MELANIA RUSU CARAGIOIU, în NOTE
DE LECTOR PE MARGINEA CĂRȚII ,,NU-S O FATĂ CA ORICARE” de CAMELIA FLORESCU
Fiind unul dintre primii cititori al poeziilor și poemelor
cuprinse în cartea ,,NU-S O FATĂ CA
ORICARE” a autoarei, artistei, poetei Camelia Florescu, zic și eu, cu admirația
mea ascunsă, ,, desigur nu ești o fată
ca oricare” fiindcă ursitoarele ți-au pus în leagăn, sub perniță mult argint
viu, ca să strălucești, să fi bărbată și să fi mereu în activitate.
Vreau să mă pregătesc să văd bine, literă cu literă, o
bună și însorită literă, din versurile cuprinse în carte. Deci îmi pun două perechi de ohelari, care
stau pe nas, fără a fi legați cu sfoară , trag jilțul mai aproape de sobă și
încep a citi și feeria și substratul vioi al acestor versuri...
O văd pe Camelia Florescu, pentru prima dată la Horezu,
În Valea sacră din ,,Grădina Maicii Domnului” la Sărbătorirea Limbii Române,
2018. Îmi place numele de floare al Cameliei, un pseudonim ales, dar îmi place
și ,,fata”. Camelia este o aparență vie, mai vie decât vie”, care impresionează
prin prezența ei, prin farmecul artei pe care îl degajă, prin dicția perfectă.
Și... pentrucă am ajuns la dicție, adică în poezie
ritmul, metrica, accentul,(definiția îmi aparține), poeta, în funcție de starea
psihică sau inspirație, scrie în vers alb cu un ritm înterior
muzical perfect sau în vers
clasic
În poezia în
vers clasic poeta adoptă mai multe rimuri: ritmul iambic, ritmul molcom
al povestitorului::
,, Bătrânii mei se mai întorc spre seară
,,Sub uliți troienite de nămeți ,
(Poezia ,,Bătrânii”),
sau cu troheul hotărât, precis și poate chiar
milităros:
,,Dintr-un rug de sare amară
,,Am rupt slovă lângă slovă” (Poezia
,,Rug de sare amară”)
sau dactilul
mirat, alarmat:
,,De unde să-ndur,
. . . . . . . . . . . . . . . .
,,De unde să-mi plâng” (Poezia ,,Toamna
aiurita”)
Am ascultat la Festivitatea amintită poezii recitate de
poetă. Acum îi citesc=ascult cu sufletul, nu poezii ocazionale, ci un snop de
poezii pe care sufletul ei ni-l oferă nouă spre împlinirea cunoașterii, a
delectării, a esteticului înalt, emoțional.
Trecutul a
devenit prezent, imaginile estompate au înviat. Poezii personale sau cu subiecte
culese din drumul muzelor, dar fiecare poezie diferită, aducându-ne o altă
tematică, oferită de acest spirit sprințar.
Citind aceste
poezii, talentul poetei mă plimbă într-o
grădină cu flori proaspete. Eu mertg repede urmând-o, dar în acest pas grăbit
culeg flori proaspete, cu un pzrfum campestru, cu frunzele ondulate, frunze
fără țepi, de un verde sănătos, întunecat.
Fiecare poezie stă vertical, mândră de sine, binevoitoare
și sigură de îmbărbătarea pe care ne-o insuflă și atunci când suntem căzuți la
pământ.
Poeta prin arta sa induce în noi tărie, optimism,
siguranța de a păși drept, cu capul sus, în viață. Poeta autoare are o artă
uimitoare de a captiva voința noastră, de a o redăltui, chiar și numai pentru
câteva clipe, fermă, într-un cuvânt, de a ne întinde o mână prietenoasă,
îmbietoare, în hora vieții și a afirmării. Poeta posedă din belșug psihologia
masselor și versul său pătrunde cu ușurință în mentalul cititorului într-un mod
virtual plastifiant și înviorător.
Deci am răspuns și la întrebarea: cui se adresează poeta,
și la întrebarea peivind ținta acestor poezii, mediul din care își culege
inspirația, starea de spirit care domină volumul, relațiile interumane.
Uimitor este
faptul că poeziile Cameliei Florescu se desfășoară cu o naturalețe deosebită ca
îtr-un cântec, fără praguri, fără intreruperea ideii insuflețitoare. În general
întâlnim poezii-de un lirism copleșitor,
elegii, pasteluri, meditații, precum și poeme aparținînd genului epic.. Deseori
poeziile sale au o tentă filozpfică, sau emit adevărate sentințe.
Vom trăi unele din aceste impresii împreună, succint, dar profund, în
poeziile sau strofele de poezii alăturate:
***
UN MORT FRUMOS FĂRĂ MORMÂNT
~*~
Pășeam
stângaci ca o secundă
Ce se ascunde
într-un ceas;
Pășeam simțind
cum mă inundă
To t c r i v
ățu l d e b u n r ăm a s,
Zadarnic
încercând s-ascundă
Uimirea-n
ochii mei, rotundă
Că nu mai am
nimic să-ți las.
Pășeam în
fuste dichisite
La braț cu
verile târzii
Printre iubiri
mărturisite
În sân cu
strugurii din vii
Pășeam cu buzele
tivite
De spaime
îndelung dospite
Sub slovele-mi
din poezii
Pășeam prin
forfotă de noapte,
Printre ruine
de cuvânt
Din urna
clipei, printre șoapte,
Capul plecat
și zborul frânt,
Printre
dorințele necoapte
Zărindu-te
spre miazănoapte:
Un mort frumos
fără mormânt.
ACEASTA E FEMEIA
~*~
Se poate să greșească, se poate să
nu știe
Și poate e grăbită cu ochiul strâns
pe ceas,
Se poate câteodată să aibă griji -
o mie,
Să ocărască anii care i-au mai
rămas.
Se poate – spun poeții – săfie muză
tristă
Și-n despletite ceasuri, să strige
fără glas
Și uneori n-acceptă că-n lume mai
există
Cuvinte de adio rostite-n ultim
ceas.
Nu știu din ce-i făcută, dar poate
să-nflorească
Dacă-i zidești o casă, ea îți va fi
scânteia,
Ea va porni tot focul, ea știe să
iubească:
Mai uită-ades’ de sine, dar asta e
femeia!
Ea poate să-și cioplească din
dragoste o lume,
Mai bate des din gene ca să te
ispitească,
Dar cât de tandru știe să-ți spună
blând pe nume!
(Știu, câteodată poate războaie să
pornească!)
Nu știu de unde vine, nu știu unde
se duce,
Ea are dezlegarea, ea e în toate
cheia!
Dar s-a născut - se spune - a
omenirii cruce
S-o poarte cu iubire: aceasta e
femeia!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu