Sculptorul nonagenar Patriciu Mateescu și dorul de țară
de Ileana Costea
Patriciu Mateescu lângă
autoportretul său, Dayton, New Jersey, June 2, 2017.
În Mai 2017 Patriciu Mateescu a
împlinit 90 ani. Este impresionant că la această vârstă venerabilă el continuă
să lucreze în atelierul adiacent casei din Dayton, statul New Jersey, unde s-a
mutat din California în anii 80. Casa și grădina lui sunt un adevarat muzeu de
artă, pline cu numeroasele și variatele lui lucrări, jucăușe sau puternice,
negre, albe, aurite, argintate, sau viu colorate.
Din pomii de pe dealul din
spatele casei se uită la tine încruntați Inominații și Garguiele (1999)
din gresie de culoare închisă, reprezentând esența și transfigurarea durerii.
Aceștia amintesc obișnuita pedeapsă de tragere în țeapă aplicată pentru crimă
sau corupție în România în Evul Mediu, și cunoscutele garguie, creaturi
fantastice de pe catedralele gotice. Svelte și grațioase, privindu-se una pe
alta, dansează cele două Tangouri, roșu și albastru. Pe iarba proaspătă
fac tumbe jucăușe Capriciile negre sau albastre, se rostogolesc Coconii
și Les Fleurs du Mal, par să se alerge unele pe altele în spirală Cantatele,
se arcuiesc Haiku, se zburlesc la tine Spinii, amforele stilizate
se țin de mână, un grup de placi roșii joacă Hora Staccato, Gogumanii
albaștri par să fie partenerii Balerinelor, iar lângă peretele casei
Cepele se învârtesc nebunește, rotunjit, în toate direcțiile.
Cepele nebune (2013), în
curte, lângă casa din Dayton, New Jersey, SUA.
Înăuntrul casei surprizele îți țin
atenția încordată: sculpturi-portrete de teracotă, desene cu trăsături negre
groase, expresive, pline de forță, flori și noduri modulare, cu margini rotunde
sau ascuțite, sfere străpunse de lame roșii, bijuterii de porțelan negru, un
perete din elemente textile, reliefuri de hârtie, albe sau argintate,
capete-portrete de terracotta. Chiar și cănile în care Patriciu Mateescu îți
servește cafeaua sunt piese de artă făcute de artist. Și, așa cum se povestește
despre Brâncuși, în vizita la el, Mateescu te va servi cu tradiționalele
mamaliguță cu brânză și cafea turcească.
Floare Californiană No.
3, bisque de porțelan, 38 cm diametru, 1978.
Eminescu, terracotta, 47 cm
înălțime, 60 cm lățime, 1993.
Gogumanii, gresie smălțuită, 1.5 m înălțime, 1999.
Deși majoritatea lucrărilor lui
Mateescu sunt de exterior, printre lucrările din casă mi s-au părut deosebit de
interesante seria de 'vase' pe care le numește 'cratere' și care de fapt sunt
un fel de amfiteatre înăuntrul cărora se întîmpla diferite scene: Căutători
de aur (The golden rush) (adunăm, adunăm și cînd ajungem sus toată
strădania se duce unde…?), Copiii (The children). Ne naștem
îngeri, spune Mateescu, și pe măsură ce creștem ne pierdem aripile.
Copiii, din seria
“vase”, 1987. Porlțelan, 28 cm înălțime, 51 cm diamteru.
Cu
un masterat în sculptură de la Academia de Arte Frumoase din București și deținător
al mai multor premii și medalii, Mateescu are lucrări în numeroase spații
publice și colecții private din România, Europa și Statele Unite. De formație
sculptor, Mateescu este considerat de mulți creatorul școlii românești de
ceramică. A câștigat, de-a lungul timpului, numeroase premii, în străinătate, a
fost invitat la diferite simpozioane internaționale, și are lucrari expuse în
muzee importante din lume.
Încă pe cînd era în California,
Mateescu a început o serie de lucrări, reliefuri, făcute din hîrtie, “hand-made
paper”. Unele reproduc elemente din sculpturile de porțelan, altele sunt
strucutri geometrice, sau, cum le numește artistul, sunt “tensiuni, forme
geometrice legate prin sfori”. Sturctura deosebită a materialului, sinteza
imaginilor face aceste lucrări să fie deosebit de interesante.
Relief de Hârtie No. 1, “hand-made paper”, 92 cm x 92
cm, 1982.
În 2016 sculptorul a publicat
două cărți, una cu operele lui și cealaltă despre viața lui. Volumul de artă cu
imagini de excepție, ilustrând o carieră impresionantă, a apărut în
condiții
grafice deosebite la Editura Simetria din București (2016). Monografia (fig.
4) conține trei texte critice despre opera artistului, semnate de reputatul
critic de artă și eseist Ionel Jianu, curatorul Anne-Marie Mariën Dugardin și
istoricul de artă Sonia Coman. Memorii, Editura Școala Ardeleană,
Cluj-Napoca, 2016, este povestea vieții lui. Aceasta îl poartă pe cititor în
lumea privată a artistului, vorbindu-ne despre prima lui soție, care s-a stins
tânără în România, despre unicul lui fiul, Cezar (specializat in construirea de
instrumente muzicale medievale), și cum a luat totul de la inceput în
California. La Los Angeles, o reintâlnește, după mulți ani, pe Rodica, vecină
cu el la Bucuresti, copiii lor de aceeași vârstă jucându-se împreună, cu care
se căsătorește si care devine, asa cum se exprimă artistul, “lumina lui”.
Mateescu a creat numeroase lucrări
in SUA, dintre care unele sunt în colecții private sau expuse în spatii
publice, cum ar fi Parcul de Sculpturi din Hamilton, NJ, și în California la
universitățile UCLA și CSUN, și spitalul Cedar Sinai. Dar gândul sculptorului
se îndreaptă mereu spre țară.
Patriciu Mateescu este pe cale
să formeze “Fundația Hamangia” care va oferi premii sculptorilor ceramiști
creatori de lucrări integrate în natură sau incorporate în arhitectură, indiferent
de stagiul la care se află aceștia în cariera lor, contribuind astfel la
dezvoltarea acestei arte. Hamangia are un rasunet nostalgic în sufletul lui
Patriciu Mateescu, caci așa se numea și fundația a carei baze a pus-o el, în
1970 în oraşul Medgidia, și care avea ca scop dezvoltarea artei ceramicii
monumentale - o nouă direcţie estetică, organizarea unui simpozion anual şi o
tabără de creaţie pe această temă. Tradiţia s-a continuat în deceniile următoare
și în anii 90 evenimentul avea loc sub numele de Simpozionul Internațional de
Ceramică Hamangia. Numele Hamagia este asociat cu o sculptură din epoca
neolitică (5000-4600 î.e.n.), “Gânditorul de la Hamangia”. Statueta este prima
exprimare artistică în ceramică și prin aceasta este total diferită de obiectele
utilitare sau cu temă religioasă care se făceau atunci. “Gânditorul” reprezintă
aceeași linie pe care se înscrie și Patriciu Mateescu care folosește ceramica
diferit de tradiția obiectelor utilitare sau decorative, ridicând-o la nivel de
artă.
Gânditorul de la Hamangia,
sculptură din epoca neolitică (5000-4600 î e.n.)
Mateescu nu şi-a uitat nici o
clipă patria. O poartă în gândurile lui, în sentimente, în amintiri şi,
îndeosebi în lucrul iscusit al mâinilor creând sculpturi monumentale impozante din
gresie ceramică pentru a le dărui României și pe care, de-a lungul anilor, s-a
dus să le instaleze acolo.
Astazi patrimoniul cultural al
României este îmbogățit de sculpturile lui Mateescu: Eminescu pe plaja
de la Mangalia (1995, 10 m înălțime), Danubia la Orșova (1996, 6.5m înălțime),
Rugăciune pentru România la Blaj (1997, 4 m înălțime) și aceeași lucrare
de dimensiuni mai mici la Târnăveni; Noua Românie la Snagov (1998, 5.6 m
înălțime), Dorul de Țară la Răchitoasa, în satul natal al sculptorului, Floarea
Transilvaniei la Bistrița (2016, 4 m diametru). O lucrare făcută pe vremea
când locuia in Romania este fântâna din fibră de sticlă la Târgu Mures, 1970.
Toate aceste lucrări de mari dimensiuni, cu o profundă încărcătură ideatică, au
fost darul artistului pentru România.
Eminescu pe plaja de
la Mangalia (1995, 10 m înălțime),
Interesant este că povestea
fiecărei din aceste sculpturi are asociată și o idee legată de biserică sau
îndreaptă o privire spre ceruri. Mateescu a ținut ca la lansarea tuturor
sculpturilor monumentale să se facă și o slujbă religioasă. Iar câteva dintre
ele sunt așezate în apropierea unei biserici. Noua Românie este
plasată pe insula de la Snagov lângă mănăstire. Cele două statui monumentale Rugăciune
Pentru România, de la Blaj si de la Târnăveni (acesta recent renovată de
artistul plastic Iuliu Moldovan), au un nume simbolic. Un alt nume cu semnificație
specială îl au și Mâinile Cerești, construite în mai multe variante,
dintre care impozante sunt cele de 3 m înălțime la CSUN, in zona Los
Angeles-ului.
Noua Românie,
gresie lăcuită, 5.60 m înălțime, pe Insula Snagov, România. 1998.
Fântâna din fibră de sticlă
la Târgu Mures, 1970.
Mâini Cerești, 2002.
Gresie neagră smălțuită, 3 m inălțime.
Instalată permanent pe campusul universității California State
University, Northridge.
Donată de Ion Baroi și Ileana
Costea.
În 1996, când, la intrarea în
Orșova, a fost instalată Danubia, comemorând pe cei ce au încercat să
trecă Dunarea înnot, s-a organizat un parastas, în memoria acestora. Au venit
rude și cunoscuți, să-i pomenească. Este trist că nici o placă comemorativă nu
explică semnificația acestui monument și că se vorbește puțin astăzi despre
această foarte tristă filă de istorie. Cu atât mai mult este de apreciat că
cineva care locuiește departe s-a gândit sa îi onoreze pe acești sacrificați.
Monumentul din Răchitoasa, este din ceramică aurită, din segmente de 80 de cm, realizate de Mateescu în SUA. Se numește simbolic Coloana dorului de Țară și, deși diferit ca formă și realizare, ne amintește de coloana lui Brâncuși, construită probabil și aceasta cu același dor de țară.
Coloana dorului de Țară la
Răchitoasa, comuna Bacău.
Cea mai recentă lucrare
monumentală din Romania a lui Mateescu este ”Floarea Transilvaniei” de la
Bistrița. A fost amplasată în Piața Prefecturii in 2016 şi face parte din seria
sculpturilor modulare. Proiectul a fost realizat datorită sprijinului devotat a
lui Radu Feldiorean.
Floarea Transilvaniei la
Bistrița (2016, 4 m diametru).
Pentru instalarea lucrărilor a
avut suportul oficialităților locale: la Mangalia Valerică Georgescu și Doina
Paulean, la Orșova Eugen Coifan, la Blaj Simion Băcila, la Snagov Mircea Popa,
la Răchitoasa Ovidiu Ivanciu, și la Bistrița Ovidiu Crețu.
Mateescu se poate considera mulțumit
că a împlinit o operă care și-a lăsat amprenta și în țara lui de origine, și in
satul lui natal.
Bibliografie
1) Patriciu Mateescu – situl oficial pe Web
http://patrickmateescu.com/
2) Patrick Mateescu
https://patrick-mateescu.artparks.co.uk/artpark_sculpture_sculptor_details.php?artistID=635&sculptor=patrick_mateescu
3) ICR, New York, Patriciu Mateescu, Volum de Artă, 2016.
https://www.facebook.com/pg/RCINY/photos/?tab=album&album_id=1293872270656509M
4) Patriciu Mateescu, Monografie, Editura Simetria, România,
2016.
http://patrickmateescu.com/album.pdf
5) Patriciu Mateescu, Memorii,
Editura Școala Ardeleană, România, 2016.
6) Ceramics Today – Editor,
Featured Artist: Patriciu Mateescu/
http://www.ceramicstoday.com/potw/mateescu.htm
7) Marina Constantinou, Omagiul Fronteriștilor, Jurnal
National, iunie 1, 2005.
http://www.hotnews.ro/stiri-arhiva-1225667-omagiu-frontieristilor.htm
8) Răsunetul-editorul. Floarea Transilvană îmbogăţeşte
cultural Bistriţa. Patriciu Mateescu: Să o iubiţi, să vă aducă noroc. Răsunetul,
Cotidianul Bistrițenilor de oriunde,
25 mai, 2016.
http://www.rasunetul.ro/floarea-transilvana-imbogateste-cultural-bistrita-patriciu-mateescu-sa-o-iubiti-sa-va-aduca-noroc
9) Ileana Costea, Doi sculptori români, Patriciu Mateescu și
Constantin Brancuși. Exercții de Neuitare, Editura Reflections, Inc, iunie
2015.
https://www.amazon.com/EXERCITII-NEUITARE-vol-I-romanesti-surpriza-strainatate/dp/B01F9GJ2RG
10) Ileana Costea, Elemente româneşti la Universitatea de
Stat din California, Northridge (CSUN), 20 November, 2013.
http://acum.tv/articol/69062/
11) @CSUN-editor, Northridge’s Cultural Landscape Enriched
by ‘Heavenly Hand’”, p. 4, @CSUN, Dec. 5, 2005.
http://www.csun.edu/pubrels/@csun/05-06/12-05-05.pdf
12) Carmen Ramos, University Advancement, News Release, CSUN, CSUN
to Dedicate Installation by Sculptor Patrick Mateescu, Nov. 14, 2005.
http://www.csun.edu/pubrels/press_releases/fall05/romanianart.html
13) Art on the Avenue Gallery Presents Patriciu Mateescu:
Unbearable Craziness of Onions, Philadepphia, PA, August, 2013.
http://www.pec-cares.org/index.php?page=community_news_amp_events&id=171
20) Ileana Costea, Sculptorul ceramist Patriciu Mateescu la
90 de ani, Academia Romano-Americana de Arte si Stiinte, ARA Jurnal 2017
(la tipar).
© Autoarea
reține drepturile de copyright pentru acest material.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu