luni, 7 decembrie 2020

STANCIULESCU ALEXANDRU - MINILECTURĂ cu GÂND DE SEARĂ

 



RUGACIUNEA DOMNEASCA

Arhiepiscopul Iustinian Chira

 

 

Aceasta rugaciune este temelia cultului Bisericii lui Hristos. Numai un Dumnezeu putea sa-i învete pe oameni o rugaciune atât de desavârsita si atotputernica: de o simplitate cutremuratoare, dar si de o adâncime si perfectiune ametitoare… ca într-un dumnezeiesc strop de lumina, în rugaciunea „Tatal nostru” se cuprinde întreg universul spiritual si material al omului. Aceasta rugaciune a aprins sufletele tuturor Sfintilor, a dat tarie tuturor crestinilor, a luminat viata stramosilor, a mângâiat suferintele asupritilor, a fost temelia vietii oamenilor desavârsiti…

 

Arhiepiscopul Iustinian Chira, Cuvintele Parintelui - un ghid al frumusetii launtrice, Ed. Mega, Cluj-Napoca, 2009, p. 113-114

 

 

ZIUA DE ODIHNA

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

De ce oare ziua de odihna vine dupa sase zile de munca? Pentru ca sa nu uitam niciodata ca, dupa ostenelile acestei vieti, va veni ziua vesnicei odihne. Caci, dupa cuvântul Apostolului: „Drept aceea s-a lasat alta sarbatoare de odihna poporului lui Dumnezeu” (Evrei 4, 9). Dar duminica semnifica ziua învierii obstesti, dupa care va veni o zi de odihna pentru toti cei ce au lucrat binele în aceasta viata, întru Hristos Iisus.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 292

 

 

PANACEUL SUFLETESC

Cuviosul Bonifatie de la Teofania

 

 

Un om oarecare, trecând prin schit, a intrat în bolnita de pe lânga schit. Vazând numerosii bolnavi care zaceau acolo, s-a apropiat de doctor si l-a întrebat: „Sunt, oare, ierburi care vindeca de pacate?” Doctorul a raspuns: „Sunt si o sa ti le arat. Ia radacina ascultarii, tulpina rabdarii, florile curatiei si roada faptelor celor bune; zdrobeste toate acestea în vasul smereniei, cerne-le prin sita cugetarii sanatoase, toarna-le în oala nadejdii, varsa peste ele suspinuri si adauga câteva lacrimi; dupa aceea, aprinde focul iubirii dumnezeiesti, acopera oala cu milostenia si hraneste focul cu lemnele iubirii de osteneala. Când fiertura va fi gata, raceste-o cu iubirea de frati si ia-o cu lingura pocaintei. Dupa ce vei fi primit doctoria aceasta cu credinta curata, ajutându-te cu înfrânarea si cu postul, te vei vindeca de orice boa la a pacatului si vei fi sanatos atât cu trupul, cât si cu sufletul”.

 

Cuviosul Bonifatie de la Teofania, Bucuria de a fi ortodox, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 66


S A L A S U L

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Omul îsi face rost de o casa si traieste în ea; animalul, de un culcus sau de o vizuina si se adaposteste acolo; pasarea de un cuib, în care scoate pui si îi creste; albina de un stup cu faguri, unde traieste si face miere; paianjenul îsi tese pânza, traieste în ea si tot cu ea îsi obtine hrana. Creatorul însă Își faca si El o casa, nezidita de mâna – Trupul Sau –, asa cum si-a mai facut una în pântecele Nascatoarei de Dumnezeu si cum îsi face si acum temple ale Trupului Sau prin datatoarele-de-viata Taine.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 180-181.

 

 

CAND A INCEPUT TIMPUL?

Cuviosul Bonifatie de la Teofania

 

 

Curgerea timpului a început odata cu miscarea fiintelor zidite. De aceea, este în zadar sa cautam timp înainte de Facere – cum ar veni, timp înaintea timpului. Caci daca nu ar fi miscarea fapturii duhovnicesti si a celei trupesti, adica trecerea din trecut prin prezent în viitor, n-ar mai fi nici un timp. Asadar mai drept este sa spunem ca timpul a început odata cu faptura decât ca faptura a început odata cu timpul – însa amândoua sunt de la Dumnezeu, „pentru ca de la El si prin El sunt toate” (Romani 11, 36).

 

Cuviosul Bonifatie de la Teofania, Bucuria de a fi ortodox, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 111

 



https://youtu.be/q414DH6iISs



MINCIUNA

Arhiepiscopul Iustinian Chira

 

 

Temelia tuturor relelor din lume este minciuna. Minciuna este o mare hotie, pentru ca rapeste cel mai scump lucru, care este adevarul. Minciuna te face sa cazi în eroare, în ratacire, te împinge în toate prapastiile din lume si, în cele din urma, în prapastia cea vesnica.

 

Arhiepiscopul Iustinian Chira, Cuvintele Parintelui - un ghid al frumusetii launtrice, Ed. Mega, Cluj-Napoca, 2009, p. 70.

 

 

COLINDELE

Arhiepiscopul Iustinian Chira

 

 

Colindele noastre nu fac parte din cântarile cultului, dar sunt sfinte ca si cântarile slujbelor bisericesti. Ele nu fac parte din cântarile lumesti, dar nu sunt straine de bucuriile pe care crestinul le gusta în doina, în cântecul de leagan, în cântecul pe care îl cânta românul când se afla departe si i se face dor de tara lui, de satul lui, de familia lui. Colindele noastre sunt cântece de leagan, prin care fiecare crestin si român, de la copilul cel nevinovat pâna la batrânul încarcat de ani, le cânta marelui nostru Stapân si Împarat…

 

Arhiepiscopul Iustinian Chira, Cuvintele Parintelui - un ghid al frumusetii launtrice, Ed. Mega, Cluj-Napoca, 2009, p. 19-20



COPACUL PUTERNIC

Parintele Ilie Cleopa

 

 

Daca vreun arbore puternic întâlnim în cale, care are crengile sale prea mult rasfirate în vazduh si cu radacinile puternice de jur împrejur ca si cu niste temelii nezdruncinate se arata, de la acesta privirea mintii sa o ridicam la omul cel rânduit de Dumnezeu în mare dregatorie si care, în vremea stapânirii sale, pâna departe peste noroade multe se întinde. Si la copacul cel din mijlocul pamântului (Daniil 4, 8-11), care se parea ca ajunge pâna la cer cu înaltimea si, care cu ramurile lui pâna la marginile pamântului se întindea, sa cugetam, înca si la taierea cea fara de veste a lui. Pe aceasta având-o în minte, de puterea Atottiitorului Dumnezeu sa ne înfricosam.

 

Parintele Ilie Cleopa, Opt cuvinte despre minunile lui Dumnezeu din zidiri, Ed. Episcopiei Romanului si Husilor, Roman, 1996, cap. cap. 4: Minunile lui Dumnezeu din lumea arborilor , p. 38-48

 

 

OGLINDA PRAFUITA

Sfantul Tihon din Zadonsk

 

 

Vezi ca oglinda prafuita sau afumata nu-ti arata nimic, oricât ai privi într-însa; însa de vrei sa-ti vezi chipul si murdariile de pe el, atunci trebuie sa o stergi. Asemenea este si constiinta omeneasca: daca e pângarita cu multe naravuri pacatoase si cu o viata nelegiuita, omul nu zareste în ea patimile ce s-au lipit de sufletul lui si umbla asa, pângarit din cap pâna-n picioare, ca un arap, si cade dintr-un pacat în altul fara teama. Pustiitoare si jalnica este aceasta stare! Un asemenea om nu-si vede spurcaciunea si mârsavia, însa o va vedea atunci când se vor deschide cartile spre rusinare înaintea întregii lumi, a Îngerilor si a oamenilor, si i se vor pune dinainte pacatele lui, dupa cum graieste Dumnezeu: „Mustra-te-voi si voi pune înaintea fetei tale pacatele tale” (Psalmul 49, 22). Atunci el se va vedea pe sine ca un arap negru si ca o dihanie înfioratoare, caci mârsavia sufletului, ce se ascunde acum înlauntru, se va da atunci pe fata. La fel se va vadi si frumusetea sufletelor celor drepte si ele „vor straluci ca soarele în Împaratia Tatalui lor” (Matei 13, 43). Atunci sarmanul pacatos va începe sa se scârbeasca de sine însusi, sa se urasca pe sine, sa fuga de sine si va dori sa se prefaca în nimic, dar nu va putea, caci în veci nesfârsita va sta asupra lui aceasta slutenie, spre a-l vadi ca si-a petrecut viata pe pamânt într-o asemenea mârsavie. O, de-ar vedea omul urâciunea aceasta, zarind-o de pe acum, neîncetat ar plânge si ar cauta sa se izbaveasca de ea prin harul lui Hristos; însa, spre nenorocirea sa, orb fiind, nu o vede. Dar când oglinda este curata, atunci le arata deslusit pe toate care se gasesc înaintea ei; vedem în ea atât murdariile cele mari de pe chipul nostru, cât si pe cele marunte. Asemenea este si constiinta cea curata: zareste pâna si cele mai „mici” patimi si omul le spala pe acelea prin pocainta, prin lacrimi si prin credinta. Aceasta cugetare te învata sa-ti vii întru simtire, sa te adâncesti în Legea Domnului, care arata si da în vileag pacatele noastre si sa te pocaiesti si sa-ti curatesti constiinta printr-o staruitoare cercetare de sine, prin pocainta si prin credinta si în acest chip sa începi o viata noua, asa încât la Înfricosata Judecata sa nu fie vadite spre aflarea lumii întregi acele pacate ale tale pe care acum, ramânând singur cu tine însuti, nu vrei sa le cercetezi, sa le cunosti si astfel sa le curatesti.

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 100

 

 

 

FRUMUSETEA SOARELUI

Sfantul Vasile cel Mare

 

 

Daca cele trecatoare sunt asa de minunate, cum vor fi cele vesnice? Daca cele vazute sunt atât de frumoase, cât de frumoase vor fi cele nevazute? Daca maretia cerului depaseste masura mintii omenesti, ce minte omeneasca va putea descoperi natura celor vesnice? Daca soarele, care este supus stricaciunii, este atât de frumos si atât de mare, daca este iute în miscare si-si face cu atâta regularitate miscarile sale de revolutie, daca are o marime cu dreapta masura în univers, încât nu depaseste masura fata de întregul univers, iar prin frumusetea lui este ca un ochi stralucitor asa cum se cuvine creatiei, daca nu te mai poti satura de a-l privi, cât de stralucitor în frumusete trebuie sa fie Soarele Dreptatii? (Ioan 1, 9) Daca pentru un orb este o paguba sa nu vada soarele acesta, cât de mare va fi paguba celui pacatos, lipsit de Lumina cea adev arata? (Ioan 1, 9)

 

Sfantul Vasile cel Mare, Omilii la Hexaemeron, traducere de Pr. Dumitru Fecioru, Ed. IBMBOR, Bucuresti, 1986, p. 132



SOTIA BUNA

Cuviosul Bonifatie de la Teofania

 

 

Femeia i-a fost data barbatului ca sa îl ajute, ca fiind mângâiat de ea sa poata îndura lesne tot ce i se întâmpla. Daca femeia este cinstita si dragastoasa, tovarasia ei nu numai ca îi aduce barbatului mângâiere, ci îi e de mare ajutor în toate împrejurarile, facându-i usoare toate greutatile si nelasându-l sa simta nici o nemultumire dintre cele ce se întâmpla atât acasa, cât si în afara casei. Vine furtuna sufleteasca? Ca un cârmaci iscusit, femeia buna duce corabia la liman, si prin întelepciunea sa îsi mângâie mult barbatul.

 

Cuviosul Bonifatie de la Teofania, Bucuria de a fi ortodox, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 140

 

  

CADOU PENTRU MULȚI ANI!

 

Stanciulescu Alexandru

VĂ ROG SĂ PRIMIȚI UN MIC CADOU, ALĂTURI DE URAREA CREȘTINEASCĂ: LA MULȚI ANI!

http://www.noutati-ortodoxe.ro/calendar-ortodox

La aceasta adresa se afla calendarul orthodox pentru mai multi ani.

 

 

 

OGLINDA SI CONSERVA

Sfantul Paisie Aghioritul

 

 

Omul este fie oglinda, fie capac de conserva. Daca razele soarelui nu cad peste el, nu straluceste.

 

Sfantul Paisie Aghioritul, Mica filocalie, traducere de Parintele Victor Manolache, Ed. Egumenita, Galati, 2009, p. 44



TAINA FERICIRII

Fericitul Trifon Turkestanov

 

 

Fericit va fi cel ce va gusta din Cina cea de taina în Împaratia Ta; dar Tu înca de pe acum, de pe pamânt, împartasitu-m-ai dintru aceasta fericire. De-atâtea ori, cu dreapta cea Dumnezeiasca, pusu-mi-ai înainte Sângele si Trupul Tau, si eu, cel de pacate covârsit, primind acele Daruri Sfinte, simteam a Ta iubire ce-i de negrait si mai presus de orice înaltime-a firii.

 

Slava Tie pentru puterea harului cea de nepatruns cu mintea si de viata datatoare;

 

Slava Tie, Celui Ce-ai temeluit Biserica Ta ca adapostire tihnita pentru aceasta lume istovita.

 

Slava Tie, Celui Ce ne nasti din nou prin apele Botezului cele de viata facatoare;

 

Slava Tie pentru ca celor ce se pocaiesc Tu le întorci a crinilor neprihanita curatie.

 

Slava Tie, Celui Ce esti nesecata adâncime a iertarii;

 

Slava Tie pentru potirul vietii, pentru pâinea bucuriei celei dintru vesnicie.

 

Slava Tie, Celui Ce ne-ai suit pe noi la Ceruri;

 

Slava Tie, Dumnezeule, întru vecie!

 

Fericitul Trifon Turkestanov, Cunoasterea lui Dumnezeu prin mijlocirea firii vazute, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, cap. Acatist de Multumire „Slava lui Dumnezeu pentru toate”, p. 135-136

 

  

 

PUTEREA INIMII

Sfantul Luca al Crimeei

 

 

Oricât de îndoielnic li s-ar parea celor necredinciosi, noi afirmam ca prin intermediul inimii putem percepe anumite cuvinte ca insuflari ale lui Dumnezeu. Iar aceasta nu sta numai în putinta celor sfinti. De pilda si eu, asemenea multora, nu o singura data am trait aceasta extrem de intens si cu o adânca emotie duhovniceasca. Citind sau ascultând cuvintele Sfintei Scripturi, dintr-o data eram cuprins de un simtamânt cutremurator ca acestea sunt cuvinte ale lui Dumnezeu, adresate nemijlocit mie. Ele sunau pentru mine asemenea unui tunet, asemenea fulgerului strabateau mintea si inima mea. Absolut pe neasteptate, fraze aparte parca se desprindeau pentru mine din contextul Scripturii, erau învesmântate în lumina stralucitoare si se întipareau în chip de nesters în constiinta mea. Si întotdeauna aceste fraze asemenea fulgerului – cuvinte a le lui Dumnezeu – erau în acel moment pentru mine cele mai importante si cele mai necesare insuflari, povatuiri si chiar prorocii, care nestramutat s-au plinit mai târziu. Puterea lor a fost uneori colosala, cutremuratoare, de necomparat cu puterea unor oarecare influente psihice.

 

Sfantul Luca al Crimeei, Puterea inimii, traducere de Evdochia Savga, Ed. Sophia, Bucuresti, 2010, p. 30-31

 

 

PUTEREA FOCULUI

Sfantul Tihon din Zadonsk

 

 

Vezi ca, arzând, focul se îndreapta mereu spre înaltime si, oricât l-ai împiedica, el nu-si schimba lucrarea, ci tinde pururea s-ajunga sus, caci asa e firea lui. Întâmplarea aceasta îti arata ca asemenea lucreaza si adevarata dragoste de Dumnezeu. Inima care s-a aprins dintru aceasta dragoste nazuieste pururea spre miezul sau, Fiinta preaiubita, si nimic din ce-i sta împotriva nu o poate atine. Nici frumusetea, nici placerea, nici slava, nici frica, nici sabia si nici moartea n-o poate împiedica. Pavel, vasul cel ales al lui Hristos, a cunoscut asupra sa puterea acestei iubiri si a zis cu toata încredintarea: „Nici moartea, nici viata, nici îngerii, nici stapânirile, nici puterile, nici cele de acum, nici cele ce vor fi, nici înaltimea, nici adâncul si nici o alta faptura nu va putea ne sa ne desparta pe noi de dragostea lu i Dumnezeu cea întru Hristos Iisus, Domnul nostru” (Romani 8, 38-39). Pentru o dragoste ca aceasta, placerea lumii întregi este amaraciune, frumusetea – putreziciune, slava – nimicnicie, împaratirea – silnicie si înrobire. Un asemenea om sta cu picioarele în tarâna, însa cu inima este în Ceruri; cu trupul se afla pe pamânt, însa cu duhul – în Cer se gaseste; cu oamenii vietuieste, însa duhul sau sta înfatisat înaintea Preaiubitului Dumnezeu si I se închina Lui; prin credinta, „ca prin oglinda, în ghicitura” (1 Corinteni 13, 12), Îl vede pe El; cu trupul manânca si bea, însa cu duhul râvneste neîncetat hrana cea cereasca, graind împreuna cu David: „În ce chip doreste cerbul izvoarele apelor, asa Te doreste sufletul meu pe Tine, Dumnezeule” (Psalmul 41, 1). Cugetând unele ca acestea, v ei învata sa te straduiesti a gusta si a vedea cât de bun este Domnul si sa-L rogi sa aprinda El Însusi scânteia iubirii Sale în inima ta: caci dragostea cea adevarata, întrucât de la Dumnezeu vine, la Domnul se si întoarce.

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 67



DIMINEATA

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Fiinta launtrica a omului, libera de zadarniciile acestei lumi, de bezna în care o tine firea cea trupeasca, nelegata în vreun fel de ispitele celui rau, pare a se bucura de o libertate mai mare dimineata, îndata dupa trezirea din somn; atunci ea arata precum pestele care se arunca uneori vesel deasupra luciului apei. În restul timpului ea pare sa stea într-o umbra aproape compacta, ca legata la ochi, ceea ce o împiedica sa vada adevarata ordine a lucrurilor duhovnicesti si a celor ce sunt percepute prin simturi. Prindeti orele de dimineata, bucurati-va de ele, acestea arata a fi ca ale unei vieti noi, care s-a primenit în timpul somnului. Ele preînchipuie într-un fel acea stare când vom fi cu totii înnoiti, în dimineata de obste a neînseratei zile a Învierii, când ne vom dezlega de trupul cel muritor.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 16

 

 

SOMNUL

Sfantul Tihon din Zadonsk

 

 

Vezi un om care doarme. Aceasta întâmplare îti înfatiseaza doua chipuri: 1) Asemanarea mortii. Cel adâncit în somn este ca si mort: nu vede, nu aude, nu vorbeste si nu face nimic, doar ca viata lui se arata prin suflare. De fiece data când adormim ne facem deopotriva cu cel raposat. 2) În omul care doarme vezi chipul vietii ce va sa vie. Caci precum acesta scapa de toate treburile, ostenelile si grijile sale si uita atunci de nevoi, de nenorociri, de suferinte si boli, nemaisimtind nimic de pe urma lor, ca si cum nu le-ar mai avea, asemenea si cel care s-a învrednicit a primi viata vesnica, se izbaveste de toate ostenelile, nevoile, nenorocirile si suferintele. Iata de ce viata cea fara de sfârsit este numita odihna în Sfânta Scriptura (Evrei 4, 1 si altele), iar în Apocalipsa ni se spune: „Fericiti sunt mortii care de acum înaint e mor întru Domnul! Da, graieste Duhul, odihneasca-se de ostenelile lor, caci faptele lor îi însotesc” (Apocalipsa 14, 13). Întâmplarea aceasta te învata: 1) De fiece data când adormi, sa-ti amintesti de moarte, care este asemenea somnului, si prin credinta sa-ti înalti mintea la viata vesnica, acea tihna dulce si fara de sfârsit în care se odihnesc alesii Domnului, si cu credinta sa strigi catre Hristos ca si tâlharul: „Pomeneste-ma, Doamne, când vei veni întru Împaratia Ta” (Luca 23, 42). 2) Trezindu-te din somn, sa-I multumesti lui Dumnezeu. 3) Sa te ostenesti în veacul de acum, nevoindu-te întru credinta, ca dupa moarte sa te primeasca odihna.

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 122



B E T I A

Sfantul Tihon din Zadonsk

 

 

Este betie pricinuita de vin si alte bauturi si este betie care nu este de la vin, dupa cum se spune: „betie fara vin” (Isaia 28, 1). Se îmbata de la vin cel care îl bea peste masura. Tot beat este însa socotit si omul care se desfata cu dragostea acestei lumi, cu gândurile desarte si cu lucrarea faradelegii. Cei care se îmbata de vin nu stiu deseori ce vorbesc si ce fac, nu au frica si orice fac aproape ca este vrednic de toata batjocura.

 

Tot asa si cel ce se îmbata de dragostea acestei lumi si de alte gânduri ale faradelegii nu stie ce face. Se lauda ba cu una, ba cu alta, dar toate gândurile si faptele lui îl învinovatesc. Toti mor si nimeni nu ia nimic cu sine, iar el se îngrijeste de sporirea averii, de extinderea pamânturilor, de zidirea caselor si de celelalte placeri ale sale, de dobândirea cinstei si slavei desarte. Si se îngrijeste asa, ca si cum ar trai vesnic în aceasta lume.

 

Rea este betia de la bautura, dar cu mult mai rea este cealalta. Cei care se îmbata cu bauturi alcoolice se trezesc repede, dar cei ce se îmbata cu dragostea acestei lumi, cu mare osteneala se trezesc. Patima care traieste în ei si îi face nebuni stârneste în mintea lor nenumarate pricini si nu-i lasa sa se trezeasca. „Am nevoie de multe pentru sotie, pentru copii si pentru batrânetile mele”. Dar cinstea si slava, care nu sunt mai prejos decât bogatia pe care ti-o doresti, la ce îti foloseste? Pentru ce îti trebuie haine bogat împodobite, case, mese, slugi, cai, trasuri, diamante, briliante si celelalte desertaciuni?

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Comoara duhovniceasca din lume adunata, traducere de rasofora Domnica Talea, Ed. Egumenita, Galati, 2008, p. 150-151

 

 

 

GINGASIA BUNATATII

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Omul înrait, care se înversuneaza împotriva cuiva, este un om bolnav. Are nevoie sa i se oblojeasca inima si nu cu altceva decât cu iubire; trebuie tratat cu grija, cu vorbe de mângâiere si dragoste. Daca ura lui nu este adânc înradacinata, fiind numai o izbucnire de moment, veti vedea cum gingasia si dragostea noastra îi vor înmuia inima, îi vor topi gheata rautatii, binele va învinge raul. Pentru ca binele sa învinga raul, crestinul trebuie sa fie întotdeauna bun si întelept.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 107

 

  

D O R U L

Arhiepiscopul Iustinian Chira

 

 

Acela nu e om daca nu-i este dor de alt om… Chinul cel mai teribil al iadului este ca sufletele nu pot comunica unul cu altul: fiecare îsi traieste propria catastrofa si nenorocire… Tuturor ne e dor de toti. Altfel viata nu înseamna nimic.

 

Arhiepiscopul Iustinian Chira, Cuvintele Parintelui - un ghid al frumusetii launtrice, Ed. Mega, Cluj-Napoca, 2009, p. 34-35.



FORFOTA LUMII

Sfantul Sofronie Saharov

 

 

Lumea care ne înconjoara traieste astazi mai dinamic decât înainte. Dar cu cât mai multa este forfota în lume, cu atât mai grea devine pastrarea unui cuget crestinesc. De pretutindeni navalesc asupra noastra tot felul de idei care turbura viata noastra. În vifornitele vremii noastre este de folos totdeauna sa fii treaz. Este primul lucru pe care vi-l cer: ascultati cuvântul Evangheliei, fiti treji si încetati de a mai fi copii.

 

Nu lasati lucrurile acestei lumi sa va risipeasca. Concentrati-va toata luarea-aminte, dati-va toata silinta unei vieti care sa corespunda duhului poruncilor Evangheliei.

 

Sfantul Sofronie Saharov, Din viata si din duh, traducere de Parintele Rafail Noica, Ed. Reintregirea, Alba Iulia, 2011, p. 37

 

 

P O E Z I A

Arhiepiscopul Iustinian Chira

 

 

Poezia exprima cel mai curat si mai înalt tot ceea ce are omul luminat în el. O strofa de poezie face mai mult, adesea, decât un tratat întreg de filosofie. Asa cum Îngerii se exprima sau mai bine spus, limba lor e muzica, tot astfel pentru oameni limba lor adevarata este poezia. Mai devreme sau mai târziu Lumea se va întoarce la poezie, la izvoarele ei. E prea multa lume insensibila fata de marile minuni ce le întâlnim în fiecare zi… Avem nevoie de cât mai multi oameni cu suflet de poet.

 

Arhiepiscopul Iustinian Chira, Cuvintele Parintelui - un ghid al frumusetii launtrice, Ed. Mega, Cluj-Napoca, 2009, p. 100, 116



PRECIZIA ATOMICA

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Asa cum cunoaste Domnul numarul stelelor cerului, tot asa îl cunoaste si pe cel al Îngerilor din Cer si numarul gândurilor lor; asa cum cunoaste Domnul numarul firelor de nisip de pe malul marii si al puzderiei de fapturi de pe tot întinsul pamântului, cu madularele lor, cu partile care le alcatuiesc, de la cele mai mari pâna la cele mai marunte; asa cum cunoaste numarul atomilor tuturor stihiilor, în infinita lor infinitate, tot asa cunoaste si numarul neamului omenesc, care a fost, este si va fi, numarul gândurilor tuturor oamenilor care au fost, sunt si vor fi, numarul tuturor pornirilor inimilor lor, al cuvintelor si al faptelor lor. Dupa cum în natura vazuta si sensibila nimic nu poate fi ascuns si nici un atom nu se pierde, fiindca fara stiinta si voia lui Dumnezeu nimic nu se poate distruge din ceea ce a chemat El la viata, tot asa si în natura spirituala lui Dumnezeu nu-i scapa nici un gând, nici o intentie, nici o miscare a inimii, dorinta sau fapta. În vistieriile Sale totul se pastreaza, stiindu-se si numarul si masura, cantitatea si calitatea, în ce grad si la ce intensitate se manifesta lucrurile, si cele bune, si cele rele, gândurile, dorintele, cuvintele, faptele, marturisite sau ispasite si îndreptate în viata. Numarul atomilor pamântului, al atomilor fapturilor de pe pamânt sta în echilibru perfect cu numarul gândurilor si miscarilor sufletului omenesc. Daca ceea ce este creat si nu are viata de la sine nu se distruge, cum ar putea fi distrus ceva caruia Dumnezeu i-a dat capacitatea de a crea, ceea ce este viu prin excelenta, adica mintea, cea care învesmânteaza în cuvinte pe însusi facatorul ei, sufletul? Asa ceva nu este cu putinta. Pregatiti-va, muritorilor, sa dati raspuns. La judecata va vor astepta toate gândurile, dorintele, cuvintele voastre, faptele bune si faptele rele, nemarturisite sau neîndreptate, acestea din urma, prin fapte bune. De toate vei da socoteala înaintea lui Dumnezeu. Doamne, Cel ce ne tii la Sânul Tau parintesc!, „sa nu intri la judecata cu robul Tau” (Psalmul 142, 2). „De Te vei uita la faradelegi, Doamne, Doamne, cine va suferi?” (Psalmul 129, 3).

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 77-78

 

 

 

VENITI SA NE AMINTIM!

Sfantul Teofan Zavoratul

 

 

Veniti sa ne amintim cum vor lumina Dreptii ca soarele si cum se vor arata pacatosii asemenea funinginii de pe oala – si, cu frângere de inima, sa râvnim faptele cele bune.

 

Veniti sa ne întarim în frica de Dumnezeu, ca sa ne învrednicim de bunatatile cele vesnice.

 

Veniti sa cadem la Dumnezeu cu inima înfrânta si smerita, fiindca El este Bun si Milostiv, si îi mântuieste pe cei ce se pocaiesc.

 

Sa ne rugam Lui, ca sa ne aduca în Împaratia Sa cea negrait de fericita si nesfârsita.

 

Sfantul Teofan Zavoratul, Psaltire sau cugetari evlavioase si rugaciuni, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 74



PAGUBA SI CAPITAL

Parintele Arsenie Boca

 

 

Preotia Bisericii urmareste ca nici unul din fiii Tatalui sa nu se învrajbeasca în sine însusi, sau sa se rupa din obste si din duhul dragostei lui Hristos. Caci El e Cel ce uneste obstea laolalta, deci nimeni nu se mântuieste razletindu-se de Biserica, oricât ar crede ca într-însul salasluieste Duhul lui Hristos.

 

Preotii au grija de-a îndupleca pe oameni în vremea rânduita întoarcerii, ca sa nu cada din milostivire sub strivirea dreptatii. Lor li s-a dat marele dar sa ierte în numele lui Dumnezeu. Mare, covârsitor de mare dar! Oare de ce nu-l pricep oamenii?

 

Multa paguba face un preot în averea de pacate a oamenilor, stergându-le cu darul datoriile agonisite diavolului, capitalizate în om.

 

Parintele Arsenie Boca, Parintele Arsenie Boca – mare indrumator de suflete din secolul XX, Ed. Teognost, Cluj-Napoca, 2002, p. 134-135

  

 

INCENDIUL

Sfantul Simeon din Dajbabe

 

 

Pentru a stinge incendiile sunt echipe de pompieri, în timp ce pentru a linisti patimile sunt posturi aspre.

 

Sfantul Simeon din Dajbabe, The Orthodox Word, nr. 271-72, traducere de Laura Marcean, Ed. St. Herman, Platina, SUA, 2010, cap. Selected Verses from the Treasury of St. Symeon’s , p. 37-53

 

 

ATELIERUL CREATIEI

Sfantul Vasile cel Mare

 

 

Noi, pe care Domnul, Marele Facator de minuni si Mester, ne-a chemat sa ne arate operele Sale, sa pregetam oare sa le privim sau sa sovaim sa ascultam cuvintele Duhului? Sa nu vedem oare frumusetea universului? Sa nu stam în fata acestui mare si variat atelier al creatiei dumnezeiesti? Sa nu ne întoarcem fiecare mintea la vremurile cele de mai înainte când ele s-au creat? De vei face asa, vei vedea cerul asezat, dupa cuvântul profetului, ca o bolta (Isaia 40, 22); pamântul nemarginit; nemarginit în marime si greutate, întemeiat pe el însusi; aerul, revarsat pretutindeni, moale si flexibil prin natura lui, dând continuu celor ce-l respira hrana proprie, iar din pricina simplitatii lui se da la o parte înaintea celor ce se misca; si-i înconjoara din toate partile, ca sa nu fie nici o piedica celor ce merg; vine în urma celor ce îl taie si se asaza cu usurinta în jurul lor. Vei vedea apoi apa, cea buna de baut si hranitoare, pusa în slujba noastra si pentru alte trebuinte, adunata cu buna rânduiala în locurile rânduite ei, potrivit cuvintelor din Scriptura.

 

Sfantul Vasile cel Mare, Omilii la Hexaemeron, traducere de Pr. Dumitru Fecioru, Ed. IBMBOR, Bucuresti, 1986, p. 110-111

 


MIROSUL URAT

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Când simtim în aer un miros neplacut sau nesanatos, cautam sa parasim îndata acel mediu viciat sau sa facem ceva spre a-l aerisi, ca sa se împrastie emanatiile nocive. Asemenea când îti simti inima cuprinsa de tulburare sau strâmtorata în vreun fel, cauta sa te eliberezi îndata de acea senzatie vatamatoare, care ar putea sa provina de la o patima, cunoscând ca acestea vin din beznele iadului. În multe privinte viata sufleteasca si viata trupeasca se aseamana între ele, simtul duhovnicesc al unui crestin întelept fiind tot atât de dezvoltat pe cât îi sunt unui om „trupesc” simturile trupesti. Ar fi ridicol sa ne cultivam doar simturile trupesti, neglijându-le pe cele duhovnicesti. Simtul duhovnicesc sau sensibilitatea duhovniceasca salasluieste în inima omului, trebuie însa sa-l cultivam în tot chipul si sa îl curatim, astfel încât sa se poata îndeparta de cea mai mica miasma de pacat si de patimi, ferindu-se neîntârziat de ele.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 483

 

 

TEMPERATURA INALTA

Parintele Arsenie Boca

 

 

La temperaturile la care se alege aurul fiintei noastre de zgura acestei fiinte, în firea noastra apare modul divin de a fi, de a voi si de a gândi.

 

Parintele Arsenie Boca, Parintele Arsenie Boca – mare indrumator de suflete din secolul XX, Ed. Teognost, Cluj-Napoca, 2002, p. 74

 

 

MARGARITARELE

Sfantul Teofan Zavoratul

 

 

Margaritarele se aduna întotdeauna în cele mai tainuite locuri, pe când lucrurile netrebnice sunt aruncate, ca gunoiul, chiar si în drum.

 

Sfantul Teofan Zavoratul, Psaltire sau cugetari evlavioase si rugaciuni, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 126



SPICUL DE GRAU

Sfantul Vasile cel Mare

 

 

Când samânta a cazut în pamânt si are umezeala si caldura potrivita, se face moale si poroasa; apoi pune stapânire pe pamântul din jurul ei si absoarbe din el tot ce-i este propriu si înrudit; în urma acele particele foarte fine din pamânt intra în porii semintei si-i maresc volumul, încât se înradacineaza în partea de jos, iar din partea de sus ies la suprafata firele de iarba la fel de numeroase ca si firele radacinii. Firul de iarba, încalzit mereu, îsi trage prin radacina umezeala; odata cu caldura trage din pamânt si hrana care-i trebuie, pe care o distribuie în pai, în coaja, în tecile grâului, în bobul de grâu si în mustatile spicului. Si asa, crescând încetul cu încetul, fiecare planta ajunge la masura sa proprie, fie grâu, fie legume, fie ierburi, fie maracini.

Un singur fir de iarba, o singura planta sunt de ajuns sa-ti faca mintea sa contemple maiestria cu care s-au facut toate! Cum este de pilda paiul de grâu încins cu noduri, ca si cum l-ar lega spre a putea suporta greutatea spicului, ca sa nu cada la pamânt când este plin de rod! Ovazul salbatic are paiul gol, pentru ca vârful nu-i cu nimic îngreuiat, pe când paiul de grâu este întarit cu acele legaturi. Bobul de grâu este pus, apoi, într-o învelitoare, ca sa nu fie cu usurinta rapit de pasarile care manânca seminte; bobul mai este aparat înca si de vârfurile ascutite ale mustatilor spicului, care ca niste bolduri, nu lasa sa fie vatamat de micile vietati.

 

Sfantul Vasile cel Mare, Omilii la Hexaemeron, traducere de Pr. Dumitru Fecioru, Ed. IBMBOR, Bucuresti, 1986, p. 122

 

 

UITAREA DE SINE

Parintele Arsenie Boca

 

 

Când cineva se încumeta sa se lase în conducerea Providentei, printr-un elan de iubire de Dumnezeu, adica sa-si depaseasca constient conditia sa umana – sub actiunea harului de Sus, bineînteles – poate vedea înca de aici arvuna desavârsirii sale, într-un sentiment de liberare, ca o înviere din morti. Timpul, cauzalitatea, lumea si toate vamile cunoasterii, pline de chinurile contrazicerilor, ramân la pamânt, ca o gaoace de ou când iese din ea un pui viu, sau când dintr-o omida paroasa – trecuta aparent prin moartea unei crisalide – iese si zboara un fluture în culorile curcubeului.

 

Parintele Arsenie Boca, Parintele Arsenie Boca, mare indrumator de suflete din secolul XX, Ed. Teognost, Cluj-Napoca, 2002, p. 138.

 

 

QUARC

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

  

Oricare particula a universului, cât ar fi ea de mica si de neînsemnata, prin faptul ca are o existenta proprie aduce dovada ca Dumnezeu, Cel Ce pe toate le savârseste si le tine, exista. Ar fi oare cu putinta sa existe materia si sa nu existe Dumnezeu, Creatorul a toate? Nu! Fara El nu poate sa existe nimic, fara prezenta si sustinerea lui Dumnezeu, n-ar putea exista, daca ar fi sa ramâna singur, nici macar un firicel de praf. „Fara El nimic nu s-a facut, din ce s-a facut” (Ioan 1, 3).

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 116.



DUREREA SUFLETULUI

Arhimandritul Sofronie Saharov

 

 

Oamenii loviti de o boala incurabila, de cancer, de exemplu, îsi duc viata într-un chin atroce; dar cei ce simt în ei prezenta pacatului care îi separa de Dumnezeu sunt chinuiti de o durere înca si mai mare. Ei se socotesc „mai rai decât toti oamenii”. Si atunci o noua energie se iveste înauntrul lor, nascând rugaciunea de pocainta care se poate ridica la o asemenea intensitate, încât mintea se opreste si cuvintele înceteaza. Ramâne numai un singur strigat: „Mântuieste-ma! Doamne, Iisuse Hristoase, miluieste-ma pe mine, pacatosul!”.

 

Arhimandritul Sofronie Saharov, Rugaciunea – experienta Vietii Vesnice, traducere de diac. Ioan I. Ica jr., Ed. Deisis, Sibiu, 2007, p. 168

 

 

FELINARUL

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Mergeam sa savârsesc slujba Utreniei. Soarele rasarise si îsi reflecta razele în sticla unui felinar atârnat de un stâlp. Se reflecta atât de clar si de intens, încât trebuia sa-ti feresti ochii, nu te puteai uita asa cum nu te poti uita la soare. Cugetam în sinea mea: daca soarele creat, material, se reflecta cu o stralucire atât de intensa într-o bucatica de sticla transparenta, cum sa nu se reflecte Soarele cel necreat, imaterial – Dumnezeu, în inima omului care n-a cunoscut pacatul (vorbesc în principiu), sa nu Se reflecte cu toata stralucirea în sfintii Sai, în virtutea unirii cu El, a dragostei fata de El, curatiti fiind „de toata întinarea trupului si a duhului, desvârsind sfintenia, în frica lui Dumnezeu” (2 Corinteni 7, 1). Da, El se reflecta, în plenitudinea splendorii Sale, &ici rc;n sufletele alesilor Sai si aceste suflete curate, aceste chipuri ale lui Dumnezeu, ca si sticla transparenta, stralucesc ca aurul la soare, cu stralucirea diamantina a celor mai curate ape. Stralucesc însa pentru Dumnezeu si pentru îngerii Sai, fara a-si arata stralucirea oamenilor, dupa iconomia lui Dumnezeu, stralucind lorusi prin lumina credintei, a virtutilor, asemenea unei lumânari puse într-un sfesnic, luminând o încapere si pe toti cei aflati în ea. Ma mai gândeam si asa: daca soarele creat se reflecta în geamul unui felinar, cum sa nu se reflecte oare Soarele imaterial, în chip deplin si fiintial, în preacuratul Trup Si Sânge al Domnului, în altar, prin lucrarea Duhului Sfânt, Datatorul de viata? Da, lucrarea Sa se reflecta aici toata, întru totul si cu toata dragostea Sa, deoarece „Cel ce manânca Trupul Meu si bea Sângele Meu – întru Dumnezeu – ramâne în Dumnezeu si Dumnezeu în el” (Ioan 6, 56).

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 401

 

 

FERICIREA

Socrate

 

 

 

        Cu o altă ocazie, Platon l-a întrebat pe Socrate ce este fericirea.

 

     De această dată, Socrate l-a îndrumat: Du-te pe malul râului şi  culege cea mai frumoasă floare pe care o vei găsi, dar ţine seama că nu poţi să alegi decât o singură dată. Platon a făcut aşa cum i s-a cerut şi, la întoarcere, a povestit: Am văzut această floare lângă râu, am cules-o şi m-am gândit că este cea mai frumoasă dintre suratele ei.  Deşi am zărit şi alte flori minunate, continui să cred că aceasta este fără egal.

 

      Socrate i-a zis: Aceasta este fericirea!







Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu