LITERATURA ROMÂNĂ CREŞTINĂ în
SPAŢIUL CONCENTRAŢIONAR ATEU -
studiu de caz – Ioan Ianolide
( partea I)
GHEORGHE CONSTANTIN NISTOROIU
Eroii şi Martirii valahi nu se
plâng
niciodată, nu se regretă
nicicând, ci se
slăvesc continuu,
mândrindu-ne cu ei
întotdeauna şi urmându-i
permanent !
Naţiunea creştină
Daco-Română,fiind cea mai încercată dintre încarceratele şi mai prigonitele
dintre Naţiunile lumii, şi-a împletit logodna veşniciei, pecetluindu-şi
Destinul cu sângele mucenicesc pe Hrisovul heruvimic: în dor şi suferinţă, în
crez şi îndurare, în chin şi sărbătoare, în frângeri şi înălţări, în tăceri şi
mărturisiri, în aşteptări şi împliniri, în înfricoşări şi extazuri, în bocete şi psalmi, în apusuri şi răsărituri,
în lanţuri şi libertate, în îngenuncheri şi slavă, în cătuşe şi har, în chemări
şi alegeri, în suspine şi Liturghii, în defăimari şi laude, în lepădări şi
jertfe, în vânzări şi mucenicii, în trădări şi binecuvântări, sub denia Crucii
şi sub apoteoza Învierii.
La suprafaţă, în afara lumii „libere” fenomenele liric, literar,
filosofic şi teologic par paradoxale, dar lăuntric în sufletul neîncătuşat, în
spiritul libertăţii depline este o celestă antinomie, prin faptul că în
Infernul concentraţionar ateu s-au născut un Paradis mistic al POEZIEI
religioase prin excelenţă, o MĂRTURISIRE isihastă fără precedent în istorie, în
Patristică, o Filosofie creştină sofianică nemaiîntâlnită şi o Teologie
ortodoxă ce purcede spre o Filocalie a Suferinței și a Jertfei cu o înaltă
vibraţie cerească.
Prin Rezistenţa religioasă şi anticomunistă, Scriitorii Crucii s-au
aprins în Ruguri de reflecţie, de lumină, de sublim peste întregul univers
concentraţionar împletind şi consfiinţind toate formele scrisului în acel
sinistru şi diabolic spectru carceral, așa cum sublinia dr. Constantin Buchet :
„ Literatura de detenţie, literatura memorialistică de detenţie,
literatura universului concentraţionar, memorialistica concentraţionară,
memorialistica închisorilor, memorialistica de penitenciar, literatura
carcerală, memorialistica de detenţie, memorialistica rezistenţei.” (Conf.
univ. dr. Constantin Buchet, Între
bestiar şi martirologiu. Amintiri din iad. Intern şi internaţional în paradigma
reeducării, în, Radu Ciuceanu, La
Taină cu Diavolul. Institutul Naţional pentru Studiul Totalitarismului,
Bucureşti-2015, p. 44)
Literatura de detenţia a urcat
piscul memorialisticii concentraţionare înălţându-se apoi pe reperele mistice
într-o mărturisire isihastă de reverberaţie serafică.
Reperul fundamental spiritual,
catehetic pentru deţinuţii religioşi a fost suferinţa, credinţa, dragostea şi
jertfa întru Dumnezeu, culminând în zelul înălţării isihaste cu mistica
creatoare ca poezie martirică, mărturisire literară, filocalică, sofianică.
Misticii Crucii, parte formaţi, parte consacraţi, altă parte
convertiţi prin taina suferinţei şi a jertfei la creaţie, şi-au odrăslit
conştiinţa cu înţelepciunea în care au clădit un principiu imperativ de viaţă:
slujirea credinţei şi a iubirii de Patrie şi de Creator sub heraldica
demnităţii creştine. Odată pătrunşi în regimul tenebrelor, terorii temniţelor,
penitenciarelor, lagărelor şi-au ordonat conştiinţa morală în acel mediu al
prigoanei continue, al persecuţiei permanente, rămânând fermi, cinstiţi, senini,
demni în frângeri, mâhniri, înfrângeri, dureri, căderi, ştiind că nu este
pecetluit nici un triumf, ştiind că statornicia nu are durată, ştiind că
tăcerea vindecă întristarea, creaţia, și că munca cu sinele întăreşte nădejdea
salvându-te din înfrângere, nu atât pentru tine, ci pentru ceilalţi, pentru
urmaşi, pentru ţară, pentru biserică.
Transformând prigoana în predanie, creştinul persecutat s-a
transformat pe sine într-un om nou,
renăscut, devenind temelie pe care să se clădească o lume nouă.
Soarta te cheamă la viaţa ta,
dar Destinul te alege pentru viaţa celorlalţi.
Ţelul vieţii trebuie să devină
Calea creştină jertfitoare pe care trebuie să o urmezi neabătut, astfel încât
toate încercările istorice să te întărească pentru a birui spiritual.
IOAN IANOLIDE – MĂRTURISIREA FILOCALICĂ
DEŢINUTUL PROFET
Ioan Ianolide provenea dintr-o familie înstărită de armâni
teleormăneni, învăţători, născut în 27 Ianuarie 1919, în localitatea Dobroteşti, într-un mediu familiar de
credinţă, de tradiţie şi de înalt patriotism. Ca elev a fost sclipitor, iar ca
student al Facultăţii de Drept din Bucureşti, era o excepţie, dar a fost
arestat la 19 Octombrie 1941, învinuit de naţionalism creştin ortodox, acumulând
prin temniţele de la Aiud, Galda, Piteşti, Târgu Ocna peste 23 de ani de
suferinţă. A fost logodit cu o soră a lui Valeriu Gafencu, dar timpul
îndelungat al detenţiei i-a despărţit definitiv.
Ioan Ianolide, precum cea mai mare parte a poporului dacoromân
drept măritor creştin s-a născut într-un mediu curat, sacru al tradiţiei
creştin ortodoxe, între obiceiurile şi datinile strămoşeşti şi străbune, din
străbunici, bunici şi părinţi cu dragoste de Dumnezeu, de Patrie, de Biserică,
de Natură, de tot ce-i românesc şi pur, de tot ceea ce viaţa, familia, educaţia
şi cultura izvorau din Atotcreator şi se revărsau apoi cu credinţă, cu
dragoste, cu libertate şi cu adevăr în Frumuseţea Lui.
„Legătura mea cu Hristos era naturală, familiară şi permanentă, viaţa
fiind de neimaginat fără El. Mi se părea că aşa a fost dintotdeauna şi aşa va
fi necontenit. Dumnezeu dădea plinătate sufletului meu. El răspundea
necesităţii de curăţenie, de desăvârşire şi de ideal din mine.” (pag. 28)
De la naştere, creştere şi
formare Ioan Ianolide a fiinţat vieţii sale ca un creştin aparţinător şi
moştenitor al Tradiţiei sfinte dacoromâne.
„În închisorile anilor 1941-1944 credinţa noastră îşi căuta albia
spirituală.” (p. 442)
După primii ani de temniţă, în
condiţii eminamente diabolice de prigoană şi tortură permanentă, administrată
sub toate ipostazele, doar prin dialogul lăuntric cu inima, prin acceptare şi
suferinţă, prin rugă şi jertă, prin dăruire şi iubire, prin mistică şi iertare
s-a îmbrăcat prin curăţirea lăuntrică în veşmântul isihast al Cămaşii lui
Hristos.
Lucrare filocalico-sofianică, Deținutul Profet a apărut sub binecuvântarea părintelui
Amfilohie Brânză, duhovnicul şi ctitorul Mănăstirii Diaconeşti, la Editura
Bonifaciu – Bacău, în anul 2009.
Această Mărturisire Filocalică
este o lucrare hristică, mesianică, hărăzită, ca o vocaţie şi ca o misiune a
Profeţilor, ca prin cuvântul lor să iradieze o putere de Sus, o revelaţie
pentru a lumina sufletul unui Neam, pregătindu-l astfel pentru o întrupare a
desăvârşirii creştine, prin jertfa asumată, urmată de Mântuitorul Hristos pe o
cale aparte şi prin uşa strâmtă a Ortodoxiei.
În vibraţia duhovnicească a
trăirii creştine, pe acest tărâm binecuvântat al Maicii Domnului, sufletul lui
Ianolide a înregistrat cutremurul unui destin de proporţii catastrofale, prezis
chiar de mama sa:
„-Dragul mamei, tu ai un destin deosebit. Eu te-am apărat cât am putut,
dar duhurile rele nu te vor lăsa în pace cu una cu două. Să ai grijă de
sufletul tău, dragul mamei!” (Ioan Ianolide, Testamentul unui nebun. Ed. Bonifaciu, Bacău, 2015, p. 15)
O altă influenţă în educaţia sa creştină în care a crescut şi în care a
trăit, ca o invocare permanentă în el, a fost evlavioasa şi pravoslavnica sa
bunică:
„Bunica îşi stabilea relaţiile cu Dumnezeu
tot aşa de simplu cum le stabilea cu vecinii de care o despărţea un gard de
uluci rare, albe. Habar n-avea ea de dogme, de legi şi de alte abstracţiuni! Ea
îşi lega sufletul de ceruri prin fapte mici, concrete, cotidiene. Şi mereu se
simţea ca şi cum ar fi fost în faţa lui Dumnezeu.” (ibid., p.19)
Al treilea pedagog i-a fost profesorul de filosofie, titanul Nae Ionescu pe care l-a simţit ca pe un
sine spiritual de mare profunzime, stându-i parcă mereu în preajmă:
„Pornea de la o ideee, colinda cu
ea din Antichitate până la moderni, se oprea îndelung în Bizanţ şi termina
într-o exprimare personală.
Deşi era o inteligenţă excepţională, în fond
era un mistic.
Deşi avea o viaţă zbuciumată de toate
tensiunile contemporane, părea un ascet.
Ardea în el o tainică sacralitate.
Înainte de a gândi, el simţea, înainte de a
da, el primea ideea.
Sub calmul acela academic se petrecea o
ardere secretă până la incandescenţă.
El vedea-iată de ce m-a atras!
Trăia filosofia ca pe o taină, viaţa ca o
taină, lumea ca o taină.” (ibid.,
p. 20)
Strigătul profetului prelins
din oceanul de lacrimi al durerii Neamului dacoromân, rupe zăgazul Zidului roşu
prin convulsiile dureroase, întinse ca un reflux al suferinţei asumate ce s-a
înseninat ca ţipătul de azur al Pescăruşului ce planează deasupra poalei
albastre de ţărm, ca o undă de ţâşnire spre luptă, spre salvare, spre adevăr,
spre credinţă, spre onoare, spre jertfă, spre biruinţă, spre demnitate, spre
dragoste, spre înnoire, spre înălţare a Neamului înconvoiat de haosul abisal
prăvălit odată cu statul-ateu uzurpator peste minunata noastră multimilenară
Vatră creştină.
Strigătul profetului Ioan Ianolide s-a pogorât ca
un fulger pentru a se aprinde în inimile şi sufletele celor care au mai rămas
eroi creştini, demni ca autoritate a mărturisirii ortodoxe.
Autorul, prin mesajul său
profetic ne aduce în pridvorul paradoxal al unei spirituale îndrăzneli,
limitată doar de o smerenie asemeni unui ascet mistic încercat aflat în largul
pustiei sale peste care păstoresc doar Dumnezeu, Cerul şi el.
Revelând privilegiul haric al
Duhului care grăieşte prin el, pledează pentru a ne reveni, pentru a ne
întoarce Acasă, în Sânul bisericii
Strămoşeşti, pe Moşia Gliei străbune, întru asemănarea Chipului lui Dumnezeu,
înnoit prin Hristos, pentru a ne întoarce la simţirea dacoromânului legendar,
cea prea primitoare, doldora de omenie, prea dăruitoare, prea zămislitoare de
eroi, prea întrupătoare de călăuzitori, de mărturisitori, de martiri şi de
sfinţi.
Apelul şi mesajul lui maturizat
în cicatricele durerii, turnat în tiparul de aur al demnităţii, după ce ne
poartă pe Calea desăvârşirii sale lăuntrice, prin focul mistic înteţit de
flăcările suferinţei din temniţele feroce ale iadului pripăşit la noi, ne arată
că jertfa sa este totuşi insuficientă şi că trebuie urcat cu mult mai sus, pe
piscul filocalic, spre comuniunea deplină a sufletului cu Dumnezeu, cu Fecioara
Maria, cu Martirii şi Sfinţii Neamului, unde străluceşte aura ortodoxă ce
răspândeşte în jurui şi la mari distanţe chipul integral al creştinismului
real.
Numai aşa Răsăritul acestui
Neam falnic, drept şi viteaz, cu chemarea Zorilor aurii şi azurul înmiresmat al
cântării liturgice, pogoară Taina proniatoare ce înmugureşte trăirea lăuntrică,
deschizându-se asupra lumii ca o binecuvântată Corolă de flori a Cuvântului şi
a Iubirii.
Lămurirea
asupra ediţiei ne descoperă de fapt Taina prigonitului-persecutatului
profet: „Deţinutul profet” este o
carte care şi-a ales singură momentul apariţiei.
Manuscrisul-pelerin al profetului-martir, încarcerat 23 de ani pentru vina de a fi Român şi Creştin ortodox, Ioan Ianolide a ajuns alături de o scrisoare a autorului adresată
doamnei Doctor Ana Maria Marin Van Saanen, prin care o ruga să trimită textul
scris sub nasul securităţii după anii 1985, în SUA la părintele prieten,
camarad de suferinţă şi biruinţă Gheorghe Calciu-Dumitreasa spre publicare, dar
fără să dezvăluie numele autorului.
Părintele nu l-a putut publica
la timp, aşa că Bunul Dumnezeu l-a ţinut sub
obroc până la plinirea vremii. Surprinzător
profetul nostru ne avertizează că: „Mulţi
vor fi şocaţi de viziunea prezentată de mine, dar ea va fi înţeleasă în
mileniul trei.”
Autorul demască faţa demonică
a tiraniei mondiale care,
uniformizează planeta declanşând în omenire Apostazia acestei lumi prea obosită
de sine, de atotsuficienţa mereu crescândă şi de nepăsarea în care îşi trăieşte
cotidian neputinţa sa.
Profetul-martir trage de
Clopotul cel mare al Bisericii noastre Ortodoxe, de acel Buga al Marelui Ştefan
de la Putna, pentru a trezi Sinodul cel prea bogat, prea corupt, prea necreştin
şi prea nepăsător la slujirea divină a lui Hristos şi a Neamului nostru, Cler
prea Înalt uns în lojele iudeo-masonice apăsat doar de mitrele de aur şi rubine
puse una peste alta, de cârjele arhiereşti cât stâlpii unei catedrale ortodoxe,
Cler responsabil de pieirea societăţii româneşti pravoslavnice:
„Biserica nu poate binecuvânta la întâmplare orice formă socială, orice
lege, orice instituţie, orice doctrină, orice ideal, orice oameni, ci numai pe
acelea care aparţin mesajului evanghelic, prin care se slujesc oamenii acelei
vremi. E mai lucrătoare o Biserică prigonită dar pură, decât una strălucitoare
dar convenţională.” (idem)
„Că „Deţinutul
profet” a apărut chiar la momentul când cuvintele autorului încep să se
împlinească, nu este un lucru întâmplător. Rămâne doar să nu lăsăm profeţii temniţelor să strige în
deşert, căci oamenii aceştia au trăit şi au murit pentru Hristos.”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu