Poetul
temnițelor comuniste, Radu Gyr,
este
recondamnat de o nouă garnitură de istorici care reia acuzele kominterniste la
adresa mărturisitorului interzis de toate regimurile politice. Petru Vodă:
Pentru noi este un sfânt.
FLORIN
PALAS
19
decembrie 2021
Zilele trecute, istoricul Dan Tudorache de
la „Ortodoxia Tinerilor”, realizatorul unui site despre mărturisitori din
închisorile comuniste - fericiticeiprigoniti.net -, a conferențiat pe tema
vieții și a scrierilor Poetului temnițelor comuniste, Radu Gyr. Conferențiarul
a trecut peste linia roșie, accentuând anumite amănunte din viața poetului care
ar putea contrazice mărturiile foștilor deținuți politici despre viața sfântă a
poetului. Faptul că sunt mărturisitori care au aparținut Mișcării Legionare, cum
este cazul lui Radu Gyr, îi determină pe unii analiști să pună o etichetă
stigmatizantă peste aceștia. Lipsa unei dezbateri cinstite asupra fenomenului
legionar permite contestatarilor acesteia să pună o piatră de mormânt peste
viața și opera personalităților care au aderat la curentul naționalist și
ortodox al generației lor. Acuzele la adresa acestora nu sunt noi, ștampilele
aplicate sunt și ele vechi, impuse de Komintern asupra personalităților
exemplare întemnițate de regimul bolșevic, puse la index în anii ‘50 și
re-condamnate astăzi. Și, mai ales, sunt de natură să pună botniță vocilor care
cer canonizarea mucenicilor și mărturisitorilor din închisorile comuniste.
Mărturisitorii și mucenicii devin, brusc, devin personalități controversate.
Este scoasă la bătaie o nouă divizie de istorici mistificatori, de data aceasta
cu portofoliu de oameni care au promovat mărturisitori ai temnițelor comuniste.
Aceștia întrețin un climat critic la adresa sfinților închisorilor. Observ, de
ceva vreme, o întețire a atacurilor împotriva unor personalități duhovnicești
precum Părintele Daniil Sandu Tudor, Părintele Arsenie Boca și Mircea
Vulcănescu. Este o agresiune ideologică pentru ca modelele de sfințenie ale
acestui neam să nu fie folosite ca pildă pentru generațiile tinere.
Se pune o problemă: avem noi, care n-am
fost cu ei în celulele din iadul închisorilor comuniste, prin temnițele
carliste sau antonesciene, dreptul să-i judecăm pe cei care nu mai sunt, pe cei
care și-au jertit anii de tinerețe întemnițați? Cu atât mai mult surprind
astfel de atacuri, cu cât noii detractori pretind că doresc o abordare creștină
a temei universului concentraționar. Ce este creștin în a scormoni în viața
sfinților, în a căuta pete în soare? Acești oameni care își propun disecția celor
care au fost coloana vertebrală a acestui neam (cărora ar trebui să le ridicăm
statui ale recunoștinței până la cer, după cum spunea mărturisitorul Nicolae
Purcărea) sunt asemeni muștelor care, așa cum spunea Cuviosul Paisie
Aghioritul, văd numai urâtul și răul, și nu asemeni albinelor, care văd binele
și frumosul. Se judecă fapte și atitudini ale celor de ieri cu uneltele grilei
politice de azi, fără o încadrare a acțiunilor celor incriminați în contextul
epocii în care au trăit. Cu astfel de abordări am ajuns să-i judecăm pe
voievozii acestei țări cum că erau antidemocrați și incorecți politic. Cui
folosește?
M-a cutremurat afirmația istoricului
Dragoș Ursu, care a ținut isonul conferențiarului. Acesta a afirmat că
memoriile victimelor nu sunt cu nimic mai puțin subiective decât documentele
Securității. Iar Dan Tudorache a întărit spusele acestuia, afirmând că familia
multpătimitoare a poetului știa lucruri despre Gyr din folclorul legionar,
moștenite de la un deținut la altul. Tudorache afirmă că biografia poetului
este decuplată de un "trecut reprobabil”, prin prisma căruia "Gyr ar
avea pentru ce să fie iertat”. Astfel, istoricul Tudorache s-a așezat în
poziția unei instanțe morale, unice deținătoare a adevărului. Și mi-am adus
aminte de îndemnul unei sfinte a închisorilor comuniste, Aspazia Oțel Petrescu,
de a strânge mărturiile supraviețuitorilor "beznelor de tuci”, pentru ca
istoria să nu fie scrisă după dosarele ticluite de cei care i-au chinuit, iar
posteritatea să-i judece pe luptătorii anticomuniști după concluziile
anchetatorilor Securității. "Desfid pe tot cel ce habar nu are ce
cutremurător adevăr poate rosti suferința”, spunea mărturisitoarea.
Salutară a fost intervenția monahului
Filotheu Bălan de la Mănăstirea Petru Vodă, care a spus că preluarea
etichetelor și a sentințor din dosarele făcute de securitatea bolșevică este o
mare eroare din punct de vedere istoric și moral și că nimeni nu are dreptul
moral de a analiza viața, atitudinile și deciziile lui Radu Gyr. Pentru noi
este un sfânt, a spus monahul. Și este un adevăr de necontestat, în fața căruia
pălesc toate analizele raționale și uscătoare de suflet: moaștele
mărturisitorului Radu Gyr izvorăsc mir! Cuviosul Părinte Justin Părvu spunea:
"Izvorârea sfântului mir din osemintele lor, așa după cum se cunosc
minunile acestea, e așa de grăitoare încât nu ne rămâne decât să le urmăm
sfaturile, fapta și eroismul vieții lor. Acesta este de fapt un alt mesaj
pentru neamul nostru. Aceștia sunt ultimii dintre sfinții români care izvorăsc
mireasmă și vindecări în toate colțurile lumii – mesajul este să le urmăm
viața, curajul mărturisirii”.
Ulterior, monahul, ieșit din emisiune,
le-a transmis online organizatorilor ședinței publice de reeducare:
„Nu se poate pune egal între evlavie și
mitologizare.Greșeala cea mare a acestei prezentări este faptul că cineva se
transformă în instanță morală cu privire la adresa suferinței de decenii a
celor prin care a lucrat Dumnezeu. Biserica nu s-a uitat niciodată la trecutul
politic al Sfinților lui Dumnezeu; acestea nu au fost și nu trebuie să fie
niciodată criterii pentru canonizare. Avem și Sfinți ai închisorilor care au
fost socialiști, progresiști și care au ajuns în închisoare la cunoașterea
directă a lui Dumnezeu, la sfințenie, nu doar legionari. Dacă le va fi
recunoscută sfințenia Sfinților din închisori, ceea ce este al Bisericii este
să ignore trecutul politic.Nimeni nu are și nu va avea vreodată dreptul să se
preschimbe în instanță morală pentru cei prin care Dumnezeu Și-a săvîrșit
lucrarea Sa cu neamul omenesc.”
Mărturisitorii temnițelor comuniste
(Părintele Justin Pârvu, Nicolae Purcărea, Ilie Tudor, Aspazia Oțel Petrescu)
despre Poetul temnițelor comuniste, Apostolul și Mucenicul Radu Gyr
Părintele Justin Pârvu: "Dacă nu erau
poeziile lui Radu Gyr și ale lui Nichifor Crainic, se pierdea foarte mult din
esența martirilor și a celor care au trecut prin închisorile comuniste din
România. Toate astea au menținut duhul puternic al tineretului, al unui neam
întreg! Duhul lor era atât de puternic în esența țăranului nostru, a omului
nostru legat de viața frumoasă, de codru și de morții noștri. Numai așa s-a
format rezistența la comunism în anii 1947-1950.
În închisoare, pe lângă rugăciunile
puternice, au fost poeziile frumoase ale lui Radu Gyr și alții care au scris ca
o rugăciune. Dacă s-a menținut viața spirituală acolo, a fost datorită
poeziilor lui Radu Gyr”.
Mărturisitorul Nicolae Purcărea:
"Memoram toate poeziile care veneau pe țeavă, pentru că n-aveam un crâmpei
de hârtie, o bucățică de creion, însemnam doar pe săpun și pe talpa bocancului.
Ne făcusem biblioteca noastră improvizată. La loc de cinste se afla Radu Gyr.
Trebuie să vă spun că lui Radu Gyr ar trebui să-i ridicăm o statuie până la
cer. El a fost cel care ne-a ținut nădejdea într-o continuă flacără, el a ars
alături de noi. Poeziile lui sunt de-o frumusețe extraordinară, baladele lui or
să vă încânte sufletele”.
Mărturisitorul Ilie Tudor: "Pe lângă
rugăciune, lumina poeziei lui Radu Gyr a fost liantul care a legat inimă de
inimă, suflet de suflet, ca zalele lanțurilor care ne rodeau gleznele. Versul
lui se trăia. Era pentru noi haină și hrană, apă și căldură. O strofă-două ne
luminau ziua, ne încălzeau noaptea, ne umpleau gamela. Eram bogați.
În vremea aceasta el, topit de foame, ros
de boală, înconjurat de ură, scria. Scria în cap, în capul pleșuv înainte de
vreme, izbit de pereți, de frig, de mizerie. Memoria lui Radu Gyr? N-am termen
de comparație. Fremăta celularul și Zarca de ceea ce Dumnezeu îi dăruise din
belșug: hrana pentru suflete strivite, hrana pentru minți secătuite de lipsa de
informație, de posibilitatea de a fi de folos”.
Mărturisitoarea Aspazia Oțel Petrescu:
"Radu Gyr a fost creștin și toată poezia lui este de o trăire creștină
profundă. Și este o trăire afectivă. Vedeți, Mântuitorul cere o credință caldă,
o credință care trece prin inimă. Iisus bate la ușa inimii noastre.
Creștinismul lui Radu Gyr nu este cerebral, este afectiv. Este profund, este
trăit, este simțit. Noi, cei din închisoare, ne aducem aminte de clipele când
i-am învățat poeziile plângând.
Dacă Iisus a spus că oricine întoarce pe
cineva în numele Lui de pe o cale greșită, Apostol se va numi, oare cum se va
numi Radu Gyr care a scos atâtea suflete din disperare? De câte ori trebuie să
se numească Apostol numai pentru acest fapt? Pentru că el a ajutat „n” număr
(„n” înseamnă infinitul în fond, un număr de necuprins cu imaginația). Un număr
de necuprins de deținuți au aflat în poezia „Iisus în celulă” posibilitatea de
a-și găsi în palme urmele cuielor Lui. Oare puțin lucru este acesta?”Dacă Iisus
a spus că oricine întoarce pe cineva în numele Lui de pe o cale greșită,
Apostol se va numi, oare cum se va numi Radu Gyr care a scos atâtea suflete din
disperare? De câte ori trebuie să se numească Apostol numai pentru acest fapt?
Pentru că el a ajutat „n” număr („n” înseamnă infinitul în fond, un număr de
necuprins cu imaginația). Un număr de necuprins de deținuți au aflat în poezia
„Iisus în celulă” posibilitatea de a-și găsi în palme urmele cuielor Lui. Oare
puțin lucru este acesta?”
Voi
n-ați fost cu noi în celule
~*~
Voi
n-ați fost cu noi în celule
să
știți ce e viața de bezne,
sub
ghiare de fiară, cu guri nesătule,
voi
nu știti ce-i omul când prinde să urle,
strivit
de cătușe la glezne.
Voi
n-ați plâns în palme, fierbinte,
străpunși
de cuțitul trădării.
Sub
cer fără stele, în drum spre morminte,
voi
n-ați dus povara durerilor sfinte
spre
slava si binele țării.
În
cântec cu noi laolaltă
trecând
printre umbre pereții,
voi
n-ați cunoscut frumusețea înaltă
cum
dorul irumpe, cum inima saltă
gonind
dupa harpele vieții.
Ce-i
munca de brațe plăpânde,
ce-i
jugul, ce-i rânjet de monstru,
cum
scârțâie osul când frigul pătrunde,
ce-i
foamea, ce-i setea, voi n-aveți de unde
să
spuneți aproapelui vostru.
Voi
nu știți în crunta-nchisoare
cum
minte speranța și visul,
când
ușile grele se-nchid în zăvoare,
și-n
teama de groaznica lui încleștare
pe
sine se vinde învinsul.
Ați
stat la ospețe-ncărcate
gonind
după fast și orgoliu,
nici
milă de noi și nici dor, nici dreptate,
nici
candel-aprinsă și nici libertate,
doar
ghimpii imensului doliu.
Așa
sunteți toți cei ce credeți
că
pumnul e singura faimă.
Fățarnici
la cuget, pe-alături ne treceți,
când
noi cu obrajii ca pământul de vineți,
gustăm
din osândă și spaimă.
Când
porțile sparge-se-or toate
și
morții vor prinde să urle,
când
lanțuri și ziduri cădea-vor sfărmate,
voi
nu știți ce-nseamnă-nvierea din moarte,
căci
n-ați fost cu noi în celule.
~*~
Radu
Gyr
Sursa:
RADU GABRIELA
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu