Alianța pentru Unirea Românilor -
Program
Unirea face puterea
Alianța
pentru Unirea Românilor își propune să fie rezultatul unificării forțelor
românești care urmăresc să servească interesele poporului român și să ajungă să
legifereze și să guverneze pentru aceste interese.
Alianța
pentru Unirea Românilor se afirmă ca protectoare a articolului 1 punctul 1 din
Constituția României:
„România
este stat naţional, suveran şi independent, unitar şi indivizibil”.
Acest
articol este des încălcat și supus de facto atacului de către forțele politice
actuale care doresc renunțarea la suveranitatea României prin forme de
federalizare internă sau externă. Dorim să combatem orice formă de extremism și
iredentism existente pe scena politică actuală prin anumite organizații care nu
reprezintă interesele fraților noștri aparținând minorităților naționale.
De asemenea,
având în vedere rapturile teritoriale la care România a fost supusă, luptăm
pentru Articolul 1 din Constituția din 1923 privind teritoriul Țării și
accentuăm articolul 3, punctul 4 din actuala Constituție, care spune că „Pe
teritoriul statului român nu pot fi strămutate sau colonizate populaţii
străine”.
Considerăm
că actuala Constituție a României este perfectibilă și că este necesară
modificarea ei, cu excepția acestor puncte și a celor aflate în limitele
reviziuirii.
Doctrina
A. U. R se
sprijină pe patru piloni: familia, patria, credința, libertatea.
Familia este celula de bază a oricărei
societăți viabile. De aceea, este vital ca societatea să stimuleze constituirea
de familii, să sprijine și să apere familia. Doctrina A.U.R. consideră că
ideologia de gen este o aberaţie teoretică care descinde din oficina actuală a
activiștilor neomarxisti. Așa cum un organism nu se poate păstra în viață decît
dacă își conservă sănătatea celulelor, tot astfel o națiune nu are șanse de
supraviețuire decît dacă își cultivă tiparul clasic al familiei obișnuite.
Familia nu este obiect de controverse decît pentru cei care vor să o distrugă
sub pretext de remaniere modernă. Căsătoria nu poate avea drept formulă
primordială decît perechea alcătuită dintr-un bărbat şi o femeie. Orice altă
variantă de alăturare a sexelor nu are legătură cu sensul autentic al acestei
formule. De aceea, în concepția A.U.R, familia nu este o temă de negociat, cum
nu e nici o problemă de rezolvat. E a fost rezolvată cu mult înainte să apărem
noi, generația din a cărei indignare s-a născut actuala A.U.R.
Patria este țara tatălui, dacă ascultăm
etimologia cuvîntului, pe cînd limba nativă este limba vorbită de mamă.
Reperele acestea sînt fixe și cu neputință de confundat. Uită-te de unde îţi
vine tatăl și vezi ce limbă vorbește mama: atunci vei ști care e identitatea ta
etnică, lexicală și istorică. În cazul României, patria este o entitate
geografică slujind drept vatră inițială, dar o vatră din care azi exodul
românilor a dat naștere unei diaspore pînă într-atît de numeroase, încît ar fi
o impietate să limităm naţiunea la autohtonii rămaşi între graniţe. Naţiunea
română este acolo unde limba română, credinţa creştină şi memoria unui trecut
comun îi uneşte pe contemporani. Sîntem un tot organic înlăuntrul unei matrici
în care principalele liante sînt limba, credinţa şi etnia. Acolo unde aceste
trei trăsături sînt puse sub semnul întrebării, acolo naţiunea română îşi
pierde sensul.
Credinţa este, teologic vorbind, una din cele
trei virtuţi cardinale creştine, numai că aici o folosim în sens figurat, drept
simbol pentru tot ce înseamnă religia creştină. Cînd spunem credinţă, spunem
implicit biserică, tradiţie şi neam. În concepţia A.U.R., ateismul este o
rătăcire ivită din aroganţa celor care îşi închipuie că o viziune
antropocentrică asupra universului este superioară uneia teocentrice. Cum tot
la fel A.U.R este împotriva campaniei de persecuţie la care e supus
creştinismul în ultimele decenii. A.U.R se va opune defăimării clerului,
terfelirii simbolurilor de credință și compromiterii credincioșilor care au
curajul de a-și asuma public statutul de creștin.
Libertatea. Dacă familia, patria și
credința ne dau o identitate prin apartenența la entități organice pe care
numai răuvoitorii le tăgăduiesc, atunci libertatea este cea care dă demnitate
acestei identități. Libertatea este identitate a spiritului în acțiune, adică
act de afirmare a convingerilor pe care cele trei unități anterioare (familia,
patria, credința) ni le insuflă. Fără libertatea de a le manifesta în orice
împrejurare, familia, patria şi credinţa rămîn poncife găunoase. De aceea,
libertatea de a spune ce crezi, de a gîndi cum te îndeamnă conștiința și
înlesnirea de a te purta conform conștiinței tale sînt însușiri sine
qua non ale ființei umane. Cine vrea să le înlăture ne va desființa
demnitatea. Astăzi, măsurile statului de îngrădire a libertății de expresie
sînt prea vădite ca să le mai enumerăm. Sub pretext că vrea să combată
inegalitățile, discriminarea și limbajul inspirat de ură, instituțiile publice
îngrădesc tot mai mult libertatea de expresie. În concepția A.U.R. nu există
teme tabu al căror conținut să justifice interdicția, cenzura sau boicotul
mediatic. Libertatea unui om începe cu puterea de a spune „Nu!”. Cînd această
putere îți este luată, climatul în care te miști aduce a dictat ideologic.
Libertatea de gândire, de credință, de exprimare, de asociere, de mișcare, de
inițiativă, precum și accesul liber al persoanei la o activitate economică sunt
esențiale într-o democrație.
Cei patru
piloni pe care stă doctrina A.U.R. dau un contur precis poziției noastre.
Suntem un partid conservator. În plan extern, suntem un partid care
vrea o Europa a națiunilor, nu un suprastat federal cu capitală
unică, guvern unic și parlament unic. Un imperiu socialist de ordin federal
este o utopie pe care doctrina A.U.R. nu o poate împărtăși. Nu credem în
Statele Unite ale Europei și ne vom opune programatic acestei tendințe de
hegemonie nefastă. Suntem în mod răspicat împotriva colonizării Europei cu
populații alogene. În acest sens, doctrina A.U.R. are multe puncte comune
cu Declarația de la Paris a intelectualilor conservatori din
2018.
Alianța
noastră se declară fățiș împotriva oricărei forme de marxism
contemporan. Curentele de corectitudine politică, ideologia de gen,
egalitarismul sau multiculturalismul sunt forme camuflate ale plăgii
neomarxiste. Niciun dialog nu se poate lega cu cei care, sub falsul paravan al
combaterii discriminărilor, ajung să distrugă ierarhiile și valorile pe care
secole de tradiție le-au ridicat cu răbdare și dragoste.
Drumul
României nu poate avea decît o direcţie: Europa. Dar o Europă ale cărei valori
clasice (adevărul, binele, frumosul), însoţite de cele trei paradigme culturale
care îi alcătuiesc matriţa (filosofie greacă, dreptul roman şi creştinismul) nu
trebuie inventate acum. Ele sunt moştenirea pe care am primit-o de secole, fie
pe linia scolasticii occidentale, fie pe linia misticii orientale. Noi nu
născocim nimic, doar preluăm o predanie a cărei eficienţă valorică a fost
verificată în secole de creştinism luminat. Este o apostazie lamentabilă să
crezi că adevărul începe cu tine şi că tot ce a fost înaintea ta e o paragină
retrogradă.
Concepția
A.U.R. descinde cu precădere dintr-o viziune spiritualistă, pe care
o opune categoric vederii plate a materialismului vulgar. Suntem încredințați
că miza fundamentală a vieții noastre este una spirituală, fără legătură cu
inepta ambiție a progresului material. În mod evident, această poziționare a
noastră nu înseamnă că suntem împotriva căutării firești a bunăstării de către
fiecare persoană, dar respingem idolatria banului, considerînd cîștigul
material un mijloc, nu un scop în sine.
A.U.R.
acceptă progresul care vine în prelungirea unor reflexe de conduită pe care
le-am moștenit de la predecesori. Etica noastră se hrănește din etosul
generozității, potrivit apoftegemei creștine: „dăruind vei dobîndi ”.
A.U.R.
afirmă ierarhia valorică şi respinge aprioric orice aplatizare
în numele egalităţii. Concepţia noastră este elitistă, nu populistă
şi nu demagogică. Credem în verticala valorilor, nu în orizontala lipsei de
valori. Credem într-o natură umană dată prin creaţie, ale
cărei trăsături de bază nu pot fi modificate prin inginerii sociale. În cele ce
urmează vom nuanţa aceste idei.
ÎMPREUNĂ
ÎN NUMELE LUI DUMNEZEU
Alianța
pentru Unirea Românilor este alcătuită din vorbitori de limba română atât din
interiorul, cât și din afara granițelor actuale ale țării. Credem că viitorul
nostru ca civilizație depinde de o nouă abordare față de românii din afara
granițelor. Nu putem și nu trebuie să vorbim de țară și de diaspora.
Există o
singură Românie, iar definiția ei primă o constituie oamenii, limba, cultura,
tradiția, trecutul istoric pe care îl împărtășim. Astfel, fie că trăim la Roma
sau Londra, în Cernăuți sau Chișinău, în Chilia sau Madrid, Ialoveni, Timoc,
Bruxelles, New York sau Tiraspol, suntem toți România și avem toți o
responsabilitate față de țară precum și dreptul de a participa la viața
politică de acasă.
Cel mai
important element inovator pe care îl aduce Alianța pentru Unirea Românilor în
sfera politicii românești îl constituie adoptarea unei strategii naționale,
comprehensivă și pe termen lung. Această strategie oferă stabilitate politică
și predictibilitate economică. Toate măsurile și reformele propuse vor fi
realizate în contextul acestei strategii și abordate din prisma unor dogme
politice tradiționale de dreapta, adaptate la realitățile sociale, economice și
geopolitice ale secolului XXI.
Fie că ne
place sau nu, proiectul nostru de țară e același ca acum 100 de ani, e același
ca acum 500 de ani. Reîntregirea. Unitatea teritorială, unitatea națională,
respectarea drepturilor fiecărui cetățean, indiferent de etnie, religie,
orientare, statut economic. Libertatea. Despre asta suntem noi românii, despre
asta am fost întotdeauna, despre libertate și unitate. Nu e nevoie de alt
brand, nu avem alt proiect de țară.
ROMÂNIA
ÎNSEAMNĂ SPERANȚĂ
Cel mai
important ţel în România actuală îl reprezintă schimbarea mentalității.
Judecând
prin prisma actualului context politic, mulți dintre noi consideră că poate
tocmai aici am eșuat, că această perpetuare sub forme noi, dar pe același fond,
a sistemului politic românesc de dinainte de ’90, are la bază tocmai neputinţa
majorității de a-și schimba mentalitatea. Sau mai bine zis, de a face acel pas,
crucial în dezvoltarea și supraviețuirea oricărei civilizații moderne, pasul de
la pretenție la responsabilitate, de la privilegiu la datorie,
de la subordonare la leadership.
Dar de la
protestele din ’89 și până la cele din august 2018, noi, românii, am făcut
acest pas de o mie de ori. L-au făcut ”huliganii” din ’90 în Piața
Universității și miile de oameni care au făurit Podurile de Flori la Prut și
Ilie Ilașcu la Tiraspol și Bojan Alexandrovic în Timoc. L-au făcut toți cei
care au participat la Marșul Unirii în 2018 în Chișinău și în București, cei
care au plecat din țară pentru șansa unei vieți mai bune și cei care au rămas
în țară în speranța unei vieți mai bune.
La nici 30
de ani de la sfârșitul uneia dintre cele mai întunecate ere din istoria
noastră, avem aproape două milioane de antreprenori, ne aflăm în top 10 la
nivel mondial ca număr de specialiști IT și le-am readus aminte europenilor,
într-o perioadă tumultoasă politic în care mulți par a fi uitat, ce
înseamnă spiritul civic și cum se apără o democrație și
un stat de drept..
Alianța
pentru Unirea Românilor s-a născut din convingerea că inițiativa civică și antreprenoriatul
politic sunt cel mai potrivit răspuns la situația politică și
economică din România. Mișcarea unionistă pune astfel bazele unei tradiții
politice moderne capabilă să asigure stabilitate și continuitate.
Existăm în
baza unei nestrămutate credințe în potențialul românesc - potențial
economic, politic, cultural, internațional.
Dorim să
construim, alături de celelalte forțe civice și politice autentice, o
altfel de Românie, o Românie demnă pe plan internațional
și îndeosebi în Europa, corectă în relaționarea statului cu
cetățenii și, mai ales, dreaptă în atitudinea față de trecutul
istoric, resursele și abilitățile noastre.
Nu construim
doar un partid. Succesul electoral nu constituie scopul acțiunii noastre, ci
unul dintre mijloacele prin care vrem să schimbăm din temelii sistemul politic
de la București și Chișinău, valorificînd pe deplin resursele noastre naturale,
culturale și mai ales umane. Doar așa putem îmbunătăți calitatea vieții
românilor și consolida statutul României pe plan internațional.
Au trecut
100 de ani de la Marea Unire, 30 de ani de la Revoluția Română și 12 ani de la
momentul aderării României la Uniunea Europeană. Trecutul ne obligă la
învățarea lecțiilor și la stabilirea direcției în care ne îndreptăm. Zilnic
vedem cum interesele mărunte generează un destin mediocru.
Toți ne
dorim să redăm României demnitatea pe scena internațională și, mai ales, în
Europa.
Toți ne
dorim un stat mai mare, mai puternic din punct de vedere economic.
Toți ne
dorim restabilirea corectitudinii în relaționarea cu românii, oriunde s-ar afla
ei, la București, în Covasna, la Chișinău, în Timoc sau Cernăuți, la Roma sau
Madrid.
Toți ne
dorim, dincolo de mecanismele birocratice, un raport mai solid și reciproc
avantajos cu partenerii externi.
Ne dorim o
Românie Mare în Europa.
România Mare
în Europa nu înseamnă doar reîntregirea națională. Înseamnă participarea
semnificativă la modelarea viitorului proiectului european.
România Mare
în Europa nu e doar un slogan de campanie, e prima strategie concretă de
poziționare politică externă, de imagine, de prezentare și de promovare a
intereselor naționale în contextul european.
Unionismul
nu e doar despre reunirea Republicii Moldova cu România. E despre unitate ca
spirit al generației noastre. Unitate între oameni, sate, orașe, regiuni,
unitate între români, oriunde ar fi ei. Reîntregirea pașnică și democratică a
țării nu poate reuși decât în parametrii acestei unități naționale.
De la
comunitățile istorice de români, diaspora vorbitoare de limba română și până la
minoritățile naționale care trăiesc pe teritoriul României și al Republicii
Moldova, nu lăsăm pe nimeni în urmă. Fiecare cetăţean al României și al
Republicii Moldova contează. Doar ridicându-ne unii pe alții putem, împreună,
să ridicăm o țară!
Dar de ce am
vorbi azi despre unire, când noi n-avem destule spitale sau școli nici de o
parte, nici de alta a Prutului; când și la Chișinău și la București domnește
fărădelegea, nepotismul și jaful anti-național ? De ce am vorbi despre unire
când în România peste 40% dintre copii riscă sărăcia și excluziunea socială,
iar Republica Moldova continuă să rămână și în 2020 cel mai sărac stat din
Europa?
De ce ne-ar
interesa soarta comunității românești din Ucraina sau Serbia când încă există
români discriminați în propria țară?
Unirea nu
contravine luptei anti-corupție și nici dezvoltarii și stabilității economice
și politice. Dimpotrivă. Întregirea națională vine să așeze lupta românilor de
pe ambele maluri ale Prutului pentru un trai mai bun, pe făgașul istoric al
civilizației noastre, făgaș de la care am deraiat din pricina ocupațiilor
străine și pe alocuri a celor domestice.
Unirea celor
două state constituie nu doar un act firesc de reparaţie istorică, ci şi un act
de dreptate economică. Unirea celor două economii va accelera investiţiile
masive, ajungând ca, odată reunificată ţara, noua Românie să devină una dintre
primele 40 de economii ale lumii. O Românie reîntregită ar progresa în ceea ce
priveşte forţa de muncă, investiţiile, industria textilă şi alimentară,
suprafaţa agricolă şi potenţialul turistic. Unirea înseamnă bunăstare pentru
cetățenii ambelor state. O economie mai mare înseamnă creșterea consistentă a
oportunităților de trai mai bun pentru populația de pe cele două maluri de
Prut.
Mișcarea
unionistă înseamnă mult mai mult decât reunirea teritorială a României și
Republicii Moldova. Unionismul trebuie să constituie mentalitatea și abordarea
ideologică, filozofică, istorică a următorului secol de Românie modernă.
Un element
comun al guvernărilor de până acum e urmărirea succesului electoral prin
politici de dezbinare. Am ajuns să trăim într-o societate măcinată de ură și
lipsită, în mare parte, de speranță. Suntem martori ai unor procese de
dezbinare nu numai la nivel național, ci și european. Soluția: Unirea.
Doar uniți,
putem construi o țară mai bună pentru cei ce urmează. Unionismul începe cu
înțelegerea și respectul pe care ni le acordăm unul altuia, indiferent de
opinii politice sau religioase, și continuă cu o mult mai strânsă cooperare la
nivel regional. Moldoveni, ardeleni, olteni, munteni, bănățeni - suntem toți
români și europeni. Reîntregirea pașnică și democratică a țării nu poate reuși
decât în parametrii acestei unități naționale de gândire și simțire.
Românii care
s-au stabilit în ultimele două decenii în Uniunea Europeană nu sunt imigranți.
Sunt cetățeni ai Uniunii Europene care acționează în baza drepturilor pe care
le implică acest statut.
Românii care
trăiesc în comunitățile istorice nu sunt mai puțin români decât cei din
interiorul granițelor. Sunt români care-și asumă obligațiile cetățeniei
statelor în care trăiesc astăzi și care își cer și drepturile aferente,
îndeosebi dreptul la propria limbă, cultură, religie și istorie.
Nu există
diaspora și țara, capitala și provincia, cei de-o parte și cei de alta a
Prutului.
Există o singură mare comunitate românească, care poate mai mult și mai bine
doar împreună.
Nu trebuie
să existe o Europă de Vest și o Europă de Est, membrele fondatoare ale Uniunii
Europene și cele nou integrate. Trebuie să existe o singură Uniune care poate
supraviețui și se poate dezvolta doar în baza unității politice, a
tratamentului egal și corect, a asumării adevărului istoric.
Asta vrea
mișcarea unionistă, asta urmărește Alianța pentru Unirea Românilor: o Românie
mare, din toate punctele de vedere, într-o Europă unită.
OBIECTIVE
- Asumarea reunirii cu Republica
Moldova ca proiect de țară și prioritate în strategia națională și
europeană de securitate, dezvoltarea regională și în consolidarea
flancului estic al NATO
- Libertate personală, religioasă,
economică, politică
- Stat de Drept, justiție
independentă și funcțională
- Egalitate în fața legii
- Egalitate de șanse
- Transparență, meritocrație și
responsabilitate
- Un aparat instituțional
simplificat, depolitizat, eficient, bazat pe competențe
- Acces liber și egal la vot
pentru toți cetățenii români indiferent unde se află
- Guvernare eficientă, atât la
nivel național cât și european, în baza unei strânse cooperări între
sectorul public, privat și inițiativele civice
- Economie de piață liberă
- Respect pentru proprietate, care
este inviolabilă
- Presă liberă, nu aservită
- Cetățenie activă
- Protejarea, promovarea și
exploatarea sustenabilă a resurselor naționale de la patrimoniul natural
si cultural la resursele umane
- Promovarea și garantarea la
nivel european a drepturilor și libertăților celor peste 10 milioane de
români din afara granițelor în spiritul reciprocității și a unei cât mai
strânse cooperări între statele membre și partenere UE.
PRINCIPII
- Principiul unionist. Înțelegem
să acționăm numai în unitate, căutând armonia și eficiența în slujirea
binelui comun, în pofida tuturor slăbiciunilor personale și provocărilor
comunitare de care, fără îndoială, nu vom fi scutiți.
Numai uniți, într-o frăție deplină, putem face din nou
România Mare – atât în sens geografic, ca stat în granițele din timpul Regelui
Ferdinand I, cât și în sens geopolitic, de forță respectată
în Europa și în lume. Unirea face puterea!
- Principiul personalist. Persoana
este unică, dar își afirmă unicitatea doar în relație cu alte persoane,
structura firii umane fiind prin excelență una a comuniunii.
Comuniunea este împărtășire, opusă masificării (reducerii
la un numitor comun, la un număr) și, în egală măsură, individualismului.
Viața – încă din momentul conceperii –, libertatea și
demnitatea oricărei persoane sînt sacrosante.
- Principiul proprietății private. Proprietatea privată este
o condiție esențială a libertății persoanei. A fi stăpîn peste o casă, o
bucată de pămînt, o întreprindere te pune în postura de a putea alege și,
implicit, de a-ți asuma responsabilități. De aceea, proprietatea este
inalienabilă. A încălca sau răpi proprietatea cuiva este o crimă.
- Principiul recursului
la tradiție. Tradiția este moștenirea spirituală vie și creatoare
a unui popor. Altfel spus, tradiția nu este obiect de muzeu sau prilej de
idolatrie, ci acumulare de experiențe, îndreptar de viață și instrument de
acțiune în prezent.
- Principiul raportării
la realitatea specifică. Pentru a fi în folosul persoanei și al
comunității, orice act politic este condiționat de raportarea lui corectă
la realitatea specifică. Realismul este propriu creștinului și omului de
dreapta, în contra ingineriei sociale – de factură stîngistă –, care
ignoră realitatea și imaginează utopii, inevitabil distructive.
- Principiul
meritocratic. Meritocrația înseamnă accesul la poziții sociale și
de prestigiu pe baza meritelor personale. Inteligența, competența,
calitățile morale și efortul depus pentru scopurile comune sînt cele în
virtutea cărora membrii mișcării noastre vor căpăta responsabilități în
organizație și funcții și demnități în stat.
- Principiul spiritului
de sacrificiu. Capacitatea de dăruire a unei persoane dă măsura
dragostei sale. Cu cît jertfești mai mult pentru altul, pentru un crez,
pentru binele comun, cu atît dovedești o iubire mai mare. Fără sacrificii
nu se construiește nimic durabil. Iar fără dragoste, nu există spirit de
sacrificiu.
PRIORITĂŢI
POZIȚIONAREA
ROMÂNIEI CA LIDER AL EUROPEI CENTRALE ȘI DE EST ÎN UNIUNEA EUROPEANĂ
Apartenența
la Uniunea Europeană constituie dimensiunea principală a politicii externe a
României. Actuala conjunctură politică europeană reprezintă o șansă
extraordinară pentru țara noastră de a deveni lider economic, lider de opinie
și principal partener al proiectului european în Europa Centrală și de Est.
Viitorul țării noastre este strâns legat de viitorul Uniunii Europene. Tocmai
de aceea este foarte important ca România să participe activ la reconfigurarea
proiectului european, prevăzută de Bruxelles în viitorul apropiat.
Mai mult
decât atât, doar prin consolidarea unei poziții de lider în Uniunea Europeană,
România poate promova activ principiile suveranității naționale și
ale strânsei cooperări între state, principii care trebuie să
definească apartenența noastră la Uniunea Europeană.
Susținerea
efortului european de sporire a cooperării în domeniul apărării;
- Asumarea integrării Republicii
Moldova în Uniunea Europeană și a reunirii cu România ca drumuri
convergente și sprijinirea parcursului european al statelor
Parteneriatului Estic;
- Poziționarea României ca lider
european în promovarea și conservarea patrimoniului natural, în
agricultura bio și dezvoltarea industriilor verzi;
- Poziționarea României ca lider
european în cercetare și inovare, în special în IT, unde România are o
șansă reală de a deveni un lider regional în domeniu.
ASUMAREA
REUNIRII CU BASARABIA
Alianța
pentru Unirea Românilor respectă statutul actual al Republicii Moldova,
urmărește relații cât mai strânse între cele două state și sprijină
necondiționat integrarea Moldovei în Uniunea Europeană, posibilă prin
unire.
Unirea cu
Republica Moldova este unul dintre principalele obiective pe termen lung pe
care și le asumă Alianța pentru Unirea Românilor. Reunificarea nu este doar
o datorie față de frații noștri de peste Prut, un act
firesc, legitim al poporului român, ci și o cale de dezvoltare economică
și afirmare pe plan internațional. În lupta pentru
îndeplinirea obiectivului unirii, Alianța pentru Unirea Românilor propune:
- Sprijinirea inițiativelor civice
dezvoltate în acest sens;
- Eliminarea taxelor consulare,
simplificarea și accelerarea procesului de acordare a cetățeniei române
locuitorilor din Republica Moldova;
- Dezvoltarea și integrarea
treptată a infrastructurilor de ordin economic, energetic și politic,
existente la nivelul celor două state;
- Stimularea schimburilor
culturale, a procesului de înfrățire între localități, școli, universități
ș.a.m.d.;
- Sprijinirea studenților
basarabeni din România și facilitarea accesului tinerilor basarabeni la
cursurile universitare și postuniversitare din România;
- Organizarea unui referendum în
viitorul apropiat cu privire la reunificare.
- REFORMAREA SISTEMULUI DE
EDUCAȚIE ȘI DEPOLITIZAREA APARATULUI ADMINISTRATIV
Proiectul
nostru pentru România se bazează în primul rând pe educație și meritocrație. Nu
există vreo mare soluție care să rezolve peste noapte ecuația românească a
anului 2020 și nici vreun mesia politic care să ne scape de corupție, sărăcie
și spitale infecte.
Orice
progres economic substanțial este rezultatul unor măsuri de lungă durată, al
unei continuități și coerențe politice. Iar cel mai important factor care duce
la dezvoltarea economică pe termen lung rămâne educația. Calitatea,
accesibilitatea și modernizarea sistemului de învățământ preuniversitar și
universitar constituie o prioritate pentru Alianța pentru Unirea Românilor.
E
inacceptabil ca în România mileniului trei renovarea toaletelor din școli să
constituie o noutate sau un motiv de mândrie pentru autoritățile locale. E
inacceptabil că încă avem copii în zonele rurale care parcurg kilometri întregi
pe jos în fiecare zi pentru a beneficia de educație. E inacceptabil să avem
studenți care abandonează cursurile universitare pentru că nu-și permit
costurile de întreținere și e inacceptabil să nu avem o strategie națională de
predare a limbii, istoriei și culturii române în comunitățile care trăiesc în
afara granițelor țării.
Mai mult
decât atât, e necesară o modernizare a curriculei școlare care să reflecte
dezvoltarea și adaptarea societății românești la realitățile secolului nostru.
De la istoria românilor, educație civică, politică și economică până la
abordarea fenomenului “știrilor false”, viitoarea generație trebuie să fie mai
corect informată și mai bine pregătită decât noi.
Asta nu
înseamnă că România duce lipsă de oameni decenți, de oameni pregătiți. Impasul
nostru principal se reflectă cel mai bine la nivel instituțional, unde cei mai
buni, mai pregătiți sau mai potriviți pentru o anumită poziție ajung rareori să
o ocupe. De la administrație la serviciul diplomatic, la spitale și
universități de stat, meritocrația nu funcționează în majoritatea cazurilor.
Depolitizarea
și cultivarea unui sistem transparent și meritocratic în sectorul public e cel
mai important pas către o funcționare eficientă, profesionistă a instituției
statului în general și către aplicarea cu succes a programului de guvernare în
particular.
În baza
acestor două principii esențiale, educație și meritocrație, Alianța pentru
Unirea Românilor propune adoptarea unei strategii de țară pe termen lung care
se bazează pe o reală cooperare între sectorul public, privat și inițiativele
civice.
PREVENIREA
UNEI CATASTROFE DEMOGRAFICE
Declinul
demografic este probabil cea mai critică problemă cu care ne confruntăm în
momentul de față. România are a doua cea mai mare creștere a diasporei unei
țări, după Siria. În același timp, România este statul UE cu cea mai mare
mortalitate infantilă, care cheltuie cel mai puțin pentru sănătatea și educația
populației.
O scădere
dramatică a populației va duce pe termen mediu și lung la un declin economic,
prin diminuarea resurselor umane și a potențialului inovator al comunității.
Există trei factori mari care ne-au adus în situația de față.
1.
COLAPSUL SISTEMULUI DE SĂNĂTATE ROMÂNESC
România se
află pe ultimul loc în Uniunea Europeană în privința modului în care sistemul
nostru medical își tratează pacienții, atât din punct de vedere al calității
actului medical, cât și al costurilor și rentabilității. Sistemul sanitar din
România este caracterizat prin utilizarea ineficientă a resurselor publice și
finanțare scăzută.
Dacă
situația tragică din sistemul de sănătate românesc nu e o surpriză pentru
nimeni, uimitor rămâne faptul că, până acum, diferite guverne nu au fost
capabile să aplice în mod coerent și consecvent măsuri simple menite să reducă
risipa financiară și corupția instituțională din sistemul de sănătate.
Alianța
pentru Unirea Românilor consideră posibilă reformarea sistemului medical în
două etape.
Stabilizarea
temporară prin:
- creșterea bugetului alocat
pentru sănătate;
- încurajarea asistenței
ambulatorii în defavoarea îngrijirii intraspitalicești ca măsură rapidă de
reducere a risipei financiare din sistem;
- asigurarea transparenței totale
în managementul spitalelor de la utilizarea fondurilor disponibile și până
la selectarea managerilor de spitale.
În cea de-a doua
etapă, e nevoie de stabilirea unui plan de reforme pe termen lung care să
implice consultări publice și să beneficieze de expertiza unui consorțiu
național de medici, profesori și manageri de spitale, precum și asociații
reprezentative pentru pacienți.
În acest
context, Alianța pentru Unirea Românilor consideră esențială dezbaterea
internă. Având în vedere că nu există niciun sistem care să furnizeze asistență
medicală cu un raport costuri-eficiență de invidiat, trebuie să încetăm să
copiem alte state și să analizăm la modul serios, pentru prima dată din ’89, ce
tip de sistem de sănătate e cel mai compatibil cu economia, mentalitatea și
necesitățile noastre principale.
Astfel,
Alianța pentru Unirea Românilor susține:
- redirecționarea discuției de la
structura sistemului de sănătate la rezultate;
- punerea accentului pe prevenire
și educație pentru sănătate;
- introducerea asigurărilor
private complementare într-un cadru legal bine definit care să prevină
apariția unor probleme de echitate;
- exploatarea la maxim a noilor
tehnologii existente, nu numai în privința aparaturii medicale, ci și a
dezvoltării sistemului național de urgență integrat;
- extinderea serviciilor de
telemedicină și extinderea utilizării de soluții IT în sănătate.
2.
MORTALITATEA INFANTILĂ, CREȘTEREA RATEI AVORTURILOR ȘI A ABANDONULUI
Nu numai că
rata mortalității infantile este de două ori mai mare în România decât în
Uniunea Europeană, dar avem și cel mai mare procent de mame cu vârsta între 10
și 17 ani și cea mai ridicată rată de avort din Europa. Totodată, România este
țara din Uniunea Europeană cu cei mai mulți copii abandonați.
Dacă
viitorul nostru depinde de următoarea generație, viitorul nu arată bine deloc.
Dincolo de problemele sociale și economice care derivă din scăderea populației,
statisticile de mai sus indică probleme grave în ceea ce privește educația
sexuală în rândul adolescenților și sprijinul medical, terapeutic și financiar
disponibil populației de sex feminin din România și cu precădere adolescentelor
și tinerelor din medii defavorizate, precum și mamelor singure.
Alianța
pentru Unirea Românilor consideră posibilă scăderea ratei
mortalității
infantile, a avortului și abandonului până în 2030 prin:
- lansarea unei campanii naționale
de informare, educare și finanțare pentru bunăstarea copilului alături de
toate organizațiile în domeniu interesate, cu susținerea sectorului
privat;
- investiții în dotarea
maternităților din țară;
- instituirea unui program de
educație sexuală în rândul adolescenților, dar și de educație pentru
sănătate dedicat femeilor însărcinate;
- sporirea sprijinului medical,
terapeutic și financiar acordat tinerelor mame și mamelor singure;
- eliminarea treptată, dar totală
a instituționalizării copiilor abandonați în favoarea caselor de copii de
tip familial.
3.
EMIGRAREA
Conform
ultimelor cifre, avem aproape 5 milioane de români plecați la muncă în
străinătate sau stabiliți definitiv acolo. Știm cu toții că acest fenomen e
responsabil pentru mulți copii care cresc fără unul sau ambii părinți, pentru o
lipsă a forței de muncă care se face deja simțită în anumite zone din țară, dar
și pentru pierderea unui mare potențial uman în multe domenii, mai ales în
cercetare și inovație. Și totuși, pe fondul acestui fenomen, România a
beneficiat în ultimii 10 ani de peste 50 miliarde de euro, banii trimiși acasă
de românii care muncesc afară, cifră care depășește nivelul investițiilor
străine din aceeași perioadă. Tot în acest context, românii au avut ocazia să
povestească lumii despre noi, câteodată în mod direct, de cele mai multe ori în
mod indirect, prin conștiinciozitatea lor, prin stoicism,
prin lucrul bine făcut – în fabrici, în universități, în
spitale, în corporații, îngrijind bătrâni, făcând curățenie sau culegând
căpșuni. Majoritatea celor care au plecat, au plecat pentru a munci, iar
prin decența și demnitatea lor au contribuit
la crearea unei alte imagini pentru România în străinătate, una mai bună, mai
reală, mai caldă.
Dreptul
românilor de a călători, studia și munci în Uniunea Europeană e unul firesc,
iar contactul direct cu cetățenii altor state membre UE este în mare parte unul
benefic pentru imaginea României.
Alianța
pentru Unirea Românilor consideră că soluția la fenomenul
emigrării
constă în:
- încurajarea emigrării ca fenomen
temporar și nu definitiv;
- sprijinirea din punct de vedere
administrativ și logistic a restabilirii românilor în țară;
- păstrarea legăturii cu
comunitățile românești din străinătate, acordându-le aceleași drepturi,
îndeosebi electorale, și sprijin în păstrarea identității culturale și
lingvistice, dar și în exercitarea propriilor drepturi ca cetățeni ai
Uniunii Europene, oriunde s-ar afla în UE.
GRIJA
PENTRU FAMILIE
În legătură
cu punctul de program de mai sus, dar nu numai, una dintre preocupările majore
ale Alianței pentru Unirea Românilor este și va fi cea pentru familie. Fără
familie nu există viitor. Înainte de orice măsură privind sănătatea populației
trebuie să ne îngrijim ca în România să se mai nască români, iar acest lucru
este posibil și mai cu seamă de dorit să se petreacă în familii.
Familia, întemeiată pe căsătoria dintre un bărbat și o femeie, este singura
relație interumană care asigură mediul propice nașterii, creșterii și educării
generațiilor viitoare. Ca instituție fundamentală a societății, familia asigură
continuitatea poporului român și transferul valorilor și tradițiilor românești.
Așadar,
propunem cinci măsuri prioritare în favoare familiei:
1.
Promovarea culturii familiale
În ce
constă măsura:
- Campanii de cunoaștere și
celebrare a zilelor dedicate familiei,
- Introducerea, în sistemul de
învățământ public și privat ori în afara acestuia, de cursuri ori programe
de consiliere privind viața familială, istoria familiei, cultura familiei
tradiționale românești.
- Consiliere și asistare a
familiilor aflate în criză, prin care să fie combătute
deresponsabilizarea, alienarea, dezintegrarea familială.
2.
Creșterea calității locuirii familiale
În ce
constă măsura:
- Proiectarea standardelor de
calitate a locuirii familiale conform specificului culturii familiale.
- Elaborarea unei strategii de
dezvoltare a construcției de locuințe prin care resursele să fie
direcționate către gospodăriile/familiile care au cea mai mare nevoie de
ele (tineri, familii cu resurse materiale insuficiente).
- Extinderea fondului de locuințe
sociale destinate familiilor cu resurse insuficiente.
- Încurajarea locuirii rurale și
valorificarea locuințelor abandonate (inclusiv ca locuințe de vacanță
destinate familiilor cu copii sau familiilor cu/de pensionari).
3.
Armonizarea vieții de familie cu viața profesională
În ce
constă măsura:
- Adoptarea unor politici publice
de conciliere a vieții de familie și viața profesională.
- Stimularea angajării adulților
întreținători de familii, prin asigurarea de facilități angajatorilor,
după celor oferite companiilor care operează în zone defavorizate.
- Creșterea și diversificarea
facilităților/serviciilor oferite familiilor angajaților (învoiri din
motive familiale, facilități pentru mame, pentru îngrijirea copiilor – de
tip asistență financiară, grădinițe, muncă la domiciliu etc.)
- Încurajarea contractelor de
muncă cu timp flexibil și a tele-muncii pentru părinți, mai ales pentru
mame
4.
Promovarea sănătății familiei
În ce
constă măsura
- Sprijinirea administrativă a
activității medicilor de familie.
- Promovarea alimentației
familiale sănătoase.
- Reducerea expunerii publicului
la campanii publicitare care promovează comportamente nesănătoase.
- Campanii de conștientizare a
pericolului bolilor psihice, mai ales ale celor care afectează copiii..
- Programe de asistență socială și
medicală a familiilor cu bătrâni și copii bolnavi.
5.
Încurajarea inițiativelor și activităților economice familiale
În ce
constă măsura
- Refacerea capacității economice
a familiei prin: stimularea producției și serviciilor familiale
- Încurajarea proprietății
familiale (reducerea impozitelor pe venit și pe proprietăți ale cuplurilor
căsătorite, pentru prima proprietate sau pentru proprietățile din mediul
rural, cursuri/servicii online de consiliere în gestionarea
proprietăților).
- Stimularea creșterii veniturilor
familiale (creșterea deducerilor personale din impozitul pe venit pentru
persoanele aflate în întreținere sau continuarea reducerii impozitelor pe
venit pentru persoanele cu copii minori în întreținere, proporțional cu
numărul de copii, mărirea alocației pentru creșterea copilului,
proporțional cu rangul copilului, actualizarea oricărui sprijin financiar
în raport cu salariul minim pe economie).
- Includerea în sumele deductibile
din impozitul pe venit a unora din cheltuielile pentru servicii și bunuri
de consum de bază destinate creșterii și educării copiilor preșcolari.
- Creșterea la 5% a sumei maxime
redirecționabile din impozitul pe venitul persoanelor fizice către
persoanele juridice non-profit care oferă activități sportive, educative,
culturale etc. pentru copii.
- Monitorizarea apropierii
graduale a beneficiilor acordate familiilor din România (în prezent 1,32%
din PIB) de media europeană a acestor beneficii (în prezent 2,2% din PIB).
CONSOLIDAREA
STATULUI DE DREPT
Indiferent
de orientarea politică, în spațiul public există un consens cel puțin ciudat în
abordarea temelor de interes major. O pătură mică de privilegiați ai sistemului
țin departe de procesul de decizie marea parte a populației, iar rezultatele se
văd. Singura preocupare: păstrarea privilegiilor și a stării de fapt actuale.
Istoria
noastră serveste drept bază pentru a ne desprinde decisiv de trecutul comunist
și de a reforma profund instituțiile statului. Domnia legii, transparența,
consultările publice și pluritatea de opinii sunt bazele unui sistem cu
adevărat democratic, pe care clasa noastră politică le va tot încălca atât timp
cât nu vom avea pârghiile necesare să îi combatem. Prezența noastră activă în
sistemul politic național și european reprezintă o astfel de pârghie.
Destrămarea
blocului sovietic nu a dus la o restaurare a ordinii și valorilor noastre
istorice. Deși au existat condamnări formale, urmașii blocului comunist și
neocomunist conduc în continuare într-un mod netransparent, fără respect pentru
democrație și statul de drept. Pârghiile economice, administrative, mediatice
și politice sunt în mâna unui cerc privilegiat, închis oamenilor și grupurilor
cu principii și cauze profund morale.
Sistemul
mafiot este același și la București, și la Chișinău, neavând soluții pentru o
societate măcinată de lipsa de speranță, o societate ai cărei membri sunt
făcuți să se urască între ei. Deși aparent pluripartinic, pe temele majore
există un straniu consens între diferitele facțiuni ale sistemului.
Totodată,
subliniem că niciun proiect de țară, nicio reformă politică, nicio creștere a
salariilor, nicio investiție străină nu sunt de ajuns pentru a asigura viitorul
unui stat în care nu domnește legea. Astfel, realizarea obiectivelor mișcării
unioniste implică în mod firesc lupta împotriva jafului anti-național, lupta
pentru independența sistemului judiciar și egalitatea tuturor cetățenilor în
fața legii.
De la eșecul
absorbției fondurilor europene până la situația dramatică de la Roșia Montană,
sistemul actual, corupt și incompetent, nici nu e interesat, nici nu e capabil
să gestioneze eficient tot ceea ce înseamnă capital românesc – economic,
social, cultural, natural.
E timpul să
revenim la normal prin: consultări publice, depolitizarea administraţiei
publice, consolidarea, în baza istoriei noastre și a Proclamației de la Timișoara,
a unui sistem politic modern, capabil să asigure dezvoltare și stabilitate
economică și politică pe ambele maluri ale Prutului, încurajarea inițiativei
civice, a antreprenoriatului politic, edificarea statului de drept, a economiei
de piață liberă și asumării unei poziții de leadership în cadrul familiei
euro-atlantice.
Alianța
pentru Unirea Românilor susține consolidarea statului de drept prin:
- asigurarea continuității și a
dezvoltării Departamentului Național Anticorupție;
- recuperarea prejudiciilor
produse statului prin fapte de corupție;
- revizuirea și îmbunătățirea
legislației deficitare în domeniu numai în contextul unei ample dezbateri
publice, a consultării experților în domeniu, a tuturor forțelor
parlamentare și mai ales a sistemului judiciar;
- depolitizarea administrației
publice;
- promovarea educației juridice și
a unei culturi a integrității și corectitudinii în viața publică.
STIMULAREA
MEDIULUI DE AFACERI DIN ROMÂNIA
Implicarea
excesivă a statului, sistemul bancar de tip oligopol, monopolurile energetice
și din utilități, corupția din spatele licitațiilor publice și a
parteneriatelor public-private, coroborate cu instabilitatea politică și
corupția instituționalizată, sperie, în loc să atragă investițiile străine. Mai
mult decât atât, îi determină pe o bună parte dintre actualii sau potențialii
noștri antreprenori să părăsească țara în căutarea unui mediu economic mult mai
atractiv.
- Statul trebuie să fie mai puțin
un jucător activ în economia de piață și mai mult observator și arbitru.
- Doar prin dereglementare,
transparență și schimbarea sistemului politic, România poate înlocui «
capitalismul de cumetrie » cu o economie de piață liberă, cu un mediu de
afaceri performant.
- Simplificarea și standardizarea
taxelor;
- Scăderea impozitelor pentru investitori;
- Dezvoltarea infrastructurii;
- Gestionarea eficientă a
fondurilor europene.
CONSERVAREA,
PROMOVAREA ȘI VALORIFICAREA VALORILOR, RESURSELOR ȘI PATRIMONIULUI ROMÂNESC –
NATURAL, MATERIAL ȘI IMATERIAL
Ultimele
păduri virgine din Europa, cea mai mare producție de miere organică, cea mai
mare populație de urși bruni din Europa… Patrimoniul natural și cultural este
punctul unic de promovare cu succes al României pe plan internațional.
Bineînțeles, în spatele “succesului” nostru în conservarea unor bogății
naturale și păstrarea unor tradiții ancestrale, care au
dispărut de mult în restul Uniunii Europene, se află și elementul “sărăciei”,
lipsa de dezvoltare sau dezvoltarea mult mai lentă decât în Vestul Europei.
Însă, acest dezavantaj prezintă și un mare capital economic și de
imagine care trebuie valorificat și exploatat în mod sustenabil prin
intermediul turismului și al agriculturii bio.
- Investiții în reabilitarea și
valorificarea patrimoniului cultural și instituirea unui sistem de
intervenții de urgență în cazul siturilor de patrimoniu aflate în punct de
colaps;
- Protejarea patrimoniului natural
și valorificarea sa prin dezvoltarea turistică a regiunilor în cauză;
- Reglementarea vânzărilor de
teren agricol pentru investitorii străini cu scopul de a preveni
distrugerea patrimoniului natural și de a evita practici economice
agresive pentru agricultura familială sau economia locală;
- Încurajarea și sprijinirea
tinerilor antreprenori în domeniul agricol și îndeosebi agricultura bio;
- Utilizarea la maxim a fondurilor
europene disponibile pentru cercetare și inovare în agricultură;
- Sprijinirea autorităților locale
și ONG-urilor în obținerea de fonduri europene pentru promovarea și
conservarea patrimoniului material și imaterial;
- Promovarea la nivel european a
intereselor sectorului agrar românesc în cadrul viitoarei revizuiri a
Politicii Agricole Comune: convergența plăților directe pe suprafață post
2020, accesul la piață a fermelor mici și mijlocii, asocierea fermierilor,
educația vocațională agricolă.
PROTEJAREA
DREPTURILOR ROMÂNILOR DE PRETUTINDENI ȘI VALORIFICAREA POTENȚIALULUI LOR
STRATEGIC
Deși
politica României în protejarea drepturilor minorităților aflate pe teritoriul
său este recunoscută ca fiind printre cele mai avansate din Europa,
reciprocitatea absolut necesară a tratamentului pentru comunitățile românești
din afara granițelor este în continuă degradare în state precum Serbia,
Ucraina, Bulgaria, Republica Moldova, Albania, Grecia, Croația, Ungaria.
Mai mult
decât atât, noua diasporă românească din Uniunea Europeană se confruntă și
acum, la 13 ani de la integrare, cu discriminare la nivel instituțional sau
individual, nu numai în cadrul noului stat reședință, ci și din punct de vedere
al drepturilor și sprijinului garantate de statul român.
Momentan, nu
avem o strategie coerentă pentru cei peste 10 milioane de români care trăiesc
în afara granițelor si care se confruntă cu încălcări grave ale drepturilor
omului garantate la nivel național, european și internațional: de la numărul
mare de cetățeni români care au fost împiedicați să voteze la alegerile din
2014 și 2019 la propunerea actualului cancelar austriac Sebastian Kurz de a
reduce indemnizațiile pentru copiii românilor din Austria, la demersurile autorităților
de la Kiev de a elimina învățământul românesc din Ucraina, la interzicerea
dreptului românilor din Timocul sârbesc la propria limbă, cultură și religie,
la nerecunoașterea ca minoritate națională a celor 160.000 de români din
Bulgaria și a aromânilor din Grecia și până la atacurile comise împotriva
mișcării unioniste de către regimul de la Chișinău.
1.
ROMÂNII ÎN UNIUNEA EUROPEANĂ: CETĂȚENI EUROPENI CU DREPTURI DEPLINE, NU
IMIGRANȚI
Prima
noastră datorie față de românii din alte state ale Uniunii Europene este aceea
de a le proteja drepturile și libertățile deținute în calitate de cetățeni
europeni și de a sprijini eforturile acestora de păstrare a identității
culturale și lingvistice.
În același
timp, unul din interesele principale ale României în plan european trebuie să
îl constituie valorificarea și protejarea resursei extraordinare pe care o
reprezintă diaspora românească, comună României și Republicii Moldova, prin
revenirea acesteia într-o țară mai mare, mai puternică, atractivă din punct de
vedere economic, social și politic, care se bucură de stabilitate socială și
viziune politică.
2.
OPRIREA ETNOCIDULUI COMUNITĂȚILOR ISTORICE ROMÂNEȘTI
România este
și dincolo de granițele ei administrative. Fie că vorbim de comunitățile
istorice din Ucraina, Serbia, Bulgaria, Ungaria sau alte țări din Peninsula
Balcanică (Albania, Macedonia de Nord, Grecia, de exemplu), în alte regiuni din
fosta Rusie Sovietică, sau Europa Centrală, vocea românilor din aceste state nu
este auzită în forurile europene decizionale. Doar pentru că mulți dintre
etnicii români din statele învecinate nu dețin cetățenia română astfel încât să
conteze în ecuațiile electorale, aceștia nu intră în calculul politic și
încrederea lor în România scade de la o zi la alta.
Comunitățile
românești din vecinătatea României și Balcani reprezintă un potenţial strategic
deosebit de important pentru România, ca punte de legătură cu statele de
cetăţenie/rezidenţă, iar capitalul uman, economic, cultural şi de imagine pe
care aceste comunităţi româneşti îl au trebuie valorificat la maxim.
Aproximativ
6 milioane de români, atât cât reprezintă aceste comunități românești invocate,
nu beneficiază de statutul de minoritate națională în statele ai căror cetățeni
fideli sunt și, implicit, de drepturile aferente. În cea mai mare parte dintre
comunități, școlile în limba maternă le sunt desființate, nu beneficiază de
mass-media, serviciu religios în limba maternă sau reprezentare la nivelul
administrațiilor publice. Nu peste mult timp, la scara istoriei, fără a acționa
corespunzător, aceste comunități vor dispărea cu totul.
De aceea,
scopul nostru este de a contribui nemijlocit și de a veghea la respectarea
standardelor europene și internaționale ale statelor de reședință ale acestor
comunități în ceea ce privește garantarea, respectarea și asigurarea
drepturilor omului și persoanelor aparținând minorităților lingvistice,
naționale sau etnice, și transpunerea lor în practică.
Pledăm
pentru asigurarea mijloacelor necesare păstrării identității naționale pe baza
criteriului reciprocității, monitorizarea respectării și implementării
legislației naționale și internaționale privind situația minorităților
naționale din statele învecinate, inventarierea situațiilor de încălcare de
către statele în care avem comunități istorice românești a drepturilor naționale
ale acestora, informarea și solicitarea, la nivel european de mecanisme și
instrumente de rezolvare a acestor situații, precum și monitorizarea dialogului
dintre comunități și autoritățile de la București.
3.
ROMÂNII NU SUNT STRĂINI ÎN PROPRIA ȚARĂ
Mai mult
decât oricând, apreciem că marea problemă a României contemporane este lipsa
unității. Abandonarea poporului român de către clasa politică se poate vedea cu
ochiul liber în centrul țării. Românii din județele Harghita, Covasna și Mureș
se află în dificultate culturală și identitară, iar prezentarea situației reale
a acestora la nivel național și european este o necesitate.
Astăzi,
românii din județele Harghita, Covasna și Mureș sunt nevoiți să își apere de
unii singuri drepturile identitare elementare din postura de victime ale unei
autonomii locale caracterizate, de cele mai multe ori, de politici publice care
urmăresc separatismul teritorial pe criterii etnice, segregarea etnică și, nu
de puține ori, cu conținut xenofob antiromânesc. Suntem convinși că, dincolo de
vorbele sforăitoare care pot satisface mândria celor care se îmbată cu apă
rece, comunitatea maghiară are multe de împărțit cu românii în ceea ce privește
sărăcia și necazurile zilei de mâine.
Încălcarea
drepturilor românilor din județele Harghita, Covasna și Mureș reprezintă o
încălcare a intereselor naționale ale poporului român.
Clasa
politică actuală și-a irosit în 30 de ani legitimitatea și, odată cu ea, a
risipit mare parte din coerența societății românești. Aceasta trebuie reunificată.
Este motivul pentru care credem în reașezarea administrației pe principiul
competenței și al demnității naționale.
CONCLUZIE
La lozinci
ne pricepem cu toții, mai ales cînd pozăm în salvatori providenţiali ai
patriei. Dacă A.U.R. vrea să joace un rol însemnat în viitorul României,
fiecare membru din A.U.R. trebuie să îndeplinească trei condiţii:
1) să aibă
acea stare de spirit pe care i-o dă certitudinea că slujeşte
unei cauze drepte, pentru a cărei atingere nu e nevoie să facă rău altora; dacă
va avea o asemenea stare de spirit, el va fi un vector de răspîndire prin
contagiune psihică, caz în care A.U.R. va tinde spre pragul unui fenomen de
masă;
2) să intre
în A.U.R.cu convingerea
că ultimul lucru pe care şi-l doreşte este să confirme deplorabila
părere pe care românii o au despre cei care fac politică, aceea că
toţi urmăresc un singur ţel: căpătuirea. Mesajul nostru către alegători este:
noi nu facem politică din calcul, din interes sau din poftă de parvenire, noi
facem politică din credinţă faţă de Dumnezeu şi din devoţiune faţă de
înaintaşi;
3) să aibă
ambiţia de a servi drept model de conduită pentru semenii cu
care are de-a face, iar pentru asta nu trebuie decît să respecte normele de
morală creștină.
Așa să ne
ajute Dumnezeu!
Vasile
Bouleanu .
I HAVE SWORN UPON THE ALTAR OF GOD ETERNAL HOSTILITY AGAINST EVERY FORM OF
TYRANNY OVER THE MIND OF MAN
Thomas Jefferson
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu