Când nu-l „înghiţi” pe aproapele tău, s-ar putea ca problema să
fie la tine
Când stomacul nu mai
poate să „digere” mâncărurile pe care le înghiţi, înseamnă că ai o
problemă, eşti un om care suferă. Şi dacă îţi doreşti sănătatea, va trebui
să te îngrijeşti să afli modul potrivit prin care să-ţi vindeci stomacul.
Acelaşi lucru este valabil
şi cu „stomacul” care se numeşte suflet. Când nu-l „înghiţi” pe
aproapele tău, când, aşa cum se spune, nu-l ai la inimă, tu eşti problema, nu
aproapele tău! Deci eşti în postura celui care suferă! Şi dacă îţi doreşti
sănătatea, tu va trebui să te îndrepţi, nu aproapele tău, aşa cum vom vedea în
continuare.
Deseori te întristezi şi
cârteşti: „Acest om mi-a devenit nesuferit! Mă ocărăşte, mă
dispreţuieşte, mă vorbeşte de rău, să vezi ce-i fac!”. Dar această
atitudine este greşită. Aşa ceva ar zice un musulman care are drept îndrumător
Coranul, şi nu un creştin care are drept călăuze pe Hristos şi Evanghelia! Cu
alte cuvinte, de vreme ce eşti creştin, eşti dator să abordezi relaţiile tale cu
semenii prin prisma învăţăturii lui Hristos, şi nu prin prisma preceptelor
Coranului.
Primul lucru pe care
Hristos îl doreşte de la noi, creştinii, este să arătăm iubire faţă de
aproapele nostru, aşa cum spune în Sfânta Evanghelie: „Să-l iubeşti pe
aproapele tău ca pe tine însuţi” (Matei 22, 39). Nu spune doar
să-l iubeşti, ci precizează: „ca pe tine însuţi”.
Şi cum te iubeşti pe
tine însuţi? Dorind întotdeauna ca ceilalţi să-ţi vorbească respectuos, să-ţi
arate iubire. La fel fă şi tu cu aproapele tău! Nu doreşti să asculţi acuzaţii
grele la adresa ta, ci doar cuvinte frumoase. Şi dacă auzi ceva grav, te
străduieşti să le demonstrezi nevinovăţia ta celor care te osândesc. La fel fă
şi pentru aproapele tău: nu îngădui să fie osândit, şi dacă auzi ceva rău
despre el, să-i sari în apărare! „Şi precum voiţi să vă facă vouă
oamenii, faceţi-le şi voi asemenea!” (Luca 6, 31)
(Arhimandrit Vasilios Bacoianis, Nu
te mai suport! – Arta împăcării cu tine însuţi şi cu ceilalţi, traducere
din limba greacă de Părintele Victor Manolache, Editura de Suflet,
Bucureşti, 2011, pp. 7-10)
„Îţi dau binecuvântare să te cerţi cu cine vrei, dar cu femeia ta
să nu te cerţi”
Odată, când împreună cu
soţia mea l-am văzut pe Stareţ, s-au întâmplat următoarele: de îndată ce am
intrat în cameră, Stareţul, care era întins pe pat din pricina bolii sale, a
început să ne muştruluiască râzând:
‒ Bine aţi venit!
Bine aţi venit! Vă certaţi, bre? De ce vă certaţi? Atanasie, vă
certaţi între voi?
‒ Ei, Părinte, ne
certăm...
‒ Bre, să nu vă
certaţi! Să vă certaţi cu toţi ceilalţi, dar între voi să nu vă
certaţi! Auzi, Atanasie, îţi dau binecuvântare să te cerţi cu cine
vrei, dar cu femeia ta să nu te cerţi.
Apoi s-a întors către
soţia mea:
‒ Şi ţie Anastasia
îţi dau binecuvântare. Ştii ce înseamnă binecuvântare? Da, îţi dau
binecuvântare să te cerţi cu cine vrei, dar între voi să nu vă certaţi.
Am râs şi noi de
cuvintele lui ciudate. Însă am înţeles foarte bine că deşi Stareţul râdea,
totuşi vorbea serios! Considera a fi un mare rău faptul de a se certa soţii
între ei. Un rău atât de mare, încât ne-a dat nu numai permisiunea, ci chiar şi
binecuvântarea lui, să facem un rău mult mai mic în comparaţie cu primul. Adică
să ne certăm cu toţi ceilalţi, numai să evităm marele rău, care este cearta
între soţi.
(Atanasie Rakovalis, Părintele
Paisie mi-a spus..., Editura Evanghelismos, București, 2006, p. 18)
Să te osteneşti, să cauţi, să bați și ți se va deschide
Căutăm şi batem – însă
dăruirea este la voia Împărţitorului darurilor, Care împarte ca un stăpânitor
cui vrea El. Aşadar, întrebuinţând cu osârdie toate mijloacele amintite, umblă
aşteptând să te cerceteze Dumnezeu – Care, deşi este
totdeauna gata, nu vine niciodată cu preaviz. Ca atare, creează
condiţiile în care obişnuieşte harul să lucreze, ieşi, cum ar veni, întru
întâmpinarea lui. Mergi la biserică şi ia parte la toate slujbele, citeşte ori
ascultă cuvântul lui Dumnezeu, discută cu oameni temători de Dumnezeu, începe
oarecare facere de bine sau osteneală şi, mai presus de toate, roagă-te. Roagă-te
şi la biserică şi acasă, silind prin stăruinţa ta pe Cel Îndurat să îţi
dăruie, ca pe o pâine spre fiinţă, ajutor haric spre mântuire. Astfel să te
osteneşti, să te încordezi, să cauţi – şi vei găsi. Astfel să baţi, şi ţi se va
deschide.
Domnul Mântuitorul va vedea această osteneală a ta spre
mântuire, şi-ţi va trimite ajutorul Său cel mântuitor care, venind, va
rupe toate legăturile păcatului şi va da sufletului libertatea de a merge pe
calea Domnului fie întru însingurarea pustiei, fie în sfera obştească. Va veni,
adică, ceea ce i s-a dat sfintei Maria Egipteanca pe degeaba.
Ce se cuvine să facem pe
urmă ne va învăţa însuşi harul, cercetătorul sufletelor, aşa cum a învăţat-o pe Maria Egipteanca, aşa cum învaţă pe oricine
se învredniceşte de el şi se supune lui.
(Sfântul Teofan Zăvorâtul, Pregătirea
pentru Spovedanie şi Sfânta Împărtăşanie - Predici la Triod, Editura
Sophia, Bucureşti, 2002, p. 235)
Sursa: Pr. Alexandru Stanciulescu Barda
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu