ZILELE SI CEASURILE - Sfantul Teofan
Zavoratul
Zilele si
ceasurile, ca niste hoti si furi, te jefuiesc si te prada; firul vietii tale se
rupe si se scurteaza fara încetare. Zilele îngroapa viata ta, ceasurile o pun
în mormânt; împreuna cu zilele si cu ceasurile piere pe pamânt si viata ta.
Viata pe care
o traiesti astazi fuge si zboara odata cu sfârsitul acestei zile, caci fiecare
zi îsi ia partea din viata ta si pleaca cu ea. Fiecare zi îngroapa viata ta,
fiecare ceas pune în mormânt partea sa din ea, si în zborul cel iute al vremii
ele pleaca, pier si se prefac în nimic.
Pe cât de
grabnic trec zilele, pe atât de grabnic zboara de la noi si viata: aceasta nu
poate sa stea în loc. Daca soarele s-ar opri întru înaltimea cerului, iar luna
ar fi tinuta din crugul ei, poate ca s-ar opri si vremea hotarnicita vietii
tale, poate ca ar înceta sa fu ga catre sfârsit...
Sfantul
Teofan Zavoratul, Psaltire sau cugetari evlavioase si rugaciuni, traducere de
Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 210-211
„Copilul meu, dacă vei lua aminte la
ceea ce-ți scriu…
„Copilul meu, dacă vei
lua aminte la ceea ce-ți scriu…”
Fiul meu, dacă vei lua aminte la
cele pe care ți le scriu și te vei sili pe tine însuți, mult folos vei afla!
Toate acestea ți se întâmplă deoarece nu te silești la rugăciune. Așadar,
silește-te! Rostește continuu Rugăciunea. Să nu ți se oprească deloc gura.
Astfel te vei obișnui cu ea înlăuntrul tău, după care o va prelua mintea. Nu da
curaj gândurilor, deoarece te moleșești și te întinezi.
Așadar, rugăciune, silire continuă
a firii, și vei vedea cât Har vei primi.
Viața omului, fiul meu, înseamnă
necaz, deoarece este petrecută în pribegie. Nu căuta odihnă desăvârșită. Dacă
Hristos a ridicat Crucea, atunci și noi trebuie s-o ridicăm. Dacă vom răbda
toate necazurile, vom afla Har de la Domnul. De aceea ne lasă Domnul să fim
ispitiți, ca să ne probeze râvna și dragostea pe care le avem față de El.
Pentru aceasta este trebuință de răbdare. Fără răbdare omul nu devine
experimentat, nu învață cele duhovnicești, nu ajunge la măsurile virtuții și
ale desăvârșirii.
Iubește-L pe Iisus și rostește
neîncetat Rugăciunea, iar ea te va lumina pe calea ce duce spre El. Ia aminte
să nu judeci, pentru că din pricina aceasta Dumnezeu îngăduie să plece Harul și
să te lase să cazi, să te smerești și să-ți vezi propriile greșeli.
Cele pe care le scrii sunt adevărate.
Ceea ce simți la început este Harul lui Dumnezeu, care, atunci când vine, îl
face pe om duhovnicesc. Atunci toate i se par bune și frumoase. Atunci pe toți
îi iubește, are umilință, lacrimi, căldură sufletească. Dar când Harul se
retrage pentru a fi încercat omul, atunci toate devin trupești și sufletul
cade. Tu însă să nu-ți pierzi atunci râvna, ci rostește mereu Rugăciunea, cu
silire, cu multă durere: „Doamne Iisuse Hristoase, miluiește-mă!”. Și iarăși și
de multe ori s-o rostești, încontinuu. Și ca și când L-ai vedea cu mintea pe
Hristos, să-I spui: „Mulțumesc Ție, Hristoase al meu, pentru cele bune pe care
mi le-ai dat și pentru cele rele pe care le sufăr. Slavă Ție! Slavă Ție,
Dumnezeul meu!”.
Și răbdând, iarăși
va veni Harul, iarăși va veni bucuria. Însă după aceasta iarăși va veni ispita
și întristarea, tulburarea și nervii. Și iarăși nevoință, biruință, mulțumire.
Și aceasta se face până ce încet-încet omul se curăță de patimi și devine
duhovnicesc. Apoi, odată cu trecerea vremii, la bătrânețe, vei ajunge la
nepătimire.
Să te
nevoiești! Nu căuta să vină singure cele bune. În puf nimeni nu devine monah.
Monahul trebuie să fie ocărât, batjocorit; să fie încercat, să cadă, să se
ridice, să devină om. Nu în brațele mamei sale. Este cu putință, s-a auzit
vreodată, ca cineva să devină monah lângă mama sa care de îndată ce-l va auzi
suspinând îi va spune „Ia și mănâncă, să nu te îmbolnăvești!”?
Fiul meu,
asceza cere lipsuri. Lucrurile bune nu le vei găsi la băi și în trai bun.
Trebuie nevoință și multă osteneală. Trebuie să strigi zi și noapte la Hristos.
Trebuie răbdare în toate ispitele și necazurile. Trebuie să-ți îneci mânia și
pofta.
Te vei
osteni mult până ce vei înțelege că rugăciune fără luare-aminte și trezvie este
pierdere de timp, osteneală fără plată. Trebuie ca la toate simțurile, atât în
afară cât și înăuntru, să pui luarea-aminte ca un paznic veghetor, deoarece
fără aceasta mintea și puterile sufletului se risipesc în cele deșarte și
obișnuite, ca apa nefolositoare care curge pe drumuri. Nimeni nu a aflat
vreodată rugăciune fără luare-aminte și trezvie. Nimeni nu s-a învrednicit
vreodată să urce către cele de sus, fără ca mai întâi să le disprețuiască pe
cele de jos. Tu te rogi de multe ori și mintea ta aleargă încolo și-ncoace,
unde-i place, la cele de care de obicei este atrasă. Însă trebuie multă silire
s-o desprinzi de acolo și s-o faci să ia aminte la cuvintele rugăciunii.
De multe ori
în gândul tău, în cuvântul tău, în auzul, în privirea ta intră cu vicleșug
vrăjmașul și nu-ți dai seama. Îți dai seama după aceea, însă trebuie nevoință
să te cureți. Tu să nu te lași biruit când te lupți cu duhurile cele viclene,
deoarece cu Harul lui Hristos vei birui, te vei bucura și nu te vei întrista.
Pe lângă aceasta
– spune și celorlalți – să luați aminte să nu vă lăudați unul pe altul în față,
deoarece lauda îi vatămă și pe cei desăvârșiți, nu numai pe voi care sunteți
încă neputincioși. Un pelerin i-a spus unui Sfânt de trei ori că împletește
bine lucrul de mână. După ce acela a spus a treia oară, Sfântul i-a răspuns:
„De când ai venit aici, omule, L-ai alungat pe Dumnezeu de la mine.”
Vezi câtă
acrivie aveau Sfinții? De aceea în toate este trebuință de multă luare-aminte.
Numai ocările și defăimările îl ajută duhovnicește pe om, pentru că din acestea
se naște smerenia, se dobândesc cununi. Răbdând acestea, omul își îneacă
egoismul și slava deșartă.
Așadar,
atunci când te ocărăsc, spunându-ți „mândrule”, „fățarnice”, „nerăbdătorule” și
cele asemenea, este vremea răbdării. Dacă ai vorbit, ai pierdut.
Să ai
întotdeauna frica lui Dumnezeu. Să ai dragoste față de toți și ia aminte să nu
mâhnești sau să vatămi pe cineva într-un fel sau altul, pentru că în vremea
rugăciunii ți se va face piedică mâhnirea fratelui tău. Fă-te pildă bună
tuturor în cuvinte și în fapte și dumnezeiescul Har întotdeauna te va ajuta și
te va acoperi.
Și ia
aminte, fiul meu, să nu uiți vreodată în toată viața ta, că monahul trebuie să
fie pildă bună mirenilor, iar nu sminteală. Iar monahul va lua pildă de la
Îngeri. Așadar, el este dator să fie cu multă luare-aminte, ca să nu-l fure
satana.
Este nevoie
ca monahul să iasă în lume? Să iasă. Însă este dator să fie numai ochi, numai
lumină; să ia aminte bine, ca nu cumva să-i folosească pe ceilalți, iar pe sine
să se vatăme. Cel mai mult se primejduiesc ieșind în lume monahii tineri și
monahiile care sunt încă în floarea vârstei lor, căci umblă prin mijlocul
curselor. Pentru cei care au trecut de o vârstă anume și s-au ofilit datorită
ascezei, nu este atât de mare frica. Aceștia nu se vatămă atâta pe cât pot să
ajute, dacă au experiență și cunoaștere.
În general,
tot monahul nu primește folos de la lume, fără numai laude și slăviri care îl
clătesc și-l lasă gol. Și vai nouă, de nu ne va acoperi Harul dumnezeiesc,
potrivit cu nevoia și scopul pentru care fiecare iese!
SĂRBĂTOAREA AMURGULUI
Arhiepiscopul Iustinian Chira
Amurgul este
ca o sărbătoare permanentă. Atunci bărbatul îşi termină munca lui, indiferent
în ce domeniu lucrează şi, obosit, se întoarce către cămin. Trebuie să se
întâlnească cu soţia, că de o zi întreagă n-a văzut-o, dar o zi întreagă s-a
gândit la soţia lui. Acum se grăbeşte să-şi întâlnească copiii, să se bucure de
ei; acum se întâlneşte omul cu familia. Acum vine acasă, la căminul lui, să se
bucure de liniştea înserărilor, de liniştea amurgului. Este acelaşi lucru, ne-a
rămas aceasta ca o reminiscenţă a întâlnirii lui Dumnezeu cu Adam. Adică
bucuria pe care o simţea Adam – gândiţi-vă ce bucurie simţea Adam când venea şi
se întâlnea cu Tatăl său, cu Dumnezeu. Vă rog, imaginaţi-vă, faceţi puţin uz de
imaginaţie şi de gândire, întâlnirile acestea ale lui Dumnezeu cu omul. Cât de
fericit a fost omul că venea să se întâlnească cu Cel ce l-a creat! Dar cât de
fericit era Dumnezeu că se întâlnea cu omul! Se întâlnea fericire cu fericire
şi bucurie cu bucurie, se întâlnea omul cu Creatorul şi Creatorul cu omul. E
extraordinar de miraculos! Şi de atunci a rămas acest Dar.
Sursa: Pr. Alexandru Stanciulescu Barda
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu