Mircea
Eliade despre moda de a nu mai fi român
A apǎrut acum, de curând, o nouă modă
printre tinerii intelectuali și scriitori: a nu mai fi români, a regreta că
sunt români, a pune la îndoială existența unui specific național și chiar
posibilitatea inteligenței creatoare a elementului românesc. Să ne înțelegem
bine: tinerii aceștia nu depășesc naționalul pentru a simți și gândi valorile
universale; ei nu spun: „Nu mai sunt român, pentru că sunt înainte de toate om,
și cuget numai prin acest criteriu universal și etern”.
Tinerii aceștia nu disprețuiesc românismul pentru că sunt comuniști sau anarhiști, sau mai știu eu ce sectă social-universală. Nu. Ei, pur și simplu, regretă că sunt români și ar vrea să fie (o mărturisesc) orice altǎ nație de pe lume, chinezi, unguri, nemți, scandinavi, ruși, spanioli; orice, numai români – nu. S-au săturat până în gât de destinul acesta de a fi și a rămâne român. Și caută prin orice fel de argumentare (istorică, filozofică, literară) să demonstreze că românii sunt o rasă incapabilă de gândire, de eroism, de probleme filozofice, de creație artistică și așa mai departe.
Unul dintre ei se îndoiește demult de
realitatea unui neam românesc războinic, încât își propune să citească istoria
Imperiului Otoman a lui Hammer, ca să verifice dacă într-adevăr s-au luptat
vreodată românii cu turcii și i-au învins! Altul crede că orice creier care
contează în istoria și cultura „românească” nu e de origine română. Cantemir,
Kogălniceanu, Eminescu, Hașdeu, Conta, Maiorescu, Iorga, Pârvan etc. – toți,
dar absolut toți sunt străini. Sunt slavi, ovrei, armeni, nemți, orice; dar nu
pot fi români, românii nu pot crea, nu pot judeca; românii sunt deștepți, sunt
șmecheri, dar nu sunt nici gânditori, nici creatori.
Dacă le pronunți vreun nume despre care se
știe sigur că e românesc, au alte argumente. Este din Oltenia? Sânge sârbesc.
Este din Moldova? Moldova întreagă e slavizată. Din Transilvania? Sânge
unguresc. Cunosc câțiva moldoveni care spun cu mândrie: „Am sânge grecesc!” sau
„Strămoșu-meu a fost rus”. Singura lor șansă de a fi oameni adevărați este de
a-și dovedi că originea lor nu este curat românească. Nu cred că se află țară
europeană în care să existe atâția intelectuali cărora să le fie rușine de
neamul lor, să-i caute cu atâta frenezie defectele, să-și bată joc de trecutul
lui și să mărturisească în gura mare că ar prefera să aparțină, prin naștere,
altei țări.
Toți tinerii aceștia au de făcut obiecții
neamului românesc. Mai întâi, spun ei, românii sunt deștepți, și asta îi
împiedică să aibă drame interioare, să cunoască profunzimile sufletului
omenesc; îi împiedică să aibă probleme. Cine nu are probleme sufletești, cine
nu capătă insomnii din cauza meditațiilor și a goniilor, cine nu e în pragul
nebuniei și al sinuciderii, cine nu ajunge pentru zece ani neurastenic, cine nu
urlă „Neant! Agonie! Zădărnicie!”, cine nu se dă cu capul de pereți ca să afle
„autenticitatea”, „spiritualitatea” și „viața interioară” – acela nu poate fi
om, nu poate cunoaște valorile vieții și ale culturii, nu poate crea nimic.
Românii sunt deștepți – ce oroare! Unde
poate duce deșteptăciunea? La ce-ți folosește faptul că poți cunoaște,
superficial, realitatea – când îți lipsește facultatea de a imagina probleme,
îți lipsește boala prin care poți întrezări moartea și existența, îți lipsesc
înseși elementele dramei lăuntrice? Tinerii aceștia sunt supărați pe neamul
românesc pentru că românii nu au drame, nu au conflicte și nu se sinucid din
desperare metafizică. Tinerii au descoperit o întreagă literatură europeană de
metafizică și etică a desperării. Și, pentru că desperarea este un sentiment
necunoscut românului (care a rămas, în pofida atâtor erezii și culturalizări,
drept-credincios Bisericii Răsăritene), tinerii intelectuali au dedus
stupiditatea iremediabilă a acestui neam. […]
Alimentați de lecturi europene, mimând
drame europene, voind cu orice preț o spiritualitate care să semene chiar numai
exterior cu spiritualitatea occidentală sau rusă – tinerii n-au înțeles nimic
din geniul acestui popor românesc, bântuit de atâtea păcate, având nenumărate
lipsuri, dar strălucind totuși cu o inteligențăși o simțire proprie. Tinerii au
reacționat împotriva curentului de acum 10-12 ani, pornit de la Gândirea și
Ideea Europeană (Pârvan, Lucian Blaga, Nae Ionescu, Nichifor Crainic; originale
sunt tot în cursurile și publicațiile lui N. Iorga), care proclamase
„autohtonismul”, „specificul etnic” în artă și în gândire și încercase cea dintâi filozofie ortodoxă prin
crearea tipologiei românești.
Cauzele acestei reacțiuni (care a început
prin a fi pur spirituală, pentru a ajunge în deplin nihilism, negație a
istoriei, relativism în cultură, disoluția conceptelor critice etc.) sunt mult
prea interesante și prea aproape de noi ca să ne încumetăm să le discutăm în
acest articol. De altfel, nici n-am încercat aici să cercetăm întreg fenomenul
„a nu mai fi român”, ci numai să denunțăm câteva din aberațiile ultimei mode
intelectuale. Aceia care desperează de destinul de a se fi născut români judecă
strâmb meritele și defectele poporului. Ei vor problematici, îndoieli, eroism – iar poporului român îi e cu totul străină
îndoiala și despre eroi are o concepție cu totul familiară.
Pentru un tânăr intelectual, credința și
îndoiala au valoare filozofică, deschid căile meditației, pun probleme; pentru
un țăran român nu există îndoială, el crede firesc (așa cum curg apele, cum
cresc florile), fără „probleme” (țăranul româneste realist; vezi colecțiile de
proverbe, ca să înțelegi cum a reacționat el contra încercărilor de idealism,
de criticism aduse de popoarele cu care a intrat în legătură). […]
Este adevărat că poporul românesc suferă
de multe păcate, este adevărat că ne lipsesc multe axe – dar aceasta e condiția
noastră umană, acestea sunt posibilitățile noastre de a atinge universalitatea.
Putem pleca de la ele sau le putem ignora pur și simplu. Dar nu e nici
cavaleresc, nici eficace să ne fie rușine că ne-am născut români numai pentru
simplul motiv că nu găsim în valențele românești ceea ce vrea Șestov sau
Dostoievski.”
Mircea Eliade – Oceanografie (1934) –
Editura Humanitas, 1991
Sursa: RADU GABRIELA - La multi ani! Cu
prietenie, Eugen POPESCU
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu