Nikita Mihalkov
Manipularea
pentru to(n)ți sau Fereastra Overton
MOTTO:
"Cine
are simțul tainei are și simțul infinitului"!
(Părintele
Stăniloae)
Publicat de
mediocruladevarat
Cred că am pomenit de mai multe ori un banc despre
homosexualitate, dar îndrăznesc să-l mai repet.
Un bătrân, abia ținându-se pe picioare, vine grăbit la serviciul
pașapoarte.
– Vreau pașaport în regim de urgență, ca să plec cât mai repede din țară.
– Păi n-aveți nevoie de pașaport în Europa.
– Europa e prea aproape… vreau să mă duc la capătul lumii.
– Da’ de ce?
– Nu sunt de acord cu politica față de homosexuali!
– Cum așa?
– Pe vremea lui Antonescu îi împușcau. Gheorghiu-Dej îi băga la pușcărie. Ceaușescu îi închidea la balamuc. Acum, după revoluție, i-au lăsat în pace și le-au dat drepturi.
– Și-atunci?
– Mi-e teamă să nu devină OBLIGATORIU…
– Vreau pașaport în regim de urgență, ca să plec cât mai repede din țară.
– Păi n-aveți nevoie de pașaport în Europa.
– Europa e prea aproape… vreau să mă duc la capătul lumii.
– Da’ de ce?
– Nu sunt de acord cu politica față de homosexuali!
– Cum așa?
– Pe vremea lui Antonescu îi împușcau. Gheorghiu-Dej îi băga la pușcărie. Ceaușescu îi închidea la balamuc. Acum, după revoluție, i-au lăsat în pace și le-au dat drepturi.
– Și-atunci?
– Mi-e teamă să nu devină OBLIGATORIU…
Nu o dată mi-a trecut prin minte gândul că e PREA adevărat ca să
nu aibă și un substrat teoretic.
Zilele trecute l-am auzit pe celebrul regizor și actor rus Nikita Mihalkov, prezentând în emisiunea lui, Besogon TV, teoria FERESTREI OVERTON, considerată prototipul tehnologiei manipulării opiniei publice. Teorie care îmi confirma bănuiala despre substratul bancului de mai sus.
Zilele trecute l-am auzit pe celebrul regizor și actor rus Nikita Mihalkov, prezentând în emisiunea lui, Besogon TV, teoria FERESTREI OVERTON, considerată prototipul tehnologiei manipulării opiniei publice. Teorie care îmi confirma bănuiala despre substratul bancului de mai sus.
Iată, în continuare, o traducere, cu unele adaptări pentru limba
română.
V-am promis să vă prezint tehnologia folosită pentru a face
lumea să se obișnuiască cu ceea ce, în mod normal, e IMPOSIBIL să poată
accepta. Tehnologia „sădirii” în conștiința umană a ceea ce, aparent, nu poate
fi inclus. Din păcate… se poate.
Se numește FEREASTRA OVERTON.
Joseph P. Overton (1960-2003), prim vice-președinte al Centrului
pentru Politici Publice (la Mackinac Center), a formulat această teorie, care
i-a primit numele postum, în urma unei catastrofe aviatice.
În conformitate cu FEREASTRA OVERTON, pentru fiecare idee sau
problemă, în societate există o așa-numită fereastră de oportunități. În cadrul
acestei ferestre, ideea poate (sau nu) să fie discutată pe larg, susținută
deschis, promovată, se poate încerca legalizarea ei. Fereastra e mutată,
schimbând paleta posibilităților de la o fază de NECONCEPUT, complet străină
moralei publice, total respinsă, până la faza de POLITICĂ CURENTĂ, care e deja
discutată pe larg și adoptată de conștiința populară și susținută prin lege.
Nu e o spălare a creierului ca atare, ci o acțiune mult mai subtilă…
Nu e o spălare a creierului ca atare, ci o acțiune mult mai subtilă…
Să abordăm ceva cu totul de neînchipuit.
Să ne imaginăm, de exemplu, legalizarea canibalismului, dreptul oamenilor de a se mânca reciproc. Destul de dur, nu?
E evident că în prezent, în 2014, nu e posibilă desfășurarea unei propagande pro-canibalism, deoarece societatea ar exploda. Asta înseamnă că problema legalizării canibalismului se află la stadiul de oportunitate ZERO a ferestrei.
Să ne imaginăm, de exemplu, legalizarea canibalismului, dreptul oamenilor de a se mânca reciproc. Destul de dur, nu?
E evident că în prezent, în 2014, nu e posibilă desfășurarea unei propagande pro-canibalism, deoarece societatea ar exploda. Asta înseamnă că problema legalizării canibalismului se află la stadiul de oportunitate ZERO a ferestrei.
Acum vom simula modul în care ideea de NECONCEPUT va fi
implementată, trecând prin toate etapele ferestrei de oportunități.
Astfel, subiectul va deveni nu doar acceptabil, ci chiar obligatoriu.
Astfel, subiectul va deveni nu doar acceptabil, ci chiar obligatoriu.
Tema canibalismului e încă dezgustătoare și absolut inacceptabilă
în societate. A discuta acest subiect în presă sau într-o companie decentă e
indezirabil. Ca atare, prima mișcare a FERESTREI OVERTON e mutarea subiectului
canibalism din domeniul de NECONCEPUT în cel RADICAL.
Ne bucurăm de libertatea de exprimare, nu-i așa? Avem
democrație… De ce să nu vorbim despre canibalism? Oamenii de știință, în
principiu, au dreptul să vorbească despre orice – pentru ei nu există subiecte
interzise, ei trebuie să studieze toate temele. Și dacă așa stau lucrurile,
atunci putem organiza un simpozion etnologic cu tema „Ritualuri exotice ale
triburilor din Polinezia”. Vom aborda istoria subiectului, îl vom introduce în
circuitul științific și vom obține opinii autorizate despre canibalism.
Putem, deci, discuta despre canibalism și rămâne, în același timp, în limitele respectabilității științifice.
Putem, deci, discuta despre canibalism și rămâne, în același timp, în limitele respectabilității științifice.
FEREASTRA OVERTON s-a mutat. A fost deja determinată revizuirea
pozițiilor, asigurând astfel trecerea de la atitudinea intransigentă, de
respingere, a societății, la o atitudine mai pozitivă.
Concomitent cu discuția pseudo-științifică, TREBUIE să apară undeva „Societatea Canibalilor Radicali”. Chiar dacă vor fi prezenți doar pe internet, „Canibalii Radicali” vor fi observați și menționați de toate mass-media relevante.
Concomitent cu discuția pseudo-științifică, TREBUIE să apară undeva „Societatea Canibalilor Radicali”. Chiar dacă vor fi prezenți doar pe internet, „Canibalii Radicali” vor fi observați și menționați de toate mass-media relevante.
Rezultatul primei mișcări a FERESTREI OVERTON:
– tema inacceptabilă a fost introdusă în circulație, tabu-ul a fost „desacralizat”, a fost distrus caracterul univoc al problemei și s-au creat „tonuri de gri”.
– tema inacceptabilă a fost introdusă în circulație, tabu-ul a fost „desacralizat”, a fost distrus caracterul univoc al problemei și s-au creat „tonuri de gri”.
Următorul pas al FERESTREI OVERTON mută tema canibalismului din
domeniul RADICAL în cel POSIBIL. În acest stadiu continuăm să cităm „oamenii de
știință”. Nu ne putem permite respingerea cunoștințelor despre canibalism…
Oricine ar refuza să discute această temă, ar trebui înfierat drept bigot și
ipocrit.
Condamnând bigotismul, trebuie să găsim un nume elegant canibalismului.
Nu mai există canibalism! Acum se numește, de exemplu, „antropofagie”. Dar termenul în cauză va fi, curând, înlocuit din nou, considerând această definiție drept jignitoare. Scopul inventării noilor denumiri e devierea problemei de la esența ei, ruperea formei de conținut, privarea adversarilor ideologici de cuvânt. Canibalismul se transformă în „antropofagie” și apoi în „antropofilie”, la fel cum un criminal își schimbă numele și pașapoartele.
Condamnând bigotismul, trebuie să găsim un nume elegant canibalismului.
Nu mai există canibalism! Acum se numește, de exemplu, „antropofagie”. Dar termenul în cauză va fi, curând, înlocuit din nou, considerând această definiție drept jignitoare. Scopul inventării noilor denumiri e devierea problemei de la esența ei, ruperea formei de conținut, privarea adversarilor ideologici de cuvânt. Canibalismul se transformă în „antropofagie” și apoi în „antropofilie”, la fel cum un criminal își schimbă numele și pașapoartele.
În paralel cu jocul numelor, are loc crearea unui precedent de
referință – istoric, mitologic, contemporan sau pur și simplu inventat, dar cel
mai important – legitimant.
Obiectivul principal al acestei etape, cel puțin parțial, e de a
scoate mâncarea cărnii de om de sub incidența penalului. Eventual, prin găsirea
unui exemplu în istorie. După ce a fost găsit precedentul legitim, apare
posibilitatea de a muta FEREASTRA OVERTON din spațiul POSIBIL în domeniul
RAȚIONAL.
„Dorința de a mânca carne de om e înscrisă în genele omului și
e, deci, naturală”
„Uneori, să mănânci un om e necesar, există circumstanțe determinante”
„Există oameni care doresc să fie mâncați”
Antropofilii au fost provocați”
„Gustul fructului oprit e mereu dulce”
„Omul are libertatea de a-și rezolva singur problemele”
„Nu ascundeți informațiile, astfel ca fiecare să poată decide dacă e antropofag sau antropofil”
„Are antropofilia aspecte negative? Există vreo dovadă?”
ș.a.m.d.
„Uneori, să mănânci un om e necesar, există circumstanțe determinante”
„Există oameni care doresc să fie mâncați”
Antropofilii au fost provocați”
„Gustul fructului oprit e mereu dulce”
„Omul are libertatea de a-și rezolva singur problemele”
„Nu ascundeți informațiile, astfel ca fiecare să poată decide dacă e antropofag sau antropofil”
„Are antropofilia aspecte negative? Există vreo dovadă?”
ș.a.m.d.
(Observați cum decurge procesul și suprapuneți-l peste
evenimentele pe care le-ați trăit în ultimii 30, 20 sau 10 ani…)
În conștiința comunității se creează în mod artificial „câmpul
de luptă” pentru această problemă.
(Acum se trece de la RAȚIONAL la POPULAR.)
În scopul popularizării temei canibalismului, ea trebuie să fie susținută de mesaje populare, „asezonată” cu personalități istorice și mitologice, și dacă e posibil, cu personalități media contemporane. Antropofilia pătrunde masiv la știri și în talk-show-uri. Oamenii sunt mâncați în filme de largă distribuție, în versurile cântecelor și în clipuri video.
(Acum se trece de la RAȚIONAL la POPULAR.)
În scopul popularizării temei canibalismului, ea trebuie să fie susținută de mesaje populare, „asezonată” cu personalități istorice și mitologice, și dacă e posibil, cu personalități media contemporane. Antropofilia pătrunde masiv la știri și în talk-show-uri. Oamenii sunt mâncați în filme de largă distribuție, în versurile cântecelor și în clipuri video.
Una din tehnicile folosite se numește „Uită-te în jur”:
– „n-ați știut că unul dintre cei mai cunoscuți compozitori e …antropofil???”
– „unul dintre cei mai celebri scenariști polonezi a fost toată viața antropofil, a fost chiar cercetat pentru asta. Unde e democrația?”
– „câți au zăcut prin balamucuri?”
– „câte milioane au fost deportați și li s-a retras cetățenia?”
– „ce părere aveți despre clipul „Eat me baby” al lui Lady Gaga?”
– „n-ați știut că unul dintre cei mai cunoscuți compozitori e …antropofil???”
– „unul dintre cei mai celebri scenariști polonezi a fost toată viața antropofil, a fost chiar cercetat pentru asta. Unde e democrația?”
– „câți au zăcut prin balamucuri?”
– „câte milioane au fost deportați și li s-a retras cetățenia?”
– „ce părere aveți despre clipul „Eat me baby” al lui Lady Gaga?”
Tema aflată în prelucrare se aduce în top și începe să fie
reprodusă în mod autonom în mass-media, show-business și politică.
Pentru justificarea subiectului, suporterii legalizării uzează
de imaginea umanizată a criminalilor, creându-le o aparență pozitivă, prin
intermediul argumentelor care bagatelizează faptele lor criminale.
De exemplu:
– „doar sunt oameni care creează… ce dacă au mâncat?”
– „ei își iubesc sincer victimele – mănâncă, deci iubește”
– „antropofilii sunt victime ei înșiși – viața i-a obligat, așa au fost educați”
– etc., etc.
De exemplu:
– „doar sunt oameni care creează… ce dacă au mâncat?”
– „ei își iubesc sincer victimele – mănâncă, deci iubește”
– „antropofilii sunt victime ei înșiși – viața i-a obligat, așa au fost educați”
– etc., etc.
Asta, pe de altă parte, e „sarea și piperul” manipulatorilor din
talk-show-uri:
– „Vă vom povesti despre o tragică poveste de dragoste – el voia s-o mănânce, iar ea dorea doar să fie mâncată. Cine suntem noi, să-i judecăm? Poate că asta e adevărata dragoste. Cine vă credeți, ca să vă opuneți iubirii?”
– „Vă vom povesti despre o tragică poveste de dragoste – el voia s-o mănânce, iar ea dorea doar să fie mâncată. Cine suntem noi, să-i judecăm? Poate că asta e adevărata dragoste. Cine vă credeți, ca să vă opuneți iubirii?”
Începe să vă „sune” cunoscut?
Trecerea la etapa a cincea se face atunci când tema s-a „încins”
și se poate muta din categoria POPULARĂ în cea a POLITICii CURENTE.
Începe pregătirea bazei legislative. Grupuri de lobby, aflate în preajma puterii, se consolidează și ies din umbră. Sunt publicate sondaje care, chipurile, confirmă marele procentaj al susținătorilor legalizării canibalismului. În conștiința publică se introduce o nouă dogmă – „interdicția interzicerii canibalismului”. E un simbol al liberalismului – toleranța ca o interdicție a interzicerii tabu-urilor, interzicerea prevenirii și corecțiilor abaterilor dăunătoare pentru societate.
Începe pregătirea bazei legislative. Grupuri de lobby, aflate în preajma puterii, se consolidează și ies din umbră. Sunt publicate sondaje care, chipurile, confirmă marele procentaj al susținătorilor legalizării canibalismului. În conștiința publică se introduce o nouă dogmă – „interdicția interzicerii canibalismului”. E un simbol al liberalismului – toleranța ca o interdicție a interzicerii tabu-urilor, interzicerea prevenirii și corecțiilor abaterilor dăunătoare pentru societate.
În timpul acestei ultime etape, societatea e deja „zdrobită”.
Se adoptă legi care schimbă (distrug) normele existenței umane. Tema se „rostogolește” inevitabil către școli și grădinițe. Asta înseamnă că următoarele generații vor crește lipsite complet de șanse de supraviețuire.
Se adoptă legi care schimbă (distrug) normele existenței umane. Tema se „rostogolește” inevitabil către școli și grădinițe. Asta înseamnă că următoarele generații vor crește lipsite complet de șanse de supraviețuire.
Așa s-a întâmplat și cu legalizarea pederastiei – acum „ei”
pretind să fie numiți GAY.
Acum, sub ochii noștri, Europa încearcă legalizarea incestului și a eutanasierii copiilor.
Acum, sub ochii noștri, Europa încearcă legalizarea incestului și a eutanasierii copiilor.
FEREASTRA de oportunități descrisă de OVERTON se „mișcă” mai
ușor într-o societate tolerantă. Într-o astfel de societate fără idealuri, nu
există o delimitare clară între bine și rău.
– Vreți să vorbiți despre faptul că mama dumneavoastră e o
târâtură?
– Vreți să publicați un articol despre asta?
– Să cântați un cântec?
– Să demonstrați, la urma urmei, că a fi târâtură e normal și chiar necesar?
E exact tehnologia descrisă mai sus și se sprijină pe libertinaj.
– Vreți să publicați un articol despre asta?
– Să cântați un cântec?
– Să demonstrați, la urma urmei, că a fi târâtură e normal și chiar necesar?
E exact tehnologia descrisă mai sus și se sprijină pe libertinaj.
Dacă nu există tabu-uri, nu există nimic sacru.
Există așa-numita libertate de exprimare, transformată în libertatea de dezumanizare. Sub ochii noștri se elimină ultimele obstacole ce protejează societatea de auto-distrugere. Acum, calea e deschisă.
Există așa-numita libertate de exprimare, transformată în libertatea de dezumanizare. Sub ochii noștri se elimină ultimele obstacole ce protejează societatea de auto-distrugere. Acum, calea e deschisă.
Crezi că nu vei reuși să schimbi nimic de unul singur? Ai
perfectă dreptate. Singur, omul nu poate nimic…
Dar, personal, ești obligat să rămâi Om. OMUL e capabil să găsească o soluție oricărei probleme. Și ceea ce nu vei putea de unul singur, vor reuși oamenii uniți de o idee comună.
Dar, personal, ești obligat să rămâi Om. OMUL e capabil să găsească o soluție oricărei probleme. Și ceea ce nu vei putea de unul singur, vor reuși oamenii uniți de o idee comună.
Uită-te în jur…
https://mediocruladevarat.wordpress.com/2014/09/22/manipularea-pentru-tonti-sau-fereastra-overton/
S:THR
Comentarii:
nonimportequoi
...........
Pare sf? De ce? Nu vedeti oare oameni ce nu se implica in aceste dispute niciodata dar sunt deasupra tuturor? Nu vedeti ca fac bani foarte multi? Nu vedeti ca promoveaza luptele interne ? Nu vedeti ca vi se dau teme pentru acasa pe care ei nu si le asuma? Nu vedeti ca ucid mediatic fara dovezi pe oricine se poate erija intr-un model? De orice fel, in orice domeniu. Imi e mila de o lume in sclavie daca nu realizam ca suntem pacaliti. Imi e mila de toti oamenii astia ce se lupta asa cum odinioara luptau si mureau gazati in transee strabunii nostri in razboiul total si mondial „ce va termina toate celelalte razboaie”. „WW1 the war that will end all wars!” O frauda de proportii. E plina lumea de idoti utili asa cum ei ne numesc si cum ne striga ai nostri din televizoare : Prostimea! Iar noua, masochistic, ne place. Si educatia ne e innabusita tuturor ca idiocratia sa prospere. Treziti-va!
Extrem de interesant si de adevarat ! Curajos sa fie postata si sa trezeasca mintile adormite de aproape 26 de ani de la „Revolutie”. Se cunoaste in „Stofa” intelectuala a multor participanti la raspunsul pe blog, in primul rind lipsa de dragoste pt. fiinta umana in general, ura si lipsa de educatie, normala, daca se tine seama de virsta unora ai caror ochi nu au vazut prea multe in viata si ale caror urechi nu au auzit multe in viata traita pina in prezent. Dar, revenind la filmulet si concluzie, comentariul dvs. este mai mult decit excelent, de foarte bun simt, foarte ingrijit, mai mult ca sigur prin educatie si tarie spirituala,o definitie absolut normala si fireasca, care ne demonstreaza cit de usor sintem manipulati, in special tineretul, pt care , dupa comentarii in general, speranta, orice speranta in mai bine este moarta din fasa !!!
Este o bucurie a sufletului sa constat ca un simplu muritor, ca sint si oameni care gindesc si pt altii, pozitiv si constructiv, trezind in special pe cei care din diverse cauze nu vad, nu simt cruda realitate si scenariile descrise spre care ne indreapta acel grup obscur de „satane” ce au friiele puterii si ne distrug vietile, ne omara bucuriile vietii, cum te mai poti bucura cind sti, cunosti ce este si va fi in jurul tau sau linga tine, etc. etc.
Este o bucurie a sufletului sa constat ca un simplu muritor, ca sint si oameni care gindesc si pt altii, pozitiv si constructiv, trezind in special pe cei care din diverse cauze nu vad, nu simt cruda realitate si scenariile descrise spre care ne indreapta acel grup obscur de „satane” ce au friiele puterii si ne distrug vietile, ne omara bucuriile vietii, cum te mai poti bucura cind sti, cunosti ce este si va fi in jurul tau sau linga tine, etc. etc.
Am citit asemenea unui profan acest articol scris de dumneata, fascinată, încercand să caut, să înţeleg, să găsesc. Deodată, însă, asemeni finalului unui vis, tot navigând printre comentarii, am dat peste „Cât despre homosexualitate, s-a depășit demult epoca practicării ei discrete, în intimitate.” De ce reduceti totul la această fantasma personală legată de discreţie? Aşadar, este important acest „bun-simţ”, să nu se manifeste nimeni ostentativ în public. Per a contrario, se pot manifesta ostentativ în intimitate? Oare de ce am impresia (şi sper să fie doar o impresie) că majoritatea celor care judecă homosexualitatea ( care, intr-adevar, este impotriva firii) tind să acorde circumstanţe atenuante relaţiilor orale sau anale petrecute „discret” între un barbat si o femeie-„o familie”-în intimitate?
„De aceea, câte aţi spus la întuneric se vor auzi la lumină; şi ceea ce aţi vorbit la ureche, în odăi, se va vesti de pe acoperişuri.”
Şi mergem mai departe dacă doriţi cu morala „Căci cu judecata cu care judecaţi, veţi fi judecaţi, şi cu măsura cu care măsuraţi, vi se va măsura. De ce vezi paiul din ochiul fratelui tău, şi bârna din ochiul tău nu o iei în seamă? Sau cum vei zice fratelui tău: Lasă să scot paiul din ochiul tău şi iată bârna este în ochiul tău?”
In loc sa isi dea seama ca sunt niste „greseli” ale naturii. Cear insemna ca sa vina bolnavii psihici (paranoia, schizofrenie, etc.) si sa faca marsuri in care sa ceara sa fie considerati egali cu ceilalti oameni si chiar sa ceara drepturi speciale?