Magdalena Popa Buluc în
dialog cu academicianul şi scriitorul Augustin Buzura:
"Azi, la noi,
interesul pentru cătuşe este mult mai mare
decât pentru
carte"
Zgomotul şi
furia din ultimele două decenii ce vor atinge pătrarul de veac peste doi ani au
răsturnat scara valorilor din România, în multe domenii. Şi au încercat, prin
toate mijloacele, să distrugă valorile profunde şi de vârf în literatură, să
minimalizeze locul marilor scriitori disidenţi, precum Augustin Buzura, hărţuit
de cenzură pentru toate romanele sale şi considerat autorul unor cărţi de
căpătâi ale anilor ’70 şi ’80, “Absenţii” (1970), “Orgolii” (1974), “Feţele
tăcerii” (1974), “Vocile nopţii” (1980), “Bloc notes” (1981), “Refugii” (1984),
“Drumul cenuşii” (1988).
Criza
estetică a avut şi are în spatele ei o gravă criză morală. Pe care marele
prozator, eseist, jurnalist, scenarist, medic şi moralist care este Augustin
Buzura o radiografiază în cărţile sale mai noi cu un excepţional talent al
pamfletului, cu un spirit de observaţie nuanţat şi atroce, cu anvergura
perspectivei panoramice şi puterea de amplificare a unui telescop astronomic.
Vorbind cu
maestrul prozei româneşti din a doua jumătate a veacului XX şi începutul
secolului XXI, Augustin Buzura, e imposibil să nu-i dăm dreptate şi să nu cădem
pe gânduri. E o mare pasiune pentru adevăr şi cuvintele sale, o foame de real
şi luciditate, acolo unde pigmeii nu trăiesc decât ca să-l blocheze, precum
poporul de liliputani, pe marele Guliver. În 1999, Augustin Buzura a publicat o
carte cu un titlu halucinant şi dătător de speranţe, “Recviem pentru nebuni şi
bestii”.
Augustin
Buzura ne aminteşte prin cromatica analizelor sale de Goya, de “Capriciile” lui
desenând căderea moravurilor, trădarea cu faţă umană, somnul raţiunii care
naşte monştrii zilelor noastre. Nimic revanşard şi resentimentar în aceste
analize şi fragmente de memorii, pe care am avut bucuria şi şansa de a le
asculta şi înregistra, în premieră. Cu puterea de distrugere a unor termite, ce
lucrează la prăbuşirea unei case, falşi sau mediocrii măsurători ai culturii şi
literaturii române au împins spre „Premiul Nobel” scriitori care nu au nici o
şansă, plagiatori sau amatori de pastişe, în vreme ce toate literaturile
înaintează spre marea recunoaştere cu valorile consacrate, puternice, credibile
prin durata şi anvergura condiţiei umane, cuprinsă în paginile scrise. Nici o
ţară vecină cu România şi sud-estul Europei nu şi-a sabotat valorile într-atât
încât să le ignore şi dispreţuiască precum România. În locul competiţiilor
estetice şi morale, bătăliile s-au dus pe ocuparea de scaune, de titluri şi
posturi în instituţii.
Augustin
Buzura, iluministul ardelean, are curajul să-i numească pe uzurpatorii şi
măsluitorii de valori cu un spirit critic şi talent de prozator, unic în
literatura română. Ateneul Român ar trebui să-şi deschidă porţile pentru
conferinţele şi întâlnirile acestui mare scriitor cu publicul român, reluând
marea tradiţie a conferinţelor Ateneului. Nu suntem mai buni dacă suntem mai
puţini şi dacă ne proclamăm izvoare unice în pustiul valorilor. Augustin
Buzura, cel extrem de nedreptăţit, asemeni altor mari scriitori prezenţi sau
excluşi din istoriile literare, e o voce cu mult mai puternică şi credibilă
decât aceea a demolatorilor ocazionali. Să-l citim şi să-l ascultăm pe Augustin
Buzura, marele Gusti, cum e numit de prieteni. E un privilegiu pentru noi să
fim contemporanii lui.
„În momentul de
faţă, România este o ţară fără proiecte”
În grădina sa, la five o'clock
Ultimul dumneavoastră
volum publicat, „Nici vii, nici morţi”, „ilustrează poate cel mai bine crezul
gazetarului care opune adevărul oricărei retorici”, demascând „mascaradele
politice ale momentului”. Semnifică el, oare, starea de adormire în care trăim?
Aş zice că
trăim într-o confuzie, într-o mare derută, oarecum explicabile, ele fiind
consecinţa istoriei ţării noastre după ultimul război. Revoluţia, în loc să
clarifice lucrurile, ne-a băgat şi mai mult în ceaţă. Unde au dispărut
adevăratele valori ale naţiei, nu ştiu. În loc să ne solidarizeze în jurul unor
proiecte, aşa cum s-a întâmplat în alte ţări, cu care înainte de 1989
împărtăşeam aceeaşi soartă şi aceeaşi viaţă de lagăr, intelectualii noştri
ne-au dat proba celei mai crase mediocrităţi. În loc să ridice nivelul
discuţiilor politice, l-au scăzut, lăsându-se contaminaţi de discursul gol al
politicienilor cărora li s-au subordonat. În momentul de faţă, România este o
ţară fără proiecte, adică fără direcţie şi fără perspectivă.
Tot dumneavoastră eraţi
cel care mărturisea „cartea nu mai interesează (...) şi mai brutală decât criza
economică mi se pare criza morală”.
Am mai
spus-o: ne aflăm într-o criză morală cumplită din care nu-mi dau seama când vom
putea ieşi. Dincolo de asta, dacă dăm crezare celor care s-au ocupat de
psihologia noastră -, suntem un popor gregar. Cum e ciobanul, sunt şi oile. Vă
daţi seama ce pustiu de bine ne-au făcut guvernanţii lăsând cele două lucruri
esenţiale pentru societate, educaţia şi sănătatea, pe ultimul plan. Medicii
trăiesc între suferinţa de a nu face nimic şi frica de a face ceva, între a
ajuta şi a se expune riscului de a-şi rata cariera, aşa cum s-a întâmplat nu de
mult la Spitalul de Urgenţă „Floreasca”, unde profesorului Brădişteanu i s-a
adus la cunoştinţă pe cine are voie să trateze şi pe cine nu. Mai demult, la
întreruperile de sarcină asistau procurori şi miliţieni. În condiţiile de azi,
pentru a asigura bunul mers al actului medical, miliţienii pot fi supliniţi de jandarmi.
Din păcate, în România trăieşte cine are zile, şi toţi suntem la mila Celui de
Sus. Multe sunt, însă, şi suferinţele culturii. Iar când vine vorba despre
cultură, politicienii fac tot ce le stă în putinţă să o reformeze, adică să o
minimalizeze. Evident, cu sprijinul unor intelectuali de frunte. De la un popor
care nu este sănătos fizic, moral şi intelectual nu poţi avea mari aşteptări.
Flămânzii nu au cum să apere democraţia şi libertatea. România este o ţară
umilită şi trei sferturi dintre locuitorii ei sunt reduşi la condiţia de neom.
Marile noastre probleme naţionale au devenit ce mâncăm azi, cum ne îmbrăcăm de
azi pe azi, cum plătim dările.
Sunteţi un scriitor
obsedat de spaţiul în care trăiţi, dar totodată un spectator la mulţimea de
catastrofe la care asistaţi, „unde se aud din ce în ce mai des cătuşele
istoriei”. Afirmaţi: „De pe sticlă s-a condus şi se conduce ţara, de acolo s-a
pronunţat justiţia, acolo s-au frânt destine, s-au conturat biografii false,
ţara ajungând un rai al neisprăviţilor şi al hăitaşilor”. Dumneavoastră sunteţi
într-adevăr unul dintre adevăraţii dizidenţi. Cum este posibilă, azi, noaptea
spirituală în care ne adâncim, cu fiecare zi, mai mult?
Având o
vârstă destul de înaintată - 75 de ani -, am cunoscut toate epocile, începând
de la Carol II-lea, continuând cu Horthy, în Ardealul de Nord, cedat ungurilor
prin Diktatul de la Viena, apoi cu comuniştii, cu Gheorghiu-Dej şi toţi
ceilalţi. Am rămas marcat de toate etapele prin care am trecut şi îmi pare cu
atât mai înspăimântătoare această lipsă de orizont. Nimeni nu propune nimic,
politicienii se acuză unii pe alţii că sunt hoţi, că fură. Sinistra Securitate
a dispărut, în schimb, manierele ei se perpetuează. Pe mine m-a impresionat
cumplit un „amănunt” care spune totul despre această epocă: în vară, după
Referendum, mulţi oameni au fost obligaţi de procurori să jure cum au votat, pe
Biblia pusă pe capota maşinii. Mai tristă decât atât nu mi s-a părut decât, cu
ani în urmă, o demonstraţie a actorilor. După tot ceea ce au făcut ei ca ţara
noastră să fie cunoscută în străinătate, îi vedeai înşirându-se pe Bulevardul
Magheru, încovoiaţi de umilinţa situaţiei în care erau puşi. Eu trag nădejde că
tinerii care sunt acum la conducerea ţării vor înţelege că trebuie să înceapă
să schimbe lucrurile în învăţământ, în sănătate, în cultură şi în sport. Căci
numai aşa vor reuşi să pună ţara pe picioare. Altfel n-au nicio şansă. Istoria
îi va condamna. De la un popor necivilizat, incult, bolnav, flămând nu poţi
aştepta mare lucru. Şi, aşa cum vă spuneam, cel mai grav lucru, în momentul de
faţă, este pierderea demnităţii. Goana după firmanele de la Bruxelles arată un
mod lamentabil de a gândi politica şi de a-ţi manifesta respectul faţă de cei
ce te-au votat.
„Umilinţa în care
trăim azi în faţa Occidentului mă descumpăneşte”
Alături de familia sa, Lara, nepoata,
soţia, Maria-Olimpia, Ada, fiica, Daniela Zeca-Buzura, nora, şi Cristian
Am devenit mai mult
europeni înainte de a fi români?
Pe vremea
Răposatului, eram terorizaţi de internaţionalismul proletar. După Revoluţie,
aceiaşi care au fost internaţionalişti proletari, bine organizaţi de Brucan, au
ajuns automat mari europeni uitând că aparţin unui popor care i-a crescut, le-a
asigurat instrucţia, învăţământul gratuit şi şansa de a studia, totuşi, şi în
străinătate. Umilinţa în care trăim azi în faţa Occidentului mă descumpăneşte.
Pe vremea lui Stalin şi a celor care i-au urmat, cea mai mare acuză care ţi se
putea arunca era: „eşti antisovietic”, „anticomunist”. Acum, tot nişte
activişti, cu mai multă sau mai puţină carte, te acuză că eşti antiamerican,
antioccidental. Câteva nulităţi ţin această balanţă. Am participat în perioada
imediat postrevoluţionară la întâlnirea de la Innsbruck, unde s-a pus problema
intrării României în Consiliul Europei. La acea întâlnire, o personalitate,
altminteri importantă pe la noi, a cerut asistenţei să nu fim primiţi în acest
organism. Şi atunci a intervenit ambasadoarea Suediei şi i-a replicat uluită: „Cum
vă puteţi ridica împotriva ţării dumneavoastră?”. Aceeaşi replică, dacă vă
amintiţi, s-a făcut auzită recent, la Bruxelles: „Cum puteţi fi împotriva ţării
dumneavoastră şi să minţiţi?”. Referindu-mă, însă, la popoarele mici, îmi
amintesc de finlandezi, care li s-au opus ruşilor, cât de mari şi puternici
erau ei, au câştigat înfruntarea, dar mai ales respectul lumii întregi. Am o
vârstă, lupt cum pot cu neajunsurile ei, ştiu că dispar lumi, universuri, că
tot ce există este sortit morţii, dar trist este că, înainte de a te ucide
Inevitabila, te înving prostia, nedreptatea şi agresivitatea. Ca ardelean, care
am cunoscut prea bine Diktatul de la Viena, m-am gândit de multe ori cum de nu
le-a picat mâna celor care au acceptat Diktatul, lăsând ţara fără o parte din
Transilvania, fără o parte din Moldova, fără o parte din Bucovina, fără
Cadrilater. Pentru ai noştri, de câţiva ani încoace, important este numai ce
fac alţii şi ce spun alţii despre noi. O viaţă teatralizată la maximum. O
încurajare dinspre Fondul Monetar Internaţional, un zâmbet din partea Marelui
Licurici, părerile nu ştiu căror doamne de la Bruxelles cântăresc mai mult
decât opinia şi votul unui întreg popor.
Asta s-a întâmplat
atunci, dar ce părere aveţi despre ce se întâmplă astăzi?
Am colaborat
multă vreme cu un profesor care cunoştea Transilvania şi Evul Mediu mai bine
decât oricine altcineva: academicianul David Prodan, unul dintre marii istorici
ai României, care-mi spunea: „Cu ungurii, de la 1866 încoace, este foarte greu
de discutat istorie”. Ca să nu mai vorbim de Trianon. Autonomia este doar un
prim pas în marele şi utopicul lor proiect. Adevărul este că îşi cunosc foarte
bine partenerii de coaliţie, cumplita foame de avuţie şi iresponsabilitatea
acestora.
Ce să negociem, când la
doi paşi de România, atât la Szeged, cât şi la Debreţin, nu există în niciun
hotel niciun post de televiziune românesc pe lângă atâtea în limbile arabă şi
rusă?
Mai adăugaţi
că, la liceul ”românesc” din Gyula, doar româna se predă în limba română, în
timp ce tot restul disciplinelor, în limba maghiară. Ar fi o catastrofă dacă
le-am aplica maghiarilor din România reţeta ungară. Fapt este că noi nu avem o
politică de stat pentru apărarea limbii noastre, a civilizaţiei şi valorilor
culturale. Am avea de învăţat de la unguri îndârjirea cu care îşi apără limba
şi cultura. Dar, într-o ţară ca a noastră, despre care nu se ştie sigur dacă
mai există, din moment ce a ajuns să-şi vândă nu numai bogăţiile, ci şi
trecutul, istoria, tradiţiile şi limba pentru nişte banale voturi, este greu să
speri la ceva bun. Ungurii vând şi pământ pentru cei care vor să fie
înmormântaţi în pământul ţării, în Ungaria. Pe câtă vreme, pe unii dintre noi
îi enervează până şi imnul naţional. Ca să nu mai vorbim de ziua naţională:
vara este prea cald, iarna este prea frig ca să o sărbătorim. În general,
trebuie să găsim o zi neutră care să nu însemne pentru nimeni nimic. Cât despre
maghiarii din România, îmi aduc aminte că regretatul Fănuş Neagu, întrebat
odată în glumă, înainte de Revoluţie, ce ar vrea să fie, a răspuns: „ungur din
România”. Mergând pe aceeaşi logică, probabil că acum, după atâta democraţie,
nici n-ar mai vrea să vorbească româneşte.
„Scriu exact ce simt
şi am o nevoie teribilă de a face pace cu mine însumi”
Cu fiica sa, Ada
Sunteţi
fondatorul„Fundaţiei Culturale Române”, dar şi al „Institutului Cultural
Român”. Ce ambiţii aţi avut atunci când le-aţi înfiinţat?
Aceleaşi pe
care le are în mod normal orice om care doreşte şi face tot posibilul ca ţara
sa şi cultura sa să fie cunoscute şi respectate în lume. Înainte de Revoluţie
am scris câteva articole susţinând, cu exemple din toţi marii noştri clasici,
că ţara nu face nimic pentru cunoaşterea valorilor ei. Drept urmare, am fost
chemat de câteva ori la Comitetul Central pentru a fi tras la răspundere. Mai
mult, mi s-a cerut să critic „Europa liberă”, care îmi comentase favorabil
textele. După Revoluţie, mi s-au făcut mai multe propuneri să candidez pentru
Parlament, să conduc diferite instituţii. Am refuzat, spunând că interesul meu
este să scriu. Sunt obsedat de oamenii şi de spaţiul în care trăiesc, scriu
exact ce simt şi am o nevoie teribilă de a face pace cu mine însumi. Dar, când
mi s-a amintit că aveam acum şansa să fac ceea ce propusesem în articolele
despre care vorbeam, nu am ezitat nicio clipă. Eram convins că într-un an voi
reuşi să pun instituţia pe picioare. Aşadar, îmi doream enorm să construiesc,
să dovedesc că nu suntem doar o ţară a eternelor începuturi.
Dar, revenind la
punctul de plecare al întemeierii Fundaţiei Culturale Române, cum aţi pornit?
Făceam la
acea vreme parte dintr-o grupare intelectuală internaţională - „Gulliver” -, cu
sediul în Amsterdam, alături de nume uriaşe care îşi propuneau un dialog între
Est şi Vest.
Nu era cea înfiinţată
de Günter Grass din care a făcut parte şi Vaclav Havel?
Ba da, aceea
era. În ce mă priveşte, am propus, de pildă, înfiinţarea unei mari edituri la
Viena. Pentru că, să vă spun un lucru trist: cele mai multe dintre acele
personalităţi nu cunoşteau realitatea de la noi, din Est. În fine, dorind
foarte mult ca literatura română şi cultura, în general, să circule şi să fie
cunoscută în lume, am acceptat să înfiinţez „Fundaţia Culturală Română”, în
speranţa că, fireşte, colegii de la „Gulliver” mă vor sprijini. Ceea ce au şi
făcut. A zecea aniversare a grupului a fost sărbătorită la Sinaia. În acelaşi
timp, am cerut asistenţă Institutului Suedez. După aceea, am fost la Biblioteca
Congresului American, unde m-am îngrozit văzând ce cărţi existau despre
România: câteva volume, unele scrise de cercetători americani şi alte câteva
ale unor istorici din emigraţie. În vremea respectivă, o istorie a
Transilvaniei, apărută la Budapesta, era promovată cu mare succes pretutindeni.
A fost nevoie să treacă mai mulţi ani până când reputatul istoric acad.
Ioan-Aurel Pop să scrie o altă Istorie a Transilvaniei, probabil mult mai
apropiată de adevăr. Şi, în paralel, o sinteză a istoriei românilor care s-a
bucurat de o foarte bună primire în lumea academică din Statele Unite. Centrul
de Studii Transilvane, creaţie a lui Silviu Dragomir, reapărut sub egida
„Fundaţiei Culturale Române” şi sub conducerea regretatului academician David
Prodan, apoi sub aceea a profesorului Liviu Maior, şi-a dovedit pe deplin utilitatea.
Din păcate, succesorii mei la conducerea „Institutului Cultural Român” s-au
descotorosit imediat de el. O limbă „bună doar pentru înjurături” şi „o ţară ca
un cur” nu erau pe măsura europenilor noştri de sorginte răsăriteană.
Împreună cu nepotul său, Cristian
Care a fost cel mai
mare succes pe care l-aţi avut cu „Fundaţia Culturală Română” în afara
nenumăratelor conferinţe la înalt nivel de pe întreg mapamondul?
Am prezentat
cultura noastră în multe capitale ale lumii: Beijing, Tokyo, Madrid, Seul,
Ierusalim, Budapesta, Rio de Janeiro, Stockholm etc. În paralel, alte programe
internaţionale se desfăşurau în ţară – la Bucureşti, la Cluj, la Baia Mare, la
Constanţa etc.; iar pe lângă programele internaţionale, alte tipuri de
activităţi privind dezvoltarea relaţiilor culturale cu românii din jurul
graniţelor şi din diaspora, programe educaţionale, cursuri de limba română,
cursuri de perfecţionare, manifestări cultural-artistice, burse, achiziţionare
şi distribuire de carte, casete muzicale, filme, CD-uri. Am creat o editură şi
numeroase publicaţii pentru a putea dialoga cu alte culturi, deoarece nu numai
noi doream să fim traduşi în alte limbi, ci şi scriitorii străini în limba
română. Dar, în buna tradiţie, aceeaşi succesori s-au descotorosit şi de publicaţii.
O grandioasă manifestare a fost cea de la Washington, din 1999. Până atunci,
cea mai importantă prezenţă românească în America fusese prilejuită de vizita
Reginei Maria în 1926. „Fundaţia Culturală Română” şi-a asumat misiunea de a
reprezenta România, invitată de onoare la „Smithsonian Folklife Festival”, cu
un program sub genericul „România – porţi deschise”. Vorbim despre participarea
noastră la cel mai cunoscut festival de tradiţii populare din lume, pretext şi
ocazie de a ne prezenta ţara şi cultura la modul cel mai concret şi complex cu
putinţă şi în toate datele lor de civilizaţie autentică, rurală şi urbană,
tradiţională şi modernă, de la construcţii în lemn până la muzică, dans,
informatică, gastronomie, carte de artă sau materiale informative în engleză şi
informatică. Standul românesc, amplasat în centrul capitalei americane, pe
National Mall, a avut peste 1.100.000 de vizitatori, 40.000.000 au făcut
cunoştinţă cu România prin mass-media, iar dintre cele 500 de articole scrise
în presă despre festival, 98 au elogiat participarea noastră. Au venit să ne
cunoască o mie de importanţi politicieni ai Americii, bunăoară vicepreşedintele
Al Gore, iar televiziunile au transmis întreaga manifestare. Toată această
„distracţie” costa peste 1.250.000 de dolari, iar patria mă trimisese acolo cu
360.000 de dolari, urmând ca de restul să fac eu rost. Eram înnebunit, am
împrumutat cum am putut, dar am reuşit să-mi plătesc şi datoriile. Important
este, însă, până la urmă că reuşita a fost mai mare decât necazurile.
Şi, ca răsplată, peste
câţiva ani, aţi fost chemat şi anunţat că aţi fost demis, într-un mod nu prea
elegant. Măcar pentru istorie, povestiţi-mi cum s-a întâmplat.
Plecarea
intempestivă i-o datorez consilierului prezidenţial de atunci, Andrei Pleşu.
Era modul său de a-şi exprima recunoştinţa. Pe preşedintele Traian Băsescu nu-l
pot suspecta că m-a citit sau că ar fi ştiut ceva din câte mi s-au întâmplat
înainte de Revoluţie. Prin urmare, domnului preşedinte nu am avut a-i reproşa
decât lipsa de omenie. Îl rugasem să îmi aprobe un concediu de două săptămâni,
fără plată, ca să pot pleca a doua zi la Viena pentru o intervenţie
chirurgicală. Dacă nu mă duceam, pierdeam programarea, şi era vorba de o
problemă de viaţă şi de moarte. Era în 2005. I-am spus că vreau să mă întorc să
predau eu însumi instituţia. Pentru că despre cel care pleacă se spune de
obicei ba că a furat, ba că a lăsat ceva în dezordine. Mi-a răspuns sec: „Nu se
aprobă”. Colega mea Angela Martin, vicepreşedintele ICR, care a dus greul editurii
şi al programelor internaţionale, a predat în bune condiţii tot ce am realizat
în cincisprezece ani cu mare trudă. La înfiinţare, ICR-ul avea 5 institute
culturale în străinătate şi, după un an, când am părăsit Institutul, l-am lăsat
cu 16. În fine, astăzi, la conducerea Institutului se află profesorul Andrei
Marga, iar el are CV-ul care satisface exigenţele unei asemenea misiuni.
Deocamdată toate tunurile detractorilor sunt îndreptate asupra lui. Mă întreb,
ce ar mai scrie „presa democrată” dacă, de exemplu, Marga ar organiza şi
sponsoriza, precum succesorii mei, Festivalul piftiei?
„Părăsind medicina
m-am simţit mai ataşat de ea, am iubit-o şi mai mult”
Pe malul Mării Negre, în faţa Casei
Scriitorilor de la Neptun
Aş vrea să privim
înapoi fără mânie, să ne întoarcem în timp, întrebându-vă ce v-a făcut în
copilărie să iubiţi cărţile?
Am avut
noroc. În copilărie am avut parte de nişte întâmplări miraculoase care mi-au
marcat viaţa. În spatele casei noastre, într-un sat din Maramureş, locuia preotul,
care era un om cu puteri neobişnuite. Un sfânt. Făcea slujbe atât pentru
ortodocşi, cât şi pentru greco-catolici. Avea un har şi un prestigiu uriaşe. În
octombrie 1944, când soarta războiului era decisă, de teama represiunii
trupelor horthyste fugisem într-o pădure împreună cu toţi vecinii. Frica
noastră era pe deplin justificată. Toate ororile de la Ip şi Trăsnea - copii
scoşi din burta mamelor cu baioneta - şi în egală măsură de la Huedin, unde
protopopul fusese umflat cu pompa până a murit, erau obsesiile tuturor. Aveam
un singur aparat de radio cu acumulator şi aşteptam nerăbdători să vină
românii. Aveam, de asemenea, un singur steag, ascuns sub paie într-o căruţă şi
speram să îl putem scoate la lumină. În locul atât de aşteptatei armate române
au sosit, însă, sovieticii. Şi nu pot să uit o imagine de groază - când un
soldat care intrase la noi în casă, văzând icoanele mamei, le-a ras pe toate cu
rafale de automat. Atunci a fost pus la zid şi preotul din sat. Şi tot atunci
am trăit prima minune adevărată: a apărut ca din senin un om care, vorbind cu
soldaţii pe limba lor, l-a salvat pe preot de la moarte. În semn de
recunoştinţă, preotul i-a oferit o căsuţă şi l-a asigurat că îl va îngriji
toată viaţa.
Dar cine era acel om?
Îl chema
Uray Iuliu. Unii spuneau că e ungur, alţii că ar fi polonez, dar în afară de
preot, nimeni nu i-a aflat povestea. Fapt este că el a început să se ocupe de
educaţia mea. Mă duceam la el acasă şi mă învăţa să fac insectare, ierbare, dar
îmi citea şi din Horaţiu, în dialect napolitan, şi din Ovidiu. Era un om
interesat de mişcarea astrelor şi adeseori îmi dezvăluia din secretele
acestora. Făceam cu el „ore” de franceză, de italiană... La scurt timp au
început percheziţiile Securităţii care duceau oamenii la Canal, ardeau cărţi...
Tata era muncitor la uzinele de plumb „Phoenix”, azi dispărute şi, pentru că
datorită „originii sănătoase” era mai puţin suspect, preotul a adus la noi
toate cărţile lui şi le-a ascuns în şură. Avea o bibliotecă uluitoare: toate
revistele transilvane – „Luceafărul”, „Cosinzeana”, Ziarul ştiinţelor şi al
călătoriilor”, „Viaţa ilustrată”, „Telegraful Român”, „Tribuna” lui Slavici,
dar şi întreaga „Bibliotecă pentru toţi”. Aşa se face că i-am citit la timp pe
Rebreanu, Agârbiceau, Goga, pe preotul Alexandru Ciura, care scria despre
minerii din Apuseni...
Dar ce v-a făcut să vă
îndreptaţi apoi spre medicină?
Întâmplarea
a făcut să trăiesc printre bolnavi psihic. Preotul despre care vă vorbeam făcea
exorcizări. Veneau din toată ţara epileptici, îi aduceau rudele legaţi de
căruţe şi plecau liberi. Eram fascinat de taina lor, voiam să ştiu de ce sunt
altfel decât noi. Când mama şi tata plecau la lucru mă încuiau în casă de teamă
să nu mă atace vreun nebun. Mai târziu, tata voia să mă fac preot, iar mama,
doctor veterinar deoarece fiul aceluiaşi preot era profesor de anatomie
comparată la Facultatea de medicină veterinară din Bucureşti. Tot printr-un
hazard, peste mulţi ani, amândoi aveam să fim primiţi, în aceeaşi zi, în
Academia Română. Dar să revin la întrebare. M-am dus să dau examen de admitere
la Medicină, la Cluj, unde eram 12 candidaţi pe un loc. Pe vremea aceea la
universitatea clujeană erau nişte uriaşi în medicină. Aveam de la cine să învăţ
nu numai ştiinţă, ci şi cele mai importante lecţii de omenie. Unora dintre
profesorii mei le datorez pasiunea pentru cercetare, altora, oricât ar părea de
ciudat, pentru literatură. O literatură privită dintr-o perspectivă inedită.
Unul dintre profesori, de exemplu, când te examina, nu-ţi cerea să vorbeşti
despre maladia de pe bilet, ci despre opera scriitorului, muzicianului sau
pictorului care suferise de acea maladie. Eu, de exemplu, a trebuit să vorbesc
despre Maupassant! Prin urmare, în fiecare zi, cu mari eforturi descopeream,
descopeream....
De fapt, în ştiinţă,
fiecare descoperire este rezultatul unor sacrificii enorme.
N-am intrat
din prima încercare la medicină. Şi până să dau a doua oară admiterea, am
practicat cele mai ciudate meserii. Fiecare mi-a folosit în felul ei. Am lucrat
în mină, am fost tăietor de lume, şeful Pieţei de alimente din Baia Mare,
îngrijitor la circul „Krateyl”, funcţionar la Starea Civilă... Am locuit în
gazdă la o doamnă care era fosta proprietară a minelor de aur. Soţul ei murise
la Canal, iar ea trăia ca în „Marile Speranţe”. De la ea am învăţat multe
lucruri care ţin de maniere. Cum mergi, de pildă, cu o doamnă la braţ, dacă ai
umbrelă: doi paşi, umbrela jos şi iar doi paşi, umbrela jos. De la ea am
învăţat şi cum se mânâncă „civilizat”. Îmi punea o carte pe cap, alte două
cărţi sub braţ şi trebuia să-mi controlez ţinuta mânuind în acelaşi timp
cuţitul şi furculiţa. În prezenţa unei femei trebuia să mă ridic în picioare şi
ea avea obiceiul să intre de vreo douăzeci de ori pe zi în camera mea. Astăzi,
din păcate, în autobuz sau în metrou, am ajuns să se ridice femeile în prezenţa
mea, ca să-mi cedeze locul.
La Washington, pe Mall, la
Smithsonian Folklife Festival
Viaţa dumneavoastră a
fost sub semnul unor întâlniri providenţiale. Dar ce v-a făcut de la medicină
să vă îndreptaţi spre literatură?
Odată intrat
la Medicină, am avut şansa să fiu într-o grupă extraordinar de bună. Cel mai
slab din grupă dacă lua zece simplu, nu zece cu evidenţă, picam toţi. Eu
simţeam nevoia să scriu, dar n-am încercat. Era mai mult o valenţă liberă. Am
scris o proză, am trimis-o la „Tribuna”, a apărut imediat şi de atunci am
început să călăresc doi cai: să ţin pasul cu colegii mei, dar să şi scriu.
Aveam o teorie pe vremea aceea: nu poţi să fii bun la toate, dar la ceva poţi să
fii cel mai bun. Mi-a plăcut enorm psihiatria. Aveam o profesoară la Catedră,
care a făcut cu mine experienţe deosebit de dificile. Am învăţat în acea
perioadă genetică, psihanaliză – pe atunci interzise. Făceam exerciţii de
hipnoză şi concentrare. Frecventam şi un cerc de psihopatologie literară, unde
ţineam şi conferinţe. Dar, oricât ar părea de ciudat, părăsind medicina m-am
simţit mai ataşat de ea, am iubit-o şi mai mult. Acum citeam ce voiam, nici
pacienţii şi nici şefii nu mă obligau să fac ceva împotriva voinţei mele. În
facultate mă pasionase metabolismul sărurilor de litiu, schizofrenia şi
psiho-farmacologia, în particular, acidul lisergic şi psilocibinele. Citisem
foarte mult despre mescalină, acel „mizerabil miracol”, cum îl numise Henri
Michaud.
Îmi aduc aminte de
romanele dumneavoastră, precum „Orgolii”, „Feţele tăcerii”, „Raport asupra
singurătăţii”, „Recviem pentru nebuni şi bestii”, apărute pe vremea lui
Ceauşescu, în care se regăsesc metodele psihiatrice de investigare a
conştiinţei umane, în care se observă pasiunea dumneavoastră pentru
psihopatologia literară. V-aţi inspirat în aceste romane din nişte cazuri reale
sau era numai ficţiune?
Mare parte
erau reale, întrucât fiecare roman are un punct de pornire legat de realitate.
În „Feţele tăcerii”, de pildă, m-am întrebat ce se întâmplase cu cei ce au
luptat în munţi. Şi nu tocmai din întâmplare. Odată, în copilărie, în timp ce
păşteam vitele, văzusem o maşină a Securităţii. Securiştii împuşcaseră în
picior un om pe care îl trăgeau după ei ca pe un animal. M-am întrebat: ce s-a
ales de el, cine era acel om ?... Ce s-a ales de oamenii fugiţi prin munţii
Maramureşului şi de cei ce fuseseră închişi la Sighet?
Gândindu-mă la
psihanaliză, în multe dintre romanele dumneavoastră, „Vocile nopţii”, „Drumul
cenuşii”, sunt nuanţe între gri şi negru şi ca un laitmotiv răzbat moartea
psihică, dar şi durerea. Am citit o lucrare a unui psihanalist, Nicolas N.
Dracoulides, un elev al şcolii austriece de psihanaliză, în care vorbeşte
despre roşu, negru şi alb, constante ale operelor lui Stendhal, legate de
anumite momente ce au revenit în viaţa sa, ce apar şi în titlul oprelor lui:
„Roşu şi negru”, Roşu şi alb”. Ele sunt obsesii a ceea ce a trăit în copilărie.
V-aţi inspirat, în afara psihopatologiei literare, şi din psihanaliză?
Da şi nu.
Dar psihanaliza a rămas una dintre marile mele pasiuni. Am citit cam tot ce
este important în acest domeniu. Când mi-am ales lucrarea de diplomă -
„Shakespeare în psihiatrie” -, psihanaliza era interzisă. Nu am putut cita din
bibliografie niciun autor, nici măcar pe Freud. Oricum, am învăţat enorm. Să
iei un personaj, să-l decupezi din carte şi să-i urmăreşti particularităţile
psihice... Shakespeare stăpânea o mare parte din cunoştinţele vremii sale. Din
Shakespeare, de exemplu, meteorologii au aflat chiar şi direcţia vântului din
perioada înfrângerii Invincibilei Armada: Nord-Nord-Vest. De asemenea, era la
curent cu circulaţia sângelui descrisă de Harvey, dar şi cu mecanismul de
acţiune al otrăvurilor. Shakespeare avea un spirit de observaţie incredibil: a
descris cu precizie diverse maladii psihice înainte ca ele să primească un nume
peste foarte mulţi ani. Ofelia avea schizofrenie hebefrenică, Hamlet era
psihasten iar Lear suferea de demenţă senilă.
„România n-a fost
nici pe departe «o Siberie a spiritului»”
Scriitorul
suedez Kjell Espmark, Preşedintele al Comitetului Nobel pentru Literatură între
1998 şi 2005, Augustin Buzura, Angela Martin şi Adrian Pintea
Sunteţi un scriitor
obsedat de spaţiul în care trăiţi. Ce sentimente aveţi când terminaţi un volum?
Simţiţi nevoia să-l reluaţi?
Simt o
oboseală cumplită, căci un roman este terminat abia după câteva rescrieri. După
ce apare mi-e frică să-l recitesc pentru că nu-mi amintesc să fi fost vreodată
mulţumit. Uneori, după terminarea unui volum, plecam aiurea. Nu aveam o ţintă
către care mă îndreptam. Mă duceam în gară şi auzeam: „trenul pleacă de la
linia cutare” şi mă urcam în el să văd, de exemplu, cum e la Titu. Alteori,
cutreieram minele şi îi ascultam pe oameni ce-mi povestesc: una, alta... Mă
împingea nevoia de a cunoaşte şi de a mă documenta. De vină este, probabil,
formaţia mea ştiinţifică. Citeşti şi te documentezi enorm pentru a dobândi o
mică certitudine - ceva din necunoscutul şi nespusul în faţa cărora ne aflăm
mereu.
Adevăraţii mari
scriitori au fost supuşi unui atac continuu şi nedrept al unor denigratori,
grăbiţi să-şi umfle propriile merite şi să se aşeze pe creasta ultimelor valuri
ale prozei minimaliste, textualiste, pornografice, aşa-zis postmoderniste. O
campanie a discriminărilor de vârstă, purtată cu violenţa şi ignoranţa unor
Calibani în literatura română, a lansat sintagma generaţiei expirate. Cu un
comportament devastator de hoarde migratoare, nou-veniţii au încercat să dea
foc valorilor predecesoare, vorbind despre cadavrul din dulap Eminescu, despre
patriotism, ca despre un un produs al unor mentalităţi depăşite, anti-europene
şi anti-globalizante, despre marii clasici şi moderni, ca despre nişte modele
depăşite. Ce părere aveţi despre literatura de azi?
La noi
există câţiva mari scriitori care au dus greul literaturii române în condiţii
foarte dificile iar, pe de altă parte, multe glorii fără acoperire. Ca să nu
vorbim de telescriitorii pe care toată lumea îi citează fără să-i fi citit. Nu
cred în literatura care ocoleşte marile adevăruri, marile teme ale romanului,
aceleaşi de când există genul. Dacă nu te interesează libertatea, demnitatea şi
tot ceea ce face dintr-o fiinţă un om, există prea puţine şanse ca textele
să-ţi supravieţuiască.
Strigaţi ceea ce alţii
nu aveau curajul să spună. Aţi trăit de-a lungul anilor momente de cenzură
cumplită. Generaţia dumneavoastră a trebuit să-şi clădească o operă în
interiorul universului conceput de ei. Scriaţi: „Dacă noi nu vorbim, tăcerea
îşi va instaura întunecata ei stăpânire”.
Adevărul
este că mă şi simţeam în stare să înfrunt cenzura. Şi cred că am fost unul
dintre scriitorii cei mai cenzuraţi. Pe atunci, însă, mă socoteam foarte util
şi mă simţeam obligat să spun, ba chiar să strig ceea ce alţii nu ştiau sau nu
îndrăzneau să strige! Curajoşii şi luptătorii împotriva comunismului şi a
cenzurii au apărut abia după Revoluţie, când nu mai era niciun risc. Mai mult,
în loc de operă era suficient să aibă un carnet de partid, un stăpân puternic
şi nişte răni inventate pe care să le expună cu patetism în faţa patriei. Cu
toate cenzurile, în unele perioade mai numeroase decât ştiu cei ce scriu astăzi
despre ele, au apărut cărţi care ar putea să ocupe un loc de seamă în oricare
altă literatură. Cărţi care, în ciuda timpului şi a schimbărilor istorice nu
sunt depăşite. Cât despre România, ea nu a fost nici pe departe o „Siberie a
spiritului”. Ignorând, însă, în continuare, spiritul, educaţia şi ştiinţa,
poate să devină. Am scris zeci de ani despre moartea psihică, despre aducerea
omului în situaţia de a nu cunoaşte demnitatea şi adevărul, de a fi un banal
animal de turmă. Prin urmare ştiu ce vorbesc. Mă reîntâlnesc cu aceleaşi
întrebări, dureri şi spaime la care, în urmă cu o jumătate de secol, credeam că
există soluţii, răspunsuri. În zilele noastre există un alt tip de cenzură -
cea economică. Dacă nu ai bani, eşti eliminat.
„Cine mai vorbeşte
azi despre cultură? Cine îşi mai pierde vremea cu cititul?”
Cu câinele său preferat, Sven
Este exact ceea ce
voiam să vă întreb, întrucât conduceţi o prestigioasă revistă literară,
„Cultura”, sub auspicii private, unul dintre cele mai impresionante exerciţii
gazetăreşti din cultura română. Cum vă descurcaţi?
Mă întreb în
fecare săptămână dacă pot să scot următorul număr.
Ce vă nelinişteşte în
societatea de astăzi, mărturisind că „există un malaxor naţional de distrus
reputaţii”, adăugând: „Scriitori fără cărţi, politicieni fără ideologii au
sufocat România”.
Comunişti,
anticomunişti, filooccidentali şi filoamericani, antisovietici şi
filosovietici, autonomi şi independenţi am ajuns materie primă pentru cel mai
sinistru malaxor. Ne purtăm ca nişte fiinţe fără trecut, fără istorie, fără
cultură, de parcă am fi paraşutaţi într-un loc necunoscut şi obligaţi să luăm
totul de la început. Cine mai vorbeşte azi despre cultură? Cine îşi mai pierde
vremea cu cititul? Modernizarea se traduce printr-o neîncetată schimbare a
legilor, iar interesul pentru cătuşe este infinit mai mare decât cel pentru
carte. Concursul nostru „Cine ştie câştigă” are ca temă: „Cine este cel mai
slugă dintre slugi?” Indiferent cum este: de stânga, de dreapta sau de centru.
Întrebarea pe care simt nevoia să o strig aparţine lui Mishima: ”Cum este cu
putinţă, oare, să vreţi doar să trăiţi acceptând o lume în care spiritul a
murit?”.
Scriaţi la un moment
dat o frază înspăimântătoare: „în faţa morţii cuvintele se retrag”. Toată
această luptă pe care aţi dus-o de-a lungul timpului, cu cenzura, cu
structurile, cu oamenii politici, cu cei neaveniţi din domeniul culturii, v-a
făcut să aveţi obsesia durerii, fricii? Aţi trecut chiar prin nenumărate
momente dramatice în viaţă, legate de sănătatea dumneavoastră. De unde această
forţă interioară de a stimula normalul, de a înlătura gândul bolii pentru a vă
salva? Există o tehnică? Cum aţi reuşit să treceţi de aceste momente, să
continuaţi lupta şi să „reînviaţi” ca Pasărea Phoenix?
Eu cred că
nimic nu e întâmplător în viaţă. De multe ori am vrut să fac într-un fel şi a
ieşit altfel. Teoria mea, astăzi, este oarecum pe linia logoterapiei lui Viktor
E. Frankl. Întrebarea lui cheie: Ce motiv ai să nu te sinucizi?, poate fi
precedată de o alta: De ce am fost pedepsit? În ceea ce mă priveşte, cred că
boala este o pedeapsă, dar mai ales un ajutor prin care divinitatea îţi atrage
atenţia că ai greşit drumul şi că trebuie să te întorci la rostul tău. Plecând
de la ideea că nu ne naştem şi nu trăim fără un rost. Şi că acest rost este
motivul care te obligă să trăieşti. Odată ce-l descoperi, nu mai eşti singur.
Şi nici învins.
Care sunt ultimele
cărţi pe care le-aţi lecturat?
Iată-le, în
ordinea în care le-am citit: Deidre Bair – „Jung – o biografie”; Irvin Yalom –
„Psihoterapia existenţială şi problema Spinoza”; Dalai Lama – „O autobiografie
spirituală”; Viktor E. Frankl – „Omul în căutarea sensului vieţii”.
Ce faceţi când nu
scrieţi? E o întrebare prostească, pentru că văd că pe masa dumneavoastră sunt
nenumărate ciorne. Cum vă purificaţi?
Săptămâna
trecută, de exemplu, am trăit un moment de coşmar pentru că am pierdut din
computer mai mult de un sfert din romanul pe care-l scriu şi a trebuit să-l iau
iar de la capăt. Vă închipuiţi – o treabă extrem de grea. Înainte, în
„obsedantele decenii”, ascultam foarte multă muzică. Când mă simţeam îmbâcsit
sufleteşte, ascultam Bach, ore şi ore în şir. Bach era salvarea mea. Când mă
simţeam uscat, şi sec, şi nesuferit, ascultam Ceaikovski şi Rahmaninov. Şi
Chopin îmi aducea alinare şi-mi schimba starea. În momentul de faţă pot scrie
fără niciun fel de adjuvant. Citesc, în schimb, foarte mult.
Pentru că vorbim de dragoste,
ce rol a jucat ea în viaţa dumneavoastră?
Scriitorul
este propriul său cobai iar descoperirile nu-i aparţin lui, ci literaturii.
Ceea ce a trăit se vede în cărţile lui. Sunt convins că fără prietenie,
dragoste şi credinţă este aproape imposibil de trăit sau este posibil, dar nu
merită.
La ce visaţi?
Visez să mai
trăiesc o zi, şi încă o zi, şi încă o zi... Şi să mai scriu o frază, şi încă o
frază, şi încă o frază... Şi să pot reciti ceea ce am scris.
MAGDALENA
POPA BULUC
http://www.cotidianul.ro/azi-la-noi-interesul-pentru-catuse-este-mult-mai-mare-decat-pentru-carte-207359/
Comentarii:
Acest interviu ar trebui să constitue o lecție -chestionar pentru toți elevii clasel a zecea. De ce, pentrucă atunci încep dilemele unui adolescent. Atunci el are cea mai mare seriozitate și afinitate spre a absorbi lecții, sfaturi , experiențe.
Acest interviu să fie tema lecțiilor de dirigenție, cuvânt cu cuvânt, frază cu frază.
Mai bine să i se canalizeze, chiar obligatoriu, aceste principii minunate de viață, decât să fie lăsat ,,liber”= fără disciplină, ca pradă la influențele plate, frivole, sau nocive din mediul social existent,
,,Liber”, în sensul să trăiască de aci înainte după un bun plac, dezorientat, neinstruit, neautoinstruit, bâjbâind,
Iar dacă nu se va ,,lipi” nimic de el, va ajunge ,,un fără țel”, nemulțumit, fără să priceapă de ce este nemulțumit, sărac fără a înțelege cauza, rejetrat, fără a înțelege de ce este ocolit de cei din jur.
Iar o pedeapsă mai mare nici că se poate pentru un individ.
Argument: După clasa a zecea încep problemele, prima fiind bacalaureatul și apoi integrarea în societate, unde va intra ca un pisoi cu ochii semideschiși, iar valul vieții îl va trânti ușor, fiindcă nu are principii solide în gândirea lui.
Vă mulțumesc mult, Este foarte important când un scriitor, mai ales unul atât de mare jalonează și scrutează principii de existență, creație și viziune de viitor.
Melania Rusu Caragioiu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu