CEREM
RESPINGEREA LEGII PARTIDULUI REPER
PRIVIND
GRATUITATEA AVORTULUI
IN
ROMANIA!
Mai
25, 2023
Cerem
respingerea Legii Partidului REPER privind gratuitatea avortului in Romania!
Partidul REPER a initiat un proiect
legislativ pentru instituirea gratuitatii avortului in Romania. Recent, Pro
Vita Bucuresti si Alianta Familiilor din Romania au initiat si inregistrat la
Senat un Memoriu cu argumente impotriva adoptarii acestei legi.
Memoriul a fost scris de dl Bogdan
Stanciu, Presedintele Pro-Vita Bucuresti. Il apreciem pe dl Stanciu pentru
eforturile enorme care le-a facut de-a lungul anilor si inca le face, prin care
ne atentioneaza, dar se si opune lucrurilor nocive care se petrec in cetate.
Multumim deasemenea si organizatiilor neguvernamentale care au semnat demersul.
***
Punct de vedere referitor la Propunerea
legislativă pentru modificarea şi completarea Legii nr. 95 din 14 aprilie 2006
privind reforma în domeniul sănătăţii şi a Legii drepturilor pacientului nr. 46
din 21 ianuarie 2003, înregistrată la
Senat cu nr. L255/2023
Propunerea legislativă nu poate fi
adoptată întrucât: (1) nu răspunde niciunei necesități sociale; (2) aduce
atingere unor libertăți și principii fundamentale precum libertatea de
exprimare, libertatea de conștiință și interzicerea discriminării; (3) este contrară
obiectivului major inclus în Programul de guvernare 2021-2024, de stimulare a
natalității; (4) introduce reglementări redundante și deci lipsite de sens; si
(5) este contrară interesului statului de a educa și al tinerelor de a fi
protejate.
I. Din expunerea de motive nu reiese
necesitatea intervenției normative.
Propunerea legislativă nu oferă nicio
motivare solidă privind nevoia aplicării dispozițiilor preconizate.
În Expunerea de motive a propunerii
legislative „nu sunt prezentate clar cerințele care reclamă intervenția
normativă, finalitatea reglementărilor propuse și nici evidențierea
implicațiilor pe care reglementarea propusă le are asupra drepturilor și
libertăților fundamentale ale omului”.
Este de remarcat că nici măcar nu se face
vreo referire la faptul că această propunere ar aduce vreun beneficiu în viața
femeilor sau că aduce o protecție în plus femeii însărcinate, în condițiile în
care statul are un rol protector în raport cu cetățenii.
Mai mult, având în vedere că nici
inițiatorii nu au putut identifica o nevoie reală, în expunerea de motive nu
regăsim niciun studiu, statistică sau informație dintr-un document oficial.
Singura referire la vreo bază ce ar putea fi considerată o sursă de documentare
este reprezentată de sintagma „cercetările realizate de organizații
neguvernamentale”, fără însă a fi indicate respective organizații
neguvernamentale și nici arătate cercetările la care se face referire.
Cu privire la necesitatea decontării
procedurii de întrerupere a sarcinii se face o singură referire, care are însă
în vedere o caracteristică comună atât de multor proceduri medicale: costul
ridicat[1]. Întrebările care se ridică și al căror răspuns ar putea reprezenta
motivări reale sunt:
1. De ce ar avea avortul un statut special
față de alte proceduri medicale costisitoare și nedecontate, în condițiile în
care sarcina nu reprezintă o boală, ci o stare fiziologică normală și deci, nu
pune în pericol nici sănătatea, nici viața viitoarei mame?
2. De ce ar plăti statul, mai exact contribuabilii,
pentru intervenții medicale ce nu sunt necesare din punct de vedere medical?
II. Încălcarea unor libertăți și principii
fundamentale
Propunerea de față creează premisele
ajungerii la Curtea Constituțională și /sau trimiterii României în fața Curții
Europene a Drepturilor Omului prin limitarea și încălcarea unor drepturi și
libertăți fundamentale precum: libertatea de exprimare, libertatea de
conștiință și interzicerea discriminării.
1. Libertatea de exprimare
Alineatul „Este interzisă diseminarea sau
transmiterea unor indicații nefondate din punct de vedere științific cu privire
la caracteristicile sau consecințele medicale ale unui avort, prin orice
mijloace, inclusiv online, cu scopul de a induce în eroare și a descuraja
întreruperea cursului unei sarcini.” încalcă
prevederile constituționale referitoare la libertatea exprimării[2] și
nu îndeplinește nici cerințele constituționale[3] referitoare la restrângerea
exercițiului unor drepturi sau al unor libertăți.
Mai mult, textul este lipsit de claritate
în privința celor care ar trebuie să respecte această interdicție. Având în
vedere că se dorește a fi o completare la Legea drepturilor pacientului nr.
46/2003, cu modificările și completările ulterioare, vizat pare a fi personalul
medical. Potrivit avizului Consiliului Legislativ[4], chiar și în situația în
care interdicția ar viza personalul medical, o astfel de reglementare este de
natură a îngreuna efectuarea de cercetări științifice în domeniu: „avem în
vedere faptul că o astfel de reglementare ar putea determina imposibilitatea
medicilor care ar ajunge, în urma cercetărilor efectuate, la concluzii, care
contrazic cunoștințele actuale generale acceptate în ceea ce privește
„caracteristicile sau consecințele medicale ale unui avort”, de a „disemina sau
transmite” respectivele descoperiri”.
De asemenea, este greu de înțeles cum își
imaginează inițiatorii oferirea de informații fondate științific. Nu se va mai
putea discuta despre avort decât dând citate și indicând sursa? Reiese cu
claritate că nu se urmărește interesul femeii gravide de a avea acces la toate
informațiile actuale pentru a putea lua o decizie în cunoștință de cauză, ci
interesul de a „mâna” femeia însărcinată pe o singură cale: a avortului. Este
de reflectat la corectitudinea oferirii unei singure variante unui om, atunci
când există două! O normă trebuie să fie atât justă, cât și morală.
2. Libertatea conștiinței și interzicerea
discriminării
Conștiința acționează ca o constrângere
asupra comportamentului uman. Ea este mai mult decât un cod moral sau un set de
credințe. Dacă legea impune un comportament care contrazice valorile care stau
la baza identității morale a unei persoane, atunci persoana se află într-o
situație conflictuală care îi contestă integritatea morală.
Din punct de vedere juridic, menționăm
faptul că pe plan european, Curtea Europeană a Drepturilor Omului a recunoscut
„libertatea de conștiință a profesioniștilor din domeniul sănătății în
contextul profesional” în legătură cu avortul.
Mai mult, Adunarea Parlamentară a
Consiliului Europei a adoptat o rezoluție în 2010, susținând cu tărie „dreptul
la obiecție din motive de conștiință în îngrijirea medicală legală” declarând
că: „nici o persoană, spital sau instituție nu poate fi constrânsă, trasă la
răspundere sau discriminate în orice mod din cauza unui refuz de a efectua,
găzdui, asista sau supune la un avort, la efectuarea unui avort spontan, sau la
eutanasie sau la orice act care ar putea provoca moartea unui fetus uman sau
embrion, pentru orice motiv”.
De altfel, obiecția de conștiință nici nu
este contestată de către inițiatori. În schimb, aceștia consideră oportun ca
obiecția de conștiință să constituie criteriu de selecție pentru ca un medic să
poată face parte dintr-un corp medical al unui spital județean. Fără a fi susținută de vreun studiu și fără a
indica un număr exact de spitale pentru care o astfel de reglementare ar avea
vreun efect, pentru a avea o reprezentare reală a implicațiilor mai mari sau
mai mici ale unei astfel de măsuri, inițiatorii propun ca la nivel național să
fie reglementată încălcarea principiului nediscriminării pe bază de conșțiință
în ceea ce privește alcătuirea corpului medical dintr-un spital județean.
„Spitalele județene, asigură, cel puțin un
medic care efectuează întreruperi de sarcină la cerere.” Așadar, medicii ajung
să nu mai fie angajați pe criterii de performanță, ci pe criterii de
compatibilitate cu un sistem moral-valoric ce contrazice valoarea actului
medical, aceea de a ocroti viața umană. Ce se întâmplă atunci când pentru un
post dau concurs doi medici și unul are rezultate superioare celuilalt, dar nu
efectuează avorturi la cerere?
Propunerea de față ar crea, în cazul
adoptării, un precedent extrem de periculos în ceea ce privește criteriile de
angajare în domeniul medical. Acestea nu vor mai fi doar obiective, legate de
performanță, ci și subiective, în strânsă legătură cu ceea ce gândește și crede
medicul. O astfel de reglementare va duce în practică la situații fie de
excludere sau restricție, fie de preferință la angajare a medicilor în
spitalele municipale și județene pe baza convingerilor acestora, situații
aflate în contradicție flagrantă cu orice reglementare națională și
internațională referitoare la interdicția nediscriminării pe bază de
convingeri.
III. Propunerea este contrară obiectivului
major inclus în Programul de guvernare 2021-2024 de stimulare a natalității
România se depopulează într-un ritm
accelerat fiind într-o situație inedită și gravă: natalitate foarte scăzută,
dublată de migrare excesivă. Sporul natural a involuat dramatic în ultimii 30 de
ani: de la o creștere de 3‰ în 1990, s-a ajuns la un „spor negativ” de -1‰ în
anul 2000, la aproximativ -3,2‰ în 2019, -4,4‰ în 2020 și -7‰ în 2021 potrivit
INSSE. Adică, în condițiile în care se iau în considerare numai numărul
nașterilor și al deceselor în țara noastră, avem o pierdere accelerată de
populație, ocupând locul 11 în lume într-un top global al declinului demografic
până în 2050, potrivit surselor ONU.
Potrivit Programului de guvernare
2021–2024, stimularea natalității reprezintă una din cele patru direcții
strategice prioritare. În condițiile în care populația României se află în
continuă scădere[5], perpetuarea stării actuale de fapt este un risc major
pentru securitatea națională. Așa cum este prevăzut și în Programul de
guvernare 2021-2024, „este necesară luarea unor măsuri urgente care să vină în
sprijinul natalității”, iar gratuitatea avortului nu este o astfel de măsură.
Dimpotrivă, studiile[6] arată că finanțarea din fonduri publice a avorturilor
crește rata avortului cu 18-37%.
În condițiile în care România se află în
al patrulea deceniu consecutiv în care sporul natural este negativ, adoptarea
unor măsuri care vor accentua scăderea natalității, poate avea un impact
negativ asupra securităţii naționale din perspectiva efectelor diminuării
demografice.
Este și motivul pentru care încurajarea
creșterii natalității reprezintă un interes național și o prioritate
guvernamentală pentru a cărei concretizare se fac eforturi vizibile în ultimii
2 ani. Astfel, au fost lansate Programul guvernamental „FamilyStart”, finanțat
de la bugetul de stat, și Programul național pentru creșterea natalității,
finanţat de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Familiei, Tineretului
şi Egalităţii de Şanse care are ca scop sprijinirea financiară a cuplurilor şi
a persoanelor singure din România, în vederea efectuării procedurilor medicale
de specialitate recomandate, ca element principal de susţinere a creşterii
natalităţii în România .
În aceste condiții devine lipsit de logică
și eficiență ca statul să acorde sprijin financiar pentru programe de susținere
a creșterii natalității, dar, în același timp, și pentru proceduri ce duc la
scăderea natalității.
IV. Propunerea introduce reglementări
redundante
Dreptul la avort nu este garantat nici în
România, nici în vreun alt stat de pe glob! Dreptul la viață, în schimb, este
garantat în legile fundamentale ale statelor și prin Convențiile europene și
internaționale cu privire la drepturile fundamentale.
Decizia istorică luată în iunie 2022, în
Statele Unite ale Americii, de către judecătorii Curții Supreme de la
Washington care au răsturnat sentința din cauza Roe contra Wade datând din 1973
s-a bazat exact pe acest adevăr juridic valabil atât în Statele Unite ale
Americii, cât și în restul lumii, inclusiv în România: „Constituția nu conferă
dreptul la avort”.
Niciun tratat internațional, nicio
convenție europeană, nicio legislație națională nu exclude viața prenatală din
domeniul de aplicare al protecției vieții. Mai mult, nicio reglementare nu
prevede nu conține și nici nu creează un
drept general la avort. În cazul în care statul permite avortul în legislația
națională, acesta este prevăzut ca o derogare de la protecția acordată vieţii,
fiind foarte clar și bine limitat la anumite situații.
În România aceste derogări sunt
reglementate prin art. 201 din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu
modificările și completările ulterioare. Reiterarea existenței unor derogări
deja existente în legislație, prin introducerea alin. (1) la art. 281, este
redundantă și, deci, lipsită de sens.
V. Măsurile propuse generează un pericol
major pentru tinerele femei
Cine le va apăra pe tinerele până în 18
ani care vor putea face întreruperi de sarcină fără a avea niciun filtru al
deciziei? Această propunere legislativă este un îndemn pentru tinere să
perceapă avortul ca o metodă contraceptivă gratuită putând astfel să ajungă la
un număr record de întreruperi de sarcină până la vârsta de 18 ani.
Studiile[7] arată că gratuitatea
avorturilor crește rata de sarcini nedorite în rândul tinerelor cu vârsta între
14 și 24 de ani.
Totodată, trebuie subliniat faptul că
avortul nu este o metodă contraceptivă banală, ci una cu implicații majore
emoționale și psihice pentru mamă, de aceea trebuie evitat, nu încurajat. Cu
ocazia Conferinței Internaționale privind Populația și Dezvoltarea de la Cairo
din 1994, guvernele s-au angajat să „ia măsuri adecvate pentru a ajuta femeile
să evite avortul, care, în niciun caz, nu ar trebui promovat ca metodă de
planificare familială” (punctul 7.24) și „să reducă recurgerea la avort”
(punctul 8.25). Acest angajament a fost reînnoit anul următor la cea de a 4-a
Conferință Mondială a Femeilor, ocazie cu care statele au declarat că „trebuie
depuse toate eforturile pentru a elimina nevoia de a recurge la avort” (punctul
160.k).
Statul are, printre altele, și un rol
protector în relația cu cetățenii și, în special, cu minorii. Cum vor fi
apărate tinerele care prin gratuitatea unei proceduri vor înțelege că au acces
liber și neîngrădit la avort? Le va fi mai ușor să aibă acces la avort decât la
o înghețată sau la un film!
Mai mult, faptul că va fi gratuit va
induce în mintea unei tinere faptul că este un lucru absolut firesc, ceea ce nu
este corect față de ele. Pe principiul „dacă statul îmi oferă gratuit, de ce să
nu beneficiez” tinerele vor putea ajunge la 4,5,10 avorturi? Își asumă
legiuitorul român că acest lucru ar fi benefic pentru femeile din România, după
ce ani de zile s-a încercat reducerea numărului de avorturi în rândul
tinerelor? Plata acestor servicii nu reprezintă îngrădirea accesului, ci un
filtru pentru tinere și tineri. De altfel, până și inițiatorii explică în
expunerea de motive că prețul procedurii de întrerupere a sarcinii este „deseori”
prea ridicat. Deci, nu întotdeauna, nu este o generalitate. Mai mult, nu avem
nicio cercetare, nicio statistică, niciun studiu care să dovedească faptul că
în România există copii deoarece părinții nu au avut bani să-i avorteze.
Concluzii
1. Un stat are datoria de a se gândi la
generațiile viitoare. Orice măsură luată în prezent trebuie să fie benefică
pentru viitorul statului. În același timp, un stat nu poate susține măsuri
contradictorii deoarece acest lucru este lipsit de eficiență în atingerea unor
obiective pe termen mediu și lung și duce la pierderi efective din bugetul
statului. România se află într-o stare de pericol major cu privire la numărul
populației, motiv pentru care în Programul de guvernare 2021–2024 una din cele
patru direcții strategice prioritare
este stimularea natalității. În acest sens, este de înțeles de ce statul, prin
Ministerul familiei, acordă susținere financiară pentru procedurile de
reproducere asistată. Acordarea de sprijin financiar pentru întreruperea de
sarcină devine lipsită de sens și de înțeles în contextul strategiei de
susținere a natalității - și, astfel, și a viitorului României. Măsura propusă
este, totodată, lipsit de sens și înțeles și din punct de vedere economic
deoarece din bugetul statului s-ar asigura atât procedurile de fertilizare in
vitro, cât și întreruperea sarcinilor concepute natural.
2. Un stat are datoria de a respecta
drepturile cetățenilor săi în mod egal. Medicii au dreptul să profeseze în
condiții de legalitate și profesionalism indiferent de credințele și de
valorile pe care le susțin, fără a avea de suferit în plan profesional din
cauza acestora. Dacă un medic consideră că întreruperea de sarcină contravine
valorilor personale și profesionale nu poate fi împiedicat la angajarea în
anumite unități din cauza acestei convingeri. România este un stat european ce
a aderat la valorile și tratatele ce susțin drepturile omului, iar libertatea
conștiinței, precum și nediscriminarea pe bază de convingeri și valori morale
sunt printre principiile fundamentale ce trebuie respectate într-un stat
democratic. Mai mult, libertatea de exprimare este garantată, fără a putea fi
restrânsă în afara unor circumstanțe strict delimitate de Constituția României
și care nu au nicio legătură cu întreruperea de sarcină.
3. Un stat are și datoria de a-și proteja
cetățenii. O femeie nu este ajutată doar pentru simplul fapt că primește acces
gratuit la o procedură medicală care îi întrerupe cursul firesc al unei
sarcini. Poate părea o soluție pentru moment, însă cine o va sprijini apoi pe
tot restul vieții, fiind vorba de o procedură care o pune în fața alegerii unui
drum în viață? O femeie este ajutată dacă i se dă timp, dacă i se oferă sprijin
și informații, dacă poate lua decizia calculând toate variantele pe care le are[8]. Filtrele, precum costul procedurii, au
menirea nu de a îngrădi accesul la un drept, ci de a face persoana vizată să
poată lua o decizie, cu implicații în structura emoțională, psihică și fizică a
persoanei, în urma unei analize și a unui timp acordat și nu în virtutea
considerării avortului un act banal de o simplitate dusă la absurd.
În condițiile în care știm atât de multe
în prezent despre cât de importantă este orice decizie în dezvoltarea
ulterioară a personalității umane, cu scopul de a avea o populație sănătoasă
fizic și mental este esențială oferirea de ajutor real și potrivit nevoii celor
ce trec prin situația unei sarcini nedorite și nu prin adoptarea unor
reglementări care reduc femeia doar la ceea ce reprezintă ea fizic, nu însă și
emoțional și psihic.
Având în vedere argumentele prezentate,
este evident că propunerea legislativă nu se conformează cerințelor
constituționale, juridice, sociale, demografice și ale politicii naționale
prevăzute în Programul de guvernare 2021-2024. Pentru aceste motive, cu
deosebit respect vă solicităm respingerea ei.
București, mai 2023
Inițiatori
Asociația PRO VITA București
Asociația „Alianța Familiilor din România”
Asociația LifeCall
Semnatari
Asociația Darul Vieții (Timișoara)
Asociația Valoarea Familiei (Suceava)
Fundația Clinica Pro-Vita
Fundația Pro Vita Medica
Oficiul Creștin pentru Drepturi și
Libertăți
Asociatia Piciorușe / Little Feet
Pro Vita Craiova
Fundația „My Brother's Keeper
International”
Asociația pentru mame și copii
defavorizați
Asociația Ajută Mama și Copilul
Asociatia Vocea orfanilor
Asociatia Glasul Vieții
Asociația Down Art Therapy
Asociația Heidi
Asociația Acțiunea Milei Arad
Asociația Creștin-ortodoxă „Mama Olga”
Centrul de Tineret Moniom
Asociația Sf. Voievod Ștefan cel Mare,
Hârja
Asociația WISED
Asociația „Voci de copii și clinchete”,
Siret
Asociația Poienița Crucii, Poienari
Asociația Tomis Constantiana
Asociatia Magia Cuvântului, Arad
Școala Gimnazială Mănăstirea Cașin
Fundația Peniel
Asociația Filantropia Oradea
Asociația Civis Salutem
Casa Ioana
Asociația Studenților Creștin-Ortodocși
din România, Filiala Iași
Asociația Studenților Creștin-Ortodocși
din România, Filiala Târgu Jiu
Asociația Studenților Creștin-Ortodocși
din România, Filiala București
Asociația Studenților Creștin-Ortodocși
din România, Filiala Cluj-Napoca
Asociația Studenților Creștin-Ortodocși
din România, Filiala Sibiu
Asociația Harmony and hope, Iași
Asociația Suroti Mănăstirea Cașin
Asociația „Prietenii Sfinților Trei
Ierarhi”
Asociația Sf. Mihail Mărturisitorul
Asociația Filantropia Ortodoxă Sibiu
Protopopiatul Ortodox Român Șimleu
Silvaniei
Parohia Sf. Ierarh Nicolae, Ocolna
Parohia Sf. Gheorghe Oboroceni, Iași
Parohia Ortodoxă Română Sf. Sfinţitul
Mucenic Haralambie, Spania
SEMNATI PETITIA IMPOTRIVA FINANTARII
AVORTURILOR IN ROMANIA DIN FONDURILE PUBLICE
https://aliantarenastereanationala.ro/petitii/petitie-solicitam-respingerea-proiectului-legii-255-2023/
Petiție: Solicităm respingerea proiectului
Legii 255/2023
Petiții | 19/05/2023
[1] Remarcăm lipsa unor date concrete care
să rezulte dintr-un document oficial sau o cercetare/statistică la nivel
național ori județean.
[2] Art. 30 din Constituția României,
republicată.
[3] Art. 53 din Constituția României,
republicată.
[4] Avizul nr. 409/20.03.2023.
[5] „Statisticile indică faptul că până în
2050 România este în pericol să aibă o populație de doar 15 milioane, din care
o treime vor fi pensionari. Anul 2020, marcat de criza de sănătate, este al
31-lea an în care sporul natural este negativ.” – Pg. 102, para. 6, Programul
de guvernare 2021–2024
[6]
https://www.guttmacher.org/sites/default/files/pdfs/pubs/MedicaidLitReview.pdf
[7]
https://ir.lawnet.fordham.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=2114&context=ulj
[8] Tocmai de aceea, există tot mai multe
țări care iau în considerare femeia cu tot ce reprezintă ea emoțional și
psihic, nu doar fizic. Legislația din 10 țări europene (Belgia, Germania,
Ungaria, Irlanda, Italia, Letonia, Luxemburg, Portugalia, Slovacia si Spania)
stabilește o perioadă de timp obligatorie de așteptare între data la care se
solicită avortul și data la care este efectuat acesta, scopul fiind acela de
ajuta femeile însărcinate să ia decizii esențiale pentru viața lor fiind corect
și complet informate. În 7 țări europene (Belgia, Germania, Ungaria, Italia,
Lituania, Olanda și Slovacia) femeile trebuie să beneficieze de consiliere
obligatorie sau să primească obligatoriu informații de la medicii lor înainte
de avort. În Italia, Grecia, Portugalia, Slovenia, Slovacia în cazul in care
femeia însărcinată este minoră este cerut acordul părinților.
ALIANTA
FAMILIILOR DIN ROMANIA
Str.
Zmeica nr. 12, sector 4, Bucuresti
Tel.
0741.103.025 Fax 0318.153.082
www.alianta-familiilor.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu