Controverse în Noua Zeelandă:
Profesori reputați resping
introducerea în programa școlară de științe a miturilor comunității indigene
Maori
ANALIZE • 9 DECEMBRIE 2021 •
ALEXANDRU STĂNESCU
Richard
Dawkins, profesor emerit la Universitatea Oxford din Marea Britanie, a adresat
o scrisoare Societății Regale de Științe din Noua Zeelanda în care critică
pasivitatea instituției față de introducerea în programa școlară de științe a
unor ”mituri” ale populației indigene maori, pe picior de egalitate cu
descoperirile științifice validate.
Scrisoarea
este ultima mișcare dintr-un scandal public generat de decizia autorităților
locale de a schimba programa școlară.
Anterior,
un grup de academicieni proeminenți de la Universitatea din Auckland a arătat
într-o scrisoare deschisă că toate cunoștințele despre comunitatea Maori sunt
doar mituri și „nu reprezintă știință”.
Poziția
profesorilor a generat controverse în Noua Zeelandă și a fost respinsă de mai
mulți oameni de știință, relatează nzherald.co.nz, Stuff nation.nz și Radio New
Zealand (RNZ).
Scrisoarea,
semnată de șapte profesori, a fost publicată în revista Listener, ca răspuns la
modificările propuse pentru programa școlară.
Aceste
schimbări sunt menite să pună mātauranga Māori (cunoașterea maori) la egalitate
cu alte tipuri de cunoștințe. Dar academicienii – din domenii precum științe
biologice, psihologie, filozofie și educație – au susținut că, deși
cunoștințele indigene contribuie la înțelegerea noastră a lumii, „sunt mult sub
ceea ce putem defini ca știință”.
Sursa foto: Unsplash / Meg Jerrard
„Mai
bine să ne asigurăm că toată lumea participă la întreprinderile științifice ale
lumii. Cunoașterea indigenă poate contribui într-adevăr la avansarea
cunoștințelor științifice în anumite moduri, dar nu este știință”.
Asociația
Oamenilor de Știință din Noua Zeelandă a fost „consternată” să vadă că valoarea
mātauranga Maori pentru știință este pusă la îndoială în mod public de către
academicieni proeminenți, iar scrisoarea a fost „respinsă complet” de către
Societatea Regală Te Apārangi.
La
rândul său, vice-rectorul de la Universitatea din Auckland, Dawn Freshwater, a
spus personalului că scrisoarea nu reprezintă punctul de vedere al
universității, iar unitatea de învățământ superior s-a distanțat de acele
afirmații.
Sursa foto: Pixabay / Makalu
A
provocat „răni considerabile și consternare” în rândul personalului și
studenților, a scris Freshwater luni într-un e-mail. „Deși cadrele universitare
sunt libere să-și exprime opiniile, vreau să precizez că nu reprezintă punctele
de vedere ale Universității din Auckland”, a spus Freshwater.
„Universitatea
are un respect profund pentru mātauranga Māori ca sistem de cunoștințe
distinctiv și valoros. Credem că mātauranga Māori și știința empirică
occidentală nu sunt în dezacord și nu trebuie să concureze. Sunt complementare
și au multe de învățat unele de la celălalte”, a mai scris vice-rectorul de la
Universitatea din Auckland.
Dr.
Daniel Hikuroa, geolog și lector superior în studii maori la Universitatea
Auckland, a spus că știința este atât „o metodă de generare a cunoștințelor,
cât și toate cunoștințele generate folosind această metodă”.
Sursa foto: Pixabay / falco
Unele
cunoștințe indigene – deși nu toate – au fost generate folosind metoda
științifică, așa că era în mod clar știință, a spus Hikuroa.
El a
arătat spre Māramataka – calendarul lunar maori – și cum este aplicat ca
știință.
„Prevestește
că lucrurile se vor întâmpla și continuă să se întâmple. Aceste cunoștințe sunt
precise. S-a ajuns la asta prin abordarea empirică. Faceți o observație, apoi
faceți o predicție și acea predicție devine realitate, apoi încorporați aceste
cunoștințe”, a afirmat Hikuroa.
O
mare parte din mātauranga Māori a fost generată folosind metoda științifică,
dar informațiile au fost codificate în conformitate cu o viziune asupra lumii
maori, a adăugat el.
Dr.
ecologist Tara McAllister a spus că, în timp ce scrisoarea și poziția lui
Freshwater a dovedit că este „un mare lider”, autorii scrisorii au ocupat, de
asemenea, funcții de conducere la universitate.
Ea a
respins „afirmația inexactă că tīpuna (n.r. – strămoșii mei) nu au făcut
știință”.
Sursa foto: Pixabay / Barni1
„După
cum spune Rangi Mataamua (n.r. – om de știință indigen), nu am navigat către
Aotearoa (n.r. – denumirea pentru Noua Zeelandă în limba maori) pe baza unor
mituri și legende. Nu am trăit cu succes în echilibru cu mediul fără știință.
Maori au fost primii oameni de știință din Aotearoa”, a spus McAllister.
Mātāmua este un astronom reputat și expert în maramataka.
Profesorul
de sociologie de la Universitatea Victoria din Wellington, Joanna Kidman a
declarat că este „cu adevărat deranjant faptul că știința occidentală pune la
îndoială cunoștințele indigene”.
„Nu
este productiv, nu promovează dezbaterea științifică”, a spus ea. „Maorii nu au
nevoie de știința occidentală pentru a susține sau autentifica sistemele
noastre de cunoștințe, care sunt vechi de secole – dar să o respingă fără a
înțelege… sugerează într-adevăr o lipsă de conștientizare și rigoare”, a
precizat Kidman.
Ea a
spus că acum este ceva obișnuit ca majoritatea comunităților indigene și
non-indigene să lucreze împreună pentru a rezolva „problemele cu adevărat mari
ale vremurilor noastre” – cum ar fi schimbările climatice, notează Kidman -,
iar autorii scrisorilor nu sunt reprezentativi pentru majoritatea oamenilor de
știință.
Sursa
foto: Wikipedia / DoD photo by Erin A. Kirk-Cuomo (Released) [Flickr /
Secretary of Defense]
https://www.g4media.ro/controverse-in-noua-zeelanda-profesori-reputati-resping-introducerea-in-programa-scolara-de-stiinte-a-miturilor-comunitatii-indigene-maori.html
Sursa: RADU GABRIELA
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu