"Rubla Eminescu” - Singura întrebare care contează
- «La science ne doit avoir aucune limite» - raspuns la provocarile de astazi - pionierii diemocratie
"Rubla Eminescu”
– De ce au
imprimat sovieticii chipul lui Eminescu pe 2 milioane de monede, la câteva zile
după „Revoluția” din 1989?
ISTORIE
INEDITĂ: În acest moment, Eminescu este
tradus în 150 de limbi din 250 de țări. Această statistică a fost realizată de
reputatul eminescolog documentarist Dumitru Copilu-Copillin. Amploarea
extensiei în spațiul universal a receptării operei poetice a lui Eminescu este
fără precedent. Și nici nu e de mirare dacă ne gândim că William Shakespeare
care a însemnat mult pentru dramaturgia britanică a secolului al XVI-lea, timp
de 100 de ani după moartea sa a rămas într-un inexplicabil con de umbră și abia
după aceea a ]nceput să intre în universalitate.
Asistăm la
un fenomen similar în privința lui Eminescu, iar declanșarea acestuia pare să
fi venit din Rusia, pe vremea când încă se numea URSS.Astfel, în 1989 (an
declarat de UNESCO „Anul Internaţional Eminescu”), la 100 de ani de la moartea
fizică a poetului nostru național, Uniunea Sovietică a emis o monedă omagială
cu portretul lui Eminescu, având valoarea nominală de o rublă.
Moneda este
rară şi foarte puţin cunoscută în România.Rubla Eminescu a fost pusă în
circulaţie în URSS pe 26 decembrie 1989 (în prima zi după execuţia lui
Ceauşescu). A fost bătută la monetăria din Leningrad ‒ azi Sankt-Petersburg ‒,
iar tirajul a fost de două milioane de monede, din care 200 000 de o calitate
specială. Chipul lui Eminescu avea ca model imagologic fotografia acestuia din
1869, făcută de Jan Tomas la Praga. Este, desigur, o trimitere simbolică spre
dimensiunea valorii „de piaţă” a lui Eminescu, dar e regretabil că acest demers
a fost făcut în URSS, nu în România. E adevărat că cea mai valoroasă bancnotă a
României (bancnota de 500 de lei) are pe ea chipul lui Eminescu – ceea ce are o
evidentă încărcătură simbolică, în expresie financiară ‒, însă forța de
semnificație a „rublei Eminescu” este mult mai mare, căci reprezintă o
recunoaște revenită din partea unei țări și a unei culturi ostile. Se pare că
rușii au o perspectivă mai clară asupra valorii universale a „omului deplin al
culturii române” (cum îl definea Constantin Noica), pe care noi, aici, în
„codrii Vlăsiei”, continuăm să-l minimalizăm, confirmându-i astfel „profeția”
din „Scrisoarea I” („Neputând să te ajungă, crezi c-or vrea să te admire?/Ei vor
aplauda desigur biografia subţire/Care s-o-ncerca s-arate că n-ai fost vrun
lucru mare,/C-ai fost om cum sunt şi dânşii… Măgulit e fiecare/Că n-ai fost mai
mult ca dânsul…”).
Nu știm ce
interese politice sau geopolitice s-au ascuns în spatele acestui gest, dar
rușii/sovieticii l-au făcut și faptul rămâne consemnat istoricește ca atare,
indiferent ce interpretări conspiraționiste sau minimalizatoare s-ar „croșeta”
de jur-împrejur. Pe când rușii, în campaniile lor nemiloase de „defrișare”
identitară a populației românești din stânga Nistrului, s-au izbit de un reper
spiritual fundamental, care s-a dovedit de neclintit și de netrecut: numele lui
Mihai Eminescu. Ceea ce, fără a exclude ura și dușmănia istorică împotriva
poporului român, le-a impus respectul și recunoașterea. Miron Manega
Singura întrebare care contează
de Sorin Cucerai
Simplificând,
omenirea a trecut până acum prin 3 stadii de dezvoltare: cea a vânătorilor şi culegătorilor
(cea mai lungă, de vreo 300.000 de ani), cea a societăţii agricole (începând
acum 10-20.000 de ani, şi încheiată în secolul al XIX-lea), şi cea industrială/
postindustrială.
Societatea
industrială începe să apară prin secolul al XVIII-lea şi ia avânt în cel
următor. Agricultura se industrializează/ automatizează, aşa că mase mari de
oameni migrează spre urban şi spre fabrici.
Pe la 1970
industria însăşi începe să fie suficient de automatizată încât lumea (deja
urbanizată) începe să migreze spre zona serviciilor. Aşa apare lumea
postindustrială, cu tipul ei specific de capitalism (cunoscut îndeobşte sub
numele de „neoliberalism”) şi perceput de cei din generaţia mea ca fiind
singura formă posibilă de capitalism (fiindcă e singura pe care au experimentat-o
şi singura despre care au citit).
Capitalismul
neoliberal a învins comunismul fiindcă acesta din urmă era croit pe modelul
societăţii industriale. Şi l-a învins aşa cum a învins şi capitalismul
industrial - prin simpla schimbare a societăţii, generată de automatizarea
industriei.
Acum ne
pregătim să intrăm într-un nou tip de lume - cel al economiei bazate pe
cunoaştere - şi tocmai de-asta capitalismul neoliberal e în criză. Se întâmplă
fix acelaşi lucru care s-a întâmplat cu capitalismul industrial şi cu
socialismul industrial când am intrat în lumea postindustrială.
Fiindcă noul
tip de lume e abia la început şi nu e uşor de înţeles încă, opoziţia e foarte
mare şi vine din multe direcţii.
La stânga,
opoziţia vine dinspre cei care visează la revenirea socialismului industrial.
Doar că socialismul industrial (ca şi capitalismul industrial) a fost posibil
doar ca urmare a modelului de fabrică şi a tehnologiilor de până prin 1960 -
ambele perimate de multă vreme.
La dreapta,
îi avem fie pe cei care visează la revenirea capitalismului industrial (ca
Trump şi adepţii lui, de exemplu), fie pe cei care vor revenirea la valorile
societăţii agricole (toate mişcările rural-religioase), fie pe cei care vor o
combinaţie între cele două.
La cealaltă
dreaptă îi avem pe adepţii neoliberalismului, care nu s-au împăcat încă cu
ideea că şi postindustrialismul neoliberal e pe ducă - şi pe cei care vor să
împace cumva neoliberalismul (deja mort sau cel puţin muribund) cu valorile
societăţii agrare (gen Neamţu, Papahagi sau Baconschi la noi).
Revenind, în
societatea vânătorilor şi a culegătorilor şi în cea agricolă educaţia nu avea
nicio valoare economică. Nu aveai nevoie să fii alfabetizat ca să poţi vâna,
culege sau lucra pământul.
În
societatea industrială, alfabetizarea devine obligatorie din punct de vedere
economic. Ca să poţi lucra cu utilajele din fabrică, era vital să ştii să
citeşti şi să scrii. De-asta, începând cu secolul al XIX-lea, apare sistemul
public de educaţie.
În epoca
postindustrială, simpla alfabetizare (şcoală generală plus eventual liceu) nu
mai e suficientă din perspectivă economică. Absolventul de facultate devine
echivalentul absolventului de liceu din perioada industrială.
În plus,
modelul educaţiei se schimbă dramatic. Nu mai e nevoie de oameni care să se
integreze în modelul ierarhic şi autoritar al fabricii, care să ştie să repete
şi să asculte ordine. Lumea serviciilor e diferită de cea industrială - şi are
nevoie în primul rând de creativitate şi autonomie.
Nu întâmplător
drepturile omului (şi libertăţile) explodează în neoliberalism - lucru detestat
şi de socialiştii industriali, şi de capitaliştii industriali, şi de
nostalgicii ordinii agricole.
În
societatea bazată pe cunoaştere, educaţia devine încă şi mai importantă din
punct de vedere economic decât în lumea postindustrială. Deţinerea unui
doctorat va deveni în curând echivalentul deţinerii unei diplome de bacalaureat
acum 50-100 de ani. În plus, eradicarea analfabetismului funcţional devine
absolut obligatorie.
De aici
nevoia economică a unei societăţi tot mai incluzive şi tot mai educate - lucru
care îi enervează nu doar pe adepţii socialismului şi capitalismului industrial
sau pe cei ai societăţii agrare, ci şi pe neoliberali.
O societate
tot mai egalitară şi mai incluzivă, cu indivizi autonomi şi deschişi la minte,
în care toţi sunt traşi în sus, a devenit vitală din perspectivă economică în
societatea cunoaşterii. Doar o astfel de societate poate genera cantitatea de
creativitate de care e nevoie pentru a asigura noile standarde de viaţă.
În
societatea cunoaşterii, orice persoană exclusă, ignorată, dată la o parte costă
mult mai mult decât integrarea ei. Asta dă, fireşte, peste cap multe
prejudecăţi, de la cele ale cultelor religioase la cele specifice vechiului proletariat
industrial.
De aici, cum
spuneam, şi opoziţia la noua lume. Dar, la fel ca societatea industrială şi cea
postindustrială, societatea bazată pe cunoaştere va apărea şi se va dezvolta
oricum: tehnologia actuală e de partea ei, aşa cum motorul cu aburi a fost de
partea fabricii şi a modelului industrial în detrimentul societăţii agricole.
Şi atunci o
singură întrebare rămâne relevantă: vrem să facem paşii necesari pentru a intra
cât mai curând şi cât mai durabil în societatea bazată pe cunoaştere, sau vom
rămâne la fel de provinciali şi de înapoiaţi ca în toată istoria noastră,
producând, în numele spaimelor şi ale prejudecăţilor noastre, tragedii inutile
şi păstrând România în zona ţărilor înapoiate?
Pe scurt:
vrem cu Rusia, cu America lui Trump, cu Turcia şi cu Polonia - sau vrem cu
Islanda, cu Norvegia, cu Canada şi cu Germania?
Nu-mi
răspundeţi, fiindcă ştiu deja răspunsul. E răspunsul pe care l-a dat România în
toată istoria ei. Iar asta mă deprimă îngrozitor.
http://www.ziaruldeiasi.ro/stiri/singura-intrebare-care-conteaza--165099.html
PR. DENIS BUICAN - « La science ne
doit avoir aucune limite »
Denis Buican
est biologiste, historien des sciences, philosophe et poète. Il a combattu les
théories de Lyssenko enseignées et imposées sous le bloc communiste. Banni de
l’université, il continue dans le domaine scientifique, et sera naturalisé
français après avoir fui la dictature communiste roumaine pour Paris en 1969.
Il a élaboré une théorie synergique de l’évolution et une nouvelle théorie de
la connaissance, la biognoséologie. Avec le Professeur de 82 ans, la discussion
balance entre importance des découvertes scientifiques, politique et
philosophie.
-
LePetitJournal.com de Bucarest : Vous avez quitté la Roumanie en 1969, comment
s’est passée votre arrivée en France ?
Professeur
Denis Buican: Je suis arrivé au Congrès international en France, et Pierre
Lazareff m’a proposé, au nom du président de l’époque, Georges Pompidou, de
m’installer ici et d’enrichir le pays. Jacques Chaban-Delmas était le Premier
ministre. Je pensais que les promesses d’alors seraient tenues. Mais j’ai un
peu été trompé sur la marchandise.
Je ne
demande pas à la France de me vendre un idéal, un paradis, mais je demande que
chaque citoyen ait réellement accès à ses droits. C’est ce que disait déjà
Robert Badinter : si la France se dit le pays des droits de l’Homme, que les
droits de l’Homme soient respectés.
- Avez-vous
pu garder votre nationalité roumaine après avoir reçu la nationalité française
?
La
nationalité roumaine m’aurait été retirée automatiquement si j’avais été
réfugié politique, ce que je n’étais pas. Ils auraient pu me la retirer, mais
ils ne s’en sont pas occupés donc j’ai gardé les deux. J’ai eu une conversation
avec un ambassadeur roumain qui m’a demandé pourquoi je ne renonçais pas à une
de mes nationalités. Je lui ai répondu que je ne voulais pas parce que je ne me
suis pas désolidarisé du peuple roumain, je me suis désolidarisé de la
dictature communiste. Comme je ne me désolidarise pas de la France ou du peuple
français, mais de la démagogie française.
En d’autres
termes, je me considère maintenant avec chaque état dans un rapport
contractuel. J’applique le contrat social de Rousseau à titre individuel. Je
considère que j’ai donné à la Roumanie. Pas la grande fortune qui m’a été
confisquée en 1948-49. Pas uniquement la vie, ce qui est pire, de mon père, qui
a été volée en prison, mais également toute ma vie de malheurs et de
persécutions que j’ai vécue ici sous la dictature communiste.
- Comment
vous définissez-vous dans le domaine scientifique ?
Je suis un évolutionniste sélectionniste
probabiliste. Donc je laisse la probabilité décider, j’espère pour le meilleur,
mais ça peut être pour le pire. Dans un de mes livres, j’ai écrit un chapitre
final intitulé « sur-être ». Je me suis alors interrogé sur les « sur-êtres ».
Bien sûr qu’il sera bon d’arriver à un « sur-être », mais j’ai des craintes, en
voyant comment les peuples, trompés par la démagogie, choisissent aussi mal
leurs gouvernants. En d’autres termes, avec l’espèce humaine, en voulant
arriver vers le « sur-être », on risque d’arriver vers des organismes modifiés,
vers un « hyper-monstre », vers un Frankenstein. C’est pour cela que je suis
probabiliste.
- Certains
grands scientifiques étaient croyants, ou avaient une certaine forme de foi
comme Einstein ou Isaac Newton, comment peut-on concilier la réligion et la
science à votre avis?
Personnellement je suis agnostique, j’ai plus
de modestie dans la connaissance que les croyants ou les athées. Je considère
que la seule vérité que l’homme est capable de connaître est la vérité
scientifique, prouvée ou infirmée par l’expérience, même si la vérité
scientifique est toujours relative. La science ne peut pas répondre à certaines
questions fondamentales: pourquoi y a-t-il quelque chose plutôt que rien, comme
disait Leibniz ou pourquoi le monde existe-t-il ? Les croyants considèrent que
Dieu a fait tout, mais qui a fait Dieu ? On rentre dans un cercle vicieux de la
connaissance. Les athées prétendent qu’il n’y a rien. Les uns comme les autres
sont dans le faux. L’agnosticisme implique que la seule vérité est celle
scientifique mais il y a l’inconnaissable sur lequel on ne peut rien affirmer
et l’hypothèse de Dieu ne peut pas être prouvée. Les bigots, les
créationnistes, prétendent détenir une théorie scientifique où il y aurait un «
intelligent design », un but intelligent à tout, or c’est faux car on ne voit
aucun but intelligent a priori si on regarde le monde. Certains disent qu’il y
a un finalisme évolutif puisqu’on est arrivés depuis les organismes les plus
primitifs vers des animaux plus évolués dont l’homme or cela est un point de
vue a posteriori. L’évolution aurait pu ne pas exister et que tout soit néant,
elle aurait pu exister mais s’arrêter à d’autres espèces avant l’homme, ou
aller plus loin que l’homme vers un éventuel « sur-être », il s’agit d’une
évolution aléatoire.
- Selon
vous, quelles sont les limites qu’un scientifique doit s’imposer au niveau
éthique ?
Je pense que la science en tant que telle ne
doit avoir aucune limite. Sur ce sujet, il y a une confusion démagogique,
politique, policière ou industrielle. La science en elle-même n’est ni bonne ni
mauvaise. Elle est une avancée dans la connaissance. La question à se poser est
: « Comment applique-t-on la science ? » Mais cela ne tient pas du savant.
Wernher von Braun est un exemple caractéristique. Il a fait les premières V-2
avec lesquelles Londres a été bombardée pendant la guerre. Il a aussi initié,
du point de vue scientifique, les premiers vols vers la Lune. Donc la même
technique, la même découverte scientifique peut être utilisée, comme la langue
des Hommes, pour le meilleur et pour le pire. Mais ce n’est pas du ressort du
savant, car ce n’est pas lui qui applique. Ce sont les hommes riches, les industriels.
En d’autres
termes, la découverte scientifique ne doit avoir aucune limite. Sauf
l’hypocrisie bourgeoise, prolétarienne, marxiste, léniniste, capitaliste ou
bigote. Mais la technique, bien sûr, doit être légalisée et surveillée d’une
manière rationnelle, pour ne pas engendrer n’importe quelle absurdité. Il faut
limiter l’utilisation mauvaise de la découverte et laisser toute liberté à la
science.
- À qui
revient la charge de policer l’utilisation des découvertes scientifiques dans
ce cas ?
Aux états, mais ils ne font pas leur devoir de
contrôle, car ils sont soumis à des lobbys de vendeurs de mort, c’est-à-dire
aux complexes militaro-industriels. Par exemple, prenons les guerres
criminelles qu’ont fait Bush, Blair et les « néo-colons » en Irak, celles
qu’ont fait Sarkozy et Bernard-Henri Lévy, Cameron et Obama en Libye. Qui perd
et qui gagne de ces guerres ? Qui perd, c’est clair : nous, les citoyens de
partout, qui payons avec nos impôts ces armes et ces armées. Ce sont les États
et les complexes militaro-industriels qui payent les ripoux au pouvoir qui
appliquent mal les découvertes scientifiques. Je ne dis pas qu’il ne faut pas
avoir d’armée. Mais l’histoire a montré que jusqu’ici, il n’y a pas de
découverte dans l’armement sans qu’elle soit utilisée, y compris pour l’arme
atomique. C’est un danger pour l’humanité.
- Vous avez
aussi écrit de la poésie, pensez-vous qu’il est possible d’appliquer les
théories de la sélection naturelle au domaine de la culture et de l’art ?
Bien sûr, mais il faut considérer cela d’une
manière différenciée. Par exemple, dans la science et la technique, on constate
vraiment un progrès. Il y a donc une sélection progressive, par contre dans la
poésie, l’art ou la peinture, on ne peut pas parler de progrès, mais d’une
sélection des valeurs qui s’est faite avec le goût, et on ne peut discuter des
goûts. Si vous regardez ce qui a été fait en Espagne ou en France sur les murs
des cavernes préhistoriques, les peintures rupestres sont d’une meilleure
facture que la plupart des peintures dites « modernes ». Dans la poésie, c’est
similaire, on ne peut pas parler de progrès contrairement au domaine de la
science, car il n’y a pas une accumulation d’évolutions techniques. Si dans
l’art il peut y avoir un progrès technique avec l’apparition de nouvelles
couleurs par exemple, il ne s’agit pas d’un progrès « véritable ». L’Homme est
resté inchangé ou avec peu de changements depuis l’âge de pierre. Ses
sentiments créateurs sont toujours les mêmes et cela n’a pas changé sa manière
de créer l’art. La science progresse grâce aux progrès techniques tandis que
l’art reste inchangé jusqu'à une éventuelle mutation de l’espèce humaine.
- Vous
considérez-vous plus comme un scientifique ou un poète ?
Avoir la sensibilité du poète et la lucidité
du scientifique est incontestablement un avantage. Mais pour l’homme, cela peut
vite devenir malheureux, car si vous êtes à la fois lucide comme un
scientifique et sensible comme un poète, on est toujours malheureux dans un tel
« bas-monde ». À mon âge, et je le dis souvent lors de mes cours à
l’université, la seule chance qui me reste dans un tel « bas-monde », est que
je suis vieux et que je vais en sortir plus vite.
Nous remercions la Ligue Francophone de
Roumanie et Mr. Nicolae Dragulanescu pour leur contribution.
Maeva Gros
(www.lepetitjournal.com/Bucarest) - Lundi 24 juillet 2017
PATRIARHUL DANIEL AL ROMANIEI -
raspuns la provocarile de astazi
De KSL Catalin
"Patriarhiĭ
șefĭ aĭ bisericiĭ ortodoxe îs cincĭ: unu la Constantinopole (cel maĭ însemnat)
și cîte unu la Efes, Antiohia, Ĭerusalim și Alexandria. Astăzĭ aŭ și Româniĭ un
patriarh în Bucureștĭ, Sîrbiĭ unu la Carloviț și Armeniĭ unu la
Constantinopole" - nota, in anul 1939, August Scriban, fost lingvist
român, licențiat în filologie și cu doctorat obtinut in Germania, în
"Dictionaru Limbii Romanesti" de pe atunci.
Pasajul de
mai sus apărea publicat de "Editura Institu de Arte Grafice 'Presa Buna',
în Iasi, folosind un sistem ortografic-fonetic astăzi neobisnuit, pe care-l
inventase însuși Scriban (motiv pentru care, in randurile de mai sus, apar
semnele ŭ și ĭ , si, peste asta, articolul hotărât lipseste cu desavarsire).
Acelasi
lingvist, nu omitea sa ne aminteasca, in introducerea sa, modul prin care
"Patriarhul" traversase, mai intai, intregul Vechi Testament, căci:
"După Geneză, de la crearea lumiĭ pînă la diluviŭ aŭ fost zece patriarhĭ,
dintre care principaliĭ aŭ fost: Adam, Sit, Enos, Matusalem și Noe".
Iar "eĭ
credeaŭ în unitatea luĭ Dumnezeŭ, în crearea lumiĭ, în căderea omuluĭ, în
venirea Mîntuitoruluĭ și observaŭ principalele poruncĭ ale Decaloguluĭ"...
Astazi, in
Biserica Ortodoxa, exista mult mai multi Patriarhi... Si tot astfel, de la
conducătorii ereditari ai poporului evreu de dinainte de Moise (Avraam, Isac,
Iacov, și cei 12 fii ai lui Iacov), titlul de Patriarh ajunge sa fie acordat
celui mai mare rang din ierarhia unora dintre Bisericile Ortodoxe autocefale,
Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române fiind întâiul stătător între ierarhii
Bisericii Ortodoxe Române, primind si purtand ca semn distinctiv două
engolpioane, o cruce, culion, camilafcă cu cruce și veșminte cu totul albe...
Iar in
randul acestor sfinte nume, astazi, se inscrie si numele Patriarhului Daniel,
parcurgand direct, prin sirul a parca nenumarate generatii de oameni,
succesiunea Patriarhilor Miron (Cristea - 1925-1939), Nicodim (Munteanu -
1939-1948), Iustinian ( Marina - 1948-1977), Iustin (Moisescu - 1977-1986) si
Teoctist (Arăpașu - 1986-2007).
Traind
'datoria' de a cinsti titlul primit, asemenea inaintasilor sai atat din
Vechiul, cat si din Noul Testament - a caror venerare sta din capul locului la
baza faptelor si invataturilor sale - printr-o adaptare extraordinar de
pretentioasa la conditiile actuale, traversand perioade cu schimbari atat de
radicale politice si de mentalitate, Patriarhul nostru, ales cu aproape 10 ani
in urma, reprezinta persoana ghidata de Duhul Sfant, care trebuie sa
implineasca ambele componente ale rangului pe care titlul sau il repezinta -
derivand din "πατριάρχης" (patriarhes)-ul grecesc si menit sa imbine
mai multe calitati, simultan: de "șef sau tată al unei familii" cu
pretentia de slujire a (πατριά) patriei si neamului dat lui spre mantuire,
drept marea sa "familie", si de "conducator"
(āρχειν/arhein) al acestei familii.
Si poate ca,
de pe aceasta pozitie greu incercata, devine si mai lesne de inteles de ce,
astazi, intr-o societate atat de puternic auto-secularizanta prin influente
externe de tot felul, persoana Patriarhului Romaniei ajunge sa fie destul de
des in centrul atentiei tuturor: atat a celor dispusi sa puna umarul la
lucrarea la care cheama Hristos, cat si a celor pentru care aceasta lucrare si
exercitarea autoritatii din slujirea cea mai mare a lui Hristos - aplicata celui
vazut ca "pater familias" pentru aceasta familie extinsa - devine una
de-a dreptul incomoda.
Atunci Iisus le-a zis: Voi toţi vă veţi
sminti întru Mine în noaptea aceasta căci scris este:
"Bate-voi
păstorul şi se vor risipi oile turmei". (Sfânta Evanghelie după Matei 26,
31)
Contextul
actual al vietuirii rupte - de bunavoie - de randuiala mostenita si inteleapta,
dumnezeiasca, a Parintilor nostri, in mod cert nu reprezinta un mediu adecvat
si propice pentru ca implinirile la care, in misiunea sa, Patriarhul Daniel
visa la vremea chemarii sale, sa devina prea repede realitate. Insă marea parte
din aceasta vină ne revine nouă, membrilor acestei... familii extinse.
Văzandu-se
nevoit sa depaseasca provocarile la care lumea laica il supune dupa bunul sau
plac, invidiat de dusmanii bunatatii, Patriarhul Romaniei devine cel obligat de
toti sa raspunda brusc pentru toate. Chemat prea deseori sa dea seama pentru
pozitia sa in fata unor accidente provocate de neascultarea generala a altora,
tras la raspundere adesea pentru neimplinirile societatii rezultate din
greselile repetate ale clasei politice, sau invinuit pentru marturisirea
fireasca a unor termeni carora anormalitatea incerca sa le schimbe astazi
sensul, activitatea sa de ctitor si de pastor al propriei Biserici nu poate fi
decat ingreunata. Dincolo de toate acestea, insa, rezultatele ultimului
deceniu, de cand Patriarhul Daniel se afla in conducerea Bisericii Romane, au
reusit sa uimeasca pana si societatea ateista inversunata.
"10.
Cunoscut să vă fie vouă tuturor, şi la tot poporul Israel, că în numele lui
Iisus Hristos Nazarineanul, pe Care voi L-aţi răstignit, dar pe Care Dumnezeu
L-a înviat din morţi, întru Acela stă acesta sănătos înaintea voastră!
11. Acesta
este piatra cea neluată în seamă de către voi, zidarii, care a ajuns în capul
unghiului;
12. Şi întru
nimeni altul nu este mântuirea, căci nu este sub cer nici un alt nume, dat
între oameni, în care trebuie să ne mântuim noi". (Faptele Sfinţilor
Apostoli 4, 10)
Intr-un timp
in care liderii politici abia reusesc sa isi mai faca auzite vocile in arena
mondiala, strategia pe care Biserica Ortodoxa Romana, daruita cu Har, a
adoptat-o in acesti ultimi zece ani, pare sa reprezinte un model pe care
majoritatea laica nu are cum sa nu-l aprecieze, in prezent aceasta dintai
reusind sa ocupe un rol deosebit de important in sanul comunitatii ortodoxe
globale.
Inconjurata
de tari in care propriile Biserici Ortodoxe aveau sa cunoasca, din pacate, mari
scindari in interiorul lor, in cele mai multe dintre cazuri, iscate de
disensiuni politice - interne si externe - Biserica Ortodoxa Romana a continuat
si continua, din ce in ce mai mult, sa reprezinte un punct de echilibru pe care
doar Puterea Divina ar fi putut in mod clar sa-l gestioneze, iar prin
deschiderea si viziunea personala a Patriarhului sa-Si spuna cuvantul.
Prezenta
matura si unitara, bineasezata a Bisericii Ortodoxe Romane la Sfantul si Marele
Sinod din Creta, solutiile, propunerile dar mai ales atitudinile clare si
mature cu care a mediat in anumite cazuri in care s-au iscat disensiuni, au
reprezentat, astfel, o marturie clara a acestei situatii de stabilitate de mult
prea multi invidiata (singura Biserica Ortodoxa locala in care glasurile
ierarhilor au sustinut, la unison, o pozitie comuna, a fost Biserica Ortodoxa
Romana!), justificand inca o data, in cazul in care ar mai fi fost nevoie,
faptul ca ridicarea unei catedrale care sa ne reprezinte neamul, de mult timp
asteptata, a devenit astazi o necesitate, asemenea unui Altar central de Jertfa
- mai mult decat ca amplasament geografic - in sanul Ortodoxiei Rasaritene,
ridicat intr-o lume ortodoxa a carui sit romanesc a fost stropit cu atat de
mult sange, de martirii stramosi si mari inaintasi ai nostri, in apararea
Evangheliei lui Hristos.
Exact
aceasta stabilitate, astazi, devine tinta inversunatilor dusmani, dinauntrul si
din afara Bisericii, dinauntrul si din afara granitelor tarii, care viclenesc
impotriva scumpei Mirese a lui Hristos, iar pentru efectele pe care acestia
reusesc din cand in cand, din pacate, sa le aiba intr-o oarecare masura asupra
lucrarii in care, din calitatea sa de Patriarh, Prefericiutul Daniel este
implicat alaturi de toti ceilalti Ierarhi, o raspundere mare avem noi.
Cu toate
acestea, binecufundat în ordinea Bisericii, conștient de istoria acesteia și
conștient de rolul responsabilității derivate din arhiereasca Sa pastorire, in
straduinta de a progresa in primul rand in dezvoltarea sa duhovniceasca, acest
Patriarh plăteste in mod sigur - nefiind pentru prima data in istoria noastra -
sub ochii tuturor, un preț parca deja prea mare, înconjurat frecvent de
"conspirații" și de "discutii" care nu urmaresc altceva
decat oprirea acestei incantatoare reforme.
17. Dar ca
aceasta să nu se răspândească mai mult în popor, să le poruncim cu ameninţare
să nu mai vorbească, în numele acesta, nici unui om.
18. Şi
chemându-i, le-au poruncit ca nicidecum să nu mai grăiască, nici să mai înveţe
în numele lui Iisus.
19. Iar
Petru şi Ioan, răspunzând, au zis către ei: Judecaţi dacă este drept înaintea
lui Dumnezeu să ascultăm de voi mai mult decât de Dumnezeu.
20. Căci noi
nu putem să nu vorbim cele ce am văzut şi am auzit.
21. Dar ei,
ameninţându-i din nou, le-au dat drumul, negăsind nici un chip cum să-i
pedepsească, din cauza poporului, fiindcă toţi slăveau pe Dumnezeu, pentru ceea
ce se făcuse. (Faptele Sfinţilor Apostoli, 4)
Iar noi,
obisnuiti prea deseori sa ne folosim de tacere exact atunci cand nu o cautam ca
pe o virtute, permitem oricarei voci sa se lase auzita si sa aiba efect asupra
parintilor nostri si a credintei noastre, din postura de spectatori pe care o
acceptam cu atat de mare usurinta.
Numai ca,
peste toate acestea, calea pe care Patriarhul nostru vadeste ca o urmeaza, ne
demonstreaza de fiecare data ca dependența sa totală de Dumnezeu și credința sa
puternică în grija pe care o poarta Dumnezeu pastorilor si Bisericii Sale raman
cele mai importante cai de a face față acestor intentionate provocari,
înrădăcinat puternic în credința strămoșilor sai, puternic în speranța în
Dumnezeu si gata de aparare a Crezului Bisericii sale, fără severitate și,
deopotriva, fara vreo urma de laxism.
"Astăzĭ aŭ și Româniĭ un patriarh în
Bucureștĭ..."
Acum,
Preafericitul Părinte Daniel, la aproape zece ani de la întronizarea sa - ce se
vor implini pe 30.09.2017, dar mai aproape de atat!, maine, in 22 iulie, la
împlinirea frumoasei vârste de 66 de ani - face cinste României Ortodoxe,
Ortodoxiei în general, pentru felul în care reuşeşte să atenueze şi să modereze
conflictele generate de discrepanțele inerente între generații, culturi sau
credințe diferite, pentru felul în care reuşeşte să gestioneze în spirit
crestin-ortodox relațiile cu Bisericile Ortodoxe surori sau celelalte
confesiuni, pentru relațiile cooperante, stabile dar hotărâte cu statul laic
român, pentru felul în care reuşeşte să se ocupe de nevoile românilor de peste
graniță, pentru felul în care aduce Biserica în era tehnologiei moderne, pentru
felul în care se luptă cu îndârjire în salvarea unei educaţii care să formeze
tinerele generații în spirit ortodox, moral şi etic, prin orele de religie şi
activitățile din jurul Bisericii, pentru eforturile pe care le face in salvarea
efectiva a familiei... sale - atat de extinse, traditionale şi, nu în ultimul
rând... pentru eforturile si rugăciunile pe care le face pentru noi toti, cei
din aceasta "familie" sau "patrie" a Sa, însemnând cu
binecuvântările sale, monahale, dar întrutotul Arhieresti, creştetele noastre
prea putin smerite si prea mult intinate de pacate.
ÎNTRU MULŢI ANI, STĂPÂNE!
(KSLCatalin / Ing. Catalin Ion -
Presedintele Asociatiei Lacasuri Ortodoxe)
pionierii democratiei
FRANTA:
putere coloniala care a controlat, la un moment dat, aproape 13.000.000
kilometri patrati, aproximativ 9% din intreaga suprafata a uscatului mondial.
Un numar impresionant de tari au fost ocupate cu forta de catre francezi.
Prosperitatea Frantei se bazeaza intr-o buna masura si pe crimele si jaful din
fostele tari coloniale. Iata cateva dintre acestea - Algeria, Camerun, Ciad ,
Gabon, Niger, Senegal, Tunisia, Madagascar, Maroc, Vietnam, Laos s.a.
In plus
jumatate din Franta a fost colaboratoare cu Germania in al 2lea razboi mondial
si asta nu pare sa deranjeze atat de mult cat alianta Romaniei cu Germania .
A facut masacru
in coloniile din Nordul Africii cand acestea si-au cerut independenta si chiar
dupa dobandirea independentei au intervenit direct sau indirect in evenimentele
politice ale fostelor colonii.
ANGLIA : cel
mai mare imperiu colonial si sclavagist pentru o perioada de timp (in America )
- a cuprins peste 20%!!! din suprafata uscata a Terrei.
Prosperitatea
Marii Britanii se bazeaza intr-o buna masura si pe crimele si jaful din fostele
tari coloniale. Iata cateva dintre acestea - India, Australia, America de Nord,
Africa de Sud, Birmania s.a.
RUSIA: tara
in care s-a nascut comunismul, o pacoste si o nenorocire pentru Romania. Si-a
consolidat pozitia de putere mondiala si prin crimele si jaful la care si-a
supus tarile vasale. Iata cateva dintre tarile exploatate de Uniunea Sovietica
- Romania, Moldova, Polonia, Ucraina, Belarus, Georgia, Lituania, Letonia,
Estonia , Armenia, Kazakstan, Uzbekistan, s.a..
SUA:
Intemeiata pe genocidul indurat de indienii americani carora europenii le-au
ocupat pamintul pe care locuiau de mii de ani.
Populatii intregi exterminate, infometate, alungate in rezervatii ca
niste animale salbatice ca sa faca loc foamei de inavutire a colonistilor
europeni. Cea mai mare tara cu oranduire sclavagista dupa caderea Imperiului Roman
ce inca a practicat segregarea rasiala pana prin anii 60. Exemplu al
democratiei si iubirii crestine? Poate o ora Dumineca la biserica.
Aventurile
militare germane din cele doua razboaie mondiale i-au accelerat
industrializarea si inarmarea si i-au transformat in jandarmul planetar.
Fortati si de expansionismul Rusiei si Chinei comuniste SUA, dupa Al Doilea
Razboi Mondial, a purtat mai mult de 10 razboaie importante - Vietnam,
Iugoslavia, Irak, Afganistan s. a., alaturi de diverse alte interventii militare
in toate colturile planetei mai mult sau mai putin legitime. A rasturnat
regimuri instalate democratic si de frica comunismului a sustinut dictatori
corupti si sangerosi atat pe continentul American ( Chile, Argentina etc) cat
si Africa (Mobutu in Congo ) sau Asia. Au finantat in America Centrala grupari
armate teroriste vinovate de crime pe banda rulanta. Nu le-a pasat ca poate oamenii
saraci din acele tari aspira la acelasi nivel de prosperitate si democratie ca
in SUA. Sub masca apararii drepturilor omului si cu ajutorul institutiilor
financiar bancare multinationale au pus mana pe resursele naturale ale mai
multor tari. Este emblematica pentru politica SUA declaratia publica facuta de
un partizan al acestor razboaie, Donald Trump: "Sa le luam petrolul
libienilor!". In Afganistan mai
important decat Bin Laden erau minereurile strategice de care complexul
militaro-industrial american are nevoie ca de aer sau ca de petrol pentru a-si
mentine suprematia. Desigur ca se pune si intrebarea ce se intampla cu planeta
daca nu contrabalansau amenintarea
expansionismului altor mari puteri. Ar fi fost o lume mai buna? Putin
probabil daca ne uitam ce a insemnat gulagul Sovietic si revolutia culturala
din China unde se taiau degetele pianistilor.
GERMANIA:
izvor al culturii si tehnicii europene a provocat doua razboaie mondiale cu
consecinte catastrofale - zeci de tari ruinate, genocid planetar zeci de
milioane de morti si alte sute de milioane cu vietile distruse!!! Au infaptuit
holocaustul prin care milioane de oameni au fost facuti sclavi epuizati prin
munca silnica, au fost gazati, si arsi in cuptoare precum gunoaiele. Este un
fapt ce nu se va sterge din memoria colectiva a lumii pana la sfarsitul
istoriei universului. L-au ajutat pe Lenin sa revina in Rusia ca sa il
submineze pe tar si stim ce a urmat. Au impartit Polonia si Romania cu Rusia si
Ungaria. Atacandu-l l-au fortat pe Stalin sa transforme URSS in superputere mai
repede decat isi imaginase el.
La incetarea
ostilitatilor tragedia in spatele cortinei de fier a continuat pentru tarile
ocupate de armata rosie in timp ce Germania ajutata de fostul dusman SUA s-a
recladit si a prosperat. Noi am platit 10 ani datorii de razboi URSS-ului ca
tara invinsa.
AUSTRIA si
UNGARIA: - Imperiul Austro-Ungar a avut sub stapanire Cehoslovacia, partea
nordica a Regatului Sarbilor, Croatilor si Slovenilor, Transilvania, Bucovina,
parti din Banat, Crisana si Maramures, Tirolul de Sud. Prosperitatea Austriei
si a Ungariei se bazeaza si pe crimele si jaful din teritoriile ocupate. Toti
cei care trudeau si erau taxati astfel incat balurile vieneze sa functioneze nu
prea o faceau de bunavoie si cand se rasculau ori erau impuscati ori eviscerate
(trasi pe roata) si alte lucruri ce nu prea au incaput in partiturile muzicii
clasice ale epocii. In rest ordine curatenie si civilizatie nu?
SPANIA si
PORTUGALIA : vinovate de un urias genocid prin exterminarea indienilor din
America Centrala si de Sud masacrati torturati arsi pe rug convertiti cu forta
la crestinism transformati in sclavi ca si negrii adusi din Africa urmata de
jefuirea sistematica a resurselor naturale si in deosebi a aurului si
argintului care au relansat economia nu doar din peninsula Iberica ci din toata
Europa Occidentala.
Descoperirea
Americii ar trebui marcata cu o zi de doliu la nivel planetar nu cu serbarile
indecente pentru inceputul genocidului american. Ambele tari si nu numai,
poarta uriasa rusine a comertului cu sclavi destinati plantatiilor din SUA,
America Centrala si de Sud care au prosperat prin munca acestor oameni vanati
ca animalele si adusi in lanturi de la mii de kilometric (cei care
supravietuiau calatoriei). Tari profund crestine cu catedrale pana la cer nu?
ITALIA: a
avut colonii in Africa de Est si a visat ca alaturi de Germania sa participe la
marele jaf planetar dar desi au fost
initiatorii fascismului european NU au fost considerati tara invinsa pentru ca
italienii si-au tradat aliatul si pe IL DUCE la timp. Atat italienii cat si
nemtii i-au sustinut in masa pe Musolini si pe Hitler crezand ca nemernicia se
va infaptui fara costuri prea mari in sunet de fanfara pas de defilare cativa
evrei si comunisti asasinati si falfait de steaguri si cam atat. Romania n-a avut
acest noroc si cand ar fi vrut sa paraseasca alianta nu i s-a permis.
SUA si URSS erau intelese deja. Cand
i s-a permis era prea traziu si oricum fusesem vanduti deja la schimb.
OLANDA : Mai
intai colonia Africa de Sud (pierduta in favoarea Britanicilor) si apoi
coloniile din Asia de Sud Est au fost o mana cereasca aducand profituri uriase
pentru micul stat care nu ne vrea astazi in Schengen.
Romania a
fost invitata la masa bogatilor lumii sa puna pe masa tot ce are oameni resurse
naturale etc, dar ca sa aseze scaunele, sa scuture fata de masa, sa curete
covoarele si sa manance resturile la masa servitorilor.
BELGIA; A
exploatat din greu resursele minerale (cupru diamante etc), si naturale ale
fostului Congo Belgian (capitala Kinshasa ). Plecarea lor a lasat o tara in
razboi civil care a fost impinsa in dictatura aspra si corupta a lui Mobutu (sustinut
de CIA ca sa nu intre rusii) dupa a carui disparitie a revenit la razboiul
civil, interetnic si saracie. Detine minerale strategice pe care multi si le
doresc. Ghinionul lor.
ELVETIA: pe
langa ceasuri si ciocolata a mai adapostit in banci si aurul nazistilor si al
americanilor al rusilor al oricui, al infractorilor si mafiotilor de
pretutindeni si nenumarate bunuri si valori furate din toate colturile lumii.
Cand ai atatia bani in banci parca iti vine sa iti speli si sa iti apretezi
rochita de doua ori pe zi. Cum sa nu tii lectii de morala si eficienta manageriala
sarantocilor?
JAPONIA:
Tarile din Asia poarta o vie amintire din razboiul mondial legata de
atrocitatile comise de inalta civilizatie japoneza care a aruncat asupra lor nu
flori de cires si poezie ci bombe si a trecut prin baionete si copii si femei
si a supus la torturi si umilinte inimaginabile polulatiile ocupate. Casa
imperiala ar trebui saptamanal sa ceara iertare acestor natiuni pentru tragedia
de care este si ea direct raspunzatoare dar se abtine pana in ziua de azi.
Probabil ca originea divina le interzice acest lucru. Sunt detestabili.
La fel ca si
Germania fostul inamic SUA i-a ajutat sa redevina ce au fost si mai mult decat
atat.
CHINA :
inchisa in ea insasi mii de ani acum incepe sa scrie pagini surprinzatoare in
istoria lumii si deja a modificat niste
echilibre economice ce dainuiau de ceva vreme. Ramane de vazut pana unde si ce
va induce asta in insasi structura sociala si politica a Chinei. Sa speram ca
fara convulsii pentru ca ar fi tragic pentru noi toti. Partidul unic insa este
o garantie ca vor fi convulsii, dar nici un astfel de colos fie si
pluripartinic nu garanteaza linistea si pacea, mai ales daca se pune pe facut
politie internationala in slujba democratiei.
Exista o singura regula,
toate aceste mari puteri democratice,
sau nu, isi urmaresc doar propriile interese economice si strategice.
Naivii cred altceva.
Noi ne lipim
cand de unii cand de altii in speranta ca ne vom realiza si noi interesul
national. OK dar putina demnitate nu ar strica.
Desigur,
lista ororilor infaptuite de tarile "dezvoltate/civilizate" din
Occident si Extremul Orient care si-au consolidat puterea si prosperitatea pe
crima si jaf este mai larga .
Prin urmare,
ar trebui sa
privim lucrurile mai in profunzime si sa nu mai acceptam impertinenta
talharilor moralisti ai planetei care ne tot dau lectii pe diverse teme.
Pana la urma
ei reprezinta tari care au "mainile" patate de sange si prin ce au
facut nu de mult sunt antiteza a ceea ce predica.
Daca
adevarul ar fi respectat, toti acestia ar trebuie sa le spuna pentru inca 500
de ani celor din tarile pe care le-au asuprit, cu fiecare ocazie, "va rugam sa ne iertati!".
Astazi
atacurile si invaziile nu se mai fac doar cu armata ci si prin instrumente
economice financiare bancare si bursiere controlate tot de cei mentionati
anterior.
Si daca e sa privim la
acel trecut care ne reprezinta pe noi, romanii, iti amintesc, cititorule, ca
suntem urmasii unui popor care
NU AVEA SCLAVI, UNDE
FEMEIA ERA EGALA BARBATULUI SI CARE CREDEA IN NEMURIRE INAINTE DE CRESTINARE.
Asta este
ceea ce defineste natura noastra profunda si depinde de noi ca traditia inalt
spirituala a DACILOR sa reinvie.
Sau macar spiritul de la Marea Unire.
https://georgeanca.blogspot.com.au/2017/07/rubla-eminescu.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu