sâmbătă, 12 decembrie 2020

Ioan Miclău-Gepianu - DOSOFTEI – Mitropolitul Moldovei - PSALMUL – 29

 



 

DOSOFTEI – Mitropolitul Moldovei

-Preot, scriitor, poet, traducător-

(n.26/octombrie,1624 - d.13 decembrie,1693)

 

                            Motto:

”...Cunoaștem Doamne prietenii și

învață-mă să-mi iubesc dușmanii”.

ioan miclău-gepianu

 

 

PSALMUL – 29

 

 

~*~

 

Înălța-te-voi, Doamne, cu multă plecare,*

Că-mi trimiț sprejineală, de n-am lunecare.

Să n-aibă bucurie pizmașii de mine,

Doamne, Dumnezău svinte, că eu strig spre tine.

Că mă scoli de la boală și-m dai sănătate,

Și-m iei sufletul lesne de la greutate.

Tu mai scos de la iadul ce n-are lumină,

M-ai luat de la ceia ce pogoară-n tină.

Cîntaț Domnului, svinții, cîntaț să se știe,

Și-i spuneț mărturia într-a lui svinție.

Că svinția-sa Domnul scârba nu lățește,

Ce dă milă și viață cui se umilește.

Cine va vărsa lacrămi ș-a-nsăra cu jele,

L-va dezlega la zuă den toate greșele.

Ce eu zîceam în mine, când mă-mbogățîsă*

Că fără de sminteală m-va fi viața tinsă.

Și tu, Dumnezău svinte, mi-ai datu-mi putere,

De mi-au stătut frîmsețea fără de scădere.

Iară cînd ț-ai întorsu-ț fața ta cea svîntă,

Mi-au scăzut buiecia ș-am căzut la smîntă.

Și n-am de-acmu ce face, numai ce-oi striga-te,

Doamne, Dumnezău svinte, iartă-mi de păcate.

Că ce folos mi-a face sîngele cel mare,

De vreme ce-aș deșcinge să merg în pierzare.

Au doară poate spune țărna, să grăiască

De svînta-ț dereptate, să te povestească?

Auzit-mi-au Domnul și mi-au trimis milă,

Mi-au strânsu-mi slăbiciunea de mi-au datu-mi sîla.

Domnul spre bucurie mi-au întorsu-mi plânsul,

Zăblăul ce-mbrăcasăm m-au schimbat dintr-însul.

Și-mi fece veselie cu veșmânt de slavă,

Slava mea de cînte fără de zăbavă.

Că m-ai scos, Doamne svinte, de la umilință,

Binele tău l-voi spune în veci cu credință.

 

 

~*~

Bibliografie: Dosoftei –Opere vol. I – Versuri,

Editura Minerva – București, 1978, pag.67.

Am repectat întocmai dialectul autorului.

(Cartea este un dar primit de la Pr.Gheorghe Nemeș,

Oradea, la 18.06. 2001,  eu fiind în vizită la Oradea, gest

pentru care îi mulțumesc și azi).

***

Ioan Miclău-Gepianu

 

 






Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu