Repentance
of an Art Critic, 1925
~*~
Existe-t-il
une peinture juive? —Fritz Vanderpyl
Some
learned the palette is the devil’s platter,
the
brush a crucifix: by law, no icons
no
graven images “made unto thee.”
Yet
Soutine dries creeds in the Paris sun,
his
strokes prayers for pardon. Others are freer.
A
mystery. I find no common style,
no
ism, as in pen stand, nest for thought.
Marc
Chagall’s villages, Soutine’s dead turkeys,
Sonia
Delauney’s rings, make an odd stew.
In
Kisling’s painting, “Kiki” of Montparnasse
lies
on flowered silk. Nearby, a window opens
on
more windows. Air, light. Still I say
could
Michelangelo have carved “La Pieta”
without
belief, his trust only in stone?
Even
Rouault, godless, hunted by God,
painted
Christ’s head slashed with lines. How faith crushes
and
builds. But not them. Torn up from dry soil,
replanted,
pruned back, they blossom again
like
horse chestnuts under a new god.
Their
only faith, if one can call it that,
lurks
in this day’s sunlit buildings, leaves
that
still sparkle with raindrops, and brushstrokes
that
catch the glimmer. Some fled pogroms.
But
take Modigliani, from Livorno,
whose
women, swans, gaze with clouded pupils.
The
painter’s stare. Door-locks pried open,
they
blink under puff-clouded skies,
talk
at Le Dome until the paint runs free,
then,
each to his easel, gather beliefs
like
lilies that die as the canvas blooms.
Can
the most foreign of the new Parisians
share
anything besides a lost law?
I’ve
said no. Was I wrong? In a small gallery,
I
gaze at a Kisling until it seizes me.
A
voice rises in me from so deep a place
I
know it cannot be my own: Exactness
of
bowl, knife, apple, keeps us from loss
by
capturing the day that does not end.
In
Kisling’s vision of his studio,
two
forms stand at either end of a table:
Within
the oil is his oil of a nude
darting
furtive glances, and Modigliani’s
long
head. Between them are paintbrushes
poised
like rockets waiting to explode,
a
pipe, a half-filled glass, and a hand of cards.
~*~
ENJOY
!
Adrian
Grauenfels
***
Pocăința
unui critic de artă, 1925
~*~
Existe-t-il
une peinture juive? — Fritz Vanderpyl
Unii
au învățat că paleta este platoul diavolului,
pensula
o troiță: prin lege, fără icoane
nicio
imagine cioplită „făcută pentru tine”.
Cu
toate acestea, Soutine usucă crezurile în soarele Parisului,
loviturile
lui rugăciunile pentru iertare. Alții sunt mai liberi.
Un
mister. Nu găsesc un stil comun,
nu
ism, ca în suport de stilou, cuib pentru gândire.
satele
lui Marc Chagall, curcanii morți ai lui Soutine,
Inelele
Soniei Delauney, faceți o tocană ciudată.
În
pictura lui Kisling, „Kiki” din Montparnasse
zace
pe mătase înflorită. În apropiere se deschide o fereastră
pe
mai multe ferestre. Aer, lumină. Totuși spun
ar
fi putut Michelangelo să sculpteze „La Pieta”
fără
credință, încrederea lui doar în piatră?
Chiar
și Rouault, fără Dumnezeu, vânat de Dumnezeu,
a
pictat capul lui Hristos tăiat cu linii. Cum zdrobește credința
si
construieste. Dar nu ei. Sfâșiat din pământ uscat,
replantate,
tăiate înapoi, înfloresc din nou
ca
castanele de cal sub un nou zeu.
Singura
lor credință, dacă cineva o poate numi așa,
pândește
în clădirile luminate de soare ale acestei zile, frunze
care
încă sclipesc cu picături de ploaie și pensule
care
prinde licărire. Unii au fugit de pogromuri.
Dar
ia-l pe Modigliani, din Livorno,
ale
căror femei, lebedele, privesc cu pupilele încețoșate.
Privirea
pictorului. Încuietorile ușilor s-au deschis,
clipesc
sub cerul înnorat,
vorbiți
la Le Dome până când vopseaua se eliberează,
apoi,
fiecare la șevalet, adună credințe
precum
crinii care mor pe măsură ce pânza înflorește.
Poate
cel mai străin dintre noii parizieni
împărtășesc
ceva în afară de o lege pierdută?
am
spus nu. am gresit? Într-o galerie mică,
Mă
uit la un Kisling până mă prinde.
O
voce se ridică în mine dintr-un loc atât de adânc
Știu
că nu poate fi al meu: exactitate
de
castron, cuțit, măr, ne ferește de pierdere
prin
surprinderea zilei care nu se termină.
În
viziunea lui Kisling asupra studioului său,
două
forme stau la fiecare capăt al unui tabel:
În
ulei este uleiul lui de nud
priviri
furtive și ale lui Modigliani
cap
lung. Între ele sunt pensule
gata
ca niște rachete care așteaptă să explodeze,
o
pipă, un pahar pe jumătate umplut și o mână de cărți.
~*~
DISFRUTAȚI!
Adrian
Grauenfels
Thanks Ben !
RăspundețiȘtergere