, plânge cu ea...
Cã lacrima de mamã-arde pãmântul,
Cã-i izvorâtã din durere grea!
Şi Universu-ntreg, plânge cu ea...
Cã lacrima de mamã-arde pãmântul,
Cã-i izvorâtã din durere grea!
Când plânge-o mamã,
plânge de durere,
Cã sufletul îi arde din ţâţâni...
Ea plânge, cã nu are mângâiere,
Tu, te grãbeşte, lacrima-i s-aduni!
Cã sufletul îi arde din ţâţâni...
Ea plânge, cã nu are mângâiere,
Tu, te grãbeşte, lacrima-i s-aduni!
Şi plânge mama...când şi-aduce-aminte,
Cã pentru puiul ei, de-atâtea ori,
Îşi punea corpul, tot mereu, 'nainte,
Din spini, fãcându-i drumul, numai flori!
Cã pentru puiul ei, de-atâtea ori,
Îşi punea corpul, tot mereu, 'nainte,
Din spini, fãcându-i drumul, numai flori!
Ea, plânge...cã de multe ori în noapte,
Când puiul ei, micuţ, din somn plângea,
Îl alinta cu blândele ei şoapte,
Şi îl punea la piept, de-l alãpta.
Când puiul ei, micuţ, din somn plângea,
Îl alinta cu blândele ei şoapte,
Şi îl punea la piept, de-l alãpta.
Şi plânge mama...pentru cã e Mamã...
Iar, dac-aude puiul ei cum plânge,
Chiar, de pe patu-i, moartea, de o cheamã,
Ea se ridicã şi la piept îl strânge.
Iar, dac-aude puiul ei cum plânge,
Chiar, de pe patu-i, moartea, de o cheamã,
Ea se ridicã şi la piept îl strânge.
Acum, ea-şi strigã-n lacrimi, neputinţa,
C-al ei copil, strãin îi e de mult...
Şi plânge-ncet, în suflet cu dorinţa,
Cã el, va fi din nou cum l-a crescut!
C-al ei copil, strãin îi e de mult...
Şi plânge-ncet, în suflet cu dorinţa,
Cã el, va fi din nou cum l-a crescut!
O mamã, plânge doar atunci, când n-are,
Ceea ce ea la rându-i, dãruia,
Iubire, şi respect, şi alinare...
Gândeşte-te la ea...şi n-o lãsa!
Ceea ce ea la rându-i, dãruia,
Iubire, şi respect, şi alinare...
Gândeşte-te la ea...şi n-o lãsa!
Pr. Elisei
absurda mea însemnare
ţi-am zidit în lumină
din durerea mea drum
să te am dulce tihnă
de iubire parfum
din durerea mea drum
să te am dulce tihnă
de iubire parfum
să te simt ca o boare
străvezie-n tăcere
de cuvinte culoare
şi albastră-nviere
străvezie-n tăcere
de cuvinte culoare
şi albastră-nviere
te suspin în decorul
altor timpuri aflate
chip în care şi dorul
cade-n spaţii deşarte
altor timpuri aflate
chip în care şi dorul
cade-n spaţii deşarte
te-am zidit în lumină
timp ce-n carne mea doare
c-o speranţă de tihnă
rai de vis şi culoare
timp ce-n carne mea doare
c-o speranţă de tihnă
rai de vis şi culoare
să păşeşti veşnicind
drumul Sfintei Lumini
nu să spinteci crezând
că te speli de rugini
drumul Sfintei Lumini
nu să spinteci crezând
că te speli de rugini
în solfegii de stări
mistuind dăruirea
ţi-am zidit nu din gări
ci din suflul meu firea
mistuind dăruirea
ţi-am zidit nu din gări
ci din suflul meu firea
să te am reîntregire
de nuanţe-n detaliu
ning din bezna-mi uimire
plâng scrumiri în travaliu
de nuanţe-n detaliu
ning din bezna-mi uimire
plâng scrumiri în travaliu
mi-e posacă puterea
o absurdă însemnare
dar mă-ntorc că-mi eşti vrerea
cea din urmă scăpare
o absurdă însemnare
dar mă-ntorc că-mi eşti vrerea
cea din urmă scăpare
Ofelia Prodan
to
|
to
|
|
vasile
vasile e
cu un cap mai înalt decât
mine. miroase puternic a colonie
rusească. trece strada ca un bolid.
cu capul înainte. maşinile claxonează.
vasile râde. vasile e un monstru.
îşi aranjează cravata cu mâna
stângă şi cu dreapta îşi face
loc printre oameni. vasile e în birou.
stă pe scaun. deschide calculatorul.
pe monitor vasile vede cu ochii
întredeschişi o tipă mişto cu sâni
mari care îl imploră să facă sex cu ea.
vasile refuză. vasile e un monstru.
mine. miroase puternic a colonie
rusească. trece strada ca un bolid.
cu capul înainte. maşinile claxonează.
vasile râde. vasile e un monstru.
îşi aranjează cravata cu mâna
stângă şi cu dreapta îşi face
loc printre oameni. vasile e în birou.
stă pe scaun. deschide calculatorul.
pe monitor vasile vede cu ochii
întredeschişi o tipă mişto cu sâni
mari care îl imploră să facă sex cu ea.
vasile refuză. vasile e un monstru.
o nouă ecuaţie
vasile
şi-a cumpărat un costum, o cravată
şi o pereche de pantofi. îşi pune costumul
tacticos, apoi se uită în oglindă. vasile oftează.
îşi pune cravata, apoi se uită iar în oglindă.
vasile oftează. îşi pune pantofii cei noi şi se ridică
fix o jumate de metru deasupra parchetului.
vasile pluteşte în pantofii cei noi. vasile e fericit.
se vede deja printre colegi. se priveşte în oglindă
şi zâmbeşte larg ca un director prosper de bancă.
dar oglinda reflectă doar un costum, o cravată
şi o pereche de pantofi nou-nouţi. de ciudă vasile
se aruncă pe fereastră. cade în jos
atras de forţa gravitaţională a pământului
şi se opreşte brusc la o jumate de metru
deasupra asfaltului. vasile îşi priveşte
cu satisfacţie pantofii cei noi şi aterizează
uşor pe asfalt. trece strada. ajunge în birou.
se închide în birou şi stă nemişcat vreo
două secunde. prin geam colegii pot zări
un costum care dansează, apoi se ridică în aer
şi pluteşte fericit. vasile râde. în mintea lui vasile,
se configurează o nouă ecuaţie:
costum + cravată + pantofi = – vasile.
şi o pereche de pantofi. îşi pune costumul
tacticos, apoi se uită în oglindă. vasile oftează.
îşi pune cravata, apoi se uită iar în oglindă.
vasile oftează. îşi pune pantofii cei noi şi se ridică
fix o jumate de metru deasupra parchetului.
vasile pluteşte în pantofii cei noi. vasile e fericit.
se vede deja printre colegi. se priveşte în oglindă
şi zâmbeşte larg ca un director prosper de bancă.
dar oglinda reflectă doar un costum, o cravată
şi o pereche de pantofi nou-nouţi. de ciudă vasile
se aruncă pe fereastră. cade în jos
atras de forţa gravitaţională a pământului
şi se opreşte brusc la o jumate de metru
deasupra asfaltului. vasile îşi priveşte
cu satisfacţie pantofii cei noi şi aterizează
uşor pe asfalt. trece strada. ajunge în birou.
se închide în birou şi stă nemişcat vreo
două secunde. prin geam colegii pot zări
un costum care dansează, apoi se ridică în aer
şi pluteşte fericit. vasile râde. în mintea lui vasile,
se configurează o nouă ecuaţie:
costum + cravată + pantofi = – vasile.
prizonierul
vasile e
într-o stare profundă de letargie.
nu mai răspunde la apeluri, capul îi atârnă
pe umăr, mâinile şi picioarele lui parcă
sunt ale altcuiva. vasile visează. chestii
care nu se pot întâmpla decât într-un
univers paralel. între timp primeşte sute
de apeluri şi mesaje. vasile însă visează.
o colegă trece în grabă pe lângă trupul
inert al lui vasile. îl atinge uşor cu părul
lung şi roşcat pe faţă. vasile simte adierea
dragostei. tot trupul i se înfioară, deschide
ochii, se ridică în picioare ca un arc, zâmbeşte,
dar nu vede nimic. se freacă buimac la ochi.
degeaba. vasile nu vede nimic. vasile se sperie.
crede că a rămas prizonier într-un univers
paralel. lucru perfect adevărat.
nu mai răspunde la apeluri, capul îi atârnă
pe umăr, mâinile şi picioarele lui parcă
sunt ale altcuiva. vasile visează. chestii
care nu se pot întâmpla decât într-un
univers paralel. între timp primeşte sute
de apeluri şi mesaje. vasile însă visează.
o colegă trece în grabă pe lângă trupul
inert al lui vasile. îl atinge uşor cu părul
lung şi roşcat pe faţă. vasile simte adierea
dragostei. tot trupul i se înfioară, deschide
ochii, se ridică în picioare ca un arc, zâmbeşte,
dar nu vede nimic. se freacă buimac la ochi.
degeaba. vasile nu vede nimic. vasile se sperie.
crede că a rămas prizonier într-un univers
paralel. lucru perfect adevărat.
Sacrificiul
lui
vasile i-au crescut două cocoaşe.
una pentru a tasta mai eficient când îşi
ţine laptopul pe genunchi, cealaltă fiind
un fel de acumulator din energia
căruia funcţionează tot departamentul.
colegii trec unul după altul pe sub ochii
ieşiţi din orbite ai lui vasile. colegii sunt
convinşi că aceste semne sunt
doar nişte deformaţii profesionale.
vasile crede la fel. dar suferă în tăcere.
cocoaşa cu energie e cu greu suportabilă.
vasile face mari eforturi în timp ce
degetele lui tastează uimitor de repede
documente financiare. vasile
scrâşneşte din dinţi, laptopul îi cade
de pe genunchi şi prima cocoaşă dispare.
vasile se simte mai uşor dintr-odată.
vasile zâmbeşte şi furnizează energie
în continuare. e în puterea lui vasile
să oprească energia. dar vasile zâmbeşte.
una pentru a tasta mai eficient când îşi
ţine laptopul pe genunchi, cealaltă fiind
un fel de acumulator din energia
căruia funcţionează tot departamentul.
colegii trec unul după altul pe sub ochii
ieşiţi din orbite ai lui vasile. colegii sunt
convinşi că aceste semne sunt
doar nişte deformaţii profesionale.
vasile crede la fel. dar suferă în tăcere.
cocoaşa cu energie e cu greu suportabilă.
vasile face mari eforturi în timp ce
degetele lui tastează uimitor de repede
documente financiare. vasile
scrâşneşte din dinţi, laptopul îi cade
de pe genunchi şi prima cocoaşă dispare.
vasile se simte mai uşor dintr-odată.
vasile zâmbeşte şi furnizează energie
în continuare. e în puterea lui vasile
să oprească energia. dar vasile zâmbeşte.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu