(Facerea 1, 26-28, 2, 4-25)
Un loc deosebit între făpturile lui Dumnezeu îl are fără îndoială
omul. A fost numit cunună și împărat al
zidirii. Și Sfânta
Scriptură face referire deosebită la el și descrie în amănunțime modul zidirii sale și al începutului
vieții sale
pe pământ. Cu acest subiect ne vom ocupa astăzi,
pentru că în omilia trecută am vorbit în general despre facerea lumii.
Să ne amintim mai întâi cum descrie Sfânta Scriptură zidirea
omului. După ce a făcut zidit lumea și după ce în ziua a șasea a făcut
animalele de pe uscat, Dumnezeu S-a gândit și a spus: „Să facem
om după chipul şi după asemănarea Noastră, ca să stăpânească peştii mării,
păsările cerului, animalele domestice, toate vietăţile ce se târăsc pe pământ
şi tot pământul!”[1].
După acest gând și această hotărâre a sa,
Dumnezeu l-a făcut pe om după chipul Său. A făcut mai întâi trupul lui din pământ și apoi cu
o suflare în fața lui i-a
dat sufletul. Și astfel
omul a dobândit viață.
În continuare Dumnezeu S-a îngrijit de locuința omului, ca viața lui să fie plăcută. Pentru
aceasta a pregătit Raiul, o grădină frumoasă, care era udată de patru râuri și avea
tot felul de plante și pomi,
frumoși la
vedere și plini
de roade. Însă doi dintre pomi erau deosebiți de ceilalți prin
însușirile
lor: pomul vieții și pomul cunoștinței binelui și răului,
care se aflau în mijlocul Raiului. În acest loc minunat l-a pus
Dumnezeu pe primul om să locuiască și i-a
poruncit să-l păzească și să-l
cultive. I-a dat voie să mănânce din roadele tuturor pomilor Raiului în afară de pomul cunoștinței și i-a spus că dacă va mânca din
el va înceta să mai fie nemuritor și într-o zi va muri.
Apoi Dumnezeu a dus înaintea lui Adam toate animalele, ca să pună
nume fiecăruia, ceea ce s-a și întâmplat. Însă, în vreme
ce fiecare animal avea perechea sa, Adam nu avea pe nimeni care să-i țină tovărășie și să-l ajute.
Așadar
Dumnezeu S-a gândit și a spus: „Nu
este bine să fie omul singur; să-i facem ajutor potrivit pentru el”[2]. Apoi a adus somn greu asupra lui Adam, a
luat una din coastele lui și din ea
a făcut-o pe prima femeie și a adus-o la Adam. Când a văzut-o
Adam a spus: „Iată aceasta-i os din oasele mele şi carne din carnea mea;
ea se va numi femeie, pentru că este luată din bărbatul său (în limba
ebraică cuvântul „femeie” provine din aceeași rădăcină cu cuvântul „bărbat”). De aceea va lăsa omul pe tatăl său şi pe mama sa şi se
va uni cu femeia sa şi vor fi amândoi un trup”[3].
Apoi Dumnezeu a binecuvântat prima pereche a omenirii spunând: „Creşteţi
şi vă înmulţiţi şi umpleţi pământul şi-l supuneţi; şi stăpâniri peste peştii
mării, peste păsările cerului, peste toate animalele, peste toate vietăţile ce
se mişcă pe pământ şi peste tot pământul!”[4].
Adam și femeia
sa trăiau în Rai goi, fără să simtă rușine
pentru aceasta. (Facerea 1, 26-28 și 2, 4-25).
În acest fel simplu și expresiv înfățișează Sfânta
Scriptură crearea omului și începutul
vieții sale
pe pământ. Așa cum
istorisește
facerea lumii, tot astfel și aici
scopul sfântului scriitor nu este să ne dea informații științifice despre cum a fost făcut omul,
ci să ne arate ce este omul, cine l-a făcut și care este legătura sa
cu Dumnezeu, cu semenii săi, dar și cu
mediul înconjurător. Pentru aceasta folosește și aici
expresii antropomorfe și
povestiri simbolice, ca să ne transmită aceste adevăruri. Așadar aceste adevăruri, care se ascund în spatele povestirii să încercăm să le
descoperim.
Descriind celelalte lucrări ale creației ale lui Dumnezeu, Scriptura spune simplu: „A zis
Dumnezeu… și s-a făcut așa”. În privința omului însă, Îl înfățișează pe
Dumnezeu gândindu-se, hotărând și în cele
din urmă lucrând El însuși, ca să-l facă pe om.
Toate acestea nu trebuie să le luăm după literă. Nu avea nevoie Dumnezeu să se gândească ca un om
și să lucreze,
ca să-l creeze pe om, așa cum
lucrează omul, ca să facă ceva; nici nu I-a fost mai grea lucrarea creării
omului decât a celorlalte zidiri. Precum pentru toate celelalte, tot astfel și pentru om era de ajuns
voia lui Dumnezeu. Și în mod
sigur așa s-a întâmplat: a
vrut Dumnezeu și a fost
făcut omul. Însă Scriptura, înfățișându-l pe
Dumnezeu gândindu-Se și lucrând pentru
crearea omului, vrea să ne arate interesul deosebit al lui Dumnezeu pentru om. Așa cum artistul prin
dragostea și prin
pasiunea sa dă formă și contur
materiei amorfe, astfel și
Dumnezeu, cu toată dragostea Sa și cu grijă deosebită l-a
creat pe om. Și aceasta
a arătat-o și înaintea
creării, prin faptul că le-a creat mai întâi pe toate celelalte, de care urma să aibă nevoie
omul (pământul, plantele, animalele, soarele, apele etc.) și a continuat să o arate
fără încetare prin purtarea Sa de grijă pentru păstrarea și propășirea omului și mai ales pentru mântuirea
sa veșnică, pentru
care l-a și zidit.
„Atunci, luând Domnul Dumnezeu ţărână din pământ, a făcut pe om şi
a suflat în faţa lui suflare de viaţă şi s-a făcut omul fiinţă vie”[5]. Prin această imagine a zidirii omului,
Scriptura ne arată firea îndoită a omului, materială și duhovnicească. Pământul,
din care ne spune că a fost făcut trupul lui, arată legătura sa strânsă cu
lumea materială. Din elemente materiale este zidit trupul său și de hrană materială are
nevoie pentru întreținerea
vieții sale.
De asemenea, trupul său este cel care îl aduce în legtură și părtășie cu
lumea materială și este
unealta cu care face toate lucrările sale și săvârșește binele sau răul.
Pentru aceasta, numele primului om este Adam, care în limba
ebraică înseamnă „de pământ”. Însă omul nu este numai de pământ, ci are
și suflet,
care este duh, ca și
Dumnezeu, Care i l-a dat. Sufletul este cel care dă viață trupului și putința de a gândi și a lucra și de a veni în legătură și părtășie cu Dumnezeu. Și chiar aceasta îl deosebește pe om de animale. Sfânta
Scriptură vorbește uneori
și de
sufletul animalelor, însă se referă numai la puterile vitale, care le dau putința să se miște. Când
animalul moare, nu rămâne nimic din el, în vreme ce atunci când moare trupul omului, rămâne
sufletul său nemuritor.
În Sfânta Scriptură Dumnezeu este înfățișat spunând că îl va face
pe om după „după chipul și după asemănarea Sa”. Aceasta
arată că omul este mai presus decât celelalte făpturi,
pentru că numai el are însușiri care îl fac să se
asemene lui Dumnezeu. Desigur, aceste însușiri nu se referă la trupul
omului, pentru că Dumnezeu nu are trup, ci la suflet.
Acesta este chipul lui
Dumnezeu, pentru că, după cum am spus, este duh, așa cum și Dumnezeu este duh. El are
harisme duhovnicești mai înalte, pe
care le are mai întâi și în formă desăvârșită
Dumnezeu: rațiunea,
conștiința, voia liberă,
creativitatea, care îl fac să se deosebească de animale.
Însă, în vreme ce Dumnezeu a hotărât să-l facă pe om „după chip
Său și după asemănarea Sa”[6], citim îndată mai jos că l-a făcut numai
„după chipul Său”[7]. Desigur că Dumnezeu
nu a uitat hotărârea Sa de la început, nici nu S-a răzgândit. „După asemănare”
se referă la destinația finală a
omului, care este asemănarea sa cu Dumnezeu, îndumnezeirea. Dumnezeu i
l-a dat pe „după chip”, adică harismele duhovnicești înalte, la care ne-am referit puțin mai înainte și putința de a le cultiva și a ajunge la desăvârșirea duhovnicească, pentru
a ajunge prin propria sa voie și străduință la „după asemănare”.
Este nevoie de multă luare aminte la modul în care este descrisă
crearea femeii. Dumnezeu ia o parte din trupul lui Adam, ca să o facă pe
femeie. Aceasta arată legătura strânsă și asemănarea dintre femeie și bărbat. Nu ia însă o parte din cap, nici din picioare, ci de la mijlocul trupului.
Aceasta arată că femeia nu este nici mai presus, nici mai prejos decât bărbatul,
ci egală cu el. Unul este făcut pentru celălalt. Au
aceleași
drepturi și aceleași îndatoriri
unul față de altul
și amândoi față de Dumnezeu. Acest lucru
este foarte important, pentru că constituie principiul de temelie și regula care trebuie să îndrepte
legăturile dintre ei și mai
ales pe cele de familie. Nici bărbatul nu poate să fie precum un stăpân aspru
despotic, înaintea căruia femeia să tremure ca o roabă, nici femeia nu trebuie
să uite locul și
limitele pe care i le-arânduit Dumnezeu și să încerce să devină ea capul
bărbatului, ci cu dragoste reciprocă și înțelegere să se
intereseze unul de altul și să lucreze împreună la
rezolvarea problemelor comune. Acest principiu de aur a fost distrus de păcat, care
a avut ca și
consecință faptul că femeia a
devenit roaba bărbatului și era
considerată în vremea ………… (adică în vremea Domnului) un lucru fără
personalitate. Egalitatea dintre cele două sexe a fost restabilită de creștinism, propovăduind
prin gura Apostolului Pavel că „nu mai este parte bărbătească şi parte femeiască”[8] și că „nici femeia fără bărbat, nici bărbatul fără femeie, în
Domnul. Căci precum femeia este din bărbat, aşa şi bărbatul este prin femeie şi
toate sunt de la Dumnezeu”[9].
Așadar cei care susțin astăzi că luptă pentru
egalitatea celor două sexe, nu trebuie decât să se întoarcă la cele
pe care le-a rânduit Dumnezeu de la început și le-a restabilit Domnul
prin legea Sa desăvârșită. Numai
atunci va stăpâni o egalitate adevărată.
Prin cuvintele de Dumnezeu insuflate și poorocești pe care le-a spus Adam când a văzut-o pe
femeie și prin
binecuvântarea lui Dumnezeu dată celor întâi zidiți, s-a instituit căsătoria și familia. Aceste cuvinte
avea să le amintească Domnul mai târziu, ca să arate legătura de nedespărțit a căsătoriei,
adăugând categoric: „Ce a împreunat Dumnezeu omul să nu despartă”[10]. Să nu îndrăznească omul să desfacă
legătura pe care a ………….. și a binecuvântat-o
Dumnezeu. Și totuși omul a îndrăznit și îndrăznește să desfacă și să distrugă în multe
feluri sfânta instituție a căsătoriei
prin poligamia care stăpânea în vremurile de demult, prin încălcarea
credincioșiei
conjugale și prin
facilul divorț. Și, în vreme
ce poligamia nu există astăzi în țările creștine și aproape a dispărut și în cele
necreștine,
necredincioșia
comjugală este din nefericire foarte răspândită și divorțurile se înmulțesc într-un
ritm îngrijorător. Astfel instituția sfântă a căsătoriei este lovită și slăbește. Iar când
familia nu se află într-o stare bună, nu putem nădăjdui ca societatea să fie sănătoasă și stabilă, pentru
că celula societății este
familia.
Dacă societatea este alcătuită în cea mai
mare parte din familii sănătoase, va fi și ea sănătoasă; altfel
va fi bolnavă, întocmai așa cum
organismul omenesc este sănătos sau bolnav, dacă celulele din care este alcătuit sunt
sănătoase sau bolnave. Așadar, dacă astăzi societatea noastră nu este sănătoasă, ci
prezintă simptome de stricăciune și descompunere, aceasta se datorează în foarte
mare parte destrămării familiei. Și dacă vrem ca
societatea să devină sănătoasă și să se îndrepte,
trebuie să sprijinim și să restaurăm
familia, așezându-o pe
temeliile tari și
neclintite, pe care de la început a așezat-o Dumnezeu.
Dumnezeu, binecuvântându-i pe primii oameni, și prin ei tot neamul
omenesc, le-a dat dreptul să stăpânească pământul și toate
ființele care
trăiesc pe el. Această stăpânire se vede și în
descrierea Scripturii, în care Adam dă nume animalelor și păsărilor. Istoria omenirii adeverește această stăpânire. Încet-încet omul a supus și continuă să supună din ce în ce mai
mult puterile pe care Dumnezeu le-a pus în natură. A supus
toate animalele, cu toate că unele dintre ele au putere trupească mult mai mare decât el.
Astfel se adeverește faptul
că omul, ca chip al lui Dumnezeu, este singura făptură care are
toate harismele și însușirile ca să stăpânească asupra
lumii și să fie împreună lucrător cu
Dumnezeu. Această poziție
dominantă a omului este descrisă foarte frumos de Sfântul Ioan Gură de aur,
care spune:
„Pe acest neînsemnat om, care are o înălțime de numai trei coți și este mai prejos decât
animalele în privința puterii
trupești,
Dumnezeu l-a făcut mult mai presus decât toate, dăruindu-i suflet
rațional,
lucru care constituie o dovadă a cinstei deosebite către el.
Fiindcă cu rațiunea/mintea sa omul a
zidit cetăți, a străbătut mări, a împodobit
pământul, a născocit nenumărate meserii/meșteșuguri, a biruit cele mai sălbatice
animale și, cel
mai însemnat lucru, L-a cunoscut pe Dumnezeu, Care l-a zidit, și, apucându-l de
mână la povățuit către
virtute și a aflat
ce este bine și ce nu
este. Dintre toate făpturile numai el se roagă lui Dumnezeu; numai el a
primit descoperiri dumnezeiești… Pentru
el există pământul, pentru el cerul, pentru el soarele și stelele, pentru el …………… lunii și schimbările
anotimpurilor…, pentru el rodesc pomii, pentru el atâtea
plante și
animale. Pentru el ziua și
noaptea, pentru el au fost trimiși Apostolii și
Proorocii, pentru el Îngeri au venit de multe ori din Cer… Pentru el Fiul Unul născut al
lui Dumnezeu S-a făcut om, S-a răstignit și a fost îngropat”.
Așadar stăpânia
omului asupra naturii, însușirile cu
care l-a înzestrat Dumnezeu și cele pe
care le-a făcut și le face
pentru el, sunt dovezi foarte limpezi ale dragostei și interesului lui Dumnezeu
pentru el. Pentru toate acestea datorăm recunoștință adâncă și mulțumire neîncetată față de Ziditorul nostru.
[1] Facerea 1, 26.
[2] Facerea 2, 18.
[3] Facerea 2, 23.
[4] Facerea 2, 28.
[5] Facerea 2, 7.
[6] Facerea 1, 26.
[7] Facerea 1, 27.
[8] Galateni 3, 28.
[9] 1Corinteni 11,
11-12.
Sursa:;
Pr. Alexandru Stanciulescu Barda
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu