Steaua maestrului Ion
Ungureanu (1)
Prof. univ. dr. Nicolae Mătcaş,
Chişinău
Ion Ungureanu (n.
02.08.1935, Opaci-Căușeni, actualmente Republica Moldova - d. 28.01.2017,
București).
La sfârșitul
lui ianuarie 2017, pe un pat de suferință de la spitalul „Colțea" din
București, a încetat să mai bată inima marelui luptător român pentru
Reîntregirea neamului și a Țării Ion Ungureanu, apostol și pilon al
românismului în Basarabia, personalitate de credință și cultură aleasă, om
politic și de stat, regizor, actor de teatru și film, neîntrecut orator și
tribun. Deși președintele prorus al Republicii Moldova a refuzat să decreteze
ziua despărțirii fizice a poporului îndurerat de fiul său credincios Ion
Ungureanu drept zi de doliu național numai pentru faptul că acesta se declara
deschis român și unionist (cuvinte care au fost pescuite cu grijă și izgonite
cu „ură proletară" din necrologul semnat de oficialitățile republicii! Ce
nedreptate a sorții: omul care toată viața s-a considerat român, s-a zbătut
pentru redeșteptarea conștiinței naționale a concetățenilor săi, pentru
revenirea Basarabiei și a nordului Bucovinei la sânul Patriei-mame, să nu fie
numit patriot român!...), totuși, clopotele bisericii din Opaci i-au zvonit,
îndurerate și ele, de rând cu toată suflarea românească a Basarabiei, îndelung,
cu jale, plecarea, mai multe primării din raion și din republică au arborat
steagul în bernă, guvernul Republicii Moldova s-a considerat dator (Bravo lui!)
să-i organizeze funeralii naționale cu onoruri militare, iar sutele, miile,
zecile de mii de suflete îndoliate au putut să-și ia adio de la îndrumătorul,
însuflețitorul și ocrotitorul lor la catedrala „Sf. Spiridon cel Nou" din
București, la biserica „Sf. Teodora de la Sihla" și la Palatul
Național" Nicolae Sulac" din Chișinău.
Îl cunoșteam
și îl admiram de prin 1960, când un grup de tineri actori basarabeni se
întorseseră de la înalte studii teatrale de la Moscova și, prin jocul lor
adolescentin și dicția lor scenică, provocaseră un adevărat reviriment
lingvistic în rândurile publicului românofon de la Chișinpu. Ne-am cunoscut mai
îndeaproape în timpu Mișcării pentru renaștere națională din perioada
1988-1989, am devenit prieteni de luptă și speranță în timpul ministeriatului
(1990-1994, Domnia sa la Cultură și Culte, subsemnatul - la Știință și
Educație) și de crez și suferință în anii „exilului" de la București
(1995-2005). Ion Ungureanu a fost, prin statura sa fizică, dar și morală, prin
convingerile sale, dar și prin capacitatea de a le transmite și electriza
publicul, cu un cap mai înalt decât noi toţi. Era aproape imposibil să te
ridici la cota spirituală a Omului Ungureanu. Domnia sa, care, în copilărie,
visa să ajungă preot, nu numai că a fost în stare să devină, ci chiar a
devenit, figurat vorbind, un preot blajin, un dascăl îndrăgit, un tribun
fulminant. Un mare actor, un mare regizor (unul din primii 5 din fosta
U.R.S.S., în aprecierea renumitului actor rus Mihail Ulianov!), un mare om de
cultură, un veritabil analist politic, un declamator de zile mari.
A fost o
personalitate din cele care se nasc la depărtări de veacuri, un mare patriot,
bărbat al neamului cum puţini se mai găsesc astăzi în Basarabia, care şi-a
sacrificat liniştea şi bunăstarea în numele unui crez, al unui ideal, în numele
adevărului. Care s-a împărtăşit mai devreme decât noi, sorbind din mult râvnita
cupă a libertăţii. Care, în numele dreptului de a fi liber să facă ceea ce
ştie, ceea ce a învăţat, ceea ce poate să facă, a preferat de două ori exilul
decât supunerea oarbă: o dată, pentru mai bine de 17 ani, la Moscova, altă
dată, pentru 10 ani şi mai bine, la Bucureşti. (Oricât de paradoxal sună să fii
exilat la tine acasă, însă aceasta s-a întâmplat cu cei doi miniștri!) Acest
dulce cuvânt: Libertate! nu e numai titlul cunoscutului film al regizorului
lituanian Vitautas Jalakiavicius, turnat la studioul „Mosfilm" în 1972
(film în care Ion Ungureanu, ca actor de cinema, a interpretat rolul
senatorului Ramirez), a fost nu numai visul nostru, al românilor basarabeni de
sub ocupație țaristă și sovietică, de a ne smulge de sub cortina de fier.
Libertate și independență a fost însuşi sensul vieţii omului de creaţie Ion
Ungureanu. Spre deosebire de mulți dintre noi, Ion Ungureanu a avut fericirea
să soarbă un strop din cupa libertăţii cu o oră mai devreme. Încă înainte de
revirimentul de la 1989 Domnia sa reuşise să izgonească, vorba lui Cehov (pe
care îl adora), sclavul din sine şi să devină, astfel, un om liber. Căci numai
izgonind frica, laşitatea, slugărnicia, supunerea oarbă şi mersul de râmă, poţi
deveni un om cu adevărat liber, cu atât mai mult - un om de creaţie.
În timp ce
noi, iştilalţi, de-acasă, numai visam la libertate - gând tainic şi rebel
pentru timpurile când filmul omonim, Acest dulce cuvânt: libertate, ne răvăşea
sufletele –, maestrul Ion Ungureanu se simţea oarecum descătuşat în chiar „gura
chitului", cum îi plăcea să se exprime. Căci în mediul intelectualităţii
de creaţie, al intelighenţiei ruse de la centru, exista, totuşi, un dram de
libertate. Pe când această sete de libertate era sugrumată cu bestialitate la
periferie de ciracii satrapilor ideologici locali.
În 1960, un
stol de cocori, proaspeți absolvenți ai Şcolii Teatrale Superioare „B. V.
Şciukin" din cadrul Teatrului de Stat „Evgheni Vahtangov" din
Moscova, după 5 ani de studiere a artei scenice şi a măiestriei actoriceşti cu
reputaţi profesori şi reprezentanţi ai genului, se întorceau acasă, plini de
elan şi de setea de realizare pe arida scenă teatrală moldovenească de atunci.
Scenă văduvită nu atât de talent actoricesc (pe care îl aveau din plin şi
„veteranii" de la Naţional), cât, mai cu seamă, de spirit naţional şi de
pronunţie literară autentică, pură, perfectă, românească. Aveau ambiţia să
întemeieze un teatru nou, pe potriva vârstei şi a romantismului lor. Teatru
care să abordeze şi să interpreteze problemele tineretului din unghiul de
vedere al acestuia. Cu exuberanţa lor încă adolescentină se încumetaseră să ne
aducă pe scena exuberantului, nou înființatului teatru pentru tineret pentru
tineret „Luceafărul" (denumirea "Mihai Eminescu" nu ar fi
trecut, drept care s-a recurs la stratagema substituției) - şi de unde? Tocmai
de la Moscova! - un model de rostire literară românească, pe care n-o mai auzise
nici Parisul (cuvântul Bucureşti, la fel, era interzis!), necum sălile de
teatru şi nici aulele facultăţilor de litere sau cele cu predarea în limba
română de la universităţile din Chişinău.
Înalt ca un
plop semeț, frumos ca un zeu, sobru ca un senator roman sau un taraboste dac,
hotărât și curajos ca un rege persan, Ion Ungureanu devenise în curând
prim-regizor al teatrului, iar pe scenă se derulau piese din dramaturgia
națională și universală, care captivau publicul prin romantism și exuberanță și
printr-o excelentă pronunție românească a inovatorilor vahtangoviști
chișinăuieni: Copiii şi merele de C. Condrea, Nota zero la purtare de
V.Stoenescu și O.Sava, Vicleniile lui Scapin de J.-B.Molière, Steaua fără nume
de M. Sebastian (spectacol la scurtă vreme interzis, pentru că în el se vorbea
de trenul Bucureşti - Sinaia!), Pescăruşul de A. Cehov, Hipolit de Euripide,
Casa Bernardei Alba de Fr. Garsia Lorca, A douăsprezecea noapte de
W. Shakespeare, Intrigă și iubire de F. Schiller, O noapte furtunoasă de I. L.
Caragiale, Radu Ştefan întâiul și ultimul de A. Busuioc, Minodora de
A. Strâmbeanu (ultimele două spectacole de asemenea interzise la scurt timp de
la montare de atotveghetorii regimului pentru deficiențe de ordin ideologic)...
Efervescenţa
cu care evoluase tânărul teatru de la Chişinău, euforia care cuprinsese nu
numai tineretul studios din capitală, ci şi întreaga republică, gestul temerar
al prim-regizorului Ion Ungureanu de a monta piese din dramaturgia naţională
(şi acesta era un act de curaj pentru vremurile acelea!), precum şi piese din
repertoriul clasic rusesc şi internaţional (Shakespeare, Mollière, Cehov), dar
cu replici actualizate sau cu subtext „subversiv", cum erau ele catalogate
în sferele vigilenţilor locali, crearea unui climat cavaleresc-camaraderesc
care le dădea posibilitate şi altor colegi de trupă să poată monta spectacole
pe scena teatrului, faptul că era invitat să monteze spectacole în teatrele din
metropolă – toate acestea îi supăraseră rău pe diriguitorii vieţii culturale din
Moldova Sovietică. Într-un răstimp relativ scurt ilustrul prim-regizor este
destituit din funcție pentru grave abateri de ordin ideologic și nevoit să ia
drumul exilului. În pofida intervențiilor oficialilor moldoveni de a nu fi
primit la nici un teatru, grație talentului și capacităților sale strălucite de
a monta spectacole teatrale, este angajat ca regizor la vestitul Teatru al
Armatei Sovietice, montează spectacole druțiene cum ar fi „Sfânta
sfintelor", „Biserica Albă" respinse de conducerea republicană,
colaborează cu alte teatre cunoscute din Moscova și Țările baltice, joacă în
filme și la TV centrală rusească.
Montează
peste 25 de spectacole la Teatrul Mic, „Sovremennik", Teatrul Armatei,
Teatrul Naţional din Estonia după piese din W. Shakespeare, H. Ibsen, R. Boit,
I. Druţă etc. Piesele lui Druţă Păsările tinereţii noastre, Biserica Albă şi
Sfânta sfintelor, interzise să fie jucate acasă, la Chişinău, erau vizitate de
temerarii chişinăuieni la Moscova şi la Tallinn. La finele spectacolelor plângeau,
de emoție, spectatorii, își ștergeau pe furiș lacrimile până și generalii cu
trei și patru stele. Martorii relatează că renumitul actor Arkadi Raikin în
persoană a îngenuncheat pe scena Teatrului Armatei din Moscova în fața
regizorului basarabean în semn de înaltă prețuire a talentului acestuia.
Maestrul Ungureanu, la lumina rampei, ovaţionat îndelungat, putea să se
considere un artist împlinit. În străinie, nu acasă...
În calitate
de actor de cinema, a jucat (după evoluările anterioare de la studioul „Moldova-film"
din filmele Când omul nu-i la locul lui, 1958; Serghei Lazo, 1966; Se caută un
paznic, 1967, etc.), la studioul „Mosfilm", în mai multe filme de
rezonanţă, cum ar fi: Acest dulce cuvânt: libertate, 1972; Centaurul, 1976;
Povestea unui necunoscut, 1979; Enigma vilei Greta, 1984; Serghei Vavilov,
1985, ş.a. Are în palmaresul său peste 25 de roluri de actor de film. A evoluat
în compania/anturajul unor somităţi în domeniul actoriei şi regiei de teatru şi
cinema precum: Anatoli Efros, Inokentii Smoktunovski, Donatas Banionis,
Vitautas Jalakiavicius, Sava Kuliş, Irina Miroşnicenko, Emil Loteanu ș.a.
Sporadic, de-a lungul celor 17 ani, a fost invitat ca actor de cinema şi la
„Moldova-film" din Chişinău în filme precum: Calul, puşca şi nevasta,
1975; Favoritul, 1977; Podurile, 1980; Povestea lui Făt-Frumos, 1981; Dansul
efemer al dragostei, 1988, ş.a.
Aşa cum
actorul de teatru şi cinema Ion Ungureanu terminase, între timp, şi cursurile
superioare de regie de la Institutul Teatral „A. V. Lunacearski", în
aceeaşi perioadă, ca regizor de cinema, montează 6 filme la Televiziunea
Centrală din Moscova. Funcţionează în calitate de cadru didactic şi de
prorector la Filiala Chişinău a Institutului Teatral „Evghenii Vahtangov".
Cu promoţia de actori pe care i-a educat la Moscova viitorul domn ministru al
culturii şi cultelor din Republica Moldova va legifera, în 1991, la Chişinău,
debordantul teatru „Eugène Ionesco".
De-a lungul
anilor, artistul Ion Ungureanu ne-a mângâiat auzul în emisiunile radiofonice cu
vocea sa catifelată, citindu-ne rânduri înaripate de versuri şi proză din
literatura română, cea rusă şi universală. La posturile de radio Chişinău,
Bucureşti, Moscova, actorul Ungureanu era aşteptat ca la el acasă. Iar
radioascultătorii îl aşteptau în miez de zi, ca şi în miez de noapte, ca să-i
apropie – cu timbrul său domol, cameral, intim sau sobru, patetic, invocator -
de marea literatură: Shakespeare, Lermontov, Cehov, Antoine de Saint-Exupéry,
Cantemir, Creangă, Eminescu, Arghezi, Nichita Stănescu, Ioan Alexandru, Grigore
Vieru, Ion Druță... Semnatarul acestor rânduri este mândru de faptul că peste
30 dintre cele mai frumoase sonete de-ale sale au fost aduse la mintea și inima
ascultătorului basarabean prin vocea de aur a maestrului Ungureanu. Sper ca în
fonotecile radio de la Moscova, Chișinău și București să se fi păstrat benzile
magnetice și casetele cu irepetabila-i voce.
Talentul şi
vocaţia nu putea să i le ia, nici chiar să i le ignore cu impertinenţă nici
vechea, nici noua, postnouăzecistă, nomenclatură. Astfel, în 1980 Moscova îi
conferă titlul de maestru emerit în arte din Federaţia Rusă. In iunie 1989
Prezidiul Sovietului Suprem al R.S.S.M. e nevoit să-i confere şi el titlul
onorific de artist al poporului din R.S.S. Moldovenească „pentru înaltă
măiestrie artistică cu un bogat conţinut de idei, contribuţie adusă la
propagarea dramaturgiei naţionale moldoveneşti, educaţia schimbului oamenilor
de creaţie", în 1990 i se acordă Premiul Național al Republicii Moldova,
în 2009 i se conferă titlul de doctor honoris causa al AȘM, în 2015– de d.h.c.
al Universității de Medicină și Farmacie „Nicolae Testemițeanu" din
Chișinău, iar în 2012 devine cavaler al Ordinului Republicii. Îmi spunea cu o
anumită durere în glas că, la o aniversare recentă, președintele Federației
Ruse Vladimir Putin, care te-ai mira să-l fi cunoscut personal, n-a uitat să-l
felicite călduros, în timp ce conducătorii Țării-mame uitaseră de
visepreședintele de odinioară al Fundației Culturale Române și și-au văzut de
treburile lor mult mai importante.
În plină
restructurare gorbaciovistă, odată cu preludiul căderii zidului Berlinului şi
al renaşterii naţionale în aşa-zisele republici unionale ale U.R.S.S., pe când
marea majoritate nici nu intuia apropiata destrămare a „unităţii de nezdruncinat"
a imperiului sovietic, Ion Ungureanu nu aderase numai cu sufletul Ia programul
de revendicări şi la acţiunile întreprinse de Frontul Popular din Moldova, ci
contribuia în persoană la elaborarea strategiei şi tacticii mişcării de
renaştere şi de revigorare naţională. Se înrolează în campania electorală
pentru constituirea unui nou parlament, pe care ni-l doream cu toţii
democratic. Devine deputat al acestui nou parlament, alături de alţi luptători
pentru cauza naţională. Se află în epicentrul revendicărilor mişcării de
eliberare naţională. D-lui este cel care, în măreţul august 1989, prin vocea sa
detunătoare, a dat glas, în Piaţa Marii Adunări Naţionale din Chişinău, în faţa
unei mulţimi de peste 700.000 de oameni veniţi din toate colţurile republicii,
Documentului final al acestei adunări a poporului - „Despre suveranitatea
statală și despre dreptul nostru la viitor", care avea să fie adoptat în
23. 06.1990 și de către parlament ca Declarație a Suveranității R.S.S. Moldova;
în calitate de deputat în parlamentul republicii, este semnatar al Declaraţiei
de Independență a Republicii Moldova din 1991. Independență de "imperiul
răului", cum fusese concepută atunci de noi, cale deschisă spre realizarea
visului de veacuri: reîntregirea cu Țara. La finele lui 1989, după victoria
obţinută de forţele democratice în problemele limbii, inclusiv revenirea la
alfabetul latin, vechile cadre de nomenclaturişti, în încercările lor disperate
de a mai salva ceva din corabia cu numele R.S.S.M., care intra într-un naufragiu
iminent, îi propun maestrului postul de ministru al culturii în guvernul pe
ducă Pascari.
Am avut
norocul să lucrez, în perioada 1990-1994, în calitate de ministru al ştiinţei
şi învăţământului, alături de ministrul culturii și cultelor Ion Ungureanu, în
trei guverne consecutive: Druc, Muravschi, Sangheli. Ca ministru, a purces cu
râvnă de Hercule la curăţirea de noroi a grajdurilor lui Augias din aşa-zisa
cultură naţională moldovenească, care numai naţională nu era. Cu ce elan, cu
câtă îndârjire s-a apucat de zidirea templului naţional în cultură dornicul de
libertate şi de dăruire totală pentru deşteptarea neamului ministru şi
actor-tribun Ion Ungureanu! A elaborat, secundat fiind de regretatul curajos
sufletist Iacob Burghiu, strategia privind reformarea învăţământului artistic
şi a celui religios din seminariile duhovniceşti, introducerea predării
religiei în şcoala de cultură generală, instituirea învăţământului religios
superior în limba maternă prin crearea facultăţii respective în cadrul universităţii
de stat şi, în perspectivă, deschiderea Academiei de Teologie în limba română;
dezvoltarea reţelei de biblioteci publice naţionale, alimentarea lor cu carte
în limba maternă şi eliminarea reziduurilor ideologice învechite; reabilitarea
şi, în consecinţă, oficializarea bisericii ortodoxe române din Basarabia prin
crearea Mitropoliei Basarabiei, smulgerea ei de sub tutela Patriarhiei
moscovite şi readucerea firească sub oblăduirea Patriarhiei române;
restabilirea lăcaşelor de cult creştine distruse de buldozerele ideologiei
bolşevice şi comuniste; reformarea activităţii teatrale şi muzeistice:
renovarea sediului Teatrului Naţional şi a sediilor diferitelor instituţii
publice de cultură, orientarea repertoriului spre dramaturgia şi opera
naţională şi spre marile capodopere ale dramaturgiei şi operei universale,
evidenţierea componentei naţionale în ilustrativitatea muzeelor, îmbunătăţirea
situaţiei materiale a slujitorilor Melpomenei, depolitizarea instituţiilor
pendinte ministerului şi dezideologizarea artei vizuale plastice, monumentale
etc.
Ministrul
Ungureanu nu numai că a elaborat, ci şi a întreprins paşi concreţi pentru
materializarea acestei strategii, iar câteva acțiuni de anvergură chiar i-au
reușit. A izgonit din bibliotecile publice duhul satanic al literaturii
ideologizante şi de partid. Ce tămbălău ridicaseră atunci locotenenţii fostului
regim, incriminându-i că ar face autodafeul literaturii în limba rusă,
înlocuind-o cu cea în limba română! Nu scoteau, în schimb, o vorbă că toate
bibliotecile zise naţionale erau completate, în medie, cu doar trei la sută
literatură în limba maternă a populaţiei majoritare din republică. Cât priveşte
aşa-zisa distrugere din biblioteci a marii literaturi ruse, ce blasfemie mai
păgână poate fi adusă pe capul unui om de cultură, crescut în spiritul adoraţiei
faţă de scrisul lui Lev Tostoi, Alexandr Puşkin, Mihail Lermontov, Fiodor
Dostoievski, Anton Cehov, Fiodor Tiutcev, Serghei Esenin, Anna Ahmatova, Boris
Pasternak, Mihail Bulgakov!
La
solicitarea neamului ce se voia eliberat din întunericul unei ideologii care îl
lipsise de conştiinţa identităţii de sine, a zătrit, împreună cu inimosul
primar Nicolae Costin (care a plătit cu preţul propriei vieţi temerara sa
acţiune de aducere în sânul neamului un oraş completamente înstrăinat), din
plin centrul Chişinăului, simbolurile din oţel inoxidabil şi din granit ale lui
Marx, Engels, Lenin, amplasându-le acolo unde le era locul: la cimitirul
figurinelor de paie care au încercat să schimbe cursul normal al istoriei. Pe
timul ministeriatului lui Ungureanu au fost închise instituțiile de propagandă
a ideologiei bolșevice: muzeul primei gazete bolșevice rusești „Iskra",
muzeul „eroilor" războiului civil Grigore Kotovski și Serghei Lazo, al
Gloriei sovietice etc.
A extins
Aleea Scriitorilor, aducându-ni-i acasă pe marii creatori români de peste Prut,
a instalat la loc de cinste în centrul urbei basarabene bustul marelui istoric
și om politic Nicolae Iorga, a renovat monumentul marelui voievod Ştefan,
amplasându-l la locul din care îl strămutaseră cerberii regimului pentru a nu
adumbri „măreţia" lui Lenin din faţa Casei Guvernului, i-a redat aspectul
pe care îl nemurise sculptorul Alexandru Plămădeală (numai grilajul din spatele
domnitorului menținându-l vopsit în negru până la realizarea visului suprem)...
Cu sprijinul competent al Preafericitului părinte patriarh Teoctist, al
Preasfinţiei sale părintelui Nestor Vornicescu, mitropolit al Craiovei şi al
Olteniei, a întreprins toate demersurile necesare către Patriarhia Română şi
Sfântul Sinod al B.O.R. pentru canonizarea voievodului Ştefan cel Mare, lucru
pe care poporul îl făcuse de mult în cântecele sale.
Demersurilor
sale pentru recunoaşterea de către stat a Mitropoliei Basarabiei li s-au
împotrivit cu o rezistenţă de zbiri Patriarhia Rusiei şi acoliţii acesteia din
aşa-zisa mitropolie a Chişinăului şi a întregii (?!!) Moldove, dar şi
comuniştii-atei, deveniţi dintr-odată locotenenţii Patriarhului Moscovei şi al
întregii Rusii Alexei al II-lea şi ai reprezentantului fidel al acestuia pe
străvechiul pământ al lui Ştefan cel Mare - mitropolitul Vladimir Cantarean.
Bătălia pentru cauza ministrului Ungureanu au dus-o mai departe, peste ani, şi
au câştigat-o, cu sprijinul Strassbourgului, urmaşii lui de nădejde Vlad
Cubreacov, Sergiu Cucuietu, Ilie Ilaşcu ş.a.
Domnul ministru
al culturii şi cultelor s-a învrednicit de înţelegere perfectă şi sprijin
deplin din partea aceluiaşi părinte Nestor Vornicescu, a Patriarhiei Române şi
a Sfântului Sinod atunci când l-a propus pe Sfinţia sa părintele Petru
(Păduraru) de Bălţi pentru funcţia de mitropolit al Basarabiei şi Exarh al
Plaiurilor. Mitropolit într-o mitropolie pentru recunoaşterea căreia a trebuit
să lupte ani de zile şi care este nevoit şi astăzi să-şi apere parohiile de
atacurile violente din partea acoliţilor mitropolitului oblăduit de Moscova
Vladimir!
- Va urma -
http://www.art-emis.ro/personalitati/4277-steaua-maestrului-ion-ungureanu-1.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu