CALEIDOSCOPUL - Sfantul Ioan din
Kronstadt
Tu esti
acelasi (Psalmul 101, 28), se spune despre firea neschimbatoare a lui Dumnezeu.
O, daca si tu, omule, ai ramâne neschimbat, azi, mâine si poimâine si asa mai
departe si nu te-ai preface într-o mie de feluri, ca un caleidoscop! O, daca ai
ramâne si tu mereu acelasi, pasnic, bun, simplu, amabil, rabdator, iubitor de
munca, binevoitor, generos! Ai putea fi asa daca te-ai ruga cu credinta pornita
din inima si cu dragoste de Cel ce este neschimbator: „Eu sunt Domnul si nu
m-am schimbat” (Maleahi 3, 6). „Eu pazesc neplecati spre rau pe robii Mei, ca
Eu sunt izvorul bunatatii, Care fac bine celor ce dupa vrednicie slujesc Mie”
(Canonul Arhanghelilor, cântarea 6, tropar 3).
Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea
in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 172.
Paraliticul vremii noastre
26.07.17 by Pr. Al.
Stanciulescu-Barda
Multe minuni
a săvârșit Mântuitorul în timpul activității Sale pe pământ: unele asupra
oamenilor, altele asupra naturii, altele asupra Lui Însuși. Printre minunile
săvârșite asupra oamenilor întâlnim mai multe vindecări de paralizați sau
slăbănogi. Le-am auzit în duminicile din timpul anului. Și, totuși, oprindu-ne
puțin asupra vindecării paraliticului din Capernaum(Ioan, XVII, 1-13), care
tocmai a fost rânduită să fie citită în această perioadă, putem trage câteva
concluzii, care să ne fie de folos. Paraliticul acesta, asemenea aceluia adus
de patru oameni și introdus prin acoperișul casei în fața lui Iisus(Ioan, X,
9-16), asemenea fiicei canaanencii, asemenea slugii sutașului, asemenea fiicei
lui Iair, asemenea atâtor copii demonizați și a multora sunt oameni vindecați
sau înviați în urma rugăciunilor săvârșite de alții pentru ei, fie că aceia
erau în relație de rudenie, fie în relație de prietenie. Interesant este că de
fiecare dată rugăciunile făcute de alții pentru cel aflat în suferință se
împlinesc cu repeziciune. Alta este situația paraliticului/slăbănogului de la
scăldătoarea Vitezda(Ioan, V, 1-15). Acesta, singur și părăsit de toți
prietenii și rudele, se rugase 38 de ani….!
Fiecare
dintre noi avem câte un paralitic pentru care este nevoie să ne rugăm:
În primul
rând este sufletul nostru. Hăituiți toată ziua de grijile pentru trup, uităm,
pur și simplu, că mai avem și un suflet, pe care trebuie să-l hrănim, să-l
adăpăm, să-l educăm, să-l creștem. Muncim de dimineață până în noapte și de
seara până dimineața să câștigăm pentru trup cât mai multă și mai bună mâncare,
băutură, îmbrăcăminte, adăpost, medicamente, să-i asigurăm transport cât mai
confortabil, plăceri cât mai multe, poziții sociale cât mai respectabile etc.
Ne văităm că suntem obosiți, că suntem stresați, că avem nevoie să mergem la
mare, la munte, la stațiuni, la ,,recuperări”, la săli de fitnes, pe terenuri
de sport sau alte minunății de genul acesta, pentru ca să ne facem trupul cât
mai sănătos, cât mai puternic, cât mai frumos, cât mai viguros. Ne purtăm cu
trupul nostru așa cum s-ar purta o mamă bună cu copilul său! În ființa noastră
există însă și sufletul, pentru care nu mai avem nici timp, nici bani, nici
dispoziție, nici plăcere. Cele câteva minute de rugăciune sunt cenzurate de
gândurile de tot felul care atunci se îngrămădesc mai tare în mintea și în
inima noastră; câteva ore pe săptămână nu avem ca să trecem pe la biserică la o
zi de sărbătoare; câțiva creițari nu ni se găsesc să dăm unui flămând, unui
necăjit, unui nevoiaș; aruncăm haine bune la tomberon, la ogaș, la gunoi, dar
nu ne lasă inima să le dăm cu bucurie unuia care n-are cu ce să-și îmbrace
copiii; știm nenumărate probleme din viața eroilor din telenovele, dar suntem
străini de necazul, de suferința fratelui, vecinului, colegului, semenului
nostru; citim tot felul de publicații de scandal și de can-can și tot felul de
texte mai mult sau mai puțin otrăvitoare spiritual de pe internet, dar nu avem
timp niciodată să citim o pagină din Biblie sau dintr-o carte ziditoare de suflet.
Toate acestea sunt hrana, băutura și îmbrăcămintea sufletului nostru. Dacă nu i
le dăm când are nevoie, arată ca un copil vitreg, neglijat de părinți, dat la
orfelinat sau lăsat în grija mahalalei. Cu el ne vom duce la Dumnezeu în ceasul
morții, nu cu trupul. Se cuvine să facem și noi ca acei prieteni din Evanghelie
și să ducem la Iisus sufletul nostru slăbănogit, paralizat, de neglijența
noastră și să ne rugăm pentru el. Poate nu e prea târziu și se mai poate
vindeca!
În al doilea
rând, paralitică este ruda noastră, prietenul nostru, colegul nostru. Poate că
trupește e sănătos tun, sau pare că e sănătos, dar sufletește a paralizat
demult. Îl vezi toată ziua și până după miezul nopții la cârciumă bând, urlând,
înjurând, prăbușindu-se sub masă ori în șanț. Îl vezi cum fumează țigară din
țigară sau poate consumă chiar droguri. Îl vezi cum își părăsește femeia și
copiii și pleacă să-și găsească fericirea în cuiburi străine. Vezi pe atâția
trăind în concubinaj ani de zile, în așa-zise ,,căsătorii de probă”. Vezi pe
unii cum fură bunurile altora, cum se ceartă, cum se bat, cum umblă prin
judecăți ani de zile ca să răpească o palmă de pământ sau un alt bun al altuia.
Vezi pe unii cum înjură și ocărăsc cu tot ce-i în cer și pe pământ, cum
lucrează în duminici și sărbători fără teamă de Dumnezeu și jenă de oameni,
auzi de alții cum omoară, cum jură strâmb prin tribunale pentru o strachină de
linte. Auzi de alții că fac trafic de droguri, de carne vie, că sechestrează și
exploatează semeni de-ai lor, că fac atentate și lasă în urmă zeci și sute de
morți. Vezi pe unii că trăiesc o viață fără să se spovedească și fără să se
grijească, fără să pășească o dată pragul bisericii. Nu vi se pare că aceștia,
sub aspect moral și spiritual, sunt asemenea paraliticului din Evanghelie?
Asemenea oameni nu se mai roagă pentru ei înșiși, nu mai sunt interesați de ce
se va întâmpla cu ei pe lumea cealaltă. Pentru ei totul începe și se termină
aici. Sunt oameni ai pământului și-i dau lui nichipercea fiecare clipă și
fiecare picătură de vlagă a vieții lor! Se cuvine să ne rugăm pentru ei! Sunt
frații noștri bolnavi! Paraliticii și slăbănogii noștri! Poate o mai fi vreo
șansă de însănătoșire și pentru ei! Să încercăm și să insistăm de fiecare dată
când ne rugăm pentru noi înșine!
Un mare slăbănog
al vremii noastre este însăși lumea în care trăim. E îngrozitor cât de bolnavă
este sub aspect spiritual! Și-a construit dumnezei străini, cărora li se
închină și le aduce jertfe zilnic. Aș cita dintre aceștia doar trei: averea,
puterea și plăcerea. Lista ar putea continua. Pe Dumnezeu cel adevărat,
Creatorul cerului și al pământului L-a îndepărtat din viața ei. Nu I se mai
închină, nu-L mai cinstește, ba, dimpotrivă, spune că Dumnezeu fie nu a existat
niciodată, fie a… murit! În duminici și sărbători creștinești lumea lucrează,
se distrează, face orice, numai de Dumnezeu nu se apropie. Alte ,,sărbători”
și-a creat, altor zeități aduce jertfă, îi este jenă chiar să mai numească
sărbătorile creștine. În posturi organizează nunți și botezuri, majorate și tot
felul de zaiafeturi, care sunt însoțite de mese bogate, de muzică împrumutată
parcă din infern, cu dansuri aproape satanice. Respectul de bătrâni, de
valorile milenare ale popoarelor a rămas o amintire. Lumea își face un adevărat
ideal din a distruge tot ce-i creștin, din a instaura o nouă religie, o religie
a dezmățului și a destrăbălării. E subminează familia și se impun prin lege tot
felul de aberații de care strămoșii ar muri a doua oară dacă ar auzi de ele.
Desfrânata apocaliptică este ridicată la rang de prințesă a vremii noastre.
Moartea este ținută la sânul lumii ca un animal de companie. Se omoară oamenii
unui pe alții prin vrajba și ura lor, prin faptele lor. Auzi în fiecare zi de
atentate, de războaie între oameni și popoare, de accidente de tot felul, de
crime, de sinucideri, de milioane de avorturi, de cataclisme naturale, care
provoacă mii de morți. Nu mai știi ce să mănânci și ce să bei, fiindcă mâncarea
este otrăvită, băutura, aerul, apa, solul și subsolul. Substanțele chimice sunt
prezente în tot și în toate, amăgindu-ne văzul, mirosul, gustul, distrugându-ne
sănătatea și viața. Auzim zilnic de tot felul de infracțiuni săvârșite la
nivelul justiției. Auzim de judecători și de procurori corupți, de documente
falsificate și mărturii mincinoase, de oameni nevinovați, care sunt aruncați
după gratii mulți ani sau poate tot restul vieții. Auzim tot mai aproape
țăcănit de mitralieră, huruit de avioane, miros de praf de pușcă. Nu vi se pare
că lumea însăși este un paralitic, un slăbănog, care are nevoie urgentă de
vindecare?
Fiecare
creștin adevărat, de acolo de unde se află, în intimitatea sufletului și
cămăruței lui, când se roagă pentru sine, pentru copiii lui, pentru familia
lui, pentru sănătatea și mântuirea lui, să se roage și pentru rudele sale mai
apropiate și mai depărtate, pentru cei în suferință, pentru cei credincioși și
necredincioși, pentru țară și pentru lumea întreagă. Este nevoie mai mult ca
oricând de o minune dumnezeiască pentru ca acești paralitici ai vremii noastre
să se facă sănătoși. Dă, Doamne!
POARTA SI USA - Sfantul Nicolae
Velimirovici
Acestea sunt
de asemenea simboluri ale lui Hristos, dupa însesi cuvintele Lui: „Eu sunt usa:
de va intra cineva prin Mine, se va mântui” (Ioan 10, 9). Pe nici o alta cale
nu este cu putinta sa intri în Împaratia Cerurilor. Însa „poarta” este strâmta,
tot dupa cuvintele Mântuitorului Hristos. Pentru ce este strâmta? Pentru ca
omul sa se strecoare prin ea cu greutate, caci trebuie sa se lepede de sine; la
fel cum sarpele îsi da jos pielea, chipul naturii lui, tot astfel si omul cel
vechi; altfel el nu va intra în Rai.
Sfantul Nicolae Velimirovici,
Simboluri si semne, traducere de Gheorghita Ciocioi, Ed. Sophia, Bucuresti,
2009, p. 55-56.
SAGETILE - Sfantul Nicolae
Velimirovici
Sagetile
sunt un simbol al ispitelor la care este expus omul. Mai cu seama acesta se
refera la atacurile cele nevazute asupra sufletelor noastre din partea
duhurilor celor întunecate. Duhurile cele întunecate inspira sufletelor noastre
gânduri rele si patimi necuviincioase atât de iute si de neasteptat, precum
sageata vânatorului care sageteaza cerbul când bea apa linistit din pârâu, fara
sa ia aminte la un astfel de rau. Sfântul Apostol Pavel vesteste celor
credinciosi sa stea de veghe cu teama si rugaciune, ca sa reteze „sagetile
celui viclean”.
Sfantul Nicolae Velimirovici,
Simboluri si semne, traducere de Gheorghita Ciocioi, Ed. Sophia, Bucuresti,
2009, p. 61.
CARCEII VITEI DE VIE - Parintele Ilie
Cleopa
Daca si
cârceii vitei de vie ne sunt de fata, si aceia prin lucrarea ce o fac în vie,
mult folos sa ne aduca noua. Daca si noi de aracii cei duhovnicesti, cu
dragostea cea dupa Dumnezeu, ca niste cârcei ne vom lega si aproape de noi îi
vom tine ascultându-le învatatura si supunându-ne lor întru cele spre mântuire,
precum ne învata pe noi marele Apostol Pavel, zicând: „Ascultati pe mai-marii
vostri si va supuneti lor ca celor ce privegheaza pentru sufletele voastre” (1
Tesaloniceni 5, 12) si iarasi: „Aduceti-va aminte de mai-marii vostri care v-au
grait voua cuvântul lui Dumnezeu, la a caror savârsire a vietii privind sa le
urmati credinta” (Evrei 13, 7).
Înca sa
cugetam ca rodul vitei „veseleste inima omului” (Psalm 103, 16) si la Cina cea
de taina pe vin întru Sângele Sau l-a prefac ut (Luca 22, 20). Si daca
spintecata vedem frunza la vie si de la aceasta pe mestesugul Ziditorului
nostru sa-l slavim si sa cugetam cum prin acoperirea cea cu frunze, pe
vatamarile cele din vazduh sa le întâmpine cu îndemânare, iar prin rarimea
spintecarilor frunzei, pe raza soarelui din destul spre coacerea strugurilor sa
o primeasca.
Parintele Ilie Cleopa, Opt cuvinte
despre minunile lui Dumnezeu din zidiri, Ed. Episcopiei Romanului si Husilor,
Roman, 1996, cap. cap. 4: Minunile lui Dumnezeu din lumea arborilor , p. 38-48.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu